درد قفسه سینه یکی از شایع‌ترین دلایلی است که مردم را با ترس و اضطراب راهی اورژانس می‌کند. اولین موردی که به ذهن افراد می‌رسد، احتمال بروز مشکل قلبی است. اما نمی‌توان هر درد قفسه سینه‌ای را به قلب ربط داد. این درد که علائم آن به صورت احساس سفتی، فشردگی، سنگینی، سوزش و فشار در پشت سینه ظاهر می‌شود، ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. در هر صورت با احتمال اینکه چنین دردی نشان از یک مشکل جدی در قلب یا ریه باشد بهتر است با نسبت به آن جدی باشید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

همان طور که گفتیم درد قفسه سینه به حدی شایع است که عنوان دومین علت برای مراجعه به اورژانس را به خود گرفته است. حدود 20 تا 40 درصد از جمعیت عمومی در معرض دردهای قفسه سینه هستند. آمار نشان داده است که تعداد مراجعینی که به خاطر درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند به بیش از 8 میلیون رسیده است. با این وصف، چنین دردهای قلبی باید جدی گرفته شود. با ما همراه باشید و با مهم‌ترین علل درد قفسه سینه آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • علل و نشانه‌های درد قفسه سینه
  • در هنگام بروز درد قفسه سینه چه مواردی را به دکتر توضیح دهیم
  • علت‌های درد قفسه سینه
  • علل قلبی
  • علل ریوی
  • جدار قفسه سینه
  • علل گوارشی؛ درد ناشی از معده
  • درد عصبی؛ اضطراب و استرسی
  • زونا
  • کلام آخر

علل و نشانه‌های درد قفسه سینه

اولین و ترسناک‌ترین علتی که برای درد قفسه سینه به ذهن‌مان می‌رسد، مشکلات قبلی است؛ اما همانطوری که گفتیم این درد نمی‌تواند به طور کامل مربوط به قلب باشد. دردهای قفسه سینه گاها به صورت فشردگی در سینه، بی‌حسی، خفگی، یک درد تیز و مواردی این چنینی ظاهر می‌شوند. گاهی هم به صورت یک درد مبهم و منتشر پدیدار می‌گردند.

نشانه‌ها و علائم درد قفسه سینه ممکن است یک ثانیه طول بکشد یا اینکه تا یک هفته ادامه داشته باشد. مهم این است که نباید نسبت به این دردها بی‌تفاوت باشید. دست کم یک مشاوره تلفنی با پزشک می‌تواند کارساز باشد. از طریق مشاوره می‌توانید در مورد جدی بودن یا نبودن چنین دردهایی آگاه شوید و سریع‌تر نسبت به پیگیری و درمان آن اقدام کنید.

دردهای قفسه سینه باید به صورت جدی پیگیری شود. این دردها ممکن است از بیماری قلبی خبر دهد و شرایط بروز آن متفاوت است. بنابراین بررسی دقیق و تعیین علت درد قفسه سینه باید توسط پزشک متخصص رسیدگی شود. به عبارتی مراجعه به پزشک اولین و مهم‌ترین کاری است که پس از احساس درد در قفسه سینه باید انجام دهید.

در هنگام بروز درد قفسه سینه چه مواردی را به دکتر توضیح دهیم

شدت درد قفسه سینه، محل دقیق درد و مدت زمان تداوم آن عوامل مهمی هستند که باید با پزشک متخصص در میان بگذارید؛ زیرا این سه عامل در بیماران مختلف متغیر است و برای تشخیص بهتر باید برای دکتر به خوبی توضیح داده شود. علاوه بر این سه مورد، باید به انتشار دردهای قفسه سینه هم توجه کرد. برای مثال دردی که ناشی از گرفتگی عروق قلب است، ابتدا روی جناغ سینه بروز می‌کند و سپس به نواحی گردن، پشت قفسه سینه و دست چپ منتقل می‌شود.

علت‌های درد قفسه سینه

قفسه سینه ناحیه‌ی بزرگی از بدن را در برمی‌گیرد. به بیانی این ناحیه از گردن آغاز می‌شود و تا قسمت‌های بالای حفره شکمی ادامه دارد. قلب، ریه، آئورت و عروق بزرگ، دنده‌ها، عضلات، ستون مهره‌ها، معده و اعضای ناحیه فوقانی شکم همگی در قفسه سینه قرار گرفته‌اند. پس طبیعی است که بروز درد در قفسه سینه به هرکدام از این اعضا ربط داشته باشد. در ادامه این مقاله شایع‌ترین عللی که برای دردهای قفسه سینه معرفی شده است را ذکر کرده‌ایم.

  • علل قلبی
  • علل ریوی
  • جدار قفسه سینه
  • معده و گوارش
  • اضطراب و استرس
  • زونا

علل قلبی؛ بروز مشکل در یکی از اعضای قلب

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم هنگام بروز درد قفسه سینه اولین عضوی که به آن فکر می‌کنیم قلب است. بنابراین هنگام بروز درد در قفسه سینه حتما باید به دکتر قلب خوب و حاذق مراجعه کنید. قلب شامل چند عضو دیگر است. این اعضا عروق کرونر، دریچه‌های قلبی، لایه‌ها و پرده‌های اطراف قلب هستند. بنابراین با بروز درد در قفسه سینه احتمال دارد یکی از این قسمت‌ها آسیب دیده باشد.

عروق کرونر قلب

احتمال دارد درد قفسه سینه به دلیل انسداد و تنگی عروق کرونر قلب اتفاق بیفتد. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که در جدار این عروق چربی خون رسوب کرده باشد و این چربی‌ها باعث ایجاد پلاک‌هایی به نام “پلاک‌های آتروسکلروزی” شده باشند. تنگی عروق کرونر در قفسه سینه ایجاد درد می‌کند. این درد به دو صورت آنژین پایدار و آنژین ناپایدار نمایان می‌شود.

آنژین پایدار

آنژین پایدار به این صورت است که رگ‌های قلبی را تنگ می‌کند و نمی‌گذارد خون، اکسیژن و مواد غذایی به عضله قلبی برسد در نتیجه درد قفسه سینه ایجاد می‌کند. به گفته‌ی برخی بیماران این درد به صورت احساس مچاله شدن، سوزش و یا داغ شدن قفسه سینه اتفاق می‌افتد. برخی هم این طور بیان می‌کنند که انگار فلفل را بر روی قلب‌شان پاشیده‌اند. در چنین وضعیتی و زمانی که قلب نیاز بیشتری به اکسیژن و مواد غذایی داشته باشد، دردهای قفسه سینه به صورت جدی‌تر بروز می‌کنند. مثلا زمانی که فرد فعالیت بدنی شدید داشته یا اینکه دچار استرس‌های روحی شده باشد.

آنژین ناپایدار

زمانی که تنگی عروق کرونر بسیار شدید شده باشد، ممکن است باعث رشد بیشتر پلاک‌های آتروسکلروزی و یا حتی پارگی آن شود. در چنین وضعیتی حتی اگر بیمار فعالیت شدیدی هم نداشته باشد باز هم ممکن است دچار دردهای غیرقابل تحمل سینه شود. این دردهای بسیار خطرناک با استراحت از بین نمی‌روند و اگر سریعاً به اورژانس مراجعه نکنند احتمال بروز سکته یا انفارکتوس قلبی بسیار خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که در وضعیت آنژین ناپایدار، بیمار به غیر از درد در قفسه سینه ممکن است دچار علائم دیگری شود. این علائم شامل تنفس سخت و تنگی نغس، عرق کردن‌، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و بی‌حالی، سرگیجه و سنکوپ و حالت بی‌هوشی است.

به طور کلی اگر درد قفسه سینه به علل قلبی باشند، به غیر از کرونر، ممکن است اعضای دیگر قلب دلیل این دردها باشند. مثلا ممکن است درد به خاطر پرولاپس دریچه میترال، پریکاردیت یا پارگی شریان آئورت ایجاد شود.

 

 

علل ریوی؛ درد قفسه سینه و تنگی نفس

شایع‌ترین علت درد قفسه سینه پس از قلب به ریه‌ها و دستگاه تنفسی مربوط می‌شود. ریه‌ها در اطراف قلب قرار دارند و اغلب بیماری‌هایی که مربوط به ریه هستند دردی نداشته و ممکن است با سرفه یا تنگی نفس نشان داده شوند. با این حال دردهای قفسه سینه ممکن است به علت دو بیماری شایع ریوی به نام‌های پنومونی یا آمبولی ایجاد شوند.

  • پنومونی: پنومونی یا همان عفونت ریه، شایع‌ترین علت درد قفسه سینه مرطوب به دستگاه تنفسی است. این درد از تنفسی عمیق بیمار جلوگیری می‌کند و باعث قطع شدن تنفس می‌شود. این درد گاهاً با تب، سرفه و خلط نیز همراه است.
  • آمبولی شریان ریوی: آمبولی نیز یکی از دلایلی است که موجب می‌شود بیمار در قفسه سینه احساس درد کند. این مورد به خاطر وجود لخته‌های خون در عروق ریه اتفاق می‌افتد.

درد جدار قفسه سینه

درد قفسه سینه گاهی به علت بیماری‌های دیواره قفسه سینه است. در چنین شرایطی حتی با لمس محل آسیب دیده درد تشدید می‌شود. بیماری کوستوکوندریت، فیبرومیالژی و آرتریت روماتویید از جمله بیماری‌های مربوط به جدار قفسه سینه هستند که موجب درد از جمله درد نقطه‌ای قفسه سینه می‌شوند.

درد نقطه‌ای قفسه سینه

گاهی بیمار در دو طرف استخوان جناغ سینه و در سر دنده‌های متصل به آن دردهای را به صورت نقطه احساس خواهد کرد. این درد غالبا با لمس کردن تشدید می‌شود. درد نقطه قفسه سینه غالبا به علت بیماری کوستوکوندریت اتفاق می‌افتد. این بیماری به دلیل التهاب محل اتصال دنده‌ها به استخوان جناغ سینه به وجود می‌آید.

 

 

علل گوارشی؛ درد قفسه سینه ناشی از معده

گاهی دردهای قفسه سینه به علل اختلال و بروز مشکل در دستگاه گوارش خصوصا معده ایجاد می‌شود. که در این صورت باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. دستگاه گوارش شامل معده، کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا است. این دستگاه در ناحیه زیر قفسه سینه و در پشت دنده‌های پایین قرار دارد؛ پس اگر در ناحیه بالای شکم و پایین جناغ سینه احساس درد دارید، احتمالاً به خاطر آسیب دیدن و وجود مشکل در یکی از اعضای دستگاه گوارش باشد. زخم معده و رفلاکس معده، شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش هستند که به صورت درد قفسه سینه خود را نشان می‌دهند.

درد قفسه سینه عصبی؛ اضطراب و استرس

درد قفسه سینه گاهی به علت ترس و اضطراب ایجاد می‌شود. شایع‌ترین بیماری‌ روانی که موجب ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود حمله پانیک است. در چنین وضعیتی بیمار احساس ترس کرده و تعداد تنفس‌های او افزایش می‌یابد. بدین ترتیب احساس ناراحتی و درد تیز را در قفسه سینه خود احساس می‌کند. این درد گاهی تا چندین روز ادامه دارد. در چنین شرایطی حتی با یک مشاوره تلفنی با پزشک متخصص یا حتی خواندن سوالات پزشکی در مورد اضطراب و دردهای آن، می‌توانید کمی آسوده خاطر شوید.

زونا

یکی دیگر از علل درد قفسه سینه بیماری زونا است. زونا یک بیماری پوستی است که در اثر ویروس آبله مرغان به وجود می‌آید. این بیماری به علت باقی ماندن بقایای ویروس آبله مرغان در ریشه‌های عصبی نخاعی اتفاق می‌افتد؛ به صورتی که در سنین بالا دوباره به صورت عفونت پوستی ظاهر خواهد شد و باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود.

 

 

کلام آخر؛

درد قفسه سینه یکی از شایع‌ترین دردهایی است که فرد بیمار را به اورژانس می‌کشاند. این دردها دلایل مختلفی از جمله علل قلبی، ریوی، گوارشی، عصبی و غیره دارند. اگر در هنگام بروز چنین دردهایی دستپاچه می‌شوید و دست به دامن سایت‌های مختلف برای تشخیص علت و راه درمان می‌گردید، باید بگوییم که خود را بیشتر گیج خواهید کرد. کافیست به سایت دکتریاب (doctor-yab.ir) مراجعه کنید و از خدمات گسترده‌ آن بهره‌مند شوید. خدمات سایت دکتریاب شامل پیدا کردن پزشک معالج با توجه به تخصص و شهر، مشاوره تلفنی و پرسش و پاسخ در سایت است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید