استیک گوشت یک غذای خوشمزه و لاکچری می باشد. استیک گوشت طرفداران زیادی دارد. استیک گوشت با رسپی های مختلفی تهیه می شود.

استیک گوشت

استیک چیست؟

اولین سوالی که مطرح میشه اینه که استیک چیه که در پاسخ باید گفت یه تیکه گوشت سرخ یا گریل شده است!

تاریخچه استیک برمیگرده یه قرن پانزدهم میلادی که در یک کتاب آشپزی قدیمی در اون دوره برای اولین بار این اسم به چشم خورده.

گفته می شود که در فلورانس در سال ۱۵۶۵ یک جشن مردمی برای روز سنت لورنس، ۱۰ اوت آغاز شد. این جشن آتش و آتش سوزی بود، که طی آن گوشت ها را بریان می کردند تا درست در مقابل مردم بین مردم توزیع شود.

خرید گوشت مناسب

مهم ترین قسمت طرز تهیه این غذا که در همه مراحل موثره ، خرید یه گوشت مرغوب با ضخامت مناسب است.

متاسفانه این روزها اکثر فروشنده‌های گوشت آماده استیک از اصول مشخص تبعیت نمیکنند. این درحالیه که گوشت مناسب ضخامتی ۱ونیم اینچی یا بین ۳ تا ۴ سانتیمتر باید باشه. البته گوشت هرچه ضخامت بیشتری داشته باشه پختش به همون مقدار سخت تره.

رسپی استیک

گوشت گوسفندی یا گوساله؟

در ۹۰درصد رستوران های دنیا از گوشت گوساله برای تهیه استیک استفاده میشه. از ۷۰درصد قسمت های مختلف گوشت گوساله برای تهیه این غذا استفاده میشه. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی را مشاهده نمایید.

البته برخی رستوران ها استیک بوقلمون یا ماهی یا مرغ تهیه میکنند که ما در این مطلب فقط بدنبال طرز تهیه استیک با گوشت گوساله هستیم. گوشت گوسفند Lamb هم مناسب استیک هست اما ما تمرکز روی گوشت گوساله داریم. همچنین اگر علاقه دارید می توانید مقاله طرز تهیه ماهی کبابی را مشاهده نمایید.

رسپی استیک گوشت

طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه

استیک ریب آی یا تی بن یک عدد
روغن مایع دو قاشق غذاخوری
نمک یک و نیم قاشق غذاخوری
فلفل سیاه یک قاشق غذاخوری
کره دو قاشق غذاخوری
سیر دوحبه
رزماری تازه یک شاخه

روش تهیه

استیک از خوشمزه ترین غذاهای دنیا است که می توان آن را به عنوان یک شام خوشمزه و یا یک ناهار مقوی سرو کرد. استیک به همراه سس های مختلف و سبزیجات و پوره سرو می شود. معمولا در بیشتر منو ها استیک را به همراه سس قارچ می بینیم ولی می توان این غذای مقوی را با سس های مختلف دیگری نیز سرو کرد. اگر به دنبال درست کردن انواع غذاهای فرنگی مختلف می گردید، به بهترین غذاهای ایتالیایی سر بزنید. حالا طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه را قدم به قدم می خوانیم:

کباب گریل

برای درست کردن استیک می توان از قسمت های مختلف گوشت گوساله استفاده کرد ولی بهترین و خوشمزه ترین گوشتی که برای استیک مناسب است، ریب آی(ribeye) و تی بن (T-bone) است. تفاوت این دو نوع گوشت در این است که ریب آِی به دلیل بافت چربی بیشتری که دارد، نرم تر و آب دار تر خواهد بود و تی بن استیک ترد تری را در نهایت به شما می دهد. ریب آی قسمت گوشت میان دنده های گوساله است. اینکه کدام گوشت را برای استیک انتخاب کنید به سلیقه شما بستگی دارد اما نکته مهم در پخت استیک میزان حرارت و زمانی است که گوشت برای پختن به آن احتیاج دارد. ضخامت گوشت معمولا حدود چهار سانتی متر است. همانطور که می دانید میزان پخت استیک دارای درجه های مختلفی است و برای اینکه بدانیم استیک به چه مقداری مغز پخت شده است به یک دما سنج احتیاج داریم. در آخر مطلب نکات تکمیلی آورده شده است.

برای مرحله اول در طرز تهیه استیک گوشت باید گوشت را شسته و با یک دستمال کاغذی و یا دستمال مخصوص آشپزخانه خشک کنید. تمام سطح گوشت را با نمک و فلفل مزه دار کنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه استراحت کند.

تابه را روی گاز قرار دهید تا گرم شود. بهترین تابه برای پخت استیک، تابه های چدنی هستند زیرا حرارت را بهتر منتقل می کنند.

وقتی تابه گرم شد، دو قاشق روغن را داخل آن ریخته و روی درجه حرارت ملایم قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، استیک را داخل تابه قرار دهید.

برای داشتن یک استیک بی نظیر باید زمان بندی و درجه حرارت را دقیق در نظر بگیرید. روی اول استیک باید به مدت چهار دقیقه در تابه بماند و زمانی که روی گوشت کمی ترد و قهوه ای شد آن را بر گردانید. روی دیگر استیک نیز باید به مدت سه تا چهار دقیقه حرارت ببیند. حالا با استفاده از یک کفگیر دو طرفه یا چنگک سالاد هر طرف گوشت را روی تابه نگه دارید تا اطراف آن نیز سرخ شوند. هر طرف گوشت باید به مدت حدود یک دقیقه سرخ شود.

مقداری درجه حرارت گاز را کم کنید و فورا کره را به همراه سیر و رزماری به تابه اضافه کنید. وقتی کره کمی قهوه ای و آب شد، با استفاده از یک قاشق آن را به صورت مداوم و تند تند روی استیک بریزید. این کار برای این است که دمای استیک حدود پنج تا ده درجه افزایش پیدا کند. این کار را به مدت یک تا دو دقیقه ادامه دهید و سپس استیک را در یک بشقاب قرار دهید تا استراحت کند.

استیک قبل از سرو باید حتما چند دقیقه استراحت کند. بعد از پنج دقیقه گوشت را داخل بشقاب سرو قرار داده و با کمی سس مورد علاقه تان تزئین و سرو کنید. نوش جان!

استیک ریواس

طرز تهیه استیک گوشت در فر

استیک ریب آی یا تی بن یک عدد
روغن مایع یک قاشق غذاخوری
نمک یک و نیم قاشق غذاخوری
فلفل سیاه یک قاشق غذاخوری
کره سه قاشق غذاخوری
سیر دوحبه
رزماری تازه یک شاخه
آویشن خشک یک چهارم قاشق چایخوری
عصاره گوشت سه قاشق غذاخوری
خامه غلیظ یک چهارم لیوان

روش تهیه

پختن استیک در تابه معمولا ساده ترین و سریع ترین روش ممکن است اما در این قسمت به عنوان روش دوم می خواهیم استیک آب دار و بی نظیری را در فر درست کنیم. استفاده از فر به ما کمک می کند تا استیک بهتر مغز پخت شود و در مدت زمان طولانی تری پخته شود.

در این روش نیز استفاده از یک دما سنج برای فهمیدن میزان پخت استیک بسیار ضروری است زیرا اگر دمای داخل گوشت زیاد باشد، باعث می شود که استیک شما آب خود را از دست بدهد و خشک و بی مزه شود. در این مقاله به طرز تهیه استیک با دو روش مختلف پرداهته ایم اما می توان با سینه مرغ نیز یک استیک خوشمزه و بی نظیر را پخت. برای درست کردن یک غذای سریع با مرغ، استیک مرغ را پیشنهاد می کنم.

در این دستور علاوه بر روش تهیه استیک در فر می خواهیم یک سس خوشمزه و ساده نیز برای استیک یاد بگیریم. در ادامه طرز تهیه استیک گوشت در فر را قدم به قدم می خوانیم:

گوشت

همان طور که در قسمت قبل گفتیم، برای درست کردن استیک می توان از قسمت های مختلف گوشت گوساله استفاده کرد اما بهترین  قسمت گوساله برای استیک ریب آی(ribeye) و تی بن (T-bone) است. تفاوت این دو نوع گوشت در میزان چربی بافت گوشت است. اینکه کدام گوشت را برای استیک انتخاب کنید به سلیقه شما بستگی دارد. نکته مهم در پخت استیک میزان حرارت و زمانی است که گوشت برای پختن به آن احتیاج دارد به همین دلیل وجود یک دما سنج برای پخت بهترین و حرفه ای ترین استیک دنیا از ضروری ترین مراحل پخت است.

برای مرحله اول در طرز تهیه استیک گوشت باید گوشت را شسته و با یک دستمال کاغذی و یا دستمال مخصوص آشپزخانه خشک کنید. تمام سطح گوشت را با نمک و فلفل مزه دار کنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه استراحت کند. توجه داشته باشید که گوشت را حدود بیست دقیقه قبل از آماده سازی از یخچال خارج کنید تا با محیط هم دما شود و هنگام پختن سرد نباشد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله ۸ ترفند برای نگهداری خیار در یخچال را مشاهده نمایید.

فر را روی دویست درجه سانتی گراد یا چهارصد درجه فارنهایت گرم کنید.

یک تابه چدنی را بردارید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. گوشت در مرحله آخر به همراه تابه در فر قرار خواهد گرفت پس از ابتدا تابه ای را انتخاب کنید که بتوانید ان را در فر قرار دهید و تابه های چدنی برای این کار بهترین گزینه هستند.

روغن را در تابه بریزید و آن را گرم کنید. وقتی روغن گرم شد، استیک را داخل تابه قرار دهید و هر طرف آن را حدود دو تا سه دقیقه سرخ کنید تا کمی قهوه ای شوند و رنگشان تغییر کند.

بعد از اینکه استیک از همه طرف گرما دید، آن را به همراه تابه داخل فر قرار دهید. مدت زمانی که استیک باید در فر باقی بماند به میزان پخت استیک بستگی دارد. هر چقدر استیک بیشتر داخل فر بماند، مغز پخت تر و کم آب تر خواهد بود. میزان دقیق زمان و حرارت مورد نیاز در ادامه آورده شده است. به صورت کلی استیک باید حدود ده تا پانزده دقیقه در فر بپزد.

بعد از اینکه استیک به میزان دلخواهتان پخته شد، آن را از تابه خارج کرده و اجازه دهید تا زمانی که سس استیک را درست می کنید، استراحت کند.

گوشت گریل

برای تهیه سس کره را داخل یک تابه بریزید و وقتی کره ذوب شد، سیر و آویشن و رزماری را به آن اضافه کنید. ادویه ها را حدود سی ثانیه هم بزنید تا معطر شوند و عطر و بوی آن ها خارج شود. عصاره مرغ را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب بجوشند. سس باید حدود دو دقیقه خوب بجوشد تا طعم دار شود. بعد از دو دقیقه، سیر و شاخه های آویشن و رزماری را خارج کرده و خامه را به سس اضافه کنید و هم بزنید. سس را حدود دو تا سه دقیقه دیگر بجوشانید تا کمی غلیظ شود. سس شما آماده است.

مقداری کره را روی استیک قرار داده و به همراه سس و سبزیجات پخته مورد علاقه تان سرو کنید. نوش جان!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید