درمان سلولیت به کمک روش های خانگی و کلینیکی به شما کمک میکند تا پوستی صاف و زیبا داشته باشید. عوامل ایجاد سلولیت را به طور کامل بشناسید و اقدامات لازم برای پیشگیری را انجام دهید. گروه زیبایی پارس مگ این اطلاعات را در اختیارتان قرار داده است.

سلولیت چیست

در بدن انسان رشته‌هایی وجود دارند که وظیفه آن‌ها همبندسازی پوست و اتصال پوست به عضلات زیرین آن است. از طرفی بین بافت پوست و عضلات زیرین آن، توده‌های چربی وجود دارد. زمانی که این توده‌های چربی بزرگ می‌شوند، پوست را به سمت بالا می‌کشانند اما رشته‌های همبندسازی پوست سرجای خود می‌مانند. همین امر سبب بروز ناهماهنگی بر روی سطح پوست و ایجاد برآمدگی یا فرورفتگی می‌شود. این پدیده را سلولیت می‌نامند.سلولیت ران - درمان سلولیت

علت بروز سلولیت

تجمع چربی در زیر سطح پوست باعث بروز سلولیت می شود که در برخی خانم ها بیشتر قابل مشاهده است. میزان سلولیت مشاهده شده در بدن شما و همچنین شکل و شدت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ژنتیک ، درصد چربی در بدن و سن و سال شما. ضخامت پوست نیز به نوع ظاهر شدن آن تاثیر می گذارد. اما در هر سنی که باشید و هر هیکل و ظاهری که داشته باشید، ممکن است به سلولیت دچار شوید.

علت دقیق سلولیت هنوز شناخته نشده است، اما به نظر می رسد در نتیجه نوعی تعامل بروز می کند که بین بافت همبند در زیر سطح پوست و سطح چربی که زیر بافت همبند است، اتفاق می افتد.
توضیح شکل گیری سلولیت به این صورت است: سلولیت بافت چربی محدود شده در بافت همبند است که در هیپودرم قرار دارد. بافت سلولیت وابسته به استروژن است و محل ایجاد آن در کمربند شانه ای و کمربند لگنی است.

در بافت سلولیت گردش خون بسیار محدود شده و خون به این بافت ها نمی رسد و پیام های لیپولیز و چربی سوزی نیز از طرف مغز به بافت آن نمی رسد. این عوامل باعث می شوند ورزش، کرم های موضعی، رژیم غذایی و انواع داروها هیچ تاثیری بر روی سلولیت نگذارند.

به علاوه در بدن خانم ها لیپولیز این بافت ها تحت تاثیر استروژن مهار شده است. وقتی لیپولیز چربی در بافت مهار می شود، ذخیره چربی در سلول افزایش می یابد. هر سلول چربی تا 300 برابر اندازه استاندارد خود حجم پیدا می کند. این رشد ادامه پیدا می کند تا اینکه سلول های چربی تمام حجم کپسول را پر می کنند؛ حجم چربی آنقدر بزرگ می شود که از طرفی به عروق فشار وارد کرده و باعث انسداد خونرسانی می شود و از طرف دیگر از سطح پوست بیرون می زند و پوست شکل پوست پرتقال به خود می گیرد.

به علاوه فشار وارد شده به عروق باعث می شود مواد ناشی از متابولیسم این چربی ها در کپسول بافت همبند تراکم پیدا کند که به آنها سموم گفته می شود و عروق نیز نمی توانند این سموم را دفع کنند. همچنین این کپسول آب را به خود جذب می کند و کپسول بزرگتر و بزرگتر می شود و پیامدهای آن (عدم دفع سموم و انسداد عروق) تشدید می شود.

در خانم ها سلول های چربی و بافت همبند در این لایه به صورت عمودی تنظیم شده اند. اگر سلول های چربی وارد سطح پوست شوند، باعث تغییر ظاهر پوست و بروز سلولیت می شود. در مردان، بافت دارای ساختار متقاطع است و این تفاوت ساختار علت بروز سلولیت بیشتر در زنان است.

سلولیت پوست - درمان سلولیت

عوامل بروز سلولیت عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب
• تجمع سموم در بدن
• افزایش وزن
• بارداری
• ضخامت و رنگ پوست
• عدم تحرک

عوامل دیگری هم باعث بروز سلولیت می شوند که در ادامه به آنها اشاره می شود. علت بروز سلولیت هر چه که باشد، مهم این است که بتوانید این عارضه را بدون نیاز به جراحی و مصرف دارو درمان کنید. درمان سلولیت با دستگاه ام کر، تولید شرکت مداریا، به صورت غیر تهاجمی و با مبنای اندرمولوژی انجام می شود و نیازی به مصرف دارو و گذراندن دوران نقاهت ندارد.

فاکتورهای هورمونی و سن و سال

هورمون ها نقش مهمی در بروز سلولیت بازی می کنند. استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمون های تیروئید و پرولاکتین بخشی از فرایند تولید این عارضه هستند.
نظریه ای که وجود دارد این است که با نزدیک شدن به یائسگی و کاهش استروژن در بدن خانم ها، گردش خون به بافت همبند در زیر پوست هم کاهش می یابد.
کاهش گردش خون به معنای کاهش اکسیژن رسانی به بخش های مورد نظر است که این امر تولید کلاژن را نیز کاهش می دهد. به علاوه با کاهش سطح استروژن، سلول های چربی بزرگ می شوند.
ترکیب تمام این عوامل باعث می شوند رسوب چربی بیشتر دیده شود. بعد از اینکه چربی زیر پوست از بافت همبند تضعیف شده عبور می کند، ناهمواری های سلولیت روی پوست نمایان می شوند.
به علاوه افزایش سن باعث می شود پوست الاستیسیته خود را از دست بدهد، نازک تر شده و افتادگی آن بیشتر شود. این عوامل احتمال بروز سلولیت را افزایش می دهند.

عوامل ژنتیکی

برخی ژن های خاص احتمال بروز سلولیت را افزایش می دهند. عوامل ژنتیکی به ویژگی های شخصی وابسته اند، از جمله سرعت متابولیسم در بدن فرد، توزیع چربی در زیر پوست و نژاد شخص. تمام موارد نامبرده بر روی احتمال بروز سلولیت تاثیر می گذارند.

رژیم غذایی و سبک زندگی

سم ها عامل بروز سلولیت نیستند، گرچه انتخاب یک سبک زندگی سالم به کاهش احتمال بروز آن کمک می کند. افرادی که چربی، نمک و کربوهیدرات زیاد و فیبر کم مصرف می کنند، بیش از دیگران دچار این عارضه می شوند. رعایت هر یک از این نکات از بروز این عارضه پیشگیری می کند و همچنین فرایند درمان سلولیت را تسریع می بخشد.
به علاوه سلولیت بیش از دیگران در کمین کسانی است که سیگار می کشند، افرادی که کم تحرک هستند و یا مدت طولانی در یک وضعیت می نشینند.

پوشیدن لباس زیر تنگ با پارچه ضخیم و سفت، می تواند گردش خون به ناحیه باسن و ران را کاهش دهد و این امر نیز منجر به بروز سلولیت می شود.
سلولیت بیشتر در افرادی که دارای چربی و اضافه وزن هستند، مشاهده می شود اما با این حال افراد لاغر هم در معرض ابتلا به آن هستند. این مشکل بیشتر در سنین بالای 25 سالگی بروز می کند، اما افراد جوان و حتی نوجوانان هم به آن دچار می شوند.

گریدهای مختلف سلولیت

مقیاس شدت سلولیت که در سال 2009 منتشر شد، آن را در سه گرید مختلف تقسیم بندی می کند.
· گرید 1 یا خفیف: ظاهر پوست شبیه پوست پرتقال می شود و گود افتادگی های اندکی روی آن مشاهده می شود.
· گرید 2 یا متوسط: گود افتادگی هایی با عمق متوسط روی پوست ظاهر می شود و پوست تا حدی خسته به نظر می رسد.
· گرید 3 یا شدید: پوست دارای فرورفتگی های عمیق است و ظاهری شبیه به پارچه به خود می گیرد، به علاوه پوست کاملا خسته و افتاده است.
اگر سلولیت شما را اذیت می کند، با رعایت برخی نکات می توانید آن را درمان کرده و همچنین از بروز آن پیشگیری کنید. در ادامه به نکاتی برای درمان سلولیت و پیشگیری از آن اشاره می شود.

ورزش در باشگاه - درمان سلولیت

تحرک داشته باشید

ورزش کنید. ورزش کردن یکی از بهترین راه های پیشگیری و درمان سلولیت است. ورزش سلولیت را از بین نمی برد، اما ماهیچه های قوی در زیر پوست باعث می شوند ناصاف بودن سطح پوست به چشم نیاید. بهترین حالت برای ورزش کردن این است که یک برنامه سه قسمتی تنظیم کنید: یک رژیم غذایی سالم، ورزش های سرعتی و حرکاتی که ماهیچه ها را تحریک می کنند.
سبزیجات خام بیشتر بخورید
به جای غذاهای پرکالری و بدون فیبر، بهتر است مصرف فیبر خود را افزایش دهید. مهم ترین منابع فیبر عبارتند از غلات، میوه ها و سبزیجات. کربوهیدرات های ساده یا تصفیه شده که در نان، آبنبات ها و نوشابه ها یافت می شود، کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه می کند. این امر به بخش هایی که مستعد سلولیت هستند، چربی اضافه می کند. حذف این نوع مواد غذایی درمان سلولیت را سرعت می بخشد.

وزن کم کنید

چه لاغر باشید چه تپل، ممکن است سلولیت داشته باشید، اما اضافه وزن سلولیتها را نمایان تر می سازد. اگر اضافه وزن دارید، بهترین اقدام برای درمان سلولیت کم کردن وزن است. سعی کنید وزن خود را به تدریج کاهش دهید. رژیم گرفتن سخت و کوتاه مدت باعث می شود سلولیت بیش از پیش آشکار شود. به علاوه کاهش ناگهانی وزن باعث شل شدن پوست می شود که این امر نیز سلولیت را بدتر می سازد.ترک سیگار - درمان سلولیت

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن بر روی خونرسانی به پوست تاثیر می گذارد، پوست شل شده و احتمال افتادگی آن بیشتر می شود، در نتیجه سلولیت بر روی بازوها، کشاله های ران و باسن بیشتر از قبل به چشم می آید.
نواحی مورد نظر را ماساژ دهید

در روز چند دقیقه از وقت خود را به ماساژ دادن بخش هایی اختصاص دهید که سلولیت را در آنها مشاهده می کنید. ماساژ دادن زیر دوش آب گرم یا زمانی که از لوسیون بدن استفاده می کنید، بسیار موثر خواهد بود. ماساژ دادن به بهبود گردش خون کمک کرده و مایعات اضافه بدن را کاهش می دهد و در نتیجه ناهمواری های ناشی از آن کمتر به چشم می آیند.

به یاد داشته باشید موارد نامبرده بیشتر به پیشگیری از بروز سلولیت کمک می کنند یا در حالت خفیف به رفع نسبی آنها کمک می کنند، اما برای درمان سلولیت روش قطعی و کامل محسوب نمی شوند.

درمان سلولیت در خانه

در موارد خفیف، می توانید امیدوار به درمان سلولیت در خانه باشید.

ورزش کردن

ورزش کردن به کاهش چربی بدن کمک کرده و باعث می شود سلولیت کمتر به چشم بیاید. ورزشی را انتخاب کنید که ترکیبی از ورزش هوازی و تمرینات قدرتی است. این نوع ورزش ها به سوزاندن چربی بدن کمک می کند و عضلات را می سازد. عضله سازی و قوی کردن آنها به درمان سلولیت کمک می کند.

استفاده از برس خشک

این تکنیک جریان خون و لنف را تحریک می کند، سلول های مرده پوست را حذف و رشد سلول های جدید را تحریک می کند. به علاوه استفاده از برس خشک به سم زدایی و تحریک سیستم عصبی کمک می کند.
از یک لیف گیاهی یا برس مخصوص بدن استفاده کنید و به آرامی و به مدت 5 دقیقه آن را روی پوست خشک خود بکشید. این کار را می توانید از ناحیه پاها شروع کنید و به سمت بالای بدن حرکت کنید. در زمان استفاده حرکات دایره ای روی بدن انجام دهید و بهترین زمان برای انجام آن قبل از دوش گرفتن است. استفاده مداوم از این روش به درمان سلولیت خفیف کمک می کند.

استفاده از پودر قهوه

استفاده از پودر قهوه به عنوان یک لایه بردار، به خوبی سلول های مرده پوست را از بین برده و رشد سلول های جدید را تشویق می کند و باعث سفتی پوست می شود. می توانید پودر قهوه را به تنهایی استفاده کنید و یا آن را با روغن نارگیل، روغن زیتون یا شکر مخلوط کنید. قهوه را به مدت چند دقیقه روی ناحیه دارای سلولیت به آرامی بمالید. به علاوه می توانید مخلوط تهیه شده را به مدت 10 دقیقه بگذارید روی پوست بماند و سپس آن را بشویید.
پودر قهوه برآمدگی های پوست را کاهش می دهد، گردش خون را تحریک کرده و جریان لنف را بهبود می بخشد. این روش به درمان سلولیت کمک زیادی می کند.

سرکه سیب

مصرف سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند. در روز 3 قاشق چایخوری سرکه سیب را در سه زمان مختلف بنوشید. یا می توانید سرکه سیب را با آب حل کرده و آن را روی پوست خود بمالید. کاهش وزن تا حدی به درمان سلولیت کمک می کند.

تغییر در سبک زندگی

رژیم غذایی بر روی تمام بخش های بدن تاثیر می گذارد، بنابراین انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل اهمیت زیادی دارد. یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. مصرف غذاهای فرآوری شده و قندی را کاهش دهید، مصرف این نوع غذاها باعث تجمع سموم و چربی در بدن می شود.

کم آبی بدن باعث بدتر شدن سلولیت می شود. آب به شستشوی بدن کمک کرده و سموم عامل آن را از بدن حذف می کند. نوشیدن آب را در برنامه روزانه خود قرار دهید، به ویژه خانم ها که لازم است روزانه 8 لیوان آب بنوشند.
پاکسازی بدن با حذف سم های ذخیره شده در بدن که منجر به بروز سلولیت می شوند، احتمال بروز این عارضه را به حداقل می رساند.

قرص و پودر کلاژن - درمان سلولیت

کلاژن مصرف کنید

بافت همبند – از جمله لایه های پوست – از کلاژن تشکیل شده است. بنابراین زمانی که پوست قوی باشد، ظاهر سلولیت کمرنگ می شود. کلاژن نوعی پروتئین است که به وفور در بدن انسان وجود دارد و برای الاستیسیته پوست، حفظ جوانی و قدرت پوست ضروریست. منابع کلاژن عبارتند از غذاهای گیاهی مانند سویا، انواع دانه ها و آجیل. مصرف کلاژن به درمان سلولیت کمک زیادی می کند.

امگا 3 مصرف کنید

مصرف چربی های ناسالم و غیر مفید منجر به عدم تعادل اسیدهای چرب در بدن می شود که برای لطافت و نرمی پوست ضروری هستند. شواهدی وجود دارد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 به میزان کافی و ویتامین های چرب محلول به درمان سلولیت به مرور زمان کمک می کند. به علاوه امگا 3 و ویتامین های چرب محلول در آب برای سایر عملکردهای بدن مهم هستند، بنابراین بدون نگرانی می توانید اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید.

حفظ تعادل هورمونی

یکی از مهم ترین علل بروز این عارضه عدم تعادل هورمون هاست (به همین دلیل است که خانم ها بیشتر از آقایان به سلولیت دچار می شوند) و تلاش برای حفظ تعادل هورمونی یکی از مهم ترین اقدامات برای درمان سلولیت است.
پوست خود را مرطوب کنید

حفظ رطوبت پوست به درمان سلولیت کمک می کند و باعث نرمی و لطافت پوست نیز می شود. بدون توجه به اینکه چه فصلی از سال است، مرطوب کردن روزانه پوست ضروری است. مسئله مهم در مورد مرطوب کردن پوست استفاده از مواد طبیعی برای حفظ رطوبت پوست است. بهترین مرطوب کننده طبیعی پوست روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده و دارای خواص ضد قارچ و آنتی باکتریال است. ماساژ دادن این روغن روی پوست پس از دوش گرفتن تاثیر زیادی بر درمان سلولیت دارد. بهترین زمان برای استفاده از روغن نارگیل پس از حمام کردن است که به خوبی جذب پوست شده و رطوبت پوست را حفظ می کند.

روغن دیگری که مصرف آن درمان سلولیت را سرعت می بخشد، مصرف روغن نارنگی است. روغن نارنگی نقش مهمی در از بین بردن سموم بدن دارد، به علاوه این روغن گردش خون را تحریک کرده و چربی ها را کاهش می دهد که هر دو عامل به درمان سلولیت کمک زیادی می کنند.

روغن نارنگی را می توانید با روغن نارگیل ترکیب کرده و روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید. به یاد داشته باشید که تا یک ساعت پس از استفاده از روغن نارنگی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

چند حرکت ورزشی برای درمان سلولیت

اسکوات - درمان سلولیت

Squat

برای انجام اسکوات: بایستید و پاها را به اندازه ی عرض شانه ها باز کنید. پنجه های پا باید به سمت بیرون باشند. پاها را پایین بیاورید، انگار که می خواهید روی صندلی بنشینید. زانوها نباید از پنجه های پا جلوتر بزنند. به وضعیت اول بازگردید و دوباره تکرار کنید.

اسکوات پرشی - درمان سلولیت

Jump- squat

این اسکوات کمی سخت تر از اسکوات عادی است، با این تفاوت که در انتهای حرکت یک پرش باید انجام دهید. یک اسکوات عادی انجام دهید. به جای منقبض کردن ران ها برای بازگشت به وضعیت شروع، روی پنجه پا بپرید.

Step-ups - درمان سلولیت

Step-ups

جلوی یک نیمکت یا استپ بایستید. حالا روی آن حرکت استپ پا را انجام دهید و هر بار یکی از پاها را بلند کنید. استپ به عقب را نیز به همین شکل انجام دهید. این حرکت را چندین مرتبه تکرار کنید.

Glute/leg kick-backs - درمان سلولیت

Glute/leg kick-backs

چهار دست و پا بنشینید. با هر بار ضربه زدن از پشت بر روی سرین و قسمت بالای ران تمرکز کنید. پاها را پایین بیاورید و با پای دیگر تکرار کنید.

Side-to-sides - درمان سلولیت

Side-to-sides

بایستید و پاها را در کنار هم جفت کنید. هر بار روی یکی از پاها لانج را انجام دهید و ماهیچه های داخل و خارج ران را منقبض کنید. به مرکز بازگردید و با پای دیگر تکرار کنید.

اقدامات احتیاطی در زمان درمان سلولیت

سلولیت خطرناک نیست ولی وجود آن ظاهری نازیبا به پوست می دهد. به هرحال گاهی یک مشکل یا بیماری باعث بروز این عارضه می شود، به عنوان مثال باریک شدن عروق خونی و خشک شدن پوست. اگر با هیچ یک از روش های بالا درمان سلولیت انجام نشد و یا ظاهر آن به ناگهان بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید تا علائم را با دقت مورد بررسی قرار دهد.

درمان با جراحی، درست یا غلط؟!

بسیاری از خانم ها برای درمان سلولیت به روش های تهاجمی، مانند لیپوساکشن، رو می آورند. لیپوساکشن یک فرایند جراحی است، بنابراین مانند بسیاری از جراحی های دیگر دارای خطرات و عوارضی است.

یکی از مهم ترین عوارض درمان سلولیت با لیپوساکشن التهاب و کبودی است که به مرور زمان برطرف می شود، اما عوارض جدی تر آن به شرح زیر می باشند:

· جراحی همراه با بیهوشی کامل انجام می شود که بیهوشی به خودی خود عوارض زیادی دارد
· خطر بروز آریتمی قلبی در زمان جراحی
· عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای مختلف
لیپوساکشن یک روش تهاجمی است که برای درمان سلولیت توصیه نمی شود.سلولیت بازو - درمان سلولیتروش ها و نکات غیرتهاجمی نامبرده در بالا نیز روش قطعی و سریع برای درمان سلولیت محسوب نمی شوند، اما به هرحال به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کرده و فرایند درمان سلولیت را سرعت می بخشند. کارشناسان مداریا با شناخت علت سلولیت و ساختار دقیق آن دستگاه ام کر را طراحی کرده اند، در نتیجه میزان موفقیت این دستگاه در درمان سلولیت قابل مقایسه با روش های دیگر نیست.

اساس کار دستگاه mCare اندرمولوژی است که با هل دادن و فشار دادن جریان خون کار خود را انجام می دهد. در اندرمولوژی یک رگ تحت فشار قرار می گیرد و خون داخل آن به سمت جلو هل داده می شود، به این ترتیب گردش خون به شکل مصنوعی و تحت فشار افزاش پیدا می کند.

با تصویربرداری هایی که از بافت های چربی انجام شده ، مشخص شده است که عروق اطراف این بافت ها موئینه و بسیار نازک هستند که پس از یک جلسه 35 دقیقه ای اندرمولوژی این عروق گشاد می شوند و تا 48 ساعت این گشادی تداوم داشته و پس از آن به تدریج کاهش پیدا می کند. در هر جلسه اندرومولوژی، روی این عروق کار می شود و افزایش گردش خون اتفاق می افتد.

با افزایش گردش خون، اکسیژن بیشتری به بافت می رسد و در نتیجه متابولیسم در سلول های چربی افزایش می یابد که منجر به کاهش تدریجی توده چربی درون سلول چربی می شود (طبق بررسی های انجام شده روش اندرمولوژی می تواند تا 230 درصد لیپولیز را افزایش دهد).

علاوه بر اینها افزایش گردش خون درون می تواند به دفع سموم داخل بافت ها نیز کمک کند و میزان غلظت درون بافت ها کاهش می یابد. با کاهش غلظت بافت، آب تجمع یافته درون کپسول چربی نیز خارج می شود که منجر به کاهش حجم کلی کپسول می شود. با کاهش حجم کلی فشار روی عروق نیز کاهش پیدا کرده و جریان خون بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد. با ادامه روند درمان اندازه سلول چربی بیش از پیش کاهش پیدا می کند و حالت پوست پرتقالی نیز برطرف می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید