عوارض تزریق بوتاکس چیست؟ آیا تزریق بوتاکس ایمن است؟ چه زمان هایی نباید بوتاکس انجام دهیم؟ بوتاکس برای چه افرادی ممنوع است؟ اگر هنوز از عوارض تزریق بوتاکس آگاه نیستید و قصد انجام این کار را دارید این متن را تا پایان مطالعه کنید. در مواردی عوارض تزریق بوتاکس به قدری شدید است که می تواند برای شما خطرناک باشد.

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس یک داروی تزریقی است که با فلج کردن عضلات باعث از بین بردن خطوط پوستی می‌شود. این دارو از سم بوتولونیوم نوع A ساخته شده که به صورت موقتی باعث فلج شدن عضلات می‌شود.

علت اصلی ایجاد چین و چروک‌های متحرک صورت، حرکت عضلات است. پس اگر آن‌ها را فلج کنیم، خطوط صورت هم محو می‌شوند.بوتاکس - عوارض تزریق بوتاکستزریق بوتاکس از جمله روش‌های کم‌تهاجمی جوانسازی پوست است و به عنوان روشی ایمن و موثر برای از بین بردن خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های اطراف چشم بیشترین کاربرد را دارد.

البته برای رفع خطوط بقیه‌ی بخش‌های صورت مثل خط اخم یا خطوط افقی پیشانی هم می‌توان از طریق تزریق بوتاکس به پیشانی استفاده کرد.

بوتولونیوم نوع A چیست ؟

بوتولونیوم نوع A که تقریباً تمامی داروهای تزریقی بوتاکس از آن ساخته شده‌اند، نوعی ماده‌یِ سمی برای اعصاب یا نوروتوکسین است که می‌تواند عملکرد اعصاب را به طور موقت از کار بیندازد.

عضلات ارادی بدن (مثل آن‌هایی که در صورت قرار دارند) در صورتی منقبض می‌شوند که پیام انقباض از طرف مغز و از طریق اعصاب حرکتی به آن‌ها برسد.

در صورتی که در محل عضله، سم بوتولونیوم وجود داشته باشد، عملکرد عصب حرکتی مختل شده و عضله فلج می‌شود.

بوتولونیوم به صورت طبیعی توسط باکتری کلستردیوم بوتولونیوم تولید می‌شود. در حالتی که بوتولونیوم توسط باکتری تولید شود، یکی از کشنده‌ترین سم‌های تولید شده در طبیعت به شمار می‌رود.

برای یک انسان ۷۰ کیلوگرمی، تنها ۷۰ میلی‌گرم از این سم می‌تواند کشنده باشد. بوتولونیوم همان سمی است که در صورت نجوشاندن غذاهای کنسروی، باعث بوتولیسم می‌شود که بیماری‌ کشنده‌ای است.

آیا تزریق بوتاکس ایمن است ؟

نترسید! بوتولونیوم استفاده شده در داروی بوتاکس، خطرات سم اصلی که توسط باکتری تولید می‌شود را ندارد. به علاوه زمانی این سم کشنده است که وارد گردش خون ما شود. در استفاده‌های درمانی بوتاکس، تنها به صورت موضعی از این سم استفاده می‌شود.

از نظر سازمان FDA، وزارت بهداشت ایران و تقریباً تمامی سازمان‌های نظارتی درمان و سلامت، تزریق بوتاکس برای استفاده‌های درمانی یا جوانسازی پوست، ایمن و بی‌خطر شناخته می‌شود. اماباید به چند نکته‌ی زیر توجه کنید:

  • در کشور آمریکا، از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۳ تنها ۳۶ نفر بعد از تزریق بوتاکس دچار عوارض جانبی شدید شدند. ۱۳ نفر از این افراد، به دلیل مشکلات زمینه‌ای دچار عوارض شده بودند و مشکلات پیش آمده ارتباطی با تزریق بوتاکس نداشته است.
  • براساس مطالعات، تنها ۳ درصد از بزرگسالانی که تزریق بوتاکس دریافت می‌کنند، دچار عوارض جانبی شدید می‌شوند. در بسیاری از این موارد علت بروز عوارض، تزریق دارو به دست افراد غیرپزشک یا استفاده از مواد نامناسب است.
  • طبق پژوهش‌های انجام شده، خطرات تزریق بوتاکس به منظور زیباسازی و جوانسازی پوست، به شدت کمتر از عوارض بوتاکس در موارد استفاده‌های درمانی است. در آمار ذکر شده تقریباً تمام کسانی که دچار عوارض حاد شده بودند، تزریق‌های درمانی بوتاکس را دریافت کرده بودند. در مورد کاربردهای بوتاکس در ادامه مفصل صبحت کرده‌ایم.
  • دوز بوتاکس استفاده شده برای خطوط پوستی بسیار کم و بی‌خطر است. در استفاده‌های درمانی بوتاکس، از دوزهای بالاتری استفاده می‌شود؛ برای همین احتمال وقوع عوارض جانبی بیشتر است.

بوتاکس در کلینیک - عوارض تزریق بوتاکس

هشدار: در آرایشگاه بوتاکس نکنید!

حتماً برای تزریق بوتاکس به مراکز معتبر درمانی مراجعه کنید. استفاده از این دارو از نظر وزارت بهداشت و درمان کشور، تنها توسط پزشکان متخصص و دوره دیده مجاز است و باید در مراکز درمانی مانند کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها انجام شود.

تزریق بوتاکس در مراکز غیردرمانی مانند آرایشگاه‌ها و توسط افراد غیرپزشک می‌تواند عوارض تزریق بوتاکس برای شما به همراه داشته باشد. این موضوع دو علت دارد:

  • در این مراکز معمولاً از بوتاکس‌های غیراستاندارد و بدون مجوز استفاده می‌شوند. چون تهیه بوتاکس فقط توسط پزشکان یا با نسخه‌ی پزشک ممکن است، افراد غیرپزشک مجبورند که از بوتاکس‌های قاچاقی استفاده کنند. داروهای قاچاق می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند واکنش‌های حاد آلرژیک شوند.
  • احتمال بروز عوارض جانبی مانند افتادگی پلک، عدم تقارن یا ایجاد دو بینی، در صورت تزریق بوتاکس در مراکز غیردرمانی بیشتر است. به علاوه در صورتی که دچار عوارض حاد بشوید، افراد غیرپزشک توان درمان و رفع مشکلات احتمالی را ندارند.

عوارض تزریق بوتاکس چیست ؟

در کل تزریق بوتاکس عوارض بسیار کمی دارد و بیشتر این عوارض ممکن است به دلیل ناآشنایی شخص تزریق کننده بوتاکس و تزریق این ماده توسط افراد غیر متخصص ایجاد شود.

لذا اولین و مهمترین توصیه ما به شما انجام تزریق بوتاکس در کلینیک های معتبر پوست و مو و مطب پزشک متخصص می باشد.

کلیه عوارض احتمالی در نواحی مختلف صورت بصورت کامل برای شما شرح داده شده است.

عوارض عمومی بوتاکس

قرمزی و اِدِم

قرمزی و ادم (تورم) واکنش طبیعی بدن به هر روش درمانی است. این عوارض تزریق بوتاکس معمولاً خفیف تا متوسط هستند، در عرض چند ساعت برطرف می‌شوند و نیازی هم به درمان ندارند.

شدت قرمزی و ادم به میزان بوتاکس تزریق شده و همچنین ضخامت سوزن تزریق بستگی دارد. پیشگیری از این عوارض تا حد زیادی به تجربه‌ی پزشک وابسته است.

استفاده از سوزن‌های باکیفیت، تزریق آهسته‌ و مقادیر کم بوتاکس و همچنین استفاده از کمپرس سرد پس از اتمام تزریق، از جمله مواردی هستند که می‌توانند از شدت قرمزی و تورم بکاهند. جهت درمان سریع ورم بعد از بوتاکس قبل از خروج از مرکز خانه سفید از پزشک متخصص کلینیک سوالات خود را بپرسید.بوتاکس پیشانی - عوارض تزریق بوتاکس

درد

میزان درد در طی تزریق بوتاکس به آستانه‌ی تحمل درد شما بستگی دارد. معمولاً بیشتر مراجعین به خوبی درد ناشی از تزریق را تحمل می‌کنند. برای کاهش درد می‌توانید پس از مشورت با پزشک، حدود ۱ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، استامینوفن مصرف کنید.

در برخی موارد قبل از درمان، از کرم‌های بی‌حسی موضعی یا کمپرس سرد استفاده می‌شود تا درد محل تزریق کاهش یابد. درد ممکن تا ۳۰ دقیقه بعد از اتمام تزریق هم کمی باعث رنجش شما شود.

سردرد و تهوع

شایع‌ترین عوارض تزریق بوتاکس سردرد و تهوع هستند. این دو عارضه در ۲ تا ۱۵ درصد از مراجعین مشاهده می‌شوند. البته سردرد و تهوع معمولاً خفیف بوده و بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که اولین تزریقات بوتاکس خود را انجام می‌دهند. ماندگاری این عوارض بین چند ساعت تا حداکثر سه چهار روز متغیر است.

علت و نحوه درمان این عارضه در صفحه سردرد بعد از بوتاکس بطور کامل شرح داده شده است، که می توانید برای اطلاعات کامل در این خصوص به صفحه مذکور مراجعه فرمایید.

اما بطور خلاصه عواملی مانند آسیب‌های ایجاد شده در محل تزریق، استرس و سابقه‌ی سردردهای میگرنی در ایجاد آن‌ها موثرند. برای درمان سردرد، مصرف داروهای مسکن یا قرص‌های ضد میگرن معمولی کفایت می‌کند.

کبودی

کبودی به دلیل سوراخ شدن عروق خونی موجود در محل تزریق رخ می‌دهد. این اتفاق معمولاً ناشی از این است که محل عروق خونی، پیش از تزریق بوتاکس به خوبی شناسایی نشده‌اند. توجه داشته باشید که پزشکان غیرمتخصص و افراد غیر پزشک با آناتومی صورت و گردن آشنایی کافی ندارند.

به همین علت ممکن است در طی فرآیند تزریق به عروق خونی آسیب بزنند. کبودی بیشتر زمانی مشاهده می‌شود که پزشک مهارت و تجربه‌ی کافی در تزریق بوتاکس نداشته باشد.

برای پیشگیری از این عارضه، باید از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مثل ژلوفن) تا حداقل ۷ روز پیش از تزریق خودداری کنید. استفاده از کرم‌های ویتامین K یا کرم‌هایی که حاوی عصاره‌ی گیاه ارنیکا هستند، در رفع کبودی موثرند. سایر اقداماتی که باید برای پیشگیری از کبودی پوست انجام بگیرند، شامل موارد زیر است:

  • در حین تزریق بوتاکس باید در حالت نشسته قرار داشته باشید؛
  • عروق خونی باید پیش از تزریق شناسایی شوند؛ به ویژه در مورد نواحی اطراف چشم و سایر بخش‌های مستعد؛
  • پزشک با فشار دادن انگشت خود بر محل تزریق (بدون ماساژ دادن) می‌تواند احتمال کبودی را کاهش دهد.

عفونت

تا کنون گزارشی مبنی بر عفونت ناشی از عوارض تزریق بوتاکس منتشر نشده؛ البته در مورد تزریق‌هایی که در محیط‌های درمانی و توسط پزشک صورت گرفته‌اند. تمامی محلول‌های بوتاکس حاوی مایع نرمال سالین هستند و در دمای ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند.زیبا سازی صورت - عوارض تزریق بوتاکسحتی ۳۰ روز بعد از باز کردن محلول بوتاکس، هیچ نشانه‌ای از رشد باکتری‌ها یافت نمی‌شود. با این حال در محیط‌ های درمانی، پیش از تزریق پوست شما را به خوبی استریل می‌کنند تا خطر عفونت به صفر برسد.

واکنش‌های کولینرژیک

واکنش‌های کولینرژیک از جمله عوارض بوتاکس هستند که معمولاً به شکل خشک شدن دهان یا چشم‌ها مشاهده می‌شوند. این عوارض بیشتر در صورت استفاده از فرآورده‌هایی مشاهده می‌شود که از سم بوتولونیوم نوع B ساخته‌ شده‌اند. در کلینیک خانه سفید تنها از فرآورده‌های حاوی سم بوتولیونیوم نوع A استفاده می‌کنیم.

عوارض  تزریق بوتاکس در محل تزریق

این گروه از عوارض معمولاً ناشی از انتشار بوتاکس به عضلات مجاور محل تزریق و اثر گذاری بر ماهیچه‌هایی است که مد نظر ما نیستند. احتمال این عوارض زمانی زیاد می‌شود که تزریق بوتاکس توسط افراد غیر پزشک یا پزشکان غیرمتخصص صورت بگیرد.

عوارض محل تزریق در موارد درمان یک سوم بالایی صورت (خط اخم، خطوط افقی پیشانی، ابروها و خطوط پنجه کلاغی) بسیار کم است. چون تکنیک‌ها و دستورالعمل‌های تزریق بوتاکس در این نواحی تا حد زیادی بهینه سازی شده‌اند.

تزریق بوتاکس در یک سوم میانی و پایینی صورت و همچنین گردن، کاربردهای کمی دارد. به همین علت تکنیک‌های تزریق در این مناطق ضعیف‌تر بوده و تزریقات باید با دقت و احتیاط بیشتری صورت بگیرند. احتمال بروز عوارض محل تزریق در این مناطق بیشتر است.

در ادامه عوارض بوتاکس در محل تزریق را به تفکیک مناطق تحت درمان بررسی کرده‌ایم:

عوارض تزریق  بوتاکس در بین دو ابرو

عوارض بوتاکس در موارد درمان خطوط بین ابروها شامل سه مورد زیر است. هیچ کدام از این عوارض دائمی، خطرناک یا تهدید کننده‌ی سلامت شما نیستند. صرفاً از لحاظ زیبایی‌ شناختی عوارض نامطلوبی به شمار می‌روند.

افتادگی پلک

افتادگی پلک در گذشته شیوع زیادی داشت و هنوز هم در افرادی که تزریق بوتاکس را در مراکز غیر درمانی یا غیرمعتبر انجام می‌دهند، مشاهده می‌شود. این عارضه به دلیل تزریق نادرست و اثر گذاری ماده‌ی بوتاکس بر عضله‌ی بالا برنده‌ی پلک فوقانی اتفاق می‌افتد.

افتادگی پلک معمولاً ۲ تا ۱۵ روز بعد از تزریق بوتاکس مشاهده شده و ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. با این حال با از بین رفتن تدریجی اثرات بوتاکس، به کلی درمان شده و جای نگرانی ندارد.

برای پیشگیری از این عارضه توجه به موارد زیر کاملاً موثر است:

  • بعد از تزریق بوتاکس به جلو خم نشوید. به محل تزریق دست نزنید و آن را نمالید.
  • پزشک باید محلول بوتاکس را در مقادیر کم و به آرامی تزریق کند. یادتان باشد که هیچگاه نباید در حین تزریق، نواحی تحت درمان را ماساژ داد.
  • برای ثبیت بوتاکس در عضلات هدف، بهتر است تا ۲-۳ ساعت به طور مداوم عضلات مورد نظر را به کار بگیرید و با آن‌ها تمرین کنید. به این ترتیب بوتاکس سریع‌تر جذب بافت هدف شده و به سمت عضلات دیگر نمی‌رود.

برخی از افراد نسبت به این عارضه از عوارض تزریق بوتاکس مستعدترند. پزشک باید عوامل خطرساز در مورد شما را بررسی کند تا اگر هر کدام وجود داشت، شیوه‌ی تزریق را منطبق بر شرایط شما انتخاب کند. برخی از عوامل افزایش دهنده‌ی احتمال افتادگی پلک در زمان تزریق بوتاکس در بین دو ابرو عبارت‌اند از:

  • کسانی که سابقه‌ی آسیب یا جراحی در آن ناحیه داشته‌اند؛
  • افراد مسن؛
  • کسانی که به طور ژنتیکی عضله‌ی بالابرنده‌ی پلک ضعیفی دارند. این مشکل به طور معمول توسط عضلات دیگر صورت جبران می‌شود و در حالت عادی قابل تشخیص نیست. پزشک با معاینه‌ی عضلات متوجه این موضوع خواهد شد.

در گذشته افتادگی پلک در ۱۰ درصد از مراجعین دیده می‌شد. اما اکنون با بهبود تکنیک‌های تزریق و موارد مصرفی، شیوع این عارضه تقریباً به صفر رسیده است. تاکنون در کلینیک خانه سفید هیچکدام از مراجعین ما دچار این عارضه نشده‌اند.بوتاکس دور چشم - عوارض تزریق بوتاکس

تورم بافت لنفاوی ابرو و پلک مجاور

احتمال این عارضه کم است و بیشتر در کسانی مشاهده می‌شود که سابقه‌ی تورم و ادم در ناحیه‌ی ابرو و پلک دارند، به ویژه آن‌هایی که دچار پف صبگاهی چشم می‌شوند. همچنین التهاب ملتحمه و افتادگی بافت بین دو ابرو، می‌توانند باعث افزایش احتمال این عارضه شوند.

افزایش خطوط مجاور بینی

گاهی با فلج شدن عضلات ناحیه بین ابروها، فعالیت عضلات اطراف بینی بیشتر شده و خطوط مجاور بینی نمایان می‌شوند؛ به ویژه در زمان خندیدن و اخم کردن. با تزریق بوتاکس در طرفین بینی می‌توان این مشکل را به خوبی برطرف کرد.

 عوارض تزریق بوتاکس در تزریقات ابرو و پیشانی

افتادگی ابرو

عضله پیشانی که فرونتالیس نام دارد، یک عضله‌ی نازک، عریض و حساس به دوزهای پایین بوتاکس است. اگر محل تزریق بوتاکس در پیشانی بیش از اندازه پایین باشد، می‌تواند باعث افتادگی ابروها و پلک‌ها شود.

در این حالت روی پیشانی و پلک‌های فوقانی احساس سنگینی می‌کنید که با آرایش کردن بدتر می‌شود. البته این عارضه بر روی بینایی شما اثری نمی‌گذارد و معمولاً بعد از ۱ تا ۴ هفته برطرف می‌شود.

این عارضه هم مانند سایر عوارض بوتاکس به دلیل کم‌تجربگی تزریق‌ کننده و عدم شناخت آناتومی صورت رخ می‌دهد. در صورتی که تزریق توسط پزشک متخصص صورت بگیرد، احتمال افتادگی ابرو و پلک تقریباً صفر است.

چهره بی‌احساس

چهره بی‌احساس یا یخ زده (Frozen look) یکی از عوارض بوتاکس است که به دلیل تزریق دوزهای بیش از حد اتفاق می‌افتد. همانطور که گفتیم، عضله‌ی پیشانی به داروی بوتاکس حساسیت بالایی دارد.

برای پیشگیری از این عارضه، دوز پایینی از بوتاکس را به پیشانی تزریق کرده و ۱ ماه بعد نتایج را بررسی می‌کنیم. در نیمی از مراجعین نیازی به تزریقات بیشتر نیست ولی در نیمی دیگر دوز بسیار کمی برای رفع خطوط باقی‌ مانده تزریق می‌شود.

علامت مِفیستو

بالا رفتن بخش میانی و/یا یک‌سوم انتهایی ابرو را علامت مفیستو می‌گویند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌های طرفی عضله‌ی پیشانی به خوبی فلج نشده باشند.

عوارض بوتاکس در تزریقات پلک

شل شدن پلک پایین

عضله‌ی دور چشم شما که مسئول ایجاد خطوط پنجه کلاغی است، یک عضله‌ی سطحی، نازک، عریض و بسیار قدرتمند است. گاهی در زمان درمان خطوط پنجه کلاغی، فلجی ایجاد شده در این عضله به حدی زیاد است باعث افتادگی یا فتق بالشتک‌های چربی زیر چشم می‌شود.

به علاوه عضله‌ی دور چشم با ماساژ عروق لنفاوی اطراف چشم باعث تخلیه‌ی مایعات اضافی ناحیه می‌شود. در صورت فلج شدن کامل عضله، مایعات اضافی تخلیه نمی‌شوند و زیر چشم ورم می‌کند.ماساژ صورت - عوارض تزریق بوتاکساین وقایع باعث پف کردن صبگاهی زیر چشم شده و حتی می‌تواند چین و چروک‌های پلک تحتانی را بیشتر کند. شل شدن  پلک پایین مانند بیشتر عوارض بوتاکس ناشی از اشتباه در تزریق دارو بوده و موقتی است.

سایر عوارض تزریق بوتاکس در این ناحیه

  • افتادگی پلک پایین
  • افتادگی پلک بالا
  • دو بینی و لوچی چشم‌ها(بسیار نادر)
  • افتادگی لب (نادر)
  • عمیق شدن خطوط گونه (نادر)

عوارض بوتاکس در تزریقات یک‌سوم میانی و پایینی صورت

اطراف دهان

معمولاً عوارض تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست اطراف دهان انتخاب چندان مناسبی نیست و سایر روش‌های جوانسازی تاثیر بیشتر و زیبا‌تری بر این ناحیه می‌گذارند.

در بیشتر موارد تزریق بوتاکس در نواحی دور دهان همراه با تزریق ژل (معمولاً هیالورونیک اسید) انجام می‌شود. برای پیشگیری از عوارض، باید از دوزهای بسیار پایین و غلیظ بوتاکس استفاده کرد. عوارض بوتاکس در تزریقات اطراف دهان شامل موارد زیر است:

  • عدم تقارن
  • فلج عضلات لب و ناتوانی در تکلم و بلع صحیح
  • دشواری در لب خند زدن
  • گاهی ناتوانی در جلوگیری از بیرون ریختن آب دهان

خطوط اطراف بینی

تزریق در این ناحیه باید با دقت بسیار زیادی صورت بگیرد. عوارضی همچون افتادگی گوشه‌های دهان، افتادگی لب‌ها و عریض شدن لب بالایی در صورتی رخ می‌دهند که پزشک مهارت کافی در تزریق بوتاکس نداشته باشد.

گوشه‌های دهان و چانه

تزریق بوتاکس به عضله‌ی مثلثی که در پایین گوشه‌های دهان جای گرفته می‌تواند باعث لیفت گوشه‌های دهان شود. در مورد این کاربرد، خطر دشواری در لبخند زدن و همچنین دشواری در تکلم وجود دارد.

در مورد تزریق بوتاکس به چانه، اگر تزریق به درستی صورت نگیرد، بازهم شاهد عوارض ذکر شده هستیم.

عوارض بوتاکس در تزریقات گردن

مهم‌ترین عارضه‌ی تزریق بوتاکس در گردن، اختلال در بلع و کاهش ترشح بزاق دهان است. همچنین اگر بوتاکس به عضلات عمقی‌تر گردن انتشار یابد، امکان دشواری در حرکت دادن گردن به چپ و راست وجود دارد.

سایر عوارض بوتاکس

فلج نشدن عضلات هدف از دیگر عوارض بوتاکس است که در صورت عدم استفاده از دوزهای مناسب دارو و همچنین تزریق در محل‌های نامناسب رخ می‌دهد.

در موارد بسیار نادر مقاومت نسبت به سم بوتولونیوم مشاهده شده که در این حالت، تزریق بوتاکس هیچ تاثیری بر عضلات نمی‌گذارد.

واکنش‌های سیستمیک یا عمومی بدن نسبت به ماده‌ی بوتاکس بسیار نادرند. تاکنون گزارشی مبنی بر واکنش‌های حساسیتی به داروهای مجاز بوتاکس منتشر نشده است.

گزارشاتی مبنی بر ظاهر شدن علایم مشابه بیماری پسوریازیس و دانه‌های قرمز بر روی پوست منتشر شده که تا کنون در میان میلیون‌ها بار تزریق، تنها برای دو نفر در هر میلیون نفر در سرتاسر دنیا رخ داده است.فواید بوتاکس - عوارض تزریق بوتاکس

چه زمان هایی نباید بوتاکس انجام دهیم ؟

برای یک فرد کاملا سالم با شرایط بدنی عادی تزریق بوتاکس هیچ محدودیتی ندارد. اما زمانی که فردی با شرایط خاص هستید، لازم است پیش از اقدام به این عمل کمی در این رابطه تحقیق کنید.

در این مقاله درباره ممنوعیت‌های بوتاکس صحبت کرده و لیست کسانی را که نمی‌توانند تزریق بوتاکس داشته باشند بیان می‌کنیم. پس اگر شما هم قصد تزریق بوتاکس را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، تا اتفاق ناخوشایندی برای شما رخ ندهد.

بوتاکس برای چه افرادی ممنوع است ؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که زمان اثرگذاری تزریق بوتاکس به اندازه زمان انجام آن کوتاه است. به همین دلیل درست یکی دو روز قبل از عروسی یا مهمانی خانوادگی‌شان برای انجام این عمل مراجعه می‌کنند.

باید بدانید که این باور کاملا غلط است. چرا که پس از انجام تزریق بوتاکس تا یکی دو روز جای تزریق بر روی صورت شما باقی مانده و پوست اطراف این ناحیه التهابی و قرمز است.

به‌ علاوه برای اینکه بوتاکس روی صورت شما بنشیند و چهره‌تان حالت عادی پیدا کند، حداقل یک هفته زمان نیاز دارید. بنابراین اگر یک اتفاق بزرگ در زندگی‌تان در حال رخ دادن است، حداقل یکی دو هفته پیش از تاریخ تعیین شده برای تزریق بوتاکس اقدام کنید.

اگر نیاز ندارید، بوتاکس نکنید.

به نظر می‌رسد که تزریق بوتاکس بیش از آنکه یک نیاز باشد، تبدیل به یک مد جدید شده است. اگر نگاهی به مراکز تزریق بوتاکس بیندازید، مشاهده خواهید کرد که بخش زیادی از افراد مراجعه‌کننده جوان هستند و هیچ چین‌وچروکی روی صورتشان دیده نمی‌شود.

توجه کنید که بوتاکس یک ماده کاملا شیمیایی است که از طریق تزریق زیر جلدی وارد بدن شما شده و استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. بنابراین بهتر است تا زمانی که چین‌های کافی در صورتتان ایجاد نشده، به فکر تزریق بوتاکس نیفتید.

اگر به ترکیبات بوتاکس حساسیت دارید، تزریق نکنید.

برخی از افراد هستند که نسبت به مواد استفاده‌شده در بوتاکس واکنش نشان داده و دچار حساسیت‌های پوستی خفیف یا شدید در نواحی تزریق و اطراف آن یا در برخی موارد در کل بدن می‌شوند. در این افراد عوارض تزریق بوتاکس می تواند شدید باشد

اگر برای اولین بار است که تزریق بوتاکس انجام می‌دهید، حتما از پزشک خود بخواهید که پیش از تزریق بوتاکس مقداری از آن را روی بخشی از پوستتان امتحان کند تا از عدم حساسیت مطمئن شوید.

علاوه بر آن در صورتی که قبلا تزریق بوتاکس انجام داده‌اید و اکنون به یک مرکز جدید برای تمدید مراجعه کرده‌اید، بهتر است وجود یا عدم وجود حساسیت را تست کنید.

چرا که مراکز مختلف مواد خود را از جاهای مختلف و با مارک‌های متفاوت تهیه می‌کنند و ممکن است شما به مواد جدید حساسیت داشته باشید. البته توجه کنید که ممکن است حساسیت با مقدار کمی از تزریق خود را نشان ندهد و پس از تزریق کامل بروز پیدا کند.

در دوران بارداری تزریق بوتاکس را متوقف کنید.

همان‌طور که گفتیم، مواد مورد استفاده در بوتاکس ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. از آنجایی که شما هنوز جنینتان را نمی‌شناسید و نمی‌دانید به چه چیزهایی حساسیت نشان می‌دهد، باید تزریق بوتاکس را در دوران بارداری قطع کنید.

رفع چروک پیشانی - عوارض تزریق بوتاکس

برخی پزشکان توصیه می‌کنند که اگر قصد بارداری دارید هم تزریق بوتاکس را متوقف کنید. البته این توصیه صرفا برای اطمینان از سلامت جنین است و ممکن است عدم رعایت آن آسیبی به جنین وارد نکند.

چرا که بسیاری از زنان بدون آنکه بدانند باردار هستند اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند و بدون هیچ مشکلی فرزند خود را به دنیا می‌آورند.

اگر داروهای ضد انعقاد می‌خورید، از عوارض تزریق بوتاکس دوری کنید.

در صورتی که مبتلا به اختلال در انعقاد خون هستید یا از داروهای ضد انعقاد نظیر وارفارین استفاده می‌کنید، باید تزریق بوتاکس را فراموش کنید.

این توصیه برای افرادی که دوزهای بالاتری از این داروها را استفاده می‌کنند جدی‌تر است اما افرادی که دوز کمتری مصرف می‌کنند، با مشورت پزشک معالج خود می‌توانند تزریق بوتاکس را انجام دهند.

در صورتی که پزشک معالج شما مجوز تزریق را صادر کرد، حتما با ایشان در مورد قطع کردن یا نکردن قرص‌هایتان در روزهای نزدیک به تزریق بوتاکس، صحبت کنید و نتیجه را به خاطر سپارید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

افراد دچار بیماری‌های خاص نباید تزریق بوتاکس انجام دهند.

افرادی که به بیماری‌های خاص نظیر MS، سرطان، نارسایی کلیوی و… مبتلا هستند باید در تزریق بوتاکس احتیاط کنند. چرا که ممکن است داروهای این بیماری‌ها با ترکیبات بوتاکس تداخل پیدا کرده و آن‌ها را دچار مشکلات جدی کنید.

توصیه ما این است که این افراد به‌ طور کلی تزریق بوتاکس را فراموش کرده و به سراغ راه‌حل‌های کم‌خطرتری مانند هایفو برای از بین بردن چین‌وچروک‌هایشان بروند.

اما در صورتی که به استفاده از بوتاکس اصرار دارید، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و پزشک تزریق کننده را نیز از بیماری خود مطلع سازید. 

اگر در دو هفته اخیر از این داروها یا مواد غذایی استفاده کردید، بوتاکس نکنید.

در صورتی که به طور مرتب از برخی داروها استفاده می‌کنید یا مدتی است به دلیل بروز مشکلی مصرف آن‌ها را آغاز کرده‌اید، باید یکی دو هفته پیش از تزریق بوتاکس مصرف آن‌ها را متوقف کنید. البته توجه کنید که این کار را به‌صورت خودسرانه انجام نداده و حتما با پزشکتان در میان بگذارید.

داروهایی که ممکن از مصرف آن‌ها پیش از تزریق بوتاکس مشکل‌آفرین باشد، عمدتا داروهای رقیق‌کننده خون یا مسکن‌ها هستند. برخی از این داروها شامل قرص ویتامین E، آسپیرین، اکسیدیرین، قرص امگا 3، ایپوبرفون، ادویل، موترین و… می‌شود.

برخی مواد غذایی رقیق‌کننده خون نیز می‌تواند در حین تزریق بوتاکس یا پس از آن برای شما مشکل ایجاد کند. زنجبیل، زعفران یا مواد غذایی حاوی امگا 3 و ویتامین E از موادی هستند که باید از دو هفته یا ده روز قبل از تزریق، مصرف آن‌ها را متوقف کنید.

توجه کنید که هنگام مراجعه به مرکز تزریق بوتاکس حتما دیگر ممنوعیت‌های غذایی و دارویی را سوال کنید و این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

ضعف عضلانی یا فلج ناگهانی عضلات

بعضی از افراد به طور ناگهانی دچار بیماری‌هایی می‌شوند که همه یا بخشی از اندام‌های آن‌ها را فلج کرده و پس از مدتی برطرف می‌شود.

از آنجایی که بوتاکس از یک سم ضعیف شده فلج‌کننده ساخته شده است، تزریق آن در این افراد می‌توانند سبب تشدید بیماری شده و مشکلات جدی برای آن‌ها پیش بیاورد.

علاوه بر این افراد مبتلا به ضعف عضلانی هم نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند. چرا که ترکیبات بوتاکس خود موجب ضعیف‌تر شدن عضلات در ناحیه تزریق می‌شود و عوارض تزریق بوتاکس شدید است. در نتیجه تا فرایند ایجاد چین و چروک در پوست را متوقف یا کندتر کند.

به همین دلیل تزریق بوتاکس در این افراد ممکن است منجر به آسیب در عضلات یا در برخی موارد فلج کامل آن‌ها شود.

افراد دارای حساسیت‌های پوستی و تب‌خال

تزریق بوتاکس معمولا در نواحی اطراف لب و خود آن، چشم‌ها، پلک‌ها، پیشانی، گونه‌ها و میان ابروها انجام می‌شود. سلامت این نواحی در هنگام تزریق اهمیت بالایی دارد.

در صورتی که از داروهای ضد جوش یا آکنه یا کرم‌های لایه‌بردار استفاده می‌کنید، بهتر است تزریق بوتاکس را به بعدا موکول کنید.

همچنین اگر در نواحی تزریق حساسیت پوستی یا زخم باز دارید، بهتر است تا زمان برطرف شدن حساسیت یا ترمیم زخم صبر کنید. علاوه بر آن پزشکان تزریق بوتاکس را برای افراد دارای تب‌خال نیز ممنوع کرده‌اند.

ضعف سیستم ایمنی

طرفداران تزریق بوتاکس بیشتر افراد میان‌سالی هستند که بروز چین و چروک در پوستشان را نمی‌پسندند و قصد دارند که چند سالی به جوانی خود اضافه کنند.

توصیه پزشکان به افراد بالای ۵۰ سال این است که پیش از اقدام به تزریق بوتاکس با چکاپ کامل از سلامت کامل بدن خود اطمینان حاصل کنند.

البته این موضوع تنها مربوط به افرادی است که در طول زندگی خود به بیماری خاصی مبتلا نشده و داروی خاصی مصرف نکرده‌اند. افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند یا به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، نباید به سراغ تزریق بوتاکس بروند. چرا که حتی باکتری‌های ضعیف شده موجود در بوتاکس می‌تواند عوارض تزریق بوتاکس شدیدی داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید