طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصیل و خوشمزه را با دو دستور پخت مجزا و جذاب در اختیارتان قرار می دهیم. کافیست یکبار این غذای اصیل را تهیه نمایید تا از طرفداران آن شوید. گروه آشپزی پارس مگ دستور پخت ویژه ی این غذا و فوت و فن های تهیه آن را به شما یاد می دهد.

کلم پلو

کلم پلو یکی از انواع غذاهای پلویی قدیمی و سنتی ایرانی است که خیلی ها نام این غذا را مانند لوبیا پلو با نام شهر شیراز می شناسند. این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می شود که معروف ترین انوع آن کلم پلو با مرغ و کلم پلو با گوشت قلقلی هستند.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی اصیل با گوشت چرخکرده

مواد لازم برای ۴ نفر
کلم قمری یا کلم برگ ۵۰۰ گرم
آبغوره ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
آرد نخودچی ۲ قاشق غذا خوری
برنج ۴ پیمانه
سبزی کلم پلو ۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه و ادویه کاری به مقدار لازم
سبزی کلم پلو شامل تره، کمی ترخون، ریحان و شوید می باشد.

مراحل طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مرحله اول

برای تهیه کلم پلوی خوشمزه و مخصوص به روش شیرازی در ابتدای کار، برنج را ۱ ساعت زودتر با کمی آب و نمک خیس می کنیم. یک قابلمه را با مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. سپس برنج را با کمی نمک به آن اضافه کرده و می گذاریم تا بپزد.

کلم پلو - طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مرحله دوم

در اواخر پخت، سبزی را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس آنرا را به آب جوش اضافه کرده و بعد از ۱۰ دقیقه، وقتی که نیم پز شد، آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم. کلم قمری را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی خرد می کنیم.

مرحله سوم طرز تهیه کلم پلو شیرازی

اگر از کلم برگ استفاده می کنیم باید آن را شسته و به صورت نوارهای باریک برش بزنیم و خرد کنیم. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. کلم ها را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود.

مرحله چهارم

سپس نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کرده و کمی آّغوره می زنیم و می گذاریم روی حرارت تا آب آن به خوبی جمع شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم و رنده می کنیم. سپس آب آن را با دست گرفته و درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله پنجم طرز تهیه کلم پلو شیرازی

گوشت چرخ کرده و نمک و فلفل و زردچوبه و پودر کاری و کمی آرد نخودچی را به آن اضافه کرده و خوب ورز می دهیم تا مزه ها با هم ترکیب شود. سپس به شکل قلقلی در می آوریم. یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

کلم پلو با گوشت چرخکرده - طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مرحله ششم

در این مرحله گوشت های قلقلی را درون آن قرار می دهیم و تمام قسمت های آنها را سرخ می کنیم. کف یک قابلمه را با کمی روغن چرب می کنیم. ته دیگ مورد نظر را کف دیگ می چینیم. یک لایه مخلوط برنج و سبزی را کف قابلمه می ریزیم.

مرحله هفتم طرز تهیه کلم پلو شیرازی

یک لایه مخلوط کلم روی آن ریخته و همینطور ادامه می دهیم تا مواد تمام شود. در آخر، کمی کره حیوانی روی برنج ریخته و آن را روی حرارت ملایم دم می کنیم. وقتی که خواستیم غذا را بکشیم، کوفته ها را روی آن یا دورش می ریزیم.

مرحله هشتم

در صورت تمایل می توان به یک روش دیگر نیز این غذا را اماده کرد. در این روش می توان کوفته ها را در زمانی که برنج در حال دم کشیدن است لابه لای برنج اضافه کرد اما برای این که مجلسی تر شود موقع سرو اضافه می شود.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی با مرغ

مواد لازم کلم پلو با مرغ 4 نفر
برنج  4 پیمانه
سینه مرغ 1 عدد
پیاز درشت  1 عدد
رب گوجه فرنگی  1 قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه به میزان لازم
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
دارچین  ۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه  به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه کلم پلو شیرازی با مرغ

مرحله اول

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا برنج را می شوییم و از قبل به مدت 3 ساعت خیس می کنیم. بعد سینه مرغ را به اندازه مکعب های کوچک و یا با دست به صورت ریش ریش خرد می کنیم. هم چنین کلم را هم خیلی ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

غذای معروف شیراز - طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مرحله دوم

سپس پیاز را پوست می گیریم و به شکل خلالی نازک خرد می کنیم. بعد در یک تابه مقداری روغن می ریزیم و پیاز را در تابه تفت می دهیم.

مرحله سوم طرز تهیه کلم پلو شیرازی

وقتی که پیاز نرم شد، سینه مرغ خرد شده را بهش اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی سرخ شود. برای طعم دار شدن مرغ، مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زعفران اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

بعد از اضافه کردن ادویه ها به مرغ، درب تابه را می گذاریم تا مرغ با حرارت ملایم پخته شود. بعد از 10 دقیقه، کلم خرد شده را هم به مرغ اضافه می کنیم و چند دقیقه ای تفت می دهیم تا کلم ها نرم شوند.بعد از اینکه کلم ها نرم شد و تغییر رنگ داد، یک قاشق ربع می ریزیم و خوب هم می زنیم. وقتی که مواد با هم مخلوط شد، حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله پنجم طرز تهیه کلم پلو شیرازی

در ادامه برنج خیس شده را در قابلمه آب جوش می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا خوب بجوشد و برنج پخته شود. بعد از 10 دقیقه جوشیدن، چند دانه برنج را لای انگشتمان له می کنیم، اگر سفت نبود ، آن را آبکش می کنیم.

غذای شیرازی - طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مرحله ششم

در انتها بعد از آبکش کردن برنج، کف قابلمه را با روغن چرب می کنیم و ته دیگ نان یا سیب زمینی را کف قابلمه می چینیم. سپس به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه از مواد مرغ و کلم در قابلمه می ریزیم و به همین ترتیب تا آخر می ریزیم تا تمام شود. فقط مقداری از مواد مرغ و کلم را برای تزیین نگه می داریم.

مرحله آخر طرز تهیه کلم پلو شیرازی

بعد از اینکه همه برنج و مواد را داخل قابلمه ریختیم، دم کنی و درب قابلمه را می گذاریم و قابلمه را روی حرارت کم می گذاریم تا دم بکشد. نیم ساعت الی 40 دقیقه زمان برای دم کشیدن کلم پلو کافی است.

بعد از دم کشیدن کلم پلو ، آن را در دیس می کشیم و با باقی مانده مرغ و کلم و مقداری زرشک و هویج این غذای خوشمزه را تزیین می کنیم و سرو می کنیم. امیدواریم از خوردن این کلم پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی لذت ببرید.

کلم پلو شیرازی خوشمزه - طرز تهیه کلم پلو شیرازی

نکات کلیدی و طلایی در زمان پخت کلم پلو:

در این بخش قصد داریم به تمامی نکات و ترفند‌هایی که در پخت کلم پلو شیرازی نیاز است بدانیم، پرداخته شود:

  • در پخت کلم پلو می‌توان به جای سبزی تازه از سبزی کلم پلوی خشک شده که شامل ریحان، تره، شوید و ترخون است، استفاده کنیم. نحوه استفاده از این سبزی خشک شده به صورتی است که هنگام آبکش کردن برنج، سبزی خشک را داخل آبکش ریخته و با برنج مخلوط کنیم.
  • اگر به دنبال ادویه کلم پلو شیرازی هستید از پودر لیمو عمانی غافل نشوید. یکی از ادویه هایی که در کلم پلو استفاده می‌شود پودر لیمو عمانی است که در صورت تمایل می‌توانید مقدار ۱ قاشق چایخوری از آن را به این غذا اضافه کنید.
  • هنگام تهیه سبزی کلم پلو باید توجه داشت که نسبت سبزی‌ها باید رعایت شود. پیشنهاد می‌شود بیشترین مقدار ریحان و کمترین مقدار ترخون در نظر گرفته شود. در صورت استفاده بیش از حد ترخون، کلم پلو تلخ خواهد شد.
  • باید توجه داشت که گوشت‌های قلقلی را همراه با برنج در قابلمه بریزیم. با این کار قلقلی‌ها همراه با برنج دم می‌کشد و در نتیجه طعم بهتری خواهند داشت.
  • می‌توان به جای استفاده از گوشت چرخ کرده و درست کردن کوفته قلقلی، از گوشت قیمه‌ای استفاده کرد. بدین صورت که گوشت‌ها را به صورت قیمه ای خرد کرده و با یک عدد پیاز و زرد چوبه تفت می‌دهیم. سپس یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کرده و مجدد به تفت دادن ادامه می‌دهیم. مقداری آب اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا گوشت بپزد و پس از پخت، همراه با کلم لا به لای برنج قرار می‌دهیم.
  • برای تزئین کلم پلو می‌توان مقداری از کوفته قلقلی‌ها را کنار گذاشته و دور ظرف بچینیم.
  • جالب است بدانید که علاوه بر گوشت چرخ کرده و یا گوشت خورشتی، می‌توان با مرغ، کلم پلو مرغ را آماده کنیم.
  • اگر قصد دارید کلم پلو بدون گوشت آماده کنید، نیاز است که مقدار کلم را کمی بیشتر کنید.
  • اگر می‌خواهید از حبوبات، داخل کلم پلو شیرازی استفاده کنید، بهترین گزینه عدس است. با استفاده از عدس می‌توانید کلم پلو عدس خانگی را محیا کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
  • کلم پلو شیرازی را می‌توان به همراه سالاد شیرازی و یا ترشی میل کرد.

نکات تکمیلی در طرز تهیه کلم پلو شیرازی

  1. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه
  2. و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30دقیقه میباشد .
  3. کلم پلو شیرازی را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
  4. همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .
  5. توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید