طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری خوشمزه و خوش طعم با آبغوره ی تازه به همراه فوت و فن هایی برای بهتر شدن آن را در این بخش از آشپزی پارس مگ بخوانید.

ترشی هفت بیجار چیست؟

ترشی هفت بیجار یکی از ترشی های بسیار خوشمزه و چند رنگ می باشد که شما با خوردن این ترشی اشتهای چند برابری با غذاها خواهید داشت. ترشی هفت بیجار قدمت بسیار طولانی دارد و اصالت آن به شهر بیجار کردستان بر می گردد.

ترشی هفت بیجار - طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

طرز تهیه ترشی هفت بیجار در شهرهای مختلف با هم متفاوت است برای مثال در گیلان تمام مواد ترشی هفت بیجار را میکس می کنند و از چرخ گوشت رد می کنند یا خیلی ها برای خوش رنگ شدن ترشی هفت بیجار از کلم قرمز استفاده می کنند تا تمام مواد ترشی را بنفش کند یا بعضی ها چند عدد پیاز کوچک بنفش به صورت درسته داخل ترشی می اندازند.

شما برای تهیه این ترشی اگر در فصل خیار چمبر هستید از آن استفاده کنید اگر نه از خیار ساده سبز می توانید استفاده کنید. در این ترشی هم می توانید از سرکه یا آبغوره استفاده کنید و هیچ فرقی ندارد ولی در نظر داشته باشید سرکه سفید مقداری تند و تیز تر می شود ولی سرکه قرمز طعم ملایم تری خواهد داشت. اگر تند و تیزی سرکه را کلا دوست ندارید و طعم ملایم در ترشی دوست دارید می توانید از آبغوره استفاده نمایید.

طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

مواد لازم

  • گل کلم ۱ عدد
  • هویج ۵ عدد
  • کرفس یک ساقه
  • خیار سبز ۶ عدد
  • بادمجان ۳ عدد
  • سیر ۳ بوته
  • فلفل سبز تند ۱۵۰ گرم
  • سیب زمینی ترشی ۳ عدد
  • سبزی ترشی شامل (ترخون، مرزه، نعنا، گشنیز،جعفری) ۲۵۰ گرم
  • تخم گشنیز ۳ ق غذا خوری
  • سیاه دانه ۲ ق غذا خوری
  • سرکه سفید یا آبغوره
  • نمک به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

ترشی شمالی - طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

مرحله اول : آماده سازی مواد ترشی

ابتدا کاسبرگ گل کلم را جدا کنید و آن گلم کلم را به اندازه تقریبا کوچک خرد کنید سپس گلم کلم ها را داخل یک لگن آب گذاشته و بگذارید تا کثیفی آن خارج شود در این حین چندین بار آبش را عوض کنید. هویج را شسته و پوست بگیرید.

کرفس را پاک کنید و ساقه آن را داخل لگن گذاشته تا تمیز شود برگ های کرفس را نیز پاک کنید و بشورید و اجازه دهید تا خشک شود. خیار را بشورید و بگذارید تا خشک شود. فلفل سبز تند را ابتدا بشورید سپس سرش را جدا کنید تا آب داخل فلفل ها نرود.

سر بادمجان ها را جدا کنید و خوب بشورید. سیب زمینی ترشی را با فرچه آشپزخانه خوب بشورید تا گل و کیثفی روی آن نباشد. همه مواد را پس از شستن و آبکشی روی یک نمگیر قرار دهید تا کاملا خشک شود.

مرحله دوم : خرد کردن مواد

سبزیجات ترشی را به اندازه ریز خرد کنید. سبزی ترشی را بعد از خشک شدن ریز کنید نیاز به ساطوری کردن نمی باشد در حد اینکه خرد شوند کافی است و برگ های کرفس را نیز با سبزی ها مخلوط کنید. سیر را پوست بگیرید و به قطعات کوچک خرد کنید. فلفل سبز ها را نیز خرد کنید.

مرحله سوم : مخلوط کردن مواد ترشی هفت بیجار

تمام مواد خرد شده را به همراه سیر و سبزی و فلفل سبز تند در یک ظرف بزرگ ریخته و روی آنها تخم گشنیز و سیاه دانه و نمک بپاشید و با یک قاشق خوب مخلوط کنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

ترشی لیته - طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

مرحله چهارم : تهیه ترشی هفت بیجار

ظرف هایی را که قرار است ترشی در آن بریزید خوب بشورید و خشک کنید هیچگونه رطوبتی نداشته باشد سپس با کمک یک ملاقه از مواد ترشی داخل شیشه ها ریخته تا پر شوند با دست خوب فشار دهید تا هوا بین آنها نباشد سپس روی ترشی ها سرکه ریخته و درب آن را خوب محکم کنید و از ابتدا داخل یخچال بگذارید بعد از گذشت یک هفته ترشی هفت بیجار شما حاضر است.

نکاتی برای طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

۱.طعم و مزه این ترشی با آبغوره تازه بهتر است ولی اگر شما آبغوره در دسترس ندارید می توانید از آبلیمو و یا سرکه تازه نیز استفاده نمایید.
۲. ترشی هفت بیجار نباید آبدار باشد.
۳. مقدار نمک و سرکه این ترشی را می توانید بنا بر ذائقه خود کم و یا زیاد کنید.

۴. اگر برای تهیه ترشی فوری یا همان هفت بیجار از آبغوره استفاده می کنید باید درب ظرف را به خوبی و محکم ببندید زیرا آبغوره به اکسیژن هوا حساس است و اگر درب ظرف به خوبی بسته نشود و هوا وارد ظرف شود طعم ترشی تلخ و یا بی مزه می شود و هم چنین ترشی کپک می زند ولی مقاوت سرکه در برابر اکسیژن هوا بیشتر است و بنابراین اگر ترشی با سرکه تهیه شود نگهداری آن راحت تر می شود.
۵. در تهیه این نوع ترشی می توانید از انواع سبزی جات معطر خشک نیز استفاده کنید و اگر همه نوع سبزی معطر ذکر شده در این مطلب را در دسترس نداشتید می توانید از نیمی از آن ها استفاده کنید.

ترشی - طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

طرز تهیه ترشی هفت بیجار مجلسی

1- گل کلم ها و هویج را به اندازه ی دلخواه خرد کرده و داخل شیشه می ریزیم.

2- میوه ها (سیب، به و خیار) را به اندازه های دلخواه خرد کنید و در شیشه بریزید. فلفل دلمه ای را نیز ریزتر از سایر مواد خرد کنید.

3- بادمجان را ساطوری کرده و به مواد اضافه کنید.

4- در آخر سبزیجات خشک را که از قبل ریز خرد کرده اید به همراه سیر رنده شده و ادویه ترشی و نمک به مواد اضافه کنید و روی آن سرکه بریزید تا روی مواد را بگیرد.

5- در شیشه ی ترشی را محکم ببنید و تکان دهید تا نمک آن حل شود.

این ترشی بسته به دما بین 2 تا 4 هفته آماده ی مصرف است.

ترشی مخلوط - طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

نکات کلیدی در تهیه ترشی هفت بیجار

  • می توانید به جای سرکه از آبغوره استفاده کنید. طعم این ترشی با آبغوره بهتر است اما اگر آبغوره ی تازه ندارید، از سرکه ی طبیعی استفاده کنید. همچنین توجه کنید که مقدار سرکه ای که استفاده می کنید از مقدار آبغوره کمتر باشد. چون طعم ترشی سرکه بیشتر از آبغوره می باشد. همچنین دقت کنید که ترشی زیاد آبدار نشود.
  • دقت کنید که آبغوره به اکسیژن هوا حساس است و اگر در ظرف آن کاملا بسته نباشد، طعم آن تغییر کرده و تلخ یا بی مزه می شود. حتی امکان دارد کپک بزند. در حالی که سرکه مقاوم بوده و نگهداری از آن آسان تر است.
  • برای انتخاب گوجه فرنگی نیم رس یا نارس به رنگ آن ها توجه کنید. گوجه فرنگی نارس سبز رنگ و گوجه فرنگی نیم رس نارنجی هستند.
  • هرچه سبزی ترشی را بیشتر خرد کنید طعم ترشی بهتر خواهد شد.
  • مقدار نمک و سرکه و آبغوره را می توان بسته به سلیقه کم و زیاد کرد.
  • ترشی از همان لحظه ی اتمام کار آماده ی مصرف است. به همین دلیل به آن ترشی هفت بیجار فوری می گویند.
  • می توانید برای خوش طعم تر شدن ترشی از ادویه هایی مانند زیره استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و
  • ترشی هفت بیجار را می توانید در وعده پیش غذا – سرو کنید .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 20 نفر مناسب میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید