دسر ماست یونانی به همراه میوه جات خشک و عسل، دسری سالم و مخصوص کشور یونان است که می‌توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دسر ماست یونانی

ماست یونانی فقط یک ماست معمولی نیست که کنار غذا میل کنید بلکه یه وعده غذایی کامل محسوب میشود. ماست یونانی سرشار از پروبیوتیک ها، کلسیم و ویتامین B12 است و به جذب پتاسیم و کاهش کالری و کربوهیدرات هم کمک می کند پس یه پیشنهاد عالی برای کسایی‌ست که رژیم غذایی دارن. علاوه بر این ماست یونانی یه جایگزین غذایی عالی است که می‌توانید با اسموتی و بستنی مخلوط کنید و یا حتی همراه با میوه های فصل اون رو نوش جان کنید بدین  منظور پارس مگ طرز تهیه دسر ماست یونانی به همراه میوه را در ادامه مطلب به شما ارائه خواهد کرد. از آنجایی که فرآیند تخمیر ماست یونانی کوتاه تر از ماست معمولی است پروتئین و مواد معدنی بیشتری دارد. ماست یونانی یک کلکسیون کامل از مواد مغذی و ضروری برای بدن ماست، امیدوارم با پارس مگ در این مطلب همراه باشید و این ماست فوق العاده خوشمزه و مقوی را در منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

دسر ماست یونانی
دسر ماست یونانی

طرز تهیه ماست یونانی

مرحله اول: جوشاندن شیر

  • برای درست کردن یک ماست یونانی خانگی خوشمزه و غلیظ، بهتر است از شیر گاو با چربی ۹ درصد و بالاتر استفاده کنید. در مرحله اول شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و روی شعله گاز یگذارید و زمان دهید تا کاملاً شیر به جوش آید و به دمای ۸۵ درجه سانتی گراد و یا ۱۸۵ درجه فارنهایت برسد. به راحتی به کمک یک دماسنج مایعات می توانید دمای شیر را اندازه بگیرید.

مرحله دوم: خنک کردن شیر

  • پس از اینکه شیر به طور کامل به جوش آمد، در حدود ۵ دقیقه بیشتر به آن زمان دهید تا جوش بزند و آب اضافی آن به طور کامل تبخیر شود. حالا شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شیر خنک شود و به دمای محیط برسد. در حدود دمای ۴۳ درجه سانتی گراد مناسب است.

مرحله سوم: ترکیب کردن ماست و خامه

  • در این مرحله در یک کاسه ماست خانگی و در صورت تمایل خامه را خوب هم بزنید و مخلوط کنید تا کاملاً یک دست شوند. خامه موجب می شود که ماست یونانی غلیظ تر و خوش طعم تری داشته باشید. هر چه در این مرحله ماست و خامه را بهتر با هم مخلوط کنید در روند تخمیر بهتر عمل خواهند کرد.

مرحله چهارم: اضافه کردن مخلوط ماست و خامه به شیر

  • حالا به آرامی مخلوط ماست و خامه را که در مرحله قبل آماده کردید به شیری که به دمای محیط رسیده است اضافه کنید و خیلی آرام هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم: تخمیر ماست

  • مخلوط شیر و مایه ماست را در یک ظرف درب دار بریزید. نکته مهم در این مرحله این است که به هیچ عنوان هوا به داخل ظرف نفوذ نکند، پس درب ظرف را خیلی محکم ببندید و در صورت لزوم روی آن را هم بپوشانید. سپس برای ۸ الی ۱۰ ساعت ظرف را در یک مکان گرم بگذارید و دقت کنید که در این مدت به هیچ عنوان ظرف را جا به جا نکنید و ضربه ای نیز به ظرف حاوی ماست یونانی وارد نکنید تا خللی در فرآیند تخمیر رخ ندهد.

مرحله ششم: صاف کردن ماست یونانی

  • پس از گذشت مدت زمان گفته شده و اتمام فرآیند تخمیر، با استفاده از یک پارچه دو لایه تنظیف تمیز و یک صافی آب اضافی ماست که به آن سرم شیر گفته می شود را بگیرید. برای این کار هم می توانید ماست را داخل پارچه بریزید و پارچه را برای حدود ۲ یا ۳ ساعت در گوشه ای آویزان کنید و یا بعد از ریختن ماست در تنظیف آن را داخل یک صافی قرار دهید.

مرحله هفتم: مرحله نهایی تهیه ماست یونانی

  • پس از اینکه آب ماست را به طور کامل گرفتید، آن را داخل یک کاسه مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید تا کاملاً خنک شود و بعد میل کنید.
دسر ماست یونانی
ماست یونانی

نکات کلیدی تهیه ماست یونانی

  • – اندازه مواد اولیه که در دستور ماست یونانی آمده است مناسب ۵-۶ کاسه ماست است. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را با رعایت نسبت ها تغییر دهید.
  • – اگر دوست داشتید که ماست یونانی با کالری کم تری داشته باشید می توانید از شیر و ماست کم چرب استفاده کنید.
  • – برای درست کردن ماست یونانی با غلظت بیشتر، می توانید ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری شیر خشک نیز به مواد اولیه اضافه کنید.

دسر ماست یونانی

طرز تهیه دسر ماست یونانی

مواد لازم برای پاپ شکلات با ماست یونانی:

  1. ماست یونانی: ۱ لیوان
  2. شیر : یک و نیم لیوان
  3. وانیل یک قاشق چای‌خوری
  4. شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  5. عصاره نعنا ( پودر نعنا): نصف قاشق چای‌خوری
  6. چیپس شکلات: نصف لیوان
  7. شکلات آب کرده: به مقدار دلخواه
  8. چوب بستنی و قالب بستنی یخی

دستور تهیه پاپ شکلاتی با ماست یونانی:

  • در یک ظرف شیر وماست را مخلوط کنید و سپس عصاره نعنا یا پودر آن را همراه کمی شکر و وانیل به آن اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی رنگ خوراکی سبز را به مخلوط اضافه کنید تا رنگ بهتری بگیرد. مواد داخل ظرف را آن‌قدر بهم بزنید تا مایه یکدست شود.
  • یا قالب مافین و شکلات بریزید. شکلات رنده شده یا چیپس شکلات را روی قالب‌ها بپاشید. اگر قالب بستنی شما دسته دارد آن را داخل مواد فرو کنید. برای این کار از چوب بستنی هم می‌توانید استفاده کنید. قالب‌هارا حدود ۶ ساعت در فریزر بگذارید تا سفت شوند
  • در مرحله آخر مقداری شکلات را به روش بن ماری روی بخار آب بگذارید تا مایع شود سپس پاپ خود را از قالب در آورید و در شکلات آب شده فرو کنید . بعد از این کار کافیه مدتی پاپ‌های شکلاتی را در فریزر بگذارید تا سفت شود.

دسر ماست یونانی

مواد لازم برای دسر شکلاتی با ماست یونانی برای یک نفر:

  1. ماست یونانی : نصف پیمانه
  2. پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری
  3. وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  4. دستور تهیه دسر شکلاتی با ماست یونانی:

ماست را در یک مخلوط کن می‌ریزیم و وانیل و پودر کاکائو (شیرین نشده) را به آن اضافه میکنیم. مخلوط‌کن را روشن می‌کنیم. اگر مخلوط‌کن در دسترس ندارید در یک کاسه انتدا ماست را کمی میزنیم تا یکدست شود و سپس پودر کاکائو و وانیل را اضافه کرده و بطور منظم هم می‌زنیم با یکدست شود.

یک مدل دیگر از دسر ماست یونانی

مخلوط ماست خنک با میوه‌جات خشک و عسل، دسر سالم و خوشمزه‌ای است که مخصوص کشور یونان است.

طرز تهیه:‌

  • دو پیمانه ماست ساده را درون یک صافی ریخته و آب اضافی آن را بگیرید.
  • ماست آب گرفته و غلیظ را درون کاسه به مدت ۱۲ ساعت در قسمت خنک یخچال قرار داده تا کاملا خنک شود.
  • ماست خنک شده را درون دو کاسه ریخته ، روی آن مقداری عسل و میوه‌جات خشک بریزید.
  • دسر آماده شده را همراه با چند تکه شیرینی میل کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید