تهیه دسر ماست و خرما را در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد چراکه دسری فوق العاده مقوی و خوشمزه است. ریشه این دسر در شهرهای جنوبی ایران است.

تهیه دسر ماست و خرما

ترکیب ماست و خرما از دیرباز در شهرهای جنوبی ایران مرسوم بوده و این غذای ساده به صورت یک دسر ساده و سبک همیشه در سفره جنوبی ‏ها جایگاه ویژه ی خود را داشته است. یکی از شاعران، به نام ” شیخ اطعمه ” نیز شعری در این مورد سروده است:

            خرما و ماست دست در آغوش کرده‏ اند

     و ز خار فارغ‏ اند که در پای کنگر است

در نوع سنتی این دسر، یک بشقاب خرمای هسته گرفته را در کنار یک کاسه ی ماست و سرشیر قرار می ‏دادند و روی ماست را با پودر‏ پسته تزئین می‏ نمودند.

تهیه دسر ماست و خرما

ما نیز در پارس مگ به نوعی از این دسر الگو برداری کرده و این دسر را به صورت مدرن تبدیل نموده ‏ایم تا علاوه بر این که سفره زیبا‏تر شود به‏ دلیل داشتن پودر ژلاتین و خواص آن برای استخوان‏ ها کودکان مان را نیز تشویق کنیم تا از این دسر ایرانی و مقوی استفاده نمایند.

دسر ماست و خرما دسری فوق العاده مقوی و خوشمزه است. اجزای تشکیل دهنده این دسر مقوی خرما، ماست، خامه، پودر ژلاتین و گردوی خرد شده است. ترکیب ماست و خرما از قدیم در شهرهای جنوبی ایران مرسوم بوده و این دسر سنتی ایرانی همیشه در سفره جنوبی های جایگاه خاصی داشته و به عنوان دسر بعد از غذا سرو می کردند.

در این مطلب از مجموعه آموزش تهیه دسرها شما را با طرز تهیه دسر ماست و خرما آشنا میکنیم. شما کدبانوهای عزیز میتوانید این دسر مقوی را برای مهمانیها در ماه مبارک رمضان تهیه و سرو کنید. طرز تهیه آن بسیار راحت است. که امیدواریم از تهیه و میل آن لذت کافی را ببرید.

مواد لازم برای تهیه دسر ماست و خرما

مواد لازم مقدار مورد نیاز

  • خرما ۲۰۰ گرم
  • ماست ۳۰۰ گرم
  • خامه ۲۵۰ گرم
  • پودر ژلاتین ۲ قاشق سوپخوری
  • گردوی خردشده ۲ قاشق سوپخوری
  • آب ۱ پیمانه

تهیه دسر ماست و خرما

طرز تهیه دسر ماست و خرما

  1. ابتدا هسته خرما را جدا می‌کنیم.
  2. با ماست و خامه مخلوط کرده و داخل مخلوط‌کن می‌ریزیم تا یک‌دست شده و خرما خرد شود.
  3. گردو را افزوده و هم می‌زنیم.
  4. پودر ژلاتین را با آب مخلوط کرده و روی بخار کتری به صورت بن‌ماری قرار می‌دهیم تا پودر ژلاتین کاملا حل شود.
  5. سپس به مخلوط ماست اضافه کرده و هم می‌زنیم.
  6. در قالب‌های تک‌نفره یا کلی ریخته و به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا خودش را بگیرد.
  7. این دسر خوشمزه را میتوانید با بادام و فندق و شکلات چیپسی تزیین کنید.
  8. دسر ماست و خرما یک دسر راحت و خوش رنگ میباشد که اگر یک مهمانی شیک در پیش رو دارید حتما این دسر را درست کنید.

خرما یک منبع تغذیه‌ای مقوی‌است که توصیه می‌شود حتما در رژیم غذایی تان از آن استفاده کنید. در پایان به برخی خواص و فواید خرما می‌پردازیم.‌

خواص خرما در رژیم غذایی فردی

مصرف همزمان خرما و گردو با هم عامل بسیار مفیدی در افزایش خون سازی بدن می باشد.

مصرف همزمان خرما و گردو با هم باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست می شود.

برای درمان کم خونی

خرما به دلیل مقادیر زیاد آهنی که دارد می تواند به درمان کم خونی کمک کند. خرما به عنوان یک مکمل طبیعی برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مناسب است. اگر می خواهید از احساس خستگی و کمبود انرژی در امان باشید بهتر است خرما مصرف کنید تا کم خونی به مرور زمان درمان شود.

برای افزایش انرژی بدن

خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز ، فروکتوز و ساکارز می باشد. به عنوان یک تنقلات عالی می توان از خرما استفاده نمود چرا که باعث افزایش انرژی بدن شما می شود. خیلی از افراد در سراسر دنیا برای فرار از خستگی و سستی بعد از ظهرها خرما میل می کنند.

خرما دارای پتاسیم می باشد که این امر باعث کاهش فشار خون می شود. یک عدد خرمای متوسط دارای ۱۶۷ میلی گرم پتاسیم است که به نسبت میوه های دیگر بالا می باشد و برای جلوگیری از بیماری های کلیوی موثر است.

همچنین خرما دارای فیبر می باشد که باعث می شود تا اثرات سدیم در بدن کاهش پیدا کند. اگر می خواهید فشار خون خود را کاهش دهید بهتر است خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید. منیزیم ماده معدنی دیگری است که در خرما وجود دارد و باعث می شود تا فشار خون کم شود.

برای کاهش خطر بیماری های قلبی

شما می توانید روزانه تعدادی خرما میل کنید تا از بیماری های قلبی عروقی در امان باشید. آنتی اکسیدان های موجود در خرما باعث جلوگیری از آترواسکلروز می شود و برای کاهش کلسترول خون موثر است. خرما دارای ایزوفلاون است که خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. فیبر موجود در خرما برای کاهش وزن مفید است. چاقی یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی است.

برای سلامت دندان

خرما به دلیل داشتن فلوئور برای سلامت دندان ها مفید است ، خرما باعث از بین رفتن پلاک شده و تقویت مینای دندان را به دنبال دارد.

جلوگیری از آلزایمر

مصرف منظم خرما باعث می شود تا استرس اکسیداتیو دفع شده و التهاب ها کاهش پیدا می کند. اگر می خواهید از بیماری های مغزی مانند بیماری های نوروژنیک در امان باشید بهتر است خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ترکیبات موجود در خرما برای جلوگیری از آلزایمر و التهاب های مغزی موثر است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید