طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه را به دو روش با مرغ و گوشت قلقلی به شما یاد می دهیم. اگر فقط یکبار این غذای لذیذ را امتحان کنید، بی شک یکی از طرفداران این غذا می شوید. با درست کردن این غذا رنگ و لعاب جدیدی به سفره تان ببخشید.

آلبالو پلو چیست

آلبالو پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که به دلیل استفاده از آلبالو در آن به عنوان یک غذای فصلی شناخته می شود. اصالت این غذای خوشمزه متعلق به شهره شیراز می باشد البته امروزه در سراسر کشور فراگیر شده است. شما می توانید در فصل تابستان آلبالو را بگیرید و هسته آن را خارج کنید سپس در فریزر نگهداری کنید تا در تمام فصل ها بتوانید این غذای خوشمزه را تهیه کنید و از خواص خوب آلبالو بهرمند شوید خواصی همچون ضد التهاب، رفع کم خونی، تسکین دهند درد، سلامت پوست و مو را نیز افزایش می دهد.آلبالو پلو - طرز تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

مواد لازم

مواد لازم برای ۳ نفر
آلبالو بدون هسته 500 گررم
برنج 4 پیمانه
گوشت چرخکرده 300 گرم
زعفران دم کرده ۱ استکان
خلال پسته و بادام برای تزیین
پیاز ۱ عدد
روغن به اندازه کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله اول: آماده سازی آلبالو

ابتدا آلبالو ها را تمیز می شوییم و هسته های آن ها بیرون می آوریم و در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا کمی غلیظ شود و بعد شکر را به آن می افزاییم و صبر می کنیم تا ۱۰ دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت بر می داریم و از یک صافی آلبالو ها را رد می کنیم و آب آن را مجددا می گذاریم روی حرارت تا غلیظ تر شود و برای شربت از آن استفاده کنیم.آلبالو پلو با گوشت چرخکرده - طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله دوم: تهیه گوشت قلقلی

سپس پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و به گوشت چرخ کرده می افزاییم و کمی نمک،فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت و پیاز می ریزیم و خوب آن ها را ورز می دهیم تا ادویه ها به خورد گوشت برود و کمی از مواد گوشت بر می داریم و بشکل کوفته قلقلی به آن شکل می دهیم (شبیه یک دایره) تمام مواد را به همین صورت آماده می کنیم.

تابه ای را روی حرارت می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم تا داغ شود و کوفته ها را در آن قرار می دهیم تا سرخ شوند.کوفته ها را در روغن می چرخانیم تا همه طرف آن ها سرخ شود. پس از سرخ شدن کوفته ها آن ها را کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: جوشاندن برنج

در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک روی ان می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید و زمانیکه آب جوش امد برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم ابتدا که برنج را اضافه می کنیم آب از جوش می افتد مجددا اما به جوش می آید. برنج را یک هم می زنیم و دیگر به آن دست نمی زنیم تا ۵ دقیقه بعد مقداری از برنج را از آب بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج نرم بود ولی مغز آن سفت بود زمان آب کشیدن برنج است.

قابلمه برنج را از روی شعله بر می داریم و برنج را در آبکش می ریزیم و کمی آب سرد روی ان می گیریم. قابلمه ای که برای پخت آلبالو پلو انتخاب کرده ایم را روی حرارت می گذاریم و کف آن روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید کف آن نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده یا هر چیز دیگری برای ته دیگ می چینیم.

مرحله پنجم: تهیه آلبالو پلو مجلسی

و کمی از برنج را کف قابلمه می ریزیم و کمی از کوفته ها و آلبالو رری ان می ریزیم و مجددا لایه بعدی برنج و کوفه و آلبالو می ریزیم تا موادمان تمام شود و نصف لیوان از شربت آلبالو و ۱ قاشق غذاخوری روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا آلبالو پلو پخته شود. آلبالو پلو آماده شده را در دیس می کشیم و با آلبالو و کوفته آن را تزئین می کنیم.

آلبالو پلو با مرغ - طرز تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

مواد لازم

مواد لازم برای ۳ نفر
آلبالو بدون هسته یک و نیم لیوان
برنج دو و نیم پیمانه
مرغ تکه شده به تعداد دلخواه
زعفران دم کرده ۱ استکان
خلال پسته و بادام برای تزیین
پیاز ۱ عدد
روغن کمی
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ

مرحله اول

برای تهیه آلبالو پلو خوشمزه و مخصوص با گوشت مرغ در ابتدای کار، پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

آلبالو پلو با ران مرغ - طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله دوم

سپس پیازها را به آن اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. در ادامه تکه های مرغ را به پیاز اضافه کرده و در روغن خوب سرخ می‌ کنیم. نصف استکان از زعفران و کمی نمک را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

زیر آن را خیلی کم می ‌کنیم تا مرغ با زعفران پخته و طلایی شود. آلبالو ها را با یک لیوان آب و نصف لیوان شکر می‌ گذاریم تا یک ربع بپزد و رنگ پس بدهد. حالا آلبالو ها را آبکش کرده و آب آن را به همراه ۲ لیوان آب به برنج خیس خورده اضافه می‌ کنیم.آلبالو پلو با مرغ قلقلی - طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله چهارم

سپس روی شعله گاز قرار می‌ دهیم تا برنج نیم پز شود و آب آلبالو به خوردش برود. در آخر برنج را آبکش کرده و با آلبالو ها مخلوط می ‌کنیم و می‌ گذاریم به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد، سپس با خلال پسته و پلو زعفرانی تزئین می ‌کنیم.آلبالو پلو مجلسی - طرز تهیه آلبالو پلو

نکات کلیدی در تهیه آلبالو پلو مجلسی

  1. می توانید به جای تهیه گوشت قلقلی مرغ را پخته و ریش ریش کنید و لا به لای آلبالو دم بگذارید.
  2. مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کم و زیاد کنید.
  3. می توانید مقداری آلبالو ها را بسته به ذائقه و سلیقه خود کم و زیاد کنید.
  4. دوست دارید آلبالو ها حین پختن بهم نچسبند قبل از ریختن در برنج کمی کره به آنها بزنید.
  5. اگر آلبالو پلو را برای مجالس خود تهیه می کنید از کمی خلال بادام و پسته خیس خرد و تفت داده شده کنار دورچین استفاده کنید.
  6. آلبالو در دسترس نداشتید می توانید از مربای آن استفاده کنید.
  7. در انتها برای خوش عطر شدن این غذا کمی زعفران دم کرده و کره یا روغن محلی روی برنج بریزید.
  8. می توانید فیله مرغ را مزه دار کنید و بجای گوشت قلقلی در کنار آلبالو پلو سرو کنید.
  9. بهتر است برای حفظ ظاهر آلبالو ها آن را زیاد نجوشانید تا له شوند.
  10. حتما باید در تهیه آلبالو پلو ته دیگ قرار دهید حالا یا سیب زمینی یا نان لواش زیرا آب آلبالو به ته قابلمه رفته و باعث تیره شدن و سوخته شدن ته دیگ می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید