سوپ شیر مجلسی یک پیش غذای بسیار خوشمزه و کامل برای جمع های خانوادگی و میهمانی ها میباشد. این سوپ را میتوانید به روش های مختلفی درست کنید. برای رژیمی تر شدن سوپ میوانید از خامه استفاده نکنید. سوپ شیر یکی از پر خاصیت ترین غذاها برای کودکان است. این سوپ بی نظیر را تهیه نمایید و لذت ببرید.

سوپ شیر چیست

سوپ شیر یکی از انواع سوپ های معروف و پر مصرف در سراسر جهان است. سوپ شیر انواع مختلفی دارد و با مواد مختلفی طبخ می شود.

بعضی آشپزها سوپ شیر را با مخلوط خامه درست می کنند که باعث می شود کالری این سوپ افزایش یابد. محبوب ترین نوع سوپ شیر ، سوپ شیر به همراه جو پرک یا جو پوست کنده است که طعم بسیار خوبی دارد که تقریبا همه آنرا می پسندند.سوپ شیر - سوپ شیر مجلسیسوپ شیر را می توانید در مهمانی های خود به عنوان یک پیش غذای خوشمزه و دوست داشتنی سرو کنید.سوپ شیر بیشتر به عنوان پیش غذا سرو می شود ولی شما می توانید این سوپ خوشمزه را به عنوان یک غذای کامل و مقوی برای خانواده تهیه کنید.

به سوپ شیر در صورت تمایل و برای زیبایی بیشتر سوپ مواد دیگری مثل ذرت هم می توانید اضافه کنید.با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر سوپ شیر تهیه کنید.

طرز تهیه سوپ شیر مجلسی

سوپ شیر با خامه - سوپ شیر مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم سوپ شیر

  • سینه مرغ ۱ عدد
  • جو پرک ۱۰۰ گرم
  • هویج متوسط ۱ عدد
  • قارچ ۲۵۰ گرم
  • شیر ۵۰۰ سی سی ( نیم لیتر )
  • آبلیمو ۱ قاشق سوپخوری
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی
سوپ شیر با نان - سوپ شیر مجلسی

مراحل تهیه سوپ شیر مجلسی

مرحله اول

برای تهیه سوپ شیر مجلسی ابتدا پیاز را پوست بگیرید سپس به ۴ قسمت تقسیم کنید و به همراه گوشت مرغ، ۴ لیوان آب و مقداری نمک و زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت را ملایم کنید.

مرحله دوم

حالا اجازه دهید قابلمه تا زمانی که ۲ لیوان از آب مرغ باقی بماند روی حرارت بماند. پس از اینکه گوشت مرغ پخت و ۲ لیوان از آب مرغ در قابلمه باقی ماند حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک شود، سپس پیاز را از قابلمه خارج کنید و دور بیندازید.سوپ شیر و سبزیجات - سوپ شیر مجلسیمرحله سوم

در این مرحله گوشت مرغ را هم از قابلمه خارج کنید و به صورت نگینی ریز یا ریش ریش خرد کنید. آب مرغ را هم صاف کنید و کنار بگذارید. در ادامه هویج را به صورت نگینی ریز خرد کنید (می‌توانید هویج را با رنده درشت رنده کنید)

مرحله چهارم

سپس به همراه جو پرک به قابلمه حاوی آب مرغ اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و هر چند دقیقه آن را با قاشق یا ملاقه هم بزنید زیرا جو پرک خیلی سریع ته می‌گیرد و باید هر چند لحظه یک بار هم زده شود.سوپ شیر و جو پرک - سوپ شیر مجلسیمرحله پنجم

جو پرک خیلی سریع می پزد و لعاب می‌اندازد ، پس از اینکه جو پرک لعاب انداخت، شیر را به همراه مرغ خرد شده به قابلمه اضافه می‌کنیم. اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه سوپ با حرارت ملایم بپزد تا شیر به طور کامل به خورد دیگر مواد برود.

مرحله ششم

در همین حین قارچ را به صورت ورقه‌ای خرد می‌کنیم و به همراه مقدار خیلی کمی روغن (روغن زیاد باعث چرب شدن سوپ می‌شود) تفت می‌دهیم تا آب موجود در قارچ تبخیر شود. برای اینکه رنگ قارچ ها تیره نشود آبلیمو را هم حین تفت دادن به قارچ‌ها اضافه می‌کنیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه تفت دادن قارچ به پایان رسید آن را به قابلمه سوپ اضافه می‌کنیم. در همین مرحله نمک و فلفل سیاه را نیز اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم سوپ جا بیفتد. سوپ نباید خیلی روی حرارت بماند چون سوپ شیر هنگامی که سرد می‌شود سفت‌تر می‌شود.سوپ شیر و قارچ - سوپ شیر مجلسی

مرحله هشتم

پس از اینکه سوپ آماده شد آن را در سوپخوری می ریزیم و با جعفری خرد شده تزیین می‌کنیم. در صورتی که می‌خواهید سوپ خود را مجلسی‌تر کنید می‌توانید در آخرین مراحل پخت مقداری خامه صبحانه هم به سوپ اضافه کنید و پس از مخلوط کردن خامه، سوپ را سرو کنید.

اضافه کردن خامه

در صورتی که می خواهید سوپ شیر را با خامه سرو کنید زمانی که سوپ را از روی حرارت برداشتید به اندازه یک تا ۲ قاشق غذاخوری خامه به سوپ اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خامه با سوپ یکدست شود.

اضافه کردن خامه باعث می شود کالری سوپ بالا برود ولی طعم آنرا خیلی خوشمزه تر می کند.جلوگیری از بریدن شیر در سوپ - سوپ شیر مجلسی

جلوگیری از بریدن شیر

اگر شما هم با مشکل بریدن شیر پس از اضافه کردن به سوپ روبرو شده‌اید باید بدانید که اگر چند نکته ساده را رعایت کنید به هیچ وجه شیر شما پس از اضافه کردن به سوپ نخواهد برید.

۱ . دمای شیر

یکی از دلایل عمده برید شیر پس از اضافه کردن به سوپ این است که شیر سرد است و پس از اضافه کردن به سوپ می‌برد. برای رفع این مشکل شیر را به صورت ولرم یا حداقل هم دما با محیط آشپزخانه به قابلمه سوپ اضافه کنید.

۲ . آب لیمو ترش

نکته مهم در مورد اضافه کردن آب لیمو ترش به سوپ شیر این است که هنگام پخت سوپ به هیچ وجه آب لیمو به این سوپ اضافه نکنید چون ممکن است باعث بریدن شیر شود. اگر دوست دارید این سوپ را به همراه آب لیمو ترش سرو کنید در پایان پخت آب لیمو را در کنار سوپ سرو کنید.سوپ شیر و جعفری - سوپ شیر مجلسی

سفت شدن سوپ شیر

ممکن است سوپ شما بیش از حد روی حرارت مانده باشد و بیش از حد غلیظ و سفت شده باشد. برای رفع این مشکل مقداری شیر ( بستگی به مقدار سوپ دارد ) را داخل شیرداغ کن بجوشانید سپس به سوپ اضافه کنید.

پس از اضافه کردن شیر ، با ملاقه یا قاشق سوپ را خوب هم بزنید تا یکدست شود. در مرحله بعدی طعم سوپ را بچشید زیرا با اضافه کردن شیر ممکن است سوپ کم نمک شود. در صورت نیاز نمک و ادویه اضافه کنید.

سوپ شیر بدون مرغ

گوشت مرغ باعث خوشمزه‌تر شدن سوپ شیر می‌شود، اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید از گوشت مرغ در سوپ خود استفاده کنید می‌توانید گوشت مرغ را به همراه مراحل طبخ آن از دستور بالا حذف کنید و سوپ مرغ را بدون گوشت مرغ تهیه کنید.سوپ شیر بدون مرغ - سوپ شیر مجلسی

فوت و فن های تهیه سوپ شیر مجلسی

  1. بهتر است برای تهیه سوپ شیر فلفل سفید تهیه کنید تا سوپ شما خوش رنگ باقی بماند.
  2. می توانید مرغ را حذف کنید و فقط از عصاره مرغ استفاده کنید.
  3. نیازی نیست آب قارچ ها کشیده شود در حد تفت دادن کافی می باشد.
  4. برای غلظت و لعاب بیشتر می توانید یک سیب زمینی رنده شده را اضافه کنید و یا ۲ ق غذا آرد را در آب یا شیر حل کنید و اضافه کنید.
  5. در قابلمه باید در طول پخت نیمه باز باشد.
  6. برای نبریدن شیر در هنگام پخت بهتر است شیر در دمای محیط باشد سپس استفاده شود و نباید مستقیم از یخچال بریزید.
  7. زمان افزودن خامه بسیار مهم است نباید سوپ در حال جوشیدن باشد.
  8. بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید