آموزش کال کباب گیلانی را با روش اصیل و اصلی آن درست کنید. کال کباب یک غذای محبوب و خوشمزه ی رشتی است که سالهاست مورد توجه مسافران و دیگر افراد قرار گرفته است.این غذا مزه ای نزدیک به زیتون پرورده دارد.

کال کباب چیست

کال کباب یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار گیلان است که با بادمجان طبخ می شود. این غذای خوشمزه از نظر مواد و روش پخت شباهت های زیادی به میرزا قاسمی دارد و مانند میرزا قاسمی اصالت آن متعلق به شمال کشور می باشد.

ویدیو آموزش کال کباب گیلانی

مواد لازم برای تهیه کال کباب گیلانی

  • بادمجان درشت: 10عدد
  • مغزگردوی سابیده شده: 200گرم
  • سیر تازه: سه حبه
  • انار ترش: 100 گرم
  •  آب انار ترش یا رب انار: به مقدار دلخواه
  •  سبزی شامل نعناع، خال واش و چوچاق: به مقدار لازم
  •  نمک: به مقدار لازم

در صورت نداشتن آب انار، از آبغوره استفاده کنید.

وسایل لازم برای تهیه کال کباب گیلانی

  1. نمکیار و سنگ یا خردکن
  2. توری مخصوص بادمجان

کباب کردن بادمجان - آموزش کال کباب گیلانی

آماده کردن بادمجان برای تهیه کال کباب

من همون روش سنتی که خودمون کال کباب رو درست می کنیم رو توضیح می دم. آخرش هم بهتون می گم که اگه خواستین به روش ساده تر این کار رو انجام بدین باید چی کار کنین.

بادمجان ها رو بعد از اینکه شستین خوب خشک کنید. زائده های سبز نزدیک ساقه رو جدا کنید و بعد بادمجون رو روی آتش کباب کنید. برای کباب کردن بادمجان می تونید از زغال یا شعله اجاق گاز استفاده کنید.

اگه اجاق تک شعله دارید بهتره از اون استفاده کنید تا اجاق گازتون کثیف نشه. توری های مخصوص کباب کردن در بازار هست. اون رو بزارید روی شعله گاز تا بتونید همزمان چندتا بادمجان رو کبابی کنید.

هر چند دقیقه بادمجان ها رو پشت و رو کنید تا از هر طرف پخته و نرم بشن. بعد از اینکه بادمجان ها کبابی شدند باید پوست اونها رو جدا کنید.

مواد لازم برای کال کباب - آموزش کال کباب گیلانی

من همیشه یه ظرف بزرگ رو پر از آب می کنم و موقع پوست کندن مدام روی بادمجان آب می ریزم تا دستم نسوزه. و لکه های سیاه روی بادمجون باقی نمونه.

اگه دیدید تخم بادمجان ها خیلی درشته و سفته اونها رو جدا کنید وگرنه نیازی به این کار نیست. بعد از اینکه پوست بادمجان ها رو کاملا جدا کردید باید اونها رو له کنید.

برای اینکار بادمجان ها رو تو یه ظرف مناسب بریزید و با گوشت کوب دستی له کنید. بعد از له شدن اگه دیدید ته ظرف آب جمع شده با دقت تمام آب ظرف رو خالی کنید.

آماده سازی و ترکیب مواد کال کباب

حالا میرسیم به بخش دوم آموزش کال کباب گیلانی. باید ساقه های سبزی های معطر رو جداکنید. ما برای این غذا فقط از برگ و قسمت های خیلی نرم سبزی استفاده می کنیم.

پوست سیر تازه رو هم جدا کنید. حالا سبزی معطر، سیر، دانه های انار و گردو رو توی نمکیار می ریزیم و روش نمک می پاشیم و با سنگ مخصوص له می کنیم تا همه مواد یکدست بشن.

وقتی موادمون کاملا له شد بادمجون رو بهش اضافه می کنیم. و به آرامی با همون سنگ بزرگ همه مواد رو ترکیب می کنیم. بعد از ترکیب مواد باید مزه کال کباب رو تست کنید. اگه نمک کم بود بهش نمک بزنید.

کال کباب در نمکار - آموزش کال کباب گیلانی

و اگه مزه ترشی اون کم بود بهش آب انار اضافه کنید. اضافه کردن آب انار باعث میشه رنگ کال کبابتون به قرمزی بزنه و ظاهر خوبی داشته باشه.

اما اگه آب انار ندارید می تونید به جاش از رب انار استفاده کنید. منتها باید درنظر داشته باشید که رب انار رنگ کال کباب رو تیره می کنه و ممکنه زیاد جذاب نشه.

حالا کال کباب رو تو یه ظرف مناسب بریزید و چندساعت در یخچال بزارید. شما می تونید کال کباب رو تا سه روز تو یخچال نگهداری و مصرف کنید.

جایگزین نمکیار

حالا اگه شما نمکیار ندارید و یا به هر دلیلی نمی خواید از نمکیار استفاده کنید چاره کار چیه؟

خیلی سادس! شما می تونید از بلندر یا خردکن برقی یا غذاساز استفاده کنید. البته همونطور که گفتم برای آماده کردن بادمجون حق ندارید از این وسایل استفاده کنید.

و برای بادمجون فقط مجاز به استفاده از گوشت کوب دستی هستید. اما بقیه مواد یعنی انار، گردو، سبزی معطر و سیر رو می تونید بریزید تو غذاساز و تا جایی که ممکنه خردشون کنید.

کال کباب شمالی - آموزش کال کباب گیلانی

کال کباب رو با چی بخوریم ؟

این غذای خوشمزه را میتوان با نان یا به تنهایی به عنوان پیش غذا و غذایی سبک سرو کرد. گیلانی ها کال کباب را با برنج در کنار سایر غذاها و مخلفات سرو میکنند.

نکات کلیدی پخت کال کباب

  • خیلی ها معتقدند که برای کباب کردن بادمجان باید اونو از چندجا سوراخ کرد یا یه شکاف طولی در اون ایجاد کرد. اما تجربه من ثابت کرده که اگه بادمجون رو سوراخ نکنید سریعتر مغز پخت میشه.
  • به هیچ وجه برای له کردن بامجان از گوشت کوب برقی یا خردکن استفاده نکنید. چون بافت بادمجون رو کاملا از بین می بره.
  • مقدار موادی که من نوشتم برای تهیه کال کباب مجلسی هست. شما اگه دوست دارید می تونید مقدار گردو رو کم کنید یا مقدار بادمجان رو زیاد کنید تا غذاتون رژیمی و کم کالری بشه.
  • کال کباب یک گزینه عالی برای گیاهخوارها هست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید