طرز تهیه لواشک خانگی با میوه های آلو، کیوی، انار، سیب ترش، و لواشک چند میوه را یاد بگیرید تا برای فرزندانتان لواشکی سالم و بهداشتی درست کنید. نکاتی که برای بهتر شدن لواشک تان به آن نیاز دارید را در این مقاله پیدا خواهید کرد.

لواشک آلو - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک آلو خانگی

گاهی اوقات پدر و مادر ها به هیچ عنوان راضی نیستند که لواشک را جزو تنقلات و خوراکی های فرزندشان قرار دهند ، زیرا ناسالم می باشد بدین ترتیب خیلی بهتر است که لواشک خانگی درست شود و با اطمینان کامل از سالم بودن آن به فرزندان داده شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اوتمیل رژیمی خوشمزه به 6 روش

مواد لازم 

لواشک آلو
  • آلو قرمز ۲ کیلوگرم
  • آب ۱/۲ پیمانه
  • نمک ۲ ق چای خوری
  • شکر در صورت ترش بودن آلو ۱ ق غذا خوری

آلو قرمز - طرز تهیه لواشک

مراحل تهیه

مرحله اول: آماده سازی آلو قرمز

ابتدا آلو ها را خوب بشوربد سپس هسته آن را با کمک ابزار هسته گیر خارج کنید این یکی از راه های تهیه یک لواشک با کیفیت است که قبل از پخت هسته را خارج کنید و از وسط به دو نیم کنید.

مرحله دوم: پخت لواشک آلو قرمز

آلو ها را به همراه آب داخل یک قابلمه بریزید و اجازه دهید خوب آلو ها پخته و نرم شوند نیازی به آب بیشتری نیست ( فقط ۱/۲ لیوان چون آلو خودش آب انداخته و این مقدار آب را برای اینکه ته نگیرد و تلخ نشود بریزید) آلو را هم بزنید تا نرم شود هر از چند گاهی آلو را با قاشق جابجا کنید تا آلوهای سطح قابلمه نیز پخته و نرم شوند اجازه دهید تا آلوها کاملا پخته و له شوند به طوری که وقتی با قاشق فشار دهید پوست و گوشت میوه به راحتی جدا شود.

مرحله سوم: صاف کردن لواشک

در انتهای پخت نمک و اگر آلوها خیلی ترش بود شکر را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید سپس با گوشتکوب برقی یا مخلوط کن مواد را میکس کنید اگر هیچکدام را در اختیار نداشتید یک صافی را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و مواد را خوب صاف کنید با پشت قاشق مواد را خوب فشار دهید.

مرحله چهارم: خشک کردن لواشک آلو بدون فر

برای خشک کردن لواشک سینی مورد نظر را انتخاب کنید و کف آن سلفون یا نایلون قرار دهید سپس روی آن را با کمی روغن چرب کنید سپس مایه لواشک را داخل سینی بریزید و به صورت یکنواخت پخش کنید دقت کنید هر چقدر مایه لواشک را ضخیم تر بریزید دیرتر خشک می شود و برعکس سپس سینی را در مقابل آفتاب مستقیم قرار دهید تا لواشک خشک شود.

مرحله پنجم: تهیه لواشک آلو در فر

برای اینکه زمان کمتری برای تهیه لواشک صرف کنید بهتر است از فر استفاده کنید برای این منظور مواد را داخل سینی ریخته و در فر با دمای ۱۲۰ الی ۱۳۰ در بالاترین طبقه فر قرار دهید تا خشک شود بستگی به ضخامت لواشک شما ممکن است ۲ الی ۳ ساعت طول بکشد.

نکات کلیدی در تهیه لواشک آلو

  1. وقتی مایه لواشک را داخل سینی پهن کردید به هیچ عنوان روی آن نایلون نکشید زیرا کپک می زند.
  2. مهم ترین نکته برای تلخ نشدن لواشک آلو این می باشد که بعد از جوشیدن و برای خنک شدن داخل یک کاسه استیل یا پلاستیکی بریزید و نگذارید داخل قابلمه روحی بماند.
  3. لواشک را سریع صاف کنید و مقابل آفتاب قرار دهید اگر آلو بیشتر بماند طعم ترشیدگی به خود می گیرد.
  4. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
  5. و زمان پخت و انتظار آن در حدود 35دقیقه میباشد .
  6. توجه نمایید . مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 10 نفر مناسب میباشد.

لواشک کیوی - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک کیوی خانگی

مواد لازم

  • کیوی ۳ کیلوگرم
  • شکر به مقدار دلخواه

مراحل تهیه

مرحله اول : آماده سازی لواشک

ابتدا کیوی ها را بشورید و اگر قسمتی از آنها خراب است را بگیرید تا باعث مزه تلخی لواشک نشود سپس کیوی ها را پوست بگیرد و به قطعات کوچک خرد کنید.

مرحله دوم : پخت کیوی

قطعات خرد شده کیوی را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا کیوی ها پخته و نرم شوند و آب اضافی کیوی تبخیر شود. در این مرحله اگر کیوی های انتخابی شما ترش بود می توانید به دلخواه ۲ ق غذا خوری شکر اضافه کنید تا طعم لواشک را متعادل کند اگر نه می توانید شکر را حذف کنید.

مرحله سوم : میکس کردن کیوی

وقتی کیوی ها پخته شدند آن ها را داخل مخلوط کن ریخته یا به کمک غذاساز یا گوشکوب برقی یا دستی خوب له می کنید باید پوره پوره شود.

لواشک میکس - طرز تهیه لواشک

مرحله چهارم : خشک شدن لواشک کیوی خانگی

وقتی کیوی ها را پوره کردید داخل سینی فلزی نایون فریزر بپوشانید و مواد کیوی را روی سینی ریخته و سطحش را صاف کنید و برای چند روز جلو آفتاب یا کنار بخاری قرار دهید تا خشک شوند. لواشک را بعد از خشک شدن به اندازه دلخواه ببرید.

خشک شدن لواشک کیوی خانگی با سولاردم

وقتی مواد را روی سینی ریختید می توانید به کمک سولار آن را یک روزه خشک کنید بدین ترتیب که یک سینی متناسب با اندازه سولاردم در نظر بگیرید و لواشک را در آن ریخته و در سولار قرار دهد و دکمه کانوکشن را بزنید سپس اینتر را و دمای ۱۲۰ درجه را انتخاب و ۱۵ دقیقه زمان دهید بعد از گذشت این تایم چک کنید اگر لازم بود زمان بیشتری دهید بعد از اتمام کار اجازه دهید لواشک کیوی در سولار خاموش بماند به همین سرعت لواشک کیوی ما حاضر شد می توانید از میوه خشک کن ها نیز برای سرعت بخشیدن به درست شدن لواشک استفاده کنید.

نکات کلیدی در تهیه لواشک کیوی

  1. می توانید برای ایجاد تعادل در طعم کیوی آن ها را با میوه های فصل مثل سیب نیز میکس کنید.
  2. اگر طعم ترش لواشک را دوست دارید می توانید مقداری نمک نیز به لواشک کیوی اضافه کنید.

لواشک انار - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک انار خانگی

مواد لازم برای تهیه لواشک انار خانگی

  • انار ۱ کیلو گرم
  • نمک ۱ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق غذا خوری

مراحل تهیه لواشک انار

مرحله اول : دان کردن انار

ابتدا انار ها را شسته و به دو قسمت تقسیم کنید و انار را دون کنید و زمانی که کار تمام شد انار ها را با دقت نگاه کنید که پوست سفید یا دانه خراب داخلش نباشد (این مرحله را حذف نکنید زیرا در کیفیت لواشک انار تاثیر می گذارد).

مرحله دوم : اضافه کردن نمک

دانه های انار را داخل قابلمه ریخته و نمک را به آن اضافه کرده و برای ۴ الی ۵ ساعت در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا انار ها آب بیاندازند

مرحله سوم : پخت داته های انار

بعد از گذشت ۴ ساعت قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا جایی که دونه های انار کاملا نرم شوند و وقتی تست می کنیم هسته انار به راحتی از گوشتش جدا شود وقتی به این مرحله رسیدیم قابلمه را از روی حرارت بر میداریم و برای ۱ الی ۲ ساعت می گذاریم کنار تا خنک شود.

مرحله چهارم : میکس کردن

بعد از خنک شدن دانه های انار را داخل صافی ریخته و با گوشکوب خوب له کنید اگر گوشکوب برقی داشتید می توانید استفاده کنید و از صافی رد کنید تو این مرحله باید مایه نسبتا قوام دار مانند سس گوجه فرنگی داشته باشید اگر قوام نداشت برای ۱ ساعت روی حرارت بگذارید و به آن شکر را اضافه کرده و اجازه دهید تا غلیظ شود.

لواشک انار ترش - طرز تهیه لواشک

مرحله آخر

داخل سینی را با پلاستیک کاور کنید و مایه را داخل سینی ریخته و برای تزئین چند دانه انار روی آن ها بریزید. اگر هوا سرد و آفتاب داغی نداشتید سینی ها را روی شوفاژ یا روی بخاری و یا با پنکه بگذارید تا خشک شود ممکن است ۳ الی ۴ روز طول بکشد. وقتی لواشک ها خشک شدند روی آنها سلفون بکشید تا در موقع نگهداری به هم نچسبند. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه لواشک انار

  1. اگر دوست دارید لواشک ترشی داشته باشید از انار های نوبر استفاده کنید.
  2. از انار های خراب یا له شده استفاده نکنید.
  3. اگر طعم ترشی دوست دارید شکر را حذف کنید.
  4. اگر دوست داشتید می توانید برای ملس کردن طعم لواشک از میوه های دیگر مانند سیب یا آلو استفاده کنید.
  5. کابینت سرد و خشک بهترین محل برای نگهداری لواشک می باشد.

لواشک سیب - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک سیب خانگی

به جرات می توان گفت یکی از خوشمزه ترین میان وعده هایی که می توان درست کرد لواشک خانگی است و در این میان لواشک سیب بسیار مقوی و خوشمزه می باشد همراه ما باشید تا طرز تهیه لواشک سیب خانگی را آموزش دهیم.

لواشک سیب

مواد لازم درست کردن لواشک سیب

برای این دستور تهیه مقدار مواد اولیه ذکر نشده چون میزان آن بسته به مقدار سیب هایی است که استفاده می شود.

  • سیب  به مقدار لازم
  • آب  به مقدار لازم
  • شکر  1 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه لواشک سیب

مرحله اول

ابتدا سیب های موجود را به خوبی شسته و آنها را با پوست خرد کرده و هسته و مواد اضافی آن را خارج کنید.

مرحله دوم

سپس قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و سیب های خرد شده را به همراه 1 قاشق شکر به آن اضافه کنید و روی شعله بسیار ملایم قرار دهید و سپس مقداری آب درون قابلمه ریخته به نحوی که روی سیب ها را پوشش دهد و اجازه دهید به مدت 60 دقیقه روی شعله قرار داشته باشد تا سیب ها به خوبی نرم شود.

مرحله سوم

بعد از گذشت یک ساعت وقتی احساس کردید که سیب ها به خوبی نرم شده اند شعله را خاموش کنید و اجازه دهید قابلمه سرد شود و سپس سیب له شده را از صافی عبور دهید تا مواد سفت و تفاله هایی که وجود دارد از مایه لواشک جدا شود.

مرحله چهارم

در این مرحله وقتی توانستید پوره سیب را به خوبی جدا کنید دوباره آن را درون قابلمه ریخته و روی شعله ملایم به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا به غلظت مناسبی برسد.

مرحله پنجم

در این مرحله سینی بزرگی را انتخاب کنید و یک نایلون روی آن قرار دهید و اگر مقدار پوره سیب زیادی دارید باید از چند سینی استفاده کنید و سپس پوره سیب را روی نایلون بریزید و سطح آن را صاف کنید و توجه داشته باشید که ضخامت لواشک نباید خیلی ضخیم و نه خیلی نازک باشد.

مرحله ششم

سپس سینی را به مدت چند روز مقابل نور آفتاب یا باد کولر قرار دهید تا خشک شود و وقتی خشک شد آن را در شکل و اندازه های دلخواه برش زده و نوش جان کنید.

لواشک سیب ترش - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک سیب ترش

برای اینکه لواشک سیب ترش تهیه کنید باید از سیب های ترش استفاده کنید و اگر سیب های خیلی ترش در دسترس ندارید می توانید در زمان تهیه پوره سیب که دوباره آن را روی شعله قرار میدهید مقداری جوهر لیمو اضافه کنید تا لواشک سیب مزه ترش به خود بگیرد.

نکات تکمیلی در مورد لواشک سیب

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 20دقیقه میباشد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

لواشک زردآلو - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک زردآلو

طرز تهیه مواد اولیه لواشک زردآلو
زردآلو ۲ کیلو
آب نصف لیوان

مراحل تهیه

زردآلوها رو به خوبی شسته و هسته اون‌ها رو در بیارید. ( البته میوه‌ها رو با هسته هم میتونید بپزید؛ اما در این صورت ،در مرحله رد کردن از صافی کارتون کمی مشکل تر میشه و چون در آوردن هسته زردآلو ها کار سختی نیست، به راحتی میتونید هسته ها رو از ابتدا جدا کنید.)

زردآلو های هسته گرفته رو داخل قابلمه‌ای بریزین و نصف لیوان آب بهش اضافه کنید. (نیازی به آب بیشتر نیست؛ چون خود میوه‌ها به اندازه کافی آب میندازن.)

قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین تا کم کم آب از پایین شروع به جوشیدن بکنه و میوه‌ها آب بندازن.

به تدریج قابلمه با آب پر میشه؛ اجازه بدین میوه‌ها به آرومی بجوشن، کاملا بپزن و له بشن! طوری که وقتی با قاشق فشار میدین پوست و گوشت میوه به راحتی از هم جدا بشه و میوه له بشه.

صافی رو داخل ظرفی گودی قرار بدین و میوه های پخته رو داخلش بریزین. آب میوه‌ها جدا میشه و از صافی رد میشه. 

با پشت قاشق میوه‌ها رو له کنید تا گوشت میوه‌ها هم از صافی رد بشه. (برای راحتی کار میتونید صبر کنید میوه های پخته کمی خنک بشن و از دستتون برای رد کردن میوه ها کمک بگیرید.)

وقتی خالصی و گوشت میوه‌ها کاملا از صافی رد شد و فقط پوست اون باقی موند، صافی رو کنار بذارید و مواد داخل ظرف رو مخلوط کنید و مجددا داخل قابلمه بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین.

نکته: توجه کنید که اضافه کردن شکر یا نمک و یا چاشنی های دیگه به لواشک اختیاریه! اما زردآلو چون میوه شیرینیه، لواشک اون هم به صورت شیرین آماده میشه و نیازی به افزودن نمک یا شکر نیست. اما چنانچه مایل به اضافه کردن چاشنی دلخواهتون بودین، در این مرحله میتونید به مواد اضافه کنید تا بجوشه و آب اضافیش تبخیر بشه و غلیظ تر بشه.

در این بین هرازگاهی هم بزنید تا ته نگیره! وقتی مواد غلظت گرفت، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از دما بیفته.

داخل سینی‌های مورد نظرتون رو با نایلون ضخیم بپوشونید و از مایه لواشک داخل سینی‌ها بریزین و به صورت یکنواخت پخش کنید.

سینی های لواشک رو مقابل آفتاب قرار بدین تا کاملا خشک بشن. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرمی هوا و شدت تابش نور آفتاب ممکنه دو الی سه روز طول بکشه.

لواشک چند میوه - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک چند میوه

مواد مورد نیاز جهت تهیه لواشک چند میوه:
آلو سیاه، زرد آلو، شلیل، هلو، زرد آلو، زرشک دو کیلوگرم
نمک دو قاشق غذاخوری

مراحل تهیه لواشک چند میوه

بخش مهم دستور امروز ما همون آماده کردن ماده اصلی لواشک و پهن کردن اون توی سینی هست. در مرحله بعد باید زمان بدید تا این میکس میوه‌ای به اندازه کافی خشک بشه. حدوداً زمانی که نیاز هست تا به این مرحله برسیم بین یک‌ونیم تا دو ساعت است. این زمان با توجه به بافت میوه مورد استفاده فرق می‌کنه. لازمه اشاره کنیم برای خشک شدن لواشک امروز به دو روش رایج، اشاره خواهیم کرد.

توی اولین مرحله میوه‌هامون رو با آب سرد می‌شوریم و اگر خرابی دارند جدا می‌کنیم.

بعد همه میوه‌ها رو توی قابلمه ریخته و روی حرارت کم قرار می‌دهیم. سر قابلمه را می‌گذاریم و زمان می‌دهیم تا کم‌کم میوه‌ها له شده و اصطلاحاً آب‌بندازن. در این فاصله، تا زمانی که  میوه‌ها کاملاً له شوند می‌توانید با کمک کف‌گیر چوبی میوه‌ها را زیر و رو کنید تا سریع‌تر به حالت مطلوب برسند.

در مرحله بعد زمانی که میوه‌ها کاملاً بافت خود را از دست دادند و به شکل مایع در آمدند با کمک آب‌کش و ظرف مناسب، شروع به صاف‌کردن اون می‌کنیم.

آبکش را روی کاسه قرار داده و محتوا قابلمه را درون آب‌کش می‌ریزیم. با کمک کف‌گیر روی میوها فشار می‌آوریم تا آب‌میوها کامل دورن کاسه ریخته شود. در مرحله بعد با کمک دست و دستکش هسته‌های میوه‌ها را کاملاً از محتوای گوشتی له‌شده آن‌ها جدا می‌کنیم و باز با فشار کف دست روی مابقی میوه‌ها کمک می‌کنیم تا آب آن‌ها کامل به کاسه منتقل شود.

محتوای گوشتی باقی‌مانده درون آب‌کش را در مخلوط‌کن ریخته و کاملاً میکس می‌کنیم تا مواد یک‌دست پوره شوند. بعد از پوره شدن تفاله میوه‌ها یا همان بافت گوشتی میوه‌ها را به آب اولیه درون کاسه اضافه می‌کنیم و به خوبی به‌هم می‌زنیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

تا این مرحله مواد لواشک به صورت کامل تهیه شده است. مجدداً مواد را به قابلمه منتقل می‌کنیم و نمک را به دل‌خواه اضافه و چند دقیقه‌ای به‌هم می‌زنیم تا طعم نمک به خوبی درون مواد لواشک مخلوط شود.

نکته: ته سینی که قرار است برای خشک شدن لواشک‌ها از آن کمک بگیریم را با برس چرب می‌کنیم.

لواشک ملس - طرز تهیه لواشک

خشک کردن لواشک

لواشک مایع را به قطر حداکثر نیم سانتی‌متر روی سطح سینی پهن می‌کنیم. سینی به مدت چند روز در جای خشک و خنک نگهداری شود. بعد به‌راحتی لواشک‌های خشک شده را برش می‌زنیم و به دل‌خواه رول می‌کنیم.

روش دوم برای خشک کردن لواشک با کمک فر است. در این روش نیز سینی فر را چرب کرده و به قطر نیم سانتی‌متر لواشک مایع را در سینی پهن کرده و در فر در دمای ۱۲۰ درجه به مدت سه الی چهار دقیقه با حرارت بالا و پایین قرار می‌دهیم تا لواشک میوه‌ایی ما کاملاً خشک شود.

نکته: دمای طبقات مختلف فرها با هم متفاوت هستند پس با توجه به نوع حرارت و طبقات فر ضمن پخته شدن، حتماً آن را چک کنید.
یکی دیگر از روش‌های خشک کردن لواشک استفاده از نایلن یا همان کیسه فریزر هست. در این روش مواد لواشک‌رو با همان مدت زمان و دما، البته با ضخامت بسیار کمتر روی کیسه‌فریزر پهن می‌کنیم تا به خشکی مورد نظر برسیم.

نکته: بافت لواشک را یه دل‌خواه خودتان می‌توانید انتخاب کنید. ما در روش امروز تمایل داشتیم مواد گوشتی میوه‌ها بیشتر زیر دندان حس شوند به همین دلیل مدت زمان کمتری در مخلوط کن قرار دادیم.

یادآور می‌شویم، بهتر است میوه‌های با بافت یکسان انتخاب کنید. این کار در له‌کردن مواد و مدت زمانی که نیاز است صرف شود تا میوه‌ها کاملاً بافت گوشتی خود را از دست دهند به شما کمک خواهد کرد.

لواشک آلبالو - طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک آلبالو

مواد اولیه برای تهیه لواشک آلبالو
آلبالو ۲ کیلو
آب نصف لیوان
شکر یا نمک (دلخواه) به مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک آلبالو خانگی

۱- شاخ و برگ آلبالوها رو جدا کنید و اونها رو به خوبی بشورید.

۲- داخل قابلمه بریزید و نصف لیوان آب رو روی میوه‌ها بریزید. ( نیازی به آب اضافه نیست؛ خود میوه ها به اندازه کافی آب میندازن و قابلمه رو پر میکنن).

۳- قابلمه رو روی حرارت کم بزارید و اجازه بدید بجوشه.

۵- آب کم کم از پایین شروع به جوشیدن میکنه و میوه ها نرم میشن و آب میوه ها خارج میشه. بهتره گاهی میوه‌ها رو زیر و رو کنید تا میوه های قسمت بالایی هم نرم بشن.

۶- خیلی زود کل قابلمه پر از آب میشه و روی میوه‌ها رو میگیره. اجازه بدید با حرارت کم بجوشه تا میوه ها بپزن و گوشت و هسته از هم جدا بشن.

۷- هر از گاهی میوه ها رو با قاشق جابه جا کنید و هر بار با پشت قاشق فشار بدین تا له بشن؛ وقتی دیدین میوه ها کاملا پختن و با فشار قاشق له میشن و هسته کاملا جدا میشه، قابلمه رو از روی حرارت بردارین.

۸- یک آبکش رو داخل کاسه هم اندازه خودش قرار بدین ( کاسه گودتر باشه) و میوه های پخته رو داخل آبکش بریزین.

۹- آب میوه ها از آبکش عبور میکنه و میوه ها داخل صافی میمونن.

۱۰- حالا با پشت قاشق، میوه‌ها رو فشار بدین تا خالصی میوه ها از آبکش رد بشه و پوست و هسته ها باقی بمونن ( میتونید اجازه بدید کمی خنک بشه و از دست کمک بگیرید تا کارتون راحت تر باشه).

۱۱- مایه لواشک رو دوباره داخل قابلمه برگردونید و روی حرارت بزارین تا بجوشه.

۱۲- حالا بنا به سلیقه و ذائقه خودتون و ترشی و شیرینی میوه ای که باهاش لواشک درست میکنید، میتونید به دلخواه نمک یا شکر استفاده کنید.

اگه لواشک ترش دوست دارین، مقداری نمک اضافه کنید و اگه دوست دارین لواشک ملس باشه مقداری شکر اضافه کنید. گاها بعضی افراد هر دو رو اضافه میکنن که در کل این بستگی به ذائقه خود فرد داره.۱۳- مواد رو با قاشق هم بزنید تا مخلوط بشن.

۱۴- اجازه بدین بجوشه تا غلیظ تر بشه و آب اضافی میوه ها تبخیر بشه. (بهتر هست هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا ته نگیره)

۱۵- وقتی مایه لواشک غلیظ شد، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از حرارت بیفته.

۱۶- در این فاصله داخل سینیها نایلون فریزر پهن کنید؛ بهتره قبلش سینی‌ها رو کمی خیس کنید تا نایلون به سینی‌ها بچسبه و موقع ریختن مایه لواشک جا به جا نشه.

۱۷- از مایه لواشک داخل سینی ها بریزین و به صورت یکنواخت پخش کنید؛ توجه کنید که ضخامتش مناسب باشه! اگه خیلی ضخیم باشه دیر خشک میشه و اگه خیلی نازک باشه لاستیکی و سفت میشه.

۱۸- سینی ها رو مقابل آفتاب بذارین تا خشک بشن. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرما و شدت تابش آفتاب ممکنه دو الی سه روز طول بکشه.
و توجه کنید که اگه لواشک رو داخل سینی های فلزی بریزین، زودتر خشک میشن چون این سینی ها حرارت رو جذب میکنن و مقابل آفتاب گرم میشن! ولی داخل سینی های پلاستیکی ممکنه زمان بیشتری طول بکشه.

لواشک خوشمزه - طرز تهیه لواشک

 لواشک آلبالو مجله اکالا

اگر در آپارتمان فضای باز برای خشک شدن لواشک نداریم، چه کنیم

میتونید لواشک‌ها رو داخل خونه و جلوی پنکه خشک کنید؛ اما توجه کنید که در این روش زمان زیادی برای خشک کردن لواشک باید صرف بشه. لواشک‌های نازک نسبت به لواشک های ضخیم زودتر خشک میشن و برای مدت طولانی تری قابل نگه داری هستن.

چه جنسی از سینی برای لواشک مناسب تر است

لواشک داخل سینی های فلزی زودتر از سینی های پلاستیکی خشک میشن؛ چون این سینی ها بخاطر جنسشون گرما رو بیشتر به خودشون جذب میکنن.

برای مقابله با نشستن گرد و خاک روی لواشک، چه کنیم

  • از همون ابتدا روی اونها رو با توری بپوشونید.
  • اگه از این روش استفاده نکردین، بعد از خشک شدن لواشک‌ها، اون‌ها رو با آب بشورین. بعد برای چند ساعت، روی رخت پهن کنید تا خشک بشن یا اینکه با دستمال نم گرد و خاک رو از روی لواشک پاک کنید.

غلظت و ضخامت لواشک در سینی چقدر باشد

  • سعی کنید غلظت مایه لواشک به صورتی باشه که به راحتی داخل سینی پخش بشه؛ اگه مایه لواشکتون خیلی غلیظ بود با وسیله‌ای مثل پالت اون رو به ضخامت یکسان در سینی پخش کنید تا یک طرف ضخیم و یک طرف نازک نباشه
  • اگه لواشک خیلی ضخیم باشه، دیرتر خشک میشه و اگه خیلی نازک باشه، سفت و لاستیکی میشه.

برش و نگهداری لواشک چگونه است

بعد از خشک شدن لواشک‌ها، به دلخواه میتونید اونها رو با قیچی در اندازه های دلخواه برش بزنید، یا به صورت درسته داخل نایلون یا ظرف در بسته در یخچال نگه داری کنید. (لواشک ها تا یکسال داخل یخچال قابل نگه داری هستند.)

بعضی از افراد از ابتدا و همراه با جدا کردن هسته پوست زردآلو رو هم جدا میکنن و در نهایت میوه های پخته رو با غذا ساز یا گوشت کوب برقی میکس میکنن که باعث راحت تر شدن کار میشه اما روش آموزش داده شده روش سنتی و قدیمی تهیه لواشک هست که گفته میشه خاصیت بیشتری داره چون پوست بسیاری از میوه ها دارای ویتامین و مواد مفیدی است که در این روش راحت دور ریخته میشه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید