دکوراسیون مینیمال امروزه بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. ما سعی داریم هر آنچه درباره ی طراحی داخلی و دکوراسیون منزل به سبک مینیمال وجود دارد را در اختیار شما قرار دهیم.

دکوراسیون شیک پذیرایی - دکوراسیون مینیمال

فهرست محتوا نمایش

دکوراسیون مینیمال چیست ؟

ابتدا به تعریف واژه مینیمال یا مینی مال پرداخته و به سوال مینیمال یعنی چه پاسخ می‌دهیم. کلمه مینیمال واژه‌ای لاتین است. minimal در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده بردن از حداقل‌ها است.

به همین منظور مینیمالیست‌ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در هنر نیز مینیمالیسم یک سبک بوده و هنرمند طرح یا اثر خود را با ساده‌ترین و حداقلی‌ترین ویژگی‌ها و جزییات خلق می‌کند.

پس می‌توان گفت ساده گرایی همان مینیمالیسم بوده و در صنعت دکوراسیون نیز به ساده‌تر کردن فضا و محیط و استفاده حداقلی از لوازم در هر بخش سبک مینیمال گفته می‌شود. سبکی که یکی از معروف‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود.

دکور با تم طوسی - دکوراسیون مینیمال

گیاه در آپارتمان - دکوراسیون مینیمال

 ضرورت و کارایی مبلمان و وسایل، ویژگی اصلی سبک دکوراسیون مینیمال

باید بدانید که همانند دکوراسیون ژاپن، مبلمان و دکوریجاتی که تنها جنبه تزئینی و تجملی دارند، در این سبک هیچ جایی ندارند و تنها باید آن ها را بر اساس نیاز و کاراییشان انتخاب کنید.

کاربرد فراوان شکل های هندسی ساده و خطوط صاف و مستقیم

همان طور که در تصویر زیر می بینید، یکی از ویژگی های مهم دیگر سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی، کاربرد فراوان شکل های هندسی ساده، مانند مربع و مستطیل و خطوط صاف و مستقیم در طراحی مبلمان و وسایل است.

دکور ساده پذیرایی - دکوراسیون مینیمال

انتخاب رنگ های خنثی به عنوان رنگ غالب و ثانویه طراحی داخلی به سبک مینیمال

همچنین انتخاب رنگ های خنثی مانند سفید، کرم، خاکستری و بژ به عنوان رنگ غالب و ثانویه از دیگر ویژگی های مهم سبک مینیمال در طراحی داخلی به شمار می رود.

اهمیت بالا ورود نور خورشید فراوان به فضای داخلی

توجه داشته باشید که در خانه های مینیمال، باید نور خورشید به فراوانی وجود داشته باشد که برای این کار، طراحان داخلی از پنجره های بزرگ و پرده های نازک استفاده می کنند.

استفاده از بافتِ مواد طبیعی برای ایجاد جذابیت

استفاده از بافتِ عناصر طبیعی مانند چوب، سنگ، فلز و پارچه، در این سبک بسیار کاربرد دارد تا به آن جلوه ای زیبا و جذاب ببخشد.

دکور سفید مشکی پذیرایی - دکوراسیون مینیمال

کاربرد فراوان سطوح صاف و مسطح در طراحی داخلی مینیمال

آخرین ویژگی مهمی که در طراحی داخلی مینیمال می توانم خدمتتان معرفی کنم، کاربرد فراوان سطوح صاف و مسطح در آن است. طبق این ویژگی بهتر است از دستگیر های توکار در کابینت های آشپزخانه، چراغ های سقفی توکار و کمد دیواری های ریلی استفاده کنید.

از چه مراحلی برای اجرای دکوراسیون مینیمال در منزلمان استفاده کنیم ؟

تنها مبلمان و وسایل ضروری را در خانتان چیدمان کنید

قبل از قرار دادن هر مبل و وسیله ای در منزلتان، از خودتان بپرسید که آیا همیشه به آن وسیله نیاز دارید؟ یا این وسیله تنها در مواقع خاص برایتان کاربرد دارد؟

از حداکثر فضای کابینت ها و کمدهای منزلتان به خوبی استفاده کنید

با اجرای مرحله قبل، کابینت ها و کمدهای دیواری به یکی از عناصر مهم در دکوراسیون مینیمال منزلتان تبدیل خواهند شد که باید وسایل کم کاربرد و غیر ضروری را در آن ها قرار دهید.

کابینت آشپزخانه - دکوراسیون مینیمال

مبلمان و اثاثیه با کیفیت تهیه کنید

توجه داشته باشید که تعداد کم وسایل چیدمان شده در دکوراسیون مینیمال، ممکن است جلوه ای بی ارزش و کم اهمیت به این نوع دکوراسیون بدهد. بنابراین برای اینکه چنین جلوه ای را از بین ببرید، باید در آن از مبلمان و اثاثیه با کیفیت استفاده کنید.

 سقف و دیوارها را به رنگ های خنثی روشن نقاشی کنید

برای اینکه فضای مینیمالیستی منزلتان، دلباز و روشن تر به نظر برسد، پیشنهاد می کنم که مانند عکس زیر، دیوار و سقف را به رنگ های خنثی روشن نقاشی کنید.

آینه کنسول - دکوراسیون مینیمال

نکته: اگر محیط خانتان نورگیر است، بهتر است رنگ دیوارها دارای تناژ سرد، مانند سفید گچی و اگر نور کمی به آن وارد می شود، بهتر است دارای رنگی با تناژ گرم، مانند سفید شیری باشند.

مبل هایی با طراحی ساده و با ارتفاعی کم خریداری کنید

با توجه به ویژگی های این سبک که در بخش قبل معرفی کردم، مانند نمونه های زیر، باید مبل هایی به رنگ خنثی و با ارتفاع کم که با شکل های ساده و خطوط صاف و مستقیم طراحی شده اند را تهیه کنید.

استفاده از فرش های ایرانی را در سبک مینیمال فراموش کنید

همان طور که قبلا اشاره کردم، خطوط پیچیده ای که زوایا و انحناهای زیادی دارند، مناسب دکوراسیون مینیمال نیستند.

پس در این نوع دکوراسیون از فرش های ایرانی استفاده نکنید و به جای آن مانند عکس زیر، فرشی به رنگ خنثی و بدون طرح یا با طرح شکل های هندسی ساده پهن کنید.

صندلی راحتی _ دکوراسیون مینیمال

در دکوراسیون مینیمال از پرده های کرکره ای و یا پرده های حریر نازک استفاده کنید

برای اینکه پرده مانع از ورود نور خورشید به فضای داخلی نشود، از پرده های ساده حریر و نازک و یا پرده های کرکره ای در این نوع دکوراسیون استفاده کنید.

از چراغ های سقفی توکاردر دکوراسیون مینیمال برای تامین نور محیطی دکوراسیون مینیمال استفاده کنید

از آن جا که این سبک به استفاده از سطوح مسطح و صاف تاکید دارد، بهتر است برای تامین نور محیطی، به جای لوستر از چراغ های سقفی توکار استفاده کنید.

پذیرایی مینیمال - دکوراسیون مینیمال

از کفپوش های چوبی یا سرامیکی برای خانه های مینیمالی استفاده کنید

در نظر داشته باشید، برای اینکه فضای سرد و بی روحِ رنگ های خنثی در خانه های مینیمال از بین برود، بهتر است کفپوش خانتان چوبی یا سرامیکی باشد تا بافت آن ها جذابیت و زیبایی به محیط انتقال دهد.

نکته: برای اینکه بافت این عناصر زیبا زیر فرش ها پنهان نشود، فرش هایی با اندازه کوچک خریداری کنید.

در دکوراسیون مینیمال طرح و الگوهای ساده را به صورت محدود به کار ببرید

یکی دیگر از روش های ایجاد جذابیت در دکوراسیون مینیمال، استفاده از طرح و الگوها در آن است. اما باید بدانید که این عناصر زیبا تنها باید سطح کمی از فضا را در بر بگیرند و از شکل های هندسی ساده باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید