دکوراسیون به سبک مدرن یکی از زیباترین و پرطرفدار ترین سبک ها در چیدمان منزل است. این سبک با سادگی و شیک بودن باعث می شود از دکوراسیون تان خسته نشوید. اگر دنبال دکور های شیک و همیشه مد هستید ما اصول چیدمان منزل به سبک مدرن را به شما یاد خواهیم داد.

دکوراسیون مدرن چیست ؟

مدرن (Modern) که یک واژه لاتین می‌باشد در واژگان فارسی به معنای جدید، تازه باب شده معنی شده است. ( این معانی برگرفته از لغت نامه‌های دهخدا و معین هستند )
با توجه به معنی این کلمه می‌توان دریافت هر چیزی که به تازگی مد شده باشد را می‌توان با برچسب مدرن به کار گرفت؛ بی آن که کسی بتواند بر آن خرده بگیرد.

اتاق خواب مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن

اما این تازه مد شدن را چگونه اندازه می‌گیریم؟ مثلاً یک مدل مو در سال 1940 مد سال بوده و در تاریخ به فراموشی سپرده شده است، اما امروز دوباره این مدل مو مد شده و مورد استفاده قرار گرفته؛ بنابراین آیا می‌توانیم این مدل را نیز مدرن بنامیم؟

برای این که چنین معضلاتی گریبان دنیای مدرن را نگیرد، زمان را به دو بخش تقسیم بندی کرده‌اند. این دسته بندی که دارای تاریخ تولد می‌باشد را هنرمندان و صاحبان سبک، متولد اوایل قرن بیستم میلادی می‌دانند و از این رو سبک مدرن را یک سبک جدید و نوپا مورد پذیرش قرار داده‌اند.

قسمت دیگر این دسته بندی که به پیش از تاریخ مذکور باز می‌گردد، مربوط به سبک پست مدرن است و این دسته نیز طرفداران و مشتاقان مخصوص به خود را دارد.

با این دیدگاه سبک بیان شد ما دارای دو هویت مدرن و پست مدرن در هنر و زندگی هستیم که بخش اول مانند کودک نوپایی در حال رشد و نمو است و بخش دوم در تاریخ ماندگار شده، ولی هم چنان مورد استفاده بوده و به پیش روی خود ادامه می‌دهد.

دکور مدرن ساده - دکوراسیون به سبک مدرن

بسیاری از صاحب نظران استفاده از سبک مدرن در دکوراسیون را صحیح نمی‌دانند؛ چرا که باعث می‌شود افراد با مضمون سبک معاصر دچار تضاد شده و به اشتباه از آن یاد کنند.

معاصر نیز یعنی سبکی که هم دوره عصر حاضر بوده و در جریان است. دلیل این صاحب نظران برای نفی مدرن از دکوراسیون این است که جنبش مدرنیته عامل شکل گیری طراحی‌های مدرن در تاریخ بوده است ( همان اوایل قرن بیستم میلادی )، ولی معاصر این چنین نیست و در هر دوره‌ای شکل می‌گیرد.

از دیدگاه لغوی مدرن را می‌توان در به کارگیری ابزار و لوازم مدرن ( یعنی تازه اختراع شده و تازه به کار گرفته شده ) نیز وارد دانست. به همین دلیل است که ما در این مقاله، برای پاسخ به سوال دکوراسیون مدرن چیست، این سبک را از هر منظری مورد بررسی قرار خواهیم داد تا جای هیچ گونه سؤالی باقی نماند.

نشیمن - دکوراسیون به سبک مدرن

بررسی فضاهای مدرن دکوراسیونی، سبک طراحی‌های مدرن در دکوراسیون داخل و خارج خانه و سایر محیط‌ها،ابزار، لوازم و دکوراتیوهای مدرن در صنعت دکوراسیون و ایده‌های مدرنی که در هر بخش به کار گرفته می‌شوند، از جمله مواردی هستند که تک به تک در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

در ابتدا به سراغ این خواهیم رفت که مدرن بودن هر یک از موارد مطرح شده به چه شکل است و با بیان نکات مربوط به هر یک، آخرین پیشرفت‌ها برای رسیدن به اصول مدرنیته را برای شما بازگو می‌کنیم.

انواع فضاهای مدرن

به چه فضاهایی مدرن می گویند؟ فضاها که خود زیر مجموعه‌ای بزرگ از بخش اصلی دکوراسیون را تشکیل می‌دهند تنها به درون خانه معطوف نمی‌شوند و محیط‌های بیرونی متعددی را در بر می‌گیرند؛ اما با توجه به دیدگاه عامه مردم هر گاه سخن از دکوراسیون و طراحی دکوراسیون می‌آید ذهن‌ها به سمت خانه متمایل می‌شود. با این حال ما نیز در پی افکار عموم مردم بوده و برای این که مخاطب احساس راحتی کند، مطلب را با همان دیدگاه‌ها ارائه خواهیم کرد.

این که با توجه به معنی فوق فضای مدرن را تشخیص بدهیم کافی نیست. در اینجا قرار است با مثال‌هایی در هر بخش فضای مدرن خانه را بیان کنیم.

پذیرایی - دکوراسیون به سبک مدرن

اتاق نشیمن در کجای عبارت « دکوراسیون مدرن چیست » قرار می‌گیرد؟

برای این که با این موضع آشنا شویم، انواع نشیمن‌ها را بررسی می‌کنیم؛ اتاق نشیمن کلاسیک، اتاق نشیمن سنتی، اتاق نشیمن سبک‌های منطقه‌ای ( مانند فرانسوی- اروپایی، بوهمیانی-امریکایی، چینی و ژاپنی، شرق آسیایی و ایرانی که نمود نشیمن‌های مخصوص منطقه خاور میانه و آسیای مرکزی است )، اتاق نشیمن مینیمال و اتاق نشیمن مدرن که مختص سبک امروزی و سلیقه عصر حاضر است. در مورد سبک دکوراسیون مینیمال قبلا در پارس مگ صحبت کردیم.

نشیمن کلاسیک و دکوراسیون مدرن

در دکوراسیون مدرن ذهن‌ها به سمت ظواهر خاص و عجیب معطوف است و برای اینکه بتواند چنین سبکی را تصور کرد باید به سمت ابزار و لوازم مدرن متمایل شد.

در توضیح سبک دکوراسیون مدرن چیست وقتی با نشیمن کلاسیک روبرو می‌شویم، به این موضع پی خواهیم برد که به دلیل پایبندی دوستداران کلاسیک، موارد کمی پیدا می‌شود که بتوان یک فضای کلاسیک را مدرن نیز نامید.

دلیل این موضوع هم در به کار گیری لوازم دکوراتیو است. اجسام و ابزاری که به تنهایی نوع سبک طراحی دکوراسیون شما را بازگو خواهند کرد و نیازی به برچسب زدن برای نشان دادن کار شما نیست.

نشیمن کلاسیک - دکوراسیون به سبک مدرن

نشیمن کلاسیک برای تبدیل شدن به یک خانه مدرن یا یک دکوراسیون مدرن کار سختی پیش رو دارد؛ چرا که باید از تمامی ویژگی‌هایی که به خود می‌بیند بگذرد و با تغییراتی گسترده رو به رو شود. دیوارها نیاز به تغییر دارند و کفپوش‌ها نیز باید تعویض شوند و لوازم خانه به کل دچار تحول گردند.

از سمت دیگر اگر نشیمن مدرن را بخواهیم با سبک کلاسیک تلفیق کنیم کار سختی نخواهد بود. به این نوع سبک‌ها که در بحث طراحی دکور، نئو مدرن می‌گویند، سبک مدرن با سبک‌های دیگر ترکیب شده و یک حالت متفاوت به وجود خواهد آمد.

کلاسیک - دکوراسیون به سبک مدرن

الگوی مشخصی که بتوان از آن با نام کلاسیک – مدرن نام برد وجود ندارد؛ این موضع بیشتر به طرز فکر طراح و خلاقیت‌های افراد بستگی داشته و با توجه موارد دیگر یک حالت متفاوت و متمایز خواهد بود. در بخش هزینه کرد نیز این تغییر سبک یا ایجاد سبک، هزینه‌های بسیاری بر روی دوش شما خواهد گذاشت.

از این رو برای رفتن به این سمت پیش از هر چیزی باید برنامه کلی تغییرات را برای خود آماده کرده و هزینه‌ها را به دست آورد تا مبادا در حین کار یا اتمام آن در هر بخش دچار چالش شد.

نشیمن سنتی و دکوراسیون مدرن

برای بررسی اتاق نشیمن سنتی  و تبدیل آن به دکوراسیون مدرن، راه‌های بسیاری وجود دارد. از رنگ آمیزی تا نصب نورهای مخفی، همگی اتفاق‌هایی هستند که خانه شما را به سرعت دچار تحول می‌کنند.

از آن جا که بیشتر منازل و فضاهای موجود در کشور در حوزه دکوراسیون در حدی بین سنتی و شهری در مرحله گذر هستند، عموم مردم به به‌روز رسانی و هماهنگ شدن با مد روز در بخش دکرواسیون علاقه بسیاری پیدا کرده‌اند.

به همین دلیل موضوع تغییرات دکوراسیون در شهرها بزرگ به صورت گرایش به سمت مدرنیته و در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر به سمت نیمه مدرن در حرکت است.

نشیمن سنتی - دکوراسیون به سبک مدرن

طراحان بزرگ نیز منازل یا مکان‌های سنتی که با رعایت اصول ساخته و پرداخته شده‌اند را از گزند تبدیل حفظ می‌کنند، ولی محیط‌هایی که سنتی بودن در انها محسوس نبوده یا دچار فرسایش غیر قابل بازگشت شده‌اند را به سرعت وارد فاز حرکت به سمت مدرن می‌کنند.

این کار باعث شده است بسیاری از خانواده‌ها به دلیل سهولت تغییرات و همچنین منطقی بودن هزینه کرد در این بخش به سرعت خود را وارد این مرحله کرده و به دنبال ایجاد یک حس تازه در خانه خود بگردند.

نشیمن‌های سنتی با تغییر رنگ و کمی هم چیدمان نوین به راحتی قابل تبدیل به یک دکوراسیون مدرن هستند. از آنجا که المان‌های مدرنیته در کشورمان محدود و معطوف به مواردی است که مستقیم بر روی مخاطب تأثیر می‌گذارد، تهیه، تولید و اعمال آن نیز به راحتی در دسترس است.

اگر خودتان به شخصه تجربه این تغییرات را ندارید، از یک مشاور یا طراح دکوراسیون کمک بگیرید تا بتواند تمام نیازهای و سؤالات شما در بخش دکوراسیون مدرن چیست را بر طرف نماید.

ویژگی‌های اتاق نشیمن با سبک مدرن چیست؟

در معماری‌های جدید و نو ظهور سقف اتاق‌ها و محیط‌های خانگی را نسبتاً مرتفع و بعضاً بلند طراحی کرده و می‌سازند به طوری که به بعضی از اتاق‌های نشیمن لقب سرسرا یا تالار نیز می‌توان داد.

اتاق‌های نشیمن مدرن اما کمتر چنین چیزی را بر خود می‌تابند. این نشمین ها (منظور مدرن‌ها) که اغلب سعی در عریض و طویل نشان دادن خود دارند، سقف‌های نسبتاً نرمالی دارند که در مواردی کوتاه‌تر از واقعیت خود نشان می‌دهند.

نشیمن مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن

از مواردی که به سقف یک اتاق نشیمن در دکوراسیون مدرن نیاز به بررسی هستند می‌توان به مبحث نورپردازی و دکوراتیوهای نوری اشاره کرد.

لوسترها معمولاً به ندرت در چنین مکان‌هایی به کار گرفته می‌شوند، مگر در حالت‌های خاص. اغلب نور این محیط‌ها توسط دستگاه‌های مدرن و هوشمند تأمین می‌گردد و ظاهر آن‌ها نیز یا به صورت مخفی بوده یا شکل و شمایلی عجیب دارند.

استفاده از خصلت طراحی مدرن در سقف و لوازم دکوراسیون مدرن کاملاً قابل مشاهده است. استفاده از خطوط شکسته و رعایت نظم محسوس در طراحی‌های آن‌ها از جمله این خصلت‌ها است، تفاوت‌های بسیاری در بخش مقایسه‌ای میان سقف‌ها و نورپردازی‌های دکوراسیون مدرن و سایر دکورها وجود دارد و از نوع طراحی تا متریال مورد استفاده شده، از جمله این موارد هستند.

ایده چیدمان پذیرایی - دکوراسیون به سبک مدرن

در بخش نورپردازی نیز دکوراتورهایی که سبک مدرن کار می‌کنند و طراحی‌های آن را بر عهده دارند علاقه زیادی به استفاده از هوشمندسازی و بهره گیری از نورهای غیر مستقیم دارند. به طوری که هر گاه به یک دکور مدرن نگاه کنید، هیچ تابنده مستقیمی به چشم نمی‌خورد و نورهای سفید و بسیار روشن در آن به وفور مشخص هستند.

اگر در بخش سقف خانه سؤال شود دکوراسیون مدرن چیست باید بگوییم سقف‌هایی که از طراحی منظم و کاملاً ساده بهره می‌برند و از امکانات هوشمند و کاربردی در ساخت و کارایی آن استفاده شده است، نمود واقعی یک نشیمن یا فضا مدرن هستند. البته به قطعیت نمی‌توان ادعا کرد هر فضایی که چنین شاخصه‌های داشته باشد مدرن است؛ چرا که پس از تجمیع و تکمیل همه موارد است که مدرن بودن به چشم می‌آید.

دیوارها در دکوراسیون مدرن چه ویژگی‌های را باید داشته باشند؟

از رنگ دیوار، نوع طراحی آن، دکوراتیوهایی که بر روی آن‌ها نصب شده تا کارایی دیوار، همگی بر روی مدرن بودن دیوار تأثیر مستقیم دارند و موارد دیگری نیز هستند که وجود یا عدم وجود آن‌ها به دیوار حس مدرن بودن می‌بخشد.

رنگ دیوار در بخش مدرن بودن معیار مهمی است که به جرات می‌توان از این عامل به عنوان موردی مهم و اثر گذار نام برد و در مورد آن صحبت کرد.

آشپزخانه لاکچری - دکوراسیون به سبک مدرن

در گذشته که نه خبری از مدرنیته و نه تمرکز بر روی رنگ دیوارها در دکوراسیون منازل بود، اسباب و اثاثیه خانه نقش ایجاد تغییر در خانه‌های عموم مردم را بازی می‌کرد.

رفته رفته با ورود مواردی چون نقش رنگ در دکوراسیون خانه، کاغذ دیواری و دیوارپوشها بود که مردم با تاثیرات آن در خانه آشنا شدند و متوجه شدند با هزینه‌ای کم می‌توانند تغییرات گسترده‌ای در خانه به وجود بیاورند. رنگ ، کاغذ دیواری و دیوار پوش‌ها هریک به سبک و روش خود در خانه‌های مدرن نقش ایفا می‌کنند.

دیوار پوش‌ها

این مورد که در عصر حاضر مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است، از جایگاه خاصی در دکوراسیون مدرن برخوردار است. برای مثال پارتیشن‌های خلاقانه و یا دیوارهای کاذبی که برای جداسازی اتاق‌ها یا پذیرایی در خانه نصب می‌شوند، قابل رنگ آمیزی هستند که همین مورد یک ویژگی منحصر به فرد به دیوار پوش‌ها می‌دهد و این یعنی رنگ آمیزی به صرفه‌تر خواهد بود؛ اما با وجود دیوارپوش‌های مدرن، نمای محل مورد نظر بسیار زیباتر و خاص‌تر به نظر خواهد آمد.

دیوار شاخص - دکوراسیون به سبک مدرن

این دیوار پوش‌ها که در طرح و رنگ‌های متنوع در بازار موجودند، قابلیت نصب بر روی دیوارهای قدیمی و حتی جدید را دارا هستند، با این مزیت که هر زمان که نیاز به تغییرات بر روی دیوارها باشد کار شما بسیار ساده‌تر از تغییر رنگ دیوار یا تغییر کاغذ دیواری است.

طرح چوب یا شیشه، طرح فلز یا دیوار پیش ساخته از مصالح ساختمانی و تنوع بی شمار رنگ‌های آن‌ها باعث می‌شود این گزینه را نیز در میان سایر گزینه‌ها با جدیت بیشتری پیگیری کرده و به دنبال استفاده از آن باشید.

کاغذ دیواری

یکی از راه‌های ساده برای تغییرات در محیط خانه یا فضای اداری کاغذهای دیواری و دیوارپوش‌های خلاقانه هستند. همین سادگی و زیبایی این محصول در کنار قیمت مقرون به صرفه (وجود بازه‌ی قیمتی در میان انواع کاغذهای دیواری مورد بحث ما است) باعث شده هر شخصی که به دنبال ایجاد تغییر در دکوراسیون فضای خود است، در اولین مورد به کاغذ دیواری فکر کرده و آن را جز گزینه‌های خود قرار دهد.

اما موضوع مورد بحث ما استفاده‌ها و کاربری کاغذ دیواری در دکوراسیون مدرن است، در توضیحات این مبحث باید به شما عرض کنیم که کاغذهای دیواری در ورود به بخش مدرنیته بسیار کمتر از رنگ و دیوارپوش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

کاغذ دیواری مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن

چون آنچه کاغذ دیواری در اختیار طراح قرار می‌دهد، ارزان‌تر از آن را رنگ‌ها، و شیک‌تر و کاربردی‌تر از آن را دیوار پوش‌ها تأمین می‌کنند؛ به همین دلیل است که کاغذ دیواری جایگاه مستحکمی در این بین و در سبک دکوراسیون مدرن ندارد.

اگر به منظور ایجاد فضای مدرن از کاغذ دیواری استفاده می‌کنید انتخاب‌های شما به موارد زیر محدود خواهد شد و گزینه‌های دیگر از دسترس خارج می‌شوند.

علت نیز کاملاً مشخص است؛ پیش نیاز آماده سازی یک دکوراسیون مدرن در بخش نمای دیوار استفاده از طرح‌های ساده و یک دست و همین طور بهره گرفتن از رنگ‌های خنثی است. به همین دلیل است که امکان استفاده از طرح‌ها و نقش‌ها در چنین فضا و دکوراسیون یک به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

کاغذ دیواری‌هایی که برای اتاق یا محیط مورد نظر خود به کار خواهید گرفت در آینده‌ای نه چندان دور و بنا به ایجاد تغییرات در دکوراسیون، از مد روز خارج شده و نیاز به تجدید طرح یا تغییر رنگ خواهند داشت که علاوه بر ایجاد و تحمیل هزینه باعث می‌شود کاغذهای قبلی بدون استفاده باقی بمانند. با توضیحات فوق تصمیم با شماست که از کاغذ دیواری برای ایجاد فضای مدرن استفاده کنید یا خیر.

خانه شیک - دکوراسیون به سبک مدرن

رنگ و رنگ آمیزی در دکوراسیون مدرن

مورد آخر که در ابتدا مطرح شد رنگ و تأثیر آن بر دکوراسیون مدرن است. منظور از رنگ صرفاً رنگ دیوارها و سقف است؛ چرا که رنگ در مجموع فضای مدرن به صورت دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما رنگ دیوارها در دکوراسیون مدرن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

رنگ باید خنثی و حالت بی‌اثر باشد. جزء رنگ‌های روشن باشد (رنگ‌های تیره نیز در مدرنیته کاربرد دارند، اما رنگ‌های روشن مرسوم‌تر هستند). رنگ انتخابی از جمله رنگ‌های مات باشد؛ چرا که نیازی به انعکاس نور نیست. رنگ مورد استفاده نباید در تضاد با رنگ‌های کلی دکوراسیون باشد.

ویژگی‌های فوق در کنار قیمت پایین برای پیاده سازی و اجرای آسان، از جمله مواردی هستند که محبوبیت رنگ در بخش طراحی دکوراسیون مدرن را افزایش داده است.

آشپزخانه بزرگ - دکوراسیون به سبک مدرن

امکان تغییرات سریع و گسترده در رنگ آمیزی محیط برای شکل دادن یک محیط معمولی به یک فضای مدرن از دیگر ویژگی‌های است که می‌توان روی رنگ‌ها حساب ویژه باز کرد.

رنگ‌ها را نباید در این بخش دست کم گرفت؛ چرا که بیشترین استفاده را در بحث طراحی به خود اختصاص می‌دهند. البته نه در طراحی دکوراسیون مدرن، بلکه در هر فضایی نباید نقش رنگ در دکوراسیون داخلی را دست کم گرفت.

بخش مهم دیگری که به دیوارهای اتاق‌ها یا فضاهای مدرن مربوط می‌شود، پنجره‌ها هستند. شاید در نگاه اول پنجره‌ها تأثیر زیادی بر فضای مدرن نداشته باشند، اما هر چه اندازه و سایز پنجره‌ها رشد می‌کند، معیارهای اتاق مورد نظر بیشتر به سمت مدرنیته بودن متمایل می‌شود.

مثلاً یکی از شاخصه‌های ویلاها و اتاق‌های سفارشی ساز گران قیمت مدرن در میان طراحان برتر دنیا، استفاده و جانمایی پنجره‌های غول پیکر و بزرگ در  نمای اصلی خانه است. به صورتی که در مواقعی، طراحان به جای دیوار یک پنجره عظیم الجثه را با آن جایگزین کرده و تماماً شیشه را به خانه اضافه می‌کنند. چیزی که شاید نظیر آن را در فیلم‌های هالیودی دیده باشید.

خانه مجلل - دکوراسیون به سبک مدرن

در این سبک‌ها پرده‌ها وارد گود شده و نقش خود را برای تکمیل پنجره‌ها شروع به بازی می‌کنند. پرده‌های چنین پنجره‌هایی نیز از سیستم‌های مدرن کمک می‌گیرند و کمتر کسی است که پرده‌های عادی و نرمال در دکوراسیون به سبک مدرن استفاده کند. پرده‌هایی که شب هنگام تغییر رنگ داده و یا با جریان الکتریکی فضای داخلی را محو می‌کنند.

این پرده‌ها که به صورت برقی باز و بسته می‌شوند در جایگاه یک ابزار مدرن در خانه حضور پیدا می‌کنند و رتبه مدرن بودن خانه را در کنار سایر لوازم بالا می‌برند.

هر چند هستند افرادی که تمایل به استفاده از پرده‌های معمولی داشته و خانه‌های مدرن خود را با آن تزیین می‌کنند، اما در استفاده از آن‌ها نیز اصول یک دکوراسیون مدرن را زیر پا نگذاشته و به خوبی از پس چیدمان آن با کل فضا بر می‌آیند. ولی در کل ملاک پرده‌ها و حضورشان همان رعایت سبک مدرن است.

از دیوارها که گذر کردیم نوبت به کف نشیمن و اتاق پذیرایی می‌رسد. این قسمت نیز در پدید آمدن یک فضای مدرن نقش مهمی را بازی می‌کند.

به طوری که شاید اگر در فضایی قرار بگیرید که همه اصول مدرن بودن از بالا تا کف رعایت شده، اما کفپوش و ابزارهای آن درست به کار گرفته نشده باشند، حس نقص و عدم تکامل در محیط شما را مجاب نخواهد کرد که از این فضا با نام یک نشیمن مدرن نام ببرید.

دکور سفید مشکی مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن

به همنین دلیل است که میزان اهمیت کف در فضاسازی مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اکنون چه کنیم تا نشیمن ما با یک نشیمن مدرن همسان بوده و بتوان از آن با نام یک اتاق نشیمن مدرن یاد کرد؟

در این مرحله ابتدا اگر قصد دارید کف را لخت و بدون استفاده از پوشش دهنده‌ها مانند فرش‌ها یا زیر پایی‌ها آماده کنید، مهم‌ترین نکته استفاده از کف پوش‌های صنعتی و جدیدی است که در بازار یافت می‌شود.

هم چنین مصالح لوکس و گران‌قیمت نیز اولویت بعدی این بخش است. در مرحله آخر است که کفپوش‌های معمولی و ساده رایج پیشنهاد می‌گردد. توجه کنید که ساختار خانه برای پیاده سازی کف پوش‌های صنعتی مهیا باشد؛ چرا که در خانه‌های قدیمی پیاده سازی این امر معضلات و هزینه‌های بسیاری در پی خواهد داشت.

در بخش مصالح ساختمانی سنگ‌های مرمر سفید یا سیاه به شدت چشم نواز بوده و علاوه بر لوکس نشان دادن محیط باعث ایجاد یک طراز کیفی بالا در خانه خواهند شد.

سنگ‌های ساده و سفید در کف خانه معمولاً با لوازم شیشه‌ای به خوبی سِت می‌شوند. انعکاس نور یا نباید در خانه پدید بیایید یا باید به صورت گسترده‌ای خانه را شامل شود. دلیل این حرف را در ایجاد حس شارپ بودن محیط جستجو کرد.

از مهم‌ترین عوامل در زیبایی کف منازل به خصوص خانه‌های مدرن، استفاده از فرش‌های خاص است. فرش‌های سنتی به نوبه خود زیبا هستند، اما برای چنین مکان‌هایی استفاده نشده و بیشتر در خانه‌های شیک ایرانی مورد استفاده قرار میگیرند.

به همین منظور در این اتاق‌ها باید از فرش‌هایی که برای استفاده در این مکان‌ها شهرت پیدا کرده‌اند استفاده کرد. موهای بلند، پرزهای نرم و لطیف و تک رنگ بودن شاخصه‌های اصلی این نوع فرش‌ها هستند.

بهتر است در هنگام بهره بردن از این نوع فرش‌ها به این نکته توجه داشته باشید که فرش‌های هم رنگ با کل دکوراسیون تهیه کرده و به کار بگیرید؛ چرا که نباید تضاد فاحشی میان کف، دیوارها، و سقف در چشم بیننده به وجود آید.

دیوار پشت تلوزیون - دکوراسیون به سبک مدرن

کف اتاق‌های مدرن که معمولاً به کمک تکنولوژی‌های امروزی دچار تحولات گسترده شده است، به سیستم‌های گرمایشی مجهز شده که همین موضع باعث می‌شود امکان بهره مندی از فرش‌ها به حداقل برسد. اما از سوی دیگر این موضوع بحث چیدمان را متأثر از تکنولوژی تحت تأثیر قرار داده و خانه را مدرن‌تر نشان می‌دهد.

دکوراتیوها، آخرین بخش از موارد قابل بررسی در بخش دکوراسیون مدرن یک نشیمن هستند:

دکوراتیوها که نقش بسزایی در ایجاد یک فضای مدرن را بازی می‌کنند امروزه بسیار مهم‌تر از گذشته مورد توجه طراحان سبک دکوراسیون مدرن قرار گرفته‌اند. برای مثال شومینه‌ها در جایگاه یک وسیله گرمایشی در خانه‌ها و نشیمن‌ها حضور پیدا می‌کردند، اما امروزه دیدی دکوراتیوی و تزیینی به آن‌ها شکل گرفته، تا جایی که موارد مصنوعی و حتی دیجیتالی آن‌ها نیز به وجود آمده است.

تلویزیون‌های بزرگ و مسطح که بر روی دیوار نصب می‌شوند و یا آباژورها خاص و عجیب در گوشه پذیرایی، همین طور استندها و میزهای پذیرایی یا حتی دیوارهای شاخص و فرش‌ها یا میزهای مبلمان، از جمله دکوراتیوهای پرکاربرد این روزهای خانه‌های مدرن هستند که مشاوران و طراحان دکوراسیون مدرن به مشتریان و مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهند.

علت مدرن دیده شدن این وسایل به ترتیب به نوع شکل ظاهری آن‌ها، طراحی کلی، رنگ و در انتها نحوه به کارگیری از آن‌ها بستگی دارد. همانطور که در گذشته بسیاری از لوازم از ضروریات خانه محسوب می‌شدند، امروزه همان ابزار و وسایل تبدیل به یک شاخص زیبایی در محیط خانه شده‌اند و با اصلاح یا تغییر مکانی آن می‌توان در دکوراسیون خانه تحولاتی ایجاد کرد.

آشپزخانه لوکس - دکوراسیون به سبک مدرن

بخش اول که نشیمن‌های مختلف در آن تشریح شد را بررسی کردیم اکنون به سراغ انواع آشپزخانه‌های مدرن می‌رویم تا با ساختار یک دکوراسیون مدرن در آشپزخانه آشنا شویم.

در این بخش به ارائه مطالبی در مورد اینکه جایگاه دکوراسیون مدرن در آشپزخانه چیست می‌پردازیم. مانند نشیمن، این قسمت را نیز با لوازم و حواشی کار پیش خواهیم برد و سپس به سراغ چیدمان و طراحی می‌رویم.

به محض ورود به آشپزخانه‌ها ابتدا چشم به سمت لوازم بزرگ و درشت هدایت می‌شود و پس از مدتی گردش جزییات را برای خود ترسیم می‌کند. در کنار ابزار و لوازم بزرگی که هر یک کارایی مشخصی دارند، اجسام بزرگ دیگری نیز وجود دارند که کمتر به چشم می‌آیند ولی بسیار تأثیر گذار و کارا هستند؛ یعنی انواع کابینت های آشپزخانه.

این سازه‌ها که کارشان مخفی کردن و پوشش دادن به شلوغی‌ها و جلوگیری از بی نظمی در آشپزخانه است، اثر بسیار زیادی بر نمای کلی و همچنین جزئییات این فضا دارند. در بخش دکوراسیون مدرن این تأثیر بیشتر و بیشتر نمود پیدا کرده و نقش آفرینی‌شان افزایش چشم گیری پیدا می‌کند.

همانند نشیمن از بالا به پایین مدرن بودن یک آشپزخانه را تشریح می‌کنیم.

مصالح و متریال

 برای طراحی داخلی منازل به شیوه و سبک مدرن از مواد و مصالح مختلفی استفاده می شود که دو نمونه از رایج ترین این موارد چوب و پلاستیک می باشد که معمولا طراحان روی چوب های طبیعی از پوشش مات رنگی استفاده می‌ کنند تا رگه هایی که در روی چوب وجود دارند محو شوند.

البته برخی دیگر از طراحان داخلی معتقدند که باید از چوب های طبیعی به شکل دست نخورده استفاده شود تا به عنوان یک عنصر ارگانیک در فضا جلوه خاصی به آن ببخشد.

از دیگر مواد و مصالحی که در فضاهای داخلی مدرن از آن استفاده می کنند فلزات براقی مانند استیل ضد زنگ می باشد و معمولاً در آشپزخانه هایی با سبک مدرن بیشتر وسیله ها استیل هستند.

دکور مدرن طوسی - دکوراسیون به سبک مدرن اتاق خواب لوکس - دکوراسیون به سبک مدرن

حتی برای اکسسوری های دکوراسیون مثل بدنه لوستر یا آباژور یا صندلی و میز هم از فلزات براقی مانند استیل استفاده می شود و در کنار این ها برای سطوح صاف مثل سطح روی میز و غیره از شیشه و پلاستیک هم کمک می گیرند.

برای متریال و مصالحی که در کف پوش ساختمان مانند کفپوش پذیرایی و کفپوش آشپزخانه استفاده می شود می توانید از نوع براق مثل وینیل، پارکت یا سنگ استفاده کنید. یا می توانید از سرامیک ها برای کفپوش خانه استفاده نمایید.

اگر تصمیم دارید در قسمت های مختلف فضای دکوراسیون داخلی منزل با سبک مدرن از فرش ها استفاده کنید، بهتر است به جای انتخاب فرش های پر نقش و نگار موجود در بازار که تنوع رنگ زیادی دارند، از فرش های ساده تر و تک رنگ استفاده کنید که با اشکال هندسی ساده طراحی شده باشند. یا می توانید از موکت های با پرزهای بلند یا کوتاه هم به عنوان کفپوش منزل استفاده نمایید.

نورپردازی

اگر تمام قواعد و اصول طراحی داخلی مدرن و چیدمان دکوراسیون داخلی منزل با سبک مدرن به درستی انجام شده باشند، تکمیل‌کننده تمام این زیبایی ها یک نورپردازی حرفه ای خواهد بود و شما می توانید از یک نوپردازی پراکنده و یا در اصطلاح طراحان از نورپردازی به صورت اسپات‌ لایت استفاده کنید.

نورپردازی مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن نورپردازی خطی - دکوراسیون به سبک مدرنیا برای کاهش کنتراست نور در خانه و دلنشین تر شدن فضا از لامپ های هالوژنی استفاده کنید. اگر تمایل دارید که در قسمتی از خانه نور به صورت متمرکز وجود داشته باشد می توانید از آباژور ها استفاده کنید که البته سبک آباژوری که خریداری می کنید باید با سبک مدرن تناسب داشته باشد.

سقف و بخش نور پردازی آشپزخانه

سقف آشپزخانه‌ها در گذشته به دلیل خروج گازها و دمای این محیط به شکل گنبدی شکل بود و یا در مرکز آن سوراخی برای این منظور تعبیه شده بود. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های کاربردی، ابزارها به کمک آشپزخانه‌ها آمدند. پش از این تغییرات سوراخ‌های سقف برداشته شده و سقف این فضاها مانند سایر نقاط خانه شد.

امروز نیز به دلیل کم اهمیت بودن سقف در آشپزخانه‌ها، کار خاصی برای ایجاد زیبایی یا دکوری بودن آن نمی‌کنند، مگر در بخش نور پردازی. البته خانه‌های مدرن به منظور همراهی با تکنولوژی به حسگرها و سنسورهای حساس به دود و آتش و آبپاش‌های سقفی مجهز شده‌اند تا در صورت بروز حادثه از آن جلوگیری کنند.

نورپردازی آشپزخانه - دکوراسیون به سبک مدرن

لوستر آشپزخانه - دکوراسیون به سبک مدرن

اما در بخش نورپردازی آشپزخانه کارهای بسیاری در این حوزه صورت گرفته است. از چشمه‌های نور بزرگ و خاص که به عنوان دکوراتیو محسوب می‌شوند تا نورها مخفی و هالوژن‌ها یا ال ای دی‌ها که کم مصرف‌ترین هستند.

با توجه به این که اختراعات و ابداعات بشر به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت می‌کند، این موارد در آشپزخانه‌های مدرن به حداکثر صرفه جویی توجه دارند. لامپ‌های جزیره‌ای که امروز به وفور در آشپزخانه‌ها یافت می‌شود از مواردی است که نمایی مدرن در آشپزخانه به وجود می‌آورد، هر چند این اثر کم و کمرنگ باشد.

همچنین نورهای مخفی که در زیر کابینت‌ها یا بر روی سقف آن‌ها تعبیه می‌شوند و یا نورهایی که در قسمت سقف و به صورت تخت روشنایی می‌تابند از جمله پیشرفت‌هایی است که در این فضا صورت گرفته است.

دیوارها و کابینت‌ها در دکوراسیون آشپزخانه به سبک مدرن

به مرور زمان در آشپزخانه‌ها تغییرات بسیاری پدید آمد. ابتد دیوار یا دیوارهای اصلی که با سایر نقاط خانه در ارتباط بود و این فضا را از آنها جدا می‌ساخت برداشته شد تا آشپزخانه‌های باز یا در اصطلاح اوپن و سپس انواع مدل‌های اوپن آشپزخانه پدید بیاید.

این تغییر در ابتدا نوعی ناهمگونی و بدشکلی در ذهن افراد پدید آورده بود که سال‌ها طول کشید تا در ایران جای خود را میان خانه‌های ایرانی باز کند.

کابینت آشپزخانه - دکوراسیون به سبک مدرن

اما رفته رفته این نوع آشپزخانه جز جدایی ناپذیر طراحی‌های آپارتمانی در ایران شد به طوری که بسیاری از خانه‌ها قدیمی و سنتی نیز با ایجاد تغییرات در ساختار خانه مطبخ‌های قدیمی خود را به این طرح پیاده سازی کرده و آن را در زمره به روز ماندن و مدرن شدن تلقی کردند.

سپس کابینت‌های فلزی و چوبی وارد آشپزخانه‌ها شدند و با رشد تولیدات ماشینی و صنعتی سرعت گشترش این سازه‌ها در آشپزخانه‌ها بیشتر شد. همین موضوع باعث شد تا طراحان دکوراسیون به فکر به روز رسانی و ایجاد تنوع در این بخش کنند که نتیجه آن مواردی مانند آشپزخانه‌های جزیره‌ای و امثال آن است.

مدرن شدن آشپزخانه‌ها به برداشتن دیوارها اکتفا نکرد؛ با ظهور این اجسام چوبی در این محیط کابینت‌ها طرح‌ها و جنس‌های متنوعی به خود دیدند و رنگ بندی‌های آن باعث ایجاد سلیقه‌های جدید در یک فضای ثابت شد. سپس سبک‌های امروزی از جمله مینیمال ها و مدرنیست‌ها طرح‌ها و ایده‌های خود را وارد این بخش کردند.

کابینت آشپزخانه مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن

همین موضوع مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و استقبال از این ایده‌ها، یعنی ایجاد یک راه جدید برای تزریق خلاقیت‌ها در خانه‌ها. در میان مدرن شدن فضای کلی آشپزخانه ابزار و لوازم جدید وارد میدان شدند و جلوه‌های پیشرفت و مدرنیته را برای آشپزخانه به وجود آوردند.

لباسشویی‌های تمام اتوماتیک با قابلیت‌های در حال آپدیت ( به روز شدن )، ماشین‌های ظرفشویی خانگی، فرها و ماکروویوهای پخت و پز، یخچال‌های غول پیکر در ابعاد و اندازه‌های متنوع، سینک‌ها و شیرآلات هوشمند و مدرن و همین طور میزهای غذا خوری و یا اجاق گازهای خاص که از مهم‌ترین ابزار و لوازم عصر جدید هستند که نمادی از یک آشپزخانه مدرن را به رخ بینندگانشان می‌کشانند.

در همین حال کف آشپزخانه‌ها با سرامیک‌ها و کف پوش‌های چوبی و سنگی تغییر ظاهر دادند و فرش‌ها و موارد مشابه به مرور از آشپزخانه‌ها حذف شدند.

میزهای غذاخوری برای آشپزخانه‌های بزرگ نقش سفره‌های دور همی شام و ناهار را بازی کرده و صندلی‌های پایه بلند که در زیر اوپن ها قرار می‌گیرند نقش میزهای موقتی را اجرا می‌کنند.

استفاده از هودها و مکنده‌ها و کف شوی‌های اتوماتیک جز مواردی است که در سال‌های نه چندان دور به آشپزخانه رنگ و بوی مدرینته بخشیده و دکوراسیون مدرن برای خود در این محیط جای مشخص و جایگاه مستحکمی پدید آورده است.

آشپزخانه مدرن - دکوراسیون به سبک مدرن

در کنار این موارد با ایجاد سبک آشپزخانه‌های جزیره‌ای و یا اوپن ورودی‌ها به این فضا بی معنی شده و در اصل آشپزخانه جزیی از فضای اصلی خانه به حساب می‌آید و مانند گذشته محیطی مجزا از فضای داخلی خانه نیست. این موضوع معایب و مزایای مخصوص به خود را دارد که در جای خود به تفصیل در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

پنجره‌ها و نورگیرها که اساس تأمین روشنایی در آشپزخانه‌ها را بر عهده دارند در گذر مدرنیته بسیار بزرگ شده‌اند و ویژگی‌هایی مانند عایق حرارت و برودت و صدا نیز شده‌اند.

بسیاری از این پنجره‌ها حتی پا را فراتر از حد انتظار گذاشته و مجهز به سیستم هوشمند تغییر رنگ شیشه و فریم شده که علاوه بر زیبایی، میزان نور ورودی به خانه‌ها را کنترل می‌کنند.

با این اوصاف متوجه می‌شویم که هیچ وسیله‌ای در محیط آشپزخانه از تیررس مدرنیته خارج نمانده و گوشه گوشه‌ این فضا با سبک مدرن به هم آمیخته شده است.

در باب دکوراسیون مدرن چیست بیشترین مطالب حواشی نشیمن و آشپزخانه‌ها در جریان است، ولی سایر نقاط مانند سرویس‌های بهداشتی که از سیستم‌های تعدیل دمای آب و هوای محیط و همین طور سنسورهای هوشمند کنترل مصرف آب، حمام‌های هوشمند و بهینه، اتاق‌های نمایش فیلم یا همان سینماهای خانگی و مواردی اضافی مانند لابی‌ها، استخرها (حوضچه‌های ماساژ و آبگرم و جکوزی) و باغچه‌ها و گلخانه‌ها بهره می‌برند نیز به نوبه خود در این مدرن بودن سهیم هستند، هر چند کمتر به چشم بیایند.

اتاق خواب و اتاق کار و سایر مکان‌ها نیز در مدرن بودن یا مدرن دیده شدن دکوراسیون خانه سهیم هستند؛ اما نبود آن‌ها در این سبک نیز اختلالی به وجود نمی‌آورد و بنا بر سلیقه مالکان یا پیشنهاد طراحان به خانه‌ها اضافه یا کم می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید