این روزهای جوانان بسیاری به مشکل ریزش مو دچار هستند. شاید در خصوص گیاه رزماری و ریزش مو چیزی نشنیده باشید اما گروه سلامتی پارس مگ به معرفی گیاه رزماری و خواص آن در جلوگیری از ریزش مو پرداخته است.

گیاه رزماری چیست ؟

رزماری گیاهی دارای برگ‌های همیشه‌ سبز و معطر و سوزنی است. این گیاه گل‌های سفید، صورتی یا بنفش می‌دهد و بومی مناطق مدیترانه‌ای و آسیا است اما در مناطق سردتر هم رشد می‌کند و مقاوم است.

در برابر خشکی هم تقریباً مقاوم است و می‌تواند بی‌آبی را برای مدت طولانی تحمل کند. به همین دلیل پرورش آن راحت است و امروزه تقریباً همه‌ جا می‌توانید آن را به راحتی پیدا کنید.

جالب است بدانید که در برخی از نقاط دنیا، این گیاه را به عنوان گیاه تزیینی هم می‌کارند. این مطلب در خصوص گیاه رزماری و ریزش مو اطلاعات خوبی در اختیارتان قرا می دهد.

رزماری یکی از گیاهانی است که به خاطر عطر و بوی تند شهرت دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا مثل ایتالیا، از رزماری در آشپزی هم استفاده می‌شود و بیشتر در غذاهای گوشتی برای عطر و طعم دادن به غذا از آن استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از کاربردهای خوراکی آن، تهیه‌ کردن انواع دمنوش‌های گیاهی است.

گیاه رزماری و ریزش مو

از عصاره‌ی رزماری و عطر بی‌نظیر آن در رایحه‌درمانی هم استفاده می‌شود و تأثیرات مثبتی روی سیستم عصبی بدن دارد. تحقیقات نشان داده است که عصاره‌ی رزماری می‌تواند خواصی شبیه داروهای مسکن داشته باشد.

اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در صنعت زیبایی برای تحریک رشد مو است. گیاه رزماری و ریزش مو مهمترین موضوع این مطلب است. اگر دچار ریزش مو شدید خواندن مطلب گیاه رزماری و ریزش مو را به شما توصیه میکنیم.

فواید عصاره‌ی رزماری برای رشد مو

رزماری یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله التهابات پوستی و ریزش مو از قدیم‌الایام استفاده می‌شود. عصاره‌ی رزماری خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند به ترمیم مشکلات پوستی یه خصوص پوست سر کمک کند.

علاو بر این محرک رشد مو است و اگر ریزش موی شما دلایلی مثل آلوپسی منطقه‌ای، آلوپسی آندروژنتیک یا آلوپسی ناشی از پسوزیاریس داشته باشد، می‌توانید از عصاره‌ی گیاه رزماری برای درمان ریزش مو استفاده کنید.

در تحقیقی مقایسه‌ای که روی تأثیرات رزماری و ماینوکسیدیل بر رشد مو انجام شد، تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین این دو مشاهده نشده است. ماینوکسیدیل مهم‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی محصولات درمانی ریزش مو است. البته گروهی که از عصاره‌ی رزماری استفاده کرده بودند، خارش کمتر پوست سر را گزارش کرده بودند.

این تحقیق نشان می‌دهد که این عصاره‌ی گیاهی می‌تواند به اندازه‌ی داروهای شیمیایی روی ریزش مو تأثیرگذار باشد و عوارض کمتری نشان دهد. البته در استفاده از عصاره‌های گاهی هم باید دقت کنید و با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از دلایل ایجاد ریزش مو، با عصاره‌ی گیاهی درمان نمی‌شوند.

اگر ریزش مو دارید، قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید تا علت‌های پنهان و بیماری‌های زمینه‌ای را که باعث ریزش مو شده پیدا کنید. در بسیاری از مواقع با حل این مشکلات زمینه‌ای، ریزش مو هم برطرف می‌شود. اما از خواص گیاه رزماری و ریزش مو غافل نشوید.

گیاه رزماری و ریزش مو
مهم‌ترین خواص عصاره‌ رزماری

 اتساع عروق و انقباض عروق

عصاره‌ی رزماری گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عنوان یک گشاد‌کننده‌ی عروق عمل می‌کند یعنی می‌تواند رگ‌های خونی را باز و گشاد کند تا خون به راحتی از طریق رگ‌ها جریان یابد.

این افزایش جریان خون به سمت پوست سر، فواید زیادی برای مو و پوست سر دارد. گردش خون بهبود‌ یافته در پوست سر به رشد فولیکول‌های مو که از منبع تغذیه‌ی خود فاصله گرفته‌‌اند، کمک می‌کند.

 تقویت رشد مو

عصاره‌ی رزماری بارها در آزمایشات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و درست مانند ماینوکسیدیل رشد مو را افزایش می‌دهد. البته به نظر می‌رسد که عصاره‌ی رزماری برای درمان ریزش موی ناشی از برخی بیماری‌های خاص، عملکرد بهتری دارد.

هنوز مطالعه‌ی جدی در مورد ارتباط عصاره‌ی رزماری و بیماری‌های خاص عامل ریزش مو انجام نشده است. به طور کلی، رشد مجدد یا کاهش ریزش در هر صورت احتمالاً به دلیل محیط پوست سر و گردش خون آن است. در نتیجه عصاره‌ی رزماری می‌توانید در این زمینه مفید باشد.

 تقویت مو

عصاره‌ی رزماری از مو در برابر آسیب و شکستگی محافظت می‌کند به همین دلیل بر ریزش مو تأثیر مثبت می‌گذارد. با استفاده از این عصاره در طولانی‌مدت، موها مستحکم‌تر، ضخیم‌تر، پرپشت‌تر و درخشان‌تر می‌شوند و آسیب کمتری می‌بینند.

تسکین التهاب پوستی

علاوه بر خاصیت ضد التهابی، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی عصاره‌ی رزماری اسید کارنوزیک است که توانایی ترمیم کردن پوست و بافت‌های بدن را دارد. این ویژگی می‌تواند تحریک‌شدگی و التهاب پوست سر را بهبود بخشیده و در نتیجه باعث سلامت کلی پوست سر شود.

گیاه رزماری و ریزش مو

 جلوگیری از ریزش مو

توانایی عصاره‌ی رزماری در جلوگیری از ریزش مو به دلیل پیشگیری از شکستگی و بهبود پوست سر است. ریزش مو می‌تواند در اثر شکستگی یا آسیب، التهاب، پسوریازیس شدید یا اگزما یا زخم‌هایی ایجاد شود که در رشد و عملکردهای فولیکول تداخل ایجاد می‌کنند.

عوامل استرس‌زا یا بیماری، واکنش‌های ایمنی از بدن، سن و تغییرات هورمونی یا شرایط ژنتیکی و همچنین درمان‌های پزشکی مانند شیمی درمانی، همگی می‌توانند از دلایل ایجاد ریزش مو باشند.

 پیشگیری از شوره‌ی سر

عصاره‌ی رزماری می‌تواند از مشکلات مربوط به شوره‌ی سر پیشگیری کند و یک ماده ضد باکتری و ضد قارچی است. اگر مشکلات ناشی از قارچ یا باکتری باعث ریزش یا آسیب رساندن به مو باشد، این عصاره ممکن است رشد مو را نیز بهبود بخشد.

در نظر گرفتن نوع مو برای استفاده از عصاره‌ گیاه رزماری

عصاره‌های گیاهی عوارض جانبی کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند اما در استفاده از آن‌ها باید دقت کنید و متناسب با نوع مو و پوست، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به گفته‌ی متخصصان، عصاره‌ی رزماری برای همه‌ی انواع مو مناسب است حتی موهای رنگ‌شده. البته در نظر داشته باشید که عصاره‌ی رزماری مثل بسیری از عصاره‌های دیگر می‌تواند باعث کشیدگی و افزایش وزن موهای نازک شود در نتیجه باید زودتر آن را از روی موها بشویید تا باعث ریزش نشود.

عصاره‌ی رزماری بیش از هر چیز برای حل مشکلات موهای چرب و آسیب‌ دیده مناسب است. همچنین اگر موهایتان نازک شده یا ریزش دارید، می‌توانید استفاده از عصاره‌ی رزماری را با نظر پزشک امتحان کنید.

البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که در استفاده از عصاره‌های گاهی باید صبور باشید چون زمانی می‌توانید نتیجه‌ی آن را ببینید که در طولانی‌مدت استفاده کنید.

روش‌های استفاده از گیاه رزماری و ریزش مو

عصاره‌ی رزماری را به شیوه‌های مختلف می‌توانید برای درمان مشکلات پوستی استفاده کنید. برای اینکه از نتایج آن در درمان ریزش مو بهره‌مند شوید باید آن را مرتب استفاده کنید.

برای این منظور عصاره‌‌ی رزماری را هر شب و به مدت شش ماه استفاده کنید. علاوه بر استفاده‌ی مستقیم از عصاره‌ی رزماری می‌توانید از محصولاتی که با آن تهیه شده استفاده کنید. البته خواص عصاره بسیار بیشتر است.

گیاه رزماری و ریزش مو

 روش درمانی روغن رز ماری داغ

2-4 قطره روغن رزماری و 2 قاشق سوپ خوری روغن حامل (مانند نارگیل، زیتون، بادام، و غیره) را با هم ترکیب کنید و آن را گرم کنید.روغن را در مایکروویو گرم نکنید، چون ممکن است منجر به کاهش ارزش تغذیه ای اش شود.

حدود 10 دقیقه روغن را روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید. روغن را به ریشه ها و نوک موها به خوبی پوشش دهید. سپس یک حوله داغ را بردارید (از یک سشوار ضربه برای گرم کردن حوله استفاده کنید) و دور موهای خود ببندید. هم چنین شما می توانید از یک کلاه دوش استفاده کنید.

حداقل 30 دقیقه صبر کنید و بعد بشورید. محیط گرم به حداکثر نفوذ و جذب مواد مغذی کمک می کند. روغن را با شامپو معمولی خود تمیز کنید. اگر موهای چربی دارید، می توانید از نرم کننده صرف نظر کنید.

شستن را با آب سرد به پایان برسانید تا کوتیکول ها بسته شوند. شما می توانید بیشتر از 2 بار در هفته این کار را انجام دهید. این کار باعث می شود موی شما مجبور به رشد شود.

هشدارها: روغن را داغ نکنید، چون ممکن است نه تنها پوست سرتان را بسوزاند، بلکه منجر به از دست رفتن مواد مغذی روغن نیز شود ؛ اگر موهایتان چرب است، نترسید که روغن را بزنید. در اغلب موارد، موهای چربی ناشی از کمبود رطوبت است.

 رز ماری برای نرم کنندگی موها

1 فنجان آب را بجوشانید و سپس 15 قطره روغن رز ماری را اضافه کنید یا می توانید به طوریکه در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفته ایم از برگ های خشک رزماری استفاده کنید، می توانید 15 عدد از برگ ها را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه قرار دهید.

روغن و آب هیچ رنگی ندارند، در حالی که چای رزماری دارای رنگ سبز کمرنگی خواهد بود ؛ حالا این مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید. موهای خود را بشویید و محلول را در حالیکه موهای شما هنوز مرطوب است، به موها و سرتان اسپری کنید. سپس بگذارید موهای شما خشک شود.

گیاه رزماری و ریزش مو

هم چنین اگر شما از کمبود مو رنج می برید، می توانید چای رزماری را نیز بنوشید تا گردش خون را بهبود بخشیده و رشد مو را ارتقا دهید. شما می توانید از این درمان هر بار که موی خود را می شورید، و همچنین در بین شستشوهای موهایتان استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی: اگر فشار خون بالایی دارید و یا باردار هستید از این درمان استفاده نکنید.

آب رز ماری برای رشد مو

استفاده از شستشوی مو با رز ماری، موهای شما را براق و قابل مدیریت می کند. همچنین پوست سر شما را تحریک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند. 2 فنجان آب را بجوشانید و یک قاشق سوپ خوری از برگ رزماری خشک را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید.

مایع را صاف کنید و آن را کنار بگذارید ؛ موهای خود را به صورت معمول بشورید و سپس این محلول را روی موهای خود برای شستشوی نهایی بریزید. پوست سر خود را چند دقیقه بعد از ریختن این آب ماساژ دهید و برای نتیجه بخشی کامل و بهتر هر هفته یک بار این درمان را انجام دهید.

اقدامات احتیاطی:دقت کنید که آب رزماری قبل از ریختن آن کاملاً سرد شود ؛ آب گرم می تواند کوتیکول های مو را باز کند و منجر به افت رطوبت شود.

شامپوی رز ماری برای رشد مو

صابون شستشو را رنده کنید و در قابلمه روی حرارت بریزید و 3 فنجان آب رزماری به آن اضافه کنید تا جایی که صابون کاملا در آب حل شود، حرارت را کم کنید و بعد از مدت کوتاهی خاموش کنید.

اجازه دهید مخلوط سرد شود و سپس آن را به ظرف شامپو بریزید و از این مخلوط به جای شامپو استفاده کنید. برای افزایش رشد مو از این شامپو بیش از 3 بار در هفته استفاده نکنید.

اقدامات احتیاطی: از این شامپو بیشتر از یک هفته استفاده کنید، تا موهایتان را با آن وفق دهید. ممکن است در طول هفته اول بیشتر از معمول چرب به نظر برسد.

سرکه رزماری

3-4 رزماری را خرد کنید و آنها را در 1 فنجان سرکه سیب خیس کنید و در جای خنک و تاریک برای حداقل چهار هفته بگذارید بماند. بعد از 2-4 هفته ، 4 قاشق سوپ خوری از این سرکه را بردارید و با 2 فنجان آب بنوشید.

از این مخلوط برای شستشوی نهایی پس از شامپو استفاده کنید و موهایتان را تمیز کنید. از این محلول یک بار در ماه علاوه بر سایر درمان های رزماری استفاده کنید.

گیاه رزماری و ریزش مو

استفاده از محصولات تهیه شده با عصاره‌ی رزماری

این روزها محصولات زیادی از عصاره‌ی رزماری تهیه می‌شود. اگر می‌خواهید از خواص آن استفاده کنید، محصولاتی را بخرید که تمرکز آن‌ها درمان ریزش مو است. چون بسیاری از محصولات ممکن است فقط از به اندازه‌ی استفاده از عطر و رایحه‌ی رزماری از آن استفاده کرده باشند.

آیا روغن رزماری می تواند ریزش مو را درمان کند ؟

این ایده که روغن رزماری می تواند رشد مو را تقویت کند، برگرفته شده از فواید و مزیت های گیاه رزماری می باشد. گفته می شود که:

  • روغن رزماری دارای خواص ضدالتهابی است
  • روغن رزماری، رشد عصب را تقویت می کند
  • روغن رزماری، گردش خون را بهبود می بخشد
  • روغن رزماری مثل روغن نعناع (که از آن برای تقویت رشد مو استفاده می شود) می تواند گردش خون را تقویت کند. درنتیجه این روغن می تواند از نرسیدن خون به فولیکول مو، سفید شدن مو و درنهایت ریزش مو جلوگیری کند.
  • روغن رزماری غیر از تحریک رشد مو می تواند از سفید شدن زودرس مو و شوره سر جلوگیری کند. مصرف این روغن برای خشکی مو یا خارش سر مفید است.

محلول رز اسکالپ(رزماری) از اسانس گیاه اکلیل کوهی با نام علمی .Rosmarinus officinalis L تهیه و فرموله گردیده است .

مکانیزم عمل روغن رزماری در کاهش ریزش موها

کاهش اثر مخرب هورمون دی هیدروتستوسترون(DHT) بر ریشه موها: با افزایش سن تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون در بدن مردان افزایش می یابد که عاملی مهم در ریزش موها می باشد که به آن ریزش موی مردانه(Male Pattern Baldness) گفته می شود.

گیاه رزماری و ریزش مو

برخی تحقیقات نشان می دهند استعمال روغن رزماری و جذب آن توسط پوست سر و ریشه موها باعث کاهش اثر مخرب هورمون DHT تا 48 ساعت بر ریشه موها می شود از اینرو استعمال روغن رزماری یکروز درمیان برای مردانی که علت ریزش موهایشان هورمون DHT است می تواند مفید واقع شود.

در قیاس با محلول ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید ظاهرا رزماری انتخاب بهتری برای درمان ریزش مو آندروژنیک می باشد.

 افزایش خون رسانی به ریشه موها: روغن رزماری باعث افزایش خون رسانی به ریشه موها می گردد به همین جهت احتمالا بعد از استعمال آن، در پوست سر خود کمی احساس گرما خواهید کرد. این مکانیزم باعث افزایش اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر ریشه موها می گردد و کمک به تبدیل موهای نازک و کرکی به موهای ضخیم می نماید.

 روغن رزماری حاوی امگا 6، انواع آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است که برای سلامت پوست و موها مفید می باشند.

 رزماری همچنین دارای خاصیت ضد قارچ و باکتری است و برای کسانی که دچار شوره سر و یا قارچ های پوستی می باشند بسیار مفید است.

طرز ساخت شامپوی خانگی با رزماری

برای ریزش موی شدید بهتر است از شاپوی گیاه رزماری و ریزش مو به کار ببرید :

اگر می خواهید موهایتان تقویت گردد و ریزش موی شما از بین برود لازم نیست شامپوی خود را عوض کنید بلکه تنها کافیست 3 ماده روغن رزماری، کپسول روغن لیمو و ویتامین E را به شامپو خود بیافزایید تا از خواص فوق العاده آن بهره مند شوید.

پس از درست کردن این شامپو هنگام حمام کردن از آن هفته ای دو مرتبه استفاده نمایید و تمام قسمت های سر و موهایتان را با آن ماساژداده وبعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

لازم به ذکر است که افزدون این 3 ماده به شامپوهای معمولی، سبب تقویت پوست سر و کنترل ریزش موهایتان خواهد شد و اثرات آن به صورت واضح شما را متوجه تغییر در وضعیت موهایتان خواهد کرد.

موارد احتیاطی گیاه رزماری و ریزش مو

بهتر است زنان باردار یا شیرده از روغن رزماری استفاده نکنند.

این روغن خوراکی نیست پس به هیچ وجه چشم‌ها یا دهان نباید به روغن آغشته شود.

در مورد ریزش مو ی کودکان فقط و فقط معاینه و درمان باید توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید