درمان موخوره دغدغه ی خیلی از خانم هاست. اگر شخصی هستید که زیبایی و سلامت مو هایتان برایتان اهمیت دارد، اما با موخوره مواجه شده اید و انتهای موهایتان دوشاخه و اسیب پذیر شده، ما راهکار های رهایی و پیشگیری از آن را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

موخوره چیست ؟

موخوره عارضه‌ای است که در اثر آسیب‌های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به صورت چند شاخه شدن انتهای موها یا بروز شکاف طولی در آن‌ها رخ می‌دهد. در واقع مجموعه عواملی که به موها آسیب رسانده و باعث خشکی یا شکنندگی آن می‌شوند.

تشریح انواع موخوره

درمان موخورهجوان 

اولین شکل بروز موخوره محسوب شده، و معمولا انواع موخوره ها در زمان شروع به این شکل ظاهر میشوند.

جوانه 

ترکیبی از یک پیچ و یک خم است. این نوع معمولا به دلیل بافت های خیلی سفت مو و یا خشک کردن و سوزاندن موها در یک ناحیه خاص بوجود بیاید.

معمولی

شایع ترین نوع آن میباشد، و به خاطر عواملی مانند رفتار نامناسب با مو، اصطکاک زیاد و خشکی مو به وجود میاید.

پیر یا دوشاخه دوبل

شکل ظاهری این نوع موخوره شبیه به دو تا Y انگلیسی است. این نوع موخوره به شما این هشدار را میدهد که باید هرچه سریعتر اقدامات درمانی لازم برای از بین بردن موخوره خود انجام دهید، زیرا موخوره شما در حال پیشرفت بوده و ساختمان موهای شما روز به روز بدتر و شکننده تر خواهد شد.

پر مانند

این نوع هم به نوعی موخوره پیر محسوب میشود، و بیشتر در افرادی که به وضعیت ظاهری و بهداشت مو اهمیت نمیدهند، و همچنین افرادی که از رنگ مو و مواد براق کننده زیاد استفاده میکنند دیده میشود.

دراز یا طویل

در این مدل، کوتیکول مو به شدت ضعیف شده است.

عمیق

این نوع موخوره هم مانند موخوره دراز علت واحدی دارند و باید از مصرف مواد شیمیایی بر روی موها خودداری کنید، و حتی الامکان از شامپوهای طبیعی برای شستشوی موها استفاده کنید.

سه رشته ای یا سه شاخه

اگر به این نوع از موخوره مبتلا شده اید به این معناست که کورتکس و مدولای موی شما قوی و محکم است، اما لایه خارجی موها یا همان کوتیکول ضعیف شده و از این دو قسمت دیگر مو جدا شده است.

درختی

در این مدل، یک طرف کوتیکول مو آسیب دیده است، مخصوصا قسمتی که خود کوتیکول در حال جدا شدن است. این مدل بیشتر در موهایی دیده میشود که زیاد در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند.

کوتاهی مو - درمان موخوره

ضخیم

با تغییر بافت مو بر اثر استفاده از داروهای هورمونی و کورتون ها ایجاد میشود. در این مدل بخش هایی که ضخیم تر هستند بافت سالم تری دارند و قسمت های نازک تر دچار آسیب شده اند. در این روش احتمال تغییر رنگ موها به خاکستری وجود دارد.

مخروطی

در این مدل قسمت کورتکس مو پیدا شده و بافت بیرونی مویا همان کوتیکول به صورت کامل از بین میرود که معمولا به علت استفاده بیش از حد و اشتباه از رنگ موهای شیمیایی  و نامرغوب به وجود می آید.

چروک یا پیچ خورده

نوعا با سوختگی ناشی از سشوار و اتوی مو ایجاد میشوند. کشیدن بیش از حد و خم کردن زیاد مو هم در ایجاد این نوع موخوره نقش زیادی دارد.

ناقص

در این مدل مو ضعیف میشود اما ساختمان مو به صورت کامل از همدیگر جدا نشده اند و بیشتر در افرادی دیده میشود که موهای خود را به صورت طنابی میبندند. در این نوع موخوره باید هر چه سریعتر موها کوتاه شده و درمان های لازم انجام شود در غیر اینصورت میتواند بسیار آسیب رسان باشد.

زاویه دار 

در این مدل موها دو شاخه نمیشوند و فقط از یک قسمت تا میخورند. این مدل موخوره در افرادی دیده میشود که از گیره های فلزی زیاد استفاده میکنند و یا مدل موهای خاص استفاده میشود.

گره ای

فقط به دلیل استفاده زیاد از سشوار، سوختگی و یا به اصطلاح عامیانه ور رفتن زیاد با موها بوجود میاید.

گره سفید:

موخوره گره سفید فقط و فقط به دلیل سوختن مو به وسیله مواد شیمیایی بوجود می آید.

اتو کشیدن مو - درمان موخوره

بهترین روش های خانگی برای درمان موخوره

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ منبع بسیار مهمی از اسیدهای چرب ضروری و همچنین تعداد زیادی پروتئین است، استفاده از یک بسته / ماسک حاوی تخم مرغ به شما کمک می کند ریشه ها را تقویت کرده و همچنین این عمل باعث می شود با نرم شدن مو، موخوره مو را کنترل کنیم. موهای شما به طور قابل توجهی صاف و سالم می شوند. همچنین می توانید زرده تخم مرغ را با 2-3 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل را مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی موهای خود بزنید. بگذارید 20-30 دقیقه روی آن بماند و آن را با یک شامپوی ملایم و آب سرد بشویید.

درمان موخوره با روغن نارگیل

یک روش فوق الاده دیگر برای جلوگیری از موخوره مو استفاده از روغن نارگیل است. این اولین باری نیست که ما مزایای بی شماری را از روغن نارگیل را ذکر می کنیم و مطمئنا آخرین بار نخواهد بود. یکی از بهترین روغن هایی که جذب کوتیکول و ساقه مو می شود این روغن است.
برای به دست آوردن حداکثر نتیجه از درمان روغن نارگیل برای کاهش موخوره مو به موارد زیر توجه کنید:
موهای خود را کاملاً شامپو زده و تمیز کنید.
یک پیمانه روغن نارگیل بردارید (حدود یک چهارم مشت) و آن را به موهای خود آغشته کنید، با کمی فاصله از ریشه شروع کنید وبعد به سراغ میانه و انتهای موها بروید.
موهای خود را بالا ببرد، آنها را در یک حوله یا پلاستیک بپیچید و 30 دقیقه صبر کنید.
بعد از اتمام زمان موهای خود را بشویید و سپس مجدد شامپو بزنید.
این کار را هر دو هفته یک بار تکرار کنید و از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید.

پاپایا - درمان موخوره

میوه پاپایا

پاپایا منبع خوبی از اسیدهای آمینه طبیعی، آنتی اکسیدان ها و بسیاری از ویتامین های لازم است.
یک پاپایای رسیده و نصف فنجان ماست طبیعی را با هم مخلوط کنید تا مخلوط نرم و غلیظ شود.
قبل از شستشو با آب سرد به موهای خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند.
بعد از اتمام زمان موهای خود را بشویید و سپس دو باره شامپو بزنید.

درمان موخوره با ماسک موی آووکادو

یک عدد آووکادو رسیده را خورد و له کنید .سپس با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید ،زمانی که خمیر مورد نظر را بدست آوردید ، روی مو خوره بمالید و بعد از 20 دقیقه شستشو دهید.این روند را یکبار در هفته تکرار کنید.

از سوی دیگر میتوانید یک آووکادو رسیده را له کنید و با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و روغن زیتون ترکیب کنید.به خوبی هم بزنید تا زمانی که یک ترکیب کرم مانند بدست آورید.آن را روی موهای خود به جز ریشه ها اعمال کنید.و بعد از 30 دقیقه با آب و شامپو بشویید و همچنین میتوانید تمام عناصر بالا ، یعنی سفیده های تخم مرغ ،آوو کادو و روغن زیتون را ترکیب کنید و به عنوان یک نرم کننده از آن استفاده کنید.

فواید ماسک مو آلوئه ورا برای درمان موخوره

1 یا 2 عدد برگ آلوئه ورا را برش دهید و ژل آن را استخراج کنید و این ژل را روی موهای خود اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه با آب و شامپو شستشو دهید.برای گرفتن نتیجه بهتر ، میتوانید ژل آلوئه ورا را با یک قاشق غذا خوری آب لیموی تازه و 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون ، روغن کرچک یا روغن جوجو با ترکیب کنید و بعد روی مو های خود اعمال کنید . میتوانید این روش را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید.

درمان موخوره با ماسک مو ماست

2 الی 4 قاشق غذا خوری ماست ساده را به طور مستقیم روی موهای خود اعمال کنید و به آرامی روی مو خوره ها ماساژ دهید و بعد از 20 الی 30 دقیقه با استفاده از یک شامپوی ملایم شستشو دهید.اگر بخواهید که ماسک آبرسانی تهیه کنید ، یک عدد تخم مرغ را بشکنید و با ماست ترکیب کنید این روش را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید.

درمان موخوره با عسل و روغن زیتون

ترکیب مرطوب کننده عسل و روغن زیتون موهای آسیب دیده را تغذیه می کند، برای درمان خشکی پوست سر و تقویت درخشش مو و موخوره موعالی است.
سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را با دو قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کرده و بعد از شامپو زدن آن را به موهای خود بمالید.
بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی آن بماند و بعد آبکشی کنید و سپس موهای خود را با یک شامپوی مرطوب کننده بشویید تا باقی مانده آن پاک شود.

روغن جوجویا - درمان موخوره

ماسک مو روغن جوجوبا

در این روش چند قطره روغن جوجوبا را روی دست های خود بریزید و بر ، روی موهایتان ماساژ دهید این روش را تا زمانی که مطمئن شوید موهایتان نرم تر و ضخیم تر شده اند، به طور منظم تکرار کنید.گزینه دوم برای استفاده از روغن جوجو با این است که این روغن را به شامپوی روزانه خود اضافه کنید و به طور معمول از آن استفاده کنید. برای گرفتن نتایج بهتر ، بهتر است که این درمان را 2 الی 3 بار در هفته تکرار کنید.

درمان موخوره با روغن کرچک

یک چهارم فنجان آب را با یک چهارم فنجان روغن کرچک مخلوط کنید و به آرامی روی مو خوره مو ماساژ دهید.برای این کار بهتر است که از نوک انگشت های خود استفاده کنید ، زیرا احتمال جذب اسیدهای چرب و امگا 9 را بالاتر میبرد و بعد موهای خود را با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید.

روغن درخت چای برای درمان موخوره

ارزان ترین وسریعترین راه استفاده از این روغن این است که با نرم کننده معمول خود ترکیب کنید. اینگونه که میتوانید یک قاسق غذا خوری روغن درخت چای را به نرم کننده اضافه کنید بعد روی موهای خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب و شامپو بشویید.

سس مایونز

حتما از سس مایونز پرچرب استفاده کنید، نه کم چرب. زیرا سس مایونز کم چرب می تواند به موهای شما آسیب بزند.

فقط نوعی از مواد طبیعی را تهیه کنید ،که موهایتان را از مواد شیمیایی مضر نجات دهید.

بسته به اندازه طول موهای تان، یک دوم فنجان سس مایونز را تهیه کنید.

از یخچال یا فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا کمی گرم شود ،تا بتواند به راحتی به فولیکول های مو نفوذ کند.

سپس با دستانتان یا با استفاده از یک شانه، روی موهایتان اعمال کنید.

به مدت یک ساعت روی آن را با یک کلاه یا حوله یا پارچه بپوشانید و سپس با آب گرم و شامپو شست و شو دهید.

سرکه سیب مفید برای درمان موخوره

ابتدا یک فنجان سرکه سیب را با آب ترکیب کنید . پس از شستن موهای تان با شامپو، این ترکیب را روی موی سر خود اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه با آب بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.

نکته :توجه داشته باشید، اگر چه سرکه برای سلامتی مزایای زیادی دارد. اما استفاده بیش از حد از آن، موجب آسیب های جدی به مو می شود .علاوه بر این، در هنگام استفاده از سرکه باید مراقب چشم های خود باشید. زیرا ممکن است باعث تحریک آنها شود.

ماسک مو رز ماری مخصوص درمان موخوره

مقداری برگ رز ماری را ، با ریشه گیاه بابا آدم، ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس آن را روی موهای خود اعمال کنید و بعد از حدود 8 ساعت شستشو دهید در نهایت میتوانید این مخلوط را درون یک بطری بریزید تا بعدا استفاده کنید.

موی سالم - درمان موخوره

درمان موخوره با ماسک ترمیم کننده مو با عسل و موز

این ماسک، مورد علاقه کسانی است که موهایی شکننده و آسیب‌پذیر دارند. موز به بهبود استحکام ساختار مو کمک کرده و از شکنندگی آن جلوگیری می‌کند. ویتامین C موجود در این ماسک، با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و بیوتین آن نیز سبب تقویت موهای سالم می‌شود.

آنچه برای تهیه این ماسک لازم دارید:

  • 1 عدد موز (رسیده و له‌شده)
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • و یک قاشق غذاخوری روغن ‌زیتون یا روغن بادام

طرز تهیه:

مواد را با هم مخلوط کنید. موهای تمیز و نمناک‌تان را به دسته‌های کوچک تقسیم کرده و ماسک را روی آن‌ها بمالید. موهایتان را به مدت 30 تا 60 دقیقه با کلاه حمام بپوشانید؛ سپس آن‌ها را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید.

راههای پیشگیری از موخوره

در این بخش چند راهی که هر روز موهای تان آسیب می بیند و منجر به موخوره می شود را لیست کرده ایم تا با مهار کردن شان موهای سالم تری داشته باشید.

مواد شیمیایی

۱- سعی کنید تا حد مقدور از مواد شیمیایی اجتناب نمایید، موی طبیعی زیبا است. اگر حتما باید موی تان را رنگ کنید به دنبال ملایم ترین رنگ مو بگردید و اگر ممکن است از مواد طبیعی مانند حنا، قهوه و چای استفاده نمایید. اما اگر از مواد شیمیایی استفاده می کنید، حتما مرتب از نرم کننده استفاده کنید.

۲- پیش از شنا در دریا، استخر یا رودخانه موهای تان را بپوشانید. این کار شامل: استفاده از کلاه شنا، روغن های طبیعی (مثل بادام تلخ و نارگیل که باعث پرپشتی مو نیز می شوند) و یا ماسک موی بدون آبکشی است. آبکشی کامل مو بلافاصله پس از شنا نیز باعث جذب حداقل میزان مواد شیمیایی می شود. در صورت امکان، حتما موهای تان را با شامپو بشویید.

۳- از میزان مواد شیمیایی درون آبی که با آن موی تان را می شویید، مطلع شوید.
ممکن است در آب لوله کشی که با آن موی تان را می شوید، مواد شیمیایی مخصوصا کلر باشد. برای کاهش میزان این مواد شیمیایی می توانید از فیلتر های تصفیه ی مخصوص استفاده نمایید.

شانه کردن مو - درمان موخوره

شانه کردن

بسیاری از افراد از میزان شکننده بودن مو مطلع نیستند. به خرج دادن خشونت زیاد هنگام شانه کردن، یا بیش از حد شانه کردن می تواند به موی تان آسیب برساند.
۱- موی تان را به عقب شانه نکنید. این روش ریشه ی موها را می کشد و بیشترین آسیب را به موها می رساند و در صورت تکرار، باعث ریزش مو می شود.

۲- بیش از حد شانه نکنید. ۱۰۰ بار برس کشیدن لازم نیست و ممکن است منجر به موخوره ی بیشتری شود. همین که موی تان صاف شد، دست از سرش بردارید.

۳- موی تان را ملایم شانه کنید. از بالا شروع کنید و به آرامی پایین بروید. اگر به گره ای رسیدین، شانه را روی آن نکشید، گره را با دست باز کنید و ادامه دهید. هنگام باز کردن گره ی مو باید احتیاط کنید، و بهتر است که موهای فر را هنگامی که خیس است شانه کنید.

۴- از گیره های موی با کیفیت استفاده کنید
کش موهای دارای قطعه ی اتصال فلزی، بدترین دشمنان مو هستند. در عوض از کش موهایی استفاده کنید که دو طرفشان با چسب یا دوخت به یکدیگر متصل شده اند.

خورشید

از موی تان در مقابل نور خورشید محافظت نمایید. امواج فرابنفش علاوه بر پوست، به مو ها نیز آسیب می رساند.

شستشو و خشک کردن

شستن مو - درمان موخوره

شستشوی ناصحیح و با شامپوهای خشن که حاوی ترکیبات مضر هستند، به موهای تان آسیب می رسانند. خشک کردن مو با کشیدن حوله روی آن و هم چنین استفاده ی مکرر از سشوار باعث وارد آمدن آسیب های جدی به مو می شود.

۱- شامپو و نرم کننده ی خوب بخرید و آزمایش کنید که چه شامپویی با موهای تان سازگار است.
این امر شامل نشستن هر روزه است، چرا که استفاده از نرم کننده کافی است.

۲- موی تان را صحیح بشویید
بهترین راه، شستن ریشه ها و اجازه ی آویزان ماندن دادن به ساقه ها است، ساقه ها نباید روی سر جمع شوند. هنگامی که موی تان را آب می کشید، شامپو به سمت پایین ساقه ها می رود که به اندازه ی کافی آنها را شستشو می دهد. نرم کننده نیز می بایست ابتدا به ساقه ها مالیده شود، اجازه دهید مدتی روی مو بماند، سپس آب کشی نمایید. آب داغ رطوبت را از بین می برد، پس موی تان را با خنک ترین درجه آبی که تحملش را دارید، آبکشی نمایید.

۳- به آرامی خشک کنید
وحشیانه مالیدن حوله به موهای تان برای خشک کردن، ایده ی خوبی نیست. موی خیس آب چکان می بایست به آرامی با حوله فشرده شود تا آب اضافی اش گرفته شود. هنگامی که آب اضافی گرفته شد، بهتر است بگذارید موی تان به حالت طبیعی خشک شود.

آیا موخوره درمان قطعی دارد ؟

درمان موخوره - کوتاه کردن مو

در حال حاضر درمان موخوره قطعی و موثر نیست، و با استفاده از دارو یا شامپویی خاص به کلی برطرف نمی شود. استفاده از مواد تقویتی تنها ۴۰تا ۵۰ درصد از آسیب موهای را بهبود می دهد.

همچنین نمی‌توان گفت کسی که موخوره را درمان کرده دیگر هیچگاه به آن مبتلا نخواهد شد. اگر فردی نسبت به مراقبت از موهای خود کم توجه باشد، ممکن است بارها و بارها به آن گرفتار شود. اصلی‌ترین راه درمان و پیشگیری از آن و پرهیز از تمام کارهایی است که باعث خشکی مو می‌شود.

حفظ رطوبت ساقه موها و پیشگیری از خشکی آن، چرب کردن انتهای موها با روغن‌ های ساده گیاهی مثل روغن زیتون، نارگیل، بادام و. . . ، باز گذاشتن موها، سفت نبستن مو برای مدتی طولانی، با فشار و محکم شانه نکردن و همچنین شانه نزدن وسواسی و افراطی موها، نبافتن موها، استفاده نکردن زیاد از ژل و مواد حالت دهنده به درمان موخوره کمک میکند.

در صورت موثر نبودن این روش ها برای درمان موخوره ، باید موی سر را کوتاه و اصلاح کرد. در اکثر موارد برای درمان موخوره باید موها را کوتاه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید