درمان مو های سوخته با روش های ساده ای امکان پذیر است. بدون نیاز به کوتاهی با رعایت یک سری نکات کلیدی و استفاده از ماسک های خانگی به درمان مو های سوخته تان کمک کنید و زیبایی را به موهایتان بازگردانید.

درمان انواع سوختگی مو

شاید فکر کنید برای درمان موهای سوخته راهی جز کوتاه‌کردن موها وجود ندارد. اما با توجه به شدت و نوع آسیب، اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد تا به برگرداندن درخشش و استحکام اولیه موها کمک شود، بدون اینکه مجبور شوید به عنوان تنها راه حل موجود، به سرعت آن را کوتاه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین درمان مو های سوخته را با شما درمیان بگذاریم.مو های آسیب دیده - درمان مو های سوخته

موهای آسیب دیده در اثر حرارت چه نشانه‌هایی دارند؟

علائم ظاهری موهای آسیب دیده در اثر حرارت کاملاً مشخص است. بعد از استفاده بیش از حد از سشوار و اتوی مو و سایر وسایل حرارتی، موهای شما ممکن است دیگر حالت نگیرند، کنترل آن‌ها سخت‌تر شود و وقتی می‌خواهید به آن حالت دهید، شکلش را به خوبی حفظ نکند.

برخی از نشانه‌های موهای آسیب‌دیده در اثر حرارت عبارتند از:

  • نوک موها دوشاخه شده یا به‌راحتی می‌شکند
  • گره‌های سفیدرنگ در انتهای ساقه مو به وجود می‌آید
  • موها بیش از حد خشک می‌شوند
  • بافت مو خشن یا رشته‌ای می‌شود
  • حالت‌دادن یا برس‌کشیدن موها به سختی انجام می‌شود
  • موها به راحتی در هم پیچیده و گره می‌خورند
  • موها شکننده می‌شوند

نحوه درمان موهای سوخته در اثر حرارت

روش‌های درمان موهای سوخته در اثر حرارت، بسته به میزان آسیب و همچنین نوع مو، متفاوت خواهد بود. در ادامه، روش‌های درمان را بر اساس نوع مو بررسی می‌کنیم.

موهای فر

حرارت بر موهای فر اثرات نامطلوبی می‌گذارد و می‌تواند باعث وز شدن، گره خوردن و بدشکل شدن بافت آن شود. برای بازگرداندن فر طبیعی مو، باید رطوبت را به کوتیکول مو بازگرداند.

ماسک‌های موی خانگی یا آماده مصرف و نرم کننده های عمیق که از مرطوب کننده هایی چون شی باتر ، روغن نارگیل و روغن آرگان سرشارند، می‌توانند موهایتان را به حالت فنری‌اش برگردانند. بهتر است برای کمک به بهبود و حفظ سلامت مو، نرم کننده هایی را انتخاب کنید که سرشار از مواد مرطوب کننده و حاوی روغن‌های نارگیل، آووکادو یا آلوئه ورا باشند.مو های فر - درمان مو های سوختهاز آنجایی‌که شامپو، چربی طبیعی مو را از بین می‌برد بهتر است هر چند روز یک‌بار موهای خود را بشویید و هر روز از شامپو استفاده نکنید. به علاوه شامپو را باید فقط به پوست سر و ریشه موهای خود بزنید. کف حاصل از آن، برای شستن بسیار ملایم ساقه‌ها کافی است.

موهای صاف

آسیب ناشی از حرارت می‌تواند موهای صاف را خشک و شکننده کند. همچنین می‌تواند باعث بدتر شدن موخوره شود و حفظ ظاهر صاف‌ موهای شما را هم سخت‌تر ‌کند. برای اینکه موهایتان به درخشان‌ترین و براق‌ترین حالت خود برگردد، روی بازیابی و ترمیم پروتئین‌های طبیعی آن تمرکز کنید.

ماسک مو خانگی ممکن است بتواند ظاهر موی شما را برای چند ساعت بهبود ببخشد اما نمی‌تواند آسیب طولانی‌مدت ناشی از حرارت را برطرف کند.

استفاده از ماست، عسل و روغن زیتون روی موها به عنوان درمان پروتئینی می‌تواند به ترمیم پیوندهای طبیعی مو کمک کند تا آسیب واردشده کمتر به چشم بیاید. اسپری‌های نرم کننده غنی از کراتین هم می‌توانند پیوندهای شکسته در کوتیکول مو را ترمیم کند.

درمان موهای سوخته در اثر استفاده از مواد شیمیایی

رنگ کردن مو با مواد شیمیایی یا تغییر حالت موها با استفاده از مواد شیمیایی فرکننده دائم مو، می‌تواند موجب سوختگی مو شود. موها ممکن است به واسطه مواد و اقداماتی که در سالن‌های زیبایی روی آن‌ها انجام می‌شود، دچار آسیب شوند و بسوزند؛ به خصوص اگر مواد شیمیایی برای مدت‌زمان طولانی روی موها باقی بمانند.رنگ موی بنفش - درمان مو های سوختهموهای دکلره ، به شدت به مواد ترمیم کننده و نرم کننده نیاز دارند. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید برگرداندن رطوبت از دست‌رفته به موهایتان است. ماسک مو مخصوص خود را بسازید (به ویژه ماسک موی حاوی تخم‌مرغ و روغن نارگیل) یا از نرم کننده های عمیق و قوی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کرم ترمیم کننده مو برای رطوب‌رسانی به موهای خود استفاده کنید.

نرم کننده بهترین دوست برای موهای آسیب دیده است. موی آسیب دیده ، لایه محافظ خارجی (کوتیکول) خود را از دست داده است و نرم کننده این امکان را می‌دهد تا با مواد نرم و مرطوب کننده ، مانند سیلیکون‌ها و روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، لایه از دست‌رفته بازسازی شود.

استفاده از روغن نارگیل برای درمان موهای سوخته

در یک مطالعه‌ که در سال 2011 انجام گرفت مشخص شد که روغن نارگیل ، باعث کاهش از دست رفتن پروتئین‌های مو، که دلیل اصلی خشک و کدر به‌نظررسیدن آن است، می‌شود. همچنین از آسیب‌های احتمالی ناشی از شانه‌زدن و برس‌کشیدن مو جلوگیری می‌کند.

این روغن به دلیل اینکه حاوی اسید لوریک است، قادر است مو را با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی کند. اسید لوریک وزن مولکولی پایینی دارد و به راحتی می تواند به ساقه مو نفوذ کرده و آن را تغذیه کند.

به‌علاوه، از این روغن شگفت‌انگیز می‌توان روی موهای مرطوب هم استفاده کرد تا باز کردن گره‌های مو آسان‌تر شود و در نهایت، موجب می‌شود تا آسیب کم‌تری به موها وارد شود و مو نرم‌تر و حالت‌پذیرتر شود. همچنین برای راحت‌تر باز شدن گره‌های مو و سهولت در شانه‌پذیری مو می‌توانید از سرم ضد وز مو استفاده کنید.

تا زمان بهبود و درمان موهای سوخته که در اثر استفاده از مواد شیمیایی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، می‌بایست علاوه بر اجتناب از شستن روزانه مو با شامپو، استفاده از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را هم به‌طور‌کامل متوقف کنید. این کار، به‌ویژه در اولین روزهای پس از فر یا دکلره‌کردن موها بسیار مهم است.موی سوخته - درمان مو های سوخته

چگونه می‌توان از آسیب‌دیدن موها جلوگیری کرد؟

بهترین راه‌حل برای پیشگیری از آسیب‌دیدن مجدد موهای آسیب دیده در اثر حرارت، اجتناب از تماس دوباره با ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو است. هرچند، عدم استفاده از این ابزارها همیشه ممکن نیست. در ادامه، چند راهکار اثبات‌شده وجود دارد که به‌طور کلی، می‌تواند از موهای شما محافظت کند.

هرگز موهای خود را با آب داغ نشویید

برعکس، بهتر است آن‌ها را با آب خنک شستشو دهید. این کار به بسته ماندن کوتیکول مو بعد از دوش‌گرفتن کمک می‌کند.

پس از شستن مو  آن را با ملایمت خشک کنید

با استفاده از حوله میکروفیبر، موهای خود را خشک کنید. میکروفیبرها از میلیون‌ها رشته پلی‌استری با بار مثبت و رشته‌های نایلونی با بار منفی تشکیل شده‌اند که در کنار هم می‌توانند رطوبت را به خوبی جذب کنند.

این محصول مفید و در دسترس به هرچه سریع‌تر خشک‌شدن موها کمک می‌کند و این یعنی در عین حال که کوتیکول مو به خوبی محافظت می‌شود، زمان کمتری زیر سشوار صرف خواهید کرد.

با فاصله 12 سانتی‌متر از سشوار استفاده کنید

هنگام استفاده از سشوار، همیشه از درجه کم آن و با حداقل فاصله ۱۲سانتی‌متر از سطح مو استفاده کنید. طبق تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شد، این عدد جادویی می‌تواند از کوتیکول موهای شما محافظت کند.

از محافظ حرارتی مو استفاده کنید

قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو ، از اسپری محافظ حرارتی مو استفاده کنید تا از این طریق مانع از آسیب‌دیدن مو‌ها شوید.اتو مو - درمان مو های سوختهاسپری مو حاوی مواد سیلیکونی و کراتین می‌توانند از کوتیکول موهای شما محافظت کنند و باعث شوند مقاومت آن‌ها در برابر صدمات ناشی از حرارت بیش‌تر شود.

از روبالشی با روکش ساتن استفاده کنید

با خوابیدن روی یک بالش با روکش ساتن، ماندگاری مدل موهای خود را بیش‌تر کنید. ماندگاری طولانی‌تر مدل مو یعنی هنگامی که صبح از خواب برمی‌خیزید مدل مو به‌هم‌خوردگی کمتری دارد، کمتر لازم است موهای خود را بشویید و در نتیجه، موهای شاداب‌تری خواهید داشت.

کارشناسان توصیه می‌کنند که استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو را باید به‌طور قابل توجهی محدود و حداکثر یک‌بار در هفته از آن‌ها استفاده کنید.

چه موقع باید به متخصص مراجعه کرد؟

اگر درمان‌های خانگی در رفع مشکل سوختگی موهایتان تأثیر ندارند، کوتاه‌کردن چند سانتی‌متر از آن احتمالاً بهترین راه برای به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های ناشی از حرارت است.

به‌عنوان یک قانون کلی، حداقل یک ماه با موهای خود مدارا کنید. برای بازگرداندن تعادل طبیعی مو‌ها، به صورت هفتگی از ماسک‌های‌ روغن گرم و نرم کننده های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید.ماسک مو حمام - درمان مو های سوخته

3 ماسک عالی برای درمان موهای سوخته

این مواد اولیه برای تهیه ماسک خانگی برای درمان مو های سوخته میباشد، که مراحل تهیه و استفاده از آنها را در ادامه می خوانید.

مواد لازم:

  • عسل
  • ماست
  • روغن زیتون
  • روغن بادام درختی
  • موز له شده
  • تخم مرغ

ماسک اول :

موزهای له شده را با روغن بادام درختی خوب مخلوط کرده و به روی موها بمالید. موها را خوب ماساژ دهید و اجازه دهید تا مواد 15 دقیقه بر روی موها بماند.شستن صحیح مو ها - درمان مو های سوخته

ماسک دوم:

یک قاشق عسل را با یک عدد تخم مرغ و روغن زیتون مخلوط کنید. موهایتان را خیس نموده و ماسک آماده را به روی موها خوب بمالید تا تمام بخش های آن پوشیده شوند. سپس یک کلاه پلاستیکی مانند کلاه رنگ به روی موها بکشید و اجازه دهید تا 30 دقیقه موها در این حالت بمانند و بعد آبکشی کنید.

ماسک سوم:

این ماسک تنها با ماست تهیه می شود. در واقع باید بعد از شستشوی کامل موها در حمام با شامپو در آخر ماست را به روی موها بمالید و اجازه دهید تا 20 دقیقه به روی موها بماند و بعد با آب ولرم موها را شستشو دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید