درمان خانگی تبخال راهکار های ساده و ارزانیست که میتوانید به کمک آن تبخالتان را درمان کنید. تبخال علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی باعث ظاهری ناپسند نیز میشود. با خواندن این مقاله علت ایجاد تبخال و راه های مقابله و درمان آن را یاد بگیرید.

تبخال چیست ؟

تبخال عفونتی است که توسط HSV (ویروس هرپس سیمپلکس) ایجاد می شود. این ویروس دستگاه تناسلی خارجی، ناحیه مقعد، سطوح مخاطی و پوست سایر نواحی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.تبخال - درمان خانگی تبخال

تبخال یک بیماری دراز مدت است. با این حال بسیاری از افراد حتی با وجود داشتن ویروس، هرگز علائمی از خود نشان نمی دهند.

علائم این بیماری شامل تاول، زخم، درد هنگام ادرار، تبخال و ترشحات واژینال هستند. اگرچه درمانی برای تبخال وجود ندارد، اما این بیماری با استفاده از داروها و درمان های خانگی قابل درمان است.

علائم تبخال

بیشتر افراد تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از آلوده شدن، هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. افرادی که در دوره ابتدایی علائم دارند معمولاً حدود ۴ روز پس از مواجهه (بین ۲ تا ۱۲ روز) این علائم در آن ها بروز می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به HSV با عود تبخال روبرو هستند. بیشترین عودها در زمانی که فرد برای اولین بار آلوده می شود، روی می دهد. با این حال با گذشت زمان، دوره‌های بهبودی طولانی تر می شوند و هر دوره شدیدتر می‌شود.

علائم عفونت اولیه

عفونت اولیه اصطلاحی است که در زمانی که فرد برای اولین باربه تبخال دستگاه تناسلی مبتلا می شود، بکار می رود. علائم بیماری بسیار شدید است و شامل موارد زیر است:

  • بروز تاول و زخم بر روی دستگاه تناسلی خارجی، واژن یا گردن رحم
  • ترشحات واژینال
  • درد و خارش
  • غدد لنفاوی حساس به لمس و بزرگ شده
  • درد در زمان ادرار
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • ضعف (احساس بدحالی)
  • بروز تبخال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز بر روی پوست

علائم عود عفونت

علائمی که در صورت عود عفونت رخ می‌دهند، شدت کمتری دارند و بیشتر از مرحله اولیه عفونت بطول نمی‌انجامند، این علائم بیش از ۱۰ روز طول نمی کشند و شامل موارد زیر هستند:

  • سوزش و خارش در اطراف دستگاه تناسلی پیش از ظاهر شدن تاول
  • وجود تاول و زخم در دهانه رحم در زنان
  • تبخال در اطراف دهان
  • تاول های قرمز

در نهایت، عود مجدد کمتر روی می‌دهد و شدت کمتری دارد.خشک شدن تبخال - درمان خانگی تبخال

علت ایجاد تبخال

هنگامی که HSV بر روی سطح پوست یک فرد آلوده وجود دارد، می تواند به راحتی از طریق پوست مرطوبی که اطراف دهان، مقعد و دستگاه تناسلی را می‌پوشاند، به شخص دیگری منتقل شود. این ویروس ممکن است از طریق نواحی دیگر پوست و همچنین چشم ها به فرد دیگری انتقال یابد.

امکان ابتلای انسان به HSV با لمس شی، سطح کار، دستشویی یا حوله ای که توسط شخص آلوده لمس شده است وجود ندارد. عفونت می‌تواند به دنبال موارد زیر روی دهد:

  • داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی محافظت نشده
  • داشتن رابطه جنسی دهانی با شخص مبتلا به تبخال
  • استفاده از اسباب بازی های جنسی مشترک
  • تماس جنسی با فرد آلوده

احتمالاً ویروس درست پیش از ظاهر شدن تاول، پس از بروز آن و تا زمان بهبودی کامل تاول می‌تواند انتقال یابد. HSV با وجود نبود هرگونه علائم شیوع، باز هم می تواند به شخص دیگری منتقل شود، اگرچه این مورد با احتمال کمتری همراه است.

درمان خانگی برای تب خال لب

یخ

یخ ، به کاهش ورم، قرمزی و درد تب خال کمک میکند. یک تکه یخ را در یک دستمال تمیز و نرم بگذارید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی تب خال خود اعمال کنید.درمان تبخال با یخ - درمان خانگی تبخال

این درمان را هر 3 الی 4 ساعت یکبار تکرار کنید.

سیر برای درمان خانگی تبخال

سیر آنزیم هایی دارد که به عنوان ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی عمل میکنند که به درمان تب خال کمک خواهند کرد. علاوه بر این، سیر به عنوان یک ضد التهاب عمل میکند و ورم و التهاب ناشی از تب خال را تا حد زیادی کاهش میدهد.

سیر را نصف کنید و آنرا به مدت 10 تا 15 دقیقه روی تب خال خود اعمال کنید.

ابن درمان را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید.

هشدار:

ممکن است هنگام استفاده از سیر بر روی تب خال احساس سوزش داشته باشید، که زود گذر خواهد بود.

آستون پاک کننده ناخن برای درمان خانگی تبخال

باور کنید یا نکنید، بسیاری از مردم این درمان را امتحان کرده اند و تاثیر گذار بوده است. استون به خشک شدن تب خال کمک میکند.

یک تکه پنبه را آغشته به استون کنید، روی تب خال خود اعمال کنید. این درمان را چندین بار در روز، هر کدام به مدت یک ساعت تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن برای تبخال

پراکسید هیدروژن، یکگ راه حل برای ضد عفونی و خشک کردن تب خال است. یک تکه پنبه را آغشته به پراکسید هیدروژن 3 درصد کنید و برای چند دقیقه روی تب خال خود اعمال نمایید.

این درمان را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

ریشه شیرین بیان برای درمان تبخال

این گیاه به جلوگیری و درمان تب خال کمک می کند. حاوی یک ماده فعال به نام گلیکیرهیزن است که دارای خواص ضد التهابی می باشد.

یک قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را با نصف قاشق چای خوری آب ترکیب کنید و سپس پنبه را به این ترکیب آغشته نمایید و روی تبخال خود بمالید.ریشه شیرین بیان - درمان خانگی تبخالاین کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. شما همچنین می توانید از چای یا مکمل ریشه شیرین بیان استفاده کنید.

اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید، به صورت منظم این گیاه را مصرف کنید تا میزان بروز آن را کاهش دهید. در بخش سلامت نمناک اشاره شده است که اگر از فشار خون بالا رنج می برید، از نوشیدن چای ریشه شیرین بیان اجتناب کنید، چرا که منجر به افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم خواهد شد.

لیزین برای درمان تبخال

مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم لیزین به دلیل اثرات ضد ویروسی که دارد، می تواند به جلوگیری از تبخال کمک کند. لیزین، یک اسید آمینه ضروری است که فعالیت اسید آمینه دیگری به نام آرژنین را متوقف می کند و باعث متوقف شدن ویروس هرپس سیمپلکس می شود.

هر روز 1000 تا 1500 میلی گرم مکمل L-Lysine را مصرف کنید، تا بتوانید ویروس تبخال را غیرفعال نگه دارید.

در طی یک شیوع، سه بار در روز از این مکمل به میزان 1000 میلی گرم در هر بار استفاده کنید. شما همچنین می توانید از کرم آن استفاده کنید، اما لیزین خوراکی معمولا موثرتر است.

از گوشت، شیر، ماست، پنیر، سویا و سایر غذاهای غنی از پروتئین در رژیم غذایی خود استفاده کنید، زیرا منابع خوبی از لیزین هستند.

بادرنجبویه برای درمان تبخال

برگ های خشک شده بادرنجبویه، فرآیند بهبود تب خال را تسریع می بخشند، احساس سوزش و ناراحتی را کم می کنند و مانع از گسترش عفونت خواهند شد. بادرنجبویه همچنین حاوی تانین و پلی فنولیک است که به اثرات ضد ویروسی آن کمک می کنند.

یک تا دو قاشق چای خوری از برگ های خشک شده بادرنجبویه را در یک لیتر آب داغ بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد و بنوشید.

روزانه 3 تا 4 لیوان از این دم نوش را میل کنید. همچنین می توانید روغن بادرنجبویه را 4 تا 5 بار در روز مستقیما روی تب خال خود اعمال نمایید.

شیر سرد برای درمان تبخال

شیر خالص حاوی ایمیونوگلوبولین است که ویروسی که باعث تبخال می شود را مهار می کند. علاوه بر این، دارای نوعی از چربی شناخته شده به عنوان منوکاپرین با اثرات ضد ویروسی است که احساس سوزش و سوزن سوزن شدن ناشی از تب خال را کاهش می دهد.شیر سرد - درمان خانگی تبخالیک تکه پنبه را در شیر سرد بخیسانید، آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید و حدود 10 دقیقه بعد بشویید.

این درمان را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

علاوه بر اعمال، نوشیدن شیر خالص نیز مفید است، زیرا حاوی لیزین می باشد.

اکیناسه یا سرخارگل برای درمان تبخال

اکیناسه، یک گیاه قوی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و اثرات ضد ویروسی دارد. مطالعات نشان داده اند که این گیاه برای درمان تب خال نیز بسیار کارآمد و موثر خواهد بود.

عصاره اکیناسه را روی تب خال خود اعمال کنید.

همچنین می توانید چای اکیناسه را بنوشید یا آن را به صورت تنتور یا کپسول مصرف کنید.

هشدار:از استفاده طولانی مدت این گیاه اجتناب کنید.

آن را برای بیش از هشت هفته انجام ندهید. همچنین ممکن است با داروهای خاص تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف اکیناسه، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان تبخال با روغن چای درخت

روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند به درمان تب خال ها و کاهش دوره آن کمک کند. یک قاشق چای خوری روغن درخت چای را با 3 قاشق چای خوری آب حل کنید و با یک نکه پنبه روی تب خال اعمال نمایید.

این درمان را سه بار در روز تکرار کنید.

همچنین می توانید روغن درخت چای را با مقدار مساوی از روغن زیتون و روغن اوکالیپتوس ترکیب کنید.

آن را دو تا سه بار در روز روی تب خال خود اعمال کنید. اگر تبخال شما به طور مرتب تکرار شود، و در عرض دو هفته بهبودی نداشته باشید یا علائم شدیدداشته باشید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان تبخال با چای کیسه ای

چای حاوی اسید تانیک است و دارای خواص ضد ویروسی می باشد و از این رو می تواند برای درمان تبخال موثر باشد. همچنین، چای دارای بسیاری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که به بهبود زخم کمک می کند.

یک عدد چای کیسه ای (چای سیاه یا چای سبز) را در یک فنجان آب جوش برای یک دقیقه قرار دهید.

کیسه چای را بردارید و آن را خنک کنید.

و بعد به مدت 5 دقیقه آن را روی تبخال اعمال کنید. این را پنج تا شش بار در روز برای سه تا چهار روز تکرار کنید.

خمیر دندان برای درمان خانگی تبخال

خمیردندان حاوی عناصری مانند:جوش شیرین، هیدروژن پراکسید، الکل و منتول است که به خشک کردن سریع تبخال کمک می کند. علاوه بر این، سدیم لوریل سولفات می تواند در عرض یک تا دو روز اندازه طبخ آن را کاهش دهد.

کمی از خمیر دندان سفید کننده را روی تبخال اعمال نمایید، اجازه دهید دو ساعت بماند و بعد با یک دستمال مرطوب پاک کنید و سپس وازلین را بمالید.ویروس تبخال - درمان خانگی تبخال

این درمان را یک بار در روز انجام دهید تا بلافاصله به طور کامل بهبود یابد. یک قاشق چایخوری از خمیر دندان سفید و نصف قاشق نمک را مخلوط کنید. قبل از رفتن به رختخواب، با استفاده از یک تکه پنبه، خمیر را روی تب خال بمالید و صبح روز بعد آن را آب آشامیدنی بشویید.

روزانه در صورت نیاز، این درمان را تکرار کنید.

تبصره:برای درمان خانگی تبخال، فقط از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید.

از سفید کننده، ژل و یا خمیر دندان رنگی استفاده نکنید.

درمان خانگی تبخال با ماست

ماست حاوی لیزین است که به درمان تبخال کمک می کند. حتی نقش مهمی در جلوگیری از فعال شدن ویروس تب خال دارد. شما می توانید یک ماسک صورت را با استفاده از ماست و تخم مرغ برای تسکین و بهبود تب خال ها تهیه کنید.

یک عدد تخم مرغ، یک فنجان ماست و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید تا یک ماسک غلیظ به دست آورید و با استفاده از یک تکه پنبه، آن را روی تب خال خود اعمال نمایید و بعد از حدود نیم ساعت با آب گرم بشویید.

یک بار هر روز در صورت نیاز، تکرار کنید.

*مراقب باشید که تب خال را لمس نکنید و مطمئن شوید که دست های خود را به طور مرتب شستشو دهید، تا این ویروس را گسترش ندهید.

بهترین پماد برای درمان تبخال

پماد آسیکلوویر

داروی آسیکلوویر ضد ویروس های واریسلازوستر و هرپس سیمپلکس عمل می کند. به عبارت دیگر درمان کننده انواع تبخال، و زونا می باشد. داروی آسیکلوویر به صورت قرص، پماد و آمپول در بازار موجود است. پماد آسیکلوویر برای درمان انواع تبخالها کاربرد دارد. نام دیگر زوویراکس همان آسیکلوویر می باشد.

پماد آسیکلوویر جزء داروهای ضد ویروسی موضعی است. مکانیسم آسیکلوویر بدین صورت است که وقتی وارد سلول می شود به آسیکلوویر تری‌ فسفات تبدیل شده در نتیجه دی ان ای ویروس را مختل می کند تا دیگر تکثیر نشود.پماد تبخال - درمان خانگی تبخال

زیتونکس یا پماد زیتون

محققان دریافته اند که برگ درخت زیتون برای درمان سریع تبخال های نوع یک و نوع دو موثر است زیرا برگ زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشد. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را دریافت کرده که در نتیجه موجب حفظ سلامتی در انسان می شوند. بدین منظور پماد تبخال زیتونکس تولید و وارد بازار شد. این پماد دارای خواص برگ درخت زیتون می باشد به همین خاطر خواص ضد ویروسی، بی حس کنندگی و ضد التهابی دارد. بهتر است از این پماد در مراحل اولیه بیماری تبخال استفاده کنید تا زودتر درمان شوید. این پماد تبخال برای رفع التهابات ناشی از نیش حشرات هم موثر و مفید است. همچنین برای درمان سایر تبخال های دیگر مثل تبخال بینی هم موثر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید