درمان واریس پا با ورزش های خانگی تا حدود زیادی امکان پذیر است. افرادی که بنا به شغل شان مدت طولانی ایستاده کار می کنند و افرادی که تحرک کمی دارند بیش از دیگران در معرض بیماری واریس قرار میگیرند. پارس مگ حرکات ورزشی مناسب برای درمان واریس و همچنین تغذیه ی سالم برای پیشگیری از ابتلا به آن را در اختیارتان گذاشته است.

واریس چیست؟

واریس رگ‌های بزرگ شده و متورم هستند. هرچند این رگ‌ها همیشه مشکل ساز نمی شوند، اما واریس یکی از بیماری‌های عروقی به شمار می‌رود که به مرور زمان می‌تواند دردناک شود.

رگ های واریسی - درمان واریس پا با ورزش

عواملی مانند سابقه ژنتیکی، بارداری ، داشتن اضافه وزن و سرپا ایستادن برای مدت طولانی می‌توانند در ابتلا به واریس نقش داشته باشند. انجام دادن ورزش‌های سبک، خصوصا ورزش‌هایی که پاها را درگیر می‌کند، موجب افزایش جریان خون می‌شود و می‌تواند ظاهر رگ‌های واریسی را بهبود دهد و از شکل گیری بیشتر رگ‌های واریسی جلوگیری کند.

البته باید این نکته‌ی مهم را یادآور شویم که ورزش‌هایی که انجام می‌شوند نباید پرفشار باشند و در صورتی که موجب بروز درد شوند، نباید به طور ناگهانی قطع شوند.

انواع واریس

واریس انواع متفاوتی دارد که هر کدام به روش خاصی درمان می‌شود.

  • رگ‌های عنکبوتی یا تلانژکتازی رگ‌های کوچک و گشاد شده‌ای هستند که مانند تار عنکبوت به رنگ قرمز، آبی یا بنفش روی پوست ظاهر می‌شوند. این سیاهرگ‌ها صاف هستند و ظاهری مانند کبودی و خونمردگی دارند.
  • رگ‌های شبکه‌ای رگ‌های بزرگتر گشاد شده‌ای هستند که نسبت به رگ‌های عنکبوتی در عمق بیشتری از پوست قرار گرفته‌اند. رگ‌های شبکه‌ای معمولاً آبی و صاف هستند و پشت پاها، به ویژه پشت زانو دیده می‌شوند.
  • رگ‌های واریسی سیاهرگ‌های برجسته و بزرگ شده‌ای به رنگ آبی، بنفش یا گوشتی هستند و شبیه به طناب برجسته پیچ خورده دیده می‌شوند. برای درمان رگ واریسی لازم است که عمل جراحی انجام شود.

دلایل ایجاد واریس

این رگ‌های غیرعادی و اختلال‌های عروقی به دلیل جمع شدن خون در رگ‌ها ایجاد می‌شوند. عموماً ورید صافن بزرگ که در امتداد پا قرار دارد و ورید صافن کوچک که در ساق پا قرار دارد، تحت تاثیر واریس قرار می‌گیرند. چون دریچه داخل ورید آسیب دیده به درستی کار نمی‌کند، خون به خوبی پمپاژ نمی‌شود و در نتیجه خون در مقدار بیشتری از حد لزوم در رگ باقی می‌ماند. به این ترتیب سیاهرگ گشاد می‌شود و رگ تغییر رنگ می‌دهد و برجسته می‌شود.

رگ‌های واریسی معمولاً در بخش پایین پا ایجاد می‌شود، چون سیاهرگ‌های پا باید خون را برخلاف نیروی جاذبه و وزن بدن رو به بالا پمپاژ کنند. به همین دلیل این رگ‌ها به مرور زمان آسیب می‌بینند. رگ آسیب دیده در نتیجه افزایش فشار متورم می‌شود. زمانی که علائم دردناک واریس بروز می‌یابد، عارضه تشدید می‌شود.

رگ‌های واریسی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

رگ های برجسته ی پا - درمان واریس پا با ورزش

سن

خاصیت کشسانی دیواره‌های عروق به موازات بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. در نتیجه سیاهرگ گشاد و دریچه‌های آن ضعیف می‌شود و جریان خون مختل می‌شود.

بارداری

میزان خون موجود در بدن در دوران بارداری تقریباً دو لیتر افزایش می‌یابد، اما گردش خون در پاها کم می‌شود. این تغییرات برای رشد جنین ضروری است، اما در عین حال خطر ایجاد رگ‌های واریسی را نیز افزایش می‌دهد. واریس بارداری معمولاً خود به خود بعد از زایمان برطرف می‌شود. اما اگر به جز بارداری دلیل دیگری نیز برای ابتلا به واریس وجود داشته باشد، رگ‌ها آسیبی دائمی می‌بینند و جراحی بعد از زایمان ضرورت می‌یابد.

چاقی

چاقی یکی از علل اصلی ابتلا به واریس است. اضافه وزن باعث می‌شود که فشار بیشتری به پاها وارد شود و دریچه‌های عروق ضعیف شود.

ورزش نکردن و بیتحرکی

شغل و میزان فعالیت می‌تواند یکی از عامل‌های ابتلا به واریس باشد. سبک زندگی پشت میزنشینی و بدون فعالیت یا ایستادن طولانی مدت گردش خون را در پاها کاهش می‌دهد و باعث جمع شدن خون در عروق می‌شود. پیاده‌روی، دوچرخه سواری و حرکت لانژ ورزش‌های فوق‌العاده‌ای برای سالم نگه داشتن گردش خون هستند.

سوابق خانوادگی

سابقه خانوادگی ابتلا به واریس و جنسیت زنانه از عامل‌های خطر ابتلا به واریس به شمار می‌آیند و برخی بیماران مستعد واریس در نهایت نیاز به جراحی پیدا می‌کنند.

واریس پا - درمان واریس پا با ورزش

عوارض جانبی واریس

رگ‌های واریسی علاوه بر داشتن ظاهر ناخوشایند، سلامتی بیماران را نیز تهدید می‌کنند. از عوارض واریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید
  • خستگی مزمن
  • احساس سنگینی در پاها بعد از ورزش و شب‌ها
  • خونریزی شدید در پی وارد شدن آسیبی جزئی به ناحیه درگیر
  • گرفتگی عضلات
  • خارش در محل قرارگیری رگ‌های واریسی
  • ترومبوفلبیت: تشکیل شدن لخته خون در سیاهرگ واریسی
  • متورم شدن مچ پا و التهاب
  • تلانژکتازی و تشکیل رگ‌های عنکبوتی در پای آسیب دیده
  • تغییرات آشکار پوست در نزدیکی رگ‌های واریسی: رگ‌ها معمولاً به رنگ آبی یا قهوه‌ای درمی‌آید.
  • اگزمای عروق: خشک و قرمز شدن پوست اطراف ناحیه آسیب دیده و احساس خارش در این ناحیه
  • سندرم پای بی‌قرار یکی از عوارض شایع واریس است.
  • آتروفی بلانچ: لکه‌های سفید نامنظمی که به صورت اسکار روی مچ پا ایجاد می‌شود.

چرا برای درمان رگ‌های واریسی باید ورزش کنید؟

رگهای واریسی براثر کمبود گردش خون در رگ‌ها ایجاد می‌شود. کم بود گردش خون موجب فشار به دیواره‌ی رگ‌ها و تورم و بیرون زدگی آن‌ها می‌شود و اصطلاحا رگ‌ها طنابی می‌شوند. ورزش کردن موجب بهبود جریان خون در پاها و دست‌ها و بهبود قدرت عضلانی می‌شود و علاوه بر این میزان درد ناراحتی شما را کاهش می‌دهد.

انجام دادن ورزش‌های سبک و کم فشار مانند پیاده روی و دوچرخه سواری برای افراد مبتلا به واریس ایده آل است. البته این موضوع بدین معنا نیست که شما نمی توانید ورزش‌های سخت تر و پرفشارتر را انجام دهید.

درمان واریس پا با ورزش

برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید این تمرینات زیر نظر پزشک متخصص انجام شوند.

درمان واریس پا با ورزش پیاده روی

ساده ترین ورزشی که می‌توانید انجام دهید این است که بیشتر پیاده روی کنید. اجازه دهید پاهایتان بیشتر در حرکت باشند. پیاده روی کردن راه بسیار مناسبی برای بهبود جریان خون در پاها است. همچنین می‌توانید به جای استفاده از آسانسور، از راه پله استفاده کنید. حتی اگر قبل از رفتن به محل کار خود، کمی در محیط اطراف پیاده روی کنید، این کار تاثیر قابل توجهی در بهبود علائم ناشی از واریس خواهد داشت.

ورزش پدال - درمان واریس پا با ورزش

تمرین پدال پا

در ابتدا بر روی زمین دراز بکشید و دستان خود را در دو طرف بدن خود روی زمین قرار دهید. اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید دستان خود را زیر باسن خود نیز قرار دهید تا به پایین کمر شما فشار کمتری وارد شود. پاهای خود را از روی زمین بلند کنید و مانند وقتی که دارید دوچرخه سواری می‌کنید، پا بزنید.

در هنگام انجام این حرکت هر چقدر پای خود را بالاتر نگه دارید، افزایش جریان خون در پاهای شما بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر اگر پای خود را نزدیک به زمین نگه دارید، به عضلات شکم فشار بیشتری می‌آید و استقامت عضلات شکم بیشتر می‌شود. تمرین را تا جایی ادامه دهید که گردش خون در پاهای خود را حس کنید و دردی که در پای خود داشتید کمی تسکین پیدا کند.

بالا آوردن پا - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش بالا آوردن پا

برخلاف تمرین بالا آوردن پا که معمولا در باشگاه ورزشی انجام می‌شود و برای تقویت عضلات داخل و خارج ران طراحی شده است، این تمرین برای افزایش جریان خون در کل پا طراحی شده است. روی زمین دراز بکشید و برای کاهش فشار به کمر خود، دو دست خود را زیر باسن خود قرار دهید.

باسن خود را به طرف زمین فشار دهید و همچنین عضلات کمر خود را منقبض کنید و سپس یکی از پاهای خود را بالا بیاورید تا جایی که پای شما عمود با زمین باشد. پای خود را در این حالت نگه دارید تا جایی که پایین آمدن خون از پا، ساق پا و ران پا را احساس کنید. سپس پای خود را پایین بیاورید و همین کار را با پای دیگر انجام دهید.

می‌توانید برای آن که این تمرین را راحت‌تر انجام دهید، نزدیک به دیوار بخوابید به طور که باسن شما نزدیک به دیوار باشد و سپس هر دو پای خود را بالا بیاورید و به دیوار تکیه دهید. در این حالت پاهای شما حتی در هنگامی که بالا هستند نیز در حالت استراحت هستند. تا جایی پاهای خود را بالا نگه دارید که جریان خون را حس کنید و سپس پای خود را پایین بیاورید می‌توانید برای بهبود جریان خون، در هنگامی که پاها بالا هستند، مچ پای خود را بچرخانید.

حرکت ساق پا - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش حرکت ساق پا

درمان واریس پا با ورزش ساق پا به این صورت است: بایستید و هر دو پای خود را صاف نگه دارید. بر روی پنجه‌ی پا بلند شوید و سپس پایین بیایید.

لانچ بقل - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش حرکت لانگز پهلو

بایستید و پاها را به اندازه‌ی عرض لگن باز کنید. با پای راس خود یک قدم به سمت راست بردارید و در این حین پای چپ خود را 90 درجه خم کنید. برای ان که به حالت اولیه بازگردید، به آرامی پای چپ را صاف کنید و پای راست را به طرف پای چپ بازگردانید تا مجددا پاهای شما اندازه عرض لگن از هم فاصله داشته باشد. حالا این حرکت را برای پای چپ نیز تکرار کنید. توجه داشته باشید که در حین انجام این حرکت، زانوی که خم می‌شود در راستای انگشتان پا باشد و از ان جلوتر نرود.

شنا - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش شنای خوابیده

به حالت خوابیده به شکم قرار بگیرید و پاهای خود را متناوباٌ بالا و پایین ببرید. انجام شنای خوابیده موجب می‌شود که جریان خون در پاهای شما با نبض قلب هماهنگ شود و از تجمع خون در پاها جلوگیری می‌کند.

ورزش - درمان واریس پا با ورزش

بالا آوردن پاشنه و پنجه

اگر در محل کار خود در حالت ایستاده هستید، سعی کنید مرتبا روی پنجه‌ی پای خود بروید و عضلات ساق پای خود را کشش دهید. برای چند دقیق،هنگام راه رفتن روی نوک پنجه راه بروید. یا این که می‌توانید نوک پنجه‌ی پای خود را لبه‌ی یک پله یا بلندی قرار دهید تا پاشنه‌ی پای شما در هوا معلق باشد و سپس روی پنجه‌ی پای خود بالا و پایین بروید. این حرکت را 30 بار انجام دهید تا عضلات ساق پای شما درگیر شوند. این کار موجب منقبض شدن رگ‌ها شده و بنابراین رگ‌ها با نیروی بیشتری خون را به سمت بالا می‌فرستند و خون در پاها جمع نمی شود.

حرکت قایق - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش حرکت قایق

بنشینید و کمر خود را صاف نگه دارید. دستان خود را پشت کمر خود روی زمین قرار دهید و فشار دهید و سپس به آرامی پاهای خود را (که از زانو خم هستند) از روی زمین بلند کنید. در این حالت ساق پای شما با زمین موازی خواهند بود. حالا سعی کنید با حفظ تعادل در ناحیه لگن، دستان خود را از روی زمین بردارید و آن‌هارا به طرف جلو و به سمت ساق پا بکشید. سعی کنید کمر خود را صاف نگه دارید.

درمان واریس پا با ورزش حرکت قفل پا

به پشت بخوابید و پاهای خود را دراز کنید. عضلات پای چپ خود را منقبض کنید و سعی کنید که پشت ران شما کاملا با زمین در تماس باشد. زانوی راست خود را خم کنید و انرا به طرف قفسه سینه بکشید. دستان خود را دور ساق پای خود و در زیر زانو قفل کنید.

حالا سر و گردن و شانه‌های خود را از روی زمین بلند کنید و سعی کنید نوک بینی خود را به سمت زانوی راست نزدیک کنید. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی سر و شانه‌ی خود را پایین بیاورید و پای خود راپایین بیاورید. این حرکت را تا سه بار برای پای راست و سه بار برای پای چپ، تکرار کنید.

ورزش در خانه - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش خم کردن زانو و مچ

به پشت دراز بکشید و یکی از زانوهای خود را به طرف قفسه سینه خم کنید و با دست خود پشت زانوی خود را بگیرید. به آرامی مچ پای خود را به یک سمت خم بچرخانید و سپس در سمت دیگر بچرخانید. همین حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید. توجه کنید که در حین تمرین عضلات شما کاملا درگیر باشند و ران پا یا مچ پای شما حالت آویزان وشل نداشته باشند.

از آنجایی که در این حرکت پای خود را بلند می‌کنید و عضلات خود را درگیر می‌کنید، فشار از روی رگ‌ها برداشته می‌شود و از رف دیگر عضلات پا تقویت می‌شوند. این حرکت را روزی یک بار انجام دهید.

بالا اوردن پنجه - درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش بالا آوردن کف پا

در صورتی که برای مدت زمان طولانی می‌نشینید، این حرکت برای تمرین دادن عضلات پایینی پاهایتان بسیار عالی است. پنجه‌ی پای خود را از روی زمین بلند کنید تا تنها نقطه تماس پا با زمین، پاشنه پا باشد. سپس پایتان را پایین بیاورید و این بار پاشنه‌ی پا را از روی زمین بلند کنید تا جایی که تنها نقطه تماس پا با زمین، نوک انگشتانتان باشد. سعی کنید به مرتب در حین کار این حرکت را با پاهای خود انجام دهید.

دیگر راه های درمان واریس

درمان واریس باید با توجه به شرایط خاص هر بیمار طراحی شود. طیف گسترده‌ای از روش‌های مختلف، از رویکرد جراحی متداول و قدیمی گرفته تا رویکردهای غیرجراحی مانند لیزر، رادیوفرکوئنسی و چسب‌های بیولوژیک برای درمان واریس وجود دارند.

پزشک ابتدا پرونده پزشکی بیمار، علائم وی و مدت زمان بروز این علائم را به دقت بررسی می‌کند. ابتلا به بیماری‌هایی مانند روماتیسم، فشار خون بالا و دیابت بررسی می‌گردد و معاینات بالینی انجام می‌شود. سپس پزشک طرح درمان را با توجه به نتایج اولتراسونوگرافی داپلر و ارزیابی دقیق عروق تهیه می‌کند.

تشخیص و درمان زودهنگام واریس بسیار مهم است؛ چون اگر اقدامی برای درمان واریس صورت نگیرد، تغییرات دریچه‌های عروق غیرقابل برگشت خواهد بود. درمان واریس امروزه به لطف پیشرفت‌های به دست آمده آسان‌تر از گذشته شده است.

کاهش وزن و استراحت

جراحی واریس همواره آخرین راهکار برای درمان واریس است. در ابتدا روش‌های غیرجراحی با توجه به شدت عارضه امتحان می‌شود.

اولین توصیه به بیماران این است که مدت زمان طولانی سرپا نایستند. به پاها استراحت بدهند و تمرین‌های ورزشی متوسط را برای کمک به درمان این عارضه انجام بدهند. چنانچه شغل بیمار ایجاب کند که ساعت‌های طولانی سرپا بایستد، باید تمرین‌های مناسب را یاد بگیرد و آنها را در طول روز تکرار کند.

به بیمارانی که اضافه وزن دارند، توصیه می‌شود که وزنشان را کم کنند. کاهش وزن فشار روی پاها را از بین می‌برد.

جوراب واریس - درمان واریس پا با ورزش

جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریس یکی از متداول‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های درمان واریس است. جوراب واریس گردش خون را در رگ‌های واریسی بهبود می‌دهد. اما اگر مشکلی مانند بیماری عروق محیطی در گردش خون در پاها وجود داشته باشد، پوشیدن جوراب واریس به بیماران توصیه نمی‌شود. بنابراین بیماران باید توسط متخصص عروق معاینه شوند تا مشخص شود که آیا جوراب واریس برای آن‌ها مناسب است یا خیر. روش‌های پیشگیری ذکر شده لزوم انجام جراحی واریس را برای اکثر بیماران از بین می‌برد.

چنانچه هیچ یک از روش‌های فوق علائم بیماران را برطرف نکند، به ناچار جراحی واریس انجام می‌شود.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی درمان ساده‌ای است. پزشک چند تزریق را در رگ‌های عنکبوتی انجام می‌دهد، سپس ناحیه درمان را پانسمان می‌کند و از بیمار می‌خواهد که جوراب واریس بپوشد. تعداد جلسات درمان به تعداد رگ‌های عنکبوتی که باید درمان شود، بستگی دارد.

ابلیشن داخل وریدی با استفاده از رادیوفرکانسی

رگ‌های واریسی به روش رادیوفرکانسی ابلیشن درون وریدی تخریب می‌شود. فیبر ابلیشن رادیوفرکانسی داخل ورید قرار داده می‌شود. این درمان کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و بیمار بلافاصله بعد از درمان می‌تواند فعالیت‌های روزمره را از سر بگیرد. برای انجام دادن ابلیشن رادیوفرکانسی نیازی به مرخصی گرفتن نیست.

درمان با لیزر 

متخصصین پوست از لیزر برای درمان رگ‌های عنکبوتی و واریس سیاهرگ‌های کوچک استفاده می‌کنند. در حین درمان با لیزر، پزشک نور لیزر را به سیاهرگ می‌تاباند.

رگ‌های عنکبوتی ریز بلافاصله بعد از درمان از بین می‌روند. رگ‌های عنکبوتی بزرگتر تیره‌تر خواهند شد و احتمالاً تا 1 الی 3 ماه بعد از درمان نیز قابل مشاهده خواهند بود. برای گرفتن بهترین نتیجه از درمان باید 3 جلسه یا بیشتر درمان را ادامه داد.

نا مناسب‌ترین تمرینات ورزشی برای واریس پا 

هر تمرینی برای سیاهرگ‌ها مناسب نیست. ورزش کردن برای داشتن وریدهایی سالم حیاتی است، ولی برخی از تمرینات ورزشی برای سیاهرگ‌ها بهتر از برخی دیگر هستند. هنگامی که فرد ورزش می‌کند، خون از سیاهرگ‌های موجود در پا بخصوص عضلات پشت پا به سمت قلب باز خواهد گشت. به همین خاطر داشتن عضلات پشت پای قوی برای سیستم گردش خون خوب است و به پیشگیری از نارسائی وریدی کمک می‌کند.

دویدن

 متأسفانه اگرچه دویدن باعث تقویت عضلات پشت پا می‌شود ولی فشار زیادی را بر بدن وارد می‌کند. طبیعت پر برخورد دویدن می‌تواند باعث فشار آمدن بر مفاصل شده، واریس سیاهرگ‌ها را تشدید کرده و آنها را بیشتر متورم نماید. اگر عاشق دویدن هستید، می‌توانید اثر دویدن را با دویدن بر روی سطوح نرم مثل چمن یا پیست دو و میدانی کاهش دهید. همچنین می‌توان از جوراب‌های واریس استفاده کرد.

وزنه برداری - درمان واریس پا با ورزش

وزنه برداری

اگر می‌خواهید بدن عضلانی بسازید و به واریس مبتلا هستید، باید درباره بلند کردن وزنه نظر  خود را تغییر دهید. وقتی وزنه‌ای را بلند می‌کنید، فشار زیادی روی شکم شما وارد می‌شود، که در نتیجه جریان خون را به پاها کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود که خون در سیاهرگ‌ها انباشته شده و فشار بیشتری بر روی سیاهرگ‌های پا ایجاد شود و در نتیجه به دریچه‌های لانه کبوتری داخل سیاهرگ‌ها آسیب وارد می‌شود.

اگر اصرار دارید که تمرینات وزنه برداری را انجام دهید، سعی کنید با وزنه‌هایی سبک‌تر ولی تعداد تکرار بیشتر تمرینات خود را انجام دهید. ضمناً تا جای ممکن سعی کنید در حین تمرین پاهایتان را مساوی یا بالاتر از سطح قلب قرار دهید. نهایتاً سعی کنید در حین بلند کردن وزنه نفس خود را حبس نکنید، در حین بلند کردن عمل بازدم و در حین پایین آوردن عمل دم را انجام دهید.

وزنه برداری ورزش مناسبی برای سلامت سیاهرگ‌ها تا آخر عمر نیست. اگر وزنه برداری می‌کنید، تکنیک‌های مناسب بلند کردن وزنه را یاد گرفته و انجام دهید: وزنه سبک‌تر و تعداد تکرار بیشتر، بازدم در حین بلند کردن وزنه و انجام تمرینات هوازی مثل پیاده روی یا استفاده از دوچرخه ثابت بلافاصله پس از تمرین برای به جریان افتادن دوباره جریان خون. به یاد داشته باشید که در حین و بلافاصله پس از وزنه برداری جوارب واریس به پا کنید تا جریان خون به سمت بالا و قلب بهبود یابد.

یوگا

هرگونه تمرین ورزشی که شامل بهم فشرده شدن عضلات و بافت‌های شکمی شود می‌تواند برای سلامت سیاهرگ‌ها زیان‌اور باشد. بههمین خاطر فشار اضافی بر عضلات شکمی می‌تواند جریان خون به پاها را کاهش دهد. یوگا مشتمل بر حرکات زیادی است که می‌توانند فشار بی‌موردی را بر ناحیه شکمی شما وارد کنند. اگر به طور منظم در کلاس‌های یوگا شرکت می‌کنید، به مربی خود اطلاع دهید که به واریس مبتلا هستید.

دراز نشست و کرانچ

این دو تمرین برای فشار بر عضلات ناحیه شکمی طراحی شده‌اند. اگر از رگ‌های عنکبوتی  یا واریس رنج می‌برید، از انجام این تمرینات خودداری کنید و سعی نمایید تمرینات هوازی که به طور غیر مستقیم بر تقویت عضلات شکمی تأثیر می‌گذارند را انجام دهید.

واریس عنکبوتی - درمان واریس پا با ورزش

بهترین رژیم غذایی برای جلوگیری از ابتلا به واریس 

شکی نیست که عروق واریسی دردناک و ناخوشایند هستند. این عروق معمولاً به دلیل آسیب‌دیدگی یا ضعف دریچه‌ها یا ابتلا به بیماری‌های دیگر دچار واریس می‌شوند. همچنین عوامل مختلفی وجود دارند که احتمال ابتلا به مشکلات عروقی را افزایش می‌دهند. برخی از این فاکتورها عبارتند از عوامل ژنتیکی، چاقی و بارداری.

خبر خوب این که مطالعات نشان می‌دهد می‌توان از ابتلا به واریس جلوگیری کرد. کاهش چند کیلوگرم از وزن بدن می‌تواند فشار را از روی عروق بردارد. همچنین، آنچه شما می‌خورید نیز بر عروق شما تأثیر دارد. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی کم‌نمک به جلوگیری از تورم کمک می‌کند. به علاوه، مصرف برخی غذاها ممکن است خطر احتمال ابتلا به عروق واریسی را کاهش دهند.

غذاهای سرشار از روتین

بسیاری از متخصصین بر این عقیده‌اند که بهترین نوع غذاها برای عروق واریسی، غذاهای سرشار از روتین هستند. فلاونوئید ماده‌ای شگفت‌انگیز است که تأثیرات زیادی بر بدن دارد. یکی از ضروری‌ترین اقدامات، توانایی تقویت مویرگ‌هایی است که ضعیف شده‌اند و احتمال این که دچار واریس شوند زیاد است.

همچنین، روتین یک ماده محافظت‌کننده از عروق خونی، ضدالتهابی، ضد ترومبوتیک (محافظت‌کننده در برابر انعقاد و لختگی خون) و سم‌زدا است. روتین را می‌توان به طور طبیعی در سیب، گندم سیاه، انواع انگور، انواع گیلاس، زردآلو و توت سیاه یافت.

شاهی آبی

شاهی آبی یک روش قدیمی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها است. این ماده همچنین در بسیاری از داروهای گیاهی مدرن که برای درمان واریس به کار برده می‌شود وجود دارد. شاهی آبی سرشار از ویتامین k است که 312 درصد از نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. همچنین این ماده سرشار از ویتامین‌های B1 و B2 و B6 و C و E، منیزیم و کاروتین به اضافه آهن، کلسیم، مس و فیبر است. شاهی آبی طعم تند خوبی دارد که می‌توان از آن در تهیه سالاد و ساندویچ استفاده کرد.

آواکادو 

آواکادو حاوی ویتامین‌های C و E است که هر دو از عناصر طبیعی بسیار مفید برای سلامت عروق هستند. آواکادو همچنین سرشار از گلوتاتیون است که به حفاظت از شریان‌ها، وریدها و قلب در برابر عوامل اکسیدکننده کمک می‌کند.

مارچوبه - درمان واریس پا با ورزش

مارچوبه 

مارچوبه یک سبزی عالی برای سلامت عروق است که به جلوگیری از پارگی آنها کمک کرده و باعث تقویت مویرگ‌ها و وریدها می‌شود. مارچوبه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند ویتامین A, C, E و k، فیبر، فولات و کرومیوم است. همچنین این سبزی سرشار از کلسیم، نیاسین، فسفر و آمینو اسید است. این سبزی را غالباً می‌توانید در فصل بهار از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. شما می‌توانید این ماده درمانی خوشمزه را در سالاد ریخته یا بخارپز کنید و آن را لیمو و کره میل کنید.

چغندر 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مصرف منظم چغندر باعث جلوگیری از ابتلا به واریس کمک می‌کند. این سبزی خوش‌رنگ حاوی بتاسینانین است. بتاسینانین یک ترکیب فیتوشیمیایی است که میزان هموسیستئین را در بدن به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. هموسیستئین یک آمینو اسید طبیعی است که به عروق خونی آسیب وارد می‌کند. برای اضافه کردن چغندر به برنامه غذایی خود می‌توانید از آنها در سالاد استفاده کنید یا آن را بخارپز کنید. قسمت بالایان را می‌توانید در سالاد مصرف کنید و قسمت سبزان نیز بسیار مغذی است.

زنجبیل 

زنجبیل در فروشگاه‌ها به عنوان یک طعم‌دهنده با خاصیت‌های دارویی به فروش می‌رسد. این ماده برای درمان واریس و بیماری‌های عروقی دیگر به کار برده می‌شود. زنجبیل باعث افزایش گردش جریان خون شده و فیبرین را در عروق خونی حل می‌کند. بهتر است زنجبیل را تازه مصرف کنید؛ در این صورت طعم آن بیشتر بوده و گفته می‌شود برای سلامت عروق مؤثرتر است. زنجبیل در بسیاری از غذاهای شیرین و پرادویه استفاده می‌شود.

رزماری

رزماری غالباً برای درمان عروق واریسی توصیه می‌شود زیرا گردش جریان خون را تحریک می‌کند. این ماده همچنین حاوی اسید رزمارینیک است که به جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت‌ها ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. می‌توانید از رزماری در سوپ، سیب زمینی و نان استفاده کنید و همچنین آن را می‌توان به صورت تازه یا خشک‌شده مصرف نمود.

از میوه‌های رنگی استفاده کنید

بیوفلانوئیدها (ویتامین P)، پیگمنت­‌هایی که به گل‌ها و میوه‌ها رنگ می‌دهند را تأمین می‌کند و همچنین به دلیل آنتی اکسیدان فراوان و خاصیت ضدالتهابی باعث کاهش عروق واریسی و تورم شده و کلاژن را (بافت همبند) را در دیواره عروق افزایش می‌دهند. این ماده اثر تثبیت‌کنندگی در عروق دارد و بر جریان خون اثر مثبت می‌گذارد زیرا یک دیواره قوی‌تر باعث گردش بهتر جریان خون می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات تازه اولین انتخاب برای دریافت بیوفلانوئیدها در رژیم غذایی هستند. در اینجا به برخی منابع این ماده مغذی و مهم اشاره می‌کنیم:

  • فلفل قرمز یا فلفل دلمه‌ای
  • توت فرنگی
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • کلم بروکلی
  • جوانه
  • میوه‌های گرمسیری مانند انبه، پاپایا
  • سیر
  • اسفناج
  • انواع چای

غذاهای سرشار از ویتامین همیشه به شکل خام مؤثرتر هستند. نسبت به تفاوت بین خرید و مصرف محصولات تازه و مصرف غذاهای کنسروی یا فراوری‌شده هشیار باشید. همیشه از میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگی استفاده کنید زیرا وجود آن‌ها در رژیم غذایی به سلامت شما کمک می‌کند.

فیبر بیشتری مصرف کنید 

مصرف فیبر برای حفظ تعادل در تغذیه و عملکرد مناسب سیستم گوارش از اهمیت زیادی برخوردار است. مصرف این ماده به کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند افزایش کلسترول که بر سیستم عروقی شما تأثیر می‌گذارد مک می‌کند.

  • یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به حفظ وزن سالم و جلوگیری از ابتلا به عروق واریسی کمک می‌کند.
  • از غلات فیبردار استفاده کنید تا اگر زن هستید میزان 21 تا 25 گرم و اگر مرد هستید، 30 تا 38 گرم فیبر در روز به بدن شما برسد.
  • آرد کندم کامل را جایگزین آرد سفید کند زیرا حاوی تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و فیبرهایی است که در خود غله وجود دارند.
  • به جای میان وعده‌های شیرین، میوه بخورید؛ مصرف آنتی اکسیدان ها باعث تقویت عروق شما شده و فیبر بیشتر به حفظ وزن و سیر نگه داشتن شما به مدت طولانی‌تر کمک می‌کند.
  • منابع عالی دیگر برای تأمین فیبرهای غله‌ای عبارتند از جو دو سر، جو، برنج قهوه‌ای و پاپ کورن

نوشیدن آب - درمان واریس پا با ورزش

آب بیشتری بنوشید 

حفظ آب بدن به کاهش علائم ابتلا به واریس کمک می‌کند. آب یک بخش مهم از رژیم غذایی است به خصوص اگر شما مقادیر کافی فیبر نیز مصرف کنید. آب به فیبر کمک می‌کند که سیستم بدن شما را شستشو داده و هر گونه کرامپ یا نفخ را برطرف سازد.

  • روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب شروع کنید – یک لیوان پر آب همراه به صبحانه بنوشید.
  • همیشه یک بطری آب در کنار خود، روی میز، در اتومبیل و در هنگام پیاده‌روی داشته باشید
  • به آن طعم و چاشنی اضافه کنید تا بهتر شود – سعی کنید برش‌هایی از پرتقال، برگ نعنا، لیمو یا خیار به آن اضافه کنید.

سدیم کمتری مصرف کنید 

مصرف غذاهای شور باعث احتباس آب در بدن می‌شود و احتمال آسیب‌دیدگی عروق را نیز افزایش می‌دهد. با کاهش مصرف سدیم و افزایش مصرف آب، میزان مایعات در بافت‌های بدن شما به تعادل خواهد رسید.

سعی کنید با مطالعه دقیق برچسب مواد غذایی مصرفی، مقدار دریافت روزانه نمک را کنترل کنید. سدیم فقط در نمک سفره وجود ندارد بلکه در سوپ‌های کنسروی، غذاهای آماده، تزئینات سالاد، سس‌ها، غذاهای یخ‌زده و فست فودها نیز یافت می‌شود.

از مصرف بیسفنول آ پرهیز کنید

برای این که پاهای شما سالم و جوان‌تر به نظر برسند باید از برخی مواد شیمیایی نامطبوع دوری کنید. بیسفنول آ یک ماده شیمیایی مشابه استروژن است که در پلاستیک سخت یافت می شو. پلاستیکِ حاوی بیسفنول آ برای تولید قوطی‌ها و بطری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین غذاهای کنسروشده موجود در سوپرمارکت‌ها با بیسفنول آ بسته‌بندی شده‌اند مگر این که روی بسته‌بندی آن‌ها چیز دیگری قید شده باشد. استروژن با افزایش احتمال ابتلا عروق عنکبوتی ارتباط دارد.

خوراکی هایی که وضعیت واریس را بدتر میکنند

چربی ها

مصرف چربی و به‌ویژه چربی‌های اشباع حیوانی که در گوشت و کالباس و روغن جامد وجود دارند باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شود. همچنین سطوح LDL یا چربی مضر را نیز افزایش خواهد داد. افزایش این چربی در بدن می‌تواند امکان بروز خطر حملات قلبی و مشکلات عروقی را افزایش دهد و به همین علت ریسک بروز واریس را نیز بالاتر ببرد.

نمک

مقادیر بیش از حد نرمال سدیم در بدن باعث احتباس آب و افزایش فشارخون می‌شود؛ بنابراین بهتر است مصرف نمک را در سبد غذایی خون به حداقل برسانید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید