رفع گرفتگی بینی؛ گرفتگی بینی یکی از مشکلات شایع هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و … می باشد. زمانی که رگ های خونی بینی متورم می شود این اتفاق می افتد. در این مطلب از پارس مگ روش های رفع گرفتگی بینی را یاد خواهید گرفت.

عوارض فین کردن - رفع گرفتگی بینی

علل و دلایل کیپ شدن بینی

  1. تب
  2. آلرژی
  3. انحراف بینی
  4. پلیپ بینی
  5. درمعرض موادشیمیایی بودن
  6. محرک‌های بیرونی عفونت سینوس‌ها
  7. سرماخوردگی

نشانه‌های گرفتگی و کیپ شدن بینی

  1. مخاط
  2. آبریزش بینی
  3. دردسینوس‌ها
  4. التهاب بافت‌های بینی

نسخه‌های گیاهی درمان کیپ شدن بینی

درمان‌های دارویی کیپ شدن بینی که مشخص است و اکثر شما آن‌ها را میشناسید برای همین به آن‌ها نخواهیم پرداخت و ترجیحا در این مطلب از نسخه‌های گیاهی و روش‌های خانگی خواهیم گفت.

نمک و جوش شیرین

۱ ق نمک دریا و نصف ق چ جوش شیرین را داخل شیشه بایک فنجان آب ترکیب کنید و خوب تکان دهید سپس تا آنجاکه ممکن است بدمید تامخاط خارج شود و با قطره چکان چندقطره داخل بینی بریزید، ۵ دقیقه بعد دوباره بدمید اینکار را چندبار انجام دهید که مشکل کیپ شدن بینی رفع شود.

سیر - رفع گرفتگی بینی

سیر برای رفع گرفتگی بینی

۳ بوته سیر را داخل یک فنجان آب بریزید و بوته‌های سیر را داخل آب بجوشانید و دوبار در روز نوشیدنی بدست آمده را بنوشید. به همین سادگی و تنها بعد از یکبار استفاده احساس بهبود خواهید کرد. این روش یکی از سریعترین روش‌های رفع گرفتگی بینی است که به نسخه ثانیه‌ای معروف است.

کمپرس زنجبیل

زنجبیل‌ها راتکه تکه کنید و به آب جوش بیفزایید بعداز اینکه ۲۰ دقیقه باحرارت کم جوشید دستمال تمیزی را با آن خیس کنید و روی صورت بمالید بعد از ۱۵ دقیقه بردارید اینکار را ۲ بار در روز انجام دهید.

رفع گرفتگی بینی باسرکه سیب

۱ ق چ سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و بنوشید اینکارسینوس‌ها را باز می‌کند، درطول روز اینکار را تکرار کنید تا شاهد رفع سریع کیپ شدن بینی باشید.

رفع گرفتگی بینی با دستگاه بخور

برای رفع گرفتگی بینی از دستگاه بخور استفاده کنید. قبل از خواب دستگاه بخور را روشن کنید تا با افزایش رطوبت هوا بینی کیپ شده شما درمان شود و بتوانید هنگام خواب راحت‌تر نفس بکشید.

سرم نمکی

برای درمان گرفتگی بینی از سرم‌های نمکی شستشوی بینی استفاده کنید. سرم نمکی شستشوی بینی را از داروخانه تهیه کنید و با یک سرنگ از داخل سرم کشیده سپس سوزن سرم را خارج کرده و سرم را بدون سوزن درون بینی ریخته و آن را کمی بالا بکشید سپس اجازه دهید سرم به همراه میکروب‌ها از بینی خارج شود.

کمپرس گرم

برای رفع گرفتگی بینی چند بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید. یک حوله داغ و مرطوب را زیر چشم‌ها بگذارید و کمی فشار دهید. فشار دادن آرام کمپرس گرم باعث جابجایی استخوان‌های صورت میشود و به تخلیه سینوس کمک میکند. این کار به رفع گرفتگی و کاهش درد ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی کمک میکند.

دوش گرفتن برای رفع گرفتگی بینی

برای رفع کیپ شدن بینی روزانه ۲ بار به مدت ده دقیقه به یک سونا یا دوش داغ بروید. بخار داغ با افزایش رطوبت و نم هوا به بهتر نفس کشیدن و رفع بینی کیپ شده کمک می‌کند. بخور دادن هم اثر مشابهی ایجاد می‌کند. میتوانید یک قابلمه آب را روی گاز بجوشانید و با احتیاط بخار آن را تنفس کنید تا به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

سرماخوردگی - رفع گرفتگی بینی

تخلیه سینوس‌ها 

برای رفع گرفتگی بینی، تنقیه بینی و تخلیه‌ی مواد گرفتارشده مفید است. گرچه این روش خوشایند نیست، اما بسیار موثر است. برای تنقیه بینی از ابزاری مانند قوری که برای تخلیه‌ی مخاط از بینی طراحی شده است، استفاده کنید. برای این کار قسمت نوک قوری تنقیه را روی سوراخ بینی قرار دهید و قوری را کج کنید تا آب از آن وارد سوراخ بینی تان بشود تا آب از یک سوراخ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود و گرفتگی بینی از بین برود.

آب رسانی بدن برای رفع گرفتگی بینی

برای رفع گرفتگی بینی آب رسانی به بدن و تأمین مایعات می‌تواند مفید باشد، زیرا مایعات باعث روان شدن و ترشح مخاط از بینی شده و از فشار روی سینوس‌ها می‌کاهند. در صورت گرفتگی بینی مصرف آب، نوشیدنی‌های ورزشی و آب میوه، سوپ داغ و چای مفید می‌باشد.

روش های خانگی برای رفع گرفتگی بینی

زردچوبه

روش 1:

به یک لیوان شیر، یک قاشق چای خوری زردچوبه بریزید و بگذارید مخلوط برای چند دقیقه بجوشد. سپس مخلوط را در یک لیوان بریزید و کمی عسل اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

روش 2:

به 2 قاشق غذاخوری آب زردچوبه، یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری فلفل کایین بیافزایید و خوب آنها را مخلوط کنید و دو بار در روز مصرف کنید.

روش 3:

کمی ریشه زردچوبه را در یک لیوان بریزید و یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل، کمی فلفل کایین و آب و در نهایت، مقدار موز رسیده را به آن اضافه کنید. این مخلوط را هر روز مصرف کنید.

فلفل کایین

روش 1:

1/2 قاشق چای خوری پودر فلفل کایین را در یک فنجان آب بریزید و سپس یک قاشق غذا خوری عسل را اضافه کنید. این مخلوط را چند بار در روز مصرف کنید.

روش 2:

یک گوش پاک کن را به فلفل کایین آغشته کنید و آن را در یک سوراخ بینی خود قرار دهید تا عطسه کنید. این روش را دو بار در روز استفاده کنید.

اوکالیپتوس - رفع گرفتگی بینی

روغن اوکالیپتوس

استنشاق بخار با روغن اوکالیپتوس یکی دیگر از داروهای خانگی موثر برای گرفتگی بینی است.

روش 1:

یک قابلمه آب را بگذارید تا بجوشد سپس 5 قطره روغن اوکالیپتوس را درون آب بریزید و سر قابلمه را با یک پارچه تمیز پوشانید.بخار را از طریق بینی خود به مدت 2 دقیقه نفس بکشید. چشمانتان را بسته نگه دارید تا از تحریک توسط روغن جلوگیری شود. این روش را 2 بار هر روز انجام دهید.

روش 2:

روی یک دستمال تمیز 2 قطره روغن اوکالیپتوس بریزید و هر روز چندین بار تنفسش کنید.

روش 3:

3 قطره روغن اوکالیپتوس بر روی بالش خود بریزید. هر زمانی که می خوابید، عطرش را تنفس کنید.

روش 4:

وان حمام را با آب گرم پر کنید و چند قطره روغن اوکالیپتوس را بریزید. هر روز 15 دقیقه در وان بمانید.

آب گوجه فرنگی

روش اول :

برای رفع گرفتگی بینی گوجه فرنگی را شسته و در مخلوط کن بریزید تا یک فنجان آب گوجه به دست آید. 2 حبه سیر را به قطعات کوچک برش دهید. سپس یک فنجان آب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و تکه های سیر را اضافه کنید. 2 قاشق چای خوری آب لیمو و 1/2 قاشق چای خوری فنجان فلفل کایین را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت، کمی نمک دریایی را به قابلمه اضافه کنید و مخلوط را بجوشانید. مخلوط داغ را روز 2 بار در روز مصرف کنید.

روش دوم :

یک لیوان آب گوجه فرنگی را در یک لیوان بریزید و یک قاشق غذاخوری آب سیر و کمی نمک را به آن اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

زنجبیل - رفع گرفتگی بینی

زنجبیل

روش 1:

کمی زنجبیل را شسته و خرد کنید. 2 فنجان آب جوش را به یک قوری اضافه کنید و یک قاشق چایخوری از تکه های زنجبیل را در قوری بریزید و بگذارید 10 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم بماند. مخلوط را صاف کنید و کمی آب لیمو درون آن بریزید. هر روز 2 لیوان بنوشید.

روش 2:

زنجبیل را تکه تکه کنید و روی برش های زنجبیل نمک بپاشید. چند بار هر روز آنها را بجوید تا سرفه و انسداد بینی را کاهش دهید.

روش 3:

یک تکه ریشه زنجبیل را برش دهید و درون یک قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد. سر خود را بالای قابلمه نگه دارید و سر خود را با پارچه بپوشانید.

ریحان

حدود 10 برگ ریحان را بشویید و سپس برگ ریحان را همراه فلفل سیاه و یک تکه کوچک از زنجبیل له و خرد کنید. سپس 1/4 لیتر آب درون قابلمه ریخته و مخلوط را به قابلمه اضافه کنید و تا جایی که مقدارشان نصف شود، بجوشانید. مخلوط را صاف کنید و کمی آب قند اضافه کنید و هنگامی که مخلوط گرم است مصرف کنید. این مخلوط را بهتر است هر بار صبح با شکم خالی بنوشید و تا 2 ساعت بعد از مصرف این نوشیدنی، حمام نکنید.

طب فشاری برای رفع کیپ شدن بینی

برای رفع گرفتگی بینی قسمت بالایی بینی را با شست و انگشت اشاره به آرامی فشار بدهید و هم زمان با دست دیگر خود ماهیچه‌های هر دو طرف پشت گردن را در دست بگیرید تا کیپی بینی تان رفع شود.

ماساژ سینوس‌ها برای رفع کیپ شدن بینی

برای رفع گرفتگی بینی به آرامی ناحیه‌ی سینوس‌ها را ماساژ بدهید تا از فشار گرفتگی بینی کاسته شود.

اسپری باز کننده بینی - رفع گرفتگی بینی

طب فشاری برای رفع کیپ شدن بینی

برای رفع گرفتگی بینی قسمت بالایی بینی را با شست و انگشت اشاره به آرامی فشار بدهید و هم زمان با دست دیگر خود ماهیچه های هر دو طرف پشت گردن را در دست بگیرید تا کیپی بینی تان رفع شود.

زمان مراجعه به پزشک برای گرفتگی بینی

وقتی شخصی دچار گرفتگی بینی می‌شود، عوارض و علائم دیگری هم به سراغش خواهند آمد. عطسه و آبریزش بینی از نمونه مواردی است که با گرفتگی بینی به وجود می‌آیند. گرفتگی بینی در بعضی از افراد همراه با سردرد است. هر چند که هیچ‌کس دوست ندارد، بینی کیپ و گرفته‌ای داشته باشد، اما این مشکل واقعا مشکلی جدی و پیچیده نیست.

البته در صورتی که نشانه‌ها و علائم بیماری طولانی شد، لازم است که به پزشک مراجعه شود. مدت زمانی که طول می‌کشد، از شر گرفتگی بینی خلاص شویم تاحدزیادی به علت و ریشه‌ی این مشکل وابسته است.

بیشتر افرادی که به خاطر سرماخوردگی دچار چنین وضعی می‌شوند، در طی ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کنند. اگر علائم و عوارض بیش از ۱۰ روز طول کشید، بهتر است به پزشک مراجعه شود. بنا به علت گرفتگی بینی، عوارض مختلفی افراد را تهدید می‌کند. برای مثال گرفتن بینی ناشی از عفونت‌های ویروسی باعث عفونت گوش، سینوزیت و برونشیت می‌شود.

در صورتی که علائم و عوارض زیر را در خود مشاهده کردید، باید بدانید که داستان از گرفتگی بینی کمی جدی‌تر شده است:

  1. ترشح مخاط سبزرنگ از بینی؛
  2. درد در ناحیه‌ی صورت؛
  3. گوش درد؛
  4. سردرد؛
  5. تب؛
  6. عطسه؛
  7. گرفتگی و درد قفسه سینه

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید