ممکن است برای استخدام در کاری مجبور به دریافت گواهی سوء پیشینه شوید. گروه سبک زندگی پارس مگ در این مطلب راه درخواست سوء پیشینه را به شما آموزش می دهد.

سوء پیشینه اینترنتی

گواهی سوء پیشینه ، گواهی ای است که در آن سابقه محکومیت افراد به برخی از جرایم آورده می شود .

صدور و دریافت گواهی سو سابقه به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) امکان پذیر می باشد .

افراد متقاضی دریافت این گواهی باید از منوی سمت راست صفحه اصلی سامانه ثنا گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنند .

درخواست سوء پیشینه

سوء پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که فرد مرتکب برخی از جرایم شده و حکم محکومیت قطعی دریافت کرده باشد ، در سابقه او ثبت می شود که این جرایم را قانون مجازات اسلامی مشخص کرده است .

داشتن سوء پیشینه آثاری به دنبال دارد من جمله این که مانع از استخدام فرد در دستگاه های دولتی می شود .

از افراد در طول زندگی به دلایل مختلف گواهی سو پیشینه درخواست می شود ، مخصوصا در مواقع استخدام ، کارفرما و مخصوصا دستگاه های اجرایی و مراکز دولتی و مانند این ها از فرد داوطلب در هنگام گزینش ، این گواهی را درخواست می کنند .

در گذشته این گواهی تنها از طریق مراجعه حضوری به پلیس+10 قابل دریافت بود اما این رویه تغییر کرده است.

به همین دلیل در این مقاله ضمن تعریف گواهی عدم سوء پیشینه به این پرسش ها پاسخ می دهیم که آیا امکان درخواست سوء پیشینه به صورت اینترنتی وجود دارد یا خیر.

همچنین به مراحل درخواست سوء پیشینه اینترنتی خواهیم پرداخت و در آخر به این که چه جرایمی موجب سو سابقه می شود ، اشاره ای خواهیم داشت.

آیا درخواست سوء پیشینه آنلاین امکان پذیر است ؟

برای پاسخ به این سوال که آیا درخواست سوء پیشینه آنلاین امکان پذیر است یا خیر ، باید ابتدا گواهی عدم سوء پیشینه یا سو سابقه را تعریف کرد .

درخواست سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه گواهی است که سابقه و پیشینه کیفری افراد ، در صورتی که مرتکب برخی از جرایم مشخص شده در قانون شده باشند و حکم محکومیت قطعی دریافت کرده باشند ، در آن درج می شود .

این گواهی قبلا از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 صادر می گردید که به تازگی امکان امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی و آنلاین فراهم شده است .

کسانی که متقاضی گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی هستند ، با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) می توانند درخواست خود را ثبت کنند .

همچنین امکان پیگیری این درخواست سوء پیشینه در سامانه پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه وجود دارد.

مدارک لازم برای گواههی سوء پیشینه

  • ارائه اصل شناسنامه و کپی از صفحات آن
  • ارائه اصل کارت ملی و کپی از آن
  • یک قطعه عکس سه در چهار از متقاضی***
  • ارائه کد پستی محل سکونت
  • ارائه آدرس دقیق از محل سکونت
  • دریافت و تکمیل معرفی نامه از محلی که از شما درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کرده است یا پر کردن فرم (همان پرسش نامه) مربوط به گواهی عدم سوء پیشینه
  • پرداخت هزینه های مربوط به صدور گواهی عدم سوء پیشینه***

*** نکته مربوط به عکس متقاضی: سعی کنید برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه عکس جدیدی از خود ارائه کنید.

این عکس باید تمام رخ، کاملا رنگی، دارای زمینه سفید و بدون عینک باشد. تمامی شئونات اسلامی نیز باید رعایت شود و خانم ها آرایشی روی صورت نداشته باشند.

درخواست سوء پیشینه

*** نکته مربوط به هزینه گواهی عدم سوء پیشینه: این هزینه با احتساب هزینه پست حدود ۵۰ هزار تومان می باشد.

لازم به ذکر است که هزینه های صدور گواهی عدم سوء پیشینه در مراجعات حضوری، تنها با کارت خوان دفاتر پلیس ۱۰+ انجام پذیر خواهد بود.

اگر متقاضی درخواست صدور نسخه های دوم یا سوم گواهی عدم سوء پیشینه را داشته باشد، باید حدود ۱۵ هزار تومان مبلغ بیشتری پرداخت کند.

*** گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت: اگر قصد دریافت گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت یا اداره ای در خارج از کشور را دارید حتما گذرنامه و کپی صفحه اول آن را به همراه مدارک مربوطه ارائه نمایید.

مراحل درخواست سوء پیشینه اینترنتی

قبل از بررسی مراحل گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید گفت که ابتدا لازم است پیش تر در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید و پس از ثبت نام برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید اقدامات ذیل را به ترتیب انجام دهید :

1عبارت ” سامانه خدمات الکترونیک قضایی ” و یا ” سامانه ثنا ” را در مرور گر اینترنتی خود جستجو کرده تا صفحه لینک های گوگل برای شما باز شود و بر روی لینک به آدرس adliran.ir کلیک کنید.

درخواست سوء پیشینه

2بعد از آن که وارد صفحه اصلی سامانه شدید از منوی سمت راست صفحه و در قسمت سر تیتر اطلاع رسانی ، گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنید .

درخواست سوء پیشینه

3در این قسمت باید کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و سپس گزینه مرحله بعد را فعال کنید .

درخواست سوء پیشینه

4در این زمان برای تلفن همراه شما یک رمز موقت ارسال می شود که بعد از درج آن در قسمت مشخص شده ، باید گزینه ورود را انتخاب کنید .

درخواست سوء پیشینه

5حالا وارد صفحه کاربری شخصی خودتان شده اید و می توانید نام و نام خانوادگی خود را در قسمت چپ صفحه ملاحظه کنید . برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید گزینه درخواست جدید را فعال کنید .

درخواست سوء پیشینه

6در آخرین مرحله یک سوال از شما پرسیده می شود آیا با درخواست گواهی سوء پیشینه جدید موافق هستید ؟ در صورت اطمینان گزینه بله را انتخاب کنید .

درخواست سوء پیشینه

در حال حاضر ، گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه به امکانات اپلیکیشن عدالت همراه افزوده شده و بنابراین کلیه کاربران می توانند سو سابقه خود را از طریق تلفن همراه دریافت نمایند.

موارد درج در گواهی عدم سوء پیشینه

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که هر شکایتی که در دادگاه یا دادسرا از آن ها شده است ، در سو سابقه آن ها درج گردد که در واقع بدین صورت نیست.

صرفا مواردی سوء پیشینه محسوب می گردد که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده اند .

به علاوه باید خاطر نشان کرد که امکان پاک کردن سوء پیشینه کیفری وجود دارد .

طبق ماده 25 این قانون : ” محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی ، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان ، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌ کند :

الف-هفت سال در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب -سه سال در محکومیت به قطع عضو ، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد ، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

پدو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج ”

لازم به ذکر است غیر از مواردی که در بالا بیان شد ، محکومیت های دیگر در سو سابقه فرد ذکر نمی شود .

درخواست سوء پیشینه

طبق تبصره این ماده : ” در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌ شود.

لکن در گواهی‌ های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌ رسد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات ”

دریافت جواب گواهی از سامانه ثنا

دریافت جواب درخواست سوء پیشینه از سامانه ثنا حدود ۴۸ ساعت بعد از ثبت درخواست و پرداخت هزینه، امکان پذیر خواهد بود.

بعد از اینکه پیامکی مبنی بر صدور گواهی درخواست سوء پیشینه دریافت کردید، می توانید به صورت زیر جواب گواهی خود را دریافت کنید.

درخواست سوء پیشینه

مراحل دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

  • مانند مرحله قبل ابتدا در گوگل عبارت « درگاه خدمات الکترونیک قضایی » را جستجو کنید و وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی شوید
  • از زیر مجموعه خدمات ویژه روی « سامانه ابلاغ خدمات الکترونیک قضایی » کلیک کنید
  • صفحه ای مانند تصویر زیر برای شما باز می شود که ابتدا بر روی گزینه سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک کلیک کنید. اگر با مشکلی در سامانه مواجه شدید می توانید به عقب بازگردید و از نسخه پشتیبان سامانه ابلاغ استفاده نمایید و یا از روش مشاهده ابلاغیه با موبایل استفاده کنید.

درخواست سوء پیشینه

  • مانند مراحل قبل رمز ثنا و کد ملی را در مرحله اول و رمز دوم یک بار مصرف را در مرحله دوم وارد نمایید تا وارد سامانه ابلاغ شوید.
  • بعد از اینکه وارد سامانه ابلاغ شدید، گزینه های متنوعی برای شما نمایش داده می شود. برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا بر روی مشاهده ابلاغیه های جدید کلیک کنید. به دنبال ابلاغیه جدید خود بگردید و روی آن کلیک کنید. صفحه ای مانند تصویر زیر برای شما باز می شود که کافیست بر روی نسخه چاپی ابلاغیه کلیک کنید و گواهی عدم سوء پیشینه خود را پرینت بگیرید.
    درخواست سوء پیشینه
    اگر برای ثبت نام در سامانه ثنا مشکل دارید ثبت نام سامانه ثنا را ملاحظه نمایید.

آخرین اخبار مرتبط با درخواست سوء پیشینه اینترنتی

بر اساس اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، در سال گذشته، یک میلیون گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی در سامانه عدل ایران این قوه صادر شده است.

مطابق اعلام دادستان تهران، گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی به جای مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + 10، علاوه بر کاهش زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی از 10 روز به 3 ساعت، هزینه متقاضیان را نیز به یک سوم کاهش داده است.

مزایای دریافت سوء پیشینه اینترنتی از سامانه ابلاغ

در گذشته ای نه چندان دور، تمام روند گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری به صورت حضوری بود.

این اتفاق موجب ازدحام در دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی می شد و به تبع آن زمان دریافت این گواهی به عقب می افتاد.

به همین خاطر قوه قضاییه روش ساده ای را برای دریافت این گواهی ایجاد کرد که آن دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا بود.

درخواست سوء پیشینه

سامانه ثنا و سامانه ابلاغ هر دو از یک زیر مجموعه برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه هستند.

  • اولین مزیت دریافت عدم سوء پیشینه اینترنتی ، کاهش زمان برای دریافت آن است. در مراجعات حضوری شاید چندین روز باید منتظر دریافت گواهی عدم سوء پیشینه می بودیم؛ اما در روش اینترنتی حداکثر تا ۴۸ ساعت گواهی عدم سوء پیشینه صادر می شود.
  • دومین مزیت سامانه ابلاغ سوء پیشینه ، کاهش هزینه های مربوط به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه است، به طوری که حدود نیمی از هزینه در روش درخواست عدم سوء پیشینه اینترنتی کاهش می یابد.
  • سامانه ابلاغ سوء پیشینه به صورت یکپارچه و کشوری است. به همین خاطر به هیچ وجه از شما انگشت نگاری نمی شود! در حالی که در روش حضوری، هویت افراد با اثر انگشت تایید می شد.
  • سامانه ابلاغ سوء پیشینه باعث کاهش چشمگیر مراجعات حضوری مردم به دفاتر پلیس ۱۰+ شده است.

سوالات متداول

1- آیا به صورت اینترنتی می توان گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کرد ؟
بله دریافت گواهی عدم سو پیشینه به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد که برای مطالعه جزئیات تکمیلی می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی از چه طریقی می توان اقدام کرد ؟
امکان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی از طریق مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه ثنا امکان پذیر است .

3- برای دریافت سو سابقه اینترنتی چه مقدماتی لازم است ؟
برای دریافت سو سابقه اینترنتی لازم است ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید که جزئیات آن در مقاله آورده شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید