روش صحیح مسواک زدن و انتخاب مسواک مناسب به سلامت دهان و دندان شما کمک میکند. تفاوت مسواک ساده و مسواک برقی را برایتان شرح دادیم تا بهترین انتخاب را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان تان کنید.

روش صحیح مسواک زدن دندان ها

پلاک یک لایه نازک متشکل از ذرات و باکتریهاست که در سطح دندان تشکیل می شود و اگر آن را با مسواک پاک نکنید، سخت شده و به جرم دندان تبدیل می شود. پلاک و جرم باعث عفونت لثه و پوسیدگی دندان و همچنین بدرنگی و زردی دندانها می شود.

چند بار در روز باید مسواک بزنیم؟

شب پیش از خواب باید مسواک بزنید و علاوه بر آن، حداقل یک مرتبه در روز نیز باید مسواک بزنید. هر بار مسواک زدن باید دو دقیقه طول بکشد.

مسواک زدن صحیح

چه نوع مسواکی باید انتخاب کنم؟

برای بیشتر افراد بزرگسال، مسواکی که سر کوچک و موهای متراکم دارد مناسب است. موهای مسواک اگر با زاویه های مختلف باشند و ترکیبی از موهای بلند و کوتاه باشند بهتر است. دقت کنید بیشتر افراد باید مسواک نرم (سافت) استفاده کنند. باید موهای مسواک راحت خم شوند تا بتوانند زیر لثه و زوایای دیگر را تمیز کنند.

اگر مسواک برقی استفاده می کنید، مسواکی با سر چرخشی یا ارتعاشی ممکن است برای شما بهتر باشد. اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که حداقل دو بار در روز همه دندانها کامل تمیز شوند.

چرا نباید مسواک سفت بخریم؟

مسواک نرم بهتر از مسواک سفت (هارد) دندانها را تمیز می کند چون موهای آن به راحتی خم شده و وارد زوایای مختلف دندان و زیر لثه می روند.

علاوه بر این، مسواک سفت باعث ساییدگی دندانها و لثه می شود. در نتیجه مینای دندان به مرور از بین می رود و لثه دچار التهاب می شود. یادتان باشد پلاک لایه بسیار نرمی است و نیازی به سفت ساییدن آن نیست.

چه زمانی باید مسواک را عوض کنیم؟

مسواک کهنه

انتخاب مسواک خوب در تمیز کردن دندانها اهمیت دارد اما موضوع مهم دیگر، تعویض به موقع مسواک است. هنگامی که موهای مسواک تغییر شکل می دهند و مستهلک می شوند (احتمالا با کج شدن یا تغییر رنگ متوجه استهلاک آن می شوید) دیگر نمیتوانند دندانها را خوب تمیز کنند. معمولا هر سه تا چهار ماه یک بار، مسواک باید عوض شود.

دقت داشته باشید مسواک را همیشه جایی بگذارید که در معرض جریان هوا قرار داشته باشد و خشک شود تا قارچ و باکتریها در آن رشد نکنند.

چه نوع خمیر دندانی بهتر است؟

در انتخاب خمیر دندان، فلوراید اهمیت دارد. روی خمیر دندان را بخوانید تا بفهمید چقدر فلوراید دارد.

  • افراد بزرگسال خمیر دندان حاوی حداقل ۱۳۵۰ بخش فلوراید در هر میلیون (پی پی ام) باید مصرف کنند.
  • کودکان نیازی به مصرف خمیر دندان مخصوص کودکان ندارند. همه کودکان میتوانند از خمیر دندان خانوادگی استفاده کنند به شرطی که بیشتر از ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ پی پی ام فلوراید نداشته باشد. کودکان زیر شش سال که پوسیدگی دندان ندارند میتوانند از خمیر دندان کودکان استفاده کنند اما پیش از آن مطمئن شوید مقدار فلوراید آن حداقل ۱۰۰۰ پی پی ام باشد.
  • برای کودکان زیر سه سال باید تنها به اندازه یک دانه برنج، خمیر دندان روی مسواک بمالید. اندازه خمیر دندان برای کودکان سه تا شش ساله به اندازه یک نخود سبز است. مراقب باشید کودک خمیر دندان را نبلعد و همه آن را بیرون بریزد.

در صورت نیاز دندانپزشک ممکن است توصیه کند از خمیر دندانی استفاده کنید که غلظت فلوراید آن بیشتر باشد.

طرز درست مسواک زدن

چگونه دندانها را مسواک بزنیم؟

روش صحیح مسواک زدن، به اندازه دفعات مسواک زدن اهمیت دارد. باید ممطئن شوید همه سطوح دندان را به خوبی تمیز کرده اید. حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن دندانها باید زمان بگذارید. سطوح داخلی و بیرونی و سطح جونده دندانها را فراموش نکنید.

مراحل زیر، مسواک زدن به روش صحیح را توضیح می دهد:

  1. مسواک را با کمی آب مرطوب کنید تا نرمتر شود. به اندازه یک نخود سبز، خمیر دندان روی مسواک بمالید.
  2. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در مرز لثه و دندان بگذارید و با ملایمت دندانها را از لثه به سمت لبه دندان، با حرکات جارویی یا چرخشی مسواک تمیز کنید.
  3. ترتیبی در مسواک زدن در نظر بگیرید که فراموش نکنید کدام دندانها را مسواک زده اید. مثلا از دندانهای جلو به سمت جپ بروید و سپس راست بروید یا هر ترتیب دیگری که دوست دارید را انتخاب کنید.
  4. ابتدا سطح بیرونی دندانها را تمیز کنید. پس از تمیز کردن همه دندانها، سطح داخلی دندانها را تمیز کنید و در آخر سطح جونده دندانها را تمیز کنید.
  5. زبان خود را نیز با مسواک تمیز کنید تا ذرات و باکتریهای چسبیده به آن پاک شوند.
  6. باقی مانده خمیر دندان، بزاق و آب دهان را بیرون بریزید.
  7. چند دقیقه بعد، دهان را با آب سرد شستشو بدهید.

با مسواک برقی چگونه دندانها را تمیز کنیم؟

مسواک زدن دندانها با مسواک برقی کمی متفاوت است چرا که سر مسواک حرکت چرخشی یا ارتعاشی دارد.

مسواک برقی

  1. مسواک را با کمی آب مرطوب کنید و به اندازه یک نخود سبز، روی آن خمیر دندان بمالید.
  2. مسواک برقی را روشن کنید و از دندانهای پایینی عقبی مسواک زدن را شروع کنید. سر مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه، بگیرید.
  3. فشار کمی وارد کنید و هر بار یک دندان را تمیز کنید.
  4. سراغ دندانهای بالایی بروید و از عقب دهان شروع کنید و هر بار یک دندان را تمیز کنید و سپس سراغ بعدی بروید.
  5. با سر مسواک زبان خود را تمیز کنید و از عقب زبان به جلو بیایید.
  6. بقایای خمیر دندان را بیرون بریزید. چند دقیقه بعد دهان خود را با آب سرد شستشو دهید.

با براکت ارتودنسی چگونه مسواک بزنم؟

مسواک زدن با براکت

روش صحیح مسواک زدن با براکت ارتودنسی هم مشابه مسواک زدن معمولی است فقط چند مرحله بیشتر دارد.

  • اگر حلقه کشی به براکت متصل است، آن را بردارید. هر گونه بخش جدا شدنی براکت را در آورید. آنها را بشویید و جای تمیزی بگذارید تا بعد از مسواک زدن دوباره آنها را به براکت وصل کنید.
  • مسواک و خمیر دندان را همانند موارد قبل آماده کنید.
  • با دقت اطراف براکت و زیر سیم ارتودنسی را تمیز کنید.
  • سیم ارتودنسی را تمیز کنید تا همه ذرات غذا و پلاک چسبیده به آن پاک شوند.
  • دندانهای خود را به ترتیب مسواک بزنید.
  • زبان خود را نیز با مسواک تمیز کنید.
  • بقایای خمیر دندان و آب را بیرون بریزد. در آینه دندانها را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه تمیز شده اند. چند دقیقه بعد، دهان خود را با آب شستشو دهید.

پس از کشیدن دندان، چگونه مسواک بزنم؟

پس از کشیدن دندان، باید در مسواک زدن بیشتر دقت کنید.

  • مسواک را کمی مرطوب کنید. در چند روز اول پس از کشیدن دندان، خمیر دندان روی مسواک نمالید مگر این که دندانپزشک به شما گفته باشد.
  • دندانها را همانند همیشه تمیز کنید اما مراقب باشید روی محل دندان کشیده شده، مسواک نکشید. باید مراقب باشید لخته خون تشکیل شده در حفره دندان کنده نشود.
  • در روز اول کشیدن دندان به خصوص اگر جراحی داشته اید، دهان خود را با آب نشویید تا لخته خون روی محل کشیده دندان کنده نشود. روز پس از آن، با ملایمت دهان را با آب بشویید.

چگونه به کودک در مسواک زدن کمک کنم؟

مسواک زدن کودکان

تا سن هفت سالگی باید کودکان را هنگام مسواک زدن تحت نظر داشته باشید. به آنها آموزش بدهید حتما خمیر دندان را بیرون تف کنند و قورت ندهند. ترتیب مسواک زدن و جهت حرکت مسواک (از لثه به سمت لبه دندانها) را به آنها یاد بدهید.

مسواک برقی یا مسواک دستی، کدام بهتر است ؟

ادعاهایی وجود دارد که مسواک برقی نسبت به مسواک دستی برتری در برداشتن پلاک دارد، اما در اکثر مقالات آمده که تفاوت فاحشی بین آنها نیست. در واقع در مسواکهای برقی هم روش مسواک زدن و سری مسواک و نوع مسواک برقی بسیار مهم است. در واقع سری مسواکهای برقی هم مثل مسواکهای دستی باید هر سه تا شش ماه عوض شوند.

با توجه به این موضوع تکنیک درست مسواک زدن مهمتر از نوع مسواک است. مسواکهای برقی بیشتر برای افرادی که بعلت معلولیتهای جسمی یا ذهنی قادر به مسواک زدن نیستند و یا کودکان جهت ترغیب به مسواک زدن تجویز می شوند.

بلافاصله پس از مسواک زدن دهان را نشویید.

پس از مسواک زدن، خمیر دندان داخل دهان را بیرون تف کنید. اما برای شستن دهان کمی صبر کنید تا فلوراید موجود در خمیر دندانی که در تماس با دندانها قرار دارد، جذب شود. اگر دهان را بلافاصله با آب بشویید، غلظت فلوراید کاهش یافته و تاثیر گذاری آن کم می شود.

آیا لازم است دهانشویه استفاده کنم؟

استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید، به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. اما نباید دهانشویه را بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده کنید چون در این صورت، فلوراید خمیر دندان که روی دندانها باقی ماند، شسته می شود.

بهترین زمان برای دهانشویه چه زمانی است؟

بهتر است دهان شویه را در زمان دیگری که مسواک نمیزنید استفاده کنید مثلا پس از نهار. یادتان باشد تا نیم ساعت پس از دهانشویه، نباید چیزی بخورید یا بیاشامید.

روش صحیح نخ دندان زدن

فواید نخ دندان

واقعیت اینکه در بسیاری موارد سطوح در دسترس دندانها به صورت فیزیولوژیک و یابا خوردن میوه های سفت مثل سیب یا هویج تا حدی تمیز میشوند ، اما مشکل همیشه از مناطقی شروع میشود که در دسترس شستشوی فیزیولوژیک هم نیستند شامل:

۱. شیار لثه

۲. نواحی از دندان که زیر جرم ها قرار گرفته اند.

۳.  نواحی بین دندانی

راه حل اینکه باید برای تمیز نگه داشتن شیار لثه روش مسواک زدنمان را اصلاح کنیم. در صورت تشکیل جرم بر روی دندانهایمان ، حتما جرمگیری کنیم و در نهایت برای تمیز کردن نواحی بین دندانیمان حتما از نخ دندان استفاده کنیم.

خلاصه اینکه اگر میخواهیم از دهان و دندانهایمان مراقبت کنیم چهار قدم اصلی وجود دارد:

۱. حداقل دو بار در روز هر دفعه به مدت ۲ دقیقه با خمیر دندان فلوراید دار مسواک بزنید. بخصوص اول صبح و شبها قبل از خواب

۲. هر روز نخ دندان بکشید، بویژه قبل از خواب.

۳. تعداد دفعات خوردن بین وعده ای را کم کنید.

۴. هر ۶ ماه دندانپزشکتان را بری یک ویزیت دوره ای ببینید.

نمیخواهم سختش کنم. باید ساده بنویسم تا ساده مسواک بزنیم و حتما نخ دندان استفاده کنیم.البته سعی کرده ام آموزش تصویری مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را برایتان در تصویر اولیه این مقاله بگنجانم.

فواید نخ دندان

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

۱. ۵۰ سانتیمتر از نخ دندان را ببرید.

۲. هر سر نخ دندان را دور انگشت وسط هر دست بپیچید.

۳ . نخ دندان را آرام و با ساپورت انگشت شست ، وارد فاصله بین دو دندان کنید و خارج کنید.

۴. جای نخ دندان را عوض کنید و یک منطقه تمیز را وارد فاصله دو دندان بعدی ببرید.

اینکه چه مارک نخ دندان ( اورال بی ،oral-b، نخ دندان ارکید، نخ دندان مینا) استفاده کنیم؟ ،اینها همگی جزو بهترین مارک نخ دندان محسوب میشوند. اما خوب قیمت نخ دندان oral b معمولا گرانتر است و در عین حال برای کنترل موارد پوسیدگی های بین دندانی بیشتر توصیه میشود. آنچه که مسلم است نفس کشیدن نخ دندان مهمتر از مارک آن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید