این بار پارس مگ در گروه سبک زندگی میخواهد به شما در نحوه گرفتن گواهینامه ماشین کمک کند. راهنمایی کامل در این خصوص را در این مطلب بخوانید.

گواهینامه پایه 3 چیست ؟

گواهینامه پایه 3 یا همان ب 1 قدیم، برای رانندگی با وسایل نقلیه با حداکثر وزن 3.5 تن و حداکثر 9 سرنشین به شما داده می‌شود.

تمام خودروهای سواری شهری مثل تاکسی‌ها، وانت‌ها، سواری‌ها و شاسی‌بلندها برای راندن نیاز به این گواهینامه دارند. البته وانت نیسان و ون جز این دسته حساب نمی‌شوند.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه 3

  • سن 18 سال تمام
  • گواهی سلامت جسمی، روحی و روانی
  • گذراندن دوره‌های آموزش عملی و نظری
  • قبولی درآزمون آئین‌نامه و عملی با وسایل نقلیه مربوطه

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه 3

  • اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه یک کپی از صفحه اول و صفحه توضیحات (در صورت داشتن توضیحات)
  • اصل کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال (در صورت داشتن شناسنامه جدید نیازی به این مورد نیست)
  • هشت قطعه عکس ۴×۳ مربوط به سال جاری
  • اصل كارت پايان خدمت یا معافی به همراه كپی پشت و رو
  • گواهی اشتغال به خدمت عكس‌دار (به همراه دفترچه مرخصی يا فيش حقوقی)
  • برگه اعزام به خدمت کامپیوتری به همراه کپی عدم غیبت سنواتی
  • گواهی اشتغال به تحصيل با مهر تائيديه منطقه (برای دانشجويان شهرستان با تائيديه راهور) به همراه انتخاب واحد یا کارت تحصیلی
  • نحوه گرفتن گواهینامه ماشین

مدارك لازم جهت صدور كاردكس و آزمون گواهینامه رانندگی

  • قبولی در آزمون آئين نامه كلاسي ( آزمون اوليه ) پیش نیاز مرحله نهایی.
  • قبولي در آزمون رانندگی ( آزمون اوليه ).
  • برگه گروه خونی ( در صورت مصرف داروی مستمر يا داشتن بيماری خاص ويا داشتن آلرژی حتما به آموزشگاه مربوطه اطلاع دهيد).
  • همراه داشتن اصل شناسنامه واصل كارت پايان خدمت (در صورت نداشتن شناسنامه المثنی ارائه شود).
  • واريز فيش هاي بانك ملی: ( به نام هنرجو و بدون قلم خوردگی ).
  1.   پرداخت مبلغ ۱۲۰۰۰۰ ريال به شماره حساب ۰۱۰۵۹۶۸۸۰۱۰۰۴ به نام شركت پژوهش و توسعه ناجی ( خدمات الكترونيك گواهينامه ).
  2.   پرداخت مبلغ ۷۵۰۰ ريال به شماره حساب ۳۱۱۱۰۰۰۰۴۸۰۰۶ به نام شهرداری ( تمبر گواهينامه رانندگی ).
  3.   پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ريال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۰۸۰۰۹ به نام نيروی انتظامی ( تمبر گواهينامه رانندگی ).
  4.  پرداخت مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ريال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۳۰۰۳ به نام نيروی انتظامی ( صدور گواهينامه رانندگی ).

گرفتن گواهینامه ماشین چه مدت طول می کشد

بسیاری از نوجوانان و جوانان تا رسیدن سن ۱۸ سالگی روز شماری می‌کنند که رانندگی کردن با اتومبیل، را تجربه کنند. البته می توان گفت رانندگی جزکارهایی است که تقریبا هر کسی دوست دارد حداقل یکبار تجربه‌اش را داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین شروط رانندگی در ایران براساس قانون راهنمایی و رانندگی داشتن سن 18 سال تمام است. زیرا بعد از آن می‌توان برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کرد.

اما مراحل گرفتن گواهینامه، بدین صورت است که فرد باید چند هفته‌ای تحت آموزش قرار گیرد.

دریافت گواهینامه هزینه‌هایی هم دارد که باید فرد متقاضی پرداخت کند و مدارکی هم باید ارائه نماید .

نحوه گرفتن گواهینامه ماشین

پس اگر فردی قصد دارد دست به فرمان شود و رانندگی یاد بگیرد باید حداقل پس اندازی برای این موضوع داشته باشد. نحوه گرفتن گواهینامه ماشین به شرح زیر است.

 چه نوع گواهینامه‌ رانندگی مورد نیاز شما است ؟

فرض بر این است که فرد می‌خواهد گواهینامه رانندگی با خودرو سواری سبک‌ بگیرد. این نوع از گواهینامه در سال‌های گذشته گواهینامه پایه 2 نام داشت.

بسیاری از افراد هنوز هم گواهینامه خودرو سواری را به همین نام میشناسند. اما در سال های اخیر این نام گذاری تغییر کرده است و گواهینامه پایه 3 نامیده شده است.

دسته بندی گواهینامه‌ها و نامگذاری هر نوع آن باعث شد که شیوه های جدیدتری به منظور ساماندهی در دستور کار پلیس راهور قرار بگیرد.

بر این اساس، نظام جدید نحوه گرفتن گواهینامه ماشین تغییر یافت و تعداد گواهینامه‌ها از ۶ نوع به 3 نوع کاهش یافت و به نام های پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ تبدیل شدند و مدت اعتبار گواهینامه‌ تا سن ۶۵ سال ۱۰ سال، از سن ۶۵ تا ۷۵ سال به مدت 5 سال اعتبار و از سن ۷۰ سال به مدت 2 سال دارای اعتبار است.

در این نحوه گرفتن گواهینامه ماشین «ب۱» قدیم معادل همان پایه ۳، گواهینامه «ب۲» قدیم معادل پایه ۲ و گواهینامه‌های «پ۱» و گروه «ت» هر دو معادل پایه یکم در نام گذاری جدید است که در موقع تعویض گواهینامه، معادل‌ آن تحویل داده می‌شود.

با این حساب برای رانندگی با خودروهای سواری سبک گواهینامه پایه 3 مناسب است.

نحوه گرفتن گواهینامه ماشین

حضور حتمی در آموزشگاه رانندگی و ارائه مدارک الزامی

تنها به آموزشگاه‌های مخصوص رانندگی برای گرفتن گواهینامه رانندگی خودروهای سواری‌ یا گواهینامه پایه 3 باید مراجعه شود. خدمات این آموزشگاه‌ها چندان تفاوت زیادی با هم ندارد.

مثلا هزینه‌ها در تمام آنها یکسان است، پس انتخاب نزدیک ترین آموزشگاه به محل زندگی یا کار بهترین پیشنهاد است. خاطر نشان می شود که مدت زمان آموزش تقریبا 3 هفته است.

و لازم است قبل از مراجعه به آموزشگاه مدارک خواسته شده آماده باشد و در اختیار آموزشگاه قرار گیرد.

هزینه‌های گواهینامه رانندگی

سالانه هزینه های مربوط به آموزش افزایش می یابد از این رو افرادی که از سال های قبل اقدام به دریافت گواهینامه کردند، حتما از بالا رفتن هزینه‌های دریافت گواهینامه ها باخبر هستند.

پیشنهاد این است اگر واقعا قصد استفاده و رانندگی ندارید و قرار است که گواهینامه فقط به‌عنوان یک مدرک در کیف‌تان قرار گیرد، از این کار منصرف شوید و در زمان دیگری اقدام کنید.

در هر حال هزینه‌ به 2 بخش تقسیم می شود که شامل اول، هزینه‌های مربوط به آموزشگاه رانندگی و دوم هزینه‌هایی که باید به ‌حساب نهادهای دولتی واریز گردد. همه این توضیحات درآموزشگاه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

نحوه گرفتن گواهینامه ماشین

شرکت در کلاس‌های ت‍ئوری و معاینه سلامت

برخورداری از سلامت جسمانی به این منظور که دید چشم‌ها نباید مشکلی داشته باشد، برای تایید همین هم در این مرحله یک پزشک معتمد نیروی انتظامی معرفی می‌شود تا معاینات لازم انجام گردد.

در مرحله بعد چک شدن گروه خونی با انجام یک آزمایش باید انجام شود و در نهایت برگه جواب آزمایشگاه به آموزشگاه تحویل داده شود. سپس می توان در کلاس‌‌های آموزشی تئوری که شامل 8 جلسه 2 ساعته می باشد شرکت کرد.

این کلاس شامل 6 جلسه کلاس آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و 2 جلسه آموزش فنی خودرو می باشد. حضور در این کلاس‌ها الزامی است.

در صورت غیبت، داوطلب حتما باید در کلاس‌های جایگزین شرکت کند. در انتها هم یک آزمون اولیه توسط آموزشگاه گرفته خواهد شد. قبولی در این آزمون شرط حضور در دوره‌های آموزشی عملی یا همان رانندگی با خودروهای آموزشی است.

معمولا آزمون آیین‌نامه رانندگی هفته‌ای یک‌بار برگزار می‌شود. در صورت قبول نشدن بعد از گذشت یک هفته مجددا می‌توان در آزمون شرکت کرد.

آموزش رانندگی در معابر شهر

افرادی که برای نخستین بار پشت فرمان یک خودرو قرار می‌گیرند دچار هیجان خواهند شد و این در صورتی است که فرد هیچ گونه سابقه ای در رانندگی نداشته باشد.

کنترل این هیجانات بسیار مهم است. این مرحله از آموزش باید در 10 تا 12 جلسه بصورت عملی برگزار گردد.

انتخاب ساعت‌های آموزش رانندگی در بسیاری از آموزشگاه ها توافقی است، یعنی آموزشگاه وضعیت وقت‌های آزاد افراد را درنظر می‌گیرد و البته افراد هم باید در تعیین ساعت آموزش کمی انعطاف داشته باشند.

یکی از موارد تخلف عدم شرکت در کلاس آموزشی حضوری و تایید کارت یا کارنامه به شکل صوری توسط مربی و مهر کردن آن می باشد.

اگر این اتفاق توسط اداره راهنمایی و رانندگی محرز گردد، در اینصورت هم کارت مربیگری مربی باطل و هم آموزشگاه‌ پلمب خواهد شد.

بنابراین حضور مربی و داوطلب در طول تمام جلسات آموزش رانندگی الزامی است. نکته بعد هم این است که در طول کلاس‌های رانندگی، به هیچ عنوان فردی با خودرویی غیراز خودروهای مخصوص آموزشگاه، حق تمرین ندارد.

شرکت در آزمون‌های رانندگی چگونه است ؟

معمولا آموزشگاه‌ رانندگی، پس از پایان جلسات آموزش عملی، یک آزمون داخلی توسط مربی برگزار می کند. تا در صورت نیاز کلاس آموزشی گذاشته شود.

نحوه گرفتن گواهینامه ماشین

در مرحله بعد که آزمون نهایی توسط یک افسر راهنمایی و رانندگی گرفته خواهد شد باید حضور داشت. اما قبل از آزمون عملی باید داوطلبان در آزمون نهایی تئوری حضور یابند.

قبولی در این آزمون شرط حضور افراد در آزمون عملی است. معمولا باید 15 دقیقه تست رانندگی و مهارت‌ در این زمینه توسط افسر راهنمایی و رانندگی بررسی گردد.

اگر مورد قبول مورد تایید واقع شد که هیچ، اما درصورت مردودی باید مجددا تقریبا 10 ساعت یا همان 5 جلسه دوره آموزش تعیین گردد. که نیازمند هزینه خواهد بود.

ممکن است بین آزمون‌ها هم وقفه ایجاد گردد.

توجه به این نکته که معاینات پزشکی تا 6 ماه، قبولی آیین‌نامه‌ تا 2 سال و قبولی مهارت رانندگی‌ فقط یک سال اعتبار دارد ضروری است. در غیر اینصورت باید مراحل دوباره طی شود.

گواهینامه هوشمند چیست ؟

گواهینامه‌ای که برای داوطلبان صادر می‌شود یک گواهینامه هوشمند است.

در این نوع از گواهینامه‌ها، نوع وسیله رانندگی مشخص و همچنین علاوه بر مشخصات فردی، محدودیت‌های جسمی، گروه خونی فرد و بیماری‌های خاص در چیپ الکترونیکی قرار گرفته است.

چیپ‌های هوشمند این گواهینامه ها تمامی مشخصات فردی راننده مانند نوع گروه خونی، بیماری‌ خاص، تخلفات و نمرات منفی راننده را ثبت می کند.

یعنی راننده تمام سوابق خود را در گواهینامه همراه دارد و افسران راهنمایی و رانندگی با کنترل گواهینامه تمام این اطلاعات را می توانند بررسی کنند.

دریافت کنندگان گواهینامه‌ پایه ۳، سال اول مجاز به تردد در جاده‌های برون‌شهری و تردد در شب نیستند.

همچنین برای دریافت گواهینامه پایه ۲ باید ۲ سال از زمان صدور گواهینامه پایه ۳ متقاضی گذشته باشد. این نوع از گواهینامه برای حداکثر بار ۶ تن و جابه‌جایی ۲۶ سرنشین مناسب و صادر می‌شود.

همچنین گواهینامه‌ پایه 1 برای حمل بار بیش از ۶ تن و یا جابه‌جایی افراد بیش از ۲۶ نفر و خودروهای سنگین مناسب می باشد.

شرط سنی متقاضیان دریافت گواهینامه پایه یک باید حداقل ۲۵ سال است. همچنین ۲ سال از زمان صدور گواهینامه پایه ۲ آنها سپری شده باشد.

گواهینامه المثنی

اگر گواهی­نامه گم شود یا اطلاعات فردی شما در شناسنامه تغییر کند یا به گونه ­ای مخدوش شود که خوانا نباشد باید اقدام به گرفتن گواهی­نامه المثنی کنید.

 

senior manager is Giving a lot of work

توجه داشته باشید نحوه گرفتن گواهینامه ماشین المثنی به مراتب سخت­تر از نحوه گرفتن گواهینامه ماشین اولیه می­باشد و باید به پلیس ۱۰+ مراجعه کرد.

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • آدرس دقیق محل سکونت و کد پستی.
  • ۴ قطعه عکس منطبق با شرایط.(زمینه سفید،بدون کلاه و کراوات و برای خانم ها حجاب لازم)
  • و ارایه اصل گواهی­نامه برای کسانی که قصد تعویض دارند.

اخذ گواهینامه

  • پر کردن فرم های استعلام گواهینامه
  • پر کردن فرم تعهد گواهینامه المثنی
  • پرداخت مبلغی برای خرید تمبر و صدور مجدد
  • انجام دادن معاینات پزشکی و گروه خونی.
  • و دریافت گواهینامه عدم اعتیاد.
    دارندگان همه ­ی گواهینامه­‌ها اعم از: موتور سیکلت، پایه یک و…در صورت گم شدن و یا نیاز به تعویض داشتن باید با در دست داشتن مدارک تعویض و یا تمدید به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

تمدید گواهینامه رانندگی

هر گواهی نامه رانندگی برای مدت ده سال صادر می شود.بعد آن باید با اصل وکپی شناسنامه ،اصل و کپی کارت ملی، کد پستی محل سکونت، اصل گواهی نامه (در صورت مفقود شدن باید در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ابتدا استعلام نمایید.

اگر سابقه ای آنجا نبود با به اداره راهنمایی رانندگی مراجعه کنید و برگ استعلام تهیه کنید)، عکس بیومتریک،و کارت گروه خونی(هر مدرکی که گروه خون اعلام شده کافی است) و گواهی عدم اعتیاد به دفتر پلیس به اضافه ده رجوع نمایید.

لازم به ذکر است برای گواهی پایه یک و گروه ب عکس رنگی با رعایت تمام مسائل بدون پیرایش مو ومحاسن لازم است.

تذكرات خیلی مهم نحوه گرفتن گواهینامه ماشین

  • در صورت عدم حضور در جلسه اول از حضور در مابقی كلاسها محروم می باشيد . خیلی مهم
  • برای شركت در كلاس های رانندگی گذراندن ۵ پنج جلسه كلاس تئوری الزاميست .
  • ۱۰ جلسه كلاس رانندگی حداقل آموزش پيشنهاد شده از طرف موسسه ميباشد. ترجیحا در همه جلسات شرکت نمایید.
  • براي شركت در كلاسهای رانندگی همراه داشتن پوشه الزاميست . رنگ پوشه توسط آموزشگاه مربوطه تعیین می شود.
  • داشتن همراه فقط براي بانواني كه مربی آقا انتخاب مينمايند .مجاز و اجباری ميباشد .( همراه بالای ۱۵ سال با آموزشگاه هماهنگ کنید).
  • زمان آموزش رانندگی ۱۱۰ دقيقه ميباشد .
  • جهت تغيير و يا كنسل كردن كلاس های شهری بايد ۲۴ ساعت قبل به دفتر آموزشگاه مربوطه اطلاع دهيد در
  • صورت عدم اطلاع آموزشگاه، كلاس شما غيبت محسوب شده و كلاس جايگزين شامل هزينه مجدد ميباشد.
  • در روز آزمون اصل شناسنامه و كارت پايان خدمت را به همراه داشته باشيد .( در صورت نداشتن اصل شناسنامه المثنی ارائه شود).
  • در صورت مردودی واريز فيش ۱۰۰۰۰ريالی به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۳۰۰۳ به نام نيروی انتظامی الزاميست .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید