عکس قله دماوند از نمای نزدیک و دور را مشاهده نمایید. بلند ترین قله ایران را بهتر بشناسید و با ویژگی های آن آشنا شوید؛ و اگر قصد سفر به آن را دارید بهترین زمان سفر را در لنز پارس مگ بخوانید.

قله دماوند - عکس قله دماوند

کوه دماوند کجاست؟

قله دماوند، مرتفع‌ترین قله آتشفشانی در ایران و خاورمیانه است که از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و در شمال کشور قرار دارد. دماوند از نظر تقسیمات کشوری در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار گرفته است و در روزهای آفتابی و صاف می‌توان از تهران، ورامین، قم و دریای مازندران این قله زیبا را مشاهده کرد.

کوه دماوند - عکس قله دماوند

دماوند - عکس قله دماوند

مسیر دسترسی ؛ عکس قله دماوند

قله زیبای دماوند از شهر‌های تهران، قم و ورامین قابل رویت است؛ اما بهتر است برای صعود به آن باید به تهران یا شهر دماوند سفر کنید. مسیر های اصلی صعود به قله در چهار جبهه مشخص می‌شوند. هر چند که اغلب مسیرها دارای جان پناه هستند، اما بهتر است حتما گروهی راه بلد را برای کوهنوردی انتخاب کنید.

کهکشان راه شیری - عکس قله دماوند

جبهه‌ جنوبی که از سمت جنوب شرقی کوه دماوند آغاز می‌شود رایج‌ترین مسیر صعود است. آبشار یخی دماوند در مسیر این جبهه قرار دارد. امروزه  جان‌پناه برای کوهنوردان در مسیرهای مختلف صعود به قله ساخته شده که در تعدادی از آن‌ها امکان اقامت شبانه وجود دارد. همچنین می‌توانید در این قرارگاه‌ها راهنمای صعود به قله را نیز دریافت کنید.

عکس دماوند - عکس قله دماوند

کوه آتشفشانی - عکس قله دماوند

جغرافیای قله دماوند ؛ عکس قله دماوند

ارتفاع دماوند

دماوند را در رده دوازدهم بلندترین قله‌های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار می‌دهد. پایگاه ملی داده‌های علوم زمین ایران و وبگاه رصدخانه زمین ناسا، ارتفاع ۵۶۷۰ متر و ۵۶۷۱ متر را نیز برای قله این کوه ذکر کرده‌اند.

کوه پوشیده از برف - عکس قله دماوند

دماوند ایران - عکس قله دماوند

آب و هوای دماوند ؛ عکس قله دماوند

فشار هوا در قله دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است. کمینه دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا ۶۰ درجه زیرصفر (در زمستان) و تا دو درجه زیر صفر (در تابستان) پایین می‌آید. میانگین بارندگی در ارتفاعات دماوند ۱۴۰۰ میلی‌متر در سال بوده و بارش در ارتفاعات معمولا به‌صورت برف است.

کوه - عکس قله دماوند

بلند ترین قله ایران - عکس قله دماوند

کوه دماوند در تاریخ

آشوریان کوه دماوند را کان سنگ لاجورد می‌انگاشتند. در زمان تاخت و تاز آشوری‌ها به فلات ایران این کوه بخشی از حدود مادها شمرده می‌شد و در متن‌های آشوری هم بدان اشاره‌ شده‌ است.

دیاکونوف، سنت گذاردن پیکر مردگان در کوه‌ها را آیین مغانی می‌انگارد که در دامنه دماوند می‌زیستند و آیین خود را به دیگر جاهای ایران پراکندند. در دامنه دماوند تعداد زیادی گور پیش از تاریخ وجود دارد.

عکس هایی از دماوند - عکس قله دماوند

سده هشتم میلادی در پای کوه دماوند دژی بوده است که موبدی زرتشتی به نام مس‌مغان و پیروانش در آن می‌زیستند و این دژ به فرمان المهدی خلیفه عباسی ویران‌ شده و مس‌مغان نیز کشته شد. در دوران سلطنت پهلوی و در دوره‌های مختلفی از تاریخ ایران از نقش کوه دماوند و خورشید در حال تابش از پشت آن به‌عنوان نماد ایران زمین بهره می‌بردند.

فتح دماوند - عکس قله دماوند

کوهنوردی - عکس قله دماوند

چه جوری بریم کوه دماوند ؟ عکس قله دماوند

برای رفتن به دماوند چند مسیر وجود دارد که معروف ترین آن ها مسیر جنوبی است. این مسیر که از ساده ترین مسیر های دستیابی به این کوه است، از طریق پلور و رینه قابل دسترس است. در نیمه های جاده آسفالتی که پلور و رینه را به یکدیگر متصل می کند، مسیری خاکی وجود دارد که با یک تابلو کوچک مشخص شده است.

این مسیر به مسجد صاحب زمان و گوسفند سرا که در ارتفاع 3000 متری قله دماوند قرار دارد می رسد. این نقطه، مبدا صعود به قله دماوند از مسیر جنوبی است.

این مسیر در ادامه تا بارگاه سوم که در ارتفاع 4150 متری واقع شده است ادامه دارد. بعد از بارگاه سوم، از سمت چپ آبشار یخی به تپه گوگردی می رسیم که به دلیل فعالیت های آتشفشانی اخیر به وجود آمده است. ادامه این مسیر با یک شیب تقریبا تند به قله می رسد.

زیباترین کوه ایران - عکس قله دماوند

تجهیزات کوهنوردی - عکس قله دماوند

بهترین زمان صعود به قله دماوند ؛ عکس قله دماوند

حرفه ای ها بهترین زمان برای صعود به دماوند را از اواسط خرداد تا اوایل شهریور می دانند. در زمان های غیر از این، صعود به بالای دماوند، دشوار و خطرناک خواهد بود. یک کوهنورد واقعی همیشه سلامتی را در اولویت قرار می دهد، حتی اگر 70 درصد راه را طی کرد، اگر شرایط را مساعد نبیند به پایین باز می گردد.

کوه دماوند از نمای دور - عکس قله دماوند

صعود به قله دماوند، حتما باید با گروه های کوهنوردی دوره دیده و حرفه ای انجام شود و صعود انفرادی به آن خطرناک است. یک لایه لباس بیس، پلار، کت پر، دستکش، کلاه، لباس مناسب کوهنوردی، جوراب پشمی، گتر و یک جفت باتوم کوهنوردی برای صعود تابستانی به قله دماوند نیاز است. البته رهبران گروه های کوهنوردی همه این نکات را پیش از حرکت به سمت قله ها به اعضای گروه کوهنوردی توضیح می دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید