احتمالا تعداد بسیار کمی از طرفداران فوتبال مشتاق به دیدن ورزشگاه های جام جهانی قطر نباشید. با این ورزشگاه های مجهز و شگفت انگیز که میزبان رقابت های جام جهانی 2022 هستند در لنز پارس مگ آشنا شوید.

ورزشگاه های جام جهانی قطر - Al Janoub Stadium

فهرست محتوا نمایش

شرایط “سفر به قطر” برای ایرانیان

با برد تیم ملی کشور در بازی مقابل عراق، ایرانیان به طور حتمی به قطر سفر خواهند کرد. از آنجا که قطر جزو کشورهای حاشیه خلیج فارس و جزو همسایگان جنوبی ایران محسوب می‌شود، این نوید برای ایرانیان وجود دارد که با ویزای فرودگاهی و به آسانی به این کشور سفر کنند و از تماشای مسابقات فوتبال لذت ببرند.

تاریخ دقیق برگزاری جام جهانی قطر ۲۰۲۲ از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر، یعنی از ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر است.

ورزشگاه های جام جهانی قطر 2022 را بشناسید

استادیوم الجنوب - ورزشگاه های جام جهانی قطر

استادیوم الجنوب (Al Janoub Stadium) از ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 40.000 نفر
  • زمان ساخت: 2019
  • شهر: وکره
  • میزبان مسابقات: دور یک هشتم

ورزشگاه الجنوب - ورزشگاه های جام جهانی قطر

استادیوم الجنوب که با نام استادیوم الوکره (Al-Wakrah Stadium) شناخته می‌شد، پس از بازسازی استادیوم بین المللی خلیفه دومین ورزشگاهی بود که برای بازی‌های جام جهانی قطر آماده شد. استادیومی که در ساخت آن از المان‌های معماری نئوفوتوریسم و پست مدرن استفاده شده است و نمای خارجی آن نیز الهام گرفته از جهازاتی (لنج های سنتی) هست که اعراب در گذشته برای صید مروارید استفاده می‌کردند. جالب است بدانید به غیر از برگزاری مسابقات فوتبال در استادیوم الجنوب قطر امکانات دیگری مانند: رستوران، فروشگاه، سالن عروسی، موسسه آموزشی، پیست دوچرخه سواری و اسب سواری هم در این مجموعه دارد!

استادیوم احمد بن علی (Ahmad Bin Ali Stadium)

Ahmad Bin Ali Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 40.000 نفر
  • زمان ساخت: 2003
  • شهر: الریان
  • میزبان مسابقات: گروهی و یک هشتم

استادیوم احمد بن علی - ورزشگاه های جام جهانی قطر

احمد بن علی تنها استادیومی است که در شهر الریان قطر میزبان بازی‌های جام جهانی خواهد بود. این استادیوم که در لیگ ستارگان قطر به عنوان ورزشگاه اصلی باشگاه ورزشی الریان شناخته می‌شود در سال 2003 ساخته شد، امّا برای اینکه استانداردهای لازم را برای برگزاری جام جهانی دریافت کند، بازسازی شد. این استادیوم به دلیل ظاهر مواجی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیت استادیوم احمد بن علی پس از اتمام جام جهانی به 20.000 صندلی کاهش پیدا خواهد کرد.

استادیوم بین المللی خلیفه (Khalifa International Stadium)

Khalifa International Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 40.000 نفر
  • زمان ساخت: 1976
  • شهر: دوحه
  • میزبان مسابقات: گروهی، یک هشتم، رده بندی

استادیوم بین المللی خلیفه - ورزشگاه های جام جهانی قطر

استادیوم بین المللی خلیفه مشهورترین و اولین استادیوم قطر است که در سال 1976 ساخته شد و مجددا در سال 2017 به منظور میزبانی جام جهانی بازسازی شد. البته پیش از این رویداد مهم، این ورزشگاه میزبان مسابقات بین المللی نظیر جام ملت‌های آسیا بوده است. همچنین باید بدانید که در تاریخ 30 آبان، نخستین بازی ایران در جام جهانی قطر مقابل تیم انگلیس در استادیوم بین المللی خلیفه برگزار خواهد شد.

استادیوم شهر آموزش (Education City Stadium) از ورزشگاه های جام جهانی قطر

Education City Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 40.000 نفر
  • زمان ساخت: 2020
  • شهر: الریان
  • میزبان مسابقات: گروهی، یک هشتم و یک چهارم

استادیوم شهر آموزش - ورزشگاه های جام جهانی قطر

در شهر آموزشِ الریان قطر فوتبال دوستان می‌توانند شاهد ورزشگاهی نوساز و زیبا به نام «شهر آموزش» باشند که همانند الماسی در بیابان می‌درخشد. البته که در اطراف این ورزشگاه محوطه سازی جذابی ساخته شده است اما استادیوم شهر آموزش ساخته شده است تا کانون توجه را به خود جلب کند. استادیوم شهر آموزش همانند اکثر استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022 با اتمام این رویداد کاهش ظرفیت پیدا می‌کند و 20.000 صندلی آن به ورزشگاه کشورهای در حال توسعه اهدا خواهد شد.

استادیوم الثمامه (Al Thumama Stadium) از ورزشگاه های جام جهانی قطر

Al Thumama Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 40.000 نفر
  • زمان ساخت: 2021
  • شهر: دوحه
  • میزبان مسابقات: مسابقات گروهی، یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی

استادیوم الثمامه - ورزشگاه های جام جهانی قطر

الثمامه یکی از مجهزترین و خاص‌ترین ورزشگاه های قطر برای جام جهانی است که معماری بسیار فوق العاده‌ای دارد. این ورزشگاه همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به شکل قهفیه، کلاهی سنتی که مردان‌ عرب به سرشان می‌گذارند طراحی شده است. به غیر از جذابیت بصری، ورزشگاه الثمامه از لحاظ امکانات یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های جهان شناخته می‌شود که یک نمونه آن قرار دادن صفحه نمایش مقابل هر صندلی ورزشگاه است. همچنین غالب فضای سبز استادیوم الثمامه، متشکل از گیاهان بومی قطر است. سومین بازی ایران در جام جهانی مقابل تیم آمریکا در این استادیوم برگزار می‌شود.

استادیوم البیت (Al Bayt Stadium) از ورزشگاه های جام جهانی قطر

Al Bayt Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 60.000 نفر
  • زمان ساخت: 2020
  • شهر: الخور
  • میزبان مسابقات: گروهی تا نیمه نهایی

استادیوم البیت - ورزشگاه های جام جهانی قطر

یکی مهم‌ترین استادیوم های قطر برای جام جهانی که میزبان بازی افتتاحیه خواهد بود ورزشگاه استادیوم البیت است. البیت دومین استادیوم بزرگ قطر در جام جهانی 2022 است و 9 بازی جام جهانی در آن برگزار می‌شود. طراحی این استادیوم الهام گرفته از تاریخ فرهنگ عرب و بادیه نشینان است که این نما در سقف استادیوم البیت کاملا مشهود است. در داخل این استادیوم هتل‌ لوکسی ساخته شده است که بالکنِ اتاق‌های آن رو به زمین فوتبال است.

استادیوم 974 (974 Stadium)

974 Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 40.000 نفر
  • زمان ساخت: 2021
  • شهر: دوحه
  • میزبان مسابقات: گروهی و یک هشتم

استادیوم 974 - ورزشگاه های جام جهانی قطر

در تیترهای قبلی اشاره کردیم که طراحی پایدار یکی از الگوهای اصلی ساخت و بازسازی استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022 بود. ورزشگاه راس ابوعبود که بیشتر با نام استادیوم 974 شناخته می‌شود، نخستین استادیوم مدولار یا پودمانی خواهد بود که از 974 کانتینر ساخته شده است. جالب است بدانید این استادیوم پس از اتمام جام جهانی قطر به طور کلی تخریب می‌شود و از قطعات و کانتینرهای مصرف شده‌اش استفاده صنعتی دیگری می‌شود.

استادیوم ملی لوسیل (Lusail Iconic Stadium)

Lusail Iconic Stadium - ورزشگاه های جام جهانی قطر

  • ظرفیت: 80.000 نفر
  • زمان ساخت: 2021
  • شهر: لوسیل
  • میزبان مسابقات: گروهی تا فینال

استادیوم ملی لوسیل - ورزشگاه های جام جهانی قطر

در آخر به معرفی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استادیوم قطر برای جام جهانی 2022 می‌رسیم، استادیومی که میزبان فینال بیست و دومین دوره جام جهانی خواهد بود. ظرفیت استادیوم لوسیل پس از اتمام جام جهانی قطر به 40.000 نفر کاهش خواهد یافت و در عوض از فضای خالی ایجاد شده امکانات مختلفی مانند فروشگاه، کافه، کلینیک درمانی و تجهیزات آموزشی و وزرشی اضافه می‌شود.

کدام ورزشگاه‌ها میزان بازی‌های ایران در جام جهانی 2022 قطر هستند؟

پس از انجام قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مشخص شد که ایران در گروه B قرار دارد. در این گروه، ایران با انگلیس و آمریکا هم‌گروه شده است. چهارمین تیم این گروه نیز از برنده پلی‌آف اروپا میان تیم‌های اسکاتلند، ولز و اوکراین مشخص خواهد شد.

بازی اول: ایران – انگلیس

بازی ایران و انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار خواهد شد. این مسابقه در ساعت ۱۶:۳۰ در روز ۳۰ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. این ورزشگاه، از جمله قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های قطر به شمار می‌رود و برای جام جهانی، بازسازی‌های زیادی روی آن صورت گرفته است.

بازی دوم: ایران – برنده پلی‌ آف اروپا

برنده بازی ولز و اسکاتلند باید با اوکراین مسابقه بدهد و برنده این بازی، حریف ایران در بازی دوم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. این مسابقه قرار است در ورزشگاه الریان برگزار شود که ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. این مسابقه روز چهارم آذر و در ساعت ۱۳:۳۰ برگزار می‌شود.

بازی سوم: ایران – آمریکا

ورزشگاه الثمامه، میزبان بازی ایران و آمریکا در دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. این ورزشگاه با ظرفیت ۴۰,۰۰۰ نفری ساخته شده و به‌شکل یک کلاه بافتنی سنتی عربی است. این ورزشگاه توسط معمار قطری «ابراهیم ام جیده» ساخته شده است. بازی ایران و آمریکا در تاریخ هشتم آذر و در ساعت ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود.

کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی است؟

جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از فشرده‌ترین مسابقات در تاریخ برگزاری جام جهانی فوتبال خواهد بود. تمام استادیوم‌های برگزارکننده مسابقات جام جهانی در محدوده ۵۵ کیلومتری پایتخت قطر یعنی شهر دوحه قرار دارند. همین امر، دسترسی به آن‌ها برای تماشاگران را بسیار راحت کرده است. تماشاگرانی که برای مسابقات جام جهانی به قطر سفر می‌کنند، می‌توانند در یک هتل اقامت کنند و به‌راحتی به تمام استادیوم‌ها دسترسی داشته باشند.

شهر الخور

شهر الخور در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد. این شهر بندری دارای سواحل، پارک‌ها و جنگل‌های حرای فراوانی است. الخور، شهری کوچک است، اما جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. جزیره پرپل از جمله جاهای دیدنی برجسته این شهر به شمار می‌رود که از ارزش بالایی برخوردار است. استادیوم البیت در شهر الخور قرار دارد.

شهر الریان

شهر الریان، از جمله شهرهای شیفته ورزش و به‌خصوص فوتبال است. این شهر، دومین شهر بزرگ قطر به شمار می‌رود اما در اصل، بخشی از کلان‌شهر دوحه محسوب می‌شود و به جاهای دیدنی دوحه همچون موزه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌های برجسته و دیگر مراکز فرهنگی نزدیک است. در این شهر، استادیوم الریان قرار دارد که قبلا به نام استادیوم «احمد بن علی» شناخته می‌شد. این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال الریان است.

شهر الوکره

شهر الوکره، قبلا یک روستای ماهیگیری و صید صدف بوده است؛ اما امروزه، یکی از مراکز شهری مهم قطر محسوب می‌شود. شهر الوکره در جنوب شهر دوحه قرار دارد و دارای سبک معماری تاریخی است. محبوب‌ترین جاذبه گردشگری در شهر الوکره، سوق الوکره است؛ این بازار، فروشگاه‌ها و کافه‌های زیادی دارد که در کنار خط ساحلی قرار گرفته‌اند. استادیوم الجنوب در شهر الوکره قرار دارد. طراحی آینده‌نگرانه این استادیوم، مطمئنا توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند.

شهر دوحه

دوحه، پایتخت قطر و یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان است. دوحه روز به روز به‌عنوان یک مقصد گردشگری برجسته در سطح جهانی محبوب‌تر می‌شود و دلیل آن نیز کاملا مشخص است. دوحه دارای هتل‌های پنج ستاره مجلل، فروشگاه‌های خارق‌العاده و رستوران‌های نوآورانه است. البته بازدید از جاهای دیدنی قطر که عمدتا در دوحه قرار دارند، در کنار تماشای بازی‌های جام جهانی فوتبال خالی از لطف نیست.

شهر دوحه چهار استادیوم برای برگزاری جام جهانی دارد؛

  • استادیوم الثمامه، یک استادیوم جدید به شمار می‌رود که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی افتتاح شده است.
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه که در سال ۱۹۷۶ میلادی افتتاح شده بود و از آن زمان، بازسازی‌های زیادی روی آن صورت گرفته است. از جمله بخش‌های تازه اضافه شده به این استادیوم، می‌توان به سیستم سرمایشی و تهویه هوای آن اشاره کرد.
  • استادیوم شهر آموزش، در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی افتتاح شد و در منطقه شهر آموزش دوحه قرار دارد. طراحی این استادیوم نمایانگر الماسی درون صحرا است.
  • استادیوم ۹۷۴ اولین استادیوم در نوع خود محسوب می‌شود. این استادیوم از کانتینرهای باری ساخته شده است و پس از جام جهانی نیز به‌طور کامل برچیده خواهد شد. شماره ۹۷۴ در نام این استادیوم بیانگر تعداد کانتینرهای به کار رفته در ساخت آن و همچنین پیش‌شماره بین‌المللی قطر است.

شهر لوسیل

شهر لوسیل، یک شهر در حال ساخت است. این شهر در حدود ۱۵ کیلومتری از شمال دوحه قرار دارد. طراحی این شهر شامل تفرجگاه‌های ساحلی، جزیره‌های مصنوعی، پارک‌ها، مناطق مسکونی،‌ فروشگاه‌های مجلل، زمین‌های گلف و مواردی دیگر است. زمانی که توسعه این شهر کامل شود، تقریبا ۲۵۰,۰۰۰ نفر در آن ساکن خواهند شد. یکی از جاذبه‌های اصلی شهر لوسیل، استادیوم آن است که ۸۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد.

پس از جام جهانی، قطر از استادیوم‌های جام جهانی چگونه استفاده خواهد کرد؟

قطر سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی روی ساخت استادیوم‌ها برای جام جهانی ۲۰۲۲ کرده است؛ با این حال، آن‌ها بدون برنامه‌ریزی این سرمایه‌گذاری را انجام نداده‌اند.

  • حدود ۲۰,۰۰۰ صندلی از استادیوم الثمامه پس از برگزاری مسابقات جام جهانی، برچیده خواهند شد و برای توسعه دیگر ورزشگاه‌ها در سراسر کشور قطر استفاده می‌شوند. در این مرکز ورزشی نیز یک هتل و یک مسجد ساخته خواهند شد.
  • استادیوم لوسیل به مرکزی چند منظوره تبدیل خواهد شد. در این مرکز،‌ مدارس، فروشگاه‌ها، کافه‌ها، مراکز ورزشی و درمانی ساخته می‌شوند.
  • استادیوم البیت نیز ۳۲,۰۰۰ صندلی خود را برای توسعه‌های ورزشی به دیگر کشورها اهدا خواهد کرد. در این استادیوم یک هتل پنج ستاره و یک مرکز خرید ساخته خواهد شد.
  • استادیوم ۹۷۴ نیز به‌طور کامل برچیده خواهد شد. از بخش‌های مختلف این استادیوم نیز در پروژه‌های دیگر استفاده می‌شود.
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه نیز تنها استادیومی خواهد بود که پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، دست‌نخورده باقی می‌ماند.
  • استادیوم شهر آموزش نیز ۳۰,۰۰۰ صندلی خود را به دیگر کشورها اهدا خواهد کرد و در آن،‌ یک مرکز فروشگاهی و یک هتل ساخته خواهد شد.
  • استادیوم الجنوب نیز همچنان به‌عنوان یک ورزشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ اما ۳۰,۰۰۰ صندلی آن به کشورهای فقیر اهدا می‌شود. انتظار می‌رود که پس از جام جهانی نیز در آنجا یک مرکز سلامت ساخته شود.
  • استادیوم الریان نیز همچنان پابرجا خواهد بود.

هزینه ساخت استادیوم‌های جام جهانی چقدر است؟

قطر پس از اینکه به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد، شروع به ساخت چندین استادیوم تازه کرد. علاوه بر این، استادیوم‌های موجود در این کشور نیز بازسازی شدند. هزینه‌های بسیار زیادی صرف توسعه این کشور شده است تا بتواند به‌خوبی از مسابقات جام جهانی و همچنین تماشاگران میزبانی کند. در ادامه، هزینه‌های صرف شده برای ساخت و بازسازی هرکدام از استادیوم‌های میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار دارد.

  • استادیوم الثمامه: ۳۶۰ میلیون دلار
  • استادیوم لوسیل: ۷۶۷ میلیون دلار
  • استادیوم البیت: ۸۴۷ میلیون دلار
  • استادیوم ۹۷۴: ۷۱۷ میلیون دلار
  • استادیوم بین‌المللی خلیفه: ۳۷۴ میلیون دلار
  • استادیوم شهر آموزش: ۷۰۰ میلیون دلار
  • استادیوم الجنوب: ۶۵۶ میلیون دلار
  • استادیوم الریان: ۴۲۰ میلیون دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید