شرکت آمازون امروزه جز 10 کسب و کار برتر دنیا محسوب میشود. موسس آن کار خود را از صفر شروع کرد و امروزه هزاران نفر به واسطه ی این شرکت مشغول به کار هستند. راز و رمز های رسیدن به این درجه از موفقیت و ثروت را برایتان شرح دادیم.

یک معرفی کوتاه از آمازون

Amazon یک شرکت و Market Place اینترنتی است که محصولاتی مانند کتاب، موسیقی، فیلم، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و بسیاری از کالاهای دیگر را به صورت مستقیم یا واسطه بین سایر خرده‌فروشان و میلیون‌ها مشتری به فروش می‌رساند. این شرکت در زمینه ارائه خدمات مثل اجاره منابع ذخیره‌سازی و محاسبات داده و به اصطلاح “رایانش ابری” هم فعالیت می‌کند.تاثیر قابل توجه این وبسایت به گونه‌ای است که که در سال ۲۰۱۲، ۱% از کل ترافیک اینترنت در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده است. کتابفروشی آنلاین آمازون یکی از مهم‌ترین پیشروها در زمینه کتاب‌های الکترونیکی بوده است و دستگاه Kindle باعث رشد چشمگیر انتشار ebook ها شده است. در حال حاضر این شرکت میلیاردها دلار ارزش‌گذاری شده است و پایه‌گذار آن یعنی جف بزوس را به یکی از ۲-۳ نفر ثروتمند جهان تبدیل کرده است.

آمازون به دنیا آمد

قبل از اینکه وبسایت آمازون راه‌اندازی شود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند Barnes & Noble ،Waldenbooks و Crown Books نام‌هایی آشنا در مراکز خرید آمریکا بودند. اما بزوس وبسایتی را طراحی کرد که نیازی به مغازه‌های بزرگ و شعبه‌های مختلف نداشته باشد. این سایت ابتدا در زمینه فروش کتاب فعالیت می‌کرد و کم کم به یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های جهان تبدیل شد و در حال حاضر نام امپراطوری آمازون را یدک می‌کشد!جف بزوس در سال ۱۹۹۴ وبسایت آمازون را راه‌اندازی کرد. او که قبلا یکی از مدیران صندوق ریسک وال استریت بود، برای انتخاب نام سایت خودش دلایلی داشت. آمازون اسم طولانی‌ترین رودخانه در آمریکای جنوبی است و اولین حرف آن هم اولین حرف در الفبای انگلیسی است. به همین دلیل بزوس احساس کرد که این نام می‌تواند مناسب باشد. بزوس در زمینه فروش محصولات تحقیقاتی انجام داد به این نتیجه رسید که فروش کتاب بهترین و منطقی‌ترین انتخاب است.

البته آمازون اولین شرکتی نبود که در زمینه فروش آنلاین محصولات فعالیت خود را شروع کرد؛ Computer Literac، کتابفروشی سیلیکون ولی از سال ۱۹۹۱ شروع به فروش کتاب کرده بود. اما تفاوت آمازون این بود که هر کتابی را به هر خواننده‌ای در هر نقطه از آمریکا تحویل می‌داد.

با وجود اینکه آمازون در زمینه فروش کتاب فعالیت داشت، بزوس از همان ابتدا ادعا می‌کرد که این سایت فقط یک خرده‌فروش نیست و به عنوان یک شرکت فناوری در زمینه تجارت معاملات آنلاین فعالیت می‌کند.استراتژی تجاری Amazon در ابتدا با شک و تردید جامعه روبه‌رو شد. خیلی از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران مالی نام این کمپانی را مسخره می‌کردند و می‌گفتند که این شرکت هم مثل خیلی از شرکت‌های نوپای دیگر ورشکست خواهد شد.

البته این سایت تا پایان سال ۲۰۰۱ سود چندانی به همراه داشت و این موضوع حرف منتقدان را تایید می‌کرد. اما بزوس به این توهین‌ها اهمیتی نداد و معتقد بود که آن‌ها از پتانسیل اینترنت برای رشد بیزنس‌ها خبر ندارند. به نظر من همین آینده‌نگری و توانایی بزوس در خلق ایده‌های نوآورانه، او را به چنین ثروت افسانه‌ای رسانده است.

رشد بیشتر برای تحول آمازون

جف بزوس معتقد بود که برای موفقیت در مارکت پلیس باید خیلی سریع رشد کرد و کمپانی را توسعه داد. همینطور هم شد و آمازون تا دسامبر ۱۹۹۶ به ۱۸۰ هزار مشتری دست پیدا کرد و کمتر از یک سال بعد و در اکتبر ۱۹۹۷ یک میلیون مشتری داشت! درآمد این کمپانی از ۱۵.۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۴۸ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ و پس از آن ۶۱۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸ افزایش پیدا کرد. موفقیت سوپر استور آمازون باعث شد تا بنیانگذار آن به عنوان شخصیت سال مجله تایم در سال ۱۹۹۹ معرفی شود.

این شرکت به سرعت در زمینه‌های دیگر هم گسترش پیدا کرد. مثلا برنامه Associates را راه‌اندازی کرد که وب‌سایت‌های دیگر می‌توانستند کالاهایی را برای فروش در آن ارائه دهند و سایت آمازون سفارش را دریافت می‌کرد و کمیسیون آن را پرداخت می‌کرد. در سال ۱۹۹۶ یک سایت با آمازون همکاری می‌کرد و این همکاری تا سال ۱۹۹۹ به ۳۵۰ هزار سایت رسید.این سایت هر روز بیشتر گسترش پیدا می‌کرد و علاوه بر کتاب شروع به فروش موزیک، ویدئو، لوازم الکترونیکی، بازی‌های ویدئویی، نرم‌افزار، اسباب‌بازی و … کرد. آمازون برای حفظ این رشد و توسعه به سرمایه‌گذاران خصوصی بیشتری احتیاج داشت. بالاخره Amazon در سال ۱۹۹۷ به یک شرکت عمومی تبدیل شد و ۵۴ میلیون دلار در بازار NASDAQ به دست آورد. این شرکت علاوه بر پول نقد توانست از سهام خود برای تأمین بودجه استراتژی رشد استفاده کند.

ارائه انواع محصولات به جذابیت این فروشگاه آنلاین اضافه کرد و خدمات مناسب آمازون تعداد زیادی مشتری وفادار و در نتیجه سود فوق‌العاده‌ای به دست آورد. بازاریابی اینترنتی محصولات در آمازون آنقدر موفق بود که یک اپلیکیشن آمازون برای گوشی‌های هوشمند ساخته شد.

همچنین به وجود آمدن ابزارهای شخصی‌سازی، خرید محصولات را بر اساس سابقه خرید مشتری و توصیه بر اساس داده‌های خریداران دیگر خیلی راحت‌تر کرد. علاوه بر این انتشار نظرات مشتریان در مورد محصولات باعث ایجاد “جامعه‌ای از مصرف‌کنندگان” شد که به یکدیگر کمک می‌کردند تا هر کالایی از کتاب مناسب گرفته تا بهترین همزن برقی را پیدا کنند.

موفقیت‌ها و تحول آمازون روز به روز بیشتر می‌شود

سوپر استور آمازون محدودیت‌های مربوط به فروشگاه‌های فیزیکی و حضوری را نداشت و می‌توانست به افراد زیادی در هر جایی خدمات ارائه دهد؛ به همین دلیل تا سال ۱۹۹۷ بیش از ۲.۵ میلیون عنوان کتاب داشت و در همان سال ۱۴۸ میلیون دلار فروخت. این شرکت دارای ۱.۵ میلیون مشتری در بیش از ۱۵۰ کشور جهان بود. سهام این کمپانی در ۱۵ مه ۱۹۹۷ به قیمت ۱۸ دلار عرضه شد و سرمایه بازار تقریبا ۴۳۸ میلیون دلار بود.

قیمت سهام آمازون در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۹۸۰ دلار رسید و ارزش کل بازار آمازون تا ۴۷۵ میلیارد دلار اعلام شد. در حال حاضر قیمت سهام این کمپانی ۳٬۳۳۱ دلار و درآمد آن ۳۸۶٫۱ میلیارد دلار است. اما پیشرفت و تحول آمازون به سادگی شکل نگرفته است و پشت همه این موفقیت‌ها دلایلی وجود دارد. مثل توسعه مداوم کسب و کار و توجه به تحول دیجیتال!

یک قدم برای تحول آمازون با توسعه فروشگاه آنلاین

موفقیت مارکت پلیس آمازون در فروش کتاب به تجارت الکترونیکی اجازه داد تا گام‌هایی فراتر از این بردارد. آمازون کم کم شروع به فروش انواع مختلف محصولات کرد و این به شرکت کمک کرد تا سریع‌تر رشد کند.

همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، جف بزوس ادعا می‌کرد که Amazon تنها یک خرده‌فروشی نیست و یک شرکت فناوری است. او برای تأکید بر این نکته در سال ۲۰۰۲ شرکت خدمات وب آمازون (AWS) را راه‌اندازی کرد که در ابتدا داده‌هایی در مورد الگوهای ترافیک اینترنت، محبوبیت وب‌سایت و سایر آمار برای توسعه‌دهندگان و بازاریابان ارائه می‌داد.

این شرکت در سال ۲۰۰۶ AWS را با Elastic Compute Cloud یا EC2 که قدرت پردازش رایانه را به صورت کوچک یا بزرگ اجاره می‌دهد، گسترش داد. در همان سال سرویس ذخیره‌سازی ساده (S3) که ذخیره اطلاعات را از طریق اینترنت اجاره می‌داد، در دسترس قرار گرفت.

S3 و EC2 خیلی سریع به موفقیت رسیدند و این ایده را که شرکت‌ها و افراد نیازی به داشتن منابع محاسباتی ندارند، به راحتی به نمایش گذاشتند. این سرویس‌ها درآمد فوق‌العاده‌ای به همراه داشتند و کمپانی بزرگی مثل نتفلیکس هم از آن‌ها استفاده می‌کند. با وجود بخش‌های مختلف آمازون، عمده درآمد این شرکت از طریق فروش محصولات آنلاین به دست می‌آید.

استراتژی بزوس در زمان تاسیس Amazon این بود که موجودی نداشته باشد و به انبار نیازی پیدا نکند. اما آمازون در سال ۱۹۹۷ و برای کنترل بیشتر روی تحویل کالاها، اقدام به نگهداری موجودی در انبارهای خود کرد.

این شرکت در سال ۲۰۰۰ خدماتی را راه‌اندازی کرد که به شرکت‌ها و افراد اجازه می‌داد محصولات خود را از طریق سایت Amazon بفروشند. تجارت رو به رشد مدیریت موجودی آمازون باعث شد که در سال ۲۰۱۲ به اندازه ۷۷۵ میلیون دلار از Kiva Systems خریداری کند؛ خرید چه چیزی؟ بله ربات‌هایی که بتوانند در زمینه انبارداری و کنترل موجودی کار کنند.

خدمات جدید و تحول آمازون در زمینه سرویس ابری

آمازون در اوایل دهه ۲۰۰۰ متوجه شد که روی یک معدن طلا از فناوری نشسته است. سیستم‌های رایانه‌ای فروشگاه آنلاین Amazon آنقدر قوی بودند که این کمپانی تصور می‌کرد که می‌تواند به راحتی گسترش پیدا کند و پایه و اساس بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین دیگر باشد.

برنامه‌های مختلفی مثل سرویس دوستیابی Tinder و بازی Candy Crush از سیستم‌های آمازون استفاده کردند و با فراگیر شدن آیفون تا سال ۲۰۱۰، خدمات وب آمازون هم رواج پیدا کرد. به هر حال سیستم‌های آمازون ساده و مقرون به صرفه بودند و خیلی از کمپانی‌ها می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند.

کم کم کمپانی‌های علی بابا، گوگل، مایکروسافت و IBM رقابت سختی را با آمازون شروع کردند، اما آمازون در زمینه رایانش ابری (cloud computing) پیشرفت زیادی کرده بود. این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدودا ۱۵ میلیارد دلار فروش داشت و با اجازه دادن به برنامه‌نویسیان و توسعه‌دهندگان نرم افزار برای توسعه الکسا، ابزارهای ماشین لرنینگ یا محاسبات خودکار، خود را به عنوان پایه‌ و اساسی برای نسل بعدی فناوری معرفی کرد.

زیرساخت های محاسباتی در آمازون باعث ایجاد یک کسب و کار تبلیغاتی شده است که به سایر کسب وکارها کمک می‌کند تا مشتریان احتمالی را بر اساس علایق آنها شناسایی کنند. آمازون با کمی بیش از ۱ میلیارد دلار فروش آگهی، هنوز مشکلی برای کمپانی‌های گوگل و فیسبوک ایجاد نکرده است. اما کارشناسان تبلیغات می‌گویند که با وجود داده‌ها تخصص نرم‌افزاری بالای آمازون، امکان رشد بیشتر و سریع‌تر برای آن وجود دارد.

Kindle یک تکان اساسی ایجاد کرد

کیندل یکی دیگر از نوآوری‌ها و مراحل مهم تحول آمازون بود. آمازون در سال ۲۰۰۷ فروش Kindle e-readers را آغاز کرد و این خلاقیت کمپانی کمک زیادی به بازار کتاب‌های الکترونیکی کرد. همچنین در سال ۲۰۱۱ یک تبلت ارزان‌قیمت به نام Kindle Fire معرفی کرد که تا سال ۲۰۱۲ ۵۰% از تبلت‌های سیستم عامل اندروید گوگل را تشکیل می‌داد. در سال ۲۰۱۴، تقریبا ۵ میلیارد دلار دستگاه کتابخوان الکترونیکی محبوب کیندل به فروش رسید!

این شرکت می‌خواست کتاب‌های الکترونیکی را با قیمتی ثابت، بسیار کمتر از کتاب‌های چاپی بفروشد و این موضوع باعث شکایت بسیاری از شرکت‌های انتشاراتی شد. شکاف بین ناشران کتاب و شرکت Amazon تا سال ۲۰۱۰ بیشتر شد. حتی شرکت انتشاراتی Macmillan Books تهدید کرد که کتاب‌های الکترونیکی خود را از این وب‌سایت خارج می‌کند و با حذف همه کتاب‌های چاپی و الکترونیکی Macmillan از این سایت به تهدید خود عمل کرد. آمازون طی چند هفته تسلیم شد و به مک میلان و سایر ناشران اجازه داد تا قیمت کتاب‌های الکترونیکی را تعیین کنند.

شرکت آمازون در سال ۲۰۰۹ اولین خط چاپ کتاب خود را با نام AmazonEncore معرفی کرد. این خط شامل چاپ کتاب‌های محبوب جهان بود و به افراد مختلف اجازه می‌داد که کتاب‌های الکترونیکی خودشان را منتشر کنند. بلندپروازی‌ و جاه‌طلبی این کمپانی باعث شد که انتشارات آمازون در سال ۲۰۱۱ با هدف توسعه و انتشار عناوین خاص تاسیس شود. آمازون در همان سال اعلام کرد که کتاب‌های الکترونیکی Kindle از همه کتاب‌های چاپ شده فروش بیشتری داشته‌اند.

گرچه آمازون امروزه صرفا به عنوان یک فروشنده کتاب شناخته نمی‌شود، اما درآمد بسیاری از ناشران کتاب همچنان از طریق فروش در این سایت است. به هر حال آمازون یک رقیب جدی در زمینه نشر و فروش کتاب است و احتمالا به زودی کمپانی بزرگ‌تری نسبت به آن به وجود نخواهد آمد.

محصولات دیگر آمازون یک به یک در راه‌اند

سیر تحول آمازون با رونمایی از محصولات دیگر کامل می‌شد. مثلا این کمپانی در سال ۲۰۱۲ با محصول Amazon Fire HD وارد بازار تبلت شد. همچنین در سال ۲۰۱۴ از Amazon Fire TV رونمایی کرد که محصولی برای پخش ویدئو و صدا بود. هر دوی این محصولات با موفقیت مطلوب و متوسطی روبه‌رو شدند.البته یکی از محصولات این کمپانی هم با شکست بدی روبه‌رو شد. این محصول که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و Fire Phone نام داشت، به منظور رقابت با گوشی‌های آیفون و اندروید ساخته شده بود؛ اما کاملا شکست خورد و تولید آن یک سال بعد متوقف شد.

این شرکت تصمیم به جایی گرفت و به جای صرف هزینه برای تولید تلفن‌های هوشمند، یک دستیار دیجیتالی خانگی به نام Amazon Echo را در سال ۲۰۱۵ طراحی کرد. برای اولین بار بود که آمازون دستگاهی به عنوان اسپیکر خانگی عرضه می‌کرد. دستورالعمل هوش مصنوعی این دستگاه می‌توانست به سوالات پاسخ دهد، هر محصولی که می‌خواستید را در وبسایت آمازون سفارش دهد و موسیقی پخش کند. هم‌اکنون این دستگاه یکی از اصلی‌ترین تجهیزات خانه های هوشمند است.

این کمپانی در صنعت سرگرمی هم فعالیت خود را آغاز کرد. Amazon Studios در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و فقط تعداد کمی در هالیوود می‌دانستند که می‌توان از بلندپروازی‌های این شرکت در صنعت سینما استفاده کرد. این بخش نوپا بخش ارسال فیلمنامه آنلاین را فعال کرد و هزاران فیلمنامه برای فیلم‌های بلند سینمایی و تلویزیونی دریافت کرد؛ اما تنها تعداد کمی از آنها را توسعه داد.

برنامه طنز سیاسی “Alpha House” ساخته جان گودمن در سال ۲۰۱۳ و درام پلیسی “Bosch” در سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمدند. فیلم‌های مختلفی مثل “Mozart in the Jungle” و “Transparent” در این صنعت مورد استقبال قرار گرفتند؛ اما آمازون همچنان به عنوان مبنای استراتژی پر رونق Netflix شناخته می‌شود.آمازون در سال ۲۰۱۷ سینمایی درام “Manchester by the Sea” را تولید کرد که به عنوان اولین شرکت پخش کننده فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم شد و اتفاق جالب و تاریخ‌سازی را رقم زد.

پل درگارابدیان، تحلیلگر ارشد رسانه‌ای comScore در آن زمان گفت:

“دو یا سه سال پیش تصور این که آمازون یک فیلم در جشنواره اسکار داشته باشد، تقریبا غیرقابل تصور بود.”

AmazonStudios تا به حال هفت بار نامزد جایزه اسکار شده است و در نهایت سه مورد از آن‌ها را به دست آورده است.

  • اسکار بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین بازیگر برای فیلم Manchester by the Sea
  • و بهترین فیلم خارجی برای The Salesman اصغر فرهادی!

در ضمن این کمپانی در حال ساخت سریال پرهزینه و عظیم ارباب حلقه‌ها است که احتمالا فصل اول آن در سال ۲۰۲۲ پخش می‌شود.

یکی دیگر از فعالیت‌های آمازون در صنعت سرگرمی، خریداری یک استودیوی بازی‌های ویدئویی بوده است. این استودیو مجموعه‌ای از بازی‌ها مثل “Breakaway” را منتشر کرده است و برای مدت کوتاهی دارای یک تیم ورزش الکترونیکی Twitch بوده است.

نکته مهم این است که آمازون هیچ وقت به موفقیت‌هایی که به دست می‌آورد راضی نیست و به دنبال پیشرفت بیشتر است. اخیرا آگهی‌های شغلی نشان می‌دهند که آمازون به دنبال ویراستاران خبری است تا بتواند از موضوعات پرطرفدار که به احتمال زیاد در الکسا – دستیار مجازی موجود در بلندگوهای اکو – مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کند. علاوه بر مواردی که گفته شد، یک دستگاه پخش موسیقی به نام Amazon Music Unlimited را برای رقابت با Pandora و Spotify راه‌اندازی کرده است.

تحول آمازون در صنعت مواد غذایی

یکی از آرزوهای دیرینه شرکت آمازون این بوده است که در زمینه مواد غذایی هم فعالیت کند. این کمپانی از سال ۱۹۹۹ که میلیون‌ها دلار در HomeGrocer.com سرمایه‌گذاری کرد، اولین سوپرمارکت آنلاین خود را راه‌اندازی کرد. اما در نهایت توانست در سال ۲۰۰۷ اولین سرویس تحویل مواد غذایی خود یعنی AmazonFresh را راه‌اندازی کند.AmazonFresh در سال ۲۰۱۳ گسترش پیدا کرد و به شهرهایی مثل لس آنجلس و سان فرانسیسکو هم رسید. کم کم شهرهای بیشتری از جمله سن دیه گو، نیویورک، فیلادلفیا، توکیو و لندن هم اضافه شدند. این سرویس در ابتدا مشکلاتی برای ارائه سرویس سریع به مشتریان داشت. مثلا با مشکل ترافیک در شهر لس آنجلس روبه‌رو شد و این باعث ایجاد یک سری شک و تردید شد.

اما این مشکلات هم کم کم رفع شدند. به هر حال AmazonFresh برای راحتی بیشتر مشتریان فعالیت می‌کند و به همین نسبت خرید از آن گران‌تر از بازار محله درمی‌آید. مشترکین باید اعضای Amazon Prime باشند و ۹۹ دلار در سال هزینه کنند. علاوه بر این AmazonFresh یک عضویت ماهانه اضافی با ۱۴.۹۹ دلار هزینه هم دارد.

شرکت آمازون در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که با خرید سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Whole Foods Market در یک معامله به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار موافقت کرده است و این، یکی از معاملات بزرگی است که آمازون در زمینه صنعت غذا انجام داده است. خیلی از شهروندان و عابران از بازار Whole Foods در خیابان بزرگی در مرکز شهر لس آنجلس خرید می‌کنند.

افراد مقیم چه کشورهایی می‌توانند در آمازون کالا بفروشند:

افرادی که اقامت یا شهروندی یکی از کشورهای لیست زیر را دارند می‌توانند در شرکت آمازون کالا بفروشند و اکانت سلر باز کنند.

اقامت به معنی داشتن پاسپورت یا گواهینامه رانندگی صادر شده از یکی از این کشورها و همچنین  یک شماره تماس و کردیت کارت معتبر و آدرس محل کار یا زندگی است.

Albania Finland Netherlands
Algeria France New Zealand
Angola Gabon Niger
Argentina Georgia Norway
Armenia Germany Oman
Australia Greece Panama
Austria Guinea Paraguay
Azerbaijan Haiti Peru
Bangladesh Honduras Philippines
Belarus Hong Kong Poland
Belgium Hungary Portugal
Benin Iceland Romania
Bolivia India Russia
Botswana Indonesia Senegal
Brazil Ireland Serbia
Brunei Israel Singapore
Bulgaria Italy Slovakia
Burkina Faso Ivory Coast Slovenia
Cambodia Japan South Korea
Cameroon Jordan Spain
Canada Kenya Sri Lanka
Chad Latvia Sweden
Chile Liechtenstein Switzerland
China Lithuania Taiwan
Colombia Luxembourg Thailand
Costa Rica Macedonia Togo
Croatia Madagascar Trinidad & Tobago
Cyprus Malaysia Turkey
Czech Republic Mali Uganda
Denmark Mauritius Ukraine
Dominican Republic Mexico United Kingdom
Egypt Morocco United States
El Salvador Mozambique Vietnam
Equatorial Guinea Namibia
Estonia Nepal

حرف آخر

به نظر نمی رسد که تیم شرکت آمازون هیچ وقت به کند شدن مسیر رشد و پیشرفت راضی شود. این کمپانی همیشه قصد داشته است تجربه مصرف‌کننده را از سفارش تا تحویل ساده‌تر کند و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است. این کمپانی به این سادگی به یک امپراطوری ۲۰۰ میلیارد دلاری تبدیل نشده است و جف بزوس به راحتی عنوان ثروتمندترین مرد جهان را به دست نیاورده است.

پشت همه این موفقیت‌ها، تلاش، نوآوری و هوش زیادی بوده است. به هر حال شرکت‌های بزرگ دنیا به همین راحتی میلیاردها دلار درآمد و میلیون‌ها مشتری در سرتاسر دنیا به دست نمی‌آورند. به نظر شما دلیل اصلی پیشرفت آمازون چه بوده است؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید. ممنون که با ما همراه بودید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید