ترک سریع عادات بد با کمک روش هایی که در این مقاله در اختیارتان قرار داده ایم بسیار آسان خواهد بود. همه ما عادت های بدی از قبیل جویدن ناخن، کندن مو، سیگار کشیدن و …داریم. با ترک این عادات میتوانید سبک زندگی سالمی را تجربه کنید.

مراحل ترک عادت

روزهای ۱۰-۱: درون‌نگری کنید

پیدا کردن مشکل‌آفرین‌ترینِ عادت معمولا آسان است. برای نمونه عادت‌هایی که در زمان ارزیابی‌های عملکرد شرکت سر‌وکله‌شان پیدا می‌شود یا جرقه‌ی جر‌وبحث با همسرتان را می‌زند.برنامه ریزی کردن - ترک سریع عادات بدزمانی که عادتی را که باید تغییر کند مشخص کردید، چالش اصلی، پیدا کردن آن چیز‌هایی است که شما را به انجام آن برمی‌انگیزد.

این کار از آنچه به نظر می‌رسد سخت‌تر است به خصوص اگر عادت در شما ریشه دوانده باشد و ناخودآگاه آن را انجام بدهید.

اگر زمان کافی به این مرحله اختصاص دهید، می‌توانید به ریشه‌ها پی ببرید.

شاید در رانندگی بابت سرعت غیر مجاز مرتبا جریمه می‌شوید. با درون‌نگری ممکن است متوجه شوید که هر وقت محل کار را با خلقی تنگ ترک کرده‌اید با سرعت بالا رانندگی کرده‌اید.

یا متوجه شوید وقتی خوراکی‌های ناسالم می‌خورید که تحت فشار هستید. درون‌نگری، راهی برای کشف سرچشمه‌ی عادت‌هایی است که سعی دارید آنها را ترک کنید.

۱۰ روز ابتداییِ تلاش برای ترک عادت، بینش عمیقی از منشاءهای عادت‌تان فراهم می‌کند که باید مراقب‌شان باشید.

روزهای ۴۰-۱۱: به دنیا خبر دهید

پاسخ‌گویی برای ترک عادت، عامل تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شود. در این مرحله، با هر کسی که می‌توانید (درباره‌ی عادتی که قرار است ترک کنید) هم‌صحبت می‌شوید.

این شبکه‌ای از پاسخ‌گویی است که به صورت شفاهی آن را شکل می‌دهید. هرچه بیشتر به صورت شفاهی ترک عادت‌تان را با دیگران در میان بگذارید زمانی‌که اراده‌تان سست شود احتمال اینکه دیگران به شما اخطار بدهند بیشتر خواهد شد.ترک عادت - ترک سریع عادات بداجازه دهید بقیه بدانند که واقعا به تذکر آنها نیاز دارید. توجه داشته باشید ممکن است لازم باشد که به آنها یادآوری کنید، زیرا فراموش کردن و عقب‌نشینی برای آنها به همان آسانی‌ای است که شما ممکن است از ترک عادت ناامید شوید.

روزهای ۶۶-۴۱: مراقب محرک‌های بازگشت باشید

همچنان که مرحله‌ی آخر این راه سخت را می‌پیمایید برای رخ دادن چند اشتباه، که برای همه اتفاق می‌افتد، خودتان را آماده کنید.

تنها مراقب الگوی مشترک پدیدآورنده‌ی این اشتباهات باشید. اگر می‌بینید در شرایط خاصی عادت‌تان برمی‌گردد، هوشمندانه است تا زمانی که آن عادت بد کاملا نابود نشده از آن شرایط به طور کامل اجتناب کنید.

به طور معمول فرق بین موفقیت و شکست در این بازه‌ی زمانی، مربوط به جلوگیری از غافلگیر شدن به وسیله‌ی انگیزاننده‌هاست؛ در بازه‌ای که احساس می‌کنید عادتی را ترک کرده‌اید.

روز ۶۷: به خودتان پاداش دهید

می‌توانید بگویید ترک عادت بد، به خودیِ خود یک پاداش است، البته که همین‌طور است. اما چرا فرصت جشن گرفتن را از دست بدهیم؟

فقط این جشن را با خوش‌گذراندن با انجام عادتی که به تازگی ترک کرده‌اید برگزار نکنید!

شما باید از این فرصت برای فکر کردن و انتخاب عادت بعدی‌ای که می‌خواهید ترک کنید بهره ببرید.

چگونه عادات بد را ترک کنیم

به تعویق انداختن را متوقف کنید

۲۰ درصد مردم به‌طور مزمن کارهای خود را به تعویق می‌اندازند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، زیرا با کنترل شخصی خود مشکل دارند و نمی‌توانند به‌درستی آینده خود را پیش‌بینی کنند.ترک سیگار - ترک سریع عادات بدآن‌ها فکر می‌کنند بعدا شرایط مناسب‌تری برای انجام دادن کارهایشان فراهم می‌شود. شما می‌توانید کنار گذاشتن عادات بد خود را از فردا یا هفته دیگر شروع کنید یا اینکه تمام بهانه‌ها را کنار بگذارید و از همین لحظه این کار را آغاز کنید.

کار را پیچیده نکنید

تلاش نکنید که در آن واحد بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت‌هایی که ترک کردن آن‌ها ساده‌تر است شروع کنید. صرف‌نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک‌تر و آسان‌تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید.

بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به‌طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ موردی در لیست شما باقی نمانده است.

از حمایت دیگران بهره‌مند شوید

هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با آدم‌هایی که در زندگی‌تان حضور دارند در مورد آن صحبت کنید. اخبار خوب خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا هر راهی که می‌شناسید با دیگران به اشتراک بگذارید.

زیرا این کار شما را مسئولیت‌پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می‌کند. شما خود را نسبت به اهدافتان متعهد می‌دانید و می‌توانید در روزهای سخت از حمایت دوستانتان بهره‌مند شوید.

مهم نیست عادت شما چقدر کوچک باشد؛ حمایت جمعی یک ابزار کلیدی برای از بین بردن عادات بد است. دریافت کردن حمایت از افراد دیگر به شما احساس ارزشمند بودن می‌دهد و به موفقیت شما کمک می‌کند.

یادآوری کننده‌های روزانه تنظیم کنید

گاهی اوقات فراموشی باعث می‌شود تمام زحمات شما از بین برود. یک رفتار، زمانی تبدیل به عادت می‌شود که در حافظه ناخودآگاه شما قرار بگیرد و تبدیل به رفتار روزانه شود.مطالعه - ترک سریع عادات بددرواقع ما ۵۰ درصد کارهای روزانه خود را بر اساس عادت انجام می‌دهیم. در منزل خود یادداشت‌های کوچک بگذارید.

روی موبایل خود از ابزارهای یادآور استفاده کنید یا از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که شما را در مسیر درست قرار می‌دهند و هدف از تلاش‌هایتان را به شما یادآوری می‌کنند.

محرک‌های خود را بشناسید

برای اینکه بتوانید یک عادت را بشکنید، باید ببینید چه چیزی شما را به سمت آن سوق می‌دهد. برای اینکه به موفقیت برسید، در مرحله اول باید با خودتان روراست باشید و سپس محرک‌ها را از زندگی خود بیرون ببرید.

گاهی اوقات از بین بردن محرک‌ها ممکن نیست. به‌عنوان مثال زمانی که بخواهید جویدن ناخن‌ را متوقف کنید، نمی‌توانید به‌طور کلی ناخن‌های خود را از بین ببرید؛ اما می‌توانید دستکش دستتان کنید یا در عوض آدامس بجوید.

بهترین راه برای ترک و پایان دادن به یک عادت بد این است که آن را با یک کار خوب جایگزین کنید.

تجسم کنید

خودتان را در حال انجام دادن عادت بد مجسم کنید و سپس تصور کنید که به این عادت بد پایان داده‌اید. نسخه پیشرفت کرده خودتان را تصور کنید، نسخه‌ای که هیچ عادت تضعیف‌کننده‌ای ندارد.

تصور کنید که رها شدن از یک احساس تا چه حد می‌تواند به شما احساس آزادی دهد. تصور کردن موفقیت مانند این است که به خودتان نشان دهید تمام این کارها ممکن است.

درد برگشت را تصور کنید

گاهی اوقات ممکن است زمانی که پیروزی و موفقیت خود را تصور می‌کنید، درد و عذاب برگشتن به یک عادت را نیز تصور کنید. مثلا با خودتان بگویید اگر موفق نشوم چه پیامدهایی برایم خواهد داشت؟

آیا برای سلامتی‌ام خطر دارد؟ آیا کسانی که دوستشان دارم از من ناامید می‌شوند؟ تصور این درد ممکن است زمانی که ادامه مسیر به نظرتان غیرممکن می‌شود، به شما انگیزه‌ای بیشتری بدهد.

خودتان را تأیید کنید

تأیید شدن یک وسیله قدرتمند برای کنار گذاشتن عادات بد است. به خودتان بگویید که شما قادر به تغییر کردن هستید و ارزش تغییر کردن دارید و فوق‌العاده هستید.

حتی زمانی که احساس می‌کنید خوش‌بین نیستید، هر چیزی که نیاز دارید در آن لحظه بشنوید، به خودتان بگویید. این چیزها را بلند بگویید، آن‌ها را بنویسید و به دیوار آویزان کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر ورزش کنید، به خودتان بگویید که پر از انرژی و قوی هستید. اگر قصد دارید غیبت کردن را کنار بگذارید به خودتان بگویید که شما قابل اعتماد هستید و می‌توانید راز نگه‌دار باشید. کلمات قدرتمند هستند. آن‌قدر به خودتان بگویید تا باورتان شود.مدیتیشن - ترک سریع عادات بد

مدیتیشن کنید

مدیتیشن قدرت زیادی دارد. شکست دادن عادت‌ها یک فرآیند سخت است و باید قدرت تغییر را عمیقا در خودتان پیدا کنید. هیچ تمرینی بهتر از مدیتیشن نمی‌تواند شما را در این راه یاری کند. اگر تازه‌کار هستید آرام شروع کنید. به یک مکان خلوت بروید و ذهن خود را خالی کنید.

روی نفس کشیدن تمرکز کنید و سعی کنید افکار خود را آرام کنید. خالی کردن ذهن از افکار درهم‌ و ‌برهم به شما کمک می‌کندبتوانید عادات بد را کنار بگذارید و به موفقیت برسید.

کمال‌گرا نباشید

اگر در طول مسیر کمی دچار لغزش شدید، به خودتان سخت نگیرید و با پشتکار به سمت هدف خود حرکت کنید. اما اگر اشتباه کردید، اجازه ندهید کل پیشرفتتان از بین برود. دوباره به مسیر بازگردید و در نظر داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست.

ترک عادات بد با 6 روش کتاب اثر مرکب

ترک عادات بد مشکلی است که همه حداقل یکبار دست به گریبان آن شدند و شاید فرآیند سخت و خسته کننده ای باشد، اما با پیش گرفتن روش های درست، می توان به نتیجه رسید.

نکته مهم این است که بعضی افراد در راه ترک عادات بد شکست می خورند و نمی توانند نتیجه لازم را بگیرند.

در این مقاله در ابتدا استراتژی 5 مرحله ای کتاب اثر مرکب، The Compound Effect  اشاره می شود و بعد از آن نکات تکمیلی دیگری هم اضافه می شود.کتاب اثر مرکب - ترک سریع عادات بد

استراتژی 5 مرحله ای

طبق کتاب اثر مرکب دارن هاردی که قبلا این کتاب ارزشمند معرفی شده است، برای ریشه کن کردن عادات بد باید استراتژی 5 مرحله را پیش گرفت:

کشف محرک ها

عادات بدی که داریم را نگاه کنیم و ببینیم که چه چیزهایی باعث تحریک آنها می شوند و در دفتر یادداشت همه محرک ها را یادداشت کنیم. برای اینکار باید 4 سوال اساسی زیر را پرسید.

  • یعنی چه کسی؟
  • چه چیزی؟
  • چه وقتی؟
  • در چه جایی؟

با توجه به اینکه چه عادتی را بخواهیم ترک کنیم محرک هم می تواند متفاوت باشد. مثلا اگر عادتی مربوط به خوردن مواد غذایی باشد شاید محرک این است که وقتی از یک رستوران یا کافی شاپ خاصی رد می شویم همیشه وسوسه و تحریک می شویم که به سمت عادت خودمان پیش برویم.

پاکسازی خانه

برای ترک عادات بد به هر نوعی که می خواهند باشند، باید خانه یا هر محلی که در آن رفت و آمد داریم را کامل پاکسازی کرد.

مثلا اگر یک نفر به قهوه اعتیاد دارد، باید تمام وسایل مربوط به آن را به طور کامل از خانه جمع کند که دسترس نداشته باشد.

یا اگر به بازی کامپیوتری خاصی اعتیاد دارد و نمی تواند آن را ترک کند، باید به طور کامل آن را از دستگاه مورد نظرتان پاک کند. این پاکسازی شاید سخت باشد ولی به قیمت ترک عادت واقعا می ارزد.

جایگزین کردن

هر عادتی بدی که داریم را با دقت بررسی کنیم و ببینیم که آیا می شود برای آنها یک عادت جایگزین مثبت پیدا کرد؟توانستن - ترک سریع عادات بدمثلا می شود به جای خوردن یک خوراکی شیرینی که اعتیاد شدید به آن داریم، از میوه های شیرین استفاده کرد که شیرینی طبیعی دارند و ممکن است ضرری برای ما نداشته باشند.

در اصل با این کار ترک عادات بد تبدیل به جایگزین کردن آنها با عادات مثبت می شود.

آرام شروع کردن

احتمالا کسانی را تا حالا دیدیم که برای اینکه داخل استخر بروند، کم کم اقدام به این کار می کنند و نمی توانند یک دفعه به آب بپرند.

برای ترک عادات بد هم بعضی افراد ممکن است این استراتژی برایشان جواب دهد که آرام آرام اقدام کنند.

یک سری عادات عمیق داریم که سال هاست دست به گریبانشان هستیم و بهتر است که با اقدامات کوچکی که برمی داریم، کم کم آنها را ترک کنیم.

پریدن در آب

این کار برعکس آرام شروع کردن است و برای یک سری افراد این استراتژی جواب می دهد و به هر حال سلایق و روشی که برای هر کسی جواب می دهد، ممکن است متفاوت باشد.

در این استراتژی به یکباره تصمیم می گیرید که عادت را ترک کنید و برای همیشه کنار بگذارید و یعنی انگار که یک دفعه در داخل آب می پرید.

تعیین کردن پاداش

در طی فرآیند ترک عادات بد، حتما باید پاداش هایی را در نظر گرفت. این پاداش ها می تواند با توجه به هر فردی متفاوت باشد و مهم این است که این احساس را به ما القا کند که بعد از انجام مراحل درست و رسیدن به نتیجه، می توان پاداش هایی را دریافت کرد.

در واقع، این پاداش ها باعث می شوند که انگیزه ما در مسیر ترک عادات بد از بین نروند و تا آخر مسیر بتوانیم خودمان را برسانیم.

می توان پاداش های هفتگی و حتی روزانه برای خود در نظر گرفت که لازم نیست حتما پاداش های بزرگ باشند و مهم این است که از این پاداش ها حس خوبی گرفت.

مثلا خوردن یک خوراکی خوشمزه یا رفتن به یک مکان تفریحی یا دیدن یک فیلم زیبا.تغذیه مناسب - ترک سریع عادات بد

تمرکز روی یک عادت

نباید به خود آنقدر سخت گرفت که همزمان چندین عادت را ترک کرد. تجربه نشان داده است که وقتی چندین عادت بد را بخواهیم با هم دیگر ترک کنیم، تاثیر معکوس دارد و نمی توان هیچ کدوم را ترک کرد.

بهترین راه این است که هر یک ماه یا چندین ماه یک عادت بد را تمرکز کرد و بعد از اینکه موفق شدیم سراغ عادت های دیگری برویم که می خواهیم ترک کنیم.

در این صورت تمرکز کامل را روی ترک یک عادت می گذاریم و کار ساده تر می شود.

صبوری در راه ترک عادات بد

در دنیایی که زندگی می کنیم روز به روز همه چیز به سمت سریع تر شدن می رود و از این جهت شاید ما این انتظار را داشته باشیم که همه چیز باید سریع رخ دهد و یک دفعه یک غول چراغ جادویی بیاید و خواسته ما برای ترک عادت را برآورده کند!

ممکن است یک عادت در عرض یک هفته یک ماه یا چندین ماه طول بکشد که به طور کامل ترک شود و در هر صورت باید در این راه صبر داشت تا به نتیجه مطلوب رسید.

خیلی از عادت ها در عرض همان یک ماه می توانند ترک شوند و از این لحاظ مشکلی نیست. اما همیشه استثناهایی هم وجود دارد و باید کمی بیشتر صبر کرد.

انضباط شخصی داشتن قوی

وقتی انضباط شخصی قوی در مسیر ترک عادات بد داشته باشیم، بهتر و سریعتر نتیجه می گیریم. به طور کلی، انضباط شخصی در همه جنبه های زندگی تاثیر بسیار بسزایی دارد و در این مسیر هم خیلی موثر واقع می شود.

اما نکته ای که در مورد انضباط شخصی می توان اشاره کرد، این است که به برنامه ریزی روزانه خود توجه کنیم. حتما برنامه ریزی روزانه ای داشته باشیم که از ترک عادات بد حمایت کند و طوری نباشد که برعکس، باعث تحریک کردن آنها شود.

در هر صورت، برنامه ریزی صحیح داشتن (به خصوص روزانه) و پایبند بودن به آن، یکی از ارکان انضباط شخصی در هر بخش از زندگی است.
یکی از مانع هایی که باعث می شود که انضباط شخصی داشته باشیم این است که دائما کارها را به تعویق می اندازیم. باید گفت که تعویق انداختن، بلای جان ماست!

به خصوص کارهایی که در ترک عادات بد موثر هستند و وقتی که آنها را به تعویق بیاندازیم، فرآیند ترک را طولانی تر می کنیم و ممکن است به همین دلیل، کار را نیمه کاره رها کنیم.

ناامید نشدن هنگام شکست

در مسیر ترک عادات بد ممکن است که شکست هایی هم وجود داشته باشد و تا حدودی این طبیعی است.امیدواری - ترک سریع عادات بدالبته این به معنی این نیست که منتظر شکست باشیم و قاعدتا اگر شکستی هم رخ ندهد بهتر است.

اما بعضی افراد هستند که به محض اینکه اولین مانع یا شکست رخ می دهد، از تلاش کردن دست برمی دارند و فکر می کنند که دیگر نمی شود که آن عادت را ترک کرد.

باید این نکته را در نظر بگیریم که اگر شکستی هم رخ داد از اشتباهات آن درس گرفت و با قدرت بیشتر ادامه داد. به قول مایکل جردن، اسطوره ورزش جهان که می گوید:

کلام آخر

اگر شکستن عادت‌های بد برای شما طاقت‌فرساست، بدانید که بی‌اراده، احمق یا تنبل نیستید.

در این فرآیند عوامل روانی‌ای دخیل هستند که ترک عادت را برای همه مشکل می‌کنند، اما همان دانشی که به ما درباره‌ی سختی ترک عادت‌ها می‌گوید متدهایی مبتنی بر تحقیقات را نیز به دست می‌دهد.

دقت کنید که هر دفعه تنها بر یک عادت تمرکز کنید و مراحل بالا را همراه با بازه‌های زمانی‌ای که گفته شد در موردش اعمال کنید تا احتمال موفقیت‌تان را به شکل شگفت‌آوری افزایش دهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید