نحوه تشخیص دروغ از راست اصلا کار ساده ای نیست. اما به کمک شناخت زبان بدن می توان تا حدود زیادی متوجه دروغ گفتن شخص مقابل شد. تا حالا فکر کرده اید که ماموران بخش بازجویی چگونه به سرعت متوجه دروغ یا راست بودن حرف های متهم می شوند؟ در این مقاله قرار است نحوه تشخیص دروغ از راست را با تکنیک های ماموران CIA یاد بگیرید.

پینوکیو - نحوه تشخیص دروغ

فهرست محتوا نمایش

نشانه های کلامی و زبان بدن فردی که دروغ می گوید

1. حرف زدن زیاد

افرادی که دروغ میگویند، خیلی سریع حرف میزنند و جزییاتی بیشتر از نیاز میدهند تا فرد را قانع کنند که آنها دروغ نمی گویند این وراجی ها ممکن است با ژستهای افراطی مانند”من حقیقت را می گویم” یا “در حال حاضر من با شما کاملا صادق هستم” نیز همراه باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه کارمند نمونه باشیم | بهبود عملکرد فردی در کار

2. نحوه تشخیص دروغ به کمک جزییات حرکات چهره

جزییات حرکات چهره ،همان چیزی است که صورت ما بیانگر آن است که اگر به آن توجه کافی نشود، دیده نمیشود و آنها در لحظه ای ظاهر و ناپدید میشوند. وقتی شخصی دروغ می گوید، ممکن است ابروی خود را بالا ببرد، یا با لبهایش حرکات تکراری بکند.

3. تضادها

اگر ما صادق باشیم، ماجرا را بارها و بارها بدون هیچ گونه تغییری، حتی حذف یک ویرگول بیان میکنیم اگرچه وقتی دروغ میگوییم، از عبارات کاملا متضاد استفاده میکنیم، مثلا گفتن اینکه هوا بارانی بود و بار دیگر هوا آفتابی بود، یکی از نشانه های دروغگویی است؛ ممکن است همچنین تضادها بین کلمات و زبان صورت و بدن باشد. اگر فردی در مورد یک مسئله ناراحت کننده، صحبت می کند ولی لبخند به لب دارد و یا برعکس، نیز ممکن است دلیلی بر نگفتن حقیقت باشد.

4.نحوه تشخیص دروغ با توجه به لمس کردن بینی و دهان

این یکی از رایج ترین نشانه های فرد دروغگو است، این یک عمل غیر عادی است، که می تواند نشان دهد که فرد در هر حال فکر کردن است.”من لبهایم را به خاطر دروغ هایی که می گویم؛ می پوشانم.” یا اینکه” نمی خواهم وقتی حقیقت را پنهان میکنم، به لبهایم نگاه کنند.” وقتی شخصی اجبارا بینی اش را لمس میکند و این به دلیل حساسیت یا سرماخوردگی نیست، ممکن است به دلیل افزایش آدرنالین در مویرگهای بینی باشد که به دلیل برانگیختگی و استرس ناشی از دروغ گفتن است.

آدم دروغگو - نحوه تشخیص دروغ

5. داشتن رفتار بچگانه

صحبت کردن با لحن تیز، مثل وقتی که با یک بچه یا یک شخصیت لطیف صحبت می کنند، یکی دیگر از علائمی است که به ما هشدار میدهد؛ برخی افراد در خانه ای زندگی میکنند که دروغ گفتن قابل قبول بوده است و بخشید شده است و دروغ گفتن با نمک به نظر می رسیده. بچه های کوچک وقتی دروغ میگویند تا آنجایی که بدی را تشخیص نمیدهند، قابل بخشش است ولی وقتی بزرگسالان این کار را انجام می دهند باید مراقب باشیم.

6.نحوه تشخیص دروغ با زیر نظر داشتن حرکات چشم برای

یکی دیگر از راه های تشخیص دروغگویی، نگاه کردن به صورت فرد است ؛ از یک طرف وقتی حواس پرت هستید، طبیعی است که به این طرف و آن طرف نگاه کنید. ولی حواستان جمع باشد! وقتی شما تمرکز میکنید تا چیزی را به یاد آورید، به همان شکل نیست، زیرا چشمان با بیشترین سرعت به چپ و راست حرکت می کنند.

مورد آخر می تواند یکی از نشانه های دروغگویی باشد؛ از طرف دیگر فرد دروغگو از تماس چشمی با کسی که در حال صحبت است، اجتناب می کند یا به یک نقطه دور، پشت سر شنونده خیره می شود؛ در این مورد باید مواظب باشیم، زیرا دروغگوهای حرفه ای تمرین کرده اند و یاد گرفته اند که جوری به چشمهای شما نگاه کنند ، که شما فکر کنید انسان راست گویی هستند.

7.نحوه تشخیص دروغ با زیر نظر داشتن تنفس

استرس دروغگویی ممکن است در ریتم تنفس تغییر ایجاد کند، مخصوصا اگر فرد از چیزی که می گوید احساس گناه کند یا تحت فشار صحبت کند، همچنین قورت دادن آب دهان یا صاف کردن گلو نیز برای آنها سخت است برای اینکه دهان آنها خشک شده است ممکن است ببینید که لبهایشان را لیس میزنند یا قفسه سینه شان بالا و پایین می رود. دقت کنید که از راه بینی تنفس میکنند یا اینکه سنگین نفس میکشند.

بیشتر بخوانید: نکات خرید خانه ؛ نکات حقوقی مهم که کسی به شما نمی گوید !

8.نحوه تشخیص دروغ با توجه به صدا

به تغییرات صوتی فردی که با او صحبت می کنید، توجه کنید صدا می تواند یک نشانه عالی برای تشخیص این باشد که فرد دروغ می گوید یا حقیقت را. ممکن است که مکالمه را کندتر یا تندتر از حد طبیعی شروع کند، ممکن است تن صدایشان تیز باشد یا زمان صحبت کردن صدایشان بلرزد. یکی دیگر از راه های تشخیص اینکه کسی دروغ می گوید، لکنت داشتن یا نامفهوم صحبت کردن است.

9. عرق کردن

اینکه فردی در شرایط ناراحت عرق کند ،طبیعی است. ممکن است بگویند ” اینجا خیلی گرم است” حتی وقتی که تصفیه هوا روشن است یا زمستان است. اندازه گیری میزان عرق کردن فرد یکی از پارامترهایی است که به وسیله ی دستگاه دروغ سنج تجزیه و تحلیل می شود. اگر کف دست فرد یا لباسهایش بر اثر عرق کردن خیس است، ممکن است به این دلیل باشد که راست نمیگوید.

حیله گر - نحوه تشخیص دروغ

 10. نحوه تشخیص دروغ با توجه به جوابهای احساسی

واکنش ها یا زمان گیری پاسخ ها برای اینکه بفهمید کسی دروغ می گوید، می تواند کمکتان کند. برای مثال اگر شما چیزی می پرسید و آنها فورا پاسخ میدهند، احتمال اینکه دروغ بگویند وجود دارد. ممکن است جوابهایشان تجدید نظر شده و تمرین شده باشد، همچنین اگر دائم از خودشان دفاع میکنند، یا اینکه سوال را به وسیله ی پاسخ هایی که هیچ ربطی به سوال پرسیده شده ندارد، منحرف میکنند و به تغییر حالات بدنشان وقتی صحبت خاصی میشود، باید توجه خاصی داشته باشید. آنها همان کلماتی که از آنها سوال شده برای پاسخ دادن استفاده میکنند یا با سوال به سوال شما جواب میدهند نیز مراقب باشید.

نحوه تشخیص دروغ با توجه به حرکات صورت شخص

حرکت سریع چشمان

چشم افراد هنگامی که راحت نباشند، به طور سریعی حرکت می‌کند.
بوتون می‌گوید: «این یک واکنش فیزیولوژیکی نسبت به احساس ناراحتی فرد دروغگو یا گرفتار شدن در سؤالات شما است که نمی‌خواهد به آن‌ها پاسخ دهد و یک عقب گرد برای زمانی است که مردم می‌ترسند در موقعیت خطرناکی مانند مواجهه با دشمن انسان یا حیوان قرار بگیرند و باید راهی برای فرار پیدا کنند.»

سریع پلک زدن

وقتی کسی درباره دروغ گفتن استرس دارد، ممکن است ۵ یا ۶ بار پشت سر هم پلک بزند.

بوتون می‌گوید: «یک فرد، معمولاً هر دقیقه پنج یا شش بار یا هر ۱۰ یا ۱۲ ثانیه یک بار پلک می‌زند که آن هم هنگام بروز استرس اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، وقتی کسی می‌داند که دروغ می‌گوید، ممکن است به طور مرتب، پنج یا شش بار پشت سر هم پلک بزند.»
وی می افزايد: موارد استثنایی در خصوص میزان پلک زدن افراد معمولاً مربوط به تولید دوپامین در بدن است. به عنوان مثال، در یک فرد مبتلا به پارکینسون میزان پلک زدن به طور قابل توجهی کمتر از حد معمول است، در حالی که فرد مبتلا به اسکیزوفرنی با سرعت بیشتری از حد طبیعی پلک می‌زند.

گول زدن - نحوه تشخیص دروغ

میزان بستن چشم

کسی که دروغ می‌گوید، چشم خود را بیشتر از یک ثانیه می‌بندد.
بوتون می‌گوید وقتی شخصی چشمان خود را برای یک یا دو ثانیه ببندد، این ممکن است نشان دهد که به شما دروغ گفته است، زیرا این نوعی مکانیسم دفاعی است.
وی توضیح می‌دهد که به طور معمول، فرد با سرعت ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی ثانیه یا ۰.۱۰ تا ۰.۴۰ ثانیه پلک می‌زند.

نگاه کردن به گوشه بالای سمت راست چشم

افراد راست دست معمولا هنگام دروغ گفتن از گوشه بالای سمت راست چشم خود نگاه می‌کنند.

بوتون می‌گوید: «وقتی از یک فرد عادی و راست دست در مورد چیزی که احتمالاً دیده است، می‌پرسید، اگر به سمت بالا و چپ نگاه کند، واقعاً به حافظه خود از این اتفاق دسترسی پیدا می‌کند. با این حال، اگر او به سمت بالا و راست نگاه کند، به تخیل خود دسترسی پیدا می‌کند و در حال پاسخگویی است.»
وی می افزايد: افراد چپ‌دست معمولاً عکس‌العمل‌های عکس نشان می‌دهند.
بوتون می‌گوید: برخی از افراد هنگام تلاش برای یادآوری یک خاطره تصویری، مستقیماً به جلو خیره می‌شوند.

مستقیم به سمت راست نگاه کردن

افراد راست‌دست وقتی در مورد چیزی که شنیده‌اند دروغ می‌گویند، مستقیم به سمت راست نگاه می‌کنند.
بوتون می‌گوید: «اگر از آنچه فرد شنیده است سؤال کنید، چشم‌های او به سمت گوش چپ او می‌رود تا صدایی را که شنیده است به یاد بیاورد، اما اگر چشم او به سمت راست او تغییر جهت دهد، او در حال دروغ گفتن است.»

لبخند اشتباه

یک لبخند اشتباه روی چشم‌ها تأثیری نمی‌گذارد و فقط روی دهان می‌نشیند.
بوتون می‌گوید وقتی مردم واقعا لبخند می‌زنند، پوست دور چشم آن‌ها جمع می‌شود و چین و چروک می‌افتد.

دروغ در معامله - نحوه تشخیص دروغ

لمس کردن صورت

صورت افرادی که دروغ می‌گویند اغلب به خارش می‌افتد.
بوتون توضیح می‌دهد که یک واکنش شیمیایی باعث خارش صورت افراد در هنگام دروغ گفتن می‌شود.

جمع کردن لب‌ها

خیلی از افراد در هنگام دروغ گفتن، لب خود را جمع می‌کنند، چون دهانشان خشک می‌شود.
بوتون می‌گوید: «دهان فرد در هنگام دروغ گفتن اغلب خشک می‌شود و ممکن است یک حرکت مکیدن را انجام دهد، لب‌های خود را جمع کند تا سعی کند بر این خشکی غلبه کند.»
وقتی لب‌های افراد دروغگو به قدری سفت و محکم شده باشد که سفید به نظر برسد، می‌تواند نشانه دروغ گفتن باشد.

عرق بیش از حد

افرادی که دروغ می‌گویند، اغلب بیش از حالت عادی عرق می‌کنند.

بوتون می‌گوید: «ممکن است عرق، روی پیشانی، گونه‌ها یا پشت گردن ظاهر شود و شخص سعی داشته باشد که آن را پاک کند.»

خجالت کشیدن

بعضی از افراد و معمولاً خانم‌ها بعد از دروغ گفتن، خجالت می‌کشند و گونه‌هایشان سرخ می‌شود.
سرخ شدن گونه‌ها یک واکنش غیرارادی است که توسط سیستم عصبی سمپاتیک ایجاد می‌شود و پاسخی به ترشح آدرنالین است.

انسان دو رو - نحوه تشخیص دروغ

تکان دادن سر

اگر افراد هنگامی که چیزی می‌گویند، سر خود را تکان دهند، درواقع، حرف خود را رد کرده‌اند.
غالباً وقتی افراد واقعیت را می‌گویند، همزمان با موافقت با گفته‌های خود سرشان را تکان می‌دهند، اما اگر آن‌ها در مخالفت با گفته‌های خود سر تکان دهند، بدن آن‌ها به دروغ خود اعتراف می‌کند.

روش هایی که ماموران CIA برای تشخیص دروغ استفاده میکنند

تشخیص ناپیوستگی

زمانی که میخواهید پی ببرید آیا طرف مقابلتان در حال دروغ گفتن است، به ناپیوستگیِ صحبتش توجه کنید.

Newberry چنین میگوید :
“زمانی که دختری را به جرم شلیک به دوستش مورد بازجویی قرار میدادم، در حال تعریف داستانی بود که در آن, او در حال دویدن بود که صدای گلوله را شنید و سپس ناگهان در بین صحبتش گفت “فرد شلیک کننده را هم ندیدم” … من تا این را شنیدم ،تشخیص دادم در حال دروغ گفتن است که واقعا هم بود… چطور فردی صدای مهیب شلیک گلوله را بشنود و به آن واکنش نشان ندهد تا برگردد و ببیند؟ … در حین صحبتش محکم به میز کوبیدم، واکنش سریع او نگاه کردن به دستهایم بود، این واکنش مهر تایید را بر تشخصیم زد و فهمیدم او نه تنها صدای گلوله را شنیده بود بلکه برگشته و به منشاء آن صدا یعنی فرد شلیک کننده نیز نگاه کرده بود و او را دیده بود ”

برای تشخیص دروغ سوالات غیر منتظره بپرسید

تنها 4% از مردم دروغ گو زاده شده اند که چنان حرفه ای میتوانند دروغ بگویند که کسی نتواند مچ آنها را بگیرد، اما دیگران زمانی که میخواهند دروغ بگویند، معمولا داستان خیالی شان را ناقص میسازند.

زمانی که شخص در حال تعریف داستانش است، زمانی که انتظار ندارد سوالی دور از انتظارش را بپرسید ،طوری که قبلا برای آن آماده نشده باشد.

دروغ - نحوه تشخیص دروغ

برای مثال : اگر کارمندی در حال تعریف کردن درباره مهارت هایش است، با پرسیدن سوالی دور از انتظار مانند کتابی که برای افزایش مهارتش خوانده، یا منبعی که از آن یادگرفته میتوانید به نوعی تشخصی دهید آیا برای سوال شما جوابی از قبل آماده داشت؟ که احتمالا فرد صادق است، اگر خیر به احتمال زیاد در حال دروغ گفتن است

در نقطه پایانی داستان ،دروغگو را تشخصی دهید

یکی از مهم ترین نشانه های تشخیص دروغ و بی صداقتی تغییرات در رفتار است. شما یک فرد دروغگو را زمانی میتوانید به راحتی با این روش تشخیص دهید که شناخت نسبتا کم قبلی از فرد داشته باشید و بدانید طرف مقابل در کل فردی آرام است،اما زمان صحبت مضطرف می شود و یا طرف مقابل فردی با انرژی است اما هنگام صحبت کردن به شدت آرام و ریلکس به نظر می رسد.

این روش رفتار فرد را زیر نظر میگیرد، اگر فرد رفتاری غیر از رفتار معمول همیشگی اش نشان دهد، در واقع با خود واقعی اش در تضاد باشد ،به احتمال زیاد در حال دروغ گفتن است.

بدنبال حالات تقلبی بدن بگردید

اکثر مردم نمیتوانند به خوبی یک لبخند مصنوعی داشته باشند، اکثر مردم در زمانبندی آن دچار مشکل میشوند، یا خیلی طولانی آنرا نگه میدارند، یا آنرا خیلی زود تمام میکنند.

شاید لبخند فرد دروغگو با حالت قالب چهره ی وی ناهماهنگ باشد، یک چهره ی عصبانی همراه با لبخند !

لبخند های مصنوعی یکی از بهترین روش های کمبود صداقت است. یک لبخند واقعی برخی از عضله های کنار چشم را نیز در بر میگیرد، برای مثال هنگام لبخند اگر دهان فرد را بپوشانید، به راحتی از حالات چشم میتوانید بفهمید در حال لبخند زدن است

پیروی از حس ششم برای تشخیص دروغ

حس ششم، یا شمّ زنانه، نامش را هرچه بگذارید یک حسی از طرف مقابلتان دریافت کردید و آنرا با توجه به داده های ضمیر ناخودآکاهتان تطبیق دادید و آنرا نمیتوانید قبول کنید زیرا با داده های قبلی سازگار نیست.

این حس غریزه، شاید به ظاهر اشتباه باشد اما اکثر اوقات اطلاعات صحیحی به شما میدهد. پس اگر هنگام صحبت طرف مقابلتان غریزه تان به شما میگوید طرف مقابل در حال دروغ گفتن است، آنرا نادیده نگیرید و برای تایید صحت آن از روش شماره 6 استفاده کنید.

میکرواکسپرشن ها را دنبال کنید

میکرواکسپرشن (Microexpression)به معنی حالات ریز چهره است. کوچکترین حرکات و تغییر حالات ناگهانی چهره که در کمتر از 1 ثانیه انجام میشود است. این حالات چهره دقیقا واکنش کنترل نشده ضمیرناخودآگاه است که پوشانده نشده است.

زمانی که فردی مورد نظر در ظاهر خوشحال است اما در باطن عصبانی، این نشانه در حالات چهره اش گهگاهی در کمتر از 1 ثانیه نمایان میشود. تنها راه تشخیص آن داشتن مهارت در آن است.

تقریبا 90% به میکرواکسپرشن ها دقت نمیکنند، درحالی که میتوانند در کمتر از یک ساعت تمرین به خوبی در تشخیص آن مهارت پیدا کنند.

برای تشخیص دروغ بدنبال تناقض بگردید

در حالت کلی، هر تن صدایی که فرد انتخاب کند و یا حالت چهره یا بدنی به خود بگیرد، که با کلمات در حال صحبتش جور نباشد، به احتمال زیاد در حال دروغ گفتن است.

لو رفتن دروغ - نحوه تشخیص دروغ

فوق العاده شگفت انگیز است، اما واقعیت دارد. برای مثال زمانی که فرد در حال گفتن جمله ی “من پولی ندارم فعلا به شما بدهم ،یه چند وقتی به من فرصت بدید” اما حرکت سر او به نشانه “نه” گفتن در حال تکان خوردن است ،نشان دهنده حالت تناقض است.

این حالات میتواند در بین چهره و کلمات، تن صدا و کلمات، چهره و صدا بوجود بیاید. برای مثال شاید فرد در حال تعریف موفقیت بزرگی باشد که بدست اورده است اما با تن صدایی بدون هیجان و معمولی درحال تعریف کردن است، این تناقض میتواند نشان دهنده دروغ باشد.

احساس ناراحتی

زمانی که فرد در حال صحبت است اما احساس راحتی نمیکند، به احتمال زیاد در حال دروغ گفتن است. برای مثال در چشمانتان نگاه نمیکند، عرق میکند، در صندلی است مضطرب به نظر می آید و در کل فرد راحتی که میشناختید نبود، در حال دروغ گفتن است.

اطلاعات بیش از اندازه

برای مثال زمانی که از کارمندتان میپرسید “چرا دیر به سر کار اومدی؟” و او شروع میکند به تعریف کردن “صبح که بیدار شدم، دیدم نون نداریم برای صبحانه رفتم نون وایی ,شاتر محلمون گرم گرفت و صحبت کردیم و یه مشکلی براش پیش اومده بود از اقوامشون فوت کرده بود بنده خدا نمیتونست برگرده شهرستان …” یعنی در حال توضیح دادن طولانی و بیش از اندازه است به معنی پنهان کردن داستان اصلی است.

اطلاعات بیش از اندازه به معنی این است که فرد سخنگو، میخواهد از این شرایط خلاصی یاد اما با دادن انواع و اقسام اطلاعات در حال پوشش دروغش است و آنرا به یک دروغِ پیچیده تبدیل کرده است.

برای تشخیص دروغ حقیقت را رد نکنید

بسیار مهم تر است تشخیص دهید فرد، چه زمانی در حال گفتن حقیقت است تا دروغ، زیرا اکثر اوقات مردم در حال تعریف حقیقت اند اما به ظاهر در حال دروغ گفتن به نظر میرسند.

زمانی که گیج کننده به نظر میرسند؛ پیدا کردن حقیقت کلام از لابلای دروغ ها میتواند به سوال مهمی پاسخ دهد : چرا این فرد دروغ میگوید؟

این 10 روش به شما کمک میکنند تا دروغگو را تشخیص دهید، اما به شما کمک نخواهند کرد تا بفهمید چرا فرد در حال دروغ گفتن است به شما…

شما بدون شناخت از شخصیت و رفتارهای طرف مقابل به سختی میتوانید او را قضاوت کنید و دلیل دروغ گفتنش را و هدف او را از دروغ گفتن بیابید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید