برای باهوش و زرنگ شدن به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب گروه موفقیت پارس مگ را از دست ندهید. ما به شما می آموزم که چگونه زرنگ باشیم.

فهرست محتوا نمایش

۱۰ راهکار روزانه برای اینکه چگونه زرنگ باشیم

برای اینکه بدانید چگونه زرنگ باشیم باید بدانید زرنگ بودن جمله معروفی می‌گوید دانش، قدرت است. مهم‌ترین ویژگی دانش و هوش این است که هیچ اندازه معین و ثابتی ندارد و می‌تواند تا هراندازه که بخواهد بزرگ و بزرگ‌تر شود.

پس هرچه سعی کنیم باهوش‌تر و زرنگ‌تر شویم درواقع قدرتمندتر هم خواهیم شد. اما مسئله این است که چگونه زرنگ باشیم همیشه هم کار ساده‌ای نیست. آیا باید بیشتر مطالعه کنیم؟

اگر این‌طور است پس چگونه تمام مطالبی را که می‌خوانیم به ذهن بسپاریم و بعد به خاطر بیاوریم؟ شاید لازم است بیشتر اخبار تماشا کنیم یا فیلم‌های مستند بیشتری ببینیم؟

یا شاید باید در کلاس‌های شبانه مدرسه ثبت‌نام کنیم و به‌نوعی دانش خود را بازآموزی کنیم؟ یا حتی به نقاط مختلف زمین سفر کنیم و ناشناخته‌ها را ببینیم؟

زمان آنلاین بودن خود را هوشمندانه بگذرانید

ما معمولاً در اوقات فراغت، فوری به سراغ موبایل‌ها و تبلت می‌رویم و صفحات مجازی خود را چک می‌کنیم. حال سؤال این است که به‌غیراز این کار، چه‌کار مفید دیگری در این مدت‌زمان انجام می‌دهیم؟

ما می‌توانیم در همین مدت‌زمان، هرقدر که هست، تولیدکننده‌تر باشیم و همین ما را باهوش‌تر می‌کند. مثلاً تماشای یکی از مجموعه سخنرانی‌های مختلف، یادگیری لغات جدید یک‌زبان خارجی، مطالعه مقالات مفید علمی، بررسی کتاب‌ها یا گوش کردن به یک پادکست.

اصلاً نمی‌توان تصور کرد که اگر این کارها را یک ربع در هرروز انجام دهید، در درازمدت چقدر به دانش شما افزوده‌شده است و تغییر خواهید کرد. به‌قول‌معروف رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

چگونه زرنگ باشیم

جملات زیبا و نقل‌قول‌های ارزشمند را یادداشت کنید

برای اینکه بدانید چگونه زرنگ باشیم راهکار مفید دیگر این است که نقل‌قول‌های زیبا را بنویسید. به خاطر سپردن همه آنچه می‌خوانیم کار ساده‌ای نیست. اما می‌توان به مغز در این زمینه تا حدی کمک کرد.

یادداشت‌برداری از این مطالب، باعث می‌شود پس از گذشت یک ماه، زمانی که به یادداشت‌هایمان مراجعه می‌کنیم، جملات را راحت‌تر به یاد بیاوریم یا شاید به خاطرمان مانده باشد.

پیشنهاد می‌کنیم همه این مطالب را در یک دفترچه یادداشت بنویسید تا در یکجا جمع باشند.

خود را در همه حال به قلم و کاغذ مجهز کنید

افکار و جرقه‌های زیبا و مبتکرانه ناآگاه به ذهن انسان خطور می‌کند؛ اگر این الهامات را درجایی یادداشت کنید آن‌ها را از خطر نابودی نجات داده‌اید.

پس همواره قلم و کاغذ در دسترس داشته باشید تا این جرقه‌های ذهنی را ثبت کنید. برای اینکه چگونه زرنگ باشیم هرچه بیشتر بیاندیشید، بیشتر افکار خلاقانه به ذهن شما خواهند رسید و شما زرنگ‌تر و متفکرتر خواهید شد؛ پس آن‌ها را در یادداشت‌های خود شکار کنید.

دوستان زرنگ را در اطراف خود نگه‌دارید

دوستان زرنگ و باهوش و اهل تفکر در اطراف خود داشته باشید. هنگامی‌که با افراد خموده و بی‌فکر همراه باشید، آن‌ها هرگز شمارا به‌سوی تفکر و تقویت ذهن هدایت نخواهند کرد و شما هم تمایل دارید در همان سطح از ذهن باقی بمانید.

اما هنگامی‌که با افرادی که از شما زرنگ‌تر و باهوش‌تر هستند همراه باشید، تشویق می‌شوید که به‌مانند آن‌ها باهوش شوید و این اثر هم‌نشینی است.

دوستان زیادی داشته باشید

اگر فقط یک یا دو دوست دارید، به این معناست که فقط دو نفر هستند که می‌توانید با آن‌ها همفکری داشته باشید و از نظرات آن‌ها استفاده کنید و اثر مثبت بپذیرید.

اما اگر دوستان زیادی داشته باشید می‌توانید در تجارت ایده‌ها و نظرات غرق شوید و مشورت بگیرید. برای اینکه بدانید چگونه زرنگ باشیم هر چه تعداد دوستان شما زیادتر باشند، شما ایده و نظرات و عقاید تازه‌تری را خواهید شنید و بازخورد عقاید و نظرات خود را نیز از آن‌ها می‌گیرید و این ارزشمند است.

چرت بزنید

چگونه تیز ذهن‌تر شویم؟ در یک‌کلام، چرت بزنید! اغلب تصور عموم این است افرادی که چرت می‌زنند افرادی تنبل و ضعیف هستند.

اما افرادی که اهل چرت زدن هستند ذهنشان را استراحت داده و آن را تازه و شاداب می‌کنند. آن‌ها به ذهنشان زمان استراحت می‌دهند و بعد از توان ذهنی‌شان بیشترین استفاده را می‌برند.

ذهن شما نیاز به خواب دارد. اگر تصور می‌کنید که مرتب باید کارکنید و کمتر به بدنتان استراحت دهید درواقع تصورتان اشتباه است. برعکس، با این کار، توان ذهنی خود را کاهش داده و تمرکزتان را ازدست‌داده‌اید.

به‌علاوه، در هنگام خواب است که خاطرات و افکار به هم می‌پیوندند؛ پس خواب بلافاصله پس از یادگیری، بهترین راه برای کسب اطمینان از یادگیری و ملکه شدن در ذهن محسوب می‌شود.

چگونه زرنگ باشیم

بازی‌های ویدئویی انجام دهید

ممکن است بدترین بازیکن جهان باشید یا از بازی کردن بترسید اما اگر می‌خواهید صاحب یک ذهنِ تیز باشید، مغز شما نیاز به رشد دارد و یکی از راه‌کارهای ساده برای چنین رشدی، بازی‌های ویدئویی هستند.

بازی‌های ویدئویی باعث تقویت هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌های شما می‌شوند و مغز را درگیر می‌سازند درحالی‌که در زمان تماشای تلویزیون، مغز حالت انفعالی دارد و فعالیت چندانی نمی‌کند. اما بازی‌های ویدئویی مغز را فعال می‌کنند.

کار با ابزارهای جدید را تجربه کنید

یادگیری کار با ابزارهای جدید، راه‌کار جالب دیگری برای تقویت مغز است. ابزارهای فیزیکی باعث هماهنگی بین دست و چشم می‌شود، تمرکز را بالا می‌برد و ذهن را به کار می‌گیرد.

غذاهای مقوی بخورید

مصرف غذاهای سالم شمارا تیز ذهن‌تر می‌کند. رژیم غذایی شما فقط برای افزایش وزن یا سلامتی جسمی شما نیست؛ بلکه سلامت مغز شما و توانایی‌های شناختی‌تان را نیز مشخص می‌کند.

غذاهای غیرمفید و مضری همچون فست فود ها و غذاهای فرآوری شده شمارا به‌سوی ذهنی غیرفعال می‌کشاند. توانایی تفکر را کاهش می‌دهد و مانع شادابی ذهنی می‌شود.

با رعایت رژیم غذایی با پروتئین کمتر، مغز شما قدرت بیشتری خواهد یافت و عملکرد شناختی شما بهتر خواهد شد.

مطالب چالش‌برانگیز بخوانید

اگرچه داستان‌های رازآلود یا عاشقانه سرگرم‌کننده هستند و مطالعه آن‌ها آسان است اما هیچ فعالیتی را به مغز تحمیل نمی‌کند.

اگر شروع به خواندن کتاب‌هایی کنید که نیاز دارند آرام‌آرام درباره مسئله‌ای فکر کنید، عملکرد شناختی شما تقویت می‌شود. به‌علاوه رمان‌هایی که نیاز به تفکر دارند و کتاب‌هایی که از مطالب غنی پرشده‌اند، دانش و درک شمارا از جهان تغییر و رشد می‌دهند.

همچنین دایره لغات شما وسیع‌تر خواهد شد و همین مغز را تقویت می‌کند.

این راه‌کارها را امتحان کرده و پس از مدتی نتیجه را با گذشته خود مقایسه کنید.

10 خصوصیت افراد زرنگ که باعث موفقیت شان می‌شود

فارست گامپ می گوید: «کار احمقانه همان کاری است که احمق می کند.» این شخصیت با گفته های عمیقش، در مقابل شخصیت «پیتر سِلرز» در فیلم کلاسیک حضور قرار داشت.

در آن فیلم تصور می شد شخصیت اصلی فیلم (آقای شانسِ باغبان) بسیار زرنگ است، اما او احمق بود، البته احمقی که می توانست غیرممکن ها را ممکن کند. با یوکن همراه باشید تا 10 خصوصیت رفتاری آدم های زرنگ را بیان کنیم.

جمله‌ی گامپ بدین معناست: شما همان کاری هستید که انجام می دهید. مهم نیست فکر کنید چقدر زرنگ هستید یا نیستید، اگر همیشه کارهای ساده لوحانه انجام می دهید، پس هنوز ساده لوح هستید.

به عقیده ی گامپ «کار احمقانه کاری است که احمق می کند» اگر نتوانید درباره مساله ی مهمی چون هوش انسانی صحبت کنید، آن هم تنها به این خاطر که می ترسید به دیگران بربخورد، مهم نیست خودتان فکر می کنید چقدر زرنگ هستید، بلکه از نظر من خودتان را به عمق حماقت کشانده‌اید!

چگونه زرنگ باشیم

آدم های زرنگ بسیار مهم هستند و من به شما می گویم چرا. آدم های زرنگ، تصمیمات هوشمندانه می گیرند و این اصلی ترین عامل موفقیت شان است.

اکنون یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید در زندگی تان داشته باشید این است که در روابط کاریِ خود به دنبال افراد زرنگ بگردید. باید بدانید چگونه زرنگ باشیم.

منظورم افرادی نیستند که خودشان فکر می کنند باهوش هستند، اما همیشه کارهای احمقانه انجام می دهند. بلکه منظور افراد زرنگ واقعی است؛ اما چطور تشخیص دهیم با یک زرنگ واقعی در ارتباط هستیم؟

حقیقت اینکه چگونه زرنگ باشیم این است، افراد زرنگ واقعی خصوصیت هایی دارند که می توان آنها را تشخیص داد.

1. همیشه تصمیم های هوشمندانه اتخاذ می کنند

افراد زرنگ می دانند هر عملشان، عواقبی به دنبال دارد. آنها به این درک رسیده اند که در کسب و کارشان، هر بار تنها یک تصمیم خوب می توانند بگیرند. اتخاذ تصمیمات خوب به طور مداوم، نیاز به تمرکز و هوشمندی دارد.

2. از اشتباهات شان درس می گیرند

ما در طول زندگی مان، هر چیزی را با آزمون و خطا یاد می گیریم. همه ی ما مرتکب اشتباه می شویم، زیرا از این طریق است که می آموزیم. آدم های زرنگ همیشه از اشتباهات شان درس می گیرند.

اگر با این واقعیت مواجه نشوید و خودتان را صادقانه قضاوت نکنید، قطعا بار دیگر، عملکرد بهتری نخواهید داشت. باید یاد بگیریم چگونه زرنگ باشیم.

3. آنها پاسخ هر چیزی را نمی دانند

یک جمله ی قدیمی هست که می گوید: “افرادی که توهم می زنند همه چیز را می دانند، گروهی دیگر که واقعا همه چیز را می دانند، آزار می دهند”.

آدم های زرنگ و باهوش سعی نمی کنند واقعیت باهوش بودن شان را به رخ دیگران بکشند. آنها به اندازه ی کافی باهوش هستند که بدانند هنوز خیلی چیزها را نمی دانند.

4. با آدم های زرنگ همانند خودشان ارتباط دارند

هر فردی هرچقدر هم بزرگ باشد، باز این گروه ها هستند که کارهای خارق العاده می کنند.

استیو جابز به طور حیرت انگیزی زیرمجموعه ی خود را کنترل می کرد، اما چند نفری در تیم رهبری اش داشت که توانمندترین افرادی بودند که پیدا می شدند و به آنها یاد می داد با گروه های خودشان هم چنین کاری کنند. این یعنی هوشمندانه عمل کردن که باعث موفقیت های بزرگ می شود.

5. بسیار کاردان هستند

اغلب افراد زرنگ با محیط پیرامون شان سازگارترند و از این محیط به طور خلاقانه برای دست یابی به نتایج دلخواه خود استفاده می کنند.

6. به خوبی استدلال می کنند

من هرگز با این مساله کنار نخواهم آمد. خیلی از افراد، حتی وقتی با شواهد غیرقابل انکاری مبنی بر اینکه اشتباه می کنند مواجه می شوند، باز هم روی عقیده ی خود پافشاری می کنند، به طوری که انگار زندگی شان به آن وابسته است.

اگر تفکر انتقادی، استدلال منطقی، علیت و روش های علمی، اینقدر پیشرفت نمی کردند ما هنوز در قرون وسطی بودیم.

7. آنها از موج های زودگذر تبعیت نمی کنند

ما در عصر فَدها (چیزهایی که موقتی همه گیر می شوند) و شبه علم زندگی می کنیم. هیچ چیز واضح تر از آنچه در فیلم Idiocracy از مایک جاج (Mike Judge) تصویر شده، در مورد حماقتی که جامعه را به انحطاط می کشاند، پیدا نخواهید کرد.

اربن دیکشنری این فیلم را اینچنین توصیف می کند: “فیلمی که در حقیقت کمدی بود، اما تبدیل به مستند شد.” حقیقت دارد!

8. بیشتر از داشته هایشان خرج نمی کنند

همه ی ما در دوران جوانی، بلندپروازی کرده ایم، اما بعد از اینکه به آنچه می خواستیم رسیدیم، عاقلانه نیست با ولخرجی کردن، آن را هدر دهیم.

چگونه زرنگ باشیم

9. آنها گاهی بدترین دشمن خودشان هستند

هر چقدر هم که لوب پیشانی ما توسعه یافته باشد، هر کسی یک نقطه ی کور حسی دارد که باعث گرفتاری اش می شود.

در بیشتر مواقع، این نقطه ی کور، روی دیگر سکه ای است که آنها را به فردی زرنگ تبدیل کرده است. همانند یین (yin) و یانگ (yang) که برای هم وجودی به یکدیگر نیاز دارند.

10. در جایگاه کارآفرین، همیشه هم موفق نیستند

من به این باور رسیده ام، وقتی درباره موفقیت کسب و کار صحبت می شود، هوشمندی لازم است، اما کافی نیست.

مقصودم کسانی نیست که از دیگران سوء استفاده می کنند یا از یک ایده ی تجاریِ هوشمندانه، ثروت زیادی به دست می آورند. حقیقت این است، برای راه اندازی و مدیریت کسب و کاری موفق در طولانی مدت، باید زرنگ باشید، همین!

5 معما مخصوص افراد باهوش و زرنگ

تفاوت زرنگ با آدم‌های باهوش و نابغه

زرنگ را شاید در بسیاری از جوامع دیگر با آدم‌های باهوش و نابغه هم معنی کنند؛ اما بار معنایی آن در جامعه ایرانی کمی متفاوت است، پس قبل اینکه بدانید چگونه زرنگ باشیم بدایند شاید بشود از آن به عنوان ناسزا هم استفاده کرد.

البته چیزی که مشخص است تفاوت آشکار زرنگی‌ با توهم زرنگی ‌است، چراکه بیشتر آنها که گمان می‌کنند زرنگ هستند فقط توهم زرنگی دارند، چراکه این عمل را هم معنا با زیر پا گذاشتن حق دیگران می‌دانند.

حالا معنای منفی زرنگی در جامعه ایرانی خیلی پررنگ‌تر از معنای مثبت آن است، معنایی که شاید تنه بزند به مفهوم بی‌فرهنگی یا بدتر از آن بی‌شعوری‌.

در شبکه‌های مجازی هم گاه عکس‌هایی دست به دست می‌شود با همین محتوا و البته بسیاری از این عکس‌ها نمود بسیاری در نوع رانندگی افراد دارد؛ چراکه اغلب مصداق‌های چگونه زرنگ باشیم در نوع رانندگی افراد عیان می‌شود.

زرنگ‌ها پشت چراغ قرمز نمی‌مانند

از همان آموزش‌های دوران ابتدایی و شاید قبل تر به کودکان مشخص است که چراغ نارنجی یا زرد در چراغ راهنماهای شهر به مفهوم همان چراغ قرمز است.

براساس آیین‌‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان وسایط نقلیه اگر قبل از ورود به تقاطع با چراغ زرد مواجه شدند باید از سرعت خودرو بکاهند و پشت خط ایست، توقف کنند، اما این داستان برای آدم زرنگ‌های پشت فرمان تعبیر دیگری دارد و آن هم درست برخلاف همان آیین‌نامه است.

به این مفهوم که پا را روی پدال گاز می‌گذارند تا مبادا پشت چراغ قرمز بمانند، چرا؟ چون آدم زرنگ‌ها پشت چراغ قرمز نمی‌مانند.

چگونه زرنگ باشیم

نابغه‌های اداری

کم‌کاری یکی از شایع‌ترین آفت‌های محیط‌های کارمندی است. کم‌کاری‌ای که از آن به زرنگ ب

زی تعبیر می‌شود. اگر شما بتوانید کار محوله به خود را که طی دو ساعت به اتمام می‌رسد یک روز طول بدهید، زرنگ هستید و اگر این زمان به چند روز بکشد زرنگ‌تر ‌و حتما اگر کار دو ساعته را یک هفته‌ای انجام بدهید نابغه محسوب می‌شوید.

این روندی است که آدم زرنگ‌های شاغل در اداره‌های دولتی و البته خصوصی برای خودشان دارند. چراکه طول کشیدن این کار در حقوق پایان ماه افراد تفاوتی ایجاد نمی‌کند و از سوی دیگر پایان کار دو ساعته به معنای آغاز کار جدید است و چرا وقتی حقوق دو ساعت کار مفید در روز با حقوق ده ساعت کار مفید در روز برابر است به خودتان سختی بدهید.

این یک زرنگ بازی شایع است. حالا بماند که بسیاری از کارمندان زرنگ همه کارهای اداری اعم از پرداخت خلافی خودرو، ‌پیگیری وام‌های مختلف، پرداخت قبوض و البته خریدهای منزل را در ساعت اداری انجام می‌دهند تا در وقت خودشان صرفه‌جویی کرده و البته نمادی باشند برای یک آدم زرنگ.

زرنگ‌ها در خیابان یکطرفه

معمول‌ترین زرنگ بازی‌ها در نوع رانندگی عیان می‌شود. یکی از معمول‌ترین‌هایش خیابان ورود ممنوع است، این که بدون هیچ مشکلی در خیابان‌های ورود ممنوع برانیم و تازه خودمان را محق بدانیم اگر از روبه‌رو خودرویی آمد با چراغ زدن‌های مدام او را مجبور به توقف کنیم، چرا؟ چون حق تقدم در خیابان‌های یکطرفه با آدم زرنگ‌هاست.

بدترش زمانی است که در خیابانی دوطرفه وقتی پشت انبوهی از اتومبیل‌ها گیر افتاده‌ایم و لاین مخالف خلوت است، از خط ممتد تجاوز کرده، با سرعت زیاد در لاین مربوط به مسیر مقابل از کنار بقیه عبور کنیم.

خیانت؛ تفاخر به حماقت

شاید عجیب‌ترین مورد تفاخر به زرنگی و رندی را بتوان در خیانت بدانیم. این که بسیاری از افراد با افتخار از خیانت‌هایی می‌گویند که به شریک زندگیشان می‌کنند و جالب این که به نوعی این خیانت را جلوه می‌دهند که زرنگی تلقی شود.

این که بارها به شریک زندگی‌تان خیانت کرده‌اید و نگذاشته‌اید او بویی ببرد هیچ نشانه‌ای از زرنگی ندارد. این نشانه‌ای مهم از سقوط اخلاقی فرد به ورطه تباهی است.

چگونه زرنگ باشیم

زرنگ‌های زیرآب‌زن

مورد شایع دیگر که برای بسیاری از افراد، رندی تلقی می‌شود زیرآب‌زنی ‌است. حتی پیش از آن که از این خشنود باشید که شما کاری در یک اداره پیدا کرده‌اید باید نگران این باشید که خیلی زود زیرآب شما نخورد، چراکه در نظام اداری ایران بیش از آن که شما نگران چگونگی بهتر انجام دادن کارتان باشید باید نگران این باشید که زیرآب‌تان نخورد.

در این راه حتی ممکن است خودتان برای پیشگری از زیرآب خوردنتان مجبور شوید زیرآب هم بزنید. حسادت، ‌عدم شایسته‌سالاری در نظام اداری و البته مدیران علاقه‌مند به چاپلوسی دلایل مهم شیوع زیرآب‌زنی است؛ پدیده‌ای که مجریانش آن را رندی و زرنگی می‌دانند.

استفاده غیرمجاز از خدمات بیمه‌ای دیگران،‌ تعویض البسه پس از استفاده، رعایت نکردن کپی‌رایت و البته تقلب در حوزه‌های مختلف هم مصداق‌های دیگری است که از آن با عنوان زرنگی یاد می‌شود، اما چیزی جز بی‌فرهنگی نیست

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید