راه های افزایش صبر را یاد بگیرید تا در مواقع حساس زندگی به دادتان برسد. صبر یکی از خصوصیات مثبت حساب می شود که خوشبختانه با تمرین می توان این خصوصیت را در خود پرورش داد. گروه موفقیت پارس مگ به شما راه های پرورش این خصوصیت را یاد می دهد.

صبر - راه های افزایش صبر

فهرست محتوا نمایش

تعریف صبر چیست؟

صبر در لغت به معنای حبس و باز داشتن است. هرگاه کسی خویشتن را از فعل اختیاری باز دارد، صبر کرده است.
صبر ، مقاومت آدمی در راه تکامل در برابر انگیزه‌های شر‌آفرین، فساد‌آفرین و انحطاط‌آفرین است.
صبر یعنی مقاومت و ایستادگی، مقاومت در برابر بلایا، درمیدان جنگ و در مصائب.

فواید صبر

افراد صبور از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند!

بسیاری از افراد ظاهرا این کلیشه را در ذهن دارند که اگر فردی بی‌حوصله است صورتش قرمز می‌شود و سردرد می‌گیرد. مطابق مطالعه سال 2007 توسط سارا استاد حوزه علمیه فولر و رابرت امونز، افراد صبور تمایل به افسردگی و احساسات منفی کمتری دارند، شاید به این دلیل است که می‌توانند بهتر با شرایط ناراحت کننده یا استرس کنار بیایند. آن‌ها همچنین خود را فردی آگاه می‌پندارند و احساس قدردانی و ارتباط بیشتری با انسان‌ها و جهان دارند.

افراد صبور دوستان و همسایگان بهتری هستند!

در روابط با دیگران، صبر به نوعی مهربانی تبدیل می‌شود. به بهترین دوستی فکر کنید که شب به خاطر درد قلبی که شما تحمل می‌کنید شما را آرام می‌کند. یا نوه‌ای که از طریق داستانی که بارها از پدربزرگش شنیده است لبخند می‌زند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد صبور تمایل به همکاری، همدلی ، عدالت بیشتر و بخشش بیشتری دارند.

صبر به ما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسیم!

راه رسیدن به موفقیت راهی طولانی است و کسانی که صبر را در خود تقویت نکرده‌اند می‌خواهند بلافاصله نتیجه را ببینند ممکن است حاضر به پیمودن آن نباشند.

شنیتکر در مطالعه خود در سال 2012 بررسی کرد که آیا صبر به دانشجویان در انجام کارها کمک می‌کند یا خیر. در پنج نظرسنجی که آن‌ها در طول یک ترم به اتمام رساندند، به این نتیجه رسیدند که افراد صبور تلاش بیشتری نسبت به افراد دیگر نسبت به اهداف خود انجام داده‌اند.

به ویژه کسانی که صبر بین فردی دارند، در مقایسه با افراد کم تحمل، پیشرفت بیشتری در رسیدن به اهداف خود داشته و از رسیدن به آن رضایت بیشتری دارند (به خصوص اگر این اهداف دشوار باشد).

صبر با سلامتی مرتبط است!

برخی شواهد نشان می‌دهد که حتی ممکن است برای سلامتی ما نیز مفید باشد. در مطالعه خود در سال 2007 ، اشنیتکر و ایمونز دریافتند که افراد بیمار کمتر ممکن است مشکلات سلامتی مانند سردرد، جوش‌های آکنه، زخم و اسهال  را تجربه کنند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که افرادی که بی‌حوصلگی و تحریک‌پذیری از خود نشان می‌دهند (یکی از ویژگی های شخصیت تیپ A ) بیشتر شکایت از سلامتی و خواب‌های بد خود دارند. اگر صبر بتواند استرس روزمره ما را کاهش دهد، منطقی است که حدس بزنیم این امر همچنین می‌تواند از ما در برابر اثرات مخرب سلامتی محافظت کند.

تقویت صبر - راه های افزایش صبر

تقویت صبر

صبر چیزی نیست که شما معمولاً به عنوان یک ویژگی مثبت در یک رزومه کاری ذکر کنید؛ اما شکی نیست که افراد صبور چه در محل کار و چه در زندگی روزمره بیشتر دوست‌داشتنی و خوشایند هستند. صبر و بردباری همچنین مهارتی است که تقریباً همه می‌توانند با تمرین در آن پیشرفت کنند و صرفا صفتی انتسابی نیست.

شما می‌توانید با تلاش به یک فرد صبورتر تبدیل شوید. در ادامه 10روش کلیدی را برای افزایش صبر بیان کرده‌ایم که قطعا به شما در این زمینه کمک شایانی می‌کند.

در چه مواقعی باید صبور بود؟

در برابر وظایف خود صبور باشیم

همه افراد در زندگی وظایفی بر عهده دارند مانند وظایف نسبت به زندگی و خانواده، وظایف دینی و… .
قطعا رعایت وظایف کار آسانی نخواهد بود، پس باید در برابر وظایف قوی و صبور بوده تا به مقصد رسیم. اصلا همین صبر هم وسیله رسیدن به هدف است و هم اینکه هدف است.

یعنی هم قرار است در نهایت صبور شویم و هم اینکه برای خوب بودن باید صبور باشیم چرا که هر چه در برابر وظایف صبور تر باشیم، در راه موفقیت نیز از سختی‌ها و استرس‌های کمتری رنج می‌کشیم.

در برابر حرف‌ها تاب بیاوریم و صبور باشیم

خیلی وقت‌ها افراد دیگر و نزدیکانمان حرف‌هایی میزنند که از نظر ما خیلی خوشایند نیستند و خیلی دوستشان نداریم ولی باید بدانیم حرف حرف است! افراد معمولا خیلی مراقب حرف‌های خود نیستند و در اکثر مواقع سخنانی فکر نشده می‌گویند. اگر بتوانیم با این مسئله کنار بیاییم و ذهنمان آماده شنیدن بدی‌ها هم باشد، دیگر این حرف‌ها خیلی برایمان سنگین نخواهند بود.

اگر هم حرف ها باعث رنجش شما شدند و شما را ناراحت کردند بهتر است کمی کوتاه بیایید و صبر به خرج دهید، خیلی از مواقع صبوری کردن در این شرایط مانع بسیاری از درگیری‌ها می‌باشند. صبور بودن و صبوری کردن استرس و اضطراب شرایط محیطی را از بین می‌برد.

صبر و بخشش در موقعیت‌های سخت

همیشه در زندگی کسانی هستند که خواسته یا ناخواسته با تو بدی خواهند کرد. ممکن است کاملا حق با شما باشد و این حق را دارید که در برابر ظلمی که به شما شده ایستادگی کنید، ولی صورت انسانی و منطقی‌تر آن این است که قلب ما آن قدر بزرگ باشد که بدی را با خوبی و خوشی جواب بدهیم.
صبور بودن در موقعیت‌های سخت زندگی این امکان را به شما می‌دهد تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرید و در عین حال روابط آرام‌تر و بهتری با دیگران برقرار کنید و از سلامت عمومی بالا‌تری برخوردار باشید و از ناخوشی‌های استرس و اضطراب به دور باشید

تصور کنید یک جلسه مهم کاری دارید، زود‌تر از همیشه از خانه خارج می‌شوید، در بین راه تصادفی رخ می‌دهد که منجر به ترافیکی سنگین می‌شود، این تجربه از جمله موقعیت‌هایی است که کنترلی بر آن ندارید.

ممکن است دچار اضطراب شوید یا تمام مدت عصبانی باشید، به زمین و زمان بد و بیراه بگویید و مدام دستتان روی بوق باشد یا شاید خونسردی خود را حفظ کنید و بپذیرید که باید مدت زمانی صبر کنید تا ترافیک باز شود، تماسی بگیرید تا دیر رسیدن خودتان را اطلاع بدهید. قطعا با صبر کردن و روش دوم روز خود را راحت‌تر سپری خواهید کرد.

علت پرخاشگری و بی‌صبری چیست؟

صبوری - راه های افزایش صبر

عوامل موثر بر بی‌صبری و پرخاشگری را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • چه کسانی موجب بی‌صبری و پرخاشگری اند؟
  • چه چیزهایی موجب بی‌صبری و پرخاشگری است؟

در دسته اول می‌توان گفت در موارد زیادی پرخاشگری و خشم نسبت به شخص مورد علاقه تجربه می‌شود. همچنین دوستان و آشنایان نزدیک نیز از عوامل خشم بوده‌اند.

در باب دسته دوم می‌توان گفت علت، حول ناکامی‌ها، نیاز‌ها و خواسته‌های فرد می‌چرخد که این عوامل عبارتند از:

  1. جلوگیری از رفتار هدفمند
  2. تحقیر شدن یا مورد تبعیض و یا بی‌مهری قرار گرفتن
  3. مورد فریب‌کاری یا عهد شکنی قرار گرفتن
  4. تحقیر شدن احساسات، ارزش‌ها یا اقتدار واقعی فرد از سوی دیگران
  5. مورد بدرفتاری و بی‌توجهی قرار گرفتن از سوی افراد مهم
  6. صدمه دیدن در نتیجه بی‌توجهی نسبت به خود
  7. رفتار حاکی از بی‌توجهی دیگران
  8. مورد تجاوز بدنی یا کلامی قرار گرفتن
  9. قربانی شدن

راه های افزایش صبر

تمرین کنید که صبور باشید.

فکر کنید که در حال یادگیری نواختن پیانو هستید. به چه چیزی نیاز دارید جز تمرین ؟ مثلا یک رمان سخت خریداری کنید و آن را به اتمام برسانید یا یک پازل پیچیده بخرید و آن را تکمیل کنید. از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و هنگامی که منتظر کسی هستید، مدام به تلفن همراه خود نگاه نکنید.

روی این تمرکز کنید که چرا می خواهید صبور باشید.

تمرکز کردن روی دلیل اصلی صبور بودن به شما کمک می کند که زودتر به آن دست پیدا کنید. آیا تا به حال از بی صبری آسیب دیده اید؟ پس برای این که دیگر آن خطا ها را تکرار نکنید باید صبر پیشه کنید.

به این فکر کنید که فقط باید کمی ناراحتی را تحمل کنید.

فرض کنید که در ترافیک گیر کرده اید. چرا باید از این مسئله خشمگین و بی صبر شوید ؟ ترافیک هیچ آسیبی به جسم شما وارد نمی کند و یا هیچ تهدیدی برای زندگی شما نیست. فقط باید مدتی را منتظر بمانید ، پس به خودتان یادآوری کنید که این مسائل ارزشی برای عجله و یا حرص خوردن ندارند.

یکی از راه های افزایش صبر حواس خود را پرت کردن است.

موارد مختلفی هستند که باید برای آن ها منتظر بمانید مثلا صف گرفتن غذا در دانشگاه که در این مواقع نمی توانید سرعت را بالا ببرید اما می توانید این زمان بیهوده را پر کنید تا برایتان راحت تر سپری شود. مثلا ایمیل های خود را چک کنید ، به یک پادکست گوش دهید، یک بازی در موبایل انجام دهید و در کل شرایط صبر کردن را برای خود آسان تر کنید.

چیزهایی که صبر شما را می گیرد را شناسایی کنید.

آیا روشن شدن لامپ اتاق هنگامی که خواب هستید شما را به شدت عصبانی می کند ؟ خب . زمانی که دوباره در این شرایط قرار گرفتی د، خودتان را بسنجید و با یک لبخند به این اتفاق پاسخ دهید.

از راه های افزایش صبر تمرین مهربانی است.

در بسیاری از موارد دلیل بی صبری ما افراد دیگر هستند مثلا فکر کنید که در صف خرید پشت سر یک پیرزنی که بسیار آهسته کار می کند، قرار گرفته اید ، اکنون وقت آن است که مهربان بودن با دیگران را به خودتان یادآوری کنید.

صبر و بردباری - راه های افزایش صبر

مدیتیشن و خوداگاهی را تمرین کنید.

مدیتیشن و خودآگاهی دو ابزار قدرتمند هستند تا از طریق آن ها به احساسات منفی خود غلبه کنید. خود آگاهی یک مهارت ذهنی است که به معنی توجه به خود در هر لحظه و آگاهی نسبت به احساسات و افکار می باشد. مدیتیشن نیز به شما طرز صحیح نفس کشیدن ، ریلکس کردن بدن ، فکر کردن به جوانب مثبت زندگی را آموزش می دهد.

موارد بی صبری خود را یادداشت کنید ؛ راه های افزایش صبر

گاهی اوقات باید به عادات بد و منفی خود اعتراف کنید ، این موارد را یادداشت کنید و فکر کنید که جز بی صبری و عصبانیت چه واکنش بهتری را می توانستید از خود نشان دهید.

به افرادی که باعث بی صبری شما می شوند ، درس بدهید.

گاهی اوقات ریشه تحمل نکردن و بی صبری شما در افراد دیگر اشتباهات و شکست آنها است. این اتفاق معمولا در محل کار بیشتر رخ می دهد و افراد به شدت روی هم تاثیر می گذارند. گاهی اوقات فقط کافی است که دیگران را به آرامش دعوت کنید تا خودتان نیز آرامش بیشتری داشته باشید.

کمی به خودتان زمان دهید.

زمانی که عصبانی یا کلافه هستید ده دقیقه صبر کنید ، بیرون بروید و از چیزی که صبر شما را سر آورده است ، دور شوید که این تایم کوتاه به شما کمک می کند تا ذهنتان را شفاف کنید و راه حل بهتر و منطقی تری به ذهنتان خطور کند.

چیزی که نمی توانید تغییر دهید را بپذیرید.

مطمئن باشید که خیلی چیزها در زندگی دست ما نیستند و نمی توانیم زمانشان را جلو بیاندازیم. در این موارد باید این نکته را به خودتان یادآور شوید و بیش از حد به آنالیز و تجزیه تحلیل این موقعیت ها نپردازید.

روی یک تصویر بزرگ تر تمرکز کنید ؛ راه های افزایش صبر

زمانی که شرایط بیش از حد برای شما طاقت فرسا شدند ، به این موضوع فکر کنید که همه ما در این دنیای بزرگ تنها یک ذره هستیم و در نتیجه اتفاقی که منتظرش هستیم، آن قدرها بزرگ نیست که نتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم و با یک تصویر بزرگ تر ذهنی می توانیم به بی اهمیت بودن برخی موارد پی ببریم و راحت تر زندگی کنیم.

هدفتان را برای خود یادآور شوید.

حتما برای صبر و بردباری خود یک دلیل داشته باشید تا انگیزه شما شود و بتوانید در مسیر افزایش صبر، پیشرفت بیشتری داشته باشید.

راه های سالمی را پیدا کنید تا بی صبری شما تسکین پیدا کند.

حتما به یادگیری مهارت هایی بپردازید که در شرایط منفی و سخت به شما کمک کند مثلا فعالیت هایی را انتخاب کنید که باعث می شود در لحظه آرامش پیدا کنید . مثل آشپزی کردن، خرید کردن، باغبانی و … .

به دیگران نگاه کنید ؛ راه های افزایش صبر

مواقعی در زندگی وجود دارند که بسیار سخت هستند اما مجبور نیستید که به تنهایی آن ها را انجام دهید. در این شرایط می توانید از دیگران چیزهای زیادی را یاد بگیرید یا از آن ها کمک بگیرید تا راحت تر به شرایط فائق بیایید و مجبور به صبر زیاد نباشید.

یادتان باشد که یک شبه به یک انسان صبور تبدیل نمی شوید.

صبر و بردباری یک مهارت است که نیاز به تمرین مداوم دارد و مانند هر حرفه ای نیاز به پشتکار شما دارد ، پس یک شبه توقع صبور شدن را نداشته باشید.

گاهی اوقات به خودتان اجازه دهید که بی صبر باشید.

برای این که به یک باره از همه چیز زده نشوید ، می توانید مواقعی را به خودتان اجازه دهید و بی صبر باشید ، این کار شبیه به تکنیک رژیم گرفتن است که در بعضی مواقع می توانید مواد غذایی مورد علاقه تان را بخورید.

صبر و حوصله - راه های افزایش صبر

روی برد های کوچک خود تمرکز کنید.

به مواقعی فکر کنید که می توانستید در آن ها بی صبر باشید اما نبودید و با صبر همه اتفاقات را به خوبی مدیریت کردید . این موفقیت های کوچک انگیزه ای است که بیشتر به این راه ادامه دهید.

علت را تشخیص دهید.

بی صبری می تواند نشانه ی چیزی خاص باشد. گاهی اوقات خستگی زیاد ، استرس ، احساس شرمندگی و خجالت ، عدم اعتماد بنفس و … دلایل بی صبری هستند ، این دلایل را شناسایی کنید و سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشید تا به بی صبری خود غلبه کنید.

از دیگران درخواست کنید ؛ راه های افزایش صبر

اگر دیدید که مثلا در یک کار گروهی فقط شما هستید که به وظیفه خود عمل می کنید ، قبل از پرخاشگری این موضوع را به راحتی با همکاران خود در میان بگذارید و از آن ها درخواست کنید تا وظیفه خود را انجام دهند.

به صبوری خودتان افتخار کنید.

اگر موفق شده اید که با صبر و بردباری خود کاری را پیش ببرید و یک مهارت جدید بیاموزید ، حتما به خودتان افتخار کنید و یک پاداش و هدیه را نیز برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه شما افزایش یابد.

هدف کلی را ببینید ؛ راه های افزایش صبر

اگر زمانی را برای تمدید گواهی نامه رانندگی در صف پلیس+10به انتظار ایستاده اید نباید رنجیده شوید ، چرا که کاری که هر 5 سال یکبار انجام می شود تا از مزیت بهره مندی ازمزیت آزادی 5 ساله رانندگی استفاده کنید ارزش یک ساعت انتظار را دارد و معامله بدی نیست. پس همیشه نگاهتان به چشم انداز آینده باشد.

ذهن خود را روی مسائل دیگر متمرکز کنید

زمانی صبر خود را از دست می دهید که روی چیزی متمرکز شده باشید. بنابراین مثبت اندیش باشید و به این واقعیت که روی چیزی متمرکز شده اید تمرکز نکنید، بلکه به نتیجه مثبتی که منتظرش هستید فکر کنید.

به زمان طولانی که باید طی شود فکر کنید

معمولا کم صبری درنتیجه کوتاه نظری است، یعنی نمی توانید به آن مسئله در طولانی مدت نگاه کنید. همیشه به خود بگویید که “اگر امروز برای فلان کار این مدت زمان را صبر کنم، یک سال دیگر تفاوتی می کند؟” این هم دقیقاً یعنی به آن موقعیت در چشم انداز صحیح و طولانی مدت نگاه می کنید. با انجام این کار اضطراب شما کاهش می یابد و صبور بودن را تمرین می کنید.

به دنبال پشت گرمی مناسب باشید

تاریخ سرشار از داستان موفقیت هایی است که درنتیجه صبر به وجود آمده اند. توماس ادیسون با تلاش خود سالهای بسیاری را صرف کنترل فرایند الکتریکی برای تولید نور کرد. هلن کلر برای یادگیری کارهایی که برای خیلی ها آسان بود سالهای بسیار سختی را سپری کرد. دنبال کسانی باشید که صبر را تمرین کرده باشند تا از آنها درس بگیرید.

توجه داشته باشید که صبور بودن ارزش پاداش شما را افزایش میدهد

ضرب المثل قدیمی که می گوید، “صبر تلخ است ولیکن ثمره شیرین دارد” دقیقا مصداق همین جمله است. دستیابی به موفقیت یکی از بهترین نمونه های آن است. موفقیت اصولی و با دوام نیازمند زمان ، صبر و حوصله است.

صبر و حوصله - راه های افزایش صبر

به دنبال مقایسه کردن نباشید

بی صبری معمولاً درنتیجه مقایسه کردن های اشتباه ایجاد می شود . اگر یکی از دوستان همدوره ای شما به درجه ای از موفقیت رسیده است که آرزوی شماست، باید درک کنید که موقعیت شما با یکی نیست.

در بیشتر مواقع پدر و مادر ها از اینکه همسالان فرزندشان با سرعت بیشتری درحال پیشرفت هستند ، صبر خود درمقابل فرزندشان را از دست می دهند. این والدین نمی توانند درک کنند که شاید فرزند آنها در جنبه های دیگر بسیار از بقیه همسالانش جلوتر باشد ، غیرمنصفانه است که توقع بهترین بودن در همه جنبه های زندگی را داشته باشیم.

صبر در قرآن

واژه «صبر» صدها بار در قرآن به اشکال مختلف بیان شده است. این موضوع میزان اهمیت صبر در اسلام و کتاب قرآنی را بیان می‌کند. قرآن کریم در بیان علت رسیدن بعضی از بنی‌اسرائیل به مقام امامت و هدایت مردم می‌فرماید:

وَ جَعَلنا مِنهُم اَئِمَة یَهدونَ بِاَمرِنا لَما صَبروا وَ کانوا بِآیاتِنا یوقِنون

و چون شکیبایی کردند و به آیات ما یقین داشتند، برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند.

همچنین در زمینه چگونگی پاداش صابران در آخرت، در جایی از قرآن به آن‌ها وعده پاداشی بهتر از آنچه عمل کرده‌اند، می‌دهد:

وَ لَنَجزین الذینَ صَبروا اَجرَهُم باحَسَنِ ما کانوا یَعمَلون

و قطعا کسانی را که شکیبایی کردند به بهتر از آنچه عمل کردند، پاداش خواهیم داد.

راه های افزایش صبر در اسلام

در قرآن بیش از 50 علت و عامل برای تقویت و ایجاد صبر و بردباری در انسان ذکر شده است. در ادامه به بیان مختصر برخی از آن‌ها می‌پردازیم. امید است که با درس از قرآن بتوانیم زندگی خود را زیباتر کنیم.

سوره روم آیه 60:

صبر پیشه کنید که وعده خدا حق است.

  • توجه به قدرت خداوند (آیات 39، 38، 36 سوره ق)
  • خشوع (آیه 45 سوره بقره)
  • شب زنده‌داری (آیه 130 سوره طه و آیات 26 و 24 سوره انسان)
  • توجه به فواید صبر (آیه 126 سوره نحل)
  • توجه به عواقب بی‌صبری (آیات 49 و 48 سوره قلم)
  • توجه به عنایت خاص خدا (سوره طور آیه 48)
  • تدبیّر در سرگذشت پیامبران و دیگران (آیه 41،44 سوره ص و آیه 55 سوره غافر)
  • ایمان و اعتقاد به خدا (آیه 128 سوره اعراف / آیه 49،114،115 سور هود / آیه 83 سوره یوسف / آیه 200 سوره آل‌عمران )
  • اعتقاد به معاد (آیه 46 و 45 بقره / آیه 52 سوره توبه / آیه 249 سوره بقره / آیات 5 تا 7 سوره معارج)

ساعت شنی - راه های افزایش صبر

از نظر قرآن برای تقویت صبر از چه چیزی کمک بگیریم؟

همانطور که بیان شد برای تقویت صبر می‌توان از خود کلام الهی کمک گرفت. همچنین می‌توانیم با استفاده از ذکرها و خواندن احادیث و دعاها تقویت صبر را به خود آموزش دهیم.

خواندن دعای حضرت ایوب برای افزایش صبر بسیار تاکید شده است. همچنین برای تقویت صبر و بردباری بعد از نماز به سجده رفته و 10 بار بگوییم یا الله و 10 بار نیز بگوییم یا صبور. بیان این اذکار در حالت سجده در برابر معبود، صبر و نزدیکی به خدا را به ارمغان می‌آورد. همچنین برای تقویت صبر توصیه می‌شود دعای 7 صحیفه سجادیه «یا من تحل به عقد المکاره» و دعای 58 و 175 آن را بخوانید.

همچنین خواندن و حفظ دعاهای قرآنی نیز تاکید شده است؛

رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ (بقره،250)

پروردگارا، بر دل‌های ما شکیبایى فرو ریز، و گامهاى ما را استوار دار، و ما را بر گروه کافران پیروز فرماى.

رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمینَ (اعراف،126)

پروردگارا، بر ما شکیبایى فرو ریز و ما را مسلمان بمیران

برای افزایش صبر چه سوره‌ای بخوانیم؟

به طور کلی خواندن قرآن به دلیل اینکه نام و یاد خدا را در دل زنده می‌کند صبر و آرامش را به همراه دارد. اما در این بین خواندن بعضی از سوره‌ها برای افزایش صبر و آرامش توصیه شده است.

بیان شده است برای افزایش صبر قبل از خواب سوده عنکبوت با حضور قلب تلاوت شود. همچنین به خواندن هر روزِ سوره والعصر تاکید شده است.

هر روز دو آیه آخر سوره نحل را تلاوت کنید؛

وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللَّهِ

وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لا تَکُ فی‏

ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ. إِنَّ اللَّهَ

مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا وَ الَّذینَ هُمْ مُحْسِنُونَ

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید