یکی از غذاهای عربی خوشمزه ای که در بین ایرانی ها هم طرفداران بسیاری دارد کوفته کپه عربی است که گروه آشپزی پارس مگ نکات طبخ و دستور پخت کوفته کپه عربی را در اختیارتان قرار داده است.

دستور پخت کوفته کپه عربی

کبه یا کپه یکی از خوراک‌های خوشمزه و لذیذ عربی است که در کشور های لبنان و عراق پخته می‌شود. کبه مقداری شبیه سمبوسه با گوشت است اما تفاوت‌های مهمی با هم دارند.

سمبوسه گوشت را در لایه ای از نان می‌پیچند اما کبه را در لایه ای از برنج قرار می‌دهند، همچنین ظاهر سمبوسه گوشت به صورت مثلثی است، اما کبه به صورت دایره ای و گرد است.

معمولاً موادی که در کبه استفاده می شود شامل گوشت، سیب زمینی و سبزیجات معطر است که می‌توانید این مواد را با توجه به ذائقه خود کم و زیاد یا تغییر دهید.

کبه از آن دست غذاهایی است که می‌توانید آن را پس از تهیه، به مدت ۱ تا ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید و دوباره مصرف کنید.

دستور پخت کوفته کپه عربیکبه انواع و اقسام مختلف که شامل کبه برنج، کبه بلغور یا کبه سیب زمینی است . این نوع غذا ظاهر بسیار زیبا و جالبی دارد و با وجود اینکه جزء غذاهای سرخ کردنی به حساب می آید، اما روغن کمی را به خود جذب می‌کند. در اینجا مد نظر ما کبه برنج است.

طرفداران خاص خودش را دارد و از لحاظ ارزش غذایی مقوی و جزء غذاهای مجلسی و شیک به حساب می‌آید. می توانید این غذا را در میهمانی ها، مجالس و دور همی ها برای ناهار مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه کبه عربی

در ادامه شما را با دستور پخت کوفته کپه عربی بسیار خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

دستور پخت کوفته کپه عربی برنج

مواد لازم

  • برنج نیم دانه خام ۳ پیمانه
  • گوشت گوساله بدون استخوان ریز ریز شده نیم کیلو
  • پیاز بزرگ ۳ عدد
  • کشمش ۲۵۰ گرم
  • گردو ریز شده یک لیوان
  • جعفری خورد شده نیم کیلو
  • خلال بادام یک لیوان
  • تخم مرغ ۶ عدد
  • زردچوبه و نمک به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

دستور پخت کوفته کپه

ابتدا برنج نیم دانه ایرانی را چندین بار بشویید و حدود ۱۲ ساعت خیسانده و کنار بگذارید( از شب قبل ). سپس پیاز ها را نگینی خورد در روغن سرخ کنید در حدی که طلایی شود. گوشت گوساله را روی تخته آشپزخانه ریز ریز کنید.

بعد بشویید و زمانی که آب گوشتها در ابکش کشیده شد داخل پیاز داغ تفت دهید. خلال بادام و گردوهای خورد شده را به گوشت اضافه کرده و کشمش شسته شده را داخل گوشت و پیاز بریزید.

دستور پخت کوفته کپه عربی

در اینجا باید توجه داشته باشید کشمش ها داخل روغن زیاد تفت نخورند این کار باعث ترکیدگی کشمش خواهد شد

مقداری نمک و زردچوبه اضافه کرده و در آخر جعفری هایی را که از قبل پاک کرده اید، شسته و خرد کنید و داخل مواد ریخته و در حد بسیار کم تفت داده شود. در اینجا همه مواد را با تفت دادن مخلوط کنید.

برنج نیم دانه را که از قبل بخیسانید. داخل قابلمه ای بریزید و بصورت کته در آورید، اما به این صورت انجام دهید. ابتدا برنج را ریخته و کمی نمک اضافه کنید در حدی که خوش نمک شود و به هیچ عنوان روغن به برنج اضافه نمی‌کنیم.

دستور پخت کوفته کپه عربی

برنج در حال جوش را زردچوبه اضافه کنید . آب برنج باید در حدی باشد که برنج له شود (شفته).

زمانی که آب برنج کشیده شد و برنج به مرحله دم رسید ، برنج زرد رنگ دم کشیده را داخل سینی بزرگ ریخته و بگذارید خنک شود.

نکته : برنج تقریبا گرما گرم ورز داده شود در غیر این صورت ورز دادن و له شدن برنج سخت خواهد شد.

برای پخت این نوع کبه حتما از برنج نیم دانه ایرانی استفاده کنید عطر و طعم خوبی به کبه خواهد داد.

دستور پخت کوفته کپه عربی

بعد داخل سینی ، برنج را خوب ورز دهید و به اندازه گلوله ای که کف دست جا شود (به اندازه نارنگی)، مقداری برداشته و کف دست خود را گود کنید و داخل برنج را مواد گوشت و کشمشی که از قبل آماده کرده بودید قرار دهید.

طرز پیچیدن کوفته کپه عربی

توجه داشته باشید که مواد داخل برنج به اندازه چشمی یا با یک قاشق غذاخوری؛ منظور تا حدی که داخل گودی برنج پر شود. سعی کنید بیش از حد مواد داخل برنج قرار ندهید چون از لابلای برنج بیرون خواهد زد و هنگام سرخ کردن روغن را خراب خواهد کرد.

به آرامی برنجی را که، مواد داخل آن است را جمع کنید و در دست به آرامی ورز دهید تا به طور متفاوتی شکل بگیرد و به حالت گرد و حالت کشیده حالت دهید.

نکته : مواد گوشتی نباید روغن اضافی داشته باشد و حتما باید خوب خمیر را محک کنید تا باز نشود.

برای اینکه برنج به دستتان نچسبد بهتر است یک کاسه آب کنار دستتان قرار دهید و هراز گاهی دستتان را کمی خیس کنید.

اگر به طور حرفه ای انجام دهید قابل مقایسه با قالب نیست . اکنون کبه های حالت داده شده را کنار ظرفی بگذارید و ماهی تابه را پر از روغن کنید.

دستور پخت کوفته کپه عربی

داخل کاسه ای جدا تخم مرغتان را بشکنید، با چنگال خوب هم بزنید و کبه های آماده شده را یکی یکی داخل تخم مرغ ها قرار دهید(کبه، زمانی داخل تخم مرغ قرار بگیرد که سریع آماده سرخ کردن شود).

زمانی که کبه مورد نظر شما آغشته به تخم مرغ شد، در روغن داغ سرخ کنید. سعی کنید هنگام برگرداندن کبه احتیاط را رعایت کنید. به هیچ عنوان نباید سوراخ شود در اینصورت تمام مواد داخل روغن داغ پخش خواهد شد.

نکته : زمان سرخ کردن کبه حرارت کم تا تغییر رنگ ندهد و نسوزد.

زمانی که کبه ها سرخ شدند، داخل ظرف مورد نظرتان را جعفری تازه بریزید و کبه ها را روی جعفری قرار دهید.

این نوع غذا طرفداران زیادی دارد و از نظر ارزش غذایی بسیار مقوی و انرژی زا هست.

برای فریز کردن این نوع کبه بهتر است در سینی چیده شود و لابلای کبه ها نایلون قرار دهید و بعد چند ساعتی حالت یخ زدگی خواهد گرفت بعد از فریزر در آورید و در کیسه فریزر گذاشته شود.

کبه ها را داخل کشوهای فریزر بگذارید و زمانی که تصمیم به پخت گرفتید ، نیم ساعت قبل از سرخ شدن از فریزر در آورده شود و داخل روغن سرخ کنید (در صورت نیمه منجمد بودن سرخ شود اشکالی بوجود نخواهد آمد).

برنج بعد از پخت به هیچ عنوان آب دار نباشد و می توانید بعد از خنک شدن با دستگاه غذا ساز چرخش کنید اما ترجیا با دست ورز داده شود بهتر است.

دستور پخت کوفته کپه عربی

دستور پخت کوفته کپه عربی بلغور

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده گوساله ۱۰۰۰ گرم
  • بلغور گندم ۲۵۰ گرم
  • نمک و فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • پودر زیره سبز یک چهارم قاشق چایخوری
  • پیاز متوسط دو عدد
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • روغن مایع سرخ کردنی به اندازه لازم

دستور پخت کوفته کپه

ابتدا بلغور گندم را در ظرفی به مدت نیم ساعت خیس کنید (در آب سرد) . بعد از نیم ساعت خیس کردن آن را بشویید و و کنار بگذارید تا آب آن کشیده شود .

در مرحله بعد یک عدد پیاز را ریز کنید و داخل ظرف مورد نظرتان سرخ کنید . در همین حین گوشت چرخ کرده را به پیاز داغتان اضافه کنید و خوب تفت دهید .

نمک و فلفل و پودر زیره و جوز هندی را بریزید و خوب با موادتان مخلوط کنید و زمانی که رنگ گوشتتان عوض شد حرارت گاز را خاموش کنید تا سرد شود .

در این مرحله به اندازه یک گلوله کوچک از بلغور گندم را بردارید و کف دستتان یک حفره ایجاد کنید و زمانی که یک گودی ایجاد شد با یک قاشق مقداری از مواد را داخل حفره بریزید و با دقت حفره را جمع کنید و در دستتان ورز و حالت دهید .

دستور پخت کوفته کپه عربی

در آخر کبه ها را دانه دانه در روغن داغ داخل ماهیتابه با حرارت ملایم سرخ کنید و زمانی که به رنگ طلایی تیره شدند از روغن خارج کنید و داخل دیس بچینید .

نکته : می توانید کبه ها را بپیچید اما سرخ نکنید و داخل فریزر قرار دهیدو هر زمان نیاز بود از فریزر در آورده و سرخ کنید . با این کار به مدت سه ماه می توانید کبه ها را نگهداری کنید .

علت وا رفتن کوفته کپه عربی

زمانی که کبه داخل روغن قرار گرفت از روغن داخل ماهیتابه روی سطح کبه بریزید تا دچار ترک خوردگی نشود و زمانی که داخل دستتان ورز می دهید حتما کنار دستتان آب قرار دهید و دستتان را نمدار کنید .

دستور پخت کوفته کپه عربی

بهتره از ماهیتابه تفلون استفاده کنید وروغن قبل از قرار دادن کبه در آن داغ داغ باشد تا به ظرف نچسبد .
هنگام سرخ کردن کبه ها داخل ماهیتابه کبه ها را به هم نچسبانید و با فاصله قرار بگیرند .
می توانید بجای ماهیتابه در سرخ کن کبه هایتان را سرخ کنید .

اگر هنگام ورز دادن برنجتان یک عدد تخم مرغ داخل آن بچسبانید هر گز وا نخواهد رفت چون حالت چسبندگی پیدا می کند .

 

دستور پخت کوفته کپه عربی

برای وا نرفتن برنج می توانید برنج نیم دانه را از شب قبل خیس کنید و زمان پخت دو بند انگشت آب بریزید و از حالت کته کمی شل تر خواهد شد .

نکاتی در تهیه دستور پخت کوفته کپه عربی

  • قبل از سرخ کردن کبه‌ها، آن‌ها را در یک کاسه تخم مرغ هم زده  غلت بدهید و سپس آن ها را در روغن سرخ کنید.
  • اگر بعد از چرخ کردن برنج با سیب زمینی مایه شما شل بود، مقداری آرد به آن اضافه کنید.
  • با توجه به ذائقه‌تان و اگر طعم شیرینی در غذا را دوست دارید، می‌توانید مقداری کشمش را هنگام اضافه کردن سبزیجات خرد شده به مواد، اضافه کنید و تفت دهید.
  • کبه را می توان به مدت طولانی در فریزر نگه داشت و بعد مصرف نمود. برای اینکه کبه ها به یکدیگر نچسبند. کبه‌ها را در یک سینی بچینید و مدتی در یخچال قرار دهید. سپس آن ها را درون کیسه فریزر یا ظرف دربسته بگذارید و در فریزر قرار دهید.
  • اگر شما رژیم غذایی گیاهخواری دارید، می‌توانید کوفته را به صورت کاملاً گیاهی و بدون گوشت چرخ کرده نیز تهیه نمود.
  • طرز تهیه کبه که به آموزش آن پرداختیم، برای ۵ نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

دستور پخت کوفته کپه عربی

زمان آماده سازی کوفته کپه

آماده سازی مواد اولیه کپه حدودا 1 ساعت و زمان پخت و انتظار آن در حدود 10دقیقه میباشد .

غذا های همراه کوفته کپه

این غذا نسبتا سنگین است و به همین دلیل از آن به عنوان وعده اصلی در شام یا نهار استفاده می شود.

دستور پخت کوفته کپه عربی

می توانید از چاشنی هایی مانند سس گوجه و کچاپ برای طعم دادن به این غذا استفاده کنید. نوشیدنی های خنک مانند لیموناد و یا ماست نیز از دیگر مکمل های مناسب به شمار می آیند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید