غار آویشو ماسال به ارتفاع ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر از غارهای بی نظیر استان گیلان است و قدمت آن حدود ۷۵ میلیون سال تخمین خورده است.

غار آویشو ماسال

گیلان یکی از استان های زیبا و سرسبز در شمال کشور ایران است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به سمت آن سفر می کنند و از جمله دلایل علاقمندی مسافران برای سفر به این استان طبیعت و چشم اندازهای بی نظیری است که دارا می باشد. در این مطلب از پارس مگ قصد داریم تا درباره غار آویشو در ماسال خدمتتان اطلاعات لازم را ارائه دهیم؛ غار آویشو در ماسال یکی از شگفتی هایی است که شما می توانید در سفر به این منطقه بکر و طبیعی در استان گیلان شاهد آن باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با غار آویشو در ماسال طولانی ترین غار کشور آشنا شوید.

غار آویشو ماسال

همانطور که در بالا اشاره کردیم، استان گیلان سالانه هزاران گردشگر برای تماشای طبیعت سرسبز و چشم اندازهای بکری که در این منطقه وجود دارد. غار آویشو در ماسال یکی از غارهای شگفت انگیزی است که در دل کوه های شهر شاندرمن قرار گرفته است و از جمله غارهای دیدنی و زیبایی است که به تازگی کشف شده و در بین گردشگران محبوب شده است. قندیل‌ های فراوان، هفت آبشار، ستون ‌های آهکی از چشم‌اندازها و زیبایی ‌های منحصربه‌ فرد فضای درونی غار است که سفر به سرزمین عجایب را برای گردشگران این منطقه فراهم آورده است و تا مدت ‌ها لذت این سفر در ذهن باقی می‌ ماند. اقامتگاه های متعددی هم در این منطقه وجود دارد که می توانید در صورتی که زمان کافی داشتید آن ها را برای اقامت خودتان اجاره کنید.

غار آویشو ماسال

شرایط آب و هوایی شهرستان ماسال معتدل و مرطوب است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه ی کوهپایه ای دارای آب و هوای سردسیری در مقایسه با سایر نقاط استان نیز برخوردار است. زبانی که مردم منطقه ماسال با آن صحبت می کنند تالشی است و معیشت خودشان را با فعالیت های کشاورزی و دامپروری می گذرانند. از جمله دیگر فعالیت هایی که مردم ماسال به آن ها مشغول هستند نیز زنبورداری، باغداری و تولید صنایع ‌دستی است. برنج، پنیر، عسل طبیعی و مرکبات هم از محصولات این منطقه هست که می‌توان به‌عنوان سوغات نام برد.

غار آویشو ماسال

در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که از این میان غار آویشو با قندیل های گوناگون و آبشارهای زیبا و ستون های آهکی چشم اندازه فوق العاده را به وجود آورده و همین خود سبب جذب گردشگر به این منطقه گردشگری شده است. این غار با دهانه ‌ای بسیار بزرگ به ارتفاع ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر از غارهای بی ‌نظیر استان گیلان است و تاکنون بیش از ۲ هزار متر از عمق غار توسط غارنوردان و کوه‌ نوردان محلی کشف‌ شده و به آن لقب طولانی‌ ترین غار ایران را داده اند. این غار در میان دره ‌ای کم آب قرار دارد و ازجمله غارهای آهکی ایران است که در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. پژوهش‌های زمین‌ شناسی نیز قدمت غار آویشو را در حدود ۷۵ میلیون سال رقم‌ زده‌اند.غار آویشو ماسال

ویژگی‌های غار آویشو ماسال

از جمله ویژگی هایی که غار آویشو در ماسال دارا می باشد و آن را در مقایسه با دیگر غارهایی که در این منطقه و حتی در ایران متمایز می کند، بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس است که آثار آن نیز بر روی سنگ هایی در مجاورت غار دیده می شود. از ابتدا تا انتهای غار آویشو در ماسال جریان هایی از آب وجود دارد که از دسته غارهای رودخانه ای محسوب می شود. هر چقدر که بیشتر در عمل غار آویشو در ماسال وارد شوید حجم بیشتری از آب را شاهد خواهید بود. در این غار شگفت انگیز ۷ آبشار و صدها قندیل به همراه ستون هایی آهکی که عظمت بالایی هم دارند نیز وجود دارد که خوردگی دیواره های آن حاصل از جریان آب بر روی سنگ هست که از قرن ها قبل تاکنون شگل گرفته اند و اکنون نمونه ای نادر از آن را در هیچ غاری تاکنون کشف نکرده اند؛ بنابراین بهترین تجربه غارنوردی را در این سفر می ‌توانید به همراه داشته باشید.

معنای کلمه آویشو

کلمه ی آویشو یک واژه تالشی است که مفاهیم زیادی از آن قابل برداشت است، آو: یعنی آب، ویشو: یعنی فرورفتن شاید به این دلیل که آبی که داخل غار می‌شود برای همه قابل ‌رؤیت است و از طرف دیگر در عمق زیاد غار ناپدید می‌ شود از دیدگاه مردم بومی منطقه این نام مناسب ‌تر به نظر می ‌رسید. در مورد ۳ غار منطقه شاندرمن به ویژه آویشو این است که یک غول داخل غار زندگی می کند و مردم منطقه بارها آن را دیده اند و به طور علمی تر صحبت از وجود ۳ عدد مومیایی به دلیل تله گذاری باستانی داخلی غار کسی موفق به کشف آن ها نشده است.

غار آویشو ماسال

به منظور دسترسی به غار آویشو در ماسال می بایست از شهرستان ماسال، شهر شاندرمن به سمت روستای سیاه مرد عبور کنید و سپس از سمت جاده چاله سرا به غار آویشو برسید. در کنار پل چاله سرا، جاده خاکی وجود دارد که از کنار بقعه درویش شاه امیر می گذرد و تا غار آویشو حدودا ۳۵ کیلومتر فاصله دارد و تنها راه ماشین رو برای رسیدن به غار آویشوی گیلان است. مسیر دیگری که می توانید انتخاب کنید از جاده تفنگ راه رو به روی جنگل خون ماسال است که در حدود ۳ – ۴ کیلومتر مسیر خاکی دارد ولازم است بدانید که این جاده از لحاظ زیر ساخت مشکلات زیادی دارد.

با توجه به شناخت کمی که مردم ایران از وجود غار آویشو در ماسال دارند و همچنین امکانات کمی که توسط مردم محلی منطقه ارائه می شود این غار به یکی از جاذبه های پر رونق استان گیلان تبدیل شده بنابراین زیبایی های موجود در این منطقه ی گردشگری، چشم اندازها و آب و هوای آن سبب شده تا گردشگران و دوستداران طبیعت بسیاری را به سمت خود جذب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید