اگر قصد سفر به هندوستان را دارید و عاشق فضاهای تاریخی هستید به شما پیشنهاد می کنیم سری به معابد این کشور بزنید. گروه سفر و گردشگری پارس مگ معبدهای دیدنی هند را در این مطلب به شما معرفی میکند.

معبدهای دیدنی هند

در گوشه و کنار کشور هند ، معابد متعدد و متفاوتی وجود دارد که دارای معماری های منحصر به فرد و قدمتی تاریخی هستند. برخی از این معابد مانند یک گنجینه مخفی میان درختان سدر مقدس قرار گرفته اند و از دوردست چشم انداز زیبایی از آنها می توان دید.

بسیاری از این معابد پنهان هستند و بغیر از مردمان محلی کسی از وجود این آثار باستانی در ایالات مختلف هند خبر ندارد. اگر می خواهید با برخی از معبدهای دیدنی هند عظیم و حیرت انگیز آشنا شوید در ادامه معبدهای دیدنی هند را به شما معرفی می کنیم.

معبد رانگِناتس‌وامی (Ranganathamswamy Temple) ایالت تامیل نادو

معبد «رانگِناتس‌وامی» واقع در سریرانگام، تیروچیراپالی، تامیل نادو، مساحت وسیعی در حدود ۶۳ هکتار را در بر می‌گیرد که بزرگ‌ترین معبدهای دیدنی هند است.

این معبد مختص رانگاناتا، یکی از خدایان هندی است. این معبد با دیواری ۱۰۰۰ متری احاطه شده است و ۲۱ برج، ۳۹ عمارت و ۵۰ زیارتگاه دارد. تالار ۱۰۰۰ ستونی این معبد که یکی از عوامل مهم جذب گردشگر است، بین سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۵۶۵ میلادی ساخته شده است.

معبدهای دیدنی هند

ستون‌های این معبد شامل طرح‌های پیچیده‌ای از اسب‌هایی است که سواکار خود را بر پشت‌شان می‌برند. در بین ۲۱ برج (یا گوپورام) این معبد، راجاگوپورام با ۱۳ طبقه و ارتفاع ۷۳ متر، دومین برج معبد بلند در آسیا است.

  • زمان بازدید: ۶:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: جشنواره‌ی ۲۱ روزه‌ی وایکونتا اکاداشی (Vaikuntha Ekadesi Festival) (دسامبر/ژانویه)، اوریادی (Uriyadi) (آگوست/سپتامبر)
  • مکان‌های نزدیک: راکفورت، رودخانه‌ی کاوری، کلیسای سنت جونز، سد کالانای، موزه‌ی دولت

معبد طلایی (Golden Temple)

دربار صاحب یا «معبد طلایی»، جز معبدهای پیروان آیین سیک (Sikh) است که در امریتسار در استان پنجاب هند قرار دارد. این معبد را چهارمین پیشواری آیین سیک، گورو رام داس صاحب در قرن ۱۶ ساخته است.

معبد طلایی، مرکز دینی پیروان سیک است. معبد طلایی با دریاچه‌ای بزرگ احاطه شده که شامل آب مقدس (عمریت) است. معماری این بنا از سبک معماری هندو و معماری اسلامی الهام گرفته است.

معبدهای دیدنی هند

این معبد، به طور کامل با روکش طلایی، سنگ‌های قیمتی و مجسمه‌های مرمری تزئین شده است. چهار ورودی موجود در این معبد بیانگر این است که هر فردی، صرف‌نظر از صنف، طبقه یا عقیده‌اش می‌تواند وارد معبد شود.

  • زمان بازدید: ۲:۳۰ بامداد تا ۱۰:۳۰ شب (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: وایساکهی (دومین هفته‌ی آوریل)، گورو ناناک گورپوراب (۱۵ آوریل)، بندی کور دیواس (نوامبر)، دیوالی (اکتبر-نوامبر)
  • مکان‌های نزدیک: باغ جالینوالا، مرز واگه، قصر تابستانی مهاراجه رانجیت سینگ، اکال تخت، قلعه باتیندا

معبد سوامینارایان آکشاردام (Swaminarayan Akshardham Temple)

معبد باشکوه سوامینارایان آکشاردام در مرکز شهر گاندی‌نگر، گُجَرات قرار دارد. این معبد در سال ۱۹۹۲ ساخته و وقف خدای سوامینارایان شده است.

این معبد که از معبدهای دیدنی هند است و در محوطه‌ای به مساحت ۹.۳ هکتار بنا شده، با استفاده از شش هزار تن ماسه‌سنگ صورتی ساخته شده است. بت طلا اندودشده‌ی سوامینارایان با ۲.۲ متر ارتفاع و ۱.۲ تن وزن، بهترین بخش این معبد است. در کنار بنای معبد، باغی که معبد در آن قرار دارد نیز بسیار زیبا است. مورد بعدی که می‌توان مد نظر قرار داد، نمایش آبی است که شب‌ها برگزار می‌شود. در این نمایش افسانه هندو ناچیکتا به تصویر کشیده می‌شود.

  • زمان بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر (روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • جشنواره‌های مهم: ماکار سانکرانتی (ژانویه)، دیوالی (اکتبر/نوامبر)، ناوراتری (سپتامبر/اکتبر)
  • مکان‌های نزدیک: سابارماتی آشرام، ادالاج، پارک طبیعت ایندرودا، شهر علم گجرات، دریاچه‌ی گاندی‌نگر

معبدهای خاجوراهو (Khajuraho Temples)

معبدهای خاجوراهو که واقع در چاتاپور در ایالت مادیا پرادش است بین سال‌های ۹۵۰ و ۱۱۵۰ میلادی توسط پادشاهان سلسله‌ی چاندلا ساخته شده است.

مجموعه‌ی ۲۵ معبد که در محوطه‌ای به مساحت حدودی ۲۳.۵ کیلومتر مربع قرار دارند و شهرت این مجموعه به دلیل وجود مجسمه‌های مختلف است.

این مجسمه‌ها از ماسه‌سنگ‌هایی با سایه‌های صورتی،‌ زرد کمرنگ و زرد نخودی ساخته شده‌اند و به جای ملات با استفاده از اتصال کام و زبانه به یکدیگر متصل شده‌اند.

معبدهای دیدنی هند

هر یک از معبدها دارای یک ورودی، تالار و خلوتگاه است. نمای بیرونی معبدها به زیبایی با حکاکی‌های پیچیده‌ای تزئین شده است.

این حکاکی‌ها نشانگر سبک زندگی سنتی زنان در قرون وسطی و همچنین زندگی روزمره‌ی موسیقی‌دان‌ها، کشاورزها، کوزه‌گرها و سایر مردم است. این معبدها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

  • زمان بازدید: ۵:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر و ۴:۰۰ عصر تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: جشنواره رقص کلاسیک (فوریه/مارس)
  • مکان‌های نزدیک: موزه‌ی باستان‌شناسی،‌ موزه‌ی هنر مردمی، قلعه‌ی آجایگار، قلعه‌ی کالینجار، آبشار رانه

معبد میناکشی (Meenakshi Temple)

معبد میناکشی در بخش جنوبی رودخانه وایگای در شهر معابد،‌ مادورای، تامیل نادو قرار دارد و بین سال‌های ۱۶۲۳ و ۱۶۵۵ ساخته شده است. این معبد مختص الهه پارواتی و شیوا است و باور بر این بوده که با عنوان الهه میناکشی و ارباب sundareshwar، فرمانروای شهر مادورای بوده‌اند.

این معبد در زمینی به مساحت ۱۸.۲ هکتار بنا شده و دارای محوطه‌ای مربع با دیوارهای بلند است. معبد میناکشی ۱۴ برج دارد که بلندترین آنها برج جنوبی با ارتفاع ۵۲ متر است. این معبد جز معدود معبدهای این استان است که دارای ۴ ورودی در ۴ طرف است و روزانه ۱۵.۰۰۰ بازدیدکننده جذب می‌کند.

معبد میناکشی جز ۳۰ نامزد عجایب هفتگانه جدید در دنیا بوده است.

  • زمان بازدید: ۵:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر و ۴:۰۰ عصر تا ۱۰:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: جشنواره میناکشی کالیانام، چیتیرای تیروویژا (آوریل/می)
  • مکان‌های نزدیک: موزه‌ی یادبود گاندی، تپه‌های سامانار، پارک آبی آتیسایام، معبد Thiruparankundram Urugan، بازار موز، کلیسای جامع سنت مری

معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple)

معبد نیلوفر آبی که با نام پرستشگاه بهائی نیز شناخته می‌شود، در دهلی نو و زمینی به مساحت ۱۰.۵ هکتار قرار گرفته است. این معبد نیلوفری شکل در سال ۱۹۸۶ و از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. شکل نیلوفر به دلیل اهمیت آن برای پیروان آیین هندو، براهمابودا، بودا و اسلام انتخاب شد.

اطراف این معبد ۹ حوض و باغ قرار دارد که هر یک مربوط به یکی از ورودی‌های معبد است. تمام این ورودی‌ها به تالار مرکزی منتهی می‌شوند که ارتفاع سقف آن ۴۰ متر است و ۲.۵۰۰ نفر ظرفیت  دارد.

این معبد تا کنون بیش از ۵۰ میلیون بازدیدکننده جذب کرده و در کتاب رکوردهای گینس، به عنوان پربازدیدترین بنای مذهبی جهان در سال ۲۰۰۱ ثبت شده است.

معبدهای دیدنی هند

  • زمان بازدید: ۹:۰۰ صبح تا ۷:۰۰ بعد از ظهر (روزهای دوشنبه تعطیل است)
  • مکان‌های نزدیک: آرامگاه همایون، Connaught Place، دروازه‌ی هند، موزه‌ی ملی، مقر ریاست جمهوری،‌ چاندنی چوک، قلعه‌ی سرخ، مسجد جامع، قطب منار،‌ پارک ملی جانورشناسی، معبد بیرلا

معبد راناکپور (Ranakpur Jain Temple)

معبد راناکپور جین در رشته‌کوه‌های اروالی در روستای راناکپور، در ناحیه‌ی پالی راجستان قرار دارد. این معبد مختص به آدیناتا (Adinatha)، بنیانگذار اصلی فرقه جینیسم و یکی از پنج زیارتگاه مهم پیروان جین است.

باور بر این است که این معبد را بازرگانی به نام ست دارنا شاه (Seth Dharna Shah)، در قرن پانزدهم و در دوران حکومت شاه راجپوت، رانا کومبا (Rana Kumbha) ساخته است.

معبدهای دیدنی هند

این معبد به طور کامل با مرمر رنگ روشن و همراهی ۱۴۰۰ ستون با طراحی پیچیده به عنوان تکیه‌گاه معبد ساخته شده است. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که ستون‌های این معبد با تغییر اشعه‌ی خورشید در طول روز، از طلایی به آبی کمرنگ تغییر رنگ می‌دهند. معبد راناکپور به دلیل زیبایی بدیع خود، در فهرست ۷۷ مورد از عجایب دنیا قرار گرفته است.

  • زمان بازدید: ۱۲:۰۰ ظهر تا ۶:۰۰ بعد از ظهر (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: جشنواره‌ی راناکپور (بین اکتبر و دسامبر)
  • مکان‌های نزدیک: باغ ماهارانی، رشته‌کوه‌های اروالی، جوداپور،‌ اودیپور

معبد بریهادیسوارار (Brihadeeswarar Temple)

معبد بریهادیسوارار که در سال ۲۰۱۰ هزار ساله شد، یکی از بزرگ‌ترین و ممتازترین دارایی‌های هند است. این معبد که Periya Kovil نیز نامیده می‌شود، در تانجاوور ایالت تامیل نادو قرار دارد و توسط شاه راجاراجا چاولا اول (King Rajaraja Chola I) در قرن یازدهم ساخته شده است.

این معبد وقف خداوندگار شیوا است و نمونه‌ای از معماری تامیل در دوران سلطنت چاولا است.

معبدهای دیدنی هند

برج این معبد، ۶۶ متر ارتفاع دارد و گوپورام ورودی اصلی آن ۳۰ متر است. مجسمه‌ی بزرگ ناندی واقع در ورودی این معبد، ۵ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد. نمای بیرونی معبد با صدها مجسمه و دیوارنما تزئین شده است؛ درحالی‌ که دیوارهای داخلی خلوتگاه، شامل ۱۰۸ مجسمه از خداوندگار شیوا هستند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که سایه‌ی برج روی دروازه‌ی معبد، هرگز بر زمین نمی‌افتد. این معبد جز میراث جهانی یونسکو است.

  • زمان بازدید: ۶:۰۰ صبح تا ۹:۰۰ شب (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: ماها شیوارتری (فوریه/مارس)
  • مکان‌های نزدیک: ساراسواتی محل، سانگیتا محل، کلیسای شوارتز، کاخ سلطنتی تانجاوور، سد کالانالی، قلعه ویجایاناگارا

معبد خورشید کونارک (Konark Sun Temple)

معبد خورشید که با نام Black Pagoda نیز شناخته می‌شود، در کنارک قرار دارد. به نظر می‌رسد که شاه ناراسیمادوای اول در سال ۱۲۵۰ این معبد را بنا کرده است. این معبد وقف خدای خورشید شده و از سبک معماری کالینگا پیروی می‌کند.

معبد خورشید به شکل کالسکه‌ای بزرگ است که ۱۲ جفت چرخ حکاکی‌شده‌ی بسیار زیبا دارد و ۷ اسب سرزنده و چابک آن را حمل می‌کنند. خلوتگاه اصلی که ۷۰ متر ارتفاع داشت، در سال ۱۸۳۷ به علت وزن زیاد بنا فرو ریخت.

مجموعه‌ی این معبد اکنون از یک تالار ملاقات رسمی، یک تالار رقص و یک تالار غذاخوری تشکیل شده است. در سال ۱۹۸۴، این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

معبدهای دیدنی هند

  • زمان بازدید: ۸:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد از ظهر (تعطیلات آخر هفته تعطیل است)
  • جشنواره‌ی رقص کونارک (دسامبر)
  • مکان‌های نزدیک: ساحل چاندراهاگا (Chandrabhaga Sea Beach) ، موزه‌ی باستان‌شناسی، معبد راماچاندی (Ramachandi)، معبد جاگاناتا (Shri Jagannath)

معبد چیناکساوا (Chennakesava Temple)

معبد چیناکساوا در امتداد رودخانه‌ی یاگاچی در بیلور قرار دارد. این معبد را پادشاه امپراطوری هویسالا، ویشنو واردانا در سال ۱۱۱۷ بعد از میلاد مسیح و به عنوان جشن پیروزی نظامی ساخته است.

این معبد از شیست کلریت ساخته شده است که عموما با نام سنگ صابون شناخته می‌شود. تالار ۶۰ قسمتی این معبد، جاذبه‌ی اصلی آن به شمار می‌رود.

ستون‌های موجود در تالار طراحی‌های ظریفی دارند که محبوب‌ترین آنها در معبد ناراسیما است. این معبد برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده است.

معبدهای دیدنی هند

  • زمان بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۸:۰۰ بعد از ظهر (تمام روزهای هفته)
  • جشنواره‌های مهم: جشنواره سالانه ماشین (مارس/آوریل)
  • مکان‌های نزدیک: معبد Kedareshwara، موزه باستان‌شناسی، سد یاگاچی، Shravanabelagola، معبد Hoysaleswara، معبد ویرا نارایانا، پناهگاه حیات‌وحش پوشپاگیری

معبد موندشواری دوی (Mundeshwari Devi Temple) در ایالت بیهار (Bihar)

این بنا قدیمی ترین معبد دنیا محسوب می شود و احتمال می رود که در دوران سکاها ساخته شده باشد. محققان باستان شناسی هند قدمت معبد موندشواری دوی را به سال 108 پس از میلاد نسبت می دهند.

این بنا به شکل یک هشت ضلعی ساخته شده که در نوع خود منحصر به فرد است. همچنین باید بدانید که سبک معماری این معبد ناگارا می باشد.

معبدهای دیدنی هند

معبد سوبراهمانیا (Subrahmanya temple) در ایالت تامیل نادو

این معبد در سونامی سال 2005 که در ایالت تامیل نادو اتفاق افتاد تخریب شد. باستان شناسان معتقدند معبد سوبراهمانیا قدیمی ترین معبد در نوع خود می باشد.

این بنا ترکیبی از دو ساختار است که یکی متعلق به قرن 9 میلادی و دوره پالاوا (Pallava) بوده و دیگری متعلق به قرن 8 میلادی و دوره سانگام (Sangam) می باشد.

معبدهای دیدنی هند

معبد لاد خان (Lad khan temple) در شهر ایهول ایالت کارناتاکا

این معبد در قرن 5 میلادی توسط یکی از پادشاهان سلسله چالوکیا ساخته شده است. سبک معماری معبد لاد خان پانچایاتانا (Panchayatana) می باشد.

معبدهای دیدنی هند

این معبد 12 ستون و یک سالن مرکزی دارد که شامل زیارتگاهی برای شیوا است. نظریه های زیادی درباره اسم این معبد وجود دارد، داستان هایی نیز از شاهزاده تا زنی که در آن محل زندگی می کرده اند گفته می شود.

غار های الوارا، معروف ترین معبد بودایی هند

اگر از شهر بمبئی به سمت غرب حرکت کنید، به غارهای الوارا معروف می رسید که در قرن های ۵ تا ۱۰ پیش از میلاد، توسط راهب های بودایی جین و هندو ساخته شده اند.

این مجموعه ۳۴ صومعه ای ترکیبی از عبادتگاه های و معابد حکاکی شده مختلف است و در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد.

معبدهای دیدنی هند

۱۲ مجسمه بودایی، ۱۷ مجسمه هندویی و ۵ مجسمه مربوط به مذهب جین در این عبادتگاه وجود دارد و نشانه هایی از بردباری در مذاهب هند ی اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید