جاهای دیدنی گیلان آنقدر زیاد است که تهیه لیستی از زیباترین مکانها بسیار سخت بود. گیلان همواره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و جنگل و دریای زیبا مورد توجه مسافران، بخصوص در سفر های نوروزی بوده است. همراه ما باشید تا به چند پایگاه گردشگری سفر کنیم.

جاهای دیدنی گیلان

ماسال زیبا

ماسال - جاهای دیدنی گیلانمعرفی جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گیلان را از ماسال شروع می‌کنیم که این روزها گل سر سبد تورهای دو روزه و طبیعت‌گردی است و انصافا هم جای بسیار دیدنی است. ییلاق ماسال در کنار کوه‌های تالش و رودخانه خالکایی یک منطقه و فضای رویایی ایجاد کرده که در سفر به این منطقه انگار زمان می‌ایستد. در این ارتفاعات کلبه‌های چوبی هستند که برای اقامت در شب می‌توانید این کلبه‌ها را اجاره کنید. اگر خودتان نخواهید بساط کباب را راه بیاندازید، می‌توانید با پرداخت هزینه از صاحبان این کلبه‌ها بخواهید که برایتان غذای محلی تهیه کنند. این کلبه در دل ارتفاعات از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ماسال هستند.

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، چشمانتان مهمان چشم‌انداز سبزی یکدست می‌شود حتی در فصل پاییز. خیلی خوش شانس باشید چوپان‌هایی که گله‌هایشان را به چرا می‌برند هم می‌بینید و می‌توانید در این فضای محلی و خالص عکس‌های یادگار بگیرید. هر آن ممکن است مه شما را در آغوش بکشد؛ وقتی هوا مه‌آلود می‌شود فضا آن‌قدر رویایی می‌شود که یادتان می‌رود کِی و کجا هستید.

تالاب سوستان

تالاب سوستان - جاهای دیدنی گیلانتالاب سوستان در جنوب شرقی شهرستان لاهیجان و در شمال ایران واقع شده است. به دلیل آب و هوای مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و در دسترس بودن غذا، محل زندگی گونه های مختلف پرندگان و ماهیان است. دسترسی مناسب، چشم انداز سرسبز و مناظر زیبا و بکر، تالاب را نیز به یکی از جاهای دیدنی گیلان تبدیل کرده است.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان - جاهای دیدنی گیلانیک موزه در فضای باز در پارک جنگلی سراوان، در 18 کیلومتری رشت، در جاده شفت-سراوان، مکانی است که بازدیدکنندگان را در تاریخ زندگی روستایی در شمال ایران فرو می‌برد و یکی از جاهای دیدنی گیلان است که محبوبیت زیادی بین افرادی که دوست دار اماکن تاریخی هستند، دارد.

برای بازدید از تمام نقاط این موزه سرسبز در جنگل و آشنایی با همه سبک‌ های معماری کلبه در طول تاریخ روستایی، حدود چهار ساعت پیاده روی لازم است. نمایش سنت ها و آداب و رسوم به شما این فرصت را می دهد که در محیط زندگی روستایی کاوش کنید و حتی با لباس های محلی عکس بگیرید.

همچنین می‌ توانید صنایع دستی بخرید یا حتی یک تکه نان تخت داغ محلی بخورید. کافی شاپ ها و رستوران هایی وجود دارد که می توانید در آنها لقمه ای از ترش‌واش یا باقالی قاتوق میل کنید.

بسیاری از خانه های روستایی که سبک معماری ساحلی یا جلگه ای و مناطق کوهستانی گیلان را نشان می‌ دهند، شناسایی شده و متعاقبا در موزه برچیده و بازسازی شده‌اند.

قلعه رودخان

قلعه رودخان - جاهای دیدنی گیلانقلعه رودخان، قلعه قرون وسطایی آجری و سنگی در ایران است. این مجتمع نظامی است که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در شمال ایران در استان گیلان واقع شده است و در دوران ساسانیان (651- 224) ساخته شده و بعدها در زمان سلجوقیان توسط اسماعیلیان نزاری بازسازی شده است و امروزه یکی از جاهای دیدنی گیلان است. این قلعه در نوک کوه ساخته شده است. معماران آن از ویژگی‌ های طبیعی کوهستانی در ساخت قلعه بهره برده‌اند.

رودخانه قلعه رودخان از ارتفاعات اطراف سرچشمه گرفته و از جنوب به شمال جریان دارد. پس از عبور از یک مسیر پیچ در پیچ کوهستانی با جنگل های انبوه ، اولین چیزی که در مورد قلعه به آن توجه می‌ شود، دروازه ورودی بزرگ آن است.

قلعه رودخان در دو قله کوه در ارتفاعات 715 و 670 متر قرار دارد و دارای استحکامات و نبردهای قوی به طول 1550 متر است. 42 تا برج قلعه هنوز سالم است.

تالاب انزلی

تالاب انزلی - جاهای دیدنی گیلانتالاب انزلی یا مرداب انزلی یک لیمان ساحلی یا تالاب در دریای خزر در نزدیکی بندرانزلی، در استان گیلان در شمال ایران است. این تالاب بندر انزلی را به دو قسمت تقسیم می‌کند و محل پناهگاه حیات وحش سلکه و باتلاق سیاهکسیم است و یکی از جاهای دیدنی گیلان است.

اگرچه تالاب از آلودگی رنج می‌ برد، اما به عنوان مکانی مناسب برای تماشای پرندگان شناخته می‌ شود. آب تالاب از طراوت در مجاورت نهرهای فرعی تا لب شور در دهانه بندر و دریا متغیر است. مطالعات نشان می‌ دهد که در قرن 19 و اوایل قرن 20، تالاب دارای شوری بسیار بالاتری بود.

حجم تالاب از دهه 1310 به کمتر از یک چهارم وسعت قبلی خود کاهش یافته است. با این حال، در سال های گذشته، شوری آب هم با افزایش سطح دریای خزر که باعث تبادل بیشتر آب‌ ها شده است و هم به دلیل انتقال نمک بیشتر در آب‌های شیرین ورودی به دلیل افزایش آبیاری بالادست تالاب از 30 آذر 1354 در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

دریاچه ویستان گیلان

دریاچه ویستان - جاهای دیدنی گیلاندریاچه ویستان واقع در دل جنگل یکی از دیدنی‌ ترین جاهای دیدنی گیلان است که زیبایی آن را چند برابر کرده است. طبیعت بکر با دشت‌ های زیبا و مناظر دیدنی این منطقه را به یک مرکز گردشگری شگفت‌ انگیز تبدیل کرده است. این منطقه به دلیل داشتن لبنیات و عسل مرغوب شهرت دارد. در اطراف این دریاچه چندین بوته تمشک، درختان سیب، گلابی و گردو وجود دارد. این دریاچه با طبیعتی سرسبز در اطراف خود، یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان است.

آبشار ویسادار گیلان

آبشار ویسادار - جاهای دیدنی گیلانیکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان ، آبشار ویسادار است. این آبشار شگفت انگیز در وسط جنگل تالش واقع شده است. فاصله از شهر پارسار حدود 15 کیلومتر است. پارسار شهر کوچکی بین جاده اصلی انزلی به تالش است.
جاده کوچک آن که از میان جنگل‌های عمیق و قدیمی می‌گذرد بسیار زیبا است؛ مخصوصا در بهار و پاییز. این مکان سبک بکر خود را حفظ می‌ کند. بنابراین مسافران نباید از امکانات مدرن برای اقامت و راحتی در این مکان انتظار داشته باشند. والدین باید کودکان را هنگام عبور از پل فولادی نگه داشته و از بستن لبه آبشار جلوگیری کنند.

روستای ماسوله

ماسوله - جاهای دیدنی گیلانماسوله روستایی در حوالی فومن است و معماری آن بی نظیر است و یکی از جاهای دیدنی گیلان است. ساختمان ها در کوه ساخته شده اند و به هم متصل هستند. حیاط و پشت بام ها هر دو به عنوان مناطق عابر پیاده شبیه خیابان ها عمل می‌ کنند. ماسوله تقریبا در 60 کیلومتری جنوب غربی رشت و 32 کیلومتری غرب فومن واقع شده است. این روستا 1050 متر بالاتر از سطح دریا در رشته کوه البرز، نزدیک سواحل جنوبی دریای خزر واقع شده است. این دهکده در ارتفاع 100 متری تفاوت دارد.

داماش

داماش - جاهای دیدنی گیلانداماش در طبیعت سرسبز و زیبای گیلان مانند یک زمرد درخشان با آبگرم و گل بی نظیری به نام سوسن چلچراغ است که یکی از جاهای دیدنی گیلان به شمار می رود و محبوبیت ویژه‌ ای دارد. این گل کمیاب تنها در دو منطقه جهان داماش در استان گیلان و لنکران در آذربایجان رشد می کند. این شهر شگفت انگیز با طبیعت نفس گیر خود بهترین گزینه برای دوستداران طبیعت است.

دیلمان

دیلمان - جاهای دیدنی گیلاندیلمان یکی از بلندترین روستاهای استان گیلان است که بهشت ​​کوچک گیلان نیز نامیده می‌ شود. پس از عبور از جاده جنگلی و رسیدن به روستای دیلامان، مناظر سرسبز با اسب و گاوهایی که در آن می چرند شما را جذب خود می کند. جاذبه های طبیعی و تاریخی دیلمان مانند قلعه گرم آور ، مقبره بابا ولی ، آبشار لونک از جاهای دیدنی گیلان هستند.

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار - جاهای دیدنی گیلانیکی از زیباترین دریاچه های اطراف شهر رشت که یکی از جاهای دیدنی گیلان است، سقالکسار است. روزانه افراد زیادی به آنجا می روند. این مکان در همه فصول زیبا است. این مکان یک دریاچه و سد به علاوه درختان زیاد و محیط شگفت انگیز است. علاوه بر این ، این مکان در چهار فصل مناسب برای بازدید است.

تالاب استیل

تالاب استیل - جاهای دیدنی گیلانتالاب استیل، یکی از جاهای دیدنی گیلان واقع در جاده آستارا – رشت است. مساحت این تالاب 138 هکتار می باشد. تالاب استیل به عنوان یکی از پنج مکان برتر گردشگری گیلان در سال 1384 شناخته شده است.

گردنه حیران

گردنه حیران - جاهای دیدنی گیلانروستای حیران روستایی در منطقه آستارا در استان گیلان است و از 3 قسمت حیران پایین، میانی و بالا تشکیل شده است. مهمترین منطقه گردشگری نزدیک این روستا ، کلان حیران (گردنه حیران) است که در جاده آستارا-اردبیل واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌ شود.

کلمه حیران واقعا نام خوبی برای روستا است. زیرا آب و هوا و طبیعت واقعا هر گردشگری را شگفت زده می کند. هنگام بازدید از گردنه حیران حتما به رستوران های سنتی بروید و همچنین خرید عسل طبیعی را فراموش نکنید. حیران همچنین دارای امکانات گردشگری و تفریحی دیگری از جمله تله کابین حیران است.

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم - جاهای دیدنی گیلانجنگل گیسوم را بیشتر به جاده‌های رویایی آن می‌شناسیم، جاده‌هایی که از وسط تونل درختان سرسبز و سر به فلک کشیده می‌گذرند. رانندگی در این جاده رویایی شاید یکی از قشنگ‌ترین تجربه‌های شما از رانندگی در جاده باشد. انتهای این جاده می‌رسد به ساحل دریای خزر. هر چند کنار جاده هم فضا برای پیک‌نیک و استراحت فراهم است، می‌توانید در سایه این درختان زیراندازتان را پهن کنید و چایی نوش جان کنید. اما بهتر است بساط کباب را به احترام درختان اینجا پهن نکنید و تا کنار ساحل صبر کنید.

ساحل گیسوم یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان است و برای خودش مثل یک شهرک گردشگری شده است. اینجا بازارچه و خوراکی‌های محلی و خوشمزه و صنایع دستی به راه است و همینطور ورزش‌های آبی. پاراگلایدر، جت‌اسکی، قایق سواری و پاراسل و موتور چهار چرخ از تفریح‌های دریایی ساحل گیسوم هستند. در ساحل گیسوم می‌توانید از شنا و آب تنی در دریای خزر لذت ببرید. اگر اسب‌سواری هم دوست دارید، چه فرصتی بهتر از اسب سواری در ساحل گیسوم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید