در سال های اخیر علاقمندان بسیاری به دنبال کویرگردی در کویرهای دیدنی ایران هستند. می توانید هوای دلچسب کویر را در فصل پاییز و زمستان تجربه کنید. این مطلب از گروه سفر پارس مگ ادرس دقیق کویرهای دیدنی ایران را به شما نشان می دهد.

فهرست محتوا نمایش

کویرهای دیدنی ایران بهترین سفر داخلی در پاییز

تقریبا تمام افراد با رسیدن فصل سرما و نزدیک شدن به پاییز و زمستان، فکر سفرهای داخلی را از سر بیرون کرده و به امور همیشگی زندگی مشغول می شوند. در حالیکه برخی مناطق کشور، جز بهترین مقاصد سفری در پاییز اند و کویرها نیز در زمره همین مقاصد جذاب برای سفر در زمستان و پاییز اند.

خوشبختانه کویرهای دیدنی ایران بسیار وجود دارد و گاها نیاز به طی کردن فاصله زیادی برای لذت بردن از زیبایی های کویر ندارید.

کویرهای دیدنی ایران

خبر بهتر اینکه با پیشرفت های روز افزون کشور، تمام راه های زمینی و هوایی برای سفر در کشور مهیا شده اند، و می توانید برای سفر به کویرهای دیدنی ایران خود به انتخاب بین خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس کرده و یا سفر خود را با خودروهای شخصی به پایان ببرید.

کویر شهداد

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایرانی و در جهان و کویرهای دیدنی ایران ، کلوت‌های واقع در کویر شهداد هستند.

کلوت‌ها به برجستگی‌های U شکل در کویر گفته می‌شود که در اثر فرسایش بادی خاکی به‌وجود می‌آیند. کویر شهداد، با داشتن کلوت‌های منحصربه‌فردش، به یکی از اعجاب‌انگیزترین مناطق کویری جهان تبدیل شده‌است.

نکته جالب بعدی درباره کویر شهداد این است که این منطقه، به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین شناخته می‌شود. در واقع بالاترین درجه دمایی که ماهواره‌های ناسا ثبت کرده‌اند، مربوط به دمای کویر شهداد بوده است.

چند سال اخیر هم نشریه نشنال جئوگرافی مقام چهارمین جاذبه گردشگری طبیعی دنیا را به کویر شهداد اختصاص داد. همین مساله باعث شده‌ است تا این کویر زیبا، هرسال پذیرای شمار زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی باشد.

چطور به کویر شهداد برسیم؟

برای طی مسیر 90 کیلومتری جاده شهداد باید از جاده قدیم کرمان بم گذر کنید. از این جاده به سمت جاده سیرچ برانید و وارد جاده شهداد شوید.

ّکویرهای دیدنی ایران

۲. کویر مرنجاب

اگر آفرود در صدر لیست تفریحات کویری شما قرار دارد، احتمالا بهترین انتخاب برای شما، کویر مرنجاب است. این منطقه کویری توریست‌پسند که در روزهای تعطیل پر از تورهای کویر نوردی ست، یکی از شناخته‌شده‌ترین کویرهای دیدنی ایران است.

خوبی کویر مرنجاب، وجود کارونسرای مرنجاب است. با وجود این کارونسرا دیگر کسی بابت اقامت شبانه در این کویر، نگرانی ندارد و می‌تواند به سادگی شب را در این کویر زیبا مهمان باشد.

چطور به کویر مرنجاب برسیم؟

خودتان را به استان اصفهان و شهرستان آران‌وبیدگل برسانید. از طرف بلوار ارتش به سمت جاده مرنجاب برانید و پس از طی 45 کیلومتر به کویر و کارونسرای مرنجاب خواهید رسید.

۳. کویر مصر

اگر عاشق شن‌های روان و گرم هستید، بهترین انتخاب برای شما کویر مصر است. چشم‌اندازهای کویر مصر به ‌اندازه‌ای زیبا و نفس‌گیرند که هیچ عکسی نمی‌تواند گویای همه زیبایی‌های آن باشد.

این زیبایی و جذابیت، کویر مصر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد کویرنوردی ایران تبدیل کرده‌ است.

چطور به کویر مصر برسیم؟

از استان اصفهان به سمت شهرستان جندق بروید. در 45 کیلومتری شهرستان جندق، به مصر خواهید رسید و کویر را به‌سادگی پیدا خواهید کرد.

۴. پارک ملی کویر

یکی از مهم‌ترین کویرهای دیدنی ایران ، پارک ملی کویر است. اهمیت پارک ملی کویر، در تنوع گونه‌های جانوری است.

یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری که در پارک ملی کویر زندگی می‌کند، یوز آسیایی است. البته پارک ملی کویر به‌غیر از یوز آسیایی زیستگاه پلنگ، جبیر، گربه شنی، سیاه‌گوش و قوچ هم است.

کویرهای دیدنی ایران

به‌همین دلیل، این منطقه حفاظت شده، یکی از مکان‌های مورد علاقه فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات است.

البته پارک ملی کویر، به‌غیر از تنوع گونه‌های جانوری جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به دریاچه نمک اشاره کرد.

نکته مهم دیگر در رابطه با پارک ملی کویر، نزدیکی آن به پایتخت است. این پارک ملی در استان سمنان و در فاصله حدود صدکیلومتری تهران واقع شده ‌است.

چطور به پارک ملی کویر برسیم؟

در استان سمنان از شهرستان ورامین به سمت پیشوا حرکت کنید. از سمت روستای پیشوا به سمت جاده شنی قلعه بلند برانید. بعد از پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه، به ورودی پارک ملی کویر خواهید رسید.

۵. کویر درک

بدون شک کویر درک از زیباترین کویرهای دیدنی ایران است. درک، در استان زیبای سیستان و بلوچستان و در نقطه تلاقی کویر و دریا در شهرستان چابهار واقع شده‌ است.

تلاقی کویر و دریا. فکرش را بکنید! جذاب نیست؟ از این لحاظ می‌توان کویر درک را یکی از منحصر به‌فردترین کویرهای ایران دانست.

منطقه زیبایی که درعین جذابیت، چندان مورد توجه قرار نگرفته‌است. البته باز نشدن پای طبیعت‌گردها و مسافران به این کویر زیبا، یک منفعت بزرگ برای منطقه داشته‌است؛ ساحل درک به عنوان پاک‌ترین و تمیزترین ساحل ایران شناخته می‌شود!

چطور به کویر درک برسیم؟

برای رسیدن به کویر درک، کافی است از شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوپستان، به سمت سواحل مکران حرکت کنید. در مسیرتان به سادگی می‌توانید کویر درک را پیدا کنید.

۶. کمپ کویری متین‌آباد

اگر کویرنورد حرفه‌ای نیستید و دوست ندارید با خطرات تنها ماندن و چادرزدن در کویر دست‌وپنجه نرم کنید، پیشنهاد میکنم مقصدتان را به سمت کمپ کویری متین‌آباد تنظیم کنید.

این اکو کمپ کویری یکی از دیدنی‌ترین کویرهای دیدنی ایران است. درواقع می‌توان گفت اکوکمپ کویری متین‌آباد، مجموعه‌ای تفریحی در دل کویر است که کاملا با زیست‌بوم کویر و فرهنگ مردم کویرنشین، مطابقت دارد.

کویرهای دیدنی ایران

اتاق‌های سنتی و امکانات خوب، از ویژگی‌های مهم این اکوکمپ هستند. توصیه می‌کنم اگر قرار است با خانواده به کویرنوردی بروید، این اکوکمپ را در لیست اقامت شبانه‌تان قرار دهید.

چطور به اکوکمپ کویری متین‌آباد برسیم؟

در کیلومتر 55 جاده کاشان به اصفهان، باید از بادرود، خالدآباد و ده‌آباد بگذرید تا به متین‌آباد برسید.

۷. کویر زردگاه

یک کویر سرسبز با درختان نخل و سازه‌های زیبای روستایی. این همه توصیفی است که می‌توانم از کویر زردگاه به شما ارائه کنم.

زردگاه درواقع نام روستایی کویری است که در استان خراسان جنوبی قرار گرفته‌است.

سالیان نه‌چندان دور، این روستا پر از سکنه بود اما در سالهای اخیر، به علت شراط بد آب‌وهوایی و شرایط نامساعد، اکثر اهالی این روستا به استانهای اطراف کوچ کرده‌اند و تنها دو خانوار در زردگاه زندگی می‌کنند.

زردگاه، یکی از سرسبزترین کویرهای ایران است. ویژگی مثبت کویر زردگاه وجود آب و برق است. همچنین سازه‌های به‌جا مانده در روستا، برای کسانی که به معماری‌های بومی و محلی مناطق ایران علاقه‌مند هستند جذاب خواهد بود.

چطور به کویر زردگاه برسیم؟

کویر زردگاه در نزدیکی دیهوک و 180 کیلومتری شهرستان طبس در خراسان جنوبی قرار گرفته است.

۸. کویر ریگان

کویر ریگان، با رنگ منحصربه‌فرد ریگزارها و تپه‌های شنی بلندش به شهرت رسیده‌است. این کویر در حاشیه جنوبی استان کرمان قرار گرفته‌است.

یکی از ویژگی‌های کویر ریگان، رنگ روشن ریگزار و خاک این کویر نسبت به سایر کویرهای ایران است که دلایل زمین شناختی دارد.

در حاشیه کویر ریگان، جنگل‌های کهور قرار گرفته است. وجود این پوشش سرسبز طبیعی، زیست جانوری کویر ریگان را پویا و متنوع کرده‌است.

سوسمار دم‌تیغی، معروف‌ترین حیوان کویرهای دیدنی ایران است. روباه و گربه شنی، آگاما و گکو و هوبره، دیگر حیوانات معروف کویر ریگان هستند.

چطور به کویر ریگان برسیم؟

از شهرستان بم به سمت ارگ جدید برانید. از نرماشیر عبور کنید و از سه راهی مسیرتان، جاده ایرانهشر را انتخاب کنید. بعد از طی 50 کیلومتر به محمدآباد ریگان خواهید رسید.

۹. کویر زمان‌آباد

کویر زمان‌آباد در شهرستان شاهرود قرار گرفته‌است. ویژگی مهم کویر زمان‌آباد، جاذبه‌های تاریخی آن است. این کویر در عین دارا بودن زیبایی طبیعی که ویژگی کویرهای دیدنی ایران است.

آثار تاریخی جالبی دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. امام‌زاده پیر زمان‌آباد، زیارتگاه جرجیس نبی، قلعه حصارآباد، قلعه سنگی اسب، سد هیرمی و روستای مدفون شده خوار، از مهمترین جاذبه‌های این کویر هستند.

کویرهای دیدنی ایران

چطور به کویر زمان‌آباد برسیم؟

از شاهرود به سمت سبزوار حرکت کنید. پس از رسیدن به میامی، به سمت بیارجمند بروید.  بعد از طی 130 کیلومتر، به زمان‌آباد می‌رسید.

نکات مهمی که باید درمورد کویرنوردی بدانید

نکاتی که برای مسافرت‌های کویر و کویرنوردی باید به‌خاطر داشته باشید:

  • هرگز بدون راهنما و بلدمسیر به مناطق کویری نروید. کویر درعین زیبایی، طبیعت بسیار خشن و سختی دارد و بدون راهنما، قطعا به مشکلات جدی برخورد خواهید کرد.
  • سعی کنید از مسیرهای شناخته شده و جاده‌ها در کویر سفر کنید. امتحان کردن مسیرهای ناشناخته و ناآشنا، ممکن است باعث گم شدنتان شود و به قیمت جانتان تمام شود.
  • با خودتان قطب‌نما، جی‌پی‌اس و نقشه داشته‌ باشید. پیدا کردن مسیر در کویر کار سختی است و هرکسی نمی‌تواند از پس آن بر بیاید.
  • در هر فصل سال، مراقب حیوانات و خزندگانی که در کویر زندگی می‌کنند باشید. سعی کنید بدون تجهیزات ایمن و مناسب در کویر کمپ نزنید.
  • بهترین بازدیدکنندگان طبیعت، کسانی هستند که کوچکترین اثری از حضورشان در طبیعت باقی نگذارند. یادتان باشد که طبیعت کویر بسیار حساس و شکننده است و حتی جای چرخ‌های خودروی شما هم می‌توانید بر اکوسیستم کویر تاثیر منفی داشته‌ باشد. با طبیعت کویر مهربان برخورد کنید.

تجهیزات لازم برای کویرنوردی

داشتن تجربه و اطلاعات کافی برای سفر به کویر، از جمله موارد اجتناب ناپذیری است که کویر نوردان حتما باید از آن اطلاع داشته باشند، اما شما با داشتن اطلاعات و تجربه به تنهایی نمی توانید به کویر سفر کنید. باید تجهیزات لازمه را نیز همراه خود داشته باشید تا سفری بدون مشکل برای خود رقم بزنید.

دقت داشته باشید برخی از وسایلی که شما همراه با خود به کویر می برید، به صورت کاملا صد در صد مورد نیاز و استفاده شما هستند اما برخی دیگر از وسایل را برای احتیاط بیشتر باید با خود به همراه بردارید. در ادامه به برخی از وسایل ضروری که حتما باید با خود به همراه بردارید اشاره خواهیم کرد.

آب

آب مهم ترین نوشیدنی است که شما حتما باید به مقدار کافی با خود بردارید. در جایی مانند کویر که هیچ گونه سایه ای ندارد و آفتاب کاملا بی رحمانه به صورت شما می تابد، این مایع می تواند نجات بخش حیات شما باشد.

کویرهای دیدنی ایران

آب و هوای خشک کویر، باعث عرق ریزی شما خواهد شد و به همین دلیل ممکن آب زیادی از دست دهید و سلامتی تان به خطر بیفتد. پس قبل از این که به کویر سفر کنید، حتما سعی کنید آب به میزان لازم و کافی بنوشید و اگر می توانید حتی بیشتر آن چه که تصور می کنید نیاز است، با خود آب بردارید.

عینک آفتابی

یکی دیگر از تجهیزاتی که باید به هنگام کویر نوردی با خود به همراه ببرید، عینک دودی است. در کویر، وزش باد ممکن است باعث ورود شن و ماسه به چشم شما شود، پس باید به همراه خودتان عینک مناسب بردارید تا از چشمان خود محافظت کنید.

ضمنا از آنجا که هیچ سایه بانی در کویر وجود ندارد و چشم ها در معرض اشعه مستقیم آفتاب هستند، لازم است حتما با داشتن عینک دودی به کویر مسافرت کنید تا هم از چشمان خود محافظت کنید و هم بتوانید با وجود نور شدید، به راحتی همه جا را ببینید.

کرم ضد آفتاب

از دیگر لوازم ضروری کویر گردی، کرم های ضد آفتاب هستند. این کرم ها، از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب به خوبی محافظت می کنند.

دقت داشته باشید که کرم های ضد آفتاب را باید هر چند ساعت یک بار تجدید شوند تا اثر محافظتی شان را حفظ کنند.

زیر انداز مناسب

ساعات طولانی راه رفتن در کویر، ممکن است شما را خسته کند و این لزوم را ایجاد کند که چند دقیقه نشسته و استراحت کنید.

برای این منظور نیز حتما لازم است که با خود زیر انداز مناسب داشته باشید. زیر اندازها به خصوص برای مواقعی که شما قصد دارید در چادرهای مسافرتی استراحت کنید می تواند مفید باشند.

جعبه کمک های اولیه

از دیگر لوازم ضروری که حتما باید با خود به کویر نوردی ببرید، جعبه کمک های اولیه است. این جعبه برای درمان برخی مشکلات جسمی سطحی مانند بریدن یا خراش های سطحی پوست، می تواند بسیار مفید باشد.

ضمنا سعی کنید که حتما با خود قرص های مسکن بردارید. این قرص ها را در جعبه کمک های اولیه قرار دهید و در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید.

کلمن

برای خنک نگه داشتن آب و برخی مواد غذایی و میوه ها، کلمن می تواند بسیار کار راه انداز باشد. سعی کنید کلمنی با خود بردارید که اندازه مناسبی داشته باشد و نیازهای شما را به خوبی برطرف نماید.

پوشش مناسب پا

وجود شن و ماسه فراوان در کویر ، راه رفتن را با سختی همراه می کند، بنابراین لازم است شما پوشش مناسبی برای پایتان انتخاب کنید.

بهترین پوششی که می توان برای کویر نوردی به آن اشاره کرد، صندل های مخصوص پیاده روی در کویر است. این صندل ها پیاده راه رفتن در کویر را برایتان بسیار راحت می کند و ضمنا از کف پا و رویه پایتان نیز به خوبی محافظت می نماید.

نصب برنامه های مسیر یاب

قبل از اینکه وارد کویر شوید، سعی کنید برنامه هایی که مسیر یاب را بر روی دستگاه تلفن همراه خود نصب کنید. ضرورت این کار موقعی مشخص می شود که بر اثر غفلت در کویر گم شوید.

ضمنا این برنامه به شما کمک می کند از جاذبه هایی که در مسیرتان ممکن است با آن ها برخورد کنید، مطلع شوید.

وسایل بهداشتی

لوازم بهداشتی شخصی تان مانند مسواک، شامپو، دستمال های کاغذی و مرطوب و مواردی از این دست را فراموش نکنید.

سعی داشته باشید تمام این لوازم را در یک محل و داخل یک ظرف و یا کیف قرار دهید تا در مواقع لزوم به راحتی آن ها را بیابید.

کوله پشتی

کوله پشتی از دیگر ضروریات کویر نوردی است. کوله ای که انتخاب می کنید، باید به اندازه کافی بزرگ و جادار باشد، ضمن آنکه وزن زیادی نیز نداشته باشد.

کویرهای دیدنی ایران

سعی کنید کوله ای که برای کویر نوردی آماده می کنید، محلی برای قرار دارد بطری آب داشته باشد، تا هر بار مجبور نشوید کوله را از روی شانه های خود به زمین گذاشته و بطری آب خود را بردارید.

چادر مسافرتی

کسانی که به کویر نوردی می روند، معمولا قصد دارند چند روز در آن اقامت کنند تا بتوانند لذت سفر را به طور کامل بچشند. پس سعی کنید حتما به همراه خود چادرهای مسافرتی کویر نوردی بردارید.

البته چادر انتخابی شما باید دارای امتیازاتی نیز باشد، فرضا بهتر  است چادر مسافرتی تان دو پنجره رو به روی هم داشته باشد تا باد به خوبی در چادر جریان پیدا کند و آزار گرمای هوا را تا حدی کمتر کند.

دستمال محافظ بینی و دهان

علاوه بر چشم ها، بینی و دهان نیز باید از در برابر ورود شن و ماسه محافظت شوند.

برای این مورد بهتر است حتما با خود دستمالی به همراه بردارید و موقعی که باد و در کویر شروع می شود، آن را بر روی این دو قسمت از صورتتان قرار دهید و بدون مشکل مسیر را ادامه دهید.

کیسه خواب

برای استراحت شبانه در کویر حتما لازم است با خود یک کیسه خواب نیز بردارید. این کیسه شرایط خوبی را برای استراحت فراهم می کند، ضمنا از ورود حشرات به لباس و بدن شما نیز محافظت به عمل می آورد.

گاز پیک نیک کوچک

پخت و پز در کویر نیازمند ابزار و وسایلی مانند گاز پیک نیک است. شما می توانید یک گاز پیک نیک کوچک را با خود بردارید و هر زمان که تمایل داشتید غذایی آماده کنید و از آن استفاده نمایید.

کلاه

یکی از ویژگی های طبیعی کویر، آفتاب داغ و سوزان آن است. جدای از عینک و کرم ضد آفتاب که برای محافظت از پوست و چشمان خود استفاده می کنید، استفاده از کلاه نیز لازم و ضروری است.

این کلاه مانع از برخورد آفتاب با سر شما شده و شما دچار سردرد ناشی از برخورد اشعه های خورشید نخواهید شد.

پلاستیک برای جمع کردن زباله

کسانی که به طبیعت علاقه فراوان دارند، یکی از دغدغه های اصلی شان، پاکیزه نگهداشتن محیطی است که به آن سفر کرده اند.

البته قبل از هر چیزی سعی کنید در کویر زباله کمتری تولید کنید تا بار خودتان سبک تر باشد، اما اگر این امکان فراهم نیست، زباله هایی که تولید می کنید را داخل یک پلاستیک مخصوص زباله ریخته و وقتی از کویر بازگشتید، آن را داخل سطل های زباله بریزید. طبیعت، میراثی است که همه باید در حفظ آن کوشا باشند.

حواستان به گرمازدگی در کویر باشد

یکی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است در کویر برای کویر نوردان بسیار زیاد اتفاق افتد، گرما زدگی است. گرما زدگی بر اثر برخورد آفتاب به بدن و از دست رفتن آب بدن رخ می دهد.

آفتاب زیاد و سوزان مهم ترین عاملی است که باعث ایجاد این عارضه می شود.

زمانی که فردی در معرض آفتاب داغ قرار دارد و به خوبی آب و الکترولیت های بدنش نیز تامین نمی شود، دچار گرمازدگی می شود.

سعی کنید قبل از اینکه به کویر بروید، با علائم این مشکل به خوبی آشنا شوید تا در صورت بروز علائم اولیه، کارهای درمانی را انجام دهید.

کویرهای دیدنی ایران

دقت داشته باشید که این مشکل اصلا شوخی بردار نیست و ممکن است منجر به مرگ شود.

از جمله علائم گرمازدگی می توان به سردرد، حالت تهوع، تشنج، بروز تغییراتی در رفتار مانند بد رفتاری کردن، نداشتن تعریق، گیج بودن، پوست قرمز و خشک، افزایش سرعت ضربان قلب، حالت تهوع، از دست دادن هوشیاری و رفتن به حالت اغماء اشاره کرد.

 اگر در کویر فردی با علائم گرما زدگی مشاهده کردید، اولین کار آن است که سعی کنید دمای بدن او را به سرعت پایین آورید. فرد گرما زده را به محلی که سایه دار و خنک است، منتقل کنید و لباس های اضافی که ممکن است باعث افزایش دمای بدن او شود را خارج کنید.

سعی کنید با یک دستمال خیس و خنک بدن فرد گرما زده را نمدار کنید، اگر قالب های یخ دارید، در قسمت هایی مانند زیر بغل، کشاله ران و گردن او قرار دهید. خنک کردن این نواحی روند خنک کردن پوست را تسریع می کند.

برای طوفان و سیل در کویر آمادگی داشته باشید

وجود سیل و طوفان برای عده ای ممکن باور کردنی نباشد. اما گاهی در کویر، رگبارهای تند و سیل آسا اتفاق می افتد و این پدیده باعث وقوع سیل در کویر می شود.

علاوه بر سیل، طوفان های شن و ماسه نیز ممکن است شما را در کویر غافل گیر کند و مشکلاتی برایتان ایجاد کند.

کویرهای دیدنی ایران

این دو مورد، وجوب اطلاع از شرایط آب و هوایی منطقه ای که قصد دارید از آن دیدن کنید، را بیان می کند. در صورت بروز طوفان های شن، می توانید در کنار یک درخت یا درختچه پناه بگیرید.

نکات ایمنی در سفر به کویرهای دیدنی ایران

یکی از نکاتی که برای ایمن کردن خودتان در سفر باید به آن توجه و دقت زیادی داشته باشید، رفتاری است که شما در کویر در مواجه با طبیعت از خود نشان می دهید.

سعی کنید اگر حیوان وحشی در کویر مشاهده کردید، دچار هیجان نشده و به آن نزدیک نشوید. سعی کنید به حیات وحش کویر تا حدی اشراف داشته باشید و بدانید که در برابر هر حیوانی باید چه واکنشی از خود نشان دهید.

از دیگر نکات ایمنی که باید حتما آن را رعایت کنید، انفرادی رفتار نکردن در کویر نوردی است. سعی کنید با دوستان خود و یا به همراه تورهایی که از کویر دیدن می کند، به این مناطق سفر کنید.

تک روی کردن در کویر، عواقب بسیار بدی برای خود شما دارد و ممکن است با این خصوصیت اخلاقی جان خود را به خطر بیندازید.

مراقب حیوانات کویرهای دیدنی ایران باشید

در کویر از بی آزار ترین حیوانات یعنی شترها، تا حیواناتی مانند عقرب و مار که با نیش زهرآگینشان می تواند در چند دقیقه و یا ثانیه جان آدمی را از وی بگیرند، قابل مشاهده هستند.

سعی کنید با برخی از حیواناتی که می توانند برای انسان خطرناک باشند، آشنا باشید تا بتوانید در مواقع لزوم از جان خود در برابر آن ها محافظت کنید.

یکی از حیواناتی که در کویر زندگی می کند، عقرب است. سعی کنید اطلاعاتی مانند اینکه در چه ساعاتی از روز احتمال دیدن آن زیاد است، در چه جاهایی بیشتر دیده می شود و یا بعد از عقرب زدگی باید چه اقداماتی را انجام داد، داشته باشید.

کویرهای دیدنی ایران

این اقدام می تواند باعث راحتی خیال شما شود تا بتوانید در لحظه، واکنش خوبی از خود نشان دهید.

اگر به هنگام کویر نوردی، با مار مواجه شدید و این خزنده قصد حمله به شما را داشت، به صورت زیگزاگ حرکت کنید، سریعا منطقه ای که یک مار را در آن دیده اید ترک کنید، حرکتی که همراه با تهاجم باشد را انجام ندهید و ضمنا اگر اعتماد به نفس لازم را در خود سراغ دارید، برای فراری دادن مار، صدایی بلند تولید کنید.

مقصد کویر دیدنی خود را به خانواده یا دوستانتان اطلاع بدید

از دیگر نکاتی که می تواند باعث افزایش امنیت سفر شما به کویر شود، مطلع کردن خانواده و دوستانتان از سفرتان به کویر است.

فرض کنید به کویر سفر کرده اید و هیچ کس هم از جای شما اطلاع دقیقی ندارد. در این شرایط اگر برایتان اتفاقی بیفتد، نمی توانید امید داشته باشید که کسی برای کمک به شما اقدامی انجام دهد.

  پس حتما قبل از سفر به عزیزان خود منطقه دقیقی که قصد دارید از آن دیدن کنید را اطلاع دهید تا خیالتان راحت باشد که افرادی از جای شما باخبر هستند و در موقع لزوم به کمک شما می آیند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید