ییلاق سوباتان تالش که یکی از زیباترین و بکر ترین ارتفاعات ایران است را در این مقاله از پارس مگ به شما معرفی می کنیم. بهترین مسیر های دسترسی به این مکان زیبا و بهترین زمان سفر را به شما می گوییم. همچنین نکاتی که برای سفر به این مکان رویایی نیاز دارید را در اختیارتان قرار داده ایم.

دشت شقایق سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

معرفی ییلاق سوباتان تالش

سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ به همین دلیل، زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و حتی در تابستان‌ها هم در برخی نقاط مرتفع هنوز لکه‌های برف به چشم می‌خورد. این روستا به دشت‌های شقایقش نیز شهرت دارد.

اسب های وحشی - ییلاق سوباتان تالش

در وجه تسمیه سوباتان چنین می گویند که «سو» در زبان تالشی به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» است و از آنجا که گلپر در قسمت‌های مختلف این ییلاق می‌روید، نام آن را «سووتون» گذاشته‌اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرده است. در روایت دیگری آمده است که در زبان ترکی «سو» به معنی آب و «باتان» به معنی محل فرو رفتن است، پس سوباتان، محل فرو رفتن آب می‌شود. در سوباتان چشمه‌ای وجود داشته که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره در زمین فرومی‌رفته است.

سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

منطقه ییلاقی سوباتان، برق و گاز ندارد و همچنان صدها خانوار دامدار و عشایر به‌شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه‌های گاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند. خانه‌های چوبی بخش جذاب و مهمی از بافت سنتی ‌سوباتان را تشکیل می‌دهند که زیبایی این طبیعت بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز را دوچندان می‌کنند. در این منطقه، گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که از تاریخ و تمدن کهن این سرزمين حکایت دارند.

ارتفاعات تالش - ییلاق سوباتان تالش

ییلاق سوباتان کجاست؟

سوباتان، یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش واقع شده است و تا دریاچه نئور، ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود. سوباتان با ییلاق‌های اردبیل حدود ۱۹ کیلومتر فاصله دارد.

چطور به ییلاق سوباتان تالش برویم؟

مسیر رفتن به سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

آفرودسواری و اجاره پاترول

مسیر تالش به این روستا سخت و خاکی است. اگر هوا آفتابی نباشد، رانندگی در آن با سواری‌های معمولی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین بهترین گزینه پاترول و نیسان است تا بتوانید حریف پیچ‌وخم‌های خاکی این جاده شوید. آفرودسواری و اجاره پاترول و نیسان در این مسیر که توفیقی اجباری است، یکی از تجربه‌های مفرح در این سفر است. لذت از تماشای طبیعت زیبای این مسیر ییلاقی لذتی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

مسیر تالش به سوباتان

اقامت در سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

یکی از جاده‌هایی که به سوباتان منتهی می‌شود، جاده تالش است که حدود ۳۶ کیلومتر تا سوباتان فاصله دارد و قسمت‌هایی از آن خاکی است و در صورت بارش باران ممکن است خودروی شخصی شما با مشکل مواجه شود. پس به‌جای این روش، می‌توانید از تالش، یک نیسان یا پاترول به این ییلاق بگیرید و بدون اینکه نگران در راه ماندن باشید، به سوباتان زیبا بروید.

مسیر اردبیل به سوباتان برای سفر به ییلاق سوباتان تالش

گردنه حیران - ییلاق سوباتان تالش

در صورتی که از تهران حرکت می‌کنید، از ترمینال آزادی سوار اتوبوس‌های اردبیل شده و مطمئن شوید که اتوبوس از جاده سرچم می‌گذرد.

در ادامه در روستای بودالالو پیاده شوید و با کمک وانت‌های متعدد موجود در این منطقه به‌سمت سوباتان راه بیفتید که در میانه راه از دریاچه نئور هم عبور می‌کند. بهتر است ۱۳ کیلومتر پرفرازونشیب تا دریاچه را با این وانت‌ها بروید. این مسیر خیلی بهتر و باصفاتر از مسیر اول است و در عین حال می‌توانید بازدیدی هم از دریاچه نئور داشته باشید.

بعد از گشت‌وگذار در پیرامون دریاچه و کوه‌های زیبای اطراف آن، با ۱۸ کیلومتر کوه‌پیمایی و حرکت از میان ابرها و تماشای مناظر طبیعی و رمه‌های منطقه به روستای سوباتان خواهید رسید. به‌دلیل ییلاقی بودن مسیر، چشمه‌های آب آشامیدنی و همچنین رودخانه و آبشار نیز در طول راه وجود دارند که تجربه این سفر را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

مسیر تالش – آق اولر – سوباتان

جاده آسفالت تالش تا منطقه آق اولر تقریبا ۴۰ کیلومتر است و در اینجا جنگل جای خود را به مراتع سبز و پر از گل می‌دهد. در ادامه جاده‌ خاکی آق اولر به سوباتان را پیش رو دارید که خاکی است و امکان تردد با خودروهای شاسی‌بلند و نیسان وجود دارد.

مسیر لیسار به سوباتان

فاصله بین لیسار تا ییلاق سوباتان حدود ۲۰ کیلومتر است که به‌دلیل سختی راه، استفاده از آن به گردشگران غیرحرفه‌ای توصیه نمی‌شود و افراد حرفه‌ای هم پس از انتخاب این مسیر، بهتر است از یک راهنمای محلی ماهر کمک بگیرند.

دشت سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان تالش

بهترین زمان سفر به سوباتان، از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا اواسط تابستان است؛ در نظر داشته باشید که در تعطیلات نیمه خرداد، جمعیت بسیاری روانه این ییلاق می‌شوند؛ پس برای اینکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید، در هفته‌های قبل و بعد از این تعطیلات، عازم سوباتان شوید. این منطقه کوهستانی، تابستان‌های خنکی دارد و از همین رو مقصد سفرهای تابستانی گردشگران بسیاری است. اگر در فصل بهار، به‌خصوص اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید، با دشت‌های مملو از گل‌های وحشی و شقایق مواجه خواهید شد که هوش از سرتان می‌برد.

امکانات ییلاق سوباتان تالش

در این روستا، علاوه بر امکانات اقامتی، امکانات دیگری همچون بازارچه‌های محلی فروش سوغات روستا وجود دارد. در این روستا می‌توانید غذاهای بومی خوش‌مزه‌ای همچون کباب‌بره و سوجا دیله را در رستوران‌های محلی آن بچشید.

سوباتان کجاست - ییلاق سوباتان تالش

در روستای سوباتان تالش کجا اقامت کنیم و چی بخوریم؟

برای اقامت در سوباتان می‌توانید خانه‌های محلی را اجاره کنید؛ هرچند که بیشتر گردشگران، این منطقه را برای کمپینگ در طبیعت انتخاب می‌کنند و با تجهیزات کامل رهسپار این ییلاق می‌شوند.

سوپرمارکت‌ها با لبنیات محلی تازه و غذاخوری‌های محلی با گوشت گوسفندی تازه، برای صرف شام و ناهار مهیا است و اگر اهل کباب هستید، حتما کباب بازارچه سنتی را امتحان کنید. در رستوران‌های آن، ميز و صندلی‌هایی از چوب درختان جنگلی گذاشته شده است و می‌توانید غذاهای محلی هم سفارش دهید.

‌سوجا دیله (ساج ایچی)، قورتماج، سیرجینه، گوزلی بریان (بره بریان)، جزلق، قورما، سوجا نون (ساج چورگی) و کته نون (نان سنگی) از جمله‌ی غذاها و خوراکی‌های محلی این منطقه هستند که چشیدن طعم آن‌ها برای هر گردشگری جزو واجبات است. پندیره ویسوج یا پنیر سرخ‌شده، یکی دیگر از غذاهای خوشمزه‌ی این منطقه است که پنیر تازه جوشانده‌شده را در روغن سرخ کرده و با برنج میل می‌کنند.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان تالش

اگر گذرتان به سوباتان افتاد، از دیگر جاهای دیدنی تالش که در اطراف این منطقه قرار دارند، دیدن کنید؛ جاذبه‌هایی که هر یک در نوع خود زیبا و منحصربه فرد هستند. بازارچه سنتی سوباتان، آبشار ماهار واقع در روستای ماهار، سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان، چمنزار وسیع بیده‌دشت (اسب‌های وحشی در آن این‌سو و آن‌سو می‌دوند)، باغداگول (معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (برای تماشای طلوع و غروب خورشید) و… از جمله جاذبه‌های ییلاق سوباتان هستند. بازدیدی هم از گوری دره داشته باشید که به‌خاطر گورستان‌های هفت‌ هزار ساله‌اش، از جاهای دیدنی سوباتان است. در ادامه به اختصار به تعدادی از جاذبه‌های معروف سوباتان اشاره می‌کنیم تا بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه‌ی سفر خود بگنجانید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور - ییلاق سوباتان تالش

دریاچه نئور در غرب ییلاق سوباتان و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و مابین شهرستان تالش و خلخال و در مرز بین استان گیلان و اردبیل قرار دارد. نئور مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به شمار می‌رود و چنانچه به ماهی‌گیری علاقه‌مند هستید، می‌‌توانید قزل‌آلای رنگین کمانی بگیرید.

برای اینکه از سوباتان به دریاچه نئور بروید، باید حدود ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی کنید یا با نیسان‌های محلی خود را به این دریاچه برسانید. دورتادور دریاچه محل کمپ گردشگران است و افراد از نقاط دور و نزدیک برای دیدن طبیعتی زیبا و بکر، خود را به این منطقه می‌رسانند.

روستای ورزان

روستای سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

روستای ورزان از جاذبه‌های زیبای این منطقه ییلاقی در گیلان است که آبشار آن شناخته‌شده است. رودخانه ورزان جریانی حیات‌بخش در این منطقه است. چشمه‌های واقع در ییلاقات این منطقه رودخانه ورزان را پرخروش می‌کند و این رود در فصول بارانی بیش از همیشه جلوه می‌کند.

رود ورزان منبع اصلی جریان رود لیسار است که بعد از سقوط از صخره‌های بلندقامت و تشکیل آبشار معروف ورزان، به رود لیسار می‌پیوندد. در روستای ورزان همچون سوباتان، دشت‌های شقایق را می‌توانید ببینید. دمای کم در این روستای مرتفع سبب شده تا شقایق در دشت‌های ورزان کمی دیرتر از دشت‌های سوباتان رشد کند.

اقیانوس ابر

اقیانوس ابر - ییلاق سوباتان تالش

اقیانوس ابر پدیده‌ای جذاب است که در بسیاری از نقاط کوهستانی دیده می‌شود. پیوستگی ابرها و حرکت آرام آن‌ها سبب شده این پدیده به اقیانوس ابر معروف شود. در ییلاقات کوهستانی و مرتفع سوباتان تالش، یکی از مناطقی است که در آن شانس تماشای اقیانوس ابر نصیبتان خواهد شد.

قرارگیری این منطقه در ارتفاعات کوهستانی و همچنین نزدیکی آن به دریا و جنگل، سبب شده در بعضی از اوقات، اقیانوسی از ابرهای خامه‌ای را ببینید که امواج آن زیر پایتان جریان دارد. هوای مه‌آلود و خنک کوهستا‌نی، لذت شکل‌گیری یکی از زیباترین اقیانوس های ابر ایران را دوچندان می‌کند.

چشمه‌های آب طبیعی سوباتان

چشمه های سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

سوباتان نیز همچون اکثر ییلاقات ایران دارای چشمه‌های آب طبیعی است که آب خنک و گوارای آن‌ها در فصول گرم سال، یکی از عوامل جذب گردشگران به حساب می‌آید. از چشمه‌های آب سوباتان می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ، چشمه کلیه سویی با خاصیت درمانی برای بیماری‌های کلیوی و… اشاره کرد.

ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت - ییلاق سوباتان تالش

با توجه به اینکه فاصله بین ییلاق شکردشت تا سوباتان حدود هفت کیلومتر است، در عرض چند دقیقه می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی تالش را به نظاره بنشینید. شکردشت که به آن شکردشت سوباتان نیز می‌گویند، به دشت‌های شقایقش معروف است که با خلق منظره‌ای زیبا، حیرت و شگفتی گردشگران را در پی دارند. علاوه بر این، به‌دلیل کوهستانی بودن این منطقه، دریایی از ابر در ارتفاعات سرسبز آن، زیر پای شما شکل می‌گیرد که احساس قدم‌زدن روی ابرها را در گردشگران القا می‌کند.

دشت‌های شقایق در بهشت سوباتان

دشت های شقایق تالش - ییلاق سوباتان تالش

زمین‌های پهناور و خوش‌رنگ‌و‌لعاب شقایق یکی دیگر از جاهای دیدنی سوباتان است که در بهار حال‌وهوایی بهشتی دارد. اگر در اواخر اردیبهشت یا خرداد سری به این منطقه ییلاقی بزنید، زیبایی دشت‌های شقایق مدهوشتان خواهد کرد.

شقایق‌ها در دشت‌های اطراف آبشار ورزان نسبت به دشت‌های مناطق بالاتر، تجمع بیشتری دارند. به همین دلیل، دشت شقایق «لوراهونی» و «باتمان بلاغ» بیش از سایر مناطق رنگ سرخ را پیش رویتان قرار می‌دهند و این دشت‌ها در اواخر بهار با شقایق فرش می‌شوند. دشت‌های «ساری بلاغ» و «چم چمی» که نسبت به سایر دشت‌ها مرتفع‌ترند، دیرتر شقایق‌پوش می‌شوند.

آبشار ورزان

آبشار ورزان - ییلاق سوباتان تالش

آبشار ورزان واقع در چهار کیلومتری غرب سوباتان، از دیگر جاذبه‌هایی است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. آب رودخانه ورزان از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است که در طول مسیرش، آبشاری ۳۰ متری ایجاد می‌کند.

پارک جنگلی آلچالق

یکی دیگر از جاهای دیدنی ییلاق سوباتان در شرق آن واقع شده است و با نام آلچاق شناخته می‌شود. آلچاق در زبان ترکی به‌معنی درخت آلوچه است و چنین نامی نشان از وجود درختان آلوچه در پارک جنگلی آلچاق است. در منطقه آلچاق تپه‌های سرسبز فراوانی را خواهید دید که میزبان درختان فراوانی هستند.

علاوه بر درخت آلوچه، درختان گلابی و سیب هم به زیبایی آلچاق افزوده‌اند. تجمع تپه‌های سرسبز و پوشیده از چمن که با درختان خوش‌رنگ و لعاب کامل شده‌اند، تصویری زیبا از آلچاق پیش رویتان قرار می‌دهد. از دیگر جذابیت‌های پوشش گیاهی این منطقه جنگلی، رویش قارچ‌های خوراکی است.

غار گنج‌ خانه از زیبایی های ییلاق سوباتان تالش

ییلاق گیلان - ییلاق سوباتان تالش

غار سوباتان در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده که به گنج‌خانه معروف است. برای دسترسی به این غار به راهنما نیاز دارید. با هوایی بی‌نظیر، این مسیر پوشیده در شقایق‌ها است. غار گنج‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر قرار دارد و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است.

پس از ورود به غار و صعود تنوره‌ای به دهانه غار می‌توان رسید. از آنجا که دهانه غار سوباتان باریک است، پیمایش آن برای طبیعت‌گردان مناسب نیست و تنها برای غارنوردان ممکن است.
مردم منطقه از قدیم اعتقاد دارند که در درون این غار، گنج عظیمی نهفته است و به‌دلیل طلسم و جادویی که این غار دارد، تاکنون کسی نتوانسته است وارد غار شود و راز آن را کشف کند؛ بنابراین اطلاع دقیقی از طول و ارتفاع داخل غار وجود ندارد.

موزه مردم شناسی عشایر

موزه مردم شناسی عشایر از دیگرجاهای دیدنی گیلان است. این موضوع زندگی عشایر ییلاقات سوباتان را بررسی می‌کند. این موزه مجموعه‌ای از ابزارها و لوازم سبک زندگی عشایری این منطقه است که قدمت استفاده بسیاری از آن‌ها به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و اکنون در بین عشایر دیگر کاربردی ندارد. تماشای این موزه و آشنایی با این ابزار و نحوه استفاده و کارایی آن‌ها در سبک زندگی عشایری، برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.

سوغات ییلاقات سوباتان

مگر می‌شود به سوباتان سفر کنید و دست خالی از آن بازگردید؟ سوغات ییلاقات سوباتان نشان‌دهنده سبک غذایی و زندگی مردمان آن است که در دنیا نظیر آن پیدا نمی‌شود. محبوب‌ترین سوغات‌های این منطقه ییلاقی عبارتند از:

  • لباس پشمی
  • گلیم
  • نان محلی
  • پنیر و کره محلی
  • گیاهان دارویی مانند گلپر، بومادران، پونه و گزنه

سفر به سوباتان - ییلاق سوباتان تالش

نکات سفر به ییلاق سوباتان تالش

  • از آنجا که فقط بالای یکی از تپه‌های سوباتان، موبایل آنتن می‌دهد، پس حتما پول نقد به‌اندازه کافی همراهتان باشد؛ زیرا دستگاه کارت‌خوان در این منطقه کار نمی‌کند.
  • حتما در سفر به ییلاق سوباتان، پانچو یا بارانی مناسب همراه خود ببرید؛ چراکه هوا معمولا بارانی است و در صورت بارندگی، حسابی خیس می‌شوید.
  • یادتان باشد که هیچ‌وقت به گله‌ها نزدیک نشوید و فکر عکس گرفتن با گوسفندهایی که پشم‌های آن‌ها را با حالت خاصی زده‌اند، از سر بیرون کنید؛ زیرا احتمال حمله سگ‌های گله به شما وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید