دریافت ارز مسافرتی 1401 به کمک سامانه ی ارز مسافرتی کار را برای مسافران بسیار آسان نموده است. ما گام به گام ثبت نام در این سامانه و شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی و مقدار آن را به شما خواهیم گفت. پارس مگ همچنین شما را با بانک های ارائه دهنده ی این خدمات آشنا می کند.

ارز مسافرتی چیست؟

براساس مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شد، مسافرانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند (البته نه هر کشور خارجی) می‌توانند مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر دریافت کنند. این کمک هزینه به این شکل است که بانک مرکزی، ارز را با قیمتی کمتر از قیمت بازار می‌دهد. این مبلغ تنها یک بار در سال به افراد تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم برای ارز مسافرتی - دریافت ارز مسافرتی 1401

برای آنکه بتوانید این ارز را تهیه کنید، باید اول بلیط هواپیمای خود را بخرید و آن را به یکی از صرافی‌های دولتی که ارز مسافرتی ارائه می‌کنند، نشان دهید و حواله ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

قبلا ارز مسافرتی برابر با 1000 دلار آمریکا برای هر نفر بود، اما از سال 97 به بعد که قیمت ارز جهش بسیار زیادی پیدا کرد، این مقدار تا مدتی به یک سوم خود کاهش یافت و به 300 دلار یا یورو برای هر نفر رسید. پس اگر شما یک خانواده 4 نفری هستید، در آن زمان به شما 1200 دلار یا یورو ارز مسافری تعلق می‌گرفت.

اما بعدها رقم این ارز دوباره افزایش پیدا می‌کرد و در حال حاضر برای سال 1401 مبلغ آن چیزی در حدود 2000 الی 2200 دلار یا یورو است.

چرا ارز مسافرتی باید دریافت کرد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های افراد در سفرهای خارجی، مربوط به هزینه‌ها است. با توجه به افزایش قیمت دلار و یورو، دریافت ارز مسافرتی با قیمت کمتر واقعا به صرفه ‌تر خواهد بود. دریافت ارز دولتی از طریق بانک با محدودیت‌ها و سختی‌هایی همراه است.

از این رو برخی ترجیح می‌ دهند از طریق صرافی و با نرخ آزاد، ارز دولتی دریافت کنند. هر چند بانک مرکزی تغییراتی را در نرخ این ارز داده‌ است که دیگر شاهد اختلاف زیاد بین ارز دولتی و آزاد نیستیم. به هر حال، اگر به دنبال کاهش هزینه‌های سفر خارجی خود هستید، دریافت ارز دولتی توصیه می‌شود. حالا به سراغ نکات دریافت ارز مسافرتی می ‌رویم.

داستان دریافت ارز مسافرتی 1401 چطور است؟

قبلا سهمیه ارز برای افرادی که قصد سفر به کشور خارجی داشتند، معادل با 2200 یورو بود؛ یعنی مهم نبود مسافر قصد سفر به کجا را دارد؟ یا اصلا هدفش از سفر چیست؟ یا حتی چگونه به آن کشور سفر می‌کند؟

ارز مسافرتی - دریافت ارز مسافرتی 1401

میزان دریافت ارز مسافراتی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

ارز مسافرتی چقدر است؟ بر اساس تغییرات اعمال شده در میزان ارز مسافرتی که دی ماه ۱۴۰۰ توسط بانک مرکزی اعلام شده است، سقف دیافت ارز مسافرتی ۱۴۰۱ برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی ۲۰۰۰ یورو است و برای کشورهای بدون ویزا چه به صورت هوایی، زمینی، ریلی و دریایی معادل ۳۰۰ یورو است. بنابراین اگر بلیط هواپیما به یک مقصد خارجی بخرید، می‌توانید با توجه به مقصد ارز مسافرتی دریافت کنید.

میزان ارز مسافرتی اعلام شده توسط بانک مرکزی به یورو است، اما هنگام تحویل ارز می‌توانید معادل آن را به دلار یا پوند هم دریافت کنید

سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی

اسفند ۱۴۰۰ سامانه برخط ارز مسافرتی با همکاری بانک مرکزی با بازار ارزی راه‌اندازی شده است. این سامانه بدین منظور راه‌اندازی شده تا متقاضیان دریافت ارز مسافرتی از صرف زمان طولانی در صف‌های بانک و صرافی‌ها بی‌نیاز شوند.

ورود به سامانه ارز مسافرتی my.ice.ir

به عنوان یکی از سامانه های مرتبط با مسافران کشورهای خارجی، همچون سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور، سامانه ارز مسافرتی my.ice.ir، امکان دریافت ارز دولتی، برای مسافران به خارج از کشور را با نرخ قیمت ارزان تر از نرخ بازار آزاد و البته، به میزان محدود، فراهم کرده است.

از آنجا که نحوه دریافت ارز دولتی در سال 1401، با نرخ قیمت ارزان، در سایت ارز مسافرتی، در قدم اول، مستلزم ورود به سایت برخط بازار متشکل ارزی می باشد، در این بخش، به توضیح نحوه ورود به سامانه ارز مسافرتی یا همان سایت برخط بازار متشکل ارزی، پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرحله اول

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سایت ارز مسافرتی، یعنی my.ice.ir را در آن جست و جو نمایید تا مطابق تصویر زیر، وارد سامانه دریافت ارزان دولتی یا همان سایت برخط بازار متشکل ارزی شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، به منظور ورود به سامانه و دریافت ارز دولتی با نرخ قیمت پایین، بر روی دکمه ورود به سایت ، کلیک کنید.

مرحله دوم

در صفحه جدید، پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به کدملی و شماره همراه و در نهایت، عبارت امنیتی، بر روی دکمه ورود، کلیک نمایید.

مرحله سوم

در مرحله آخر از مراحل ورود به سامانه، یک کد تایید، به شماره همراه شما ارسال می شود. این کد را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه تایید را بزنید.

مرحله چهارم

به این ترتیب، مراحل ورود به سامانه ارز دولتی به اتمام رسیده و پس از ورود به سایت برخط بازار متشکل ارزی می توانید، مراحل ثبت نام خود را برای دریافت ارز مسافرتی، انجام دهید. در بخش بعد، به توضیح نحوه ثبت نام در سایت می پردازیم.

مقدار ارز مسافرتی - دریافت ارز مسافرتی 1401

نحوه ثبت نام در سامانه ارز مسافرتی my.ice.ir

اشخاصی که قصد مسافرت به خارج از کشور را داشته و خواهان دریافت ارز دولتی در سال ۱۴۰۱، به نرخ قیمت ارزان تر از بازار آزاد هستند، لازم است تا پس از ورود به سایت برخط بازار متشکل ارزی، برای ثبت نام در سایت، اقدام نمایند. لذا، در این بخش، به توصیح نحوه ثبت نام در سامانه ارز مسافرتی my.ice.ir پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرحله اول

پس از ورود به سایت برخط بازار متشکل ارزی، مطابق راهنمای تصویری قسمت قبل، در مرحله اول، باید اطلاعات شخصی خود، از جمله، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و شماره شناسنامه را وارد نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات هویتی، در قسمت پایین صفحه، تصویر پشت و روی کارت ملی خود را بارگذاری کرده و در پایان، دکمه تایید و ادامه را بزنید.

مرحله دوم

در صفحه جدید، باید یک عکس سلفی از خود بگیرید. پس زمینه تصویر، باید ساده و دارای نور کافی بوده و عکس بانوان، با حجاب کامل باشد.

مرحله سوم

در این مرحله از مراحل ثبت نام ارز دولتی مسافرتی، با کلیک بر روی دکمه ضبط ویدئو، سامانه شروع به ضبط ویدئو از شما کرده و همزمان، اعدادی نیز در گوشه سمت چپ تصویر، به شما نشان داده می شود. شما باید این اعداد را با انگشتان دست خود نشان دهید. پس از اتمام ضبط ویدئو، مجددا دکمه تایید و ادامه را کلیک نمایید.

مرحله چهارم

در این بخش از مراحل ثبت نام دریافت ارز مسافرتی با نرخ قیمت ارزان، اطلاعات هویتی و تصاویر بارگذاری شده در مراحل. قبل، به شما نشان داده می شود. در صورت اطمینان از صحت اطلاعات و مدارک، تیک کنار عبارت (اطلاعات بالا مورد تایید من می باشد) را زده و در نهایت، بر روی دکمه تایید و ادامه، کلیک کنید.

مرحله پنجم

به این ترتیب، مراحل ثبت نام شما در سایت برخط بازار متشکل ارزی، به اتمام رسیده و می توانید طبق شرایط تعیین شده، برای خرید ارز دولتی با نرخ قیمت پایین تر، اقدام نمایید. در بخش بعد، به توصیح نحوه دریافت و خرید ارز مسافرتی از طریق این سامانه می پردازیم.

نحوه خرید ارز دولتی در سامانه ارز مسافرتی my.ice.ir

متقاضیان خرید ارز دولتی مسافرتی با نرخ قیمت ارزان، لازم است تا پس از ثبت نام در سایت و ورود به آن، برای انجام مراحل خرید ارز دولتی در سامانه ارز مسافرتی my.ice.ir اقدام نمایند. نحوه دریافت و خرید ارز دولتی در سایت ارز نسافرتی، دارای مراحل ساده ای بوده که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرحله اول

پس از ورود به سایت برخط بازار متشکل ارزی و اتمام مراحل ثبت نام، صفحه ای مطابق تصویر زیر، به شما نشان داده می شود. به منظور خرید و دریافت ارز مسافرتی، اطلاعات مربوط به نوع ارز، مبلغ، شماره گذرنامه، کشور مقصد، اطلاعت بلیط و محل دریافت ارز را در کادرهای مشخص شده وارد کرده و بر روی دکمه تایید و ادامه کلیک نمایید.

مرحله دوم

به این ترتیب. اطلاعات شما، برای صرافی انتخاب شده، ارسال می گردد. در صورتی که درخواست، توسط صرافی تایید شود، یک پیامک، به شماره همراه شما ارسال شده که در آن، اطلاعات مربوط به صرافی و تاریخ و ساعت مراجعه، درج شده است. در این صورت، شما می توانید در تاریخ تعیین شده، با در دست داشتن کارت ملی، به صرافی مربوطه، مراجعه کرده و ارز دولتی مسافرتی با نرخ قیمت ارزان را خریداری نمایید.

مسافرت هوایی - دریافت ارز مسافرتی 1401

این ارز به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

اما 4 دسته از افراد هستند که ارز مسافرتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. این 4 دسته به شرح زیر هستند:

  • فرد متقاضی باید بالای 12 سال سن داشته باشد و به افرادی که کمتر از 12 سال سن دارند، ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  • به ایرانیانی که مقیم کشور خارجی هستند، ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  • این نوع ارز به افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند، تعلق نخواهد گرفت.

برای دریافت ارز مسافرتی 1401 چه مدارکی لازم است؟

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید و بسیار دقت کنید، مدارکی است که زمان درخواست ارز مسافرتی 1401 باید همراه داشته باشید. من در ادامه فهرست این مدارک را برای شما آماده کرده‌ام.

  • اصل و کپی گذرنامه‌ ایرانی شخص: برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید گذرنامه شما حداقل به مدت 6ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: دقت داشته باشید اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ و زمان خرید روی آن نوشته شده باشد.
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: هر بار می‌خواهید از کشور خارج شوید، باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. این مبلغ بستگی به این که چندمین سفر خارجی شماست، متفاوت است.
  • ارائه اصل و کپی ویزا: البته درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.
  • تکمیل فرم درخواست ارز: توجه داشته باشید باید این فرم را در کمال دقت پر کنید، چون اگر اشتباهی در آن باشد یا ناقص باقی بماند، برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.
  • پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن: امکان دارد صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند.
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر: شماره تماسی و حساب بانکی که به صرافی دولتی اعلام می‌کنید، باید دقیقا به نام خودتان باشد.

بانک‌های ارائه‌دهنده ارز مسافرتی و شرایط و مدارک لازم برای گرفتن آن

بانک مرکزی گاهی برای سفر به کشورهای خاصی ارز مسافرتی می ‌داد و گاهی مقدار آن را کاهش می‌ داد و بالعکس.

بانک مرکزی 5 بانک را به عنوان فروش ارز مسافرتی تعیین کرده است؛ این بانک‌ها عبارتند از:

  • بانک ملی
  • بانک تجارت
  • بانک سامان
  • بانک ملت
  • بانک پارسیان

ما در عمل تنها شعب ارزی سه بانک ملی، سامان و تجارت حواله را در شرایط خاص صادر میکند.

  1. برای دریافت حواله ارزی از بانک سامان حداقل 10 روز قبل از پروازتان اقدام فرمایید.
  2. برای دریافت حواله ارزی از بانک ملی حداقل 4 روز قبل از زمان پرواز در اول وقت اداری به شعب ارزی بانک مراجعه کنید.
  3. دریافت حواله ارزی از شعب بانک تجارت معمولا درهمان روز انجام می‌شود.

ارز مسافرتی چقدر است - دریافت ارز مسافرتی 1401

دریافت ارز مسافرتی 1401 بانک ملی

بانک ملی به دلیل تعداد زیاد شعبه‌های ارزی، معمولا پاسخگوی حجم زیادی از متقاضیان ارز مسافرتی است. اگر شما هم این بانک را برای گرفتن ارز مسافرتی انتخاب کردید، یادتان باشد از 4 روز پیش از پرواز برای گرفتن حواله و کارهای بانکی ارز مسافرتی به شعب این بانک بروید.

چند نکته مهم در مورد ارز مسافرتی

درباره ارز مسافرتی لازم است چند نکته را بدانید و به آن توجه داشته باشید.

نکته 1: صرافی دولتی فرم تقاضای ارز مسافرتی را به شما می‌دهد تا آن را پر کنید. نرخ مبادلاتی ارز نیز مثل نرخ بازار آزاد ارز هر روز درحال تغییر است؛ بنابراین صرافی قیمت روز مبادلاتی آن ارز را به شما اعلام می‌کند تا پرداخت کنید. پس اگر کسی هفته گذشته قیمت کمتر یا بیشتری پرداخت کرده، نباید تعجب کنید.

نکته 2: اگر می‌خواهید برای سفر زیارتی این ارز را بخرید، واجب است نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت قابل مشاهده باشد.

نکته 3: برای دریافت این ارز، حتما باید خود متقاضی مراجعه کند، یعنی اگر یک خانواده 4 نفره هستید که قصد سفر دارید، باید هر 4 نفرتان برای دریافت ارز به صرافی مراجعه کنید.

نکته 4: درصورتی که گذرنامه‌تان را عوض کردید یا المثنی گرفتید، باید گذرنامه قبلی خود را به متصدی صرافی دولتی ارائه بدهید تا آن را بررسی کند.

شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی 1401

اگر می‌خواهید ارز مسافرتی بگیرید، حتما باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • برای دریافت ارز مسافرتی لازم است حتما قصد سفر به یک کشور خارجی را داشته باشید. شما باید بلیط سفر خود را ارائه دهید تا بتوانید سهمیه ارز مسافرتی 1401 را تحویل بگیرید.
  • توجه داشته باشید ارز مسافری تنها یک بار در سال به شما تعلق می‌گیرد.
  • همچنین رده سنی مسافران هم برای دریافت این ارز اهمیت دارد. افراد بالای 12 سال می‌توانند این ارز را دریافت کنند.

این ارز به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

اما 4 دسته از افراد هستند که ارز مسافرتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. این 4 دسته به شرح زیر هستند:

  • فرد متقاضی باید بالای 12 سال سن داشته باشد و به افرادی که کمتر از 12 سال سن دارند، ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  • به ایرانیانی که مقیم کشور خارجی هستند، ارز مسافرتی داده نمی‌شود.
  • این نوع ارز به افرادی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند، تعلق نخواهد گرفت.

ارز مسافرتی از کجا بگیریم - دریافت ارز مسافرتی 1401

از کجا ارز مسافرتی بگیرید؟

در حال حاضر می‌توانید ارز مسافرتی را از صرافی‌های دولتی دریافت کنید.

‌برای آنکه به صورت حضوری این ارز را تهیه کنید، لازم است مدارک موردنیاز را جمع‌آوری و به یکی از صرافی‌های دولتی مراجعه کنید. درباره صرافی‌ها در نظر داشته باشید حتما به یک صرافی معتبر مراجعه کنید تا بعدا به مشکل نخورید.

چه زمانی برای خرید ارز اقدام کنید؟

برای تهیه این ارز سعی کنید تا حداقل 7 روز کاری قبل از تاریخ سفر اقدامات لازم را انجام دهید. شما از 1هفته تا 3روز قبل از سفر یا حتی روز سفر وقت دارید به صرافی دولتی مراجعه و حواله ارز را دریافت کنید.

آیا می‌شود شخص دیگری را به‌جای خودتان به صرافی بفرستید؟

جواب این سوال منفی است. چون همان طور که بالاتر هم گفتم برای دریافت ارز مسافرتی حتما خود شخص متقاضی باید حضور داشته باشد و صرافی هیچ شخص دیگری به جز متقاضی حتی بستگان درجه اول را نمی‌پذیرد.

نکات دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۱

برای دریافت ارز مسافرتی 1401 باید به این موارد توجه کنید:

  • پروسه اخذ ارز مسافرتی از ۷ روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.
  • انجام عملیات هروز از ساعت ۹ صبح  لغایت ۱۲:۳۰ (پنجشنبه ۱۱:۳۰) صورت می‌گیرد.
  • اگر پاسپورت شما به‌تازگی عوض شده یا المثنی گرفته‌اید، باید گذرنامه‌ خود را برای بررسی به متصدی بانک ارائه کنید.
  • به افراد زیر ۱۲ سال ارز تعلق نمی‌گیرد.
  • حضور صاحب پاسپورت هنگام دریافت ارز الزامی است.
  • به افراد مقیم خارج از کشور ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد.
  • به افراد با گذرنامه‌های خدمات و سیاسی نیز ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر ارز مسافرتی برای سفر زیارتی خریداری می‌کنید، باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.

دریافت ارز مسافرتی 1401 در سفر به عراق

به مسافرینی که قصد سفر زیارتی به عتبات عالیات را دارند ارز مسافرتی به قیمت ۲۵۰ هزار دینار عراقی تعلق می گیرد. برای تسهیل در امور آنها ارز به صورت دینار داده می شود. برای دریافت این ارز باید حتما اسم و مشخصات شما در پروتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد و به تایید این سازمان برسد.

آیا فرودگاه محل مناسبی برای تبادل ارز است؟

صرافی‌ها و کیوسک ها در فرودگاه ها مکان خوبی برای مبادله پول نیستند. برای بهترین نرخ ها، یک بانک محلی یا یک دستگاه خود پردازبانک را امتحان کنید تا مبادلات ارزی خود را انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید