عکس فیستول مقعدی

بیماری فیستول مقعدی یکی از عارضه های نشیمنگاهی است که به شکل یک لوله توخالی دو عضو از بدن را به یکدیگر متصل می کند و عدم درمان فیستول مقعدی با لیزر یا جراحی منجر به عفونت می گردد. این کانال چرکی به طور معمول در اطراف سوراخ مقعد یا روی باسن ظاهر می شود. درمان قطعی فیستول مقعدی فقط با روش های تهاجمی مانند لیزر و عمل جراحی فیستول امکان پذیر است که به طور کامل عفونت را سوزانده و از وارد شدن آن به خون جلوگیری می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که روش های دارویی، گیاهی یا خانگی شاید از پیشرفت آن جلوگیری کنند ولی اصولا به اصل روند درمان هیچ کمکی نمی کنند.

بیماری فیستول یکی از عارضه هایی است که در صورت عدم درمان به سرعت پیشرفت کرده و در مراحل پیشرفته ممکن است عفونت وارد خون شود.

جالب است بدانید از بین روش های عمل جراحی و لیزر؛ 90% بیماران درمان فیستول با لیزر را ترجیح می دهند. به این دلیل که لیزر فیستول به مراتب کمتر تهاجمی بوده و عارضه در مدت زمان بسیار کمی بهبود پیدا می کند.

درمان فیستول با لیزر بدون عمل جراحی

امروزه در حال حاضر لیزر فیستول تنها راه قطعی برای درمان این عارضه بوده که احتمال بازگشت آن تقریبا نزدیک به صفر است. این روش درمانی طی یک جلسه در کلینیک پزشک بدون هیچ گونه معطلی و طی یک ساعت انجام می شود. از آنجا که در گذشته از تیغ جراحی برای برش محل عفونت و تخلیه کامل فیستول استفاده می شد، به دلیل عوارض بالای عمل جراحی؛ جراحان و متخصصین لیزر را جایگزین مناسبی برای آن انتخاب کردند که در اکثر نقاط جهان از جمله ایران استفاده می شود.

طی عمل با لیزر دکتر متخصص با استفاده از اشعه به طور کامل کانال چرکی را تخلیه کرده و هیچگونه خونریزی ندارد زیرا لیزر قسمت برش را جوش می دهد. در نتیجه محل زخم نیازی به زدن بخیه ندارد از این رو محل برش خورده از داخل به بیرون شروع به ترمیم می کند.

لیزر فیستول در تهران

از آنجا که درمان فیستول با لیزر نیازمند دقت دقیق و توانایی بالا پزشک است، احتمال هرگونه آسیب به صفر رسیده و فرد دچار بی اختیاری در دفع نمی شود. در حالی که در جراحی نمی توان این مورد را صد در صد تضمین کرد.

البته این موضوع به شرطی بوده که این عمل توسط یک پزشک ماهر و زبردست انجام بگیرد. امروزه تعداد بیماران زیادی از شهرستان ها و شهرهای اطراف برای درمان فیستول با لیزر به کلینیک ما مراجعه می کنند و پس از درمان می توانند همان روز به خانه خود باز گردند.

مزایا عمل فیستول با لیزر نسبت به جراحی

موارد زیر به روشنی بیان می کنند که چرا لیزر فیستول اولویت تمامی بیماران برای درمان می باشد:

  • هزینه به صرفه و مناسب
  • درمان در کوتاه ترین زمان ممکن حدود یک ساعت
  • عمل سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • بدون درد، خونریزی و سوزش
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • دوره نقاهت کوتاه مدت و بازگشت به کارهای روزمره از فردا همان روز
  • عمل با بی حسی موضعی
  • مناسب برای تمام سنین و زنان باردار

The procedure consists of delivering laser energy at 360° within the lumen of fistulas by means of a radial fiber which is slowly withdrawn from the external orifice.

لیزر درمانی شامل تاباندن انرژی لیزر در 360 درجه درون لومن فیستول با استفاده از یک فیبر شعاعی انجام می شود که در آخر به آرامی از دهانه خارجی فیستول خارج می شود.

نقل قول از link.springer.com

عکس عمل فیستول با لیزر

هزینه

از آنجا که درمان با لیزر در کلینیک به صورت سرپایی انجام شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دارو بیهوشی ندارد، در نتیجه هزینه درمان فیستول با لیزر بسیار به صرفه و کم هزینه تر است. ولی در رابطه با قیمت دقیق باید عرض کنیم لازم است که بیمار ابتدا توسط پزشک معاینه شود. زیرا هزینه عمل به عوامل متعددی از جمله محل فیستول، طول آن، پیشرفت بیماری و … وجود دارد که پزشک پس از بررسی تمامی این موارد هزینه دقیق را می سنجد.

مراقبت های بعد از لیزر فیستول و عمل جراحی

متاسفانه تعداد کمی از بیماران پس از گذشت چند روز به دلیل رعایت نکردن نکات مراقبتی ممکن است خروج خون آبه یا سوزش را تجربه کنند. لازم است بدانید که رعایت نکات مراقبت های پس از عمل جراحی بخشی از روند تسریع در بهبودی است. پس موارد زیر را با دقت بخوانید:

  • نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز به منظور جلوگیری از یبوست
  • تمیز نگه داشتن و حفظ بهداشت مقعد
  • اجتناب از استفاده از مواد عطری برای شستشو مقعد
  • تعویض منظم پانسمان ها
  • خودداری از رابطه جنسی مقعدی
  • مصرف حداقل 30 گرم فیبر در روز مانند سبزیجات و میوه ها برای جلوگیری از یبوست
  • انجام ورزش های سبک مانند 30 دقیقه پیاده روی در روز
  • انجام حمام سیتز
  • دوری از هرگونه مشروبات الکلی

سایر راههای درمان فیستول با جراحی

برخی از روش های عمل جراحی فیستول وجود دارند که امروزه دیگر استفاده نشده یا در موارد بسیار خاص استفاده می شوند. لازم است با تمام آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین راه درمان را با کمک پزشک متخصص انتخاب کنید. این روش ها عبارتند از:

عمل جراحی فیستول مقعدی یا فیستولوتومی

فیستولوتومی یا Fistulotomy یکی از روشهای رایجی بوده که پیش از لیزر انجام می شده است. طی این روش پزشک مسیر فیستول را برش داده و شستشو می دهد. این زخم بدون بخیه باز می ماند تا از داخل شروع به ترمیم کند. به مرور زمان محل برش خورده به حالت برجسته در آمده و از بین می رود.

یکی از نکاتی که در این روش درمانی اهمیت بسیار بالایی دارد، مهارت و تجربه پزشک است زیرا با کوچکترین اشتباه ممکن است عضلات مقعد آسیب دیده و فرد دچار بی اختیاری در دفع شود.

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، این روش پیش از لیزر به عنوان پر طرفدار ترین روش درمان به کار می رفته است ولی امروزه توصیه نمی شود.

عکس عمل جراحی فیستول با روش فیستولوتومی

جراحی فیستول با تکنیک ستون یا استن Seton

اگر فیستول از بخش مهمی در بین عضلات اسفنکتر مقعدی عبور کند ، جراح ممکن است در ابتدا توصیه کند که نخ جراحی ستون در فیستول قرار دهید.

ستون یک تکه نخ جراحی است که به مدت چند هفته در فیستول باقی می ماند تا این مسیر عفونی بسته نشود و درمان پیدا کند.

درست است که در روش ستون بخشی از اسفنکتر برش داده نمی شود ولی بیمار باید هر چند هفته یک بار به پزشک مراجعه کند تا نخ را چند سانت بیرون بکشد که این کار بسیار دردناک است.

به همین دلیل نخ های ستون فیستول را تخلیه می کنند ولی در درمان آن خیلی نقشی ندارند. از این رو جراح یا پزشکی که به او مراجعه می کنید، ممکن است به شما پیشنهاد دهد ستون را همراه با فیستولوتومی انجام دهد.

فلپ پیشرفته یا Advancement flap procedure

اگر فیستول از عضلات اسفنکتر مقعدی عبور کرده و انجام فیستولوتومی خطر بالایی در ایجاد بی اختیاری داشته باشد ، ممکن است روش فلپ پیشرفته در نظر گرفته شود.

این شامل بریدن یا تراشیدن فیستول و پوشاندن سوراخ محل ورود آن به روده با یک تکه بافت گرفته شده از داخل راست روده است که قسمت نهایی روده است.

این میزان موفقیت کمتری نسبت به فیستولوتومی دارد ، اما از قطع عضلات اسفنکتر مقعدی جلوگیری می کند.

عکس فلپ پیشرفته یا ادونسمنت

جراحی فیستول به روش پلاگین بیولوژیکی یا بیو پروتز

یکی دیگر از گزینه های درمان قرار دادن پلاگین بیو پروتز یا همان پلاگین بیولوژیکی است. این پلاگین یک شاخه مخروطی شکل است که از بافت روده ساخته شده است و برای بستن دهانه داخلی فیستول استفاده می شود. این بافت به دهانه خارجی فیستول وصل شده و بافت داخل بدن را شبیه سازی می کند.

گزارش شده است که این روش برای انسداد فیستول مقعدی تا 80% مواقع خوب عمل می کند و نگرانی جدی در مورد ایمنی آن وجود ندارد. اما از معایب آن این است که باید به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری بود.

مشاهده مطلب کامل درمان فیستول در https://hpvdarman.com/%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af%db%8c/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86/

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید