خواص روغن سیر برای بدن به خصوص موها بسیار زیاد است.روغن سیر از ریشه های زیرزمینی گیاه سیر به دست می آید و طبیعت گرم و خشک دارد.در این مطلب از پارس مگ شما با تمامی خواص سیر آشنا خواهید شد.

خواص روغن سیر - ظرف چوبی

سیر از نظر علمی با عنوان Allium satvium یاد می شود، این گیاه از اعضای خانواده پیاز، عضو گروه گیاه لیلی می باشد و یکی از گسترده ترین گیاهان مورد استفاده در جهان است. غالباً در مناطق گرمسیری رشد می کند. سیر دارای مزایای خوراکی و سلامتی است. خواص ضد قارچ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی این گیاه آن را به یک ماده درمانی طبیعی تبدیل می کند. همچنین ماده ای به نام آلیسین تولید می کند که از ترکیبات گوگردی است. علاوه بر گوگرد زیاد، سیر حاوی سلنیوم، فلاونوئیدها و آمینو اسید آرژنین است که نوعی ترکیبات فیتوشیمیایی محسوب می شوند که توسط گیاهان تولید شده و برای سلامتی شما نیز بسیار مناسب هستند.

 

خواص روغن سیر

 

سیر را می توان به اشکال مختلف مصرف کرد و یا حتی آن را به صورت روغن درآورد. می توانید روغن سیر را با آسیاب کردن و خیساندن حبه های آن ، توسط روش تقطیر بخار کرده و به شکل روغن تهیه نمود. ثابت شده است که روغن سیر با مدیریت کلسترول بالا و فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. با این حال، همچنین می تواند به عنوان درمانی برای مشکلات روزانه شما استفاده شود. در مطلب زیر مزایای سلامتی شگفت انگیز روغن سیر آورده شده است.

فهرست محتوا نمایش
جالب است بدانیم که :

در تاریخ آمده است مصریان باستان هر روز صبح به کارگرانی که در ساخت اهرام نقش داشتند یک حبه سیر می خوراندند تا از شر بیماری ها در امان بمانند . با وجود اینکه ، یونانیان باستان از ورود افرادی که بوی سیر می دانند به درون معابدشان جلوگیری می کردند اما ، برای مصرف دارویی آن ارزش بسیاری قائل بودند .

روغن سیر سرشار از انواع آنتی اکسیدان ، ویتامین ، مواد معدنی ، ریز مغذی ، کربوهیدرات ، چربی های اشباع و غیر اشباع است . وجود این ترکیبات موجب شده این روغن دارای خاصیت ضد باکتریایی ، ضد قارچی ، ضد ویروسی و ضد التهاب باشد . به همین دلیل در درمان بیماری هایی مانند بیماری های عفونی ، مشکلات قلبی و عروقی ، پوست و مو بسیار موثر است .

همچنین در پارس مگ بخوانید : خواص روغن آرگان برای لک صورت و تاثیر چشم‌گیر آن بر تقویت مو

خواص روغن سیر - مو

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن سیر

روغن سیر به عنوان منبعی غنی از چربی های اشباع و غیر اشباع ، کربوهیدرات ، فیبر ، پروتئین ، ویتامین های A ، E ، C ، B۱ و B۶ ، سدیم ، پتاسیم ، آهن ، مس ، زینک ، کلسیم ، سولفور ، سلنیوم و آلیسین شاخته می شود .

طرز تهیه این روغن چگونه است ؟

با وجود اینکه روغن سیر را می توان به راحتی از بازار خریداری کرد اما تهیه ی آن در منزل کار سختی نیست و به روش ها و ابزار های پیچیده نیاز ندارد . در این قسمت به دو روش تهیه ی روغن سیر خانگی اشاره می کنیم :

روش اول

در این روش ۴ حبه سیر را له کرده درون ماهیتابه می ریزیم . سپس به اندازه ی نصف پیمانه ( ۱۲۰ میلی لیتر ) روغن زیتون به آن اضافه کرده و روی حرارت کم قرار می دهیم . به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به ظرف حرارت می دهیم و در این مدت گهگاهی هم می زنیم تا سیر به خوبی بپزد و روغن یکدستی حاصل شود .

هنگامی که رنگ مخلوط به قهوه ای روشن تغییر کرد و سیر ترد شد نشان می دهد طعم روغن سیر به روغن حامل منتقل شده است . هنگام حرارت باید مراقب بود میزان گرما به حدی نباشد که رنگ مخلوط خیلی تیره شود . زیرا موجب تلخ شدن طعم روغن می شود .

پس از این مرحله ماهیتابه را از روی حرارت بر می داریم تا خنک شود . اگر بخواهیم روغن صافی داشته باشیم محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهیم تا روغن صاف و یکدست حاصل شود .

نکته :

وجود سیر در روغن موجب می شود طعم سیر مدام به روغن تزریق شود و عطر قوی تری داشته باشد .

نکته :

روغن به دست آمده به مدت ۵ روز در یخچال قابل نگهداری است . در این مدت ، هر چند وقت یک بار ظرف را تکان می دهیم تا روغن یکدست باقی بماند .

روش دوم

در این روش ۸ حبه سیر را به خوبی له کرده و با ۲ پیمانه ( ۴۷۰ میلی لیتر ) روغن زیتون مخلوط کرده و به ظرف شیشه ای در دار انتقال می دهیم . ظرف را در یخچال نگهداری می کنیم . پس از دو روز روغن سیر به وسیله ی روغن زیتون جذب شده و آماده ی مصرف است . این روغن را می توان تا ۵ روز در یخچال نگهداری و مصرف کرد .

نکته :

برای طعم دار کردن روغن سیر می توان از گیاهانی مانند ریحان ، جعفری ، آویشن و اسطوخودوس استفاده کرد .

نکته :

به جای روغن زیتون به عنوان روغن حامل می توان از روغن هسته انگور یا روغن معمولی استفاده کرد .

نکته :

توصیه می شود پس از ۵ روز ، روغن سیر باقیمانده دور ریخته شود تا از مصرف احتمالی میکروب های خطرناک جذب شده جلوگیری شود .

نکته :

روغن سیر را در صورت فریز کردن می توان به مدت یک سال نگهداری کرد .

خواص روغن سیر - هاون

فواید استفاده از روغن سیر

درمان آکنه از خواص روغن سیر

روغن سیر به عنوان یک درمان عالی برای پوست های ضعیف عمل می کند. سیر حاوی آلیسین، سلنیوم، روی، مس و ویتامین C است که همگی برای تقویت سلامتی پوست شما مفید هستند. به ویژه روی، توانایی هایی برای تنظیم تولید سبوم دارد که دلیل اصلی آکنه است. در بخش بررسی خواص سیر در سلامت نمناک گفتیم که خصوصیات ضد التهابی سیر باعث تسکین بیشتر پوست می شود. ترکیب دو قطره روغن سیر با یک بسته گل و استفاده از آن به مدت 10 – 15 دقیقه بر روی صورتتان می تواند شگفتی هایی را برای پوست شما ایجاد کند.

تقویت ایمنی از خواص روغن سیر

از آنجا که سیر سرشار از آنتی اکسیدان است، مصرف روزانه یک مقدار روغن آن می تواند به سیستم ایمنی بدن شما فواید زیادی برساند. مواد مغذی مانند ویتامین B1، ویتامین C، ویتامین B6، فسفر، آهن و آلیسین همگی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند که در روغن سیر وجود دارند و برای تقویت سلامت کلی شما ایده آل هستند.

تسکین دندان درد از خواص روغن سیر

ترکیب آلیسین جادویی نه تنها در به حداقل رساندن درد و التهاب دندان کمک می کند بلکه به کاهش رشد و فعالیت باکتری ها نیز کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک توپ پنبه آغشته به روغن سیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

جلوگیری از ریزش مو از خواص روغن سیر

روغن سیر حاوی مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین E، گوگرد، ویتامین B1، ویتامین B6 و ویتامین C است که به رشد مو کمک می کند و باعث تقویت بافت آن می شود. این مواد مغذی همان ماده ای هستند که به مبارزه با هرگونه بیماری های پوست سر کمک می کنند. به سادگی روغن سیر را روی پوست سر خود بمالید و یک شب آن را باقی بگذارید. سپس سر خود را با شامپوی ملایم بشویید.

خواص روغن سیر - شیشه

افزایش رشد موها از خواص روغن سیر

بیشتر مردم علاقه مند به داشتن موهای بلند و مستحکم هستند. روغن سیر با دارا بودن خواص سیر مانند آهن، مواد معدنی و انواع ویتامین ها ، در رشد سریع موها کمک بسیاری می کند. مس موجود در سیر از رشد کند موها پیشگیری می کند. همچنین سیر ، با تامین کلسیم لازم برای اجزای اصلی تشکیل دهنده موها ، باعث تقویت و استحکام لازم موها می شود.

رفع شوره سر از خواص روغن سیر

اگر شوره سر زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بهتر است روغن سیر را در شامپو اضافه کرده و از مخلوط آن استفاده کنید. سیر دارای خاصیت ضد قارچی است که می تواند با عفونت که راه را برای شوره سر هموار می کند، مبارزه کند. روغن آن همچنین حاوی گوگردی است که به بهبود پوست های تحریک شده و ملتهب کمک می کند و از این طریق از خارش معمولی ناشی از شوره سر خلاص می شوید.

تقویت جریان خون در کف سر

سیر با تامین ویتامین های لازم مانند C ، B2 و B1 در تقویت موها بسیار موثر است . این ویتامین ها باعث بهبود جریان خون در کف سر می شود . همچنین علاوه بر کمک به رشد موهای سالم ، از ریزش مو ها و در نتیجه طاسی جلوگیری می کند.

نرم کردن موها از خواص روغن سیر

برای سلامت تارهای مو ، منگنز ماده ای ضروری است که سیر به اندازه کافی حاوی آن است . منگنز با جذب تمام مواد مغذی لازم برای سلامت موها ، مانند یک نرم کننده خوب عمل می کند.

 عفونت های پوستی را درمان می کند

روغن سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی ، ضد قارچی و ضد التهابی ، فعالیت باکتری های بیماری زا را مهار کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کند . از این رو ، در درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس ،  پای ورزشکار ، عفونت قارچی ، زگیل و میخچه موثر است .

خواص روغن سیر - سیر

از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند

پلی سولفیدهای ارگانیک موجود در سیر به وسیله ی اریتروسیت ‌ها به سولفید هیدروژن تبدیل می‌شوند . سولفید هیدروژن موجب آرام شدن ماهیچه های عروق شده و فشار خون را کاهش می دهد . مصرف همزمان روغن سیر و روغن ماهی در کاهش کلسترول بد خون بسیار موثر است .

مانع از ابتلا به آلزایمر می شود

آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیر میزان آسیب سلول های عصبی را کاهش داده و از بروز اختلالات شناختی ماند آلزایمر جلوگیری می کند .

در جلوگیری از سرطان موثر است

بیماری سرطان از جمله بیماری های رایج است که درمان پیچیده و پر هزینه ای دارد و اگر بیمار به موقع متوجه نشود روش های درمانی بی نتیجه خواهد ماند . روغن سیر به دلیل داشتن ترکیب دیالیل دی سولفید ، مقدار اسید ایکوساپنتائنوئیک را افزایش داده و سلول های سرطان خصوصا سرطان سینه را مهار می کند .

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است

وجود ویتامین های  C ، B۱ ، B۶ ، آلیسین ، آهن و فسفر در روغن سیر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ایجاد تب ، عفونت و سرماخوردگی جلوگیری می کند .

خواص روغن سیر - سیر

در جلوگیری از پوکی استخوان نقش دارد

پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج در زنان مسن است که معمولا بعد از یائسگی یا برداشتن تخمدان و بر هم خوردن سطح همورمون های بدن ایجاد می شود . ترکیبات فعال موجود در روغن سیر موجب تقویت بافت استخوان ها شده و از تحلیل آن جلوگیری می کند .

به درمان تبخال کمک می کند

این روغن خاصیت ضد ویروسی دارد و از ایجاد مشکلات ویروسی مانند تب خال جلوگیری می کند . آنزیم های موجود در این روغن موجب بهبود تب خال می شود .

خواص روغن سیر - زیتون

دیابت نوع ۲ را درمان می کند

افزایش سن ، عدم تحرک ، رژیم غذایی نامناسب و فشار های عصبی از جمله عواملی هستند که سبب ابتلا افراد به بیماری دیابت نوع ۲ می شود . در این بیماری میزان هورمون های انسولین که مسئول تنظیم قند خون هستند به طور چشمگیری کاهش می یابد . آلیسین ، آلیل پروپیل دی سولفید ، -s آﻟﻴﻞ ﺳﻴﺴﺘﺌﻴﻦ و ﺳﻮﻟﻔﻮﻛﺴﻴﺪ موجود در سیر ، ترکیبات فعالی هستند که میزان انسولین و قند خون را تنظیم می کند .

نکته :

استفاده از روغن سیر به صورت خوراکی و موضعی در دفع حشرات موذی مانند پشه بسیار موثر است .

درمان اختلالات متابولیک از خواص روغن سیر

بسیاری از افراد از روغن سیر برای درمان سندرم متابولیک استفاده می کنند، که به همراه آن قند خون، چاقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز درمان می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن می توانند به طور مستقیم بر این سندرم تأثیر بگذارند، همه عوامل خطرزا را کاهش داده و فعالیت سوخت و ساز بدن را به حداکثر می رسانند.

تسکین سردرد از خواص روغن سیر

شواهد تأیید می کنند که استفاده از مقادیر کمی روغن سیر به طور مستقیم در سر شما، یا مصرف مقدار کم و حل نشده آن روغن می تواند التهاب در مویرگ ها و عروق را بسیار سریع تسکین دهد. این روغن ممکن است بروز سردرد و میگرن را به حداقل برساند.

تثبیت سلامت سیستم تنفسی از خواص روغن سیر

استنشاق روغن سیر درست مانند مصرف سیر می تواند راه های بینی و سینوس ها را به سرعت پاک کرده و فشار را نیز تسکین دهد. علاوه بر این، روغن همچنین می تواند حساسیت آلرژیک را کم کند و به کاهش حملات آسم و رفع انسداد کمک نماید.

خواص روغن سیر - آویشن

جلوگیری از چاقی از خواص روغن سیر

روغن سیر علاوه بر توانایی هایش در کاهش کلسترول، برای شروع سوخت و ساز بدن که برابر با سوختن چربی غیرفعال است، عالی می باشد. سیر همچنین می تواند به رفع مشکلات گرسنگی کمک کند در حالی که ترکیبات سولفید به شما کمک می کنند تا مدت طولانی تری احساس سلامتی کنید، در نتیجه باعث کاهش خوردن بیش از حد و میان وعده های غذایی ناشی از گرسنگی می شوید.

سرشار از آنتی اکسیدان ها

آلیسین نه تنها یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های شناخته شده است، بلکه در روغن سیر نیز به مقدار فراوان یافت می شود. اگر می خواهید استرس اکسیداتیو بدن را کاهش دهید و از پیری زودرس جلوگیری کنید یا از بدن خود در برابر رشد سلول های سرطانی محافظت کنید، پس استفاده از روغن سیر برای شما بسیار توصیه می شود.

افزایش سلامت استخوان در زنان از خواص روغن سیر

بسیاری از خانمها از بعد از یک سن مشخص از مشکل ضعیف شدن استخوان ها، رنج می برند. به ویژه خانمهایی که عمل برداشتن تخمدان را انجام داده اند .روغن سیر می تواند از تحلیل رفتن استخوان ها با انجام کاهش تراکم استخوان جلوگیری کند.

افزایش توانایی در ورزش از خواص روغن سیر

روغن سیر تحمل ورزش شما را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد.مثلا افرادری که مشکل قلبی دارند و پزشک بر روی انجام ورزش تاکید می کند ، مصرف روغن سیر به کاهش ضربان قلب در اوج ورزش کمک می کند و باعث افزایش تحمل ورزش در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری می شود.

خواص روغن سیر - کاسه

دور کننده پشه ها

بسیاری از افراد مستعد پشه گزیدگی هستند و به همین دلیل هنگام رفتن به فضای آزاد ، همیشه نگران پشه گزیدگی می باشند. ماساژ پوست با روغن سیر یک راه حل موثر است . زیرا روغن سیر، یک دافع حشره طبیعی است که هم مصرف خوراکی دارد و هم به صورت موضعی استفاده می شود .همچنین می توان برای دور نگه داشتن حشرات، آن را به اطراف اسپری کرد.

بهبود عفونت قارچی از خواص روغن سیر

روغن سیر می تواند به غشای اندامک های قارچی نفوذ کند. مشاهدات میکروسکوپی نشان داده است که چگونه روغن سیر به میتوکندری قارچی و ساختار آن آسیب می رساند. این روغن برخی از ژن های اساسی که در عملکردهای اساسی و بیماری زایی قارچ ها دخیل هستند را تغییر می دهد.

داروی موثر برای بیماری های پوستی و زخم ها

از بروز بیماریهای عصبی جلوگیری کرده و سلامت مغز را بهبود می بخشد. روغن سیر مقطر حاوی ترکیبات گوگرد مختلفی همچون دیالیدیسولفید (DADS) و دیالیلتریزولفید (DAT) است. این ترکیبات آلی از اکسیداسیون و تجمع کلسترول جلوگیری می کنند.

ثابت شده است که پراکسیداسیون لیپیدها یکی از عوامل مهم پیر شدن است. کلسترول اضافی / لیپیدها می توانند اکسیده شوند و پلاک های آمیلوئید یا لخته هایی در مغز، قلب و جریان خون ایجاد کنند.

پلاک های آمیلوئید می تواند رگ های خونی را باریک کرده و باعث لخته شدن خون شوند، که در نهایت ممکن است باعث تخریب نورون ها شود. مرگ سریع سلول عصبی منجر به از دست رفتن حافظه یا زوال عقل می شود. در مراحل بعدی، چنین زوال عقلی می تواند منجر به بیماری آلزایمر (AD)، دمانس عروقی و تصلب شرائین شود.

خواص روغن سیر - شیشه سیر

انواع روشهای تهیه روغن سیر برای رشد مجدد مو

در احترام به درخواست برخی از شما کاربران در زمینه روش تهیه و استفاده از روغن سیر برای تقویت موهای سر چندین روش را در این بخش از سلامت پوست و موی نمناک آورده ای که شامل :

روش اول:

در این روش ، ترکیبی از روغن های ضروری برای رشد مجدد مو استفاده می شود که مزایای بیشتری نیز برای رشد مجدد موها دارد.

مواد لازم برای تهیه روغن ترکیبی :

  • روغن سیر :5 قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل :1 قاشق غذا خوری
  • روغن کرچک :1 قاشق غذا خوری ؛ روغن کرچک برای رشد موها بسیار مفید می باشد
  • اسانس رزماری :1/2 قاشق چای خوری ؛ از روغن های ضروری برای تقویت موها
  • روغن درخت چای :10 قطره

همه مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب کرده و درون یک ظرف شیشه ای تیره و در یخچال نگهداری کنید.

روش دوم:

مواد لازم برای تهیه روغن سیر :

  • سیر
  • روغن زیتون

روغن سیر به تنهایی نیز برای رشد مجدد موها استفاده می شود . برای تهیه آن باید سیر را رنده کرده و در روغن زیتون گرم و نه داغ بریزید. در صورت داغ بودن روغن ، سیرها سرخ می شوند و خواص خود را از دست می دهند که داغ باشد سیر سرخ شده و خواص خود را از دست می دهد. به ازای هر قاشق غذا خوری روغن یک حبه سیر استفاده کنید

برای نگهداری از روغن سیر ، هماند روش بالا باید از یک ظرف شیشه ای تیره استفاده کنید و روغن را در یخچال نگهداری نمایید. ماندگاری این روغن در یخچال یک الی دو هفته است.

خواص روغن سیر - روغن

عوارض جانبی روغن سیر چگونه است ؟

با وجود اینکه در طب سنتی سیر و روغن آن را سلطان گیاهان دارویی می دانند اما باید توجه کرد که مصرف آن می تواند در برخی افراد با مشکلاتی همراه باشد . از این رو بهتر است قبل از استفاده از روغن با افراد متخصص در این زمینه مشورت شود . در این بخش به برخی عوارض این روغن اشاره می کنیم :

  • مصرف سیر در افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند ممکن است موجب افزایش فعالیت این داروها شده و میزان قند خون را به مقدار زیادی کاهش دهند . علاوه بر این برخی روغن های سیر موجود در بازار دارای مقداری قند افزودنی هستند که مصرف آن برای بیماران دیابتی خطرناک است .
  • با وجود اینکه تا کنون عوارض جدی از مصرف این روغن گزارش نشده است اما مصرف آن ممکن است در برخی افراد حساسیت های آلرژیک مانند التهاب ، کهیر و مشکلات تنفسی ایجاد کند . از این رو بهتر است مصرف آن به توصیه پزشک متخصص انجام گیرد .
  • افرادی که از مشکلات سندرم التهاب روده ، خونریزی و یا انعقد خون رنج می برند از مصرف این روغن خودداری کنند .
  • مصرف این روغن به زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید