طرز تهیه ماکارون که از جمله شیرینی‌های محبوب و گران‌قیمت با اصالت فرانسوی است که در سال‌های اخیر هم در ایران بسیار محبوب و شناخته شده است ساده ایت.در این مطلب از پارس مگ شما با طرز تهیه ماکارون بیشتر آشنا خواهید شد.

طرز تهیه ماکارون - ماکارون زرد

شیرینی ماکارون چیست ؟

منشا شیرینی ماکارون مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در اوایل سال ۱۵۳۳ توسط کاترین دی مدیچی و شیرینی‌پزانش از ایتالیا به فرانسه آورده شده است. شیرینی ماکارون در سال ۱۷۹۲ توسط دو راهبه که در انقلاب فرانسه به نانسی پناهنده شده بودند و برای تامین مخارج خود ماکارون می‌فروختند، به شهرت رسید.

راهبه‌ها به «خواهران ماکارون» معروف شدند ولی شیرینی‌هایی که در آن زمان درست می‌کردند با ماکارون‌های امروزی تفاوت زیادی داشتند. شیرینی‌های خواهران راهبه ترکیبی ساده از بادام آسیاب‌شده، سفیده تخم‌مرغ و شکر بود و هیچ طعم خاصی نداشت.

در دهه ۱۹۰۰ پیر دزفونتن، قناد شیرینی‌فروشی و کافه لادوره پاریس، تصمیم گرفت دو شیرینی یک‌اندازه را توسط روکش گاناش به هم وصل کند؛ با این روش، برای اولین‌بار ماکارون مدرن را خلق کرد. در عصر حاضر ماکارون دیگر یک کلوچه بادام ساده نیست. یک شیرینی لاکچری با طعم‌های مختلفی‌ست که با یک پوسته نازک و سبک، احاطه‌شده و در دلش کرم‌هایی لذیذ، جا خوش کرده‌اند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : کانولی ایتالیایی یک شیرینی و دسر عالی برای میهمانی های شما

طرز تهیه ماکارون - ماکارون صورتی

مواد لازم برای تهیه شیرینی ماکارون رنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر بادام (مغز بادام درختی بدون پوست و پودر شده) ۱۲۰ گرم
سفیده تخم مرغ (هم دما با محیط) ۲ عدد
پودر وانیل نوک قاشق چای‌خوری
پودر قند ۱۵۰ گرم
نمک نوک قاشق چای‌خوری
رنگی خوراکی دلخواه ۱۰ قطره
خامه (فرم گرفته) به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی ماکارون رنگی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

میزان کالری در یک شیرینی ماکارون ۷۵ گرمی: حدود ۲۶۲ کیلوکالری

طرز تهیه ماکارون - ماکارون رنگی

مراحل طرز تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی ساده و رنگی

در اصل پایه اصلی شیرینی ماکارون را سفیده تخم مرغ و پودر قند تشکیل می‌دهد. پودر بادام را خودتان می‌توانید تهیه کرده یا از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مواد یخچالی مثل تخم مرغ را ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار از یخچال بیرون بیاورید تا هم دما با محیط شوند. در ادامه مراحل تهیه شیرینی ماکارون را دنبال کنید.

مرحله اول: سفیده تخم مرغ را آماده کنید

ابتدا برای تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی رنگی، سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را با احتیاط جدا کنید. سفیده‌ها را در یک کاسه بریزید و به مدت ۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود. وزن سفیده‌ها باید حدود ۶۰ گرم باشد. بهتر است همه مواد را دقیق وزن کنید تا کیفیت شیرینی خراب نشود.

مرحله دوم: پودر بادام و پودر قند را مخلوط کنید

در ادامه، پودر قند را با پودر بادام مخلوط کرده و برای ۱۵ ثانیه، آسیاب کنید. سپس آنها را الک کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سفیده‌های تخم مرغ را هم بزنید

سفیده‌های تخم مرغ را بعد از ۲ ساعت، با همزن بزنید تا کاملا پف کند و حجم بگیرد. نمک و وانیل را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مرحله چهارم: پودر قند و پودر بادام را به سفیده‌ها اضافه کنید

سپس مخلوط پودر قند و پودر بادام را طی ۴ تا ۵ مرحله به سفیده‌های تخم مرغ اضافه کنید و هر بار به مدت ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید تا کاملا میکس شده و پف سفیده نخوابد. بعد رنگ خوراکی دلخواه خود را به این مایه اضافه کنید. می‌توانید مایه ماکارون را چند قسمت کرده و به هر کدام از قسمت‌ها، رنگ دلخواهتان را اضافه کنید.

طرز تهیه ماکارون - ماکارون آبی

مرحله پنجم: فر و سینی آن را آماده کنید

فر را روشن و روی دمای ۱۵۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. کف دو سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و روی آن دایره‌هایی به قطر ۵ سانتی‌متر با فاصله از هم بکشید. کاغذ روغنی‌ها را کف سینی‌ها بیندازید. مایه شیرینی ماکارون را در قیف بریزید و سرقیف یا ماسوله را به اندازه ۸ میلی‌متر برش بزنید.

مرحله ششم: مایه ماکارون را روی کاغذ روغنی بریزید

قیف مایه ماکارون را فشار بدهید و روی دایره‌هایی که کشیده‌اید، بریزید. وقتی سینی‌ها پر شدند، دو سمت سینی‌ها را بگیرید و به زمین یا سطح بکوبید تا مایه ماکارون پخش شود. سپس سینی‌ها را در فر بگذارید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سینی را در فر قرار دهید تا ماکارون‌ها بپزند. سپس سینی‌ها را بیرون بیاورید و روی کانتر بگذارید تا سرد شوند. در این فاصله مواد میانی شیرینی ماکارون را آماده کنید.

مرحله ششم: لایه میانی ماکارون را پر کنید

وقتی شیرینی‌های ماکارون سرد شدند، ماکارون‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. کف یک شیرینی ماکارون‌ را خامه فرم گرفته بریزید و یک شیرینی ماکارون دیگر به آن بچسبانید و فشار دهید. می‌توانید از گاناش‌های مختلف (مواد میانی) برای وسط ماکارون استفاده کنید. همه شیرینی‌های ماکارون را به همین شکل آماده کرده و آن‌ها را در ظرف بچینید و سرو کنید.

طرز تهیه ماکارون - ماکارون سبز

طرز تهیه ماکارون فرانسوی با مغز شکلاتی

اگر عاشق طعم شکلات هستید و دوست دارید هر چیزی را که می‌خورید، ردی از شکلات در خودش داشته باشد، می‌توانید شیرینی ماکارون شکلاتی را امتحان کنید. شکلات در ترکیب این شیرینی، طعم بی‌نظیری خلق می‌کند که به‌سادگی نمی‌توانید از آن بگذرید. در ادامه طرز تهیه شیرینی ماکارون شکلاتی را یاد می‌گیرید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی ماکارون شکلاتی

خمیر شیرینی ماکارون

  • ۱ و ۱/۲ فنجان (۱۵۰) آرد بادام ریز آسیاب‌شده
  • ۱ و ۳/۴ فنجان (۱۹۸ گرم) پودر قند
  • ۱/۴ فنجان (۲۱ گرم) پودر کاکائو
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری (۲ گرم) نمک
  • ۴ عدد سفیده تخم‌مرغ
  • ۱/۲ فنجان (۹۹ گرم) شکر
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری (۲ گرم) عصاره وانیل

فیلینگ گاناش زده‌شده

  • ۱ و ۱/۳ فنجان (۲۲۶ گرم) شکلات تلخ و شیرین
  • ۲/۳ فنجان (۱۵۷ گرم) خامه غلیظ

طرز تهیه ماکارون - ماکارون شکلاتی

طرز تهیه شیرینی ماکارون شکلاتی

  1. برای درست‌کردن پوسته‌های ماکارون، ابتدا لازم است آرد بادام، پودر قند، پودر کاکائو و نمک را با هم در یک کاسه متوسط ​​الک کنید. این کار را ۱ تا ۲ بار تکرار کنید تا تمام مواد خشک به‌خوبی ترکیب شوند و هیچ توده خشکی باقی نماند.
  2. سفیده تخم‌مرغ را در ظرفی بریزید و حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه با سرعت بالا هم بزنید تا کف کند. بعد از آن، شکر را به‌آرامی اضافه و به مدت ۵ دقیقه خوب مخلوط کنید. سپس وانیل را به ترکیب اضافه کنید. در مرحله بعد حدود نیمی از مخلوط آرد بادام را داخل کاسه بریزید و با کفگیر سیلیکونی، شروع به‌ هم‌زدن کنید تا به بافت ایده‌آل شیرینی نزدیک شود.
  3. مخلوط آرد بادام باقی‌مانده را به خمیر اضافه کنید و به‌آرامی با کفگیر سیلیکونی مخلوط کنید. کاردک را به‌صورت دایره‌ای در اطراف بیرون کاسه حرکت دهید؛ سپس از مرکز آن برش دهید و این کار را تکرار کنید. در حین هم‌زدن، کاسه را بچرخانید تا تمام خمیر به‌طور یکنواخت در بیاید. خمیر را به‌آرامی داخل قیف بریزید و آن را تا نیمه پر کنید.
  4. برای پختن شیرینی ماکارون فقط لازم است کف سینی فر، کاغذ روغنی بگذارید و به فاصله‌های یکسان با قیف، مایه را روی کاغذ بریزید. به‌آرامی چند بار سینی را روی سطح صاف بزنید تا حباب‌های باقی‌مانده در مایه شیرینی ماکارون خارج شود.
  5. اجازه دهید ماکارون‌ها مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق استراحت کنند تا روی آن‌ها کمی خشک شود. در پایان زمان استراحت، شیرینی‌ها را در فری که با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد از قبل گرم شده است قرار دهید. اجازه دهید شیرینی ماکارون ۱۸ تا ۲۰ دقیقه در فر بپزد و سطح کوکی‌ها براق، خشک و سفت شود.
  6. پس از پخت، ماکارون‌ها را روی سینی فر قرار دهید تا کاملا خنک شوند.

طرز تهیه ماکارون - ماکارون قهوه

برای درست‌کردن فیلینگ گاناش برای پرکردن شیرینی ماکارون، ابتدا شکلات خردشده را در کاسه‌ای بریزید. خامه را در قابلمه‌ای کوچک روی حرارت متوسط ​​قرار دهید تا بجوشد. خامه داغ را روی شکلات بریزید و بگذارید حدود ۱۵ ثانیه بماند. از یک کاردک سیلیکونی برای هم‌زدن مخلوط استفاده کنید تا یک گاناش صاف و براق به‌دست آید. اجازه دهید مخلوط به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت خنک شود.

گاناش خنک‌شده را به مدت ۲ تا ۴ دقیقه با سرعت متوسط هم بزنید تا رنگ و بافت آن روشن شود؛ بعد داخل قیف بریزید. وقتی ماکارون‌ها خنک شدند، آن‌ها را به‌آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید. در حین کار می‌توانید ماکارون‌ها را با نزدیک‌ترین همسانشان از نظر اندازه جفت کنید.

روی یک طرف ماکارون مقداری گاناش بریزید، جفت کوکی را روی آن قرار دهید و به‌آرامی فشار دهید. برای این‌که شیرینی ماکارون‌ طعم بهتری پیدا کند و کاملا خنک شود، می‌توانید یک شبانه‌روز آن‌ را داخل یخچال بگذارید و سپس میل کنید.

طرز تهیه ماکارون - ماکارون بنفش

ترفندهای حرفه‌ای برای تهیه شیرینی ماکارون

برای تهیه یک شیرینی ماکارون بی‌نقص باید فوت کوزه‌گری آن را بدانید. نکاتی که در ادامه در مورد طرز تهیه شیرینی ماکارون آمده‌اند به شما کمک می‌کنند تا هیچ‌وقت در تهیه شیرینی ماکارون دچار مشکل نشوید.

  • برای ماکارون‌های رنگی، از خمیر رنگی خوراکی استفاده کنید نه رنگ مایع. استفاده از رنگ مایع باعث تغییر بافت ماکارون می‌شود.
  • رنگ را به سفیده تخم‌مرغ مایع اضافه کنید و اگر می‌خواهید رنگ تیره‌تری داشته باشید مقدار بیشتری رنگ بریزید. با هم‌زدن و اضافه‌کردن شکر، به‌میزان قابل‌توجهی رنگ مایه روشن می‌شود.
  • برای تهیه ماکارون شکلاتی، پودر کاکائو را با پودر قند الک کنید.
  • برای داشتن یک شیرینی ماکارون حرفه‌ای، حتما قبل از شروع، تمام مواد خود را دقیق وزن کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی ماکارون، پودر قند و بادام آسیاب‌شده را الک کنید تا گلوله‌های پودر قند و بادام در شیرینی نمانند.
  • برای پخت بهتر شیرینی، مواد را از قبل در دمای محیط قرار دهید.

طرز تهیه ماکارون - ماکارون سبز

  • تمام شکر را یک‌باره به سفیده تخم‌مرغ اضافه نکنید. معمولا بهتر است این کار را در سه قسمت انجام دهید.
  • سفیده تخم‌مرغ را خیلی خوب هم بزنید. سفیده تخم‌مرغ باید آن‌قدر سفت باشد که بتوانید کاسه را برعکس کنید و چیزی از آن نریزد.
  • برای ریختن بهتر مایه شیرینی از ماسوره ساده استفاده کنید.
  • در نیمه‌های پخت، در فر را باز کنید و سریع آن را چند بار تکان دهید تا بخار جمع شده در فر خارج شود. این کار باعث می‌شود که به شیرینی شک وارد شود و بهتر بپزد. سپس در فر را ببندید و اجازه دهید شیرینی‌ها کامل بپزند.
  • پس از پخته‌شدن، ماکارون‌ها را روی توری خنک‌کننده قرار دهید و بگذارید تا کاملا سرد شوند. وسوسه نشوید که ماکارون‌ها را تا زمانی که سرد نشده‌اند بردارید، چون این کار باعث می‌شود شیرینی‌ها به‌هم بچسبند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید