انواع درونگرایی و تیپ های مختلف درونگرایی ویژگی های متفاوتی دارند که باید این ویژگی های را بشناسید.با مطالعه این مطلب از پارس مگ با انواع درونگرایی و ویژگی های آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع درونگرایی - تامین انرژی

فهرست محتوا نمایش

درونگرایی (Introversion) چیست ؟

انواع درونگرایی و برونگرایی یکی از اصلی ترین خصوصیات شخصیتی است که بسیاری از نظریه های شخصیتی آن را در خود جای داده اند.

در انواع درونگرایی فرد روی درون متمرکز است و افکار و احساسات خود را دنبال می کند و کمتر محرک های بیرونی را دنبال می کند. درونگراها چیزی در حدود 25 تا 40 درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

در ابتدا درونگرایی و برون گرایی را به صورت دو قطب تلقی می کردند؛ اما واقعیت این است که این خصوصیات طیفی هستند و همه ما درصدی از درونگرایی و برونگرایی را در درون خود داریم.

عناوین درونگرایی و برون گرایی را ابتدا کارل یونگ مطرح کرد و بعد از آن در نظریه big five مایرز – برگز مورد استفاده قرار گرفت. طبق بسیاری از نظریه های روانشناسی، هر کس درجاتی از درونگرایی و برونگرایی را در درون خود دارد اما تمایل فرد به یکی بیشتر از دیگری است.

برخلاف برونگراها که از جمع انرژی می گیرند، درونگراها در جمع مجبورند انرژی صرف کنند. بنابراین تمایل دارند ساکت و کم حرف بمانند. این افراد پس از شرکت در مهمانی، زمانی را به خود اختصاص می دهند تا در تنهایی تجدید نیرو کنند.

متاسفانه درونگراها را با افراد خجول و یا افراد افسرده اشتباه می گیرند و با قضاوت های نابجا، باعث کاهش اعتماد به نفس در این افراد می شوند. در حالی که درونگرایی خود دارای ویژگی ها و مزایایی است.

انواع درونگرایی - زن و مرد

در پارس مگ بخوانید : ویژگی های افراد درونگرا که آنها را از دیگران متمایز میکند

علت انواع درونگرایی

مغز درونگراها و برون گراها کمی متفاوت عمل می کند. جریان خون در مغز درونگراها بیشتر در لوب پیشانی بیشتر است. این قسمت مسئول به خاطر سپاری مشکلات برنامه ریزی حل آنهاست.

اینکه ما درونگرا باشیم یا برونگرا توسط ژن های ما تعیین می شود. هورمون های بدن و نحوه پاسخی که فرد به محرک ها می دهد، مشخص می کند که ما جزو کدام دسته هستیم.

در مغز ما شبکه ای از سلول ها به نام RAS وجود دارد که مسئول تنظیم تحریک پذیری و مقابله با تهدیدات است. در درونگراها سطح تحریک پذیری پایین است، بنابراین این افراد به سرعت احساس تهدید می کنند و بی قرار می شوند.

بودن در جمع های شلوغ، باعث صرف انرژی زیاد در آنها شده سطح هوشیاری آنها را بالا می برد، بنابراین سعی می کنند از قرارگرفتن در محیط هایی که مغزشان را تحریک می کنند، خودداری کنند؛ یا پس از قرارگیری در این محیط ها به سرعت به جایی فرار می کنند تا تنها باشند و بتوانند خود را شارژ کنند.

مفهوم درون‌گرایی اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ وارد علم روان‌شناسی شد. به گفته‌ی یونگ، بعضی ویژگی‌های شخصیتی نشان‌دهنده‌ی درون‌گرایی‌اند و بعضی دیگر نشانه‌ی برون‌گرایی که ویژگی های افراد برون گرا کاملا متفاوت از افراد درونگراست. و همه‌ی انسان‌ها ترکیبی از این ویژگی‌ها را دارند. حالا اگر ویژگی‌های مربوط به درون‌گرایی در فرد غالب باشند، او یک درون‌گراست. و اگر ویژگی‌های مربوط به برون‌گرایی غالب باشند، برون‌گرا. قضیه ظاهرا آن‌قدرها هم پیچیده نیست.

انواع درونگرایی - تفاوت درونگرا و برون گرا

اما چند دهه بعد، تفاوت‌های شخصیتی افراد با یک‌دیگر بیش‌تر مورد بررسی قرار گرفتند و کم‌کم مدل‌های شخصیتی جامع‌تری به وجود آمدند. یکی از محبوب‌ترین و همه‌گیرترین این مدل‌ها، مدل مایرز-بریگز است که انسان‌ها را به ۱۶ دسته‌ی شخصیتی تقسیم می‌کند. ۸ دسته از این ۱۶ دسته، تیپ‌های شخصیتی درون‌گرا هستند.

درونگراها برخلاف تصور رایج نه‌تنها کمبودی ندارند بلکه افرادی هستند که در اغلب موارد، انرژی روحی‌شان را از خودشان می‌گیرند. شما در اطرافتان تعداد بسیار زیادی افراد درونگرا را می‌توانید ببینید؛ اما درونگراها نیز انواع مختلفی دارند.

یکی از روانشناسان و محققان موضوع درونگرایی، به نام «جاناتان چک» (Jonathan Cheek) که کتاب‌هایی نیز در این زمینه نوشته است؛ می‌گوید: «اصطلاح درونگرایی اصطلاحی بزرگ و گسترده است و درونگراها به چهار طیف تقسیم می‌شوند که هریک از آن‌ها ویژگی‌های خود را دارند.»

این چهار انواع درونگرایی عبارت‌اند از:

  • «درونگرایی اجتماعی» (Social Introversion)
  • «درونگرایی اندیشه‌ورز» (Thinking Introversion)
  • «درونگرایی مضطرب»(Anxious Introversion)
  • «درونگرایی مهارکننده» (Restrained Introversion)؛

در ضمن امکان دارد هریک از این نوع درونگراها خصلتی را که صاحب آن هستند به میزان کم یا زیاد همراه با برخی خصوصیات شخصی داشته باشند

انواع درونگرایی و تیپ های مختلف

۱. درونگرای اجتماعی از انواع درونگرایی

درون‌گرایان اجتماعی بیشتر از اکثر افراد برای تنهایی ارزش قائل می‌شوند. آنها دوست دارند تنها باشند، اما مخالف گاهی دورهمی با دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود نیستند. این افراد کمتر به مهمانی‌ها و جمع‌های شلوغ علاقه دارند.

بسیاری از افراد درون‌گرایان اجتماعی را با فردی که اضطراب اجتماعی دارد، یکسان می‌دانند. اما این دو مفهوم با هم فرق دارند. درون‌گرای اجتماعی به‌دلیل اضطراب خود از حضور در جمع پرهیز نمی‌کند، بلکه این کار ترجیح اوست. این افراد بیشتر از همه در تنهایی کامل خود یا زمان حضور در گروه‌های کوچکی از افراد در مکان‌های ساکت احساس آرامش و شادی می‌کنند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شوند به‌اندازه کافی وقت برای خودشان دارند. فرد درون‌گرای اجتماعی این نوع سبک زندگی را به این دلیل انتخاب می‌کند که واقعا از تنهایی خود لذت می‌برد و اگر بیش‌ازحد در جمع باشد، از نظر عاطفی احساس خستگی می‌کند.

خصوصیات متداول درونگرایان اجتماعی

  • دورهمی‌های کوچک و صمیمی را ترجیح می‌دهند.
  • از تنها سفرکردن یا سرگرم‌کردن خود لذت می‌برند.
  • برای کسب انرژی مجدد به تنهابودن نیاز دارند، به‌ویژه زمانی که در رابطه با فرد دیگری هستند.
  • دعوت‌های اجتماعی را قبول می‌کنند، اما میلی به شرکت در آنها ندارند.

نحوه آشنایی درونگرایان اجتماعی با افراد دیگر

این گروه از درون‌گرایان برای آشناشدن با سایرین قرار شخصی می‌گذارند یا از سایت‌های دوست‌یابی آنلاین استفاده می‌کنند. چون درون‌گرایان افرادی بسیار تحلیلگرند، زمانی که با سایرین قرار می‌گذارند، باید از شهود خود پیروی کند. آنها باید تمرکز خود را روی رفتن به جاهایی بگذارند که از آنها لذت می‌برند و از انجام گفت‌وگوهای کوتاه و صرفا از سر ادب پرهیز کنند.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای اجتماعی

  • طبیعت درونگرای خود را بپذیرید که نیاز به زمان  دارید تا انرژی خود را شارژ کنید.
  • خیلی خودتان را در موقعیت های اجتماعی برای شاد کردن دیگران تحت فشار قرار ندهید.
  • پس از یک روز طولانی و شلوغ که در جمع گذراندید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید.
  • تلاش کنید همیشه ارتباط خود را با خانواده و چند تن از دوستان بسیار نزدیکی که شما را همان طور که هستید می پذیرند، حفظ کنید.

 

۲. درونگرای متفکر از انواع درونگرایی

درون‌گرای متفکر ذاتا فردی اندیشمند است. این تیپ درون‌گرا اغلب موقع مطالعه، تحقیق، یادگیری، بررسی و جست‌وجو احساس آرامش می‌کند. درون‌گرای متفکر اغلب قبل از پاسخ‌دادن به سؤال مکث می‌کند تا به آن فکر کند. «بگذار فکرهایم را کنم» جواب بسیار رایجی است که درون‌گرای متفکر به شما می‌دهد.

این افراد اغلب در افکارشان غرق می‌شوند و ممکن است در واقع حواسشان از گفت‌وگوها پرت باشد، چون به دنیای ذهنی خود پناه می‌برند. افراد مختلف اغلب درون‌گرایان متفکر را با برون‌گرایان اشتباه می‌گیرند، چون آنها شنوندگان بسیار خوبی‌اند. در واقع بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند علت سکوت این تیپ‌ تمایل به بیشتر شنیدن حرف‌های سایرین است. اما آنها در واقع برای اندیشیدن تأمل می‌کنند.

خصوصیات متداول درونگرایان متفکر

  • درون‌نگری‌شان بیشتر از درون‌گرایان معمولی است.
  • معمولا کنشگر نیستند و اغلب قبل از پاسخ‌دادن به سؤال مکث می‌کنند.
  • کاملا خودشان را می‌شناسند.
  • بیشتر به فعالیت‌هایی تمایل دارند که فضای آرامی را برای اندیشیدن فراهم کنند مانند مطالعه، تحقیق، بررسی و فعالیت در زمینه موسیقی.

نحوه آشنایی درونگرایان متفکر با افراد دیگر

درون‌گرایان متفکر در روابط نزدیک خود بهتر است طبیعت درون‌گرایشان را بیان کنند. مثلا می‌توانند بگویند برای پاسخ‌دادن به سؤال به وقت بیشتری نیاز دارند یا برای کسب مجدد انرژی باید مدتی را در تنهایی خود بگذرانند. اگر آنها این خصوصیاتشان را اظهار نکنند، سایر افراد (به‌ویژه برون‌گرایان) ممکن است سکوتشان را طور دیگری معنا کنند یا زمانی که فرد درون‌گرا می‌خواهد تنها باشد، این قضیه را به خود بگیرند.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای متفکر

  • زمانی را برای غرق شدن در افکار و شناسایی احساسات خود در نظر بگیرید. به دنبال علایق خود بروید و سرگرمی ها و خلاقیت های خود را دنبال کنید.
  • شغل وسرگرمی راپیدا کنید که متناسب باخصوصیات درونگرایی شما باشد.
  • سعی کنید که ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست ندهید، روابط درست و معناداری را ایجاد کنید تا از آن ها الهام بگیرید.

    درونگرای متفکر یا برونگرا ؟

    از آنجاییکه درونگرای متفکر شنونده های بسیار خوبی هستند، ممکن است با برونگراها اشتباه گرفته شوند. افرادی که با این تایپ صحبت می کنند، سکوت درونگرای متفکر را دعوت به صحبت بیشتر برداشت می کنند، درحالیکه این سکوت به دلیل غرق شدن در تفکرات است.

انواع درونگرایی - مرد در شیشه

۳. درون‌رای مضطرب از انواع درونگرایی

درونگرای مضطرب اغلب فردی آرام و ساکت است و ممکن است مضطرب و بی‌قرار به‌ نظر برسد. این درون‌گرا از افراد و جمع‌هایی که ممکن است اضطراب او را بیشتر کنند، فاصله می‌گیرد. درون‌گرای مضطراب ممکن است فردی کاملا غیرصمیمی و حتی بی‌ادب به‌ نظر برسد. بااین‌حال تمایل این افراد به توجه به دنیای درون خود در واقع نوعی مکانیسم محافظتی و دفاعی است.

انواع درونگرایی مضطراب احتمالا به‌دلیل اضطراب یا ترس خود بیشتر در خانه می‌مانند. آنها معمولا از وقایع فاجعه‌آمیز حتی قبلا از آنکه رخ بدهند، می‌ترسند که درنهایت باعث خواهد شد نخواهند از منطقه امن خود بیرون آیند. این افراد بر اساس تجربه‌هایی که از تعامل‌های قبلی خود داشته‌اند، آینده‌شان را تصور می‌کنند و همین باعث می‌شود احساس اعتمادبه‌نفس کمی داشته باشند. رفتار درمانی شناختی می‌تواند این الگوهای فکری منفی را از بین ببرد.

خصوصیات متداول درونگرایان مضطراب

  • معمولا همیشه اضطراب دارند.
  • ممکن است کاملا بی‌ادب و غیرصمیمی به‌ نظر برسند.
  • تحت هر شرایطی از تعامل اجتماعی پرهیز می‌کنند.

نحوه آشنایی درونگرایان مضطرب با افراد دیگر

درون‌گرایان مضطرب عملکرد خوبی در آشنایی با سایرین و قرارگذاشتن و دیگر فعالیت‌های اجتماعی ندارند. بااین‌حال قرارگذاشتن با دیگران برای درون‌گرای مضطرب غیرممکن نیست؛ چنین فردی بیشتر تمایل دارد دوستان نزدیکش او را به سایرین معرفی کنند یا حتی با یکی از دوستان نزدیک خود وارد رابطه شود.

روان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که درون‌گرایان مضطراب موقع قرارگذاشتن باید به چیزهایی توجه کنند که به آنها احساس راحتی می‌دهند. این افراد باید قرارهایی را انتخاب کنند که در آن فقط به خودشان و طرف مقابلشان توجه کنند، قرار را به فعالیتی لذت‌بخش تبدیل کنند و بیش‌ازحد به خود برای خارج‌شدن از منطقه امنشان فشار نیاورند.

نکاتی برای مراقبت های شخصی درونگرای مضطرب

  • موقعیت هایی که شما را مضطرب می کند، یادداشت کنید و سعی کنید راه حل هایی را برای کاهش اضطراب خود در این موقعیت ها بیابید.
  • سلامت خود را با ورزش کردن و رژیم غذایی درست در اولویت قرار دهید. همچنین سلامت روان را فراموش نکنید.
  • ممکن است فقط گفتنش راحت باشد ولی باور داشته باشید که در نهایت همه چیز خوب و به نفع شما خواهد بود.
  • برای حمایت به خانواده و دوستان خود رجوع کنید. همچنین می توانید از مشاورها و یا معلمین خود کمک بگیرید.

درونگرای مضطرب و گستاخی

درونگرای مضطرب، خود را ایزوله می کند و ممکن است گستاخ به نظر بیاید. ولی رفتار این تایپ درونگرا به دلیل محافظت از خود و پناه بردن به گوشه ی امن خود است. معمولا این افراد در خانه می مانند تا از بروز اتفاقات فاجعه بار جلوگیری کنند. درونگرای مضطرب سعی می کند در محیط امن خود باقی بماند.

۴. درونگرای محافظه‌کار از انواع درونگرایی

درون‌گرای محافظه‌کار یا خویشتن‌دار بیشتر تودار است و تا زمانی که کسی را نشناخته است، گارد خود را بالا نگه می‌دارد. اما این افراد به‌جای آنکه ملاحظه‌گر و منطقی به‌ نظر برسند، از دید سایرین خجالتی و غیرصمیمی‌اند. درون‌گرایان محافظه‌کار ذاتا دوست دارند درباره چیزهای مختلف عمیقا فکر کنند و حتی هیجانی از خود نشان ندهند.

این تیپ از انواع درونگرایی اغلب احساسی نیست، حساب‌شده عمل می‌کند و ممکن است انرژی بسیار متعادلی داشته باشد. این افراد اغلب وفادار، قابل‌اطمینان و جدی‌اند. درون‌گرایان محافظه‌کار واقعا ترسی از تعامل اجتماعی ندارند، بلکه برعکس از آن استقبال می‌کنند. این افراد اکثر اوقات از آشنایی با افراد جدید لذت می‌برند، اما معمولا برای انتخاب فردی که سفره دل خود را برای او باز کنند، بسیار سخت می‌گیرند.

خصوصیات متداول درونگرایان محافظه‌کار

  • تمام کارها را آهسته‌تر و طبق برنامه انجام می‌دهند.
  • دوست دارند از فعالیت‌های قابل‌‌پیش‌بینی لذت ببرند.
  • اغلب غیراحساسی‌اند.

نحوه آشنایی درونگرایان محافظه‌کار با افراد دیگر

درون‌گرای محافظه‌کار در روابط خود محتاطانه عمل می‌کند تا طرف مقابلش را کاملا بشناسد. این افراد تا زمانی که در رابطه احساس راحتی نکنند، خودشان را کاملا ابراز نمی‌کنند و به‌دلیل آهستگی ذاتی‌شان، این امر ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد. ثبات، اندیشیدن عمیق به چیزهای مختلف و خودنگری باعث رشد درون‌گرای محافظه‌کار می‌شوند. گرچه افراد دارای چنین ویژگی‌هایی ممکن است کسل‌کننده به‌ نظر برسند، درون‌گرای محافظه‌کار می‌تواند فردی فوق‌العاده دوست‌داشتنی و مهربان باشد.

انواع درونگرایی - سنجاق

خصوصیات اخلاقی مثبت انواع درونگرایی چیست ؟

برخی از خصوصیات مثبتی که در میان انواع درونگرایی مشترک است، بشرح زیر است:

شنونده خوب بودن

افراد درونگرا شنوندگان خوبی هستند. این نقطه قوت آنها است و باعث می شود بسیار نزد دوستان و همکاران خود محبوب باشند. افراد درونگرا صبورند و بهتر بقیه را درک می کنند چرا که پردازش اطلاعات در آنها درونی است.

با دقت و سنجیده صحبت کردن

درونگراها بهتر از بقیه گوش می کنند، اما صحبت کردن برای آنها تولید نا امنی می کند. بنابراین ترجیح می دهند تنها زمانی صحبت کنند که حرفی برای گفتن دارند و این کلمات را با نهایت دقت بیان می کنند؛ در نتیجه با کیفیت تر صحبت می کنند.

ناظر خوب بودن

درونگراها از قدرت مشاهده خوبی نیز برخوردارند. یک درونگرا در جمع به آرامی می نشیند و تمام اطلاعات را دریافت کرده و به صورت انتقادی تحلیل می‌کند.

قدرت تشخیص افکار و احساسات مخاطب

این افراد حالت چهره و زبان بدن دیگران را بهتر از بقیه درک کرده و زود متوجه می شوند یک فرد چه فکر می کند و چه احساسی دارد. این ویژگی باعث می شود فرد درونگرا ارتباط موثر و بهتری با اطرافیانش داشته باشد.

دیگر خصوصیات افراد درونگرا عبارتند از:

  • دارای تخیل قوی و خلاقیت زیاد
  • باوجدان و با دقت در محیط کار
  • ممکن است یک نابغه باشد.
  • زیاد به مشکلات می اندیشند و همواره در پی راه حل هستند.
  • دایره دوستی کوچکی دارند.

درونگرا بودن چه مزیت هایی برای فرد دارد ؟

درونگرا بودن می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ از جمله:

  • همدلی در درونگراها بسیار بالاست.
  • به تنهایی می توانند کار کنند و بدون کمک افراد پروژه های خود را به نتیجه برسانند.
  • قدرت تخیل و خلاقیت بالایی دارند و برای مسائل راه حل های خلاقانه ای می یابند.
  • از تعاملات اجتماعی غیرضروری اجتناب کرده و وقت خود را بر روی موارد اساسی متمرکز می کنند.

انواع درونگرایی - نقاشی سر انسان

تصورات نادرست در مورد درونگراها

با این که درونگرایی با خجالتی بودن تفاوت دارد؛ اما هنوز بسیاری از افراد این خصوصیت را معادل خجالتی بودن می دانند و هنوز تصورات نادرستی در این زمینه وجود دارد و افراد درونگرا را روان رنجور می پندارند.

چون افراد درونگرا در جمع ساکت هستند، این گونه تصور می شود که علاقمند به یافتن دوست نیستند. در حالیکه درونگراها تعداد اندکی دوست دارند که با آنها بسیار صمیمی هستند و ارتباط عمیقی ایجاد می کنند.

بسیاری فکر می کنند افراد درونگرا نمی توانند رهبران خوبی باشند؛ اما این تصوری اشتباه است. چرا که افراد درونگرا به این علت که می توانند به ایده کارکنان خود گوش دهند و روی اهداف بلند مدت خود تمرکز کنند، رهبران خوبی می شوند. بنابراین مردم راحت تر آنها را در نقش خود می پذیرند.

در سال های اخیر انتشار کتاب “سکوت” نوشته سوزان کین، این بحث را در سطح جهانی مطرح کرد که این تصوری نادرست است که برونگرایی بهتر است و درونگرایی یک ویژگی بد است!

تفاوت انواع درونگرایی با اضطراب اجتماعی

شاید برایتان سؤال باشد که اضطراب اجتماعی دارید یا فردی درون‌گرایید. درون‌گرایان ترجیح می‌دهند در محیطی حضور داشته باشند که عوامل تحریک‌آمیز در آنجا کم است و زمانی که تنها یا با فردی هستند که خود انتخاب می‌کنند، انرژی‌شان را مجددا به‌ دست می‌آورند.

در مقابل، اضطراب اجتماعی ترس ما از موقعیت‌های اجتماعی است. چون عقیده داریم که به‌اندازه کافی شایسته نیستیم و تمام افراد عملکردمان را با جزئیات کامل بررسی می‌کنند. بنابراین از حضور در چنین شرایطی پرهیز می‌کنیم که باعث می‌شود بیشتر احساس کمبود مهارت‌های اجتماعی کنیم.

به‌گفته مؤسسه ملی بهداشت روان آمریکا، درون‌گرایی مرتبط با انرژی اجتماعی است در حالی که اضطراب اجتماعی نوعی مشکل سلامت روان مرتبط با ترس از تعامل‌های اجتماعی است.

تیپ درون‌گرایی شما چیست ؟

شاید در این فکر باشید که تیپ درون‌گرایی شما چیست. بهتر است به توضیحاتی که دادیم فکر کنید و ببینید بیشتر خصوصیات کدام تیپ را دارید. مثلا اگر فکر می‌کنید که همیشه باید از گفت‌وگوهای گروهی فاصله بگیرید یا به واکنش بعدی خود فکر کنید، ممکن است درون‌گرای متفکر باشید. اما اگر در آرام‌ترین شرایط همچنان احساس اضطراب می‌کنید و بی‌قرارید، احتمالا درون‌گرای مضطربید.

انواع درونگرایی - زن در شیشه

چگونه بدانم درونگرا هستم ؟

شاید از روی نشانه هایی که گفتیم متوجه نشدید که آیا درونگرا هستید یا نه. در ادامه خصوصیاتی را بیان می کنیم که اگر در درون شما مشاهده شد، به احتمال بسیار زیاد درونگرا هستید.

1- اگر حضور داشتن در جمع انرژی شما را می گیرد، شما درونگرا هستید !

اگر پس از حضور در جمع خسته می شوید و نیاز به این دارید که به یک مکان آرام بروید و کمی شارژ شوید، درونگرا هستید. چرا که جمع انرژی شما را می گیرید. (این در مورد برون گراها بر عکس است، آنها انرژی خود را از جمع می گیرند.)

این توضیحات به این معنا نیست که درونگراها از جمع لذت نمی برد. این افراد در بودن در جمع دوستان خود لذت می برند، اما تفاوت عمده شان با برونگراها این است که آنها با افراد جدید به راحتی ارتباط برقرار می کنند؛ اما یک درونگرا دوست دارد وقتش را با دوستانش بگذراند.

انواع درونگرایی - مرد در شیشه

2- شما از تنهایی لذت می برید

برای یک درونگرا الویت این است که زمان خود را با پرداختن به علایق و سرگرمی هایش و لذت بردن از کتاب یا فیلم مورد علاقه یا پیاده روی سپری کند. درونگراها با این روش ها شارژ می شوند.

البته این به معنای منزوی بودن نیست؛ چرا که این افراد نیز تعاملات اجتماعی را دوست دارند و البته زمانی برایشان خوشایند است که این افراد آشنا باشند. ویژگی کلیدی آن است که درونگراها بعد از فعالیت اجتماعی طولانی، نیاز به تامل و تفکر در یک مکان آرام دارد.

3- شما یک گروه کوچک از دوستان صمیمی دارید

درونگراها همیشه یک جمع کوچکی از دوستان صمیمی دارند که وقتشان را با آنان سپری می کنند. آنها ترجیح می دهند به جای این که با جمع بزرگی از مردمی که به طور سطحی می شناسند، با دوستان خود روابطی عمیق و طولانی با صمیمیت بیشتر را داشته باشند.

درونگراها با دقت دوستان خود را انتخاب می کنند و نزدیکترین روابط آنها عمیق و قابل توجه است.

4- مردم اغلب می گویند که آرام هستید

مردم درونگراها را آرام، مهربان و کم حرف توصیف می کنند. اگر درونگرا هستید، دوست ندارید وقت و انرژی خود را با صحبت های غیرضروری هدر دهید.

5- تحریک بیش از حد، باعث می شود احساس پریشانی و عدم تمرکز داشته باشید

بودن در جمع هایی با فعالیت زیاد، باعث عدم تمرکز درونگرا می شود. محیط شلوغ به یک درونگرا احساس غرق شدگی دست می دهد. این افراد به سرعت حواسشان پرت شده و به سرعت آشفته می شوند.

6- شما بسیار خودآگاه هستید

افراد درونگرا از آنجایی که بر روی درون خود تمرکز دارند، بهتر از انگیزه ها و احساسات خود (خودآگاهی) خبر دارند. یعنی نسبت به خود شناخت بیشتری دارند و از بدست آوردن بینش نسبت به خود لذت می برند؛ با داشتن این شرایط، به احتمال زیاد درونگرا هستید.

7- دوست دارید با تماشا کردن یاد بگیرید

درونگراها دوست دارند انجام کارها را با تماشا کردن یاد بگیرند؛ در حالی که برونگراها با عمل کردن، تجربه و با آزمون و خطا یاد می گیرند. آنها مردم را حین انجام کاری تماشا می کنند تا زمانی که حس کنند خودشان هم به تنهایی می توانند آن کار را انجام دهند. پس در تنهایی آن را تمرین کرده و به آن مسلط می شوند.

اگر دوست دارید کاری را به جای تجربه کردن، بیشتر با تماشا کردن یاد بگیرید، به احتمال زیاد شخصیت درونگرایی داشته باشید.

8- شما به مشاغلی جذب می شوید که بتوانید مستقل باشید

برای افراد درونگرا، مشاغلی که نیازمند تعاملات اجتماعی زیاد باشد چندان خوشایند نیست؛ به جای آن دوست دارند مشاغلی را انتخاب کنند که شرایط کاری مستقل دارند.

مشاغلی مانند نویسندگی، حسابداری، برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی گرافیک، داروسازی یا هنرمندی برای این افراد بسیار جذاب است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید