بلک فرایدی در وان ترکیه یکی از بهترین موقعیت ها برای خرید ارزان می باشد. وان به علت نزدیک بودن و هزینه ی پایین رفت و آمد می تواند بهترین انتخاب برای خرید ایرانی ها باشد. بهترین زمان برای سفر و مراکز خریدی که شامل تخفیف می شوند را در سفر پارس مگ معرفی کرده ایم.

جمعه سیاه یا بلک فرایدی چیست ؟

بلک فرایدی نامی غیررسمی برای جمعه بعد از روز شکرگزاری در ایالات متحده است که هر سال در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. از سال 1952 روز بعد از شکرگزاری به عنوان آغاز فصل خرید کریسمس آمریکا در نظر گرفته شد. البته این اصطلاح تا دهه‌های اخیر آنچنان مورد استفاده قرار نمی گرفت.

وان ترکیه - بلک فرایدی در وان ترکیه

تا اینکه در سال 2005 میلادی، چنین روزی به شلوغ ترین روز خرید در ایالات متحده آمریکا تبدیل و به عنوان شلوغ‌ترین روز خرید سال توصیف شد. جمعه سیاه به معنای جمعه سود آور و اقتصادی برای خرده فروشان است. برای تشویق مردم به خرید، تخفیف‌های وسوسه کننده‌ای در این روز اعمال می‌شود.

سال ها بود که فروشندگان، در این روز فروش ویژه خود را از ساعت 6 صبح آغاز می کردند. در اواخر دهه 2000، بسیاری از آن‌ها تایم فروش خود را کمی زودتر و از ساعت 4 و 5 صبح آغاز کردند. تا اینکه در سال 2011 اتفاق جدیدی رخ داد؛ برخی فروشندگان و برندها (مثل Best Buy ،Bealls ،Target و Kohls) برای اولین بار حراجی ها را از نیمه شب آغاز کردند.

در سال 2012، Walmart و برخی از فروشندگان و برندها حراجی خود را از ساعت 8 عصر روز شکرگزاری آغاز کردند. این اتفاقات جدید ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 2014 تعدادی فروشگاه‌ در ساعت 5 و 6 عصر روز شکرگزاری شروع به فروش ویژه کردند.

این اتفاقات ادامه پیدا کرد تا جایی که فروشگاه‌های سه ایالت Rhode Island ،Maine و Massachusetts در آمریکا، بجای آنکه حراجی خود را یک روز پس از روز شکر گزاری و یا حدأقل در ساعات پایانی این روز آغاز کنند، در همان روز اقدام به فروش ویژه کردند. عملکرد آن ها با انتقاداتی مواجه شد.

چرا خرید در بلک فرایدی در وان ترکیه باصرفه است ؟

معمولا در شهرهای بزرگ ایران برندهای مشهور ترک شعبه دارند، اما قیمت اجناس بسیار گران‌تر از آن چیزی است که در خود ترکیه عرضه می‌شود. به همین دلیل ایرانی‌ها سعی می‌کنند برای خرید به ترکیه سفر کنند؛ و چه مقصدی بهتر از وان؟ که هم ارزان است، هم نزدیک و هم برندهای محبوب در آن شعبه دارند.

بلک فرایدی - بلک فرایدی در وان ترکیه

وان یکی از شهرهای شرق ترکیه است که با مرز ایران فقط ۱ و نیم ساعت فاصله دارد. با سفر به وان هم می‌توانید خرید خود را انجام دهید و هم از جاهای دیدنی وان بازدید کنید. شهر وان گذشته پرفراز و نشیبی داشته و به همین دلیل بناهای تاریخی زیادی در خود جای داده است.

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، وان طبیعت بکری نیز دارد؛ دریاچه وان (بزرگ‌ترین دریاچه کشور ترکیه)، آبشار مرادیه، ساحل و … از دلایل طبیعت‌دوستان برای سفر به وان است. به عبارت دیگر، سفر به این شهر در بهترین زمان حراج در وان ترکیه هم فال است و هم تماشا. هم خرید می‌کنید و هم تفریح.

شهر وان در مقایسه با استانبول شهر بسیار کوچکی است، اما سفر به وان در مقایسه با سفر به استانبول، هزینه بسیار کمتری دارد؛ همان جنسی که در استانبول وجود دارد، در شعب شهر وان هم می‌توانید پیدا کنید. پس بهتر است هزینه‌ای را که برای تور گران‌قیمت صرف می‌کنید را پس‌انداز کرده و برای خرید بیشتر استفاده کنید.

تاریخ بلک فرایدی در وان ترکیه

در ترکیه نیز همواره یک روز بعد از روز شکرگزاری است. مثلاً در سال 2020 بلک فرایدی ترکیه در 27 نوامبر برگزار خواهد شد. با این حال نیاز نیست تا آن روز منتظر بمانید. می توانید خرید خود را از پنجشنبه، یعنی یک روز قبل شروع کنید، زیرا بسیاری از حراجی ها از این روز آغاز می شود.

خبر خوب اینکه برای استفاده از این حراجی‌ها یک هفته فرصت دارید. برای اینکه بتوانید به بهترین نحو از حراجی های “جمعه سیاه” استفاده کنید، تبلیغات و آگهی ها را چک کنید و در مورد ساعت کار فروشگاه‌ها و مراکز خرید اطلاعات لازم را کسب نمایید. فروش آنلاین نیز برای افرادی که قصد خرید اینترنتی را دارند امکان پذیر است.

بلک فرایدی ترکیه به یک حراجی زمستانی بسیار جذاب تبدیل شده است. در این روز که در استانبول بیش از دیگر شهرهای ترکیه سر و صدا می کند، میزان حراجی ها به 50 تا 70 درصد می رسد. بنابراین، جای تعجب ندارد که پاساژها در این زمان یکی از شلوغ ترین روزهای خود را سپری کنند.

زیرا نه تنها مردم این شهر، بلکه مردم دیگر کشورها، بخصوص کشورهای همسایه برای خرید مقرون به صرفه به آنجا می روند. یکی از مزیت‌های جمعه سیاه استانبول، تداوم حراجی ها پس از یک هفته طلایی است. البته بعد از این یک هفته، شما می توانید اجناس را با تخفیف های 30 درصدی خریداری کنید.

بلک فرایدی چه روزی است - بلک فرایدی در وان ترکیه

جمعه سیاه در وان ترکیه

اعیاد و مراسم مختلفی مانند عید فطر و سال نو میلادی، زمان حراج در مراکز خرید وان ترکیه است. تور وان در این دوره فعال‌تر می شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید در سفر خود از تخفیف‌های فروشگاه های این شهر استفاده کنید، در صورت امکان سفر خود را با این مناسبت ها تطبیق دهید.

زمان تخفیف های خوب نزدیک سال نو میلادی را می توان جمعه سیاه ترکیه در شهر وان در نظر گرفت. وجود اتیکت یا برچسب Indirim بر روی کالاها به معنای تخفیف آن کالا است. به طور کلی مقدار تخفیف ها 20، 30 یا 40 درصد است. تخفیفات مربوط به سال نو، معمولاً از 10 روز مانده به سال نو میلادی شروع می شود و تا چند روز پس از آن (یعنی پس از ژانویه) ادامه دارد.

اواسط بهار فرصت مناسبی برای خرید پوشاک زمستانی در زمان حراج وان ترکیه است. آنچه که باید در مورد زمان حراج در شهر وان ترکیه در نظر داشته باشید این است که در زمان حراج، هزینه اقامت در هتل های وان بیشتر از روزهای عادی سال خواهد بود و گاهی اوقات به دو برابر نیز می رسد.

مارک های معروف در پاساژهای وان کدامند ؟

تمام مارک های معروف ترک و برندهای بین‌المللی را می‌توان در پاساژهای ترکیه پیدا کرد. به عنوان مثال، در مرکز خرید جواهر استانبول برندهایی نظیر آدیداس، ریبوک، مک دونالد و غیره را خواهید یافت. در مورد بیشتر پاساژهای وان نیز همینطور است. زارا، MAVI ،DEFACTO و بسیاری از برندهای پرطرفدار دیگر را می توانید در موقع خرید از وان ترکیه پیدا کنید.

واضح است که لباس‌های مارک نسبت به پوشاک معمولی قیمت بالاتری دارند، اما یک مقایسه اجمالی نشان می دهد که خرید پوشاک از وان ترکیه، چه مورد لباس های مارک و چه در مورد لباس‌های معمولی نسبت به قیمت ها در ایران کمتر است. مرکز خرید ای وی ام وان یکی از پاساژهایی است که در روزهای عادی سال قیمت‌های نرمال دارد.

اگر شهر وان و فروشگاه ها و مغازه های آن را خوب جستجو کنید می توانید اجناس مورد خود را با قیمتی نصف یا حداقل کمتر از قیمت های ایران خریداری کنید؛ حتی پوشاک برند ترک! خیابان ماراس (Maras Caddesi) خیابانی با فروشگاه های کوچک است که می توانید لباس های با کیفیت را به قیمت های بسیار مناسب از آنجا خریداری کنید. این خیابان برای خرید پوشاک از وان گزینه مناسبی است؛ لذت خرید از وان را در بهترین زمان حراج وان ترکیه تجربه کنید.

تخفیفات بلک فرایدی - بلک فرایدی در وان ترکیه

حراجی بلک فرایدی در وان ترکیه شامل چه اقلامی است ؟

شاید با خود فکر کنید که حراجی های بلک فرایدی و جمعه سیاه در ترکیه به انواع پوشاک و کیف و کفش ختم شود. اما این طور نیست. در این روز شما می توانید لوازم آرایش، انواع لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی منزل مثل تلویزیون، تلفن، کنسول بازی و دوربین های دیجیتال را با قیمت های بسیار مناسب تهیه کنید. اَپل، لنوو و سونی از جمله برندهای الکترونیکی معروفی هستند که سهمی در این حراجی‌های بزرگ در سراسر جهان دارند.

خرید خوراکی از فروشگاه های شهر وان

تعدادی فروشگاه در شهر وان وجود دارد که پس از خرید از آنجا و در زمان خروج، به مشتری خود یک کارت اعتباری مخصوص هدیه می دهد. زمانی که مجدداً به آن فروشگاه مراجعه کنید، می توانید با استفاده از کارت های هدیه کالاهای مورد نظر خود را خریداری کنید. می توان گفت این حالت نیز در بهترین زمان حراج وان ترکیه نوعی تخفیف برای مشتریان محسوب می شود.

بازارهای شهر وان ترکیه و خرید زیور آلات

خرید از وان ترکیه ممکن است با خرید زیور آلات و اشیای زینتی همراه باشد، به ویژه زمانی که شما به این وسایل علاقه مند باشید. بازار آتاسوی آرت (Atasoy Art) و آتاسوی گوموش (Atasoy Gümüş) از بازارهای شهر وان ترکیه هستند که در آنجا می توانید زیور آلات نقره که به صورت سیاه قلم بر روی آن ها کار شده است را پیدا کنید.

آتاسوی آرت به تولید زینت آلات اوراتین در وان مشهور است و تمامی این وسایل را بر اساس تمدن اوراتین ها (Urartian civilization) طراحی و تولید می کند. شما می توانید زیورآلات نقره با عیار 925 تا 990 که با سنگ های طبیعی تزئین و کار شده است را از آتاسوی آرت خریداری کنید. حلقه، گوشواره، دستنبند و گردنبندهای دست ساز از جمله مواردی هستند که می توانید از این بازارها برای خود خریداری کنید یا به عنوان سوغات به دوستان و عزیزان تان هدیه دهید.

فروش آنلاین در بلک فرایدی

مردم برای خرید ارزان تا اواسط ماه دسامبر و تا روزی به نام دوشنبه سبز (Green Monday) صبر می‌کنند و تا آن روز کم و بیش خریدشان را ادامه می‌دهند تا بدین ترتیب از حراجی‌ها، هر چند به میزان کم، استفاده کنند. از آنجا که در دنیای امروز خرید و فروش آنلاین محبوبیت خاصی پیدا کرده است، روزی هم به خرید و فروش های آنلاین اختصاص داده شده است.

فروش‌های آنلاین در روزی به نام دوشنبه سایبر (Cyber Monday) شروع می شود. دوشنبه سایبر، به اولین دوشنبه پس از روز شکرگزاری اتلاق می‌شود.

بهترین مکان برای خرید بلک فرایدی در وان ترکیه

خیابان جمهوریت و خیابان ماراش از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر وان ترکیه هستند. در سراسر این دو خیابان، مراکز خرید و فروشگاه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید.

بزرگ‌ترین مرکز خرید وان با نام VAN AVM در خیابان جمهوریت واقع شده است؛ تمامی برندهایی که در شهر وان شعبه دارند، یک شعبه هم در این مرکز خرید دارند. این مرکز خرید وان یکی از مهم‌ترین جاهایی است که در سفر به وان باید از آن دیدن کنید.

جمعه سیاه - بلک فرایدی در وان ترکیه

برای سر زدن به تمامی فروشگاه‌های مرکز خرید VAN AVM حداقل به یک روز کامل زمان نیاز دارید. اگر در بهترین زمان حراج در وان ترکیه به این مرکز خرید در وان بروید، می‌بینید که تمام فروشگاه‌ها اجناس‌شان را با تخفیف‌های باورنکردنی عرضه می‌کنند. در طبقه آخر هم فودکورت، سینما و محل بازی کودکان وجود دارد؛ پس اگر کودک همراه‌تان بود، نگران سر رفتن حوصله آن‌ها نباشید؛ در این مرکز خرید همه چیز برای آن‌ها مهیا است.

کسانی که به بازارهای قدیمی و تاریخی علاقه دارند، می‌توانند سری به بازار روس و بازار پنیرچی‌لر بزنند. بازار روس در نزدیکی میدان بش یول (انتهای خیابان جمهوریت) قرار دارد. این بازار شبیه بازارهای قدیمی ایرانی است؛ اگر به دنبال اجناس لوکس هستید، این بازار جای شما نیست.

کسانی که به دنبال مراکز خرید ارزان در وان ترکیه هستند، می‌توانند از بازار روس خرید کنند؛ حتی اینجا علاوه بر لباس، محصولاتی مثل ظروف مسی نیز به فروش می‌رسد که می‌تواند سوغات فوق‌العاده‌ای برای عزیزان‌تان باشد.

بازار پنیرچی‌لر نیز یک بازار تاریخی است که در آن معمولا محصولات لبنی و پنیر مشهور وان به فروش می‌رسد؛ این بازارها ارزش یک بار دیدن دارند. به غیر از این مراکز خرید وان، سرتاسر خیابان جمهوریت و خیابان ماراش، مملو از فروشگاه‌ها است.

قیمت اجناس در شهر وان ترکیه

اگر بخواهیم دست به مقایسه بزنیم خرید اجناس مختلف مثل پوشاک وسایل منزل و… البته باتوجه به اینکه اجناس در چه کشوری تولید شده اند قیمت خوبی دارد. مثلا در شهر وان قیمت پوشاک ترکی به مراتب از پوشاک ترکی که در ایران فروخته می‌شود ارزانتر است یا وسایل منزل و وسایل مصرفی و… را میتوان با قیمت مناسبی نسبت به اجناس خارجی داخل کشور خرید.

حالا این شرایط را با زمان حراج در وان ترکیه تصور کنید. حراج هایی مثل عید فطر، کریسمس، بلک فرایدی، حتی جمعه بازار وان ترکیه و…. قیمت‌ها به‌صورت باورنکردنیی کاهش می‌یابد. پس بدون نگرانی البته با جست‌وجوی زیاد، زیرا فروشنده‌های وان معمولا اجناس را بیشتر از معمول قیمت می‌دهند برای خرید وسایل مورد نظرتان در وان ترکیه اقدام کنید.

بهترین مراکز خرید شهر وان

یکی از مراکز خرید وان، AVM است که در تمام فصل های سال قیمت مناسبتری نسبت به سایر مراکز خرید دارد. این مرکز خرید دارای 5 طبقه و 30 متر مربع متراژ است. انواع و اقسام کالاها را می توانید در این مرکز خرید پیدا کنید.

 آیدین پریهان

مرکز خرید آیدین پریهان علاوه بر مغازه های خرید دارای سالن سینما و زمین بازی است. می توانید برای استراحت در میان خرید خود به گیم نت این فروشگاه سر بزنید.

خیابان جمهوریت

یکی از خیابان های معروف در شهر وان خیابان جمهوریت است که تعداد زیادی فروشگاه در آن وجود دارد و میتوانید خرید بسیار خوبی در آن داشته باشید.

جاهای دیدنی ترکیه - بلک فرایدی در وان ترکیه

مرکز خرید آتایوس سیلور

در این مرکز خرید بیشترین کالایی که به فروش می رسد انواع زیورآلات و اقلام  کادویی است. بسیاری از افرادی که برای خرید به وان می روند مستقیما به مرکز خرید آتایوس می روند علی الخصوص در ایام بلک فرایدی قطعا خرید خوبی را خواهید داشت.

خیابان ماراس

یکی دیگر از مکان های دیدنی برای خرید خیابان ماراس است که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید از قدم زدن در آن لذت خواهید برد. در سرتاسر این خیابان فروشگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ یافت می شود و می توانید خریدی به یاد ماندنی داشته باشید.

معروف‌ترین جا برای خرید پوشاک بلک فرایدی در وان ترکیه

معتبرترین و مهمترین فروشگاه این شهر برشکا (Bershka) نام دارد که از سال ۱۹۹۸ آغاز به کار کرده است. از آنجایی که معروف‌ترین سوغاتی وان ترکیه، لباس‌های برند است، باید به شما این نوید را بدهیم که تمامی برندهای معروف در این فروشگاه نمایندگی دارند. شما زمان حراج در وان ترکیه می‌توانید با خیال راحت پوشاک دلخواه خود را با بهترین قیمت‌ها بخرید.

جالب است بدانید که این فروشگاه به عنوان برند تازه‌ای از گروه اسپانیایی ایندیتکس شناخته می‌شود و در ۷۰ کشور دنیا نمایندگی دارد. از جمله این کشورها می‌توانیم به مالزی، آمریکا، دبی، کانادا، ایتالیا، تایلند، کره جنوبی و روسیه اشاره کنیم.

نمایندگی برندها در وان ترکیه

در تمامی مراکز خرید وان ترکیه برندهای معروفی مانند DEFACTO، MAVI، LC WAIKIKI، zara و غیره وجود دارند. قیمت آن‌ها نسبت به ایران مناسب‌تر است و اگر آن‌ها را مقایسه کنید، خودتان به صحت حرف ما پی می‌برید. پس با کمی گشت و گذار می‌توانید به این فروشگاه‌ها بروید و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

جز نمایندگی‌های معروفی مثل زارا و ال سی وایکیکی، برندهایی مثل منگو و پولو و ای دی ال را نیز می‌توان در شهر وان یافت. این برندها مغازه‌های بزرگ یا فروشگاه‌هایی مخصوص خود در پاساژهای مدرن شهر وان دارند. اگر به‌دنبال خرید کردن زمان حراج در وان ترکیه، خصوصا جمعه سیاه هستید، بهتر است به‌جای برندهای ترکی سراغ همین برندهای غربی بروید.

مراکز خرید وان ترکیه - بلک فرایدی در وان ترکیه

برای خرید عمده در وان ترکیه به کجا برویم ؟

برندهایی که در این کشور عرضه می‌شوند یا متعلق به خود ترکیه هستند یا از برندهای معروف دنیا نمایندگی دارند. از جمله فروشگاه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها به طور عمده خرید کنید عبارتند از:

  • چاینا برندز (Chinabrands)
  • کلاب فشن (Clupfashion)
  • علی بابا (Alibaba)
  • طاها گروپ (Tahagroup)
  • ممتک (Momteks)
  • کاردم (Kardem)

محل خرید لباس مجلسی در بلک فرایدی در وان ترکیه

لباس مجلسی یک از آن گزینه‌هایی است که پیشنهاد می‌کنیم از خریدنش در وان صرف نظر کنیم. بدون در نظر گرفتن مسائل مالی، لباس های مجلسی ترکی نسب‌به لباس‌های ایرانی کمی متفاوت است. البته در پاساژهای مدرن و جدید شهر که قبلا هم معرفی شد می‌توانید مغازه‌هایی برای خرید لباس مجلسی بیابید.

نکاتی در مورد بلک فرایدی در وان ترکیه

  • پوشاک تُرک به دلیل کیفیت بالای جنس پارچه، سبک دوخت و طراحی‌های منحصر به فرد، زبانزد شده است. به ویژه در میان فروشندگان لباس در ایران. جمعه سیاه ترکیه فرصت مناسبی برای وارد کنندگان ایرانی پوشاک ترک است. این فرصت را از دست ندهید.
  • برای اجتناب از خرید اجناس تقلبی، از دست فروشان خرید نکنید.
  • اگر می خواهید خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهید، از اتصال به Wi Fiهای عمومی در مکان‌های عمومی و مراکز خرید اجتناب کنید. برای خریدهای آنلاین، همه اتصالات عمومی ایمن و مطمئن نیستند.
  • از انجام معاملات مالی آنلاین در اماکن عمومی مانند کافی نت‌ها اجتناب کنید.
  • با توجه به این که بلک فرایدی در ترکیه در فصل زمستان است، لباس‌های تابستانی را نسبت به پوشاک زمستانی با قیمت‌های مناسب‌تری می توانید خرید کنید.
  • در بلک فرایدی استانبول اگر در صدد خرید پوشاک با برندهای ترک و با کیفیت هستید، به میدان تقسیم این شهر بروید.
  • در پاساژهایی مانند مرکز خرید جواهر استانبول و مرکز خرید الیویوم می توانید برندهای مختلف را پیدا کنید.
  • حراجی های جمعه سیاه در استانبول از صبح زود شروع می شود و تا 11 شب ادامه دارد. حتی بعضی مغازه‌ها به صورت شبانه روزی کار می کنند.
  • جمعه سیاه وان به دلیل نزدیک بودن شهر وان به کشور ما، می تواند برای ایرانی‌ها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر باشد.

تاریخچه نامگذاری جمعه سیاه

اصطلاح بلک فرایدی برای اولین بار در اواسط قرون 19 در جهان استفاده شد و این روز برای نخستین بار در آمریکا برگزار شد. بنابراین یک سنت آمریکایی است، اما امروزه در بیشتر کشورهای جهان از جمله ترکیه رواج دارد؛ طوری که جمعه سیاه در استانبول بسیار معروف شده است.

این روز تعطیل نیست، اما مردم برای نهایت بهره از آن، این روز را مرخصی می گیرند. اما اینکه چرا در نامگذاری این روز از واژه سیاه استفاده شده است، به فرهنگ آمریکا و یک اتفاق بر می گردد. در این فرهنگ صفت سیاه اغلب زمانی به کار گرفته می شود که نشان از بد شانسی، بد شگونی یا یک رخداد ناگوار داشته باشد.

دیدنی های ترکیه - بلک فرایدی در وان ترکیه

در سال 1869، زمانی که آمریکا بعد از یک جنگ داخلی در صدد بازسازی بود، دو تن از زمین خواران این کشور انحصار طلا را برای مدتی کوتاه از آنِ خود کردند و پولدار شدند. این اتفاق در زمان ریاست جمهوری President Grant رخ داد.

او برای جلوگیری از بازخورد منفی ناشی از عملکرد این دو تن اقداماتی انجام داد؛ از جمله اینکه برای تعادل نرخ طلا، مقدار زیادی طلا وارد بازار کرد. عملکرد وی باعث شد قیمت‌ها تا 18 درصد کاهش پیدا کند. از این رو بسیاری از مردم ورشکست شدند و این اتفاق جمعه سیاه نام گرفت.

این تاریخ و این روز در ماه نوامبر سال 1951 معنای دیگری به خود گرفت. کارگران سعی می کردند به بهانه‌های مختلف، روز پس از جشن شکرگزاری را مرخصی بگیرند تا با فراغ بال خرید کنند و فرصت بیشتری برای این کار داشته باشند. از طرفی، این مرخصی به تعطیلات کریسمس اضافه می شد و یک تعطیلات چهار روزه حاصل می آمد.

این اتفاقات سبب شد مردم بجای اینکه در محیط کار خود حضور داشته باشند، به فروشگاه ها و پاساژها بروند. در همین زمان بود که پلیس فیلادلفیا و روچستر به منظور توصیف جمعیت و ازدحام ترافیک، از اصطلاح جمعه سیاه استفاده کرد. یک سال بعد یعنی در سال 1952 نیز این اتفاق تکرار شد.

در سال 1961 بازرگانان فیلادلفیا تلاش کردند وضع را بهبود بخشند. همزمان با این تلاش ها، یک کارشناس روابط عمومی توصیه کرد که بجای اصطلاح جمعه سیاه، از اصطلاح جمعه بزرگ استفاده شود. اگرچه اصطلاح جدید پیشنهاد شده، برای مدت بسیار اندکی روی زبان ها افتاد اما به سرعت به فراموشی سپرده شد.

واژه جمعه سیاه به آرامی نشر پیدا کرد. این عبارت برای اولین بار در 29 نوامبر سال 1975 در روزنامه نیویورک تایمز دیده شد که همچنان بر شلوغ ترین روز خرید سال و پر ترافیک‌ترین روز سال در فیلادلفیا اشاره داشت. در سال 1985، Philadelphia Inquirer گزارش داد که فروشندگان در شهرهای لس آنجلس و Cincinnati با این اصطلاح آشنا نبوده و از آن اطلاعی ندارند.

ترکیه - بلک فرایدی در وان ترکیه

تا اینکه در سال 1980، این اصطلاح به صورت ملی در آمریکا شناخته شد. البته بازرگانان در ابتدا به این اصطلاح و نامگذاری معترض بودند. زیرا حتی اگر در طول سال متحمل ضرر می شدند، ضرر خود را در روز پس از شکرگزاری، به واسطه سودی که از حراجی‌های این روز کسب می شد، جبران می کردند.

بالأخره نامگذاری این روز تحت تأثیر این امر تثبیت شد: فروشندگان برای ثبت اقلام به فروش رفته از قلمی که رنگ قرمز و مشکی داشت استفاده می کردند. چنانچه فروش همراه با سود بود، برای ثبت و حساب و کتاب از قلمی با جوهر مشکی استفاده می شد. جمعه سیاه تحت تأثیر این تئوری نامگذاری شد که در روز پس از شکرگزاری، از هیچ قلم قرمزی استفاده نمی شد!

هر آنچه بود فقط سود بود و سود! بلک فرایدی با همه شور و هیجان و سودی که برای فروشندگان و مردم دارد، به دلیل ازدحام بیش از حد، با گاهی خشنوت‌هایی نیز همراه است. خشنوت‌ها در برخی موارد تا حدی است که منجر به ایجاد هشتک Walmartfights# در توییتر شد.

در سال 2012 میزان شلوغی به حدی بود که منجر به کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن 117 نفر شد. به نظر می‌رسد در میان کشورها و شهرهای جهان، بیشترین خشونت در Walmart رخ داده است. شاید به این دلیل که Walmart بزرگ ترین فروشگاه خرده فروشی در ایالات متحده آمریکاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید