بدترین رنگ اتاق که میتواند اتاق را کوچک و خفه نشان دهد پند رنگی است که در ادامه این مطلب از پارس مگ به شما معرفی میکنیم.

آیا در اتاق‌های کوچک حس خفگی و اضطراب دارید ؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل این احساس انتخاب رنگ نامناسب برای دیوارهاست. چیدمان اتاق‌های کوچک دشواری‌های خودش را دارد. بعضی رنگ‌ها برای اتاق‌های کوچک مناسب نیستند و بهتر است انتخابشان نکنیم. در این مقاله رنگ‌های نامناسب برای اتاق‌های کوچک را با هم بررسی می‌کنیم و می‌بینیم چه رنگ‌هایی فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

بدترین رنگ اتاق - اتاق سفید

بدترین رنگ اتاق

معمولا برای انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب، به رنگ مورد علاقه‌ی خود فکر می‌کنیم.

اگر بنفش، زرد یا سفید رنگ موردعلاقه‌مان باشد، فوری برای رنگ کردن اتاق خواب دست به کار می‌شویم.

اما لازم است پیش از انتخاب هر رنگی برای دیوار اتاق خواب، به چند نکته توجه کنیم.

از آنجا که اتاق خواب محلی برای استراحت و آرامش است، اگرچه برخی مواقع در اتاق خواب، مطالعه و کار هم انجام دهیم باید در انتخاب رنگ اتاق خواب دقت بیشتری به خرج داد.

تاثیر رنگ‌ها در احساس آرامش، امنیت و کیفیت خواب را نباید دست کم گرفت.

سفید خالص از بدترین رنگ اتاق

برخلاف تصور بیشتر افراد، رنگ سفید خالص برای اتاق‌های کوچک مناسب نیست و از بدترین رنگ اتاق است . این رنگ فضا را خسته‌کننده و خشک نشان می‌دهد؛ سایه‌های گوشه دیوار را بیشتر نمایان و حس ناخوشایند بیمارستان را تداعی‌ می‌کند. برای اتاق‌های کوچک باید رنگی انتخاب کنید که نور را جذب کند و سایه‌های تیره را نشان ندهد. اگر طرف‌دار سرسخت رنگ سفیدید، بهتر است سفید گچی، شیری یا رنگ شنی را انتخاب کنید. این رنگ‌ها خشک نیستند و احساس گرما و راحتی اتاق را افزایش می‌دهند.

نکته دیگری را هم باید در نظر داشته باشید؛ رنگ سفید نور خورشید را منعکس می‌کند درنتیجه جلوه اتاق شما در ساعات مختلف روز متفاوت خواهد بود. اگر می‌خواهید رنگ سفید را انتخاب کنید، بهتر است آن را روی بخشی از دیوار امتحان کنید. چند روز به خود زمان بدهید و در ساعات مختلف روز به رنگ دیوار نگاه کنید. سپس اگر از آن مطمئن بودید، تمام دیوارها را رنگ کنید. در غیر این صورت طیف دیگری از سفید را انتخاب کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

بدترین رنگ اتاق - اتاق سفید

در پارس مگ بخوانید : چیدمان اتاق خواب کوچک با ۳۵ ایده ی جذاب و خاص

قرمز از بدترین رنگ اتاق

قرمز روشن رنگی چشمگیر و خیره‌کننده برای نقاشی و تزئین اتاق است. این رنگ به اتاق‌های کوچک گرمای بیش از حدی می‌دهد و ممکن است کلافه‌کننده باشدو از بدترین رنگ اتاق است. قرمز روشن تهاجمی به نظر می‌رسد، احساس خطر را تداعی می‌کند و اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

همچنین ممکن است ضربان قلب افراد را افزایش دهد و منجر به سردرد شود. قرمز‌های پخته و تیره اتاق را راحت و دلخواه می‌کنند، اما بهتر است از آنها به‌عنوان رنگ اصلی دیوار اتاق استفاده نکنید. پیشنهاد می‌کنیم در عوض طیف صورتی روشن را انتخاب کنید. اگر گرمای رنگ قرمز را دوست دارید، آن را در بخشی از وسایل و چیدمان اتاق استفاده کنید.

رنگ «قرمز» نشانه خطر است و در نتیجه اتمسفر مناسب و آرامی برای اتاق خواب شما ایجاد نمی‌کند. رنگ قرمز هیجان و فشار خون شما را بالا می‌برد و به همین دلیل اجازه نمی‌دهد با آرامش بخوابید.

 اتاق خواب جایی برای استراحت و تجدید انرژی است اما رنگ قرمز سبب می‌شود شما هیجان‌زده و پرانرژی شوید و به همین دلیل ناخودآگاه نمی‌توانید راحت بخوابید. میانگین خواب عمیق افرادی که در اتاق‌هایی با طیف مختلف رنگ قرمز می‌خوابند ۶ ساعت و پنجاه و هشت دقیقه است.

بدترین رنگ اتاق - اتاق قرمز

نارنجی و زرد از بدترین رنگ اتاق

رنگ‌های روشن و شاد توجه را به خود جلب می‌کنند و از جذابیت مبلمان و تزئینات می‌کاهند. نارنجی اغلب احساس خطر را منتقل می‌کند و در اتاق‌های کوچک باعث کلافگی، خستگی چشم و ذهن می‌شود و از بدترین رنگ اتاق است. چنین رنگی کار شما را برای انتخاب دکوراسیون و لوازم نیز سخت می‌کند. رنگ زرد را در دنیای تبلیغات و بازاریابی برای دکوراسیون رستوران‌های فست‌فود استفاده می‌کنند چراکه این رنگ احساس گرسنگی و بی‌قراری را افزایش می‌دهد. شما نمی‌خواهید اتاقتان احساس کلافگی در شما ایجاد کند و به همین دلیل بهتر است رنگ زرد و نارنجی را انتخاب نکنید.

اگر به این طیف رنگی علاقه دارید، بهتر است رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید. از رنگ‌های پخته نترسید و به آنها فرصت بدهید خودشان را به شما اثبات کنند. رنگ‌های تیره به اتاق عمق بیشتری می‌دهند و فضایی آرام برای شما می‌سازند. چیدمان وسایل و ایجاد هماهنگی با رنگ‌های تیره نیز ساده‌تر است.

بدترین رنگ اتاق - اتاق زرد

آبی تیره از بدترین رنگ اتاق

رنگ آبی سال‌هاست که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و همیشه محبوب بوده است. آبی با رنگ‌های متنوعی هماهنگ می‌شود و حس خوبی در محیط ایجاد می‌کند، بااین‌حال بهتر است از آبی تیره در اتاق‌های کوچک استفاده نکنیدو از بدترین رنگ اتاق کوچک است.

آبی تیره فضا را خفه می‌کند و اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد. اگر طرف‌دار رنگ آبی هستید، برای دیوار اتاق آبی روشن را انتخاب کنید. آبی‌های روشن با طراوت ذاتی خود انرژی و شادی را به خانه شما می‌آورند. این رنگ را می‌توانید با رنگ‌های خنثی هم ترکیب کنید و فضایی روشن و آرام بسازید.

بدترین رنگ اتاق - اتاق آبی

خاکستری از بدترین رنگ اتاق

از میان تمام رنگ‌های خنثی خاکستری رنگی است که توجه را به خود جلب می‌کند. متخصصان روانشناسی رنگ می‌گویند رنگ خاکستری خالص از نظر روانی هیچ ویژگی مثبتی ندارد و اکثر ما وقتی با رنگ خاکستری احاطه می‌شویم احساس ضعف و خواب‌آلودگی می‌کنیم. این حس در اتاق‌های کوچک تشدید هم می‌شودو از بدترین رنگ اتاق است. اگر خاکستری را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در کنار رنگ‌های دیگر استفاده کنید.

می‌توانید پالت‌های رنگی جذابی بسازید که خاکستری در آن حضور داشته باشد و همچنان جذاب و دلشنین به نظر بیاید. از ترکیب رنگ خاکستری با سبز روشن، صورتی و آبی کبود غافل نشوید. این ترکیب‌ رنگ‌ها به فضای منزلتان جلوه می‌دهد و ذهن را آرام می‌کند.

یکی دیگر از رنگ‌های خنثی و البته محبوب «خاکستری» است. اما فراموش نکنید که رنگ خاکستری درجه افسردگی و دلتنگی را زیاد می‌کند. به همین دلیل انتخاب طیف‌های مختلف رنگ خاکستری برای اتاق خواب کیفیت خواب شما را حسابی پایین می‌آورد.

 میانگین خواب افرادی که رنگ اتاق خواب‌شان طیف‌های مختلف رنگ خاکستری است در بهترین حالت ۶ ساعت و دوازده دقیقه است. اگر در حال حاضر اتاق خواب منزل‌تان خاکستری است و نمی‌توانید رنگش را تغییر بدهید بهتر است با رنگ‌های نارنجی، زرد و آبی فضا را تلطیف کنید. این ترکیب رنگ‌ها را می‌توانید در اسباب و دکوراسیون و رنگ ملحفه، روبالشی و رواندازتان استفاده کنید.

رنگ‌های روشن از بدترین رنگ اتاق

بعضی افراد می‌ترسند که یک رنگ عمیق و تیره برای دیوارهای اتاقشان انتخاب کنند. اغلب فکر می‌کنند بهتر است رنگ‌های خنثی و روشن را استفاده کنند تا فضا بزرگ‌تر به نظر بیاید؛ در صورتی که این تفکر صحیح نیست. رنگ‌های تیره خیلی عالی نور را جذب می‌کنند و چشم انسان دیوارهای اتاق را دورتر می‌بیند. این اتفاق به عمق اتاق می‌افزاید و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

اتاق‌های کوچک مکان بسیار خوبی‌اند تا از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید؛ این رنگ‌ها جاذبه کمتری دارند و مثل رنگ‌های روشن و شاد توجه را به خود جلب نمی‌کنند. رنگ‌های تیره به فضا جلوه می‌دهند و آرامش ایجاد می‌کنند. رنگ مشکی تداعی‌گر آسمان شب است و جذابیت زیادی برای افراد دارد؛ در عین حال مدرن است و چشم را خسته نمی‌کند.

همچنین برای چیدمان وسایل در اتاقی با رنگ‌های تیره گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. می‌توانید انواع رنگ‌ها در طیف خاکستری، بنفش، آبی و قهوه‌ای را انتخاب کنید و با آنها اتاقتان را تزئین کنید. وسایلی که جلوه مات دارند نیز در کنار دیوارهای تیره بسیار زیبا خواهند شد.

بدترین رنگ اتاق - اتاق سبز

بنفش از بدترین رنگ اتاق

اگر می‌خواهید اتاق کوچک شما بزرگ‌تر به نظر برسد، رنگ بنفش را انتخاب نکنید. این رنگ فضا را گرفته و بسته نشان می‌دهد و خیلی زود شما را خسته می‌کندو از بدترین رنگ اتاق است. اگر عاشق رنگ بنفش هستید، از آن به مقدار کم در تزئینات استفاده کنید. بهتر است رنگ بنفش را در کنار سبز استفاده نکنید. این رنگ را با طیف نقره‌ای و قهوه‌ای ترکیب کنید تا تعادل، آرامش و هماهنگی ایجاد کند.

«بنفش» یک رنگ اصیل و لوکس و اشرافی است اما نه برای اتاق خواب. قابل باور نیست اما انتخاب رنگ بنفش برای دکوراسیون داخلی یا رنگ یاسی برای اتاق خواب سبب می‌شود که هم بیشتر کابوس ببینید و هم خواب‌تان وارد مرحله REM یا همان مرحله خواب عمیق و با‌کیفیت نشود.

براساس روانشناسی رنگ‌ها میانگین خواب با‌کیفیت و عمیق کسانی که در اتاق خواب‌هایی با انواع طیف رنگ بنفش می‌خوابند نهایتا ۵ ساعت و پنجاه و شش دقیقه است. اگر رنگ اتاق‌تان بنفش است و فعلا قصد تغییر دادن آن را ندارید برای تلطیف این رنگ می‌توانید از مکمل‌های آرام‌بخش رنگ بنفش یعنی زرد، سبز و نارنجی استفاده کنید.

رنگ‌های فلورسنت 

رنگ‌های فلورسنت یا نئون نسخه بسیار روشن رنگ‌های مختلف‌اند. این رنگ‌ها نور را ساطع می‌کنند و بسیار درخشان‌اند. رنگ‌های فلورسنت اتاق نشیمن را کوچک‌تر نشان می‌دهند و فضایی تند و مصنوعی می‌سازند. این رنگ‌ها بیشتر در لباس کارگران ساختمانی و علائم ساختمانی استفاده می‌شوند. رنگ‌های نئون، به‌ویژه سبز نئونی، باعث حواس‌پرتی می‌شوند و اضطراب ایجاد می‌کنند.

رنگ‌های متضاد 

در فضای کوچک تضاد رنگی ایجاد نکنید. پالت رنگی خود را ساده و با تناژهای نزدیک به هم انتخاب کنید تا رنگ‌ها به‌خوبی در کنار هم قرار بگیرند و چشم را خسته نکنند. در چیدمان اتاق‌های کوچک، بهتر است بیش از ۲ یا ۳ رنگ استفاده نکنید. ترکیب‌هایی مانند آبی و نارنجی یا بنفش و زرد شاید جذاب باشند، اما خیلی زود خسته‌کننده می‌شوند و چشم را آزار می‌دهند. برای فضای کوچک خود از ۱ رنگ اصلی و ۱ یا ۲ رنگ خنثی استفاده کنید تا به گوشه‌ها عمق دهید.

بدترین رنگ اتاق - اتاق رنگی

رنگ‌های پاستلی براق

استفاده از رنگ‌های پاستلی و روشن در قرن هجدم رواج داشت و در دکوراسیون سبک روکوکو استفاده می‌شد. این رنگ‌ها زیبایی خاص خود را دارند، اما برای اتاق‌های کوچک چندان مناسب نیستند. طراحان داخلی می‌گویند بهتر است این رنگ‌ها را برای اتاق‌های کوچک انتخاب نکنید، چراکه توجه را بیش‌ازحد جلب و فضا را کودکانه می‌کنند.

اگر مجبور به استفاده از این رنگ‌ها هستید، بهتر است تنالیته گرم‌تری را انتخاب کنید یا آن را در کنار رنگ‌های خنثی به کار ببرید. خرید یک چراغ، تابلوی هنری یا مجسمه در این طیف رنگی نیز جایگزین خوبی است. در این حالت هم رنگ محبوبتان در دکوراسیون وجود دارد و هم مجبور نیستید تمام دیوار را با رنگ پاستلی بپوشانید.

رنگ‌های ترند سال 

همه ما دوست داریم مطابق مد روز لباس بپوشیم و خرید کنیم، اما دکوراسیون منزل موضوع دیگری است. خانه شما باید شخصیت شما را منعکس کند و با سلیقه‌تان همخوانی داشته باشد. تأثیر شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و شاید تصاویر زیادی از دکوراسیون داخلی در پینترست (Pinterest) ببینید که خوشتان بیاید اما دیدن عکس‌های زیاد گیج‌کننده است. باید تشخیص دهید که آیا رنگی را واقعا دوست دارید یا فقط به دلیل اینکه در عکس‌های زیادی آن را دیده‌اید به‌نظرتان زیباست. علاوه‌بر این، روند تغییر سریع مدهای اجتماعی را نباید فراموش کرد.

رنگ قهوه‌ای از بدترین رنگ اتاق

در میان رنگ‌های پالت رنگ اتاق خواب، «قهوه‌ای» یکی از بدترین رنگ اتاق است. رنگ قهوه‌ای نماد غم و افسردگی است به همین دلیل در میان بدترین رنگ‌ برای اتاق خواب مقام دوم را دارد. با این همه به نظر می‌رسد قهوه‌ای جزو رنگ‌های اتاق بزرگسال جدید به شمار می‌رود.

 اما میانگین ساعات مفید خواب در یک اتاق خواب قهوه‌ای ۶ ساعت و پنج دقیقه است. اگر در ترکیب رنگ کف یا رنگ دیوار اتاق خواب از قهوه‌ای استفاده شده بهترین کار این است که با به کار بردن رنگ‌های سبز و آبی در سایر قسمت‌ها و وسایل اتاق خواب این رنگ را تلطیف کنید.

طلایی از بدترین رنگ اتاق

طلایی از جمله رنگ‌های گرم است؛ روشن و درخشان. اما این رنگ گرم و درخشان که نشان اشرافیت و ثروت است برای اکثر افراد در هنگام خواب ناخودآگاه مسائل مالی و قرض و قوله‌ها را یادآوری می‌کند و همین امر سبب احساس نگرانی می‌شود. میانگین خواب افرادی که در اتاق خواب‌هایی به رنگ طلایی می‌خوابند در بهترین حالت ۶ ساعت و چهل و سه دقیقه است.

مشکی از بدترین رنگ اتاق

اگرچه مشکی به رنگ شب است و به نظر می رسد رنگ مناسبی برای خواب باشد، اما این رنگ بیش از اندازه شدید است و اگر مستعد علائم افسردگی هستید به هیچ عنوان توصیه نمی شودو برای شما از بدترین رنگ اتاق به شمار می آید.

بدترین رنگ اتاق - اتاق بنفش

به کارگیری رنگ روشن در اتاق خواب

انتخاب رنگ‌های روشن در اتاق خواب، معمولا کاری است که انجام آن توصیه نمی‌شود. چرا که به دلیل بازتاب بیشتر نور از سطح اجسامی که دارای رنگ‌های روشن هستند، فضای اتاق را روشن می‌کنند و این به ویژه در مناطقی با آب و هوای گرم و یا مناطق جنوبی اصلا مناسب نیست.

در صورتی که در برخی مناطق شمالی و یا قطبی از رنگ‌های روشن در اتاق استفاده شود، می‌توان از ترکیب آن‌ها با رنگ‌های ملایم‌تر به راحتی یک ترکیب رنگ بسیار مناسب را در محیط اتاق خواب ایجاد کرد. ترکیبی که نه تنها زیبا بلکه آرامش بخش نیز باشد.

دکوراسیون اتاق خواب به رنگ‌های روشن و خنثی

این ترکیب هم تقریبا مثل ترکیب قبلی است، ولی اینجا به جای رنگ‌های تیره، از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید نور طبیعی بیشتری در اتاق خود داشته باشید این ترکیب برای شما مناسب‌تر است. ته رنگ‌های آبی برای ایجاد توازن با نور‌های گرمی که از بیرون وارد اتاق می‌شوند کاملا مناسب خواهند بود، اما از رنگ‌هایی مانند خاکی و کرمی هم غافل نشوید.

رنگ‌های خنثی برای اتاق خواب

این را در نظر داشته باشید هر رنگی که برای اتاق خواب در نظر می‌گیرید از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید. رنگ‌های خنثی و به رنگ زمین آرامش دهنده بوده و منجر به انرژی مثبت می‌شود.

رنگ سبز، رنگ طبیعت است و حس تازگی و انرژی بخش آن باعث می‌شود هر بیننده به محض قرارگرفتن در چنین محیطی حس مثبت داشته باشد. اکنون تصور کنید حضور چنین رنگی در اتاق خواب چقدر می‌تواند مفید باشد. در این کالکشن سایه‌های متفاوت سبز، از جمله: سبز نعنایی، سبز لیمویی، سبز خاکستری، سبز زیتونی، سبز ارتشی و سبز زمردی در دکوراسیون اتاق خواب‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیب سبز و زرد نیز بر کیفیت خواب اثر خوبی دارد.

آبی جزء یکی از رنگ‌های مناسب برای دیوار‌های اتاق خواب است، رنگ آبی کمرنگ باعث تمرکز و آرامش می‌شود و آبی پر رنگ اعتماد به نفس تان را افزایش می‌دهد پس اگر به رنگ آبی علاقه دارید حتما از آن برای دیوار‌های اتاق خواب استفاده کنید.

صورتی رنگ شادی و احساسات عاشقانه است. این رنگ حس شادی را به خانه شما می‌دهد و افسردگی و گوشه گیری را از شما دور می‌کند. صورتی برای اتاق دختر بچه‌ها بهترین رنگ است. این رنگ با افسردگی مبارزه میکند پس اگر فرد گوشه گیری هستید این رنگ برای دیوار اتاق شما مناسب است. ترکیب صورتی و سفید فضا را بازتر و زیباتر نشان می‌دهد.

رنگ صورتی چرک برای اتاق خواب یا مکان‌های دیگر، کمی خاکستری در خود دارد که باعث می‌شود تا فضا کامل‌تر به نظر بیاید. این رنگ با رنگ‌های روشن‌تر از خود مثل سفید نقره‌ای و فیروزه‌ای کامل می‌شود.

اتاق خواب به رنگ طوسی و زرد، اگر از این ترکیب رنگ مدرن به صورت درست و مناسبی استفاده قرار شود، اتاق از نظر رنگی و حس و حال توازن بسیار خوبی پیدا خواهد کرد. خاکستری هیچ فشاری به چشم‌های بییننده نمی‌آورد و نقاطی که رنگ زرد در آن‌ها استفاده شده است توجه بیننده را کاملا به خود جلب می‌کنند.

شما می‌توانید با قرار دادن رنگ زرد در مناطقی که می‌خواهید توجه بیشتری به آن‌ها صورت بگیرد چشم بیننده را در اتاق خواب هدایت کنید. این رنگ در عین حال حس و حالی پرانرژی و شاد به بیننده انتقال می‌دهد. فقط حواستان باشد که در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. با این وجود اگر شما نور طبیعی زیادی در اتاق خود ندارید و برای کارهایتان نیاز به نور دارید، این ترکیب رنگی چندان مناسب شما نخواهد بود. اما می‌توانید به روشن‌تر یا تیره‌تر کردن رنگ طوسی مشکل نور را هم برطرف کنید.

بدترین رنگ اتاق - اتاق آبی

رنگ اتاق خواب نقره‌ای

اگر به دنبال یک رنگ شیک و لوکس برای اتاق خواب یا حتی رنگ درب اتاق خواب می‌گردید به گزینه «نقره ای» فکر کنید. رنگ نقره‌ای باعث می‌شود سریع‌تر به خواب بروید و بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که معمولا طول می‌کشد تا به خواب عمیق بروند.

دیوار اتاق خواب را با رنگ روشن یا تیره رنگ کنیم ؟

اتاق خواب کوچک را باید با رنگ‌های روشن رنگ کرد و دیوار اتاق‌های بزرگ را می‌توان تیره رنگ کرد. رنگ تیره به خواب عمیق‌تر کمک می‌کند. هر چند استفاده از رنگ‌های بسیار تیره توصیه نمی‌شود یا حداقل بهتر است برای هر چهار دیوار اتاق خواب از رنگ تیره استفاده نشود.

بدترین رنگ اتاق - اتاق آبی

سخن آخر

فراموش نکنید که اتاق‌های کوچک را نباید شلوغ کنید. قدرت رنگ‌ها را دست‌کم نگیرید و رنگی برای دیوارها و وسایل اتاقتان انتخاب کنید که آن را بزرگ‌تر نشان دهد. با انتخاب صحیح رنگ‌ها می‌توانید کوچک‌ترین اتاق‌ها را نیز به کنجی دلخواه تبدیل کنید که از بودن در آن خسته نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید