پرورش سانسوریا در آب  یکی از جالب ترین پروژه های تکثیر گیاهان است. چگونگی انجام این روش آسان است و تنها نکته سخت آن، انتظار برای ریشه زایی قلمه ها در آب و زدن پاجوش است.در این مطلب از پارس مگ شما به طور کامل با پروش سانسوریا در آب آشنا خواهید شد.

پرورش سانسوریا در آب - َآبپاش

گیاه سانسوریا

سانسوریا، گیاه شمشیری یا همان نیزه آفریقایی گیاه بسیار مقاومی نسبت به نور و آب بوده و به همین دلیل گل مناسبی برای ادارات و شرکت ها و همچنین آپارتمان هاست. گیاه سانسوریا از خانواده ساکولنت‌ ها بوده و بومی مناطق استوایی آفریقا و آسیا می ‌باشد و یکی از محبوب‌ ترین گیاهان به حساب می ‌آید. این خانواده تنوع زیادی داشته و هر گونه آن دارای رنگ‌ های مختلفی می ‌باشد. 
بعضی از گونه های سانسوریا میله ای هستند و انتهای آن ها را با مخمل های رنگی تزیین می کنند. گیاه سانسوریا گل می دهد و این گل ها بسیار معطر هستند اما ظاهر زیبایی ندارند این گل ها مدت زمان کمی بر روی سانسوریا باقی می مانند. نگهداری سانسوریا بسیار ساده بوده و به همین دلیل دوست داران گل و گیاه حتما در بین گیاهانشان یک سانسوریا دارند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین و صحیح ترین روش برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

پرورش سانسوریا در آب _ گیاه

انواع روش های تکثیر سانسوریا

تکثیر سانسوریا به 3 روش ریزوم، قلمه برگ و تکثیر سانسوریا در آب به راحتی انجام گرفته و دارای نتایج خوبی خواهد بود. طبق روش های زیر، گیاه را تکثیر کنید و از زیبایی آن در آپارتمان خود لذت ببرید.

تکثیر سانسوریا از طریق قلمه برگ

برای تکثیر سانسوریا باید از برگ های بالغ استفاده کنید. برگ هایی را انتخاب کنید که ارتفاعشان به ۳۰ سانتی متر رسیده باشد. دست ها باید تمیز و چاقوی برش باید تیز باشد. برگ ها را به اندازه های ۸ سانتی متری برش بزنید. برای طلایی ماندن حاشیه ها حتما باید برش هشتی انتهای برگ ها بزنید. 
دقت داشته باشید که نباید برگ ها را وارونه کاشت. حال بستری از ماسه برای برگ ها فراهم کنید و برگ های قلمه زده را به گونه ای در خاک قرار دهید که قسمت برش هشتی آن کامل زیر خاک قرار گرفته باشد. مرتب خاک را آبیاری کنید. بعد از سه هفته ریشه زایی شروع می شود و از هفته چهارم شاهد رشد جوانه ها خواهید بود.

پرورش سانسوریا در آب - بطری

تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش

روش دیگر برای تکثیر سانسوریا استفاده از پاجوش های این گیاه است. فصل بهار بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش های سانسوریا است. در این فصل گلدان پر می شود و می توانید گیاه مادر را خارج کرده و پاجوش ها را تقسیم کنید. این روش برای تکثیر سانسوریا ابلق بسیار مناسب است زیرا حاشیه های طلایی به طور کامل باقی می مانند.

پرورش سانسوریا در آب

یکی دیگر از راه‌ های تکثیر این گیاه، تهیه قلمه برگ و قرار دادن آن در آب می ‌باشد. قلمه زدن سانسوریا در آب بسیار ساده، اما زمانبر است. برای تکثیر سانسوریا در آب باید یک برگ سالم و بالغ انتخاب کنید. از انتخاب برگ های قدیمی خودداری کنید. قلمه ‌های مناسب از گیاه مادر تهیه کرده و داخل ظرف آب قرار دهید، تا قلمه ابتدا ریشه داده و سپس ریزوم آن تشکیل شود. 
در صورتی که برای تنظیم میزان قرار گرفتن قلمه برگ در آب مشکل دارید، می‌ توانید از یک گیره کوچک و چوب همانند تصویر کمک بگیرید. برگ انتخابی را با یک قیچی تیز برش دهید. اجازه دهید تا قلمه گرفته شده به مدت 2 روز در محیط بماند تا محل برش خشک شود. قلمه را از قسمت بریده شده عمودی در آب قرار دهید و منتظر بمانید. پس از ریشه ‌دار شدن قلمه، آن را به گلدان با سایز مناسب منتقل کرده و منتظر ظاهر شدن و یا رشد پاجوش ‌های گیاه جدید باشید.

پرورش سانسوریا در آب - گلدان

انواع گیاه سانسوریا

سانسوریا دارای ۸ گونه متفاوت است که در ایران بیشتر سه الی چهار نوع آن دیده می شود. سانسوریا در دو نوع پا کوتاه و پا بلند هستند. گونه ابلق و دور طلایی سانسوریا نیز دارای گونه های پاکوتاه و پابلند است.

سانسوریا پا کوتاه

سانسوریا گیاهی چند ساله است و برگ های سبز شمشیری دارد. در زبان انگلیسی به این گل زبان مادر شوهر می گویند. 

سانسوریا ابلق پا بلند

سانسوریا ابلق دارای نوار های طلایی زیبایی در اطراف خود هستند اما اغلب با قلمه زدن این برگ ها گیاه تازه روییده حاشیه های طلایی خود را از دست می دهد. با تکثیر درست این گیاه می توانید حاشیه های طلایی را حفظ کنید و گل های زیبا تری داشته باشید.

پرورش سانسوریا در آب - گلدان طوسی

روش نگهداری و پرورش سانسوریا در آب

برای نگهداری گیاه سانسوریا در آب می‌شود به دو روش قلمه‌زدن و یا پاجوش استفاده کنید؛ در نتیجه اگر می‌بینید که تکثیر سانسوریا شما در خاک رشد خوبی ندارد، آن را از خاک خارج کرده و درون آب قرار دهید؛ اما برای نگهداری این گیاه در آب حتما لازم است به چند نکته مهم که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشید.

نور مورد نیاز برای رشد انفجاری پرورش سانسوریا در آب

نور در رشد انفجاری سانسوریا نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند سلامت برگ‌ها را تضمین کند؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید گیاه شادابی داشته باشید، بهتر است آن را در مکانی تاریک و کم نور قرار ندهید؛ بهترین مکان برای قرار دادن گیاه سانسوریا، پنجره روبه شرق است که در طول روز 2 الی 3 ساعت نور را دریافت می‌کند.

آب مورد نیاز برای پرورش سانسوریا در آب

با توجه به اینکه گیاه در آب نگهداری می‌شود، در نتیجه کیفیت آبی که استفاده می‌کنید بسیار مهم است؛ آبی که استفاده می‌شود باید بدون کلر و املاح اضافی باشد؛ به همین منظور بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید؛ در صورتی که از آب لوله‌کشی برای آبیاری سانسوریا استفاده می‌کنید، بهتر است آب را به مدت 24 ساعت در ظرفی نگه دارید و بعد از آن برای گیاه استفاده کنید. لازم به ذکر است که آب گلدان را باید هر هفته تعویض کنید.

پرورش سانسوریا در آب - گلدان سفید

دمای مورد نیاز برای پرورش سانسوریا در آب

بهترین دما برای رشد گل سانسوریا 10 تا 35 درجه سانتی‌گراد است؛ در صورتی که دما از این مقدار بالاتر و یا پایین‌تر بیاید، گیاه دچار شک شده و از بین می‌رود.

کود مورد نیاز برای پرورش سانسوریا در آب

به طور کلی گیاهی که در آب زندگی می‌کند رشد کندتری دارد؛ به همین دلیل برای آنکه گل سانسوریا شما مواد مغذی را به طور کامل دریافت کنید، لازم است که با کود مناسب تغذیه شود؛ کودی که برای این روش نگهداری گیاه استفاده می‌شود متفاوت است که می‌توانید آن را از گل‌فروشی تهیه کرده و استفاده کنید.

پرورش سانسوریا در آب - گلدون

نحوه قلمه زدن و پرورش سانسوریا در آب

ریشه زدن Sansevieria در آب بسیار ساده اما زمانبر است. خلاصه این فرایند به شرح زیر است :

  • یک برگ سالم و بالغ انتخاب کنید. از انتخاب برگهای قدیمی خودداری کنید.
  • برگ انتخابی را با یک قیچی تیز برش دهید.
  • اجازه دهید تا قلمه گرفته شده به مدت 2 روز در محیط بماند تا محل برش خشک شود.
  • قلمه را از قسمت بریده شده عمودی در آب قرار دهید و منتظر بمانید.
  • بعد از ریشه زایی قلمه، آن را در خاک بکارید و منتظر پاجوش ها بمانید.

1. یک برگ سالم انتخاب کنید

بهتر است از یک گیاه سالم، یک با چند برگ جوان انتخاب کنید. برگهای پیر درست مانند ما انسانها دیگر عملکرد زمان گذشته را ندارند و قوی نیستند بنابراین تکثیر آنها ممکن است سخت تر و یا بی نتیجه بماند. برگهای با رنگ سبز کمرنگ برگهای جوان و برگهای تیره برگهای قدیمی هستند.

توجه داشته باشید که برای افزایش شانس در تکثیر، بهتر است چند قلمه داشته باشید. برای داشتن قلمه های بیشتر نیاز نیست برگهای بیشتری را جدا کنید. می‌توانید برگها را به چند قسمت کوچکتر ( 5 الی 7.5 سانتی متر ) تقسیم کنید و هر قسمت را مجزا ریشه دار کنید، بنابراین از یک برگ می‌توان چندین گیاه به دست آورد.

2. اجازه دهید قلمه ها در محیط خشک شوند

خشک شدن محل برش در گیاه سانسوریا ضروری نیست اما اینکار شانس شما در تکثیر را بیشتر می‌کند. برش های خشک شده سبب ریشه زایی زودتر و جلوگیری از پوسیده شدن برگ می‌شوند. 

پرورش سانسوریا در آب - گلدان آبی

3. قلمه ها را در آب قرار دهید

ریشه زدن سانسوریا مدت زیادی طول می‌کشد و یکی از دلایلی که مردم علاقه بیشتری به خرید آن دارند همین انتظار طولانی برای تکثیر است. با اینهال ریشه زایی قلمه ها در آب خیلی سریعتر از ریشه زایی آنها در خاک است. 

نکته : در صورتی که برگ را به چند قسمت تقسیم کرده اید باید توجه کنید که قسمت برش خورده را در آب قرار دهید در غیر اینصورت قلمه ریشه نمی‌زند.

برگهای کامل و یا تکه های کوچکتر را در یک لیوان شیشه ای با نصف آب قرار دهید. در صورتی که از یک لیوان با دهانه کوچک استفاده کنید بهتر است زیرا هم هوای کمتری به محل برش می‌رسد و هم می‌تواند قلمه ها را در جای خودشان ثابت نگه دارد و مانع رسیدن انتهای آنها به ته لیوان بشود. همچنین می‌توانید از یک گیره استفاده کنید و برگها را کمی بالاتر ثابت نگه دارید. توجه داشته باشید که حتی با چسبیدن محل برش قلمه ها به انتهای ظرف نیز ریشه ها رشد می‌کنند اما بالا نگه داشتن آنها برای سلامتی قلمه بهتر است. 

راز موفقیت پرورش سانسوریا در آب

حتما مرتب آب داخل لیوان را تعویض کنید. هفته ای یک یا دو بار اینکار را انجام دهید. در صورتی که مشاهده کردید آب لیوان کدر و یا کثیف شده است نیز آب را سریعا عوض کنید. حتی ممکن است با تعویض مکرر آب نیز باز تکثیر شما نتیجه مثبتی نداشته باشد. در اینجا راز موفقیت تکثیر سانسوریا را با شما در میان می‌گذاریم !

اگر تا به حال روش قلمه گیری سانسوریا در اّب را انجام داده باشید، متوجه شده اید که گاهی اوقات انتهای قلمه ها لزج و قهوه ای می‌شود و بعد از مدتی خراب می‌شوند. در این حالت باید قلمه ها را از آب خارج کنید و تمامی قسمت هایی از برگ که احساس می‌کنید لزج است را زیر آب گرم بگیرید و با مایع ظرفشویی به آرامی آنها را بمالید تا لجن ها از بین بروند. 

بعد از تمیز شدن تمام قلمه ها، ظرف خود را نیز با آب و صابون کاملا بشویید و قلمه ها را درون آن قرار دهید و آب تازه بریزید. با این روش احتمال پوسیگی مجدد قلمه های شما بسیار کاهش می‌یابد.

4. محل قرار گیری قلمه ها

قلمه ها را در کنار پنجره قرار دهید. نور غیر مستقیم روشن و یا کمی آفتاب صبحگاهی برای رشد قلمه ها مناسب است. از قرار دادن قلمه ها در آفتاب کامل و یا تاریکی خودداری کنید. 

پرورش سانسوریا در آب - ریشه

زمان ریشه زایی

از بین تمام زمان هایی که برای رشد ریشه های قلمه ها ثبت شده است، کوتاه ترین زمان به مدت 15 روز بوده است که بسیار عجیب است. میانگین مدت زمان ریشه زایی حدودا 2 ماه ثبت شده است اما ممکن است خیلی بیشتر نیز طول بکشد ! بعد از تشکیل ریشه ها باید مجدد صبر کنید تا پاجوش ها خودی نشان بدهند.

نکات مهم نگهداری گل سانسوریا در آب

  • ظرفی که برای نگهداری گل استفاده می‎‌کنید باید به طور مداوم شسته شود تا از ورود قارچ و عوامل بیماری‌زا جلوگیری شود.
  • برای آبیاری گیاه اجازه دهید که آب به دمای محیط برسد و از آب سرد یا گرم استفاده نکنید.
  • برای آنکه سلامت گیاه تضمین شود، بهتر است دو ما یک بار از قارچ‌کش برای گیاه استفاده کنید.
  • اگر از گلدان گیاه بوی نامطبوع استشمام کردید، این نشانه می‌تواند زنگ خطر خرابی ریشه باشد که لازم است گیاه را از گلدان خارج کرده، ریشه‌ها را بشویید و بعد از استفاده از قارچ‌کش آن را ظرف قرار دهید.

پرورش سانسوریا در آب - شیشه آب

مقایسه تکثیر سانسوریا ابلق در آب و خاک

همانطور که گفته شد تکثیر سانسوریا از نوع ابلق آن، به منظور حفظ کردن دو رنگ بودنش، بسیار مهم است. تکثیر سانسوریا ابلق در آب یا خاک از نظر زمان رشد،  با هم تفاوتی  چندانی ندارند. اما نتیجه کار تفاوت زیادی دارد. در ادامه سعی می کنیم مزایا و معایب این دو روش را بررسی کنیم:

  • تکثیر سانسوریا ابلق در آب باعث رشد گیاه ضعیف تری نسبت به روش کاشت قلمه در خاک می شود.
  • در روش تکثیر سانسوریا ابلق در آب، امکان گندیدن و از بین رفتن قلمه ها بسیار است. در صورتی که تعداد قلمه هایی که امکان رشد و پرورش دارند در روش خاکی بیشتر است.
  • امکان آلودگی ریشه در روش تکثیر سانسوریا ابلق در آب به مراتب بیشتر است.
  • احتمالا روش تکثیر سانسوریا ابلق در آب، باعث تک رنگ شدن گیاهتان شده و خاصیت دو رنگ بودن آن را از بین می برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید