آی تی یا فناوری اطلاعات (Information Technology) که به اختصار آن را IT نیز می‌نامند، یکی از پرطرفدارترین و در عین حال جذاب‌ترین مباحثی است که شما نیز می‌توانید آن را یاد بگیرید و از آن درآمد زیادی کسب نمایید. آی تی یکی از پر درآمد ترین شغل های دنیا می باشد.

آی تی

آی تی چیست؟

ساده‌ترین تعریف برای آی تی، کاربرد فناوری برای حل مشکلات تجاری یا سازمانی در گستره‌ای وسیع است. اعضای واحد آی تی، صرف‌نظر از مسئولیتی که دارند، با دیگران برای حل مشکلات مربوط به حوزه‌ی فناوری، چه بزرگ چه کوچک، کار می‌کنند.

حال که توضیح دادیم فناوری اطلاعات چیست در ادامه پاسخ می‌دهیم سه محور اصلی وظایف واحد فناوری اطلاعات کدامند. محورهای اصلی مسئولیت‌های واحد فناوری اطلاعات به شرح زیر هستند:

  • قاعده‌گذاری آی تی (IT Governance): اشاره به تلفیقی از قوانین و فرایندهایی دارد که تضمین می‌کند سیستم‌های آی تی به بهترین نحو و همسو با نیازهای سازمان عمل می‌کنند؛
  • عملیات آی تی (IT Operations): یک دسته‌بندی جامع از کارهای روزانه‌ی واحد فناوری اطلاعات و شامل ارائه‌ی پشتیبانی فنی، تعمیر و نگهداری شبکه، ارزیابی امنیتی و وظایف مربوط به مدیریتِ اجرا و نگهداری از دستگاه‌هاست؛
  • زیرساخت و سخت‌افزار (Hardware and Infrastructure): این ناحیه‌ی متمرکز اشاره به تمام عناصر فیزیکی در زیرساخت آی تی دارد که شامل راه‌اندازی و نگهداری از تجهیزاتی مانند روترها، سرورها، سیستم‌های تلفنی و دستگاه‌های شخصی مانند لپ‌تاپ‌هاست.

واحد آی تی یک سازمان، عملکردهای مختلف بسیار و نقشی اساسی در پیشرفت فعالیت‌های اجزای مختلف دارد. در واقع آن واحدها قادرند خیلی از وظایف روزانه‌ی خود را فرایندسازی و خودکارسازی کنند که در نتیجه‌ی آن، فرایندهای کسب‌وکار به‌درستی ادامه می‌یابد. یک واحد آی تی کارآمد با اهداف کسب‌وکار همسو و در فرایندهای خود شفاف است، به‌طوری‌که بقیه‌ی بخش‌های کسب‌وکار می‌توانند آن را بشناسند و برایش داده و اطلاعات فراهم کنند.همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله 27 راهکار برای ترک ولخرجی و پولدار شدن را مشاهده نمایید.

کارایی IT چیست؟

فناوری اطلاعات شامل استفاده از کامپیوتر، ذخیره سازی اطلاعات، شبکه سازی بین سایر دستگاه ها، زبر ساخت و فرآینده ها برای ایجاد، پردازش، ذخیره، ایمن و تبادل همه انواع داده های الکترونیکی است. همچنین از فناوری اطلاعات در هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نیز استفاده می شود.

اصطلاح فناوری اطلاعات توسط Harvard Business Review ابداع شده است که بتوان تمایزی ایجاد کرد بین سیستم هایی که با هدف جزئی ساخته شده اند با سیستم هایی که با اهداف کلی تر طراحی شده اند. با تکامل صنعت IT از اواسط قرن بیستم، قابلیت محاسبات پیشرفت کرد در حالی که هزینه دستگاه و مصرف انرژی کاهش یافت.

 Communication

اهمیت آی تی چیست؟

در ادامه توضیح می‌دهیم اهمیت وجود فناوری اطلاعات در سازمان‌ها چیست. به زبان ساده، بدون وجود سیستم‌های آی تی کارآمد، سرعت کار در بیش‌تر سازمان‌ها به‌شدت پایین خواهدآمد. به‌سختی می‌توانید کسب‌وکاری را پیدا کنید که به کامپیوترها و شبکه‌هایی که آن‌ها را به هم متصل می‌کنند کاملا بی‌نیاز باشد. حفظ سطح استانداردی از خدمات، امنیت و اتصال‌دهندگی (Connectivity) کاری است بزرگ، اما این تنها اولویت یا چالش بالقوه‌ی مدنظر کسب‌وکارها نیست.

شرکت‌های بیش‌تری پیاده‌سازی راه‌حل‌هایی پویا و پیشرفته را خواستارند. ادوارد کیلِجیان (Edward Kiledjian)، مدیر ارشد امنیت اطلاعات و بلاگر حوزه‌ی فناوری می‌گوید: «آی تی می‌تواند مزیتی را که یک شرکت برای هوشمندتر بودن، پیشگام بودن و ارائه‌ای امکاناتی بهتر از رقبا نیاز دارد، فراهم کند.» اکنون می‌گوییم متخصصان IT فعلی و آینده چه نیازهایی از کسب‌و‌کارها را برطرف خواهند کرد. این نیازها عبارت‌اند از:

  • انباشت داده‌ها: کسب‌وکارها باید حجمی زیاد از داده‌ها را پردازش کنند. این کار نیازمند داشتن قدرت پردازش بالا، نرم‌افزار پیشرفته و مهارت‌های تحلیلی انسانی است؛
  • کاربردهای تلفن همراه و ارتباطات بی‌سیم: امروزه کارفرمایان بیش‌تری گزینه‌ی دورکاری را ارائه می‌کنند که نیازمند تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ‌ها همراه با نقاط اتصال بی‌سیم و قابلیت رومینگ هستند؛
  • خدمات ابری: بسیاری از کسب‌وکارها از مزرعه‌های سرور (Server Farms) خود برای ذخیره‌ی حجمی بزرگ از داده‌ها استفاده نمی‌کنند. اکنون بسیاری از آن‌ها از خدمات ابری استفاده می‌کنند که پلتفرم‌های شخص ثالث برای میزبانی (Hosting) هستند و به نگهداری از آن داده‌ها می‌پردازند؛
  • پهنای‌باند برای میزبانی ویدئو: ویدوئوکنفرانس‌ها روزبه‌روز محبوب‌تر شده‌اند، پس برای پشتیبانی تمام‌وکمال از آن‌ها به پهنای باند شبکه‌‌ی بیش‌تری نیاز است.

احتمالاً باوجود این حجم از نیازمندی‌ها متعجب نخواهیدشد که بدانید طبق نظر آژانس آمار نیروی کار آمریکا (Bureau of Labor Statistics) پیش‌بینی می‌شود اشتغال در زمینه‌های کامپیوتر و آی تی رشدی ۱۳ درصدی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ داشته‌باشد که از میانگین رشد بسیاری از مشاغل بیش‌تر است.

Information

سخت‌افزار و نرم‌افزار در حوزه‌ی آی تی

حتماً می‌دانید که کار با سخت‌افزار و نرم‌افزار بخشی بزرگ از وظایف واحد آی تی است؛ اما سخت‌افزار چیست؟ و همین‌طور نرم‌افزار؟ بیایید این تفاوت مهم را به زبان ساده توضیح دهیم.

سخت‌افزار شامل تمام بخش‌های فیزیکی یک سیستم کامپیوتری و شامل سخت‌افزارهای نصب‌شده داخل کامپیوتر مانند مادربورد، واحد پردازش مرکزی و هارد دیسک است. همچنین سخت‌افزار یعنی اجزایی که می‌توانند به خارج از رایانه متصل شوند مانند صفحه‌کلید، ماوس و چاپ‌گر. البته به‌خاطر داشته‌باشید که برخی تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر مواردی مانند صفحه‌کلید و ماوس را داخل خود به‌صورت تعبیه‌شده دارند. سخت‌افزار اساساً به هر بخش، جزء یا دستگاه مرتبط با کامپیوترها و شبکه‌های‌شان گفته می‌شود که می‌توانید لمس و با استفاده از دست‌های‌تان با آن‌ها کار کنید.

نرم‌افزار برخلاف سخت‌افزار چیزی نیست که بتوانید آن را به‌صورت فیزیکی تغییر دهید. نرم‌افزار دربرگیرنده‌ی تمام داده‌ها و برنامه‌هایی است که به‌صورت الکترونیکی ذخیره می‌شوند، مانند سیستم عامل یا ابزار ویرایش فیلم.

حالا این تمایز چه ارتباطی با شغل آی تی دارد؟ تقریباً هر شغل آی تی نیازمند یادگیری آمیزه‌ای از فوت‌وفن‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. می‌توان دید که برخی از کارکنان حوزه‌ی آی تی زمان بیش‌تری را صرف پیکربندی اجزای سخت‌افزاری می‌کنند، اما همین اجزا نیز توسط نرم‌افزارها کنترل می‌شوند. به‌علاوه، متخصصان آی تی، مسئول پیاده‌سازی و راه‌اندازی نرم‌افزارهای کاربردی برای کاربران هم هستند. همچنین اگر علاقه دارید می توانید مقاله چگونه شغل مناسب پیدا کنیم را مشاهده نمایید.

فرصت‌های شغلی حوزه‌ی آی‌تی

اکنون با تعریف فناوری اطلاعات آشنا شده‌اید و می‌دانید مسئولیت‌های کلی واحد IT چیست. اما شاید از خود بپرسید که افراد در این حوزه شغلی چه کار می‌کنند. در ادامه لیست برخی از موقعیت‌های شغلی آمده است که در بسیاری از واحدهای آی تی به چشم‌ می‌خورند:

  • متخصصان پشتیبانی کامپیوتری (Computer Support Specialists): در خط مقدم عیب‌یابی هرگونه مشکل مرتبط با فناوری حضور دارند، ازجمله مشکلات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و خرابی کامپیوتر. همچنین این متخصصان قادرند به افراد سطح ارشد در واحد فناوری اطلاعات و در مورد مشکلات مرتبط با شبکه در مقیاسی بزرگ‌تر کمک کنند؛
  • مدیران سیستم‌های شبکه (Network Systems Administrators): بر جنبه‌ی کلی سیستم، امنیت و عملکرد شبکه تمرکز دارند؛
  • تحلیل‌گران سیستم‌های کامپیوتری (Computer Systems Analysts): در پشت‌صحنه کار می‌کنند تا آی تی را با راه‌حل‌های هوش‌مند کسب‌و‌کار (Smart Business Solutions) پیوند دهند. آن‌ها یا در یک شرکت فناوری با داشتن تخصص در یک صنعت خاص کار می‌کنند و یا به‌صورت مستقیم در یک صنعت، مانند صنعت مالی یا صنعت دولتی مشغول به کارند؛
  • تحلیل‌گران امنیت اطلاعات (Information Security Analysts): مسئول امنیت شبکه‌های کامپیوتری یک سازمان، انجام ارزیابی‌ها و توسعه‌ی بهترین ترفندهای امنیتی در سطح شرکت هستند.

Information & Communication Technology

درنظر بگیرید که بسته به اندازه و هدف شرکت برخی از این مسئولیت‌ها ممکن است دچار تغییر شوند. اغلب وظایف روزانه‌ی شما در شرکت‌های کوچک‌تر شاید حول ‌محور مسائلی پیش‌پاافتاده مانند عیب‌یابی دستگاه‌های چاپ باشد، اما از طرفی شاید نیاز باشد که آدمی همه‌فن‌حریف با دانشی گسترده باشید تا از پس کارهای مختلف برآیید.

کارکنان آی تی در شرکت‌های بزرگ مجموعه‌ای متنوع‌تر از حوزه‌های انجام‌وظیفه‌ی بالقوه دارند. برخی ممکن است به نقش‌هایی در زمینه‌ی مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک ارتقا پیدا کنند، در‌حالی‌که شاید برخی دیگر حوزه‌هایی تخصصی مانند امنیت سایبری را پی بگیرند.

انتخاب رشته‌ی فناوری اطلاعات برای تحصیل!؟

بسیاری از افرادی که قصد دریافت مدرک دانشگاهی دارند علاقه‌مندند در این رشته ادامه‌ی تحصیل داده و علاقه‌ی خود را در دانشگاه نیز دنبال کنند، هرچند در حال حاضر رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی تدریس شده و گرایش جداگانه‌ای به نام فناوری اطلاعات وجود ندارد، اما در هر صورت تفاوتی نمی‌کند، دروس دانشگاهی این رشته و مهندسی نرم‌افزار تا حدود زیادی مرتبط بوده و گرایش آی‌تی (فناوری اطلاعات) بیشتر روی کاربر تکنولوژی و به‌کارگیری آن در کسب‌و‌کار و مدیریت تمرکز دارد.

لازم است بدانید برای موفقیت در رشته‌ی فناوری اطلاعات و یا کامپیوتر مهم‌ترین عامل علاقه و اشتیاق شما به دنیای فناوری و تکنولوژی است، چرا که مطالعه‌ی صرف دروس تئوری دانشگاه چندان برای شما کاربردی نخواهد بود و خود باید در این رشته مطالعه داشته و همواره دانش خود را به روز نگه دارید.

آیا برای کسب درآمد از آی‌تی باید رشته‌ی مرتبط داشته باشیم؟

پاسخ این سوال خیر است، هرچند داشتن تحصیلات مرتبط می‌تواند به داشتن یک دید باز در این حوزه به شما کمک کند، اما اگر در زمینه‌ی دیگری نیز مشغول به فعالیت هستید نگران نباشید، دنیای آی تی به قدری گسترده است که هر کسی می‌تواند وارد آن شود، فقط کافیست به دنبال علاقه‌ی خود بگردید، از برنامه‌نویسی لذت می‌برید؟ به طراحی وبسایت علاقه دارید؟ دوست دارید تجارت الکترونیک یاد بگیرید و کسب و کار خود را به صورت آنلاین نیز در اختیار مشتریانتان قرار دهید؟ هرجا که باشید علم آی‌تی و فناوری اطلاعات به کمک شما خواهد آمد!

برخی از مشاغلی که می‌توانید در آنها فعالیت کنید عبارتند از:

  • برنامه‌نویسی
  • طراحی وبسایت
  • مدیریت یک سایت
  • کار با شبکه‌های کامپیوتری
  • سیستم‌های اطلاعاتی سازمان
  • تجارت الکترونیک و راه‌اندازی کسب‌و‌کار

IT

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پایان این لیست را باز گذاشتیم؟ دنیای آی‌تی و فناوری به قدری بزرگ است که این لیست هرگز به پایان نخواهد رسید! اگر یک نگاه گذرا به مقالات و آموزش‌های سایت داشته‌ باشید با محتوای بسیار زیاد و متنوعی آشنا خواهید شد، این‌ها تنها بخش کوچکی از مباحث مرتبط با آی‌تی و فناوری هستند.

موفقیت در آی‌تی، چند کلمه از جنس تجربه…

شاید در اطرافیان خود افراد زیادی را دیده‌اید که در حرفه‌ی آی‌تی مشغول به‌کارند و به موفقیت‌هایی نیز در این زمینه رسیده‌اند، در ادامه قصد داریم نکات مهمی ‌را با هم مرور کنیم که اکثر متخصصین حرفه‌ای و شناخته‌شده در این رشته انجام داده و موفقیت‌های چشم‌گیری را کسب کرده‌اند، موفقیت‌های مالی، رشد کسب‌و‌کار، زندگی و… این تجربیات ارزشمند را از زبان خود این افراد با هم می‌خوانیم.

می‌دانستید امروزه اکثر مدیران و کارفرمایان در شرکت‌های مختلف به دنبال افرادی با رزومه‌های قوی می‌گردند؟ جالب است بدانید داشتن معدل عالی در این رشته، موفقیت شما را در یافتن شغل ایده‌آل‌تان تضمین نمی‌کند، بلکه مهم‌ترین عامل در استخدام شما داشتن رزومه‌ی قوی و آشنایی با ابزارهای موجود در این زمینه است.

اما چطور؟ چگونه می‌توانیم بدون داشتن سابقه‌ی کار در یک سازمان یا شرکت مرتبط، تجربه کسب کرده و یک رزومه‌ی کاری حرفه‌ای داشته باشیم؟

تحلیل آی تی

به هیچ‌وجه فقط به آموخته‌های دانشگاه‌تان اکتفا نکنید!

خیلی از افرادی که وارد رشته‌های مرتبط با کامپیوتر و آی‌تی در دانشگاه می‌شوند، گمان می‌کنند درس‌های تدریس شده در دانشگاه برای آن‌ها کافیست و می‌توانند از طریق آن به موفقیت برسند، اما این طرز فکر کاملا اشتباه است، دروس دانشگاهی فقط طرز فکر مهندسی را در شما پرورش می‌دهند. همچنین اگر علاقه دارید مقاله کلکسیونی جذاب از عکس پس زمینه برای کامپیوتر و گوشی را مشاهده نمایید.

اگر دوست دارید به یک مهندس آی‌تی موفق تبدیل شوید لازم است حتما در کنار درس خود به انجام پروژه‌های عملی نیز بپردازید، پروژ‌ه‌هایی که می‌توانید برای یک شرکت دیگر (به شکل کارآموزی) انجام دهید یا پروژه‌های شخصی خودتان، مهم نیست کجا، هدف از انجام چنین فعالیتی این است قادر باشید پس از تکمیل تحصیلات خود به راحتی استخدام شوید.

خودتان را در دل کار انداخته و تجربه کسب کنید!

همانطور که در بخش قبل گفتیم، مهم‌ترین عامل که تضمین‌کننده‌ی موفقیت شماست، داشتن سابقه‌ی حرفه‌ای در این زمینه است، شاید فکر کنید برای داشتن یک رزومه‌ی کاری باید حتما در محلی خاص مشغول به کار شوید، اما همانطور که می‌دانیم اکثر شرکت‌های ایرانی برای استخدام از شما سابقه‌ی کاری می‌خواهند، باید بتوانید خودتان را به آن‌ها ثابت کرده و نشان دهید حرفی برای گفتن دارید، برای این منظور به شما توصیه می‌کنیم یک وبسایت یا وبلاگ آموزشی راه‌اندازی کرده و تجربیات و اندوخته‌های خود را در آن به اشتراک بگذارید.

انجام اینکار ۲ مزیت عالی برای شما به همراه خواهد داشت:

  • یک نمونه‌کار حرفه‌ای برای شما خواهد بود
  • امکان رشد و درآمدزایی آن برای شما وجود دارد

هنگامی می‌توانید یک موضوع را به دیگران آموزش دهید که خود به خوبی در آن زمینه حرفه‌ای شده باشید، بنابراین برای اینکه بتوانید در وبسایت خود آموزش ارائه کنید لازم است اول خودتان در مورد یک موضوع مطالعه کرده و دانش خود را افزایش دهید.

پس از آن می‌توانید دانش و تجربیات خود را به سایرین منتقل کرده و در کنار آن یک رزومه‌ی عملی و قابل ارائه به کارفرمایان ارائه دهید، چراکه شما موفق شده‌اید یک موضوع را یاد گرفته و آن را به دیگران آموزش دهید و این یعنی به سرعت می‌توانید در محیط کار نیز پیشرفت کنید.

از سوی دیگر، شاید آموزش‌هایی که ارائه می‌دهید به‌قدری برای دیگران شیرین و جذاب باشد که حاضر باشند برای تخصصی‌تر شدن در این زمینه، در ازای پرداخت هزینه، آموزش‌های حرفه‌ای‌تر شما را خریداری کنند، در مقاله‌ی چگونه وبسایت طراحی کنیم می‌توانید با مراحل ساخت و راه‌اندازی وبسایت به رایگان آشنا شوید.

درآمد از آی تی

زبان انگلیسی خود را تقویت کنید!

بارها در همیار آی‌تی به این موضوع اشاره کرده‌ایم، که آشنایی مناسب با زبان انگلیسی شما را در این حرفه، چندین قدم جلو می‌اندازد، بخواهیم یا نخواهیم، علم کامپیوتر و آی‌تی به زبان انگلیسیت، پس اگر می‌خواهید در این زمینه پیشرفت کنید یادگیری اصولی زبان انگلیسی را به شما توصیه می‌کنیم.

البته این موضوع بدین معنا نیست که حتما باید برای یادگیری زبان به کلاس بروید، تنها کافیست موضوعات مورد علاقه‌ی خود را به زبان انگلیسی جستجو کرده و مطالعه کنید، هر کلمه‌ای را که متوجه نشدید به کمک ابزارهای مترجم (مثل گوگل ترنسلیت) برای خود ترجمه کنید، اما به یاد داشته باشید که نباید کل متن را به فارسی برگردانید! بلکه فقط کلماتی که معنای آن‌ها را نمی‌دانید ترجمه کنید، مطمئن باشید پس از خواندن چندین مقاله به همین صورت، می‌تونید خودتان بدون نیاز به هیچ ابزار کمکی محتوای مقالات را درک کنید و به مرور سطح زبان انگلیسی شما ارتقای چشم‌گیری خواهد داشت!

یادگیری آی تی

پروژه‌هایی مرتبط با رشته‌ی خود بگیرید!

شما که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید به آی‌تی علاقه دارید، تفاوت این رشته با سایر رشته‌های دانشگاهی این است که دنیایی از تجربه و امکان کسب آن، از طریق اینترنت به روش شما گشوده شده است!

کافیست سری به سایت‌های فریلنسری بزنید و متناسب با تجربه و مهارت خود پروژه‌های گوناگونی را گرفته و به انجام برسانید، از گرفتن پروژه نترسید، سعی کنید با گرفتن پروژه‌های کوچک مهارت‌های ارتباطی را در خود تقویت کنید، شما بدین ترتیب می‌توانید در کنار کسب درآمدی که از انجام پروژه‌ها دارید، تجربه و مهارت‌های خود را ارتقا داده و یاد بگیرید چطور باید با کارفرما ارتباط برقرار کنید، این یک قدم رو به جلو برای شماست و در آینده می‌توانید به کمک تجربیات خود مذاکرات موفق‌تری را هنگام مصاحبه‌های شغلی داشته باشید.

مهارت‌های نرم (Soft Skill) را در خود تقویت کنید!

درست است که به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مند هستید، اما نشستن پشت کامپیوتر تنها کاری نیست که باید به آن مسلط باشید :‌) یک متخصص آی‌تی موفق، در کنار کسب تجربیات فنی، مهارت‌های ارتباطی و نرم (Soft Skill) را نیز در خود ارتقا می‌دهد، اینکه بتوانید با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کنید، کار تیمی انجام دهید، همیشه به دنبال یادگیری و ارتقای دانش خود باشید، مذاکره‌گر خوبی باشید و… همه‌ی این‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم به شمار می‌روند که اکثر افراد علاقه‌مند به آی‌تی و کامپیوتر آن‌ها را فراموش کرده یا توجه نمی‌کنند.

فرض کنید حرفه‌ی طراحی وبسایت را برای خود انتخاب کرده‌اید، در چنین حالتی دو انتخاب پیش رو دارید، یا به استخدام یک شرکت دیگر درآیید و یا اینکه خودتان سعی کنید پروژه بگیرید، مسلما انجام پروژه‌ها به صورت شخصی درآمد بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت، اما باید توانایی مذاکره با افراد و گرفتن پروژه را نیز داشته باشید، اینجاست که مهارت‌های نرم شدیدا به کمک شما می‌آیند، می‌توانید از محیط دانشگاهتان برای برقراری ارتباط با سایر هم‌رشته‌ای‌ها استفاده کنید!

آی تی

حتما یک پروفایل لینکدین مرتب داشته باشید!

لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای محسوب می‌شود، می‌توانید در این مقاله بیشتر با آن آشنا شوید، نکته‌ی مهم اینجاست که یه متخصص آی‌تی حرفه‌ای حتما یک پروفایل لینکدین برای خود ایجاد کرده و آن را تکمیل می‌کند، دستاوردهای خود را در پروفایل لینکدین‌تان ذکر کنید و همواره آن را به‌روز و مرتب نگه دارید.

اینکار علاوه‌بر اینکه حرفه‌ای بودن و جدیت شما را در کار نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند شانس موفقیت شما را برای حضور در موقعیت‌های شغلی بین‌المللی به شدت تقویت کند، به یاد داشته باشید بسیاری از شرکت‌های حرفه‌ای در لینکدین به دنبال استخدام نیروی کار می‌گردند.

فناوری اطلاعات

همواره دانش خود را به‌روز کنید!

دنیای آی‌تی به‌سرعت در حال تغییر و پیشرفت است، کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و چه بسا با سرعت بیشتری نیز درحال دگرگونی در این زمینه است، بنابراین اگر می‌خواهید از سایرین عقب نمانید، باید از هر فرصتی برای رشد و ارتقای مهارت‌های خود استفاده کنید.

سعی کنید اخبار مورد علاقه‌ی خود را دنبال کنید، تکنولوژی‌های جدید را بشناسید و تاحدودی با یک زبان برنامه‌نویسی آشنا باشید (البته اگر قصد برنامه‌نویس شدن دارید باید به صورت تخصصی حداقل یک زبان را فرا بگیرید)

شما به عنوان یک متخصص آی‌تی علاوه‌بر مهارت تخصصی که کسب می‌کنید باید اطلاعات عمومی خود را در این زمینه تقویت کنید، علوم آی‌تی و کامپیوتر بسیار درهم پیچیده هستند و این وظیفه‌ی شماست که به عنوان یک فرد حرفه‌ای اطلاعات به‌روز و کافی را در همه‌ی زمینه‌های مرتبط با رشته‌ی کاری خود داشته باشید و در یک یا دوتای آن‌ها حرفه‌ای‌تر باشید.

شما یک گام جلوتر از دیگران باشید! اگر به آی‌تی و تکنولوژی علاقه‌مندید و دوست دارید سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنید، همین حالا به جمع 11,725 عضو همیار آی‌تی بپیوندید، دسترسی به تمام آموزش‌های پریمیوم، دریافت جدیدترین آموزش‌های کاربردی مرتبط با آی‌تی و استفاده از مشاوره‌ی رایگان، برخی از مزایای عضویت در سایت هستند، شما نیز به کاربران همیار پیوسته و همین حالا وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوید…

انواع گرایش های آی تی

  • تجارت الکترونیکی
  • شبکه های کامپیوتری
  • مدیریت سیستمهای اطلاعات
  • سیستمهای چند رسانه ای
  • معماری سازمانی
  • طراحی و تولید نرم افزار
  • امنیت اطلاعات
  • مخابرات امن
  • سامانه های شبکه ای
  • سیستم های تکنولوژی اطلاعات
  • پزشکی
  • IT

فناوری

تمامی موارد فوق گرایش های مهندسی آی تی میباشند. شما باید بسته به علاقه تان، گرایش شغلی خود در زمینه آی تی را پیدا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید