سوغات کربلا مانند خیلی از شهرهای زیارتی است .در این مطلب از پارس مگ ما شما را با سوغاتی های معروف کربلا که در سفرهای زیارتیتان به این شهر میتوانید خریداری کنید آشنا میکنیم.

سوغات کربلا - حرم امام حسین (ع)

مردم کربلا و نجف در عراق، در ایام تعطیلات مذهبی و سوگواری، فرصتی مناسب برای کسب درآمد می‌بینند. هر سال، میلیون‌ها زائر از سراسر جهان برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کنند.

مردم عراق، بدون توجه به شغل یا فعالیتی که دارند، می‌توانند با فروش سوغاتی‌ها، درآمد خوبی کسب کنند. در این ایام، فروشندگان کربلا قیمت‌ها را به زوار تا سه برابر افزایش می‌دهند پس اگر خرید سوغات کربلا اگر برایتان چندان ضروری نیست، بهتر است تمایل خاصی نشان ندهید.

سوغاتی کربلا

برای مردم کربلا، فصل زائران به شهر جنوبی عراق بزرگترین فصل درآمدزایی است. در ایام سوگواری و اعیاد مذهبی، خیابان‌ها پر از زائران هستند و کاروان‌های مذهبی آنان را به اماکن زیارتی راهنمایی می‌کنند. این زوار مدتی در عتبات عالیات، از جمله کربلا، نجف، سامرا و کاظمین اقامت می‌کنند و در آنجا سوغاتی‌های مذهبی برای خرید به عزیزانشان می‌خرند.

فهرست محتوا نمایش

سوغات کربلا برای خانم ها

در کربلا سوغاتی های مختلفی برای خانم ها وجود دارد که می توانید برای مادر، خواهر، همسر و باقی خویشاوندان خود تهیه کنید. علاوه بر سوغاتی هایی مانند مهر و تسبیح که برای زن و مرد کاربرد دارد، محصولاتی مانند چادر، زیورآلات، صنایع دستی، عبای عربی و … برای خانم ها مناسب می باشد.

شما حتی می توانید از نجف سوغات کربلا برای خانمها را بخرید، چون بسیاری از سوغاتی ها در شهرهای مذهبی عراق مشترک هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد بهترین سوغات از کربلا برای خانمها می پردازیم.

چادر و پارچه چادری

اگر سری به بازار چادر در نجف و کربلا بزنید با کیفیت ها و قیمت های مختلفی روبرو می شوید. از چادر مشکی و مجلسی گرفته تا چادرهای رنگی در این بازارها وجود دارند.

قیمت چادر های کربلا تقریبا تا حدودی از قیمت چادر در ایران پایین تر است، هرچند با افزایش نرخ دینار عراق نسبت به ریال ایران، این قیمت هم در حال افزایش است. قیمت روسری در کربلا نیز قیمت مناسبی دارد و می تواند در کنار چادر یکی از گزینه های اصلی سوغات محسوب شود. بنابراین روسری، چادر و پارچه های چادری را می توان از بهترین سوغاتی از کربلا برای بانوان دانست.

سوغات کربلا - عبای عربی

طلا و جواهرات

یکی دیگر از گزینه هایی که می توانید به عنوان سوغات کربلا برای خانم ها خریداری کنید، انواع طلا و جواهرات است. احتمالا از علاقه‌ی زنان عرب نسبت به طلا و جواهرات مطلع هستید. البته برای خرید این مورد بهتر است با حضور خود شخص اقدام کنید تا با سلیقه‌ی شخص مورد نظر هماهنگ باشید.

زیورآلات و بدلیجات

در کربلا و شهرهای دیگر عراق به خصوص نجف، سنگ های قیمتی زیادی وجود دارند که معمولا از آنها برای ساخت انگشترهای مردانه استفاده می شود، اما در برخی از بازارهای کربلا می توانید گردنبندهای ظریف با سنگ های قیمتی پیدا کنید. همچنین زیورآلات و بدلیجات زیبایی که می توانند سوغات مناسب و ارزان قیمتی محسوب شوند در این بازارها یافت می شود.

سینی و قندان سوغات کربلا

یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما، سینی های سوغات کربلا است که از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. قیمت سینی کربلا زیاد بالا نیست ولی زیبایی و جلوه‌ی خاصی دارند. همچنین علاوه بر سینی ها، قندان ها از ظروف سوغات کربلا محسوب می شوند که در بین زائران ایران به محبوبیت دست پیدا کرده اند و چند سالی می شود که آمار خرید آنها بالا رفته است.

سوغات کربلا - قندان فلزی

عبای عربی

اگر به خوزستان در ایران سفر کرده باشید با عبای عربی خانم ها آشنایی دارید. البته عباهای عربی مدل مردانه هم موجود هستند که می توانید آنها را خریداری کنید، اما عبای عربی مخصوص زنان با توجه به زیبایی و تزئینات به کار رفته در پارچه‌ی آنها یکی از بهترین سوغاتی ها برای خانم ها محسوب می شود.

دیگر سوغات کربلا

رطب

یکی از مهم‌ترین و مشهورترین سوغات عراق خرمای این کشور است، خرمای عراق 3 نوع دارد: خشک، تر و به هم چسبیده. هریک از این خرماها طعم مخصوص به خود را دارد و می‌تواند سوغاتی عالی برای تمام سلیقه‌ها باشد.

سوغات کربلا - رطب

طرز تهیه براوونی خرما را در پارس مگ بخوانید.

مُهر، تسبیح و تربت کربلا

بدون شک تربت کربلا و مُهر و تسبیح، مهم‌ترین سوغات این شهر به شمار می‌رود، شیعیان جهان خاک کربلا را مقدس می‌دانند، به همین دلیل از تربت آن به عنوان تبرک و از مُهرش برای خواندنِ نماز استفاده می‌کنند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: “سجده کردن بر تربت حسین، حجاب‌های هفت گانه را از بین می‌بَرد.”

سجاده سوغات کربلا

در کربلا انواع سجاده و جانماز با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسند، این جانمازها بسیار زیبا هستند، قیمتِ مناسبی دارند و می‌توانند سوغاتیِ خوبی از این سفرِ معنوی باشند.

سوغات کربلا - سجاده

محصولات چرمی

شاید عجیب باشد اما یکی از معروف‌ترین سوغات شهرها کربلا و نجف، محصولات چرمی خصوصا کیف است که در انواع دستی، دوشی و بزرگ تولید می‌شوند، چرمِ به کار رفته در این محصولات کیفیت بالا و جنس قابل قبولی دارد.

سوغات کربلا - چرم

دستگاه بخور عود و پودرهای معطر مخصوص آن

در خانه‌ی بیشتر عراقی‌ها دستگاه بخور عود (اسانس سوز) وجود دارد که کاربردش خوشبو و گرم کردن فضاست، پودرهایی در این دستگاه سنتی سوزانده می‌شود که از گیاهان و دانه‌های معطر به دست می‌آید.

سوغات کربلا - جا عودی

انگشترهای نقره با نگین سنگ‌های قیمتی نجف

سنگ‌های قیمتی در کشور عراق طرفداران بسیاری دارد، خصوصا دُرِ نجف که در میان تمام مردم جهان شناخته شده است. در شهرهای عراق به خصوص نجف، انگشترهایی که رکاب نقره و نگینی از سنگ‌های ارزشمند مانند عقیق و دُر دارند، در بسیاری از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و علاقمندان به این انگشترها می‌توانند از میان مدل‌هایی با تنوع بالا هر کدام را که بخواهند انتخاب نمایند.

شیرینی سوغات کربلا

از دیگر گزینه‌های خوشمزه برای سوغات کربلا، می‌توان به انواع شیرینی‌ اشاره کرد. از آن‌جا که عراق مهد شیرینی‌ست، می‌توانید از بین انواع زیاد شیرینی‌ها با مدت زمان نگه‌داری طولانی، بهترین و خوشمزه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید و به عنوان سوغاتی به ایران بیاورید. از دیگر خوراکی‌های خوشمزه برای سوغاتی می‌توان به میوه‌های خشک مثل انجیر و آجیل‌ها با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد.

سوغات کربلا - شیرینی

صنایع دستی کربلا

از بهترین سوغات کربلا، صنایع دستی هستند که از شهرهای مختلف عراق برای فروش به این شهر می‌آورند. از جمله این صنایع دستی می‌توانیم به روتختی، رومیزی، رومبلی و گلدان‌هایی با طرح‌ها سنتی اشاره کنیم. با توجه به سلیقه خود و کسی که قرار است برایش سوغاتی بخرید، از بین آن‌ها بهترین‌شان را انتخاب کنید و به عنوان سوغات به ایران بیاورید.

تابلوهای فلزی و چوبی

در فروشگاه‌های بسیاری در کربلا و نجف، تابلوهایی به فروش می‌رسند که از جنس چوب یا فلز بوده و بر روی آن‌ها حکاکی شده است. این تابلوها از جمله سوغات ارزشمند کشور عراق هستند، یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌ی این تابلوها، فروشگاه صنایع دستی در خیابان المتنبی می‌باشد.

سوغات کربلا - تابلو چوبی

اسباب‌بازی‌های سوغات کربلا

مطمئنا بیشترین چیزی که می تواند یک کودک را خوشحال کند، اسباب بازی است. در بازارهای کربلا و در میان دستفروشان می توانید انواع اسباب بازی ها را مشاهده کنید که برخی از آنها واقعا ارزش خرید دارند. البته تعداد زیادی از آنها فاقد ارزش می باشند و جنس بی کیفیتی دارند که شاید بیش از یکبار مورد استفاده قرار نگیرند. پس بهتر است با توجه به قیمت محصولات، یک اسباب بازی خوب و باکیفیت خریداری کنید، در غیر این صورت توصیه می کنیم به سراغ گزینه های دیگری بروید.

دعای حرز امام جواد (ع)

احتمالا با بازوبندها و مچ بندهایی که دعا در آنها قرار می گیرد آشنا هستید و این موارد را در شهرهای قم و مشهد نیز مشاهده کرده باشید. دعای حرز امام جواد از معروف ترین دعاها محسوب می شود که طبق روایات و سخنان علما از بلایا و چشم زخم جلوگیری می کنید، بنابراین این گزینه هم می تواند برای خرید سوغاتی بچه ها گزینه مناسبی محسوب شود.

پارچه های لباس مردانه سوغات کربلا

همانطور که پارچه های چادری با جنس مرغوب و باکیفیت برای خانم ها در بازار کربلا وجود دارد، در بازار پارچه فروشان می توانید موارد زیادی برای آقایان هم پیدا کنید. پارچه های با کیفیت با قیمتی مناسب که برای دوخت کت و شلوار، پیراهن و شلوار می توانند مناسب باشند.

دشداشه

لباس مردان عرب که سفید رنگ و یک تکه است، دشداشه نام دارد. این لباس سنتی و زیبا که بسیار خنک می باشد را احتمالا در جنوب ایران مشاهده کرده باشید. با توجه به آب و هوای گرم در شهرهای جنوبی ایران و کشور عراق، دشداشه محبوبیت زیادی در این مناطق دارد. اگر قصد خرید دشداشه به عنوان سوغاتی را نداشتید، در سفر کربلا حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد، پس به فکر خرید دشداشه باشید.

سوغات کربلا - مردان با دشداشه

قیمت سوغات کربلا

متاسفانه به دلیل نوسانات ارز، قیمت سوغات کربلا دیگر مثل گذشته نیست و پیداکردن سوغاتی با قیمت مناسب به کار چالش‌برانگیزی برای زائران تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند سوغاتشان را از کشور خودمان تهیه کنند و فقط چیزهایی مثل تربت و مهر کربلا، جانماز و سجاده بخرند و برای تبرک، سوغات بیاورند. اگر بتوانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که پول ایرانی قبول می‌کنند، خرید خوبی خواهید داشت، اما خرید از فروشگاه‌هایی که اجناس خود را فقط به دلار یا دینار می‌فروشند، پیشنهاد ما که نیست.

بازار سنتی کربلا کجاست ؟

بازار سنتی کربلا در نزدیکی حرم امام حسین (ع) قرار دارد و برای خرید سوغاتی‌ها و نیازهای روزمره بسیار مناسب است. این بازار با ارائه محصولات متنوع، به عنوان یک منبع خرید تازه و محبوب برای زائران عمل می‌کند.

بهترین بازار لباس کربلا

فروشگاه ال سی وایکیکی (LC Waikiki) با بهترین برندهای لباس برای همه افراد و سبک‌های مختلف، در خیابان سناتور کربلا واقع شده است. این فروشگاه از ساعت 11 صبح تا 24 شب پذیرای مشتریان است و بهترین مکان برای خرید لباس در کربلا محسوب می‌شود.

بازار امام صادق کربلا کجاست ؟

بازار امام صادق کربلا در نزدیکی حرم امام حسین (ع) قرار دارد و اهمیت ویژه‌ای دارد. در این بازار می‌توانید بهترین و متنوع‌ترین اسباب بازی‌ها، انگشتر و مهر و تسبیح، لباس‌های سنتی عرقی و چادر مشکی و رنگی را خریداری کنید. تنوع محصولات و مراکز خرید در این بازار، زائران را به خرید و خاطره‌سازی می‌کشاند.

بهترین بازار پارچه و چادر در کربلا کدام است ؟

مرکز خرید کوثر به عنوان بهترین مرکز خرید پارچه و چادر در کربلا شناخته می‌شود. این مرکز خرید انواع پارچه‌ها و چادرهای متنوع را ارائه می‌دهد و برای علاقه‌مندان به خرید این محصولات، مقصدی ایده‌آل است.

سوغات کربلا - بازار کریلا

آدرس و لیست بازارهای کربلا

در ادامه بازارهای کربلا برای خرید سوغاتی برایتان لیست شده است.

مرکز خرید اسدی کربلا

یکی از بهترین مراکز خرید برای لوازم الکترونیکی، لوازم برقی، لوازم خانگی و مبلمان است. قیمت‌ها مناسب و کیفیت کالاها خوب است. ساعات کاری آن همه روزه از ساعت 8 صبح تا 21:45 است.

بازار کفش کربلا

دارای فروشگاه‌ها و مراکز خرید مختلفی است و قیمت‌ها مناسب و مقرون به صرفه هستند.

بازار موبایل کربلا

این بازار در خیابان بین الحرمین و نزدیک هتل حسنین قرار دارد و تلفن همراه‌های مختلف و لوازم جانبی آن‌ها را فروش می‌کند. ساعت کاری این بازار از 9 صبح تا 10 شب است و شامل برندهای معروفی مانند آیفون، سامسونگ، هوواوی و غیره می‌باشد.

بازار سناتور کربلا برای سوغات کربلا

این بازار در خیابان سناتور قرار دارد و یکی از مراکز خرید معروف کربلا است. مجتمع تجاری کربلا، یکی از مراکز اصلی این بازار است و ساعت کاری آن از 10 صبح تا 11 شب است. در این بازار می‌توانید با تنوع و کیفیت بالا و با قیمت مناسب، انواع کالاها و محصولات را خریداری کنید.

در خیابان سناتور، چندین مرکز خرید و فروشگاه معروف وجود دارد، از جمله:مرکز خرید لباس کربلا، مرکز خرید لباس زنانه آرینا، فروشگاه لباس کودکان پروانه، مرکز خرید حیات، مرکز خرید ال سی وایکیکی، پاساژ عفاف کربلا و فروشگاه لباس القریشی.

مرکز خرید الدامارچی کربلا

این مرکز خرید در بازار سناتور قرار دارد و از ساعت 13 تا 21 فعالیت می‌کند. اغلب اجناس این مرکز از کیفیت خوبی برخوردار است، اما قیمت‌ها نسبتاً بالا است. طراحی زیبای این فروشگاه شامل یک گل‌فروشی نیز است. این مرکز خرید توسط بسیاری از مردم کربلا و مسافران به عنوان بهترین مرکز خرید در نظر گرفته می‌شود.

مرکز خرید کوثر کربلا

مناسب برای خرید لباس‌های محلی است و ساعات کاری آن همه روزه از ساعت 9 صبح تا 22 است.

سوغات کربلا - بازار کربلا

مجتمع الزورا کربلا

دارای طبقات مختلفی است و می‌توانید انواع لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی، لوازم آشپزخانه و لوازم التحریر را در آن پیدا کنید. قیمت‌ها رقابتی است و ساعت کاری آن از ساعت 8:30 صبح تا 23:30 است.

بازار آمریکایی کربلا

در نزدیکی حرم حضرت عباس قرار دارد و محلی است که می‌توانید انواع لباس‌های نظامی و غیر عراقی را پیدا کنید. همچنین پوشاک، کیف، کفش و تجهیزات تلفن همراه نیز در این بازار موجود است.

بازار الوارث کربلا برای سوغات کربلا

دارای انواع لوازم خانگی، مواد غذایی کنسروی، خشکبار، شیرینی‌جات، میوه‌جات و سبزیجات است. همچنین برای سرگرمی کودکان نیز بخشی در نظر گرفته شده است. ساعت کاری آن از ساعت 8 صبح تا 23:30 است.

بازار امرالد کربلا

انواع مواد غذایی و خوردنی های محبوب مردم این شهر است.

بازار سنتی کربلا (Traditional Bazaar of Karbala)

این بازار قدیمی واقع در نزدیکی حرم امام حسین (ع) است و به عنوان مرکزی برای تهیه مایحتاج روزمره شناخته می‌شود. در این بازار می‌توانید انواع سوغاتی‌هایی مانند جانماز، چادر، تسبیح، مهر، ظروف مسی، تربت کربلا، طلا و لباس را با قیمت‌های مناسب تهیه کنید.

بازار یزال کربلا (Yazal Market)

با رتبه 11 در مراکز خرید کربلا قرار دارد. این بازار در تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 1 بامداد با پرسنلی مناسب در خدمت شما قرار دارد. این بازار به دلیل قیمت مناسب محصولات در لیست بازارهای ارزان کربلا جای دارد.

فروشگاه لباس ال سی وایکیکی در کربلا (LC Waikiki)

به عنوان یک فروشگاه معروف، محلی است که می‌توانید انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه با قیمت‌های متوسط را در آن پیدا کنید. این فروشگاه در خیابان سناتور کربلا و در نزدیکی بانک TBI قرار دارد. ساعات کاری آن شامل تمام روزهای هفته از ساعت 11 صبح تا 24 است. این فروشگاه به عنوان بهترین فروشگاه و بازار لباس کربلا شناخته می‌شود و شعبه‌هایی نیز در استانبول ترکیه دارد.

بازار سدره کربلا (سوق السدره)

یکی از بازارهای قدیمی کربلا است که در کنار ظاهر مدرن، محیطی زیبا و دل‌بازی را برای خریداران فراهم می‌کند. در این بازار زیبا می‌توانید همه نیازهای خود را پیدا کنید. بازار سدره در خیابان السدره کربلا واقع شده و تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 23 باز است.

مجتمع عروسی خرید خانه (Wedding Complex Home Shopping)

دارای دو طبقه جداگانه است. در طبقه اول می‌توانید انواع شیرینی و در طبقه دوم انواع لباس‌های زنانه، مردانه، بچگانه، اسباب بازی، لوازم منزل و لوازم التحریر را بیابید. این مرکز خرید در رشیدیه قرار دارد و تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت 7 صبح تا 24 باز است.

بازار امام صادق کربلا

یکی از بهترین بازارهای کربلا است که به تنوع کالاها و قیمت مناسبی معروف است و در لیست بازارهای ارزان کربلا قرار دارد. در این بازار می‌توانید اسباب بازی‌های با کیفیتی با قیمت مناسب، انواع چادرهای مشکی و رنگی برای بانوان، ظروف نقره‌ای با نقوش اسلیمی، مهر و تسبیح با تربت پاک امام حسین (ع)، انگشترهای نقره با سنگ‌های تزئینی و لباس‌های سنتی عراقی را خریداری کنید.

مرکز خرید العفاف کربلا

این مرکز خرید در خیابان حی الحسین واقع شده و در تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 1 بامداد باز است. با محیطی زیبا و تمیز، این مرکز خرید یک مکان مناسب برای خرید مایحتاج خانواده است و امکاناتی مانند پارکینگ رایگان، وای‌فای رایگان و رستوران را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سوغات کربلا - بازار کربلا

هتل های نزدیک بازار کربلا برای خرید راحت سوغات کربلا

در شهر کربلا و نجف، تعداد زیادی هتل وجود دارد که آماده پذیرایی از زائران می‌باشند. امکانات این هتل‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل مورد توجه مسافران است، به خصوص نزدیکی آنها به حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع).

به عنوان مثال، هتل بارون، هتل عطا الحسین کربلا، هتل ریحان کربلا، هتل برج الاماره کربلا، هتل جنت المرتضی، هتل سفیر و هتل لارسا از جمله هتل‌هایی هستند که در نزدیکی این مکان‌ها قرار دارند.

نکات مهم خرید سوغات در کربلا و نجف

نکات مهم هنگام خرید در بازارهای کربلا و سایر بازارهای عراق:

1. ارزپذیری

در مراکز خرید عراق، خرید با دینار، دلار و پول ایرانی امکان پذیر است، اما فروشندگان بیشتر از دلار استقبال می‌کنند. به دلیل کاهش ارزش ریال ایرانی، علاقه زیادی به دریافت پول ایرانی وجود ندارد.

2. ارزش ارز

تعداد صرافی‌ها در عراق محدود است، بنابراین بهتر است ارز مورد نظر خود را از ایران تهیه کرده و با خود ببرید.

3. پرسش در مورد پذیرش پول ایرانی

می‌توانید قبل از خرید از فروشنده بپرسید که آیا پول ایرانی را پذیرفته یا خیر.

4. کیفیت محصولات

دقت کنید که محصولاتی که خریداری می‌کنید، چینی و کیفیت پایین نباشند.

5. لباس و اسباب بازی سوغات کربلا

بهتر است لباس و اسباب بازی را از عراق خرید نکنید، زیرا اغلب کیفیت مناسبی ندارند.

6. زمان خرید سوغات کربلا

به طور کلی، پیشنهاد می‌شود زمان زیادی را صرف خرید در عراق نکنید، زیرا ممکن است در ایران اجناس با کیفیت‌تری با قیمت مناسب تر وجود داشته باشد.

سوالات متداول

سوغاتی از کربلا چی بیارم ؟

بسته به بودجه شما، می‌توانید از کربلا تربت امام حسین، جانماز، سجاده، تسبیح، پارچه چادری، پارچه مردانه، انگشتر عقیق یا دُر نجف سوغات بیاورید. لیست کامل سوغاتی‌های کربلا را در مقاله ببینید.

از عراق سوغات کربلا چی بخریم ؟

از عراق دُر نجف، انگشتر عقیق، خرما، شیرینی، تربت امام حسین، دستگاه بخور عود، عبای عربی، سجاده، جانماز، چادر و پارچه بخرید.

سنگ سوغات کربلا چیست ؟

سنگ معروف عراق دُر نجف است که در کربلا و نجف به وفور پیدا می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید