عکس میدان آزادی تهران که نمادی از شکوه و عظمت ایران است از گذشته تا به امروز و از نماهای مختلف را ببنید. هرآنچه درباره ی این میدان بن نظیر باید بدانید را برایتان شرح داده ایم. عکس میدان آزادی تهران که در این مقاله از لنز پارس مگ در اختیارتان قرار داده ایم ارزش دیدن را دارد.

برج آزادی - عکس میدان آزادی تهران

تاریخچه میدان آزادی تهران

در سال 1350 هجری شمسی قرار بود که جشن 2500 ساله شاهنشاهی برگزاری شود، به سبب عدم وجود سازه ای نمادین در شهر تهران مسئولان تصمیم به ساخت برج شهیاد گرفتند و در راستای اجرای این تصمیم و همچنین انتخاب طرحی مناسب برای ساخت سازه مورد نظر، در سال 1345 مسابقه ای با عنوان طراحی یک نماد برای ایران بین معماران کشور برگزار شد که در نتیجه این مسابقه کاری از حسین امانت معمار 24 ساله ایرانی به عنوان برترین طرح انتخاب شد.

نمای نزدیک میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

یکی دیگر از اهدف تأسیس برج آزادی ساخت نمادی برای ایران مدرن و دروازه ای رو به تمدن بزرگ قرن 20 بود که طراحی ارائه شده توسط حسین امانت با تلفیق هنر اسلامی و هنر مدرن شایسته ترین طرح برای ساخت چنین سازه ای به شمار می آمد، به همین جهت این معمار جوان مسئول ساخت برج شهیاد یا همان برج آزادی شد، پس از انتخاب طرح و معمار، عملیات ساخت میدان آزادی تهران در سال 1348 هجری شمسی آغاز و پس از تقریبا 2 سال در تاریخ 24 مهر ماه سال 1350 به پایان رسید.

عکس قدیمی از میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

خوب است بدانید که در ابتدا نام این برج زیبا، شهیاد بود که پس از انقلاب سال 1357 به منظور گرامی داشت فریاد های آزادی خواهانه ملت ایران به آزادی تغییر کرد و امروزه این سازه با شکوه با همین نام در سراسر جهان شناخته می شود.

معماری میدان آزادی تهران

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم معماری میدان آزادی تهران بسیار منحصر به فرد می باشد، برج آزادی به سبب همین معماری زیبا مورد توجه قرار گرفته و به یکی از نماد های کشور عزیزمان ایران تبدیل شده است، هر بخش از این سازه بی نظیر به یکی از دوره های تاریخی ایران اشاره دارد به طور مثال پایه های برج از سبک معماری هخامنشیان، قوس اصلی از معماری ساسانیان و قوس بالایی از معماری دوره پس از اسلام الهام گرفته شده است، همچنین توجه داشته باشید که نقش های موجود میان دو قوس برج کاملا ایرانی هستند. لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین اجزاء موجود در اغلب سازه های ایرانی گنبد می باشد که در برج آزادی نیز نمونه بسیار زیبایی از آن وجود دارد.

میدان آزادی در شب - عکس میدان آزادی تهران

برج آزادی با ارتفاع 45 متر از سطح زمین دارای 4 طبقه مجزا می باشد که برای دسترسی به آن ها هم آسانسور و هم پله تعبیه شده است، گردشگران تور تهران باید بدانند که جالب ترین نکته در رابطه با طبقات مختلف برج آزادی این است که هیچ یک از آن ها مسقف نبوده و روباز هستند.

بخش های مختلف برج آزادی

میدان آزادی از نمای دور - عکس میدان آزادی تهران

سالن ایران‌شناسی

سالن ایران‌شناسی به‌منظور آشنایی با ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی استان‌های مختلف ایران شکل گرفته است. این سالن ۱,۱۲۲ متر مربعی با ماکتی از استان‌های مختلف کشور نشانه‌گذاری شده و شامل مسیری U شکل روی نقاله‌های متحرک است که تصاویر حجمی و طرح‌های مختلف از مراکز تاریخی، مذهبی، صنعتی و… کشور را در بر دارد و از طریق این تسمه نقاله می‌توان در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، کل ایران را گشت.

سازنده ی میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

در شمال ماکت، آب‌نمایی زیبا به‌عنوان دریای خزر و در قسمت جنوبی حوضچه‌ای دیدنی به نشانه خلیج‌فارس و بخشی از دریای عمان خودنمایی می‌کنند. بازدیدکنندگان با قرار گرفتن روی یک نقاله‌ می‌توانند روی این ماکت حرکت کنند و در مسیر بازگشت، شاهد چهار پرده نمایش بزرگ باشند که فیلم‌هایی از آثار فرهنگی و صنایع دستی ایران را به نمایش می‌گذارند.

سالن تشریفات

سالن تشریفات برای پذیرایی از مهمان‌ها در نظر گرفته شده بود که بیشتر دعوت‌شدگان به برنامه‌های برج آزادی در این محل مورد پذیرایی قرار می‌گرفتند. از ویژگی‌های این سالن می‌توان به وجود نقش و نگارهای ایرانی زیبا روی بدنه بتنی و تزیینات سقف اشاره کرد.

میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

گذرگاه پیشینیان

گذرگاه پیشینیان پس از سالن ایران‌شناسی قرار گرفته است و شامل چندین ویترین می‌شود که به نمایش دوره‌ای اشیای مختلف تاریخی و آثار هنرمندان اختصاص دارد. این بخش در راهروی ورودی برج آزادی واقع شده است و فرم معماری خاص و درب‌های سنگی از ویژگی‌های جذاب آن محسوب می‌شوند. نورپردازی این راهرو باعث شده است که فضاهای ارتباطی در معماری کهن ایران، دهلیزها و سردابه‌های قدیمی در ذهن تداعی شود.

جاهای دیدنی تهران - عکس میدان آزادی تهران

تالار آینه

تالار آینه دارای ۱۲ غرفه در دو طرف است که طرح‌های حجمی و تصاویر نمادین، شهرسازی، حیات وحش، صنعت نفت، محیط زیست و ورزش را به نمایش می‌گذارد. در طراحی این ویترین‌ها از آینه استفاده شده است که باعث می‌شود آن‌ها خیلی بزرگ‌تر از اندازه واقعی‌شان به نظر برسند و از همین رو به آن تالار آینه می‌گویند. از ویژگی‌های درخور توجه این بخش، فضای نمایشگاهی آن است که به آثار شاخص هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی اقوام ایران و کارگاه‌های آموزش هنری اختصاص دارد. تالار آینه از ضلع شمالی به نگارخانه اقوام، از ضلع شرقی به کتابخانه و از ضلع جنوبی به بخش اداری منتهی می‌شود.

تهران - عکس میدان آزادی تهران

نگارخانه اقوام

نگارخانه اقوام در واقع راهرویی به‌شکل نیم‌دایره با هشت ویترین است که برای نمایش اشیای مردم‌شناسی و صنایع دستی ایران به کار می‌رود. بازدیدکنندگان با عبور از این راهرو می‌توانند به پایگاه دانستنی‌ها و سالن نمایش دسترسی داشته باشند.

نگارخانه بوستان

نگارخانه بوستان که در مجاورت کتابخانه قرار دارد، نگارخانه اصلی برج آزادی به شمار می‌رود و سالنی وسیع با نورگیری بزرگ است. این فضای دنج و آرام برای نمایش آثار تجسمی و کارگاه‌های آموزشی هنری استفاده می‌شود.

آزادی - عکس میدان آزادی تهران

کتابخانه

کتابخانه برج آزادی با مساحتی حدود ۲۰۰ مترمربع، ۱۱ هزار جلد کتاب دارد که شامل ۲۰۰۰ کتاب ارزشمند مرجع و کتب دیگری در موضوعات مختلف معماری، زبان‌شناسی، تاریخ و ادبیات به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه می‌شود. اعضای کتابخانه علاوه بر کتبی که ذکر شد، می‌توانند از بخش نشریات ادواری نیز استفاده کنند که نشریات مختلف کشور به‌صورت روزانه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

عکس میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

راهروی ‌فناوری

در راهروی فناوری، جاذبه‌های مدرنی نظیر سامانه تصویری هوشمند، روبات پیانیست، پایگاه دانستنی‌ها و روبات پاسخگو قرار دارد. روبات پیانیست ساخته مهندسان ایرانی است و می‌تواند با پمپ‌های بادی و برنامه‌ریزی کامپیوتری، پیانو بنوازد. روبات پاسخگو صورتک یک پسربچه را دارد و پرسش‌های مربوط به تاریخچه برج آزادی و شاخصه‌های معماری آن را به بازدیدکنندگان توضیح می‌دهد.

پایگاه دانستنی‌ها شامل دو سالن قرینه مدور است که برای تزیینات سقف آن‌ها از معماری سنتی (گوشه‌سازی‌های ایرانی-اسلامی) و مدرن استفاده شده است. ۲۸ صفحه نمایش رایانه‌ای در مرکز این سالن‌ها قرار دارد که اطلاعات مربوط به تاریخ تمدن ایران از آغاز تا امروز را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

نمای کلی میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

تالار کهن ؛ عکس میدان آزادی تهران

تالار کهن (موزه اصلی) درست زیر برج قرار گرفته و ویترین‌هایی مختص آثار هنری و تاریخی را در خود جای داده است. پس از خارج کردن آثار موزه‌ای این تالار در دهه اول انقلاب اسلامی، مدیریت برج تصمیم گرفت با قراردادن آثار متقارن باعث تنوع در این بخش شود. در ادامه بنیاد رودکی، نمایشگاه زیورآلات بانوان دوران قاجار متعلق به گنجینه کاخ موزه سعدآباد را در این محل برپا کرد.

دو آسانسور و همچنین پلکان برج در همین سالن قرار دارند که از طریق آن‌ها می‌توان به طبقه‌های بالا دسترسی داشت. بخش جنوبی تالار به تاسیسات مرکزی برج می‌رسد و بخش شمالی به تالار آینه راه دارد.

برج آزادی در شب - عکس میدان آزادی تهران

فروشگاه کوچکی در بخش غربی تالار کهن فعالیت می‌کند که صنایع دستی، سی‌دی‌های مرتبط با برج آزادی و… را به فروش می‌رساند.

سالن مولتی ویژن

سالن مولتی ویژن (سالن نمایش) در عمق ۱۵ متری قرار دارد و با پیشرفته‌ترین فناوری نور، صدا و تصویر برای اجرای همایش، موسیقی و تئاتر به کار می‌رود. تجهیزات پخش لیزرشو، تجهیزات تصویربرداری و تجهیزات گریم بخشی از امکانات سالن مذکور را تشکیل می‌دهند. این سالن که مجهز به ۱۸ سکو است و برای ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد، از طراحی داخلی و تزییناتی جالبی برخوردار است.

از آنجا که این سالن می‌تواند به‌صورت چند منظوره به کار رود، آن را سالن مولتی‌ویژن نامیده‌اند و علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی، کنسرت موسیقی، اجرای نمایش، برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی، امکان برگزاری همایش‌های مختلف، نمایش مولتی ویژن، نمایش لیزر و… نیز وجود دارد. جالب اینکه زیر سکوهای محل نشستن، عکس‌ آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام به نمایش درآمده است. سرتان را که بالا بیاورید و به سقف نگاه کنید، تصویر مرداب انزلی خودنمایی می‌کند و در روبه‌روی شما نیز سه پرده وجود دارد که هریک فیلمی از انقلاب را نمایش می‌دهند.

معمار برج آزادی - عکس میدان آزادی تهران

طبقه اول ؛ عکس میدان آزادی تهران

طبقه اول با سطح زمین ۲۳ متر فاصله دارد و از آن برای تعویض آسانسور استفاده می‌کنند و چیزی برای بازدید ندارد. دو دیوار بتونی کج با پنجره‌های کوچک در اینجا وجود دارد؛ همان پنجره‌های آبی‌رنگی که از زیر طاق آزادی مشخص هستند. قوس اصلی و دو قوس شرقی و غربی برج، این طبقه را احاطه کرده‌اند و کاشی‌کاری‌های پرطاووسی نمای برج در پشت دیواره‌های شیبب‌دار آن خودنمایی می‌کنند.

بزرگ ترین میدان تهران - عکس میدان آزادی تهران

طبقه دوم

طبقه دوم در ارتفاع ۳۳ متری از سطح میدان آزادی قرار دارد و گنبدی بتنی با طرح شمسه در میانه آن به چشم می‌خورد که نور طبقه اول و دوم برج را تامین می‌کند. جالب اینکه برای اولین بار در ایران از بتن مسلح سفیدرنگ برای دیوار و سقف این برج استفاده شده است. در این طبقه می‌توانید به تماشای معماری داخلی برج آزادی بنشینید و از همنشینی معماری سنتی و مدرن لذت ببرید؛ به‌ویژه سقف آن که شما را به یاد مسجد شیخ لطف‌ الله اصفهان می‌اندازد. از طبقه دوم برای نمایش عکس‌های تاریخی استفاده می‌شود.

داخل میدان آزادی - عکس میدان آزادی تهران

طبقه سوم ، عکس میدان آزادی تهران

طبقه سوم در ارتفاع ۳۹٫۵ متری از سطح میدان قرار دارد و جذابیت آن به شکاف‌های مستطیلی و عمودی است که از باد گیر های ایرانی گرفته شده است. پنجره‌های لانه زنبوری آن نیز دید خوبی به پایتخت دارند و یادآور جایگاه دیده‌بان‌های قلعه‌های قدیمی هستند.

در نهایت هم پشت بام برج قرار دارد که گنبد زیبایی از بالاترین سطح برج بیرون زده است و از طبقه سوم برج شروع می‌شود و تا ارتفاع ۴۶٫۲۵ متری امتداد می‌یابد. این گنبد مزین به کاشی‌کاری فیروزه‌ ای است که در معماری مقابر و امام‌زاده‌ها شاهد آن هستیم.

طهران - عکس میدان آزادی تهران

بهترین زمان بازدید از میدان و برج آزادی تهران

قطعاً بهترین زمان برای حضور در تهران فصل بهار است و بهترین ماه برای سفر به این شهر شلوغ، فروردین و تعطیلات نیمه‌ی اول آن خواهد بود. تنها در این زمان است که می‌توانید بدون تحمل رنج ترافیک و پیاده‌روهای شلوغ در شهر گردش کنید و از نقاط دیدنی تهران بهترین بهره را ببرید.

بازدید از میدان آزادی هم در این روزهای آرام و پاک تهران بسیار دلچسب خواهد بود. می‌توانید در محوطه‌ی بزرگ آن درحالی‌که ماشین‌ها شما را طواف می‌کنند راه بروید و خود را به پایین پاهای برج آزادی برسانید. سپس خود را به دل آن بسپارید. تماشای منظره‌ی شهر در این هوا از بالای برج آزادی بی‌نظیر است.

داخل برج آزادی - عکس میدان آزادی تهران

غروب تهران را حتماً از این برج تماشا کنید. شاید هم بتوانید روزی از روزهای معمولی در هر روز یا فصل از سال به بالای برج آزادی بروید و زندگی معمولی پایتخت ایران را از فراز برجی که روزگار دور ایران را دیده به نظاره بنشینید.ورودی برج در قسمت شمالی آن واقع شده که به قسمت زیرین منتهی می‌شود.

اگر قصد تهران‌گردی دارید بهترین زمان تعطیلات نوروز است که هم شهر خلوت است و اتوبوس‌های گردشگری در ایستگاه‌های مختلف مستقر هستند. اگر در این شهر دانشجو هستید، هر روز در وسط هفته می‌تواند برای بازدید از برج و میدان آزادی مناسب باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید