توصیه پزشکان برای انتخاب بهترین روش درمان، انتخاب روشی است که براساس پارامترهایی همچون آقا یا خانم بودن فرد معتاد، نوع ماده مخدر، شدت اعتیاد فرد به آن ماده مخدر و مدت زمان اعتیاد فرد، باید مورد استفاده قرار بگیرد. به‌علاوه پزشکان مراکز ترک اعتیاد بسیاری معتقدند، زمانی یک روش درمان اعتیاد موفقیت آمیز خواهد بود که در ابتدا فرد بتواند سختی‌ها و دشواری‌های فرآیند درمان را تحمل کند و تحت تاثیر وسوسه‌های فکر ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر قرار نگیرد.

توصیه پزشکان برای انتخاب بهترین روش درمان اعتیاد

دو موضوع افزایش تعداد افرادی که در سنین پایین به مصرف انواع مواد مخدر اعتیاد دارند و همچنین ورود برخی مواد مخدر که متاسفانه تاکنون نوع عملکرد و تاثیرات مخرب آن‌ها روی سلامت جسم و روان افراد تشخیص داده نشده است، دست به دست هم داده‌اند تا موضوع درمان و ترک اعتیاد در کشورمان به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شود. به‌علاوه در این میان عامل دیگری به نام دسترسی سریع و آسان به انواع مخدر سبب می‌شود تا افراد بسیاری برای غلبه بر احساساتی مانند خشم، نگرانی، استرس و اضطراب و حتی درمان برخی مشکلات روانی خود به جای مراجعه به پزشک متخصص و مراکز درمانی معتبر، مصرف برخی مواد مخدر را انتخاب کنند.

اما در اینجا باید بگوییم که تجربه لحظه‌ای حس آرامش و بی‌خیالی ناشی از مصرف برخی مواد مخدر، بعدها و درصورت ادامه پیدا کردن مصرف آن ماده مخدر، می‌تواند آسیب‌هایی به سلامت جسم و روان فرد وارد کند که جبران آن‌ها به مراتب دشواتر از ترک اعتیاد این افراد به مصرف آن ماده مخدر است. به عنوان مثال از جمله اثرات مخرب اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر این است که حتی درصورت تصمیم فرد به ترک اعتیاد، مغز فرد ممکن است او را از انجام چنین کاری منع کند. اما موفقیت آمیز نبودن روش‌های درمان و ترک اعتیاد تنها به تاثیرات مخرب مصرف مواد مخدر روی مغز فرد محدود نیست و عوامل بسیاری در بروز چنین اتفاقی نقش دارند.

به همین دلیل ما قصد داریم تا در ابتدا به موضوعاتی همچون، اینکه اساسا چه عواملی در عدم موفقیت روش‌های درمانی و ترک اعتیاد نقش دارند و چه تفاوتی میان اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف مواد وجود دارد، بپردازیم. و در انتها نیز توضیحاتی خدمت شما در خصوص توصیه پزشکان برای انتخاب بهترین روش درمان اعتیاد ارائه کنیم.

چه عواملی در عدم موفقیت روش های درمانی و ترک اعتیاد نقش دارند؟

به‌طور کلی می‌توان گفت که هر فردی ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی یا به کلی از ادامه درمان منصرف شود یا پس از درمان دچار لغزش شده و دوباره اعتیاد خود را از سر بگیرد. اما موضوع مهمی که باید در اینجا به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که در بیشتر موارد مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت روش های درمانی و ترک اعتیاد، استفاده از روش‌هایی غیراصولی برای درمان بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر است.

به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که به مصرف ماده مخدر شیشه اعتیاد دارد. کاملا بدیهی است که این فرد باید برای درمان اعتیاد خود به یک مرکز ترک شیشه و اعتیاد مراجعه کند. اما در این میان افرادی وجود دارند که برای درمان اعتیاد خود به مصرف ماده مخدر شیشه از روش‌هایی مانند درمان‌های خانگی و قطع ناگهانی برای درمان اعتیاد خود استفاده می‌کنند که هرگز نتیجه مطلوبی برای آن‌ها نخواهد داشت.

ضمنا از نقش نوع اعتیاد فرد به مصرف مواد مخدر در عدم موفقیت روش های درمانی و ترک اعتیاد نباید غافل شویم. چرا که در مواردی فرد ممکن است صرفا به مصرف ماده مخدری اعتیاد داشته باشد که این مشکل او قابل درمان خواهد بود و احتمال بازگشت به اعتیاد در چنین افرادی کامل صفر است. اما در صورتی که فردی به سوء مصرف مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و به مدت طولانی تحت درمان و بهبودی قرار بگیرد، سوء مصرف مواد مخدر سبب می‌شود تا فرد تحمل خود نسبت به دورماندن از مصرف ماده مخدری که به استفاده از آن عادت کرده بود را از دست بدهد و دوباره به مسیر اعتیاد خود بازگردد.

چه تفاوتی میان اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف مواد وجود دارد؟

فرد ممکن است در صورت اعتیاد به مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به سوء مصرف مواد شرایط متفاوتی را در هنگام درمان اعتیاد خود تجربه کند که درصورت اعتیاد به سوء مصرف مواد، احتمال بسیاری وجود دارد که فرد پس از درمان، دوباره اعتیاد خود را از سر بگیرد. بنابراین باتوجه به موارد گفته شده، ما در اینجا قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چه تفاوتی میان اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد. در حالت کلی سوء مصرف مواد به این موضوع اشاره می‌کند که فرد ماده مخدری را بیش از اندازه یا با دوز بالاتری مصرف کند. به همین دلیل نمی‌توان به فردی که سوء مصرف مواد دارد، معتاد بگوییم. چرا که زمانی می‌توان به فردی معتاد گفت که مصرف ماده مخدری صرف نظر از دوز آن، به عادت روزانه‌ی او تبدیل شود و فرد به سختی بتواند این عادت خود را کنار بگذارد.

برای درک بهتر تفاوت میان اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف مواد به این مثال توجه کنید. فردی را در نظر بگیرید که تنها یک شب و برای لحظه‌ای تجربه حس لذت و سرخوشی مقداری زیادی ماده مخدر شیشه مصرف می‌کند. اما این رفتار خود را دیگر تکرار نمی‌کند. ولی درصورتی که فرد برای تجربه چنین احساساتی و پیوسته ماده مخدر شیشه مصرف کند، می‌توان گفت که فرد به این ماده مخدر اعتیاد پیدا کرده است. درصورت اعتیاد به مصرف ماده مخدر شیشه پیشنهاد ما به شما این است که با پرهیز از استفاده از روش‌هایی مانند خوددرمانی و قطع ناگهانی مصرف این ماده مخدر، برای درمان اعتیاد خود سریعا به یک مرکز ترک شیشه مراجعه کنید.

تفاوتی میان اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف مواد

توصیه پزشکان برای انتخاب بهترین روش درمان اعتیاد

از آنجایی که نتیجه استفاده از یک روش درمانی برای درمان اعتیاد افراد مختلف، می‌تواند بایکدیگر متفاوت باشد، به همین دلیل منظور از توصیه پزشکان برای انتخاب بهترین روش درمان، انتخاب روشی است که براساس پارامترهایی همچون آقا یا خانم بودن فرد معتاد، نوع ماده مخدر، شدت اعتیاد فرد به آن ماده مخدر و مدت زمان اعتیاد فرد، باید مورد استفاده قرار بگیرد. به‌علاوه پزشکان مراکز ترک اعتیاد بسیاری معتقدند، زمانی یک روش درمان اعتیاد موفقیت آمیز خواهد بود که در ابتدا فرد بتواند سختی‌ها و دشواری‌های فرآیند درمان را تحمل کند و تحت تاثیر وسوسه‌های فکر ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر قرار نگیرد. اما تحمل سختی‌ها و دشواری‌های فرآیند درمان اعتیاد تنها زمانی برای فرد امکان‌پذیر خواهد بود که این کار زیرنظر پزشک متخصص و در مراکز ترک اعتیاد معتبر انجام شود. چرا که پزشکان حاضر در مراکز ترک اعتیاد با انجام آزماشاتی به‌طور مستمر وضعیت فرد بیمار را بررسی می‌کنند تا بروز مشکلاتی در طی فرآیند درمان اعتیاد را به حداقل برسانند.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که در صورت اعتیاد به مصرف مواد مخدر، حتما به این موضوع باور داشته باشید که رهایی از چنگال اعتیاد و تجربه‌ی دوباره لذت زندگی سالم هرگز غیرممکن نیست و در صورت پرهیز از هرگونه خوددرمانی یا قطع ناگهانی مصرف هر ماده مخدری و تنها با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، می‌توانید بیماری مزمن اعتیاد به مصرف مواد مخدر خود را به شکل موثری درمان کنید. ترک اعتیاد به مصرف انواع مواد مخدر یکی از تصمیمات بزرگی است که هر فرد معتادی در زندگی خود می‌گیرد؛ بنابراین خوب است که برای ترک اعتیاد بهترین روش درمانی که مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است را انتخاب کنید. چون درمان اعتیاد زیرنظر یک پزشک متخصص موضوعی نیست که بخواهید به راحتی آن را نادیده بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید