بسیاری از افراد که از اضافه وزن رنج می‌برند و راه‌های چون رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر روی آنها اثری نداشته است یا دچار بیماری خاصی هستند. باید روش دیگری را برای داشتن یک بدن سالم استفاده کنند. روشی که امتحانش را پس داده و مورد تأیید علم پزشکی باشد. یکی از این روش‌ها عمل اسلیو معده است که سال‌های زیادی است بیماران را از دست اضافه وزن نجات می‌دهد. با این اوصاف ما در این مطلب برای شما در مورد تمام ناگفته‌های جراحی و عمل اسلیو معده صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

جراحی اسلیو

جراحی اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده که به آن اسلیو گاسترکتومی نیز گفته می‌شود، یک روش جراحی چاقی است که در آن بخش بزرگی از معده شما را برمی‌دارند و یک “آستین” باریک به جا می‌ماند. در واقع کوچک‌شدن معده به کاهش کالری و کاهش علائم گرسنگی کمک می‌کند. این جراحی برای کمک به افراد مبتلا به چاقی شدید برای کاهش وزن بسیار مؤثر است. جراحی اسلیو معده با توجه به انجام به روش لاپاراسکوپی و عدم استفاده از روش جراحی باز ، دوره نقاهت کوتاهی داشته و شما می توانید به فاصله کوتاه از جراحی به فعالیت خود ادامه دهید.

بعد از 24 ساعت از انجام جراحی شما قابل ترخیص بوده و به منزل خواهید رفت و بعد از گذشت 2 هفته قادر به انجام فعالیت های روزمره نظیر کار اداری و دانشگاه می باشید.

برای شروع فعالیت های سنگین و همچنین فعالیت های بدنی مانند ورزش باید 4 هفته از انجام جراحی گذشته باشد.

البته باید توجه داشت در طی 10 تا 14 روز ابتدایی بعد از جراحی بعلت کاهش کالری مصرفی نسبت به گذشته ممکن است تا رسیدن شرایط بدن به حالت پایدار جدید و عادت به میزان کالری جدید دریافتی، شما کمی احساس خستگی و ضعف را تجربه کنید که امری طبیعی بوده و بعد از گذشت زمان بهبود می یابد.

اسلیو معده دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

کوچک‌کردن اندازه معده یک راه ساده برای محدودکردن مقدار غذایی است که می‌توانید در یک وعده بخورید و باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید. علاوه بر این، این روش هدف دیگری هم دارد، اینکه میزان هورمون‌های گرسنگی که معده شما می‌تواند تولید کند را کاهش می‌دهد که باعث کاهش اشتها و هوس‌های شما می‌شود و ممکن است به جلوگیری از تکانه‌هایی که باعث می‌شود افراد وزن ازدست‌داده را دوباره به دست آورند، کمک کند.

جراحی اسلیو معده چقدر رایج است؟

اسلیو معده رایج‌ترین جراحی کاهش وزن است. طوری که بیش از نیمی از عمل‌های لاغری که هر ساله انجام می‌شوند، اسلیو معده هستند. تعداد کل عمل‌های اسلیو معده که هر ساله انجام می‌شود حدود ۱۵۰۰۰۰ در ایالات متحده و ۳۸۰۰۰۰ در سراسر جهان است.

عمل اسلیو معده به درمان چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟

این روش درمانی فقط برای افراد واجد شرایطی ارائه می‌شود که دارای شرایط پزشکی جدی مرتبط با چاقی خود هستند. به طور کل، عمل اسلیو معده می‌تواند برخی بیماری‌ها را کنترل و گاهی اوقات از بین ببرد، در زیر به این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دیابت نوع 2
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی
  • آپنه انسدادی خواب
  • درد مفاصل و آرتروز

عمل اسلیو

آیا عمل اسلیو معده عمل مطمئنی است؟

خطرات جراحی اسلیو معده بسیار کمتر از خطرات چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن است. همچنین نسبت به سایر عمل‌های رایج، از جمله برداشتن کیسه صفرا و تعویض مفصل ران، عوارض کمتری دارد. چرا که اکثر روش‌های اسلیو معده با روش‌های جراحی کم تهاجمی انجام می‌شوند که به معنای درد کمتر ناشی از برش‌ها و بهبودی سریع‌تر است.

چه کسانی برای انجام عمل اسلیو معده واجد شرایط هستند؟

برای انجام عمل اسلیو معده، افراد باید شرایط عمومی مشخصی داشته باشند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

  • افرادی با چاقی شدید که BMI 40یا بالاتر و یک بیماری دارند.
  • افرادی که قبل از عمل اسلیو معده برای کاهش وزن خود تلاش کرده؛ اما موفق نشده‌اند.
  • افرادی که از نظر جسمی و روحی برای عمل اسلیو معده و روند بهبودی آماده باشند.

قبل از عمل اسلیو معده چه کاری باید انجام داد؟

اگر غربالگری سلامت خود را انجام داده‌اید و واجد شرایط جراحی اسلیو معده هستید، گام بعدی یک رژیم غذایی مایع دوهفته‌ای است. جراح شما دستورالعمل‌های خاصی را به شما می‌دهد که باید دنبال کنید. هدف ازبین‌بردن مقداری از چربی شکم و کبد است تا عمل جراحی ایمن‌تر انجام شود. در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود تا ۱۲ ساعت قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید. این کار برای اطمینان از خالی بودن معده در طول عمل است. باقی‌ماندن غذا یا مایعات در معده در طول جراحی می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایند یا حتی خطرناکی ایجاد کند.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می‌شود؟

اغلب اوقات، اسلیو معده با جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌شود. یعنی به‌جای ایجاد یک برش بزرگ برای باز کردن حفره شکمی برای دسترسی به اندام‌های شما، جراح شما این عمل را از طریق برش‌های کوچک انجام می‌دهد. این روش روال بهبودی را آسان‌تر می‌کند. اما برخی افراد بسته به شرایطشان ممکن است با جراحی باز خدمات بهتری دریافت کنند.

مراحل انجام جراحی اسلیو معده به چه صورت است؟

در طول عمل اسلیو معده جراح مراحلی را برای انجام عمل شما طی می‌کند که در زیر به این مراحل اشاره می‌کنیم.

  1. جراح به شما یک داروی بیهوشی عمومی می‌دهد، بنابراین در طول عمل خواب خواهید بود.
  2. جراح یک برش کوچک در شکم شما ایجاد می‌کند و یک پورت را وارد بدن می‌کند. در واقع، گاز دی‌اکسیدکربن را از طریق درگاه پمپ می‌کنند تا شکم شما را بزرگ کنند.
  3. بعد آنها یک دوربین فیلمبرداری کوچک با نور (لاپاراسکوپ) را از طریق پورت در بدن قرار می‌دهند. دوربین درون شما را روی یک صفحه‌نمایش می‌دهد.
  4. از طریق یک تا سه برش اضافی، جراح پورت‌های اضافی را وارد می‌کند و با استفاده از ابزارهای باریک و طولانی، عمل را تکمیل می‌کند.
  5. تیم جراحی آستین معده را اندازه می‌گیرند، سپس با استفاده از یک منگنه جراحی، بقیه معده شما را تقسیم و جدا می‌کنند.
  6. جراح شما باقیمانده معده را برمی‌دارد، بعد زخم‌های شما را می‌بندد.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده چقدر طول می‌کشد؟

در مقایسه با سایر روش‌های جراحی کاهش وزن، اسلیو معده یک عمل نسبتاً کوتاه و ساده است. حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. البته، ممکن است جراح از شما بخواهد که یک تا دو روز پس از عمل در بیمارستان بمانید. تا به مدیریت درد و هرگونه عوارض جانبی موقت جراحی مانند حالت تهوع کمک کنند.

بعد از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می‌افتد؟

در هفته‌ها و ماه‌های بعد، معاینات مکرر با تیم جراحی خود خواهید داشت. آنها پیشرفت کاهش وزن شما، شرایط سلامتی مرتبط و هر گونه عوارض جانبی جراحی را زیر نظر خواهند داشت. همچنین می‌خواهند بدانند که آیا شما به‌خوبی از خود مراقبت می‌کنید و از دستورالعمل‌های سبک زندگی لازم برای حفظ سلامتی و کاهش وزن خود پیروی می‌کنید.

آیا بعد از جراحی اسلیو معده باید از رژیم غذایی پیروی کرد؟

در کوتاه‌مدت، باید دستورالعمل‌های رژیم غذایی سخت‌گیرانه را دنبال کنید تا مطمئن شوید که معده‌تان به‌خوبی بهبود پیدا می‌کند. پس از چند ماه، ممکن است رژیم غذایی معمولی‌تری داشته باشید، اما همچنان باید عاقلانه غذاهای خود را انتخاب کنید. ازآنجایی‌که نمی‌توانید به‌اندازه قبل غذا بخورید، باید مطمئن شوید که آنچه می‌خورید به‌اندازه کافی مغذی است تا نیازهای انرژی شما را تأمین کند. شما مدت کوتاهی پس از جراحی شروع به مصرف ویتامین‌ها خواهید کرد و باید به طور دائم مصرف آنها را ادامه دهید.

مزایای اسلیو معده چیست؟

در مقایسه با سایر عمل‌های جراحی چاقی، اسلیو معده ساده‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر است. افراد مبتلا به بیماری‌هایی که ممکن است برای یک روش طولانی‌تر واجد شرایط نباشند، اغلب می‌توانند عمل اسلیو معده را تحمل کنند.

خطرات جراحی اسلیو معده چیست؟

همه جراحی‌ها دارای برخی از خطرات و عوارض هستند. خطرات عمل اسلیو معده عبارت‌اند از:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • واکنش به بیهوشی
  • نشتی از خط اصلی

با اسلیو معده چقدر وزن کم خواهید کرد؟

میانگین کاهش وزن ۲۵ تا ۳۰ درصد وزن بدن شما در یک تا دو سال اول است. یعنی اگر قبل از جراحی ۳۰۰ کیلو وزن داشتید، ۱۰۰ کیلو وزن کم می‌کنید. البته بسته به عادات سبک زندگی که پس از عمل لاغری در پیش می‌گیرید ممکن است بیشتر یا کمتر وزن کم کنید. اما میانگین کلی کاهش وزن بین ۲۵ تا ۳۰ درصد وزن بدن شما است.

جمع‌بندی

اسلیو معده یک روش ساده و ایمن است که می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای کاهش وزن داشته باشد. همچنین این روش باعث یک تغییر غیرقابل‌برگشت در معده شما می‌شود که مستلزم رعایت اصول سبک زندگی جدید از جانب شما است. امروزه اضافه وزن یکی از دغدغه‌های مهم هر فردی می‌باشد به همین دلیل جراحی‌های لاغری به ویژه جراحی اسلیو معده از طرفداران زیادی برخوردار است اما دقت داشته باشید انتخاب درست پزشک یک رکن اصلی در انجام این عمل می‌باشد، پزشک باید دارای تجربه و تخصص در این زمینه باشد. شما با مراجعه به وبسایت دکتر زندی به آدرس dr-zandi.com  می‌توانید با خیال راحت به وزن ایده‌آل خود برسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید