در سال های اخیر پلتفرم هایی ایجاد شده که در زمینه ارائه راهکار و خدمات به موسسات خیریه فعالیت می کنند. این پلتفرم ها در کنار ویژگی ها و خوبی هایی که دارند، ممکن است موجب ایجاد چالش های بزرگ نیز شوند.

به طور حتم مدیران با تجربه موسسات خیریه علاوه بر نگاه کوتاه مدت و میان مدت به مسائل مختلف، نیم نگاهی به آینده هر موضوعی دارند. از نظر این مدیران هر راه حلی درست نیست و از جوانب مختلفی راهکارهای موجود را مورد بررسی قرار می دهند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی پلتفرم های موجود در زمینه خیریه ها و NGO ها بپردازیم. در ادامه خواهیم دانست که استفاده از پلتفرم ها مزیت است یا چالش بزرگی در راه است.

پلتفرم خیریه

استفاده از پلتفرم خیریه چگونه است؟

پلتفرم هایی که در زمینه ارائه خدمات به موسسات خیریه در ایران فعالیت می کنند، تعداد زیادی نیستند و خدمات محدودی برای ارائه در اختیار موسسات قرار می دهند. یکی از خدماتی که پلتفرم ها به موسسات خیریه ارائه می دهند، درگاه پرداخت است. خیریه ها می توانند با استفاده از درگاه پرداخت ارائه شده توسط پلتفرم ها به دریافت کمک های مالی نیکوکاران بپردازند. دومین مورد از خدمات قابل ارائه توسط پلتفرم ها، امکان جمع سپاری هزینه های موجود موسسات خیریه می باشد. با این روش و صرفا از طریق همان پلتفرم ، خیریه ها می توانند به طور مثال هزینه تهیه بسته های معیشتی ماه رمضان را جمع سپاری کنند. این موارد جزو اصلی ترین خدمات ارائه شده توسط پلتفرم های ایرانی می باشد ولی خدمات دیگری نیز توسط آنها در اختیار موسسات خیریه قرار می گیرد.

تا اینجا متوجه شدیم که پلتفرم ها و بکارگیری آنها به بهبود عملکرد موسسات خیریه کمک می کنند. اما باید بدانید که علاوه بر مزیت های موجود، استفاده از پلتفرم ها ممکن است در بلند مدت موسسه خیریه شما را با چالش های بزرگ مواجه کند. در ادامه به بررسی این چالش ها خواهیم پرداخت.

چالش بزرگ موسسات خیریه در پلتفرم ها

ویژگی ها و مزیت های پلتفرم ها برای موسسات خیریه را تا حدودی مورد بررسی قرار دادیم. تمامی این خدمات در کوتاه مدت و احتمالا میان مدت به نفع موسسات خیریه می تواند باشد، اما ما نباید نگاه سطحی به این مسئله داشته باشیم. اگر دقیق تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، دست کم با 2 چالش بزرگ روبرو می شویم.

اولین چالش، عدم استقلال موسسه خیریه شما می باشد، بدین معنی که برای هر موردی وابسته به مجموعه سازنده پلتفرم خواهید بود. امکان شخصی سازی و ایجاد تغییرات برای شما وجود نخواهد داشت. همیشه یک واسطه بین شما و نیکوکاران موسسه وجود خواهد داشت و امکان مدیریت و گزارشگیری دقیق از نیکوکاران و مددجویان و سایر موارد برای شما فراهم نخواهد بود.

اما چالش بزرگ و اصلی زمانی بوجود می آید که شرکت های سازنده این پلتفرم ها با دولت و نهادهای نظارتی دچار مشکل شوند. در این صورت موسسه خیریه شما با بزرگترین چالش و حتی ورشکستگی مواجه خواهد شد. حتی اگر این پلتفرم ها با سازمان ها و نهادهای دولتی و حکومتی به مشکل نخورند، ممکن است خود شرکت سازنده پلتفرم دچار مشکلات درون سازمانی، ورشکستگی و … شود. در این صورت نیز موسسات خیریه هرچه رشته بودند، پنبه خواهد شد.

با توجه به چالش های استفاده از پلتفرم های خیریه، ترجیح مدیران باتجربه و متخصص به عدم استفاده از اینگونه پلتفرم ها می باشد. اما راهکار چیست و چه راه‌حلی برای مدیریت موسسات خیریه و بهبود عملکرد آنها وجود دارد؟

نرم افزار خیریه

نرم افزار آنلاین خیریه؛ راهکار حل چالش ها

علاوه بر پلتفرم ها که حتما باید در بستر همان پلتفرم فعالیت کرد، تعدادی نرم افزار مدیریت خیریه نیز در ایران وجود دارند. تفاوت اصلی نرم افزار خیریه با پلتفرم ها در این است که شما با تهیه نرم افزار خیریه، تمامی اطلاعات و مشخصات مورد نیاز را در اختیار دارید. در این حالت دیگر نیاز نیست در پلتفرمی که در اختیار شرکت ثالث است، اطلاعات خود را ثبت کنید. شما با استفاده از نرم افزار یا سامانه خیریه دیگر وابستگی خاصی به شرکت یا سازمانی نخواهید داشت و با نصب نرم افزار بر روی سرور مورد نظر خود، نه تنها امکان دسترسی برای شرکت یا شخص ثالث وجود نخواهد داشت، بلکه امنیت اطلاعات خود را نیز افزایش می دهید.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که همه نرم افزارهای موجود در بازار دارای امکانات جامع نیستند و صرفا تعداد محدودی سامانه جامع خیریه وجود دارد. علاوه بر این اگر می خواهید از مزیت آنلاین بودن نرم افزار استفاده کنید تا از هر مکانی بتوانید به نرم افزار دسترسی داشته باشید، گزینه های شما برای انتخاب محدودتر خواهد شد. زیرا تنها یک نرم افزار و سامانه خیریه در ایران وجود دارد که علاوه بر امکانات جامع نرم افزاری، به صورت آنلاین و ابری در اختیار موسسات خیریه قرار می گیرد.

اولین و تنها نرم افزار خیریه آنلاین و ابری

همانطور که گفته شد، تنها یک نرم افزار خیریه وجود دارد که علاوه بر داشتن کامل ترین امکانات در بین رقبا، به صورت آنلاین و ابری قابل استفاده می باشد. مزیت آنلاین و ابری بودن نرم افزارها در این است که همیشه و در هر مکانی قابل دسترسی است و محدودیتی برای استفاده از آن وجود نخواهد داشت. برخی از امکانات این نرم افزار عبارتند از:

  • ثبت، مدیریت و گزارشگیری اطلاعات نیکوکاران و مددجویان
  • مدیریت صندوق صدقات با امکان ثبت قبض و گزارشگیری
  • ثبت مامور و امکان ایجاد ماموریت
  • جمع سپاری پروژه ها و کمپین های مختلف
  • اپلیکیشن نیکوکار و اپلیکیشن مامور
  • ارزیابی، توانمند سازی و نمودار پیشرفت مددجویان
  • ثبت، پیگیری و گزارشگیری از خدمات ارائه شده
  • امکان ارسال پیامک گروهی به نیکوکاران و مددجویان
  • اتوماسیون اداری جهت ثبت امور داخلی موسسه
  • مدیریت بخش تاج گل با امکان ثبت ماموریت
  • ثبت و گزارشگیری قبوض دریافتی + بیلان
  • و …

این موارد تنها بخشی از امکانات سامانه جامع مدیریت خیریه می باشد. تمامی این امکانات با تهیه نرم افزار آرشیت به صورت آنلاین در دسترس شما خواهد بود.

جمع بندی

پلتفرم های خیریه دارای امکانات مشخصی برای کمک به موسسات خیریه می باشند و به آنها کمک می کنند. اما این پلتفرم ها علاوه بر اینکه کامل نیستند و تمامی امکانات مورد نیاز یک موسسه خیریه را ندارند، ممکن است در آینده، خیریه ها را با چالش مواجه کنند. چالش های مختلفی که این پلتفرم ها ایجاد می کنند شامل: عدم استقلال موسسه، دسترسی شخص و شرکت ثالث به اطلاعات، عدم شخصی سازی و به روز رسانی مورد نیاز، احتمال تعطیلی شرکت سازنده پلتفرم به هر دلیلی و … می باشد.

راهکار مناسب برای جایگزینی پلتفرم ها، استفاده از سامانه خیریه می باشد. موسسات خیریه می توانند با تهیه یک نرم افزار جامع مدیریت خیریه، تمامی امکانات مورد نیاز خود را داشته باشند. علاوه بر این، به صورت آنلاین امکان دسترسی به این نرم افزار وجود خواهد داشت. همچنین شخص یا شرکت ثالثی دسترسی به اطلاعات موسسه نخواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید